پیام این ۲ پیام؟!

همین زمان، حج رفته بودم سال پیش که هنوز داغ نشده بود به این معنی «بیداری اسلامی». ما شیعیان به دلایلی از خائنین حرمین شریفین بدمان می آمد و می آید، اما آخرای حج و متاثر از ۴۰ روز هم نشینی با اقشار مسلمین از همه جای عالم، فهمیدم که آل سعود حتی میان اهل سنت جامعه اسلامی هم رژیم منفوری است. این نفرت اما آنقدرش که در آن سفر، دست من آمد، اصلا ربطی به سنی بودن و شیعه بودن نداشت. سنی و شیعه، صرفا از روی مسلمان بودن، با دلایل مشترک فراوان، دید مثبتی به حکام نفتی عربستان نداشتند. به جز این «ادله مشترک» اما شیعه بنا به پاره ای دلایل، همواره نفرت داشته از آل سعود. خیانت رنگارنگ و متنوع آل سعود به حرمین شریفین، بی حرمتی در حق قبور ائمه بقیع، دلایل من درآوردی و بی خود درباره شرک آمیز بودن زیارت این قبور مطهر و منور، اهانت به زائران، نادیده گرفتن ابتدایی ترین حقوق شیعیان عربستان که بر خلاف انگاره سازی های آل سعود، اقلیت کثیر و قابل ملاحظه ای در شبه جزیره به شمار می آیند، ماجرای حج خونین و مواردی از این دست، باعث شده که شیعه هرگز با آل سعود، آبش در یک جوی نرود. با این همه، حتی اهل سنت هم دید بدی به حکام وهابی عربستان دارند. افراط گرایی های مکرر وهابی های حاکم بر آل سعود در زمینه های نظری، کار را به آنجا رسانده که اغلب اهل سنت، از قبیل اخوان المسلمین، از ایشان به عنوان جریان انحرافی اهل سنت یاد می کنند. فی المثل هر کجا که شیعه راستین و سنی اصیل، پروژه تقریب مذاهب را جلو می برند تا شیعه و سنی دوشادوش هم علیه دشمن مشترک، قرار گیرند، احکام خاص حضرات وهابی شبه جزیره، در راه این وحدت، خلل ایجاد می کند. این البته همه دلایل نفرت اهل سنت از حکام عربستان نیست. همگان به خوبی از میزان ارادت سنی ها به امام محمد باقر و امام جعفر صادق، به عنوان ۲ قله بی همتا در قطب علمی جهان اسلام، آگاهند و قطعا نحوه تعامل خارج از ادب وهابی های عربستان با قبور ائمه بقیع را برنمی تابند. دقیقا از همین منظر است که مزار امامان بقیع، فقط زائر شیعه ندارد. اینکه گفتم، البته درباره تفاوت نگاه وهابی ها با نگاه توده اهل سنت به حضرت علی نیز صادق است.

اهل سنت اگر چه ایشان را آنطور که شیعه، امام اول مسلمین می خواند، نمی پندارند، لیکن برای ابوتراب و حتی پدر ایشان جناب ابوطالب احترام خاص و ویژه ای قائل اند؛ احترامی که با مراجعه به کتب اصیل اهل سنت، در می یابیم که بعضا تنه می زند به احترام ایشان به شخص رسول گرامی اسلام. بعضی از گفتارهای اهل سنت در مدح حضرت علی، نشان دهنده اوج علاقه سنی ها به ایشان است. بگذریم که در این باب، اهل سنت، ناقل امین بسیاری از روایات و احادیث آمیخته به مدح امیرالمومنین بوده اند. حال این نگاه را مقایسه کنید با نگاه وهابی ها به امامان ما. الحق که شیعه به سنی نزدیک تر است تا سنی به وهابی، و اوج نفرت اهل سنت از وهابیت، آنجاست که وهابی های نفتی آل سعود، معلوم نیست چرا و با کدام مجوز و از کدام جایگاه و پایگاه، خودشان را در مقام سخنگوی رسمی همه اهل سنت جا زده اند؟! سنی ها اما به دلیلی دیگر هرگز دید مثبتی به آل سعود نداشته اند و آن دلیل، برداشت انحرافی، واپس گرایانه و متحجرانه آل سعود از دین مبین اسلام است، که گاه و ناگاه به پای همه اهل سنت نوشته می شود. به عنوان نمونه، نگاه کنید به نقش موثر، آشکار، آگاهانه و ملموس زنان سنی در قیام ملل منطقه، و این نقش را مقایسه کنید با نظر آل سعود درباره جایگاه زن در اسلام. از همین روست که زنان عربستانی، با اینکه سنی هستند، اما هرگز دیدگاه وهابیت درباره زن را قبول ندارند و از حق رانندگی گرفته تا حق رای دادن، در حال مبارزه با رژیم حاکم اند که از حق خویش استفاده کنند. اما گیرم که نخواهیم بحث را شیعه و سنی کنیم؛ حقیقت این است که آل سعود، منفورترین رژیم هاست نزد مسلمین، اعم از شیعه و سنی، و نوع تعامل این رژیم با مفهوم والا و جهانشمول «بیداری اسلامی» سبب شده که شعار علیه آل سعود، همپای شعار علیه مبارک و قذافی و علی عبدالله صالح و آل خلیفه در خیابان های یمن و بحرین و مصر و تونس شنیده شود.

دوستی با آمریکا، همدستی با اسرائیل، دشمنی با مردم، عدم برگزاری انتخابات آزاد، جواب دادن مطالبات ملت با تانک و گلوله، خوی اشرافی و زندگی شاهانه، فصل مشترک دیکتاتورهای منطقه از آل خلیفه است تا آل سعود. آل سعودی که به مدد نفت بیشتر، شاید هم به مدد ناخواسته استقرار حرمین شریفین در شبه جزیره، دارد کمی بیشتر از مبارک و قذافی حکومت می کند. این اما از بخت خوش ملل منطقه است که درست در همان ایامی که منطقه دارد از شر دیکتاتورهای مورد حمایت آمریکا در خاور میانه راحت می شود، ولیعهد عربستان هم ریق رحمت را سر می کشد. این هم زمانی را حتما ملل منطقه به فال نیک می گیرند و تعبیر درست می کنند، لیکن آنچه هرگز در مقوله دیپلماسی نمی گنجد، و اصولا با دیپلماسی، تضاد آشکار دارد، شرکت کردن در تشییع جنازه ولیعهد عربستان و پیام تسلیت دادن به مناسبت این مرگ است. در اینکه مراعات آداب و اصول حاکم بر دیپلماسی، گاهی مخل آرمان گرایی است، هیچ شکی نیست، اما در این مقال، گلایه ما از حضراتی است که ادای دیپلمات بودن را در می آورند و با الفبای دیپلماسی بیگانه اند. اگر دیپلماسی از نوع ایرانی و با قرائت زیبای جمهوری اسلامی، یعنی عمل بر اساس هم افزایی ۳ عنصر «عزت، حکمت و مصلحت»، یقینا زیر تابوت سلطان بن عبدالعزیز، به هیچ کدام از این ۳ عنصر نمی توان رسید. اگر آل سعود نزد ملل منطقه تا این حد منفور است و اگر در این جنگ نابرابر، طرف حکام دیکتاتور را بر ضد ملت ها گرفته، و اگر شعار ملل منطقه علیه آل سعود، تبدیل به یک شعار ثابت و همه روزه شده است، و اگر دست آل سعود در خون ملل منطقه آلوده است، پیام دادن به مناسبت درگذشت ولیعهد عربستان، و حضور در مراسم تشییع جنازه وی، غیر دیپلماتیک ترین کاری بود که بعضی ها می توانستند انجام دهند و شاید مثل این می مانست که به مناسبت قتل قذافی، اول یک پیام شادباش به ملت لیبی می دادند و بعد یک پیام تسلیت به بهانه مراعات آنچه عرف دیپلماسی می خوانندش! ما البته که معنای واژه نه چندان گنگ دیپلماسی را می فهمیم، اما بعضی ها متاسفانه معنای مفهوم روشن مبارزه را نمی فهمند و یادشان می رود که چهره مقدس الگوی ملل منطقه در «بیداری اسلامی»، یعنی جمهوری اسلامی را نباید مخدوش کرد. جای سئوال پرسیدن از بعضی ها دقیقا یک همچین جاهایی است که پای چهره انقلاب اسلامی در میان است، نه دعواهای سیاسی و جناحی. از یک سو، پیام دادن به حکام آل سعود، و از دیگر سو، حمایت کردن از «بیداری اسلامی»، بیانگر نوعی شلختگی در عرصه دیپلماسی دولت است، که چون به پای حکومت نوشته می شود، جای بسی سئوال دارد و اعتراض. عجبا! به آل سعود که رسید، دعوای زن و شوهری آقایان فلانی و بهمانی فراموش شد و فتنه و انحراف، دست در دست هم، به این نتیجه رسیدند که خائنین حرمین شریفین، خادم حرم شریف اند! اصولا بعضی ها دعوای شان بر سر مصادیق کوچک است و سر مفاهیم بزرگ، پیام های مشابه، -و تلویحا مشترک!- صادر می کنند. آن روز که امام راحل ما می گفت؛ «ما اگر از صدام بگذریم، از آل سعود نخواهیم گذشت»، خیلی ها امام را به ناآشنایی با اصول دیپلماسی متهم کردند، اما اوضاع امروز خاور میانه، نشان می دهد که امام، حتی اصول دیپلماسی را هم بهتر از بعضی ها می فهمید و در این باره دورنگری داشت و حتما امروز آل سعود را می دید که چگونه دست پستش در خون ملل منطقه افتاده است. گویا امام، فقط به خاطر حج خونین نبود که آن سخن را بر زبان جاری کرد. گویا امام، امروز منطقه را می دید. با این وجود، معلوم نیست که بعضی ها از کیسه کدام خلیفه دارند می بخشند آل سعود را؟!

صحبت، صرفا بر سر یک پیام دادن نیست؛ سخن بر سر پیامِ این قبیل پیام ها به ملل منطقه است. نکته اینجاست که هر کجا پای درخشش انقلاب اسلامی در میان است، فتنه و انحراف با هم، هم دست و هم پیمان می شوند، تا مخدوش کنند چهره جمهوری اسلامی را. عده ای چون ما دارند با یک پوست کلفت، آخرین زورشان را می زنند که بگویند احمدی نژاد، همان مشایی نیست، و عده ای دارند زور بی خود می زنند تا ثابت کنند که خرج هاشمی از فتنه گران جداست؛ لیکن، بلاهت محض این است که زور الکی بزنیم برای جدا کردن منحرفین از فتنه گران. این ۲ جریان، روزی به «پیام مشابه» اکتفا نخواهند کرد و با هم «پیام مشترک» صادر خواهند کرد. ما هم پیام این ۲ پیام را مثل ملل منطقه گرفتیم. مرگ ولیعهد آل سعود بهانه بود؛ مگر نه؟!         

روزنامه وطن امروز/ ۷ آبان ۱۳۹۰

این نوشته در 20:06 ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سیداحمد می‌گوید:

    بسم الله…

  2. سیداحمد می‌گوید:

    “اگر دیپلماسی از نوع ایرانی و با قرائت زیبای جمهوری اسلامی، یعنی عمل بر اساس هم افزایی ۳ عنصر «عزت، حکمت و مصلحت»، یقینا زیر تابوت سلطان بن عبدالعزیز، به هیچ کدام از این ۳ عنصر نمی توان رسید.”

    “ما البته که معنای واژه نه چندان گنگ دیپلماسی را می فهمیم، اما بعضی ها متاسفانه معنای مفهوم روشن مبارزه را نمی فهمند و یادشان می رود که چهره مقدس الگوی ملل منطقه در «بیداری اسلامی»، یعنی جمهوری اسلامی را نباید مخدوش کرد.”

    “معلوم نیست که بعضی ها از کیسه کدام خلیفه دارند می بخشند آل سعود را؟!”

    “ما هم پیام این ۲ پیام را مثل ملل منطقه گرفتیم. مرگ ولیعهد آل سعود بهانه بود؛ مگر نه؟!”

    ممنون داداش، خسته نباشید.
    مثل همیشه حرف دلمان را به بهترین نحو ممکن بیان کردید؛
    امیدوارم آقایان بخوانند این فریاد را… می خوانند!

  3. منم گدای فاطمه می‌گوید:

    سلام و وقت بخیر.
    این هم از آن موضوعاتیست که پرداختن شما به آن، باعث خوشحالی ماست.
    فکرش را هم نمی کردم رئیس جمهور پیغام بدهد و نماینده بفرستد.
    شرکت در تشییع جنازه نحس آن قاتل چه ربطی به اصول مملکت داری دارد؟ پس برای مبارک و بن علی هم پیغام بفرستند و ابراز همدردی کنند، یک نماینده هم بفرستند برای عرض تسلیت به خاندان قذافی.
    پیغام فرستادن هاشمی عجیب نبود، ولی دولت؟!! این کار یک مسخره بازی سیاسی بود!!
    سپاسگزارم آقای قدیانی.

  4. چشم انتظار می‌گوید:

    چه جمله ی حکیمانه ای. احسنت. داداش حسین.
    الحق که شیعه به سنی نزدیک تر است تا سنی به وهابی

  5. چشم انتظار می‌گوید:

    داداش حسین؛
    از هاشمی که خوب، انتظاری نیست چون یار گرمابه و گلستان سعودی هاست. ولی از رییس جمهور یک مملکت، اونم نه خاتمی که حاضره تا کمر برای جرج سورس خم بشه و از ملک عبدولی ملعون پول بگیره، از کسی که حد اقلش با قلدرها و زورگوها سر ناسازگاری داشت، جای تعجبه. جالبه که سخنگوی دستگاه دیپلماسی این کار را یک کار دیپلماتیک نام برده و گفته؛ عرف جهانه.
    پس بدین ترتیب در آینده ای نزدیک باید منتظر پیام تسلیت به فقیدان سعید! گور به گور شده های دیگه مثل شارون، کلینتون، بوش، اوباما و… باشیم!

  6. چشم انتظار می‌گوید:

    داداش حسین؛ خوب تو سایه وای می ایستادین که آفتاب اینجوری چشمتونو اذیت نکنه! چند قدم عقب تر سایه بود!

  7. چشم انتظار می‌گوید:

    کسی از مسئولین امرِ تسلیت، هست که معنی این جمله رو بفهمه!
    اگر دیپلماسی از نوع ایرانی و با قرائت زیبای جمهوری اسلامی، یعنی عمل بر اساس هم افزایی ۳ عنصر «عزت، حکمت و مصلحت»، یقینا زیر تابوت سلطان بن عبدالعزیز، به هیچ کدام از این ۳ عنصر نمی توان رسید.

  8. سنگربان می‌گوید:

    سلام!
    متاسفانه حق باشماست!!
    باورم نمی شد که آقای صالحی تو تشیع جنازه شرکت کنه …..
    آقای هاشمی پتانسیلش بالاتر از این حرف هاست….
    از دکتر اما بعید بود همچین پیامی…..
    راستش من هم هی می خوام فکر بد نکنم که مثلاً دکتر با مشایی همفکر. ولی انگار نه، خود دکتر با این قضیه راحت و هیچ مشکلی نداره…..

  9. سیداحمد می‌گوید:

    داداش حسین؛

    سپاس فراوان، به خاطر عکس زیبای این پست!
    سالاری…

  10. به جای امیر می‌گوید:

    رسوایی (گفت و شنود)

    گفت: تازه چه خبر؟!
    گفتم: اعتراف صریح هیلاری کلینتون به حمایت آمریکا از فتنه ۸۸ بد جوری اعصاب سران فتنه را به هم ریخته است.
    گفت: نیازی به اعتراف وزیر خارجه آمریکا نبود. مگر اوباما با صراحت نگفته بود که «حمایت از سران فتنه را هدف استراتژیک خود می داند»؟ مگر شیمون پرز نگفته بود «اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند»؟ و مگر بسیاری از عوامل اصلی فتنه به آمریکا و انگلیس پناهنده نشده اند؟!
    گفتم: هیلاری کلینتون اعتراف کرده که «دولت آمریکا در حمایت از جنبش سبز(!) هر کاری که از دستش برآمده، انجام داده است».
    گفت: خب! دیگه چی؟
    گفتم: بیشترین عصبانیت عوامل فتنه از آن است که خانم کلینتون گفته است دولت آمریکا با سران فتنه در تماس بوده ولی قرار بود حمایت از آنها فاش نشود.
    گفت: «به سر مناره اشتر رود و فغان برآرد
    که نهان شدستم اینجا مکنیدم آشکارا»!
    گفتم: چه عرض کنم؟! چوپان دروغگو مرده بود. ازش پرسیدند اسمت چیه؟ گفت؛ دهقان فداکار!

  11. سنگربان می‌گوید:

    راستی اینم بگم که بنده تو استانی زندگی می کردم که شهرهای زیادی ازاون سنی نشین بودند….
    الان خیلی هارو می شناسم از آشناها و دوستهای سنی خودم ، که اسم بچه هاشون “علی” و “حسین”…….
    خیلی هاشون به امام علی ارادت دارند……
    واین یک واقعیت که دیدگاه سنی و شیعه به هم نزدیک تر تا دیدگاه سنی با وهابی جماعت ……

  12. ف. طباطبائی می‌گوید:

    پیام این ۲ پیام؟

    پیامش اینه که کلا هر چی از بیداری اسلامی گفتیم کشکه. پیامش اینه که قاتل حاجی های مظلوممون رو هم میشه دوست داشت و در تشییع جنازه اش شرکت کرد. پیامش اینه که “ما بر علیه اسرائیل هم حرف می زنیم، شما باور نکنید.”
    والا مردیم بس که حرص خوردیم از این همه خرابکاری خواص!!
    پیامش اینه که ما پشت پرده خیلی هم با هم رفیقیم و تفاهم داریم، مرض داریم جلو روی شما مردم دعوا می کنیم.

  13. چشم انتظار می‌گوید:

    این عکس هم عمره ی داداش یادش بخیر نه؟….

    http://casebook.parsiblog.com/Files/3.jpg

  14. آذرخش می‌گوید:

    طبیعیه که کلا هیشکی وهابی ها رو آدم حساب نکنه. شیعه یا سنی فرقی نداره.
    ایشالا خدا نسلشون رو از رو زمین برداره.

  15. ف. طباطبائی می‌گوید:

    اگر رئیس جمهورمون ملعونی مثل خاتمی باشه، آدم لجش نمیگیره. ولی احمدی نژاد چرا اینقدر میزنه به خاکی؟
    رفسنجانی معلوم الحاله، خودشو برای سعودی ها حلق آویز هم کنه باکی نیست!!
    آقای قدیانی ممنون که به این موضوع اشاره کردید.

  16. یه بیست و شیشی می‌گوید:

    پیامش این پیام ها اینه
    سیاست خیلی کثیفه، مخصوصا اگر از دیانت جدا بشه.
    اینا برای پیش برد اهداف سیاسیشون دین رو کنار میذارن. کاری که امام خمینی و امام خامنه ای نکردن.
    هرکی دین رو کنار گذاشت،نابود شد، بدبخت شد ولی وقتی دین برات اولویت داشته باشه،هیچ وقت ذلیل نمیشی.
    خدا رهبرمونو حفظ کنه.

  17. شوکران می‌گوید:

    من نظری ندارم ولی به نظر من وقتی یه نفر خرابکاری می کنه نباید به اون دوتای دیگه بد و بیراه گفت، مگه هاشمی و خاتمی به جناب پرزیدنت گفتن وزیر خارجشو برای عرض تسلیت بفرسته؟!

  18. پاییز می‌گوید:

    «ما
    اگر
    از
    صدام
    بگذریم،
    از
    آل سعود
    نخواهیم
    گذشت»

    اللهم عجل لولیک الفرج

  19. پاییز می‌گوید:

    آدم واقعا می مونه بعضی وقتا چی بگه به “بعضی ها”

  20. سلاله 9 دی می‌گوید:

    اگر آل سعود نزد ملل منطقه تا این حد منفور است
    اگر در این جنگ نابرابر، طرف حکام دیکتاتور را بر ضد ملت ها گرفته
    اگر شعار ملل منطقه علیه آل سعود، تبدیل به یک شعار ثابت و همه روزه شده است
    اگر دست آل سعود در خون ملل منطقه آلوده است

    پیام دادن به مناسبت درگذشت ولیعهد عربستان، و حضور در مراسم تشییع جنازه وی، غیر دیپلماتیک ترین کاری بود که بعضی ها می توانستند انجام دهند.
    .

    جای سئوال پرسیدن از بعضی ها دقیقا یک همچین جاهایی است که پای چهره انقلاب اسلامی در میان است، نه دعواهای سیاسی و جناحی.
    .

    اصولا بعضی ها دعوای شان بر سر مصادیق کوچک است و سر مفاهیم بزرگ، پیام های مشابه، -و تلویحا مشترک!- صادر می کنند.

    “آه و فریاد و فغان و داد و درد…”

  21. سلاله 9 دی می‌گوید:

    «اهل سنت اگر چه ایشان را آنطور که شیعه، امام اول مسلمین می خواند، نمی پندارند، لیکن برای ابوتراب و حتی پدر ایشان جناب ابوطالب احترام خاص و ویژه ای قائل اند؛ احترامی که با مراجعه به کتب اصیل اهل سنت، در می یابیم که بعضا تنه می زند به احترام ایشان به شخص رسول گرامی اسلام. بعضی از گفتارهای اهل سنت در مدح حضرت علی، نشان دهنده اوج علاقه سنی ها به ایشان است. بگذریم که در این باب، اهل سنت، ناقل امین بسیاری از روایات و احادیث آمیخته به مدح امیرالمومنین بوده اند»

    چند وقت قبل کتابی خواندم که بعضی از احادیث کتاب های علمای اهل سنت در رابطه با مقام امیرالمومنین و شیعیانش را گردآوری کرده بود. حیرت برانگیز بود که بزرگان اهل سنت این چنین از حضرت علی علیه السلام تجلیل کرده باشند.
    یک نمونه اش را به مناسبت امروز نقل میکنم.
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: روز قیامت جبرییل و میکاییل نزد من خواهند آمد و دو دسته کلید بهشت و جهنم را به من خواهند سپرد؛ اسامی مومنان از شیعیان محمد(ص) و علی(ع) بر کلیدهای بهشت و اسامی دشمنان کینه توز آنان بر کلیدهای جهنم نقش بسته است. سپس من کلیدها را به علی بن ابیطالب تحویل می دهم تا درباره مردم همان گونه که صلاح می داند عمل کند. سوگند به خدایی که روزی مردم را تقسیم کرده است، دشمنان علی (ع) وارد جهنم و دوستانش وارد بهشت خواهند گردید.
    منابع اهل سنت۱-ینابیع الموده ۲-موده القربی ۳-المناقب المرتضویه

    «الحق که شیعه به سنی نزدیک تر است تا سنی به وهابی»

  22. ف. طباطبائی می‌گوید:

    شوکران

    هاشمی و خاتمی به رئیس جمهور نگفتن که نماینده بفرسته، اصلا موضوع این نیست!
    کلا شما سعی کنید هیچ موقعیتی را برای لعنت فرستادن بر راس فتنه و وسط فتنه و کلا دست اندر کاران فتنه، از دست ندید. ثواب داره!!

  23. صبا می‌گوید:

    “بلاهت محض این است که زور الکی بزنیم برای جدا کردن منحرفین از فتنه گران.”
    “مرگ ولیعهد آل سعود بهانه بود.”

    “آل سعودی که به مدد نفت بیشتر، شاید هم به مدد ناخواسته استقرار حرمین شریفین در شبه جزیره، دارد کمی بیشتر از مبارک و قذافی حکومت می کند.”
    معذرت می خواهم شاید من نفهمیدم “ناخواسته” را باید به چه برگردانم. چون استقرار حرمین شرفین در شبه جزیره که به خواست خدا و استوار بر مبانی دقیق می باشد. و استقرار فرقه وهابیت در شبه جزیره نیز بر اساس خواست و شیطنت های حساب شده انگلیس می باشد.

  24. جلال معترف می‌گوید:

    اصولا ما آدمهای بد شانسی هستیم،
    اگر بد شانس نبودیم رئیس جمهورمون اینطوری چپ نمیکرد!

    حاجی خیلی زیبا حرفتو بیان میکنی. خدا حفظت کنه.

    “عده ای چون ما دارند با یک پوست کلفت، آخرین زورشان را می زنند که بگویند احمدی نژاد، همان مشایی نیست، و عده ای دارند زور بی خود می زنند تا ثابت کنند که خرج هاشمی از فتنه گران جداست؛ لیکن، بلاهت محض این است که زور الکی بزنیم برای جدا کردن منحرفین از فتنه گران. این ۲ جریان، روزی به «پیام مشابه» اکتفا نخواهند کرد و با هم «پیام مشترک» صادر خواهند کرد. ما هم پیام این ۲ پیام را مثل ملل منطقه گرفتیم. مرگ ولیعهد آل سعود بهانه بود؛ مگر نه؟!”

  25. مسعودساس می‌گوید:

    سلام
    خسته نباشی داداش
    “بی ترمز” با ((چند توصیه از حضرت آقا در رابطه با ازدواج)) بازگشایی شد.
    شادی روح امام(ره) و شهدا و سلامتی حضرت آقا صلوات

  26. سلاله 9 دی می‌گوید:

    خوب است که مجلس ختمی هم برای شادی روح آن مرحوم و ابراز همدردی و تسلی خاطر بازماندگان در تهران برگزار کنیم.
    ملت های مظلوم منطقه که امیدشان به ایران است، با دیدن چنین حرکاتی چه حالی پیدا می کنند، وقتی که ردپای خباثت و شرارت سعودی ها برای مقابله با انقلاب های منطقه و حمایتش از دیکتاتورهای منطقه دیده می شود.

    «صحبت، صرفا بر سر یک پیام دادن نیست؛ سخن بر سر پیامِ این قبیل پیام ها به ملل منطقه است.»

  27. فاران(نه وبلاگ فاران) می‌گوید:

    داداش حسین بسیجیها ایشالا هرساله حاجی بشی… شاید برداشت من از حرفهای سید حسن نصرالله اشتباه بود …اما من فکر میکنم این فقط استراتژی مانیست ما (کلا شیعیان) در وضعیتی هستیم که این دیپلماسی مناسب جهان امروز است ….اهل سنت گرچه دچار بیداری شدن ولی به نظرم تا اون مرحله فاصله زیادی دارن … همین اهل تسنن خودمون …. چرا اهل تسنن خیلی از این شیعه ها از مکه برمیگردن :نماز را اونا میخونن !نماز ما که نماز نیست … چه حجابی!
    نه اینکه حجاب و نماز ما عالی باشه … ولی به این بلوغ سیاسی و مذهبی نرسیدن که :اگه این نماز منافقانه اونا نبود الان دنیا رو هدایت گرفته بود.
    http://rajanews.com/detail.asp?id=105879

  28. م.طاهری می‌گوید:

    چه شاه بیت تلخی دارد این غزل صادق

    “این ۲ جریان، روزی به «پیام مشابه» اکتفا نخواهند کرد و با هم «پیام مشترک» صادر خواهند کرد”

  29. دیده بان می‌گوید:

    با مطلبی با عنوان ابراهیم میراث دار سید مرتضی به روزم نظر بدهید

    rishehayeostovar.blogfa.com

  30. چشم انتظار می‌گوید:

    سختی صریح با داداش حسین
    سلام علیکم داداش حسین در نهایت ……. و با …….. خوش …… هرجا……. ولی……..همه ی ……به …… دنبال ……
    و……. باشیم. لکن از آنجا که ستاره ها در …….. شدیدا”……. این روش …….. در……… و ……… انتظار………. علیه…… نجات بخش و امیدوار کننده …….. طاقتمان طاق شده و ……،……..،………، در این رابطه بوده است! آیا این……… با وجود ……. در کمال ….. ندیدیم اما با …….. به ویژه سید احمد……. با اتفاق……. فونت درشت……… بخدا دلمان……. می دانیم سرتان…….ولی …..در پایان بازهم ……. درشت ……و……… یاحق.

  31. به جای امیر می‌گوید:

    مایو (گفت و شنود)

    گفت: ویکی لیکس سند وابستگی اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد موسوی به سازمان «سیا» را فاش کرد.
    گفتم: ای عوام! وقتی هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا با صراحت اعلام می کند که دولت آمریکا هر کاری که از دستش برمی آمد در حمایت از جنبش سبز(!) انجام داده است، دیگر سند وابستگی مشاور موسوی به «سیا» چه اهمیتی دارد؟!
    گفت: فاش شده که مشاور ارشد موسوی با منافقین هم در تماس نزدیک بوده است.
    گفتم: مگر سران فتنه با منافقین و بهایی ها و سلطنت طلب ها و مارکسیست ها آشکارا ائتلاف نکرده بودند؟ و مگر آمریکا و انگلیس و اسرائیل و دیکتاتورهای عرب بی پرده به آنها کمک مالی و تبلیغاتی و سیاسی نمی کردند!
    گفت: پس افشای سند وابستگی مشاور ارشد موسوی به سیا و منافقین به چه درد می خورد؟!
    گفتم: یک فیل توی دریا شنا می کرد. پشه بهش گفت؛ یک لحظه بیا بیرون کارت دارم. فیل از آب اومد بیرون و پرسید چیکار داری؟ پشه گفت؛ هیچی! برو توی آب، می خواستم ببینم مایوی من را برنداشته باشی!

  32. چشم انتظار می‌گوید:

    با این متن جدید به روزم؛
    Death of ethics

  33. به جای امیر می‌گوید:

    آدرس (گفت و شنود)

    گفت: تازه چه خبر؟!
    گفتم: سایت گویا نیوز که به سازمان سیا نزدیک است ابراز تعجب کرده که چرا سران فتنه از اعتراف اخیر هیلاری کلینتون درباره حمایت آمریکا از جنبش سبز(!) ناراحت شده اند؟!
    گفت: خب! برای این که هیلاری کلینتون پته سران فتنه را روی آب ریخته و نقش آنها به عنوان ستون پنجم آمریکا را به طور رسمی اعلام کرده است.
    گفتم: گویا نیوز در همین باره نوشته است؛ مگر حمایت آمریکا از جنبش سبز چه عیبی دارد؟!
    گفت: پس چرا سایت کلمه وابسته به موسوی که از لندن بارگذاری می شود به کیهان حمله ور شده و تلاش کرده بود درباره اظهارات اخیر هیلاری کلینتون آدرس غلط بدهد.
    گفتم: چه عرض کنم؟! یارو از شخصی پرسید؛ شما پسر آقا بهرام که در کرج روبروی گاراژ تهران مغازه کله پزی داشت، نیستید؟ و طرف گفت؛ آره خودم هستم چطور مگه؟ و یارو گفت؛ ببخشید، پس حتما عوضی گرفته ام!

  34. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    # ریاست جمهوری پیام تسلیت به ملک عبدالله را تصحیح کرد!!
    .
    .
    .

    بسم الله الرحمن الرحیم

    انا لله و انا الیه راجعون

    ای بی شعور وهابی
    جناب آقای عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود
    پادشاه عربستان سعودی

    سلام و درد بی درمان،

    خبر به درک واصل شدن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود، ولیعهد، وزیر دفاع و هوانوردی و بازرس کل پادشاهی عربستان سعودی موجب خشنودی و آسودگی خاطر گردید.

    ضمن ابراز تبریک به جناب عالی و بازماندگان و ملت عربستان سعودی، از خداوند متعال، لعن و عذاب الهی برای آن ملعون، خوشی و شادمانی جناب عالی و بازماندگان و نابودی و بدبختی دولت عربستان سعودی را مسألت دارم.

    محمود احمدی نژاد
    رییس جمهوری اسلامی ایران
    .
    .
    .
    . . “وبلاگ انسانیت”

  35. حاجی می‌گوید:

    اولا ما شما روقبول داریم ؛یک فرد بصیر و سینه چاک ولایت فقط چند مساله : یکی اینکه با همه اشکالات به خائنین حرمین ما نباید شروع کننده جدایی باشیم.
    دومی اینکه به هر دلیلی ما به اونها به خاطر حرمین نیازمندیم .
    سوم وقتی عده ای میخوان با تبدیل مسائل فرعی به اصلی بین دو کشور درگیری ایجاد کنن مثل قضیه ترور سفیر عربستان ویا مساله برائت که انقدر دنبال تبیین ان هستیم؛ چرا با یک پیام جلواین درگیری ها رونگیریم .
    چهارم دیدار رهبری با رئیس اقلیم کردستان عراق در روزیکشنبه . اینها همون کسانی هستن که سالها به
    پشتیبانی منافقینی مثل پژاک مشغول بودند ولی رهبری با اونها دیدار کرد.

  36. پری می‌گوید:

    آره. انگار مجبوریم دیگه واقعا از احمدی نژاد نا امید بشیم. کم کم دارم شک میکنم نکنه از همون اول با نقشه اومده سر کار!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.