منم منم، زمین مان می زند

شورای شهر معروف، همان شورایی که بدل به شر اصلاح طلبان شد، هنوز که هنوز است باید مایه عبرت اصول گرایان باشد. دعوا و مرافعه آن روزهای دوم خردادی ها، بی آنکه سودی برای هیچ کدام از گروه های اصلاح طلب داشته باشد، و بی آنکه مردم، به فلان دسته اصلاح طلب، حق بدهند و بهمان دسته را باطل بخوانند، سبب برد اصول گرایان، بلکه ناخواسته و خداخواسته، باعث تاسیس جبهه اصول گرایی شد.

خوب یادم هست آن ایام، ژورنالیست ها و روزنامه نگاران جناح اصول گرا، برای نقد کارنامه دوم خردادی ها، بیش از آنکه خود، چیز بنویسند و خود، حرف بزنند، همان مدارک و اسناد و قیل و قالی را رو می کردند که اصلاح طلبان علیه یکدیگر به کار می بردند!

طرفه حکایتی بود؛ امثال ما برای نقد عصر اصلاح طلبی، کار راحتی داشتیم و ناسزاهایی که دوم خردادی ها به هم می دادند، به رخ شان می کشیدیم! اگر «کارگزاران» علیه «مشارکت» حرفی زده بود، اگر «همبستگی» علیه هر دوی اینها، اگر «مجمع روحانیون» علیه هر سه شان، و اگر «سازمان مجاهدین» علیه همه شان، ما این همه حرافی و جنگ و نزاع را، با هم و مکمل هم و همه را یک جا، نشان دوم خردادی ها و ایضا مردم می دادیم و به حق نتیجه می گرفتیم که اصلاح طلبان، بنا به روایت خودشان، اصلا و ابدا کارنامه درخشانی ندارند و به درد دولت مردی و سکان داری نمی خورند. ما آن روزها در این باب، به ۲ نکته مختصر و مفید بسنده می کردیم:

یک: دوم خردادی ها که بیش از کار، با هم منازعه می کنند، حتما لیاقت مسندنشینی ندارند. مردم از مسئولین، کار و خدمت می خواهند، نه بزن بزن!

دو: دوم خردادی ها که خودشان پته کارنامه خودشان را روی آب می ریزند، نه فقط بنا به اعتراف خودشان، جدا جدا مستوجب نکوهش اند، بلکه باز هم بنا به اعتراف خودشان، چاره ای نداریم الا اینکه قبول کنیم نمره کلیت جریان اصلاح طلبی، منفی است.

*** *** ***

متاسفانه در جبهه اصول گرایی، برخی چیزها که می بینم و بعضی چیزها که می شنوم، مثل تلنگری است برایم و مرا یاد دوران ماضی که به اختصار، اشاره رفت، می اندازد. بیم از این دارم که ۲ فردای دیگر، و در نقد کلیت جریان اصول گرایی، هیچ لازم نباشد که منتقدین، از جیب خودشان، چیزی رو کنند! وقتی که ما اصول گرایان، همدیگر را بی محابا، بدون تقوی، و بعضا با تهمت و دروغ و جوسازی، تخریب می کنیم، جای این «بیم» برایم محفوظ است. نکند که روزی از پس امروز، مثلا در مقطع انتخابات ریاست جمهوری دوره بعد -که خیلی هم دور نیست!- همان بلایی بر سر ما بیاید، که بر سر دوم خردادی ها آمد! آن روز، حضرات منتقد، برای اینکه ثابت کنند اصول گرایان، هیچ کدام شان، شایسته دولت مردی نیستند، می دانید چه کار راحتی پیش رو دارند؟! کار راحت شان این است: دعوای امروز ما را سند سند و خروار خروار جلوی چشم مان می گذارند و به ما طعنه خواهند زد که شما وقتی خودتان، همدیگر را شایسته و لایق نمی دانید، مردم چگونه، و چرا باید به شما اعتماد کنند؟!

 *** *** ***

آهای حضرات اصول گرا! به خدا مردم، آنقدر بیکار نیستند که:

اولا؛ از آخرین دسته بندی های ما اصول گرایان و واپسین منم منم های ما مطلع باشند!

ثانیا؛ تحقیق کنند که حالا حق با فلان گروه اصول گراست یا بهمان دسته اصول گرا!

بگذریم که شامه تیز مردم، اصولا این قبیل منم منم ها را، در جهت رضای خدا نمی بینند! با این حساب، آیا بهتر نیست به جای رقابت برای انکار یکدیگر، در جهت کار و خدمت، با همدیگر وحدت و هم افزایی داشته باشیم؟! باورم هست که ما علیه آن دیگری، پرونده سازی نمی کنیم، بلکه داریم برای ضعیف نشان دادن کارنامه کلیت جبهه اصول گرایی، خوراک مخالفین و معاندین را فراهم می کنیم! این درد، وقتی بیشتر می شود که دقت کنیم و ملتفت باشیم؛ اگر دیروز، اصلاح طلبان علیه هم حرف راست می زدند، و حق داشتند که می زدند، اما امروز اصول گرایان، علیه هم بعضا به کجی و ناراستی سخن می رانند و برای تخریب دیگر گروه اصول گرا، حتی حاضرند چشم بر خدماتش ببندند!! برای این همه کار که کرده ایم، و این همه زحمت که کشیده ایم، کمی دل بسوزانیم، بد نیست! وای به آن متولی، که خودش حرمت امام زاده را لکه دار کند! عاقل، این همه سر مال خودش، و اموال رفیقش نمی زند! گیرم که عده ای از اصول گرایان، در فتنه ۸۸ نمره خوبی نگرفته باشند، گیرم که عده ای شان در مقوله خدمت، چندان قوی ظاهر نشده باشند، گیرم که فلانی، اشکالاتی دارد و بهمانی، اشتباهاتی؛ راه علاج این همه، قطعا تفرقه و خودمخلص پنداری و گروه گرایی و انشعاب و منم و منم نیست! راه علاج شاید این باشد؛ عبرت بگیریم از سرنوشت اصلاح طلبان و الا این منم منم ها، بلای جان همه ما خواهد شد. آن روز، اصلاح طلبان علیه ما نمودار نمی کشند، بلکه نمودار همین دعوای امروز ما را می کشند!

روزنامه جوان/ ۱۳ بهمن ۱۳۹۰

این نوشته در یمین ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سلاله 9 دی می‌گوید:

    بسم الله

  2. باران می‌گوید:

    شهادت امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت

  3. احساس می‌گوید:

    گل گفتید!
    والا مردیم بس که دسته بندی های این جریان و اون گروه و اون کوفت و غیره رو دنبال کردیم!

  4. اسلامی ایرانی می‌گوید:

    این صندلی قدرت، بد چیزیه. بد!

  5. عمار می‌گوید:

    آنکه دل بگسلد از هر دو جهان درویش است
    آنکه بگذشت ز پیدا و نهان درویش است
    خرقه و خانقه از مذهب رندان دور است
    آنکه دوری کند از این و از آن درویش است
    نیست درویش که دارد کله درویشی
    آنکه نادیده کلاه و سر و جان درویش است
    حلقه ذکر میارای که ذاکر یار است
    آنکه ذاکر بشناسد به عیان، درویش است
    هر که در جمع کسان دعوی درویشی کرد
    به حقیقت نه که با ورد زبان درویش است
    صوفی ای کو بهوای دل خود شد درویش
    بنده همت خویش است و چسان درویش است.
    (دیوان امام روح الله)

  6. چشم انتظار می‌گوید:

    داداش حسین
    از اون جایی که عزیزان اصولگرای ما، کاملا” به این موضوع اشراف دارند که دعوای آن ها نه سودی برای خودشان خواهد داشت نه سودی برای ملت، و اگر مردم دوباره به اصلاح طلب های دم دمی مزاج و مغرور رأی ندهند، که نمی دهند، قطعا” با این شرایط به آنان هم روی خوش نشان نخواهند داد. پس در این میان چیزی جز هواها و خواهش های نفسانی و گروهی، وجود ندارد و رضای خداوند، بد جور رنگ رضایت حزب و گروه رو به خودش گرفته.
    جالب تر این که در شهر های کوچک این حوادث و رخدادها بیشتر جلوه می کند.
    یک تفکر خطرناک و غلط اندر غلطی هم در میان بعضی ها باب شده که می گویند: مهم اعتقاد محکم ما به تفکر اصولگرایی و ولایت فقیه است. پس برای رأی آوردن کمی به ظاهر از اصول خود کوتاه آمده، به گروههایی که احتمال رأی آوردن آنان بیشتر است سنجاق می شویم، بعد از این که رأی آوردیم می دانیم چطور عمل کنیم! در حال حاضر مهم رفتن به مجلس است!!
    در این ایام چقدر احساس تکلیف زیاد شده! آیا تکلیف فقط نماینده شدن و رییس جمهور شدن است؟

  7. ف. طباطبائی می‌گوید:

    منم منم کردن و جوگیر شدن قطعا بده. گروه های مختلف اصولگرائی الان هر کدومشون از یه طرف بوم دارن پرت میشن!!
    بعضیها زیادی دارن سخت میگیرن و وسواس به خرج میدن، بعضیا هم زیادی مهربون شدن و آغوششون زیادی بازه!! البته این آغوش باز هم خیلی لج درآوره.

    انشاءالله که سرنوشت اصلاح طلب ها برای دوستان، عبرت میشه.

  8. پیرمرد می‌گوید:

    امام آمد .ضمن تبریک، یاد جمله‌های عمیق و ساده امام بخیر .” این من شیطان است.” حفظ وحدت کلمه” .

    (خدا یا گوش شنوا مرحمت فرما. امین )

  9. سلاله 9 دی می‌گوید:

    باز خدا را صدهزار مرتبه شکر، که خبر ارائه لیست جدا از سوی زنان اصولگرا، تکذیب شد و الا که بیچاره می شدیم از دست این کارهای شان.

  10. برف و آفتاب می‌گوید:

    اصلا یه سوال: یعنی انگیزه ی مردم برای شرکت در انتخابات انقدر پایینه که بعضی ها می گن اگه رقابت بین این دو گروه نباشه شرکت در انتخابات کمرنگ می شه؟
    اصلا گیریم که کمرنگ بشه، ولی بالا رفتن مشارکت مردم، به عواقبی که شما ذکر کردید نمی ارزه!
    چی می شه مثلا اگه جبهه پایداری حرف خودشو بزنه، اما لیست جدا نده؟ مردم خودشون می تونن مصداق ها رو پیدا کنند.

  11. سیداحمد می‌گوید:

    الان کار بعضی دوستان اصولگرا به بچه بازی شبیه شده! شوخی گرفته اند مسئله را! بعضا اصلا سنجیده، معقول و در حد یک سیاستمدار حرفه ای عمل نمی کنند!

    کلا اینکه سعی کنند با تخریب کسی برای خود رای جمع کنند، شیوه خوبی نیست!
    امیدوارم دوستان کمی خدائی تر به کارشان ادامه دهند…
    سپاس داداش حسین.

  12. م.طاهری می‌گوید:

    در رفتارهایشان جای بصیرت خالی است.

  13. بازهم موسم انتخابات شد و ارائه لیستهای متنوع. مثل اینکه آقایان تازه از خواب زمستانی بیدار شده اند. مهم برای من عملکرد و رفتار کاندیداهاست نه جای گرفتن اسمشان در فلان لیست انتخاباتی.

  14. سرباز کمپ می‌گوید:

    همه می دانند تاثیر سوء اختلاف را، اما عده ای برای تخریب دنبال اتحاد اند، اگر اصول گرایان چند دسته شوند، های و هوی می کنند که اختلافشان شده، و اگر متحد شوند باز هم بعضی را به سکوت در مقابل اهل فتنه متهم می کنند، انگار عده ای از این کار نان می خورند. اما اهل حقیقت می دانند که در بازی سیاست چه طور در دام نیافتند، صراط مستقیم ما ولایت فقیه است و هر گونه حزب گراییِ جدای از آن باطل. خوشم آمد حرفی از علامه مصباح خواندم که گفته بودند “از کاندیدای اصلح حمایت کنید ولو آنکه در لیست دیگران باشد”

  15. سیداحمد می‌گوید:

    دوستان محترم؛

    لطفا اصول ویرایشی و نگارشی را در کامنت ها رعایت کنید!

  16. منم گدای فاطمه می‌گوید:

    اگر هدف فقط خدمت و نیت خیر باشد، همه این حاشیه ها به حداقل می رسد.
    فقط دعا می کنیم…

  17. راه می‌گوید:

    …………

  18. ض خ می‌گوید:

    ……………

  19. ابوالفضل می‌گوید:

    سلام………………….

  20. سجاد می‌گوید:

    ………………………………….

  21. رضا می‌گوید:

    …………..

  22. یه بیست و شیشی می‌گوید:

    چقدر همه نقطه چین شدن!!

  23. جواد می‌گوید:

    سلام
    بنده خیلی نمی دانم که در درون این دسته بندیها چه می گذرد. اما یک اصل را باید پذیرفت که مماشات و کنار آمدن دیگر معنا ندارد. اینکه به بهانه وحدت بخواهیم از اصول بگذریم. خوب اصول چیست؟ پیروی از ولایت (در حرف و عمل) و راستی و صداقت
    خوب چه دلیلی دارد که بخواهیم به بهانه حفظ ولایت با کسانی که هیچ صداقتی در گفتار و رفتارشان ندارند و ولایت را به عنوان یک نردبان نگاه می کنند رای بدهیم و…
    اگر یک فکری صادقانه وارد معرکه انتخابات شود و در مسیر انقلاب باشد در کل کشور حتی ۱۰ رای هم بیاورد بهتر است که…
    بحث برداشت متفاوت نیست بلکه موضوع عدم صداقت در گفتار و رفتار است. به نظر بنده ائتلاف با بعضی ها که در فتنه خوب عمل نکردند و بدتر اینکه هنوز هم آن افکار و گفتار و رفتارشان را ادامه می دهند اصلا صحیح نیست چون فرقی بین این اشخاص و دیگر مخالفین ولایت نیست که حتی آنها بهترند چونکه وضعیتشان شفاف و است و در ظاهر می گویند آنچه هستند.

  24. برف و آفتاب می‌گوید:

    …………….

  25. مصطفی می‌گوید:

    همه ما موظفیم در مورد کاندیدا ها تحقیق کنیم، بعد رای بدیم. اگر شناخت نداریم از فرد یا افراد مورد اعتمادمون که شناخت دارند کمک بگیریم. به تقوا رای بدیم، که فرد با تقوی بصیرت پیدا می کنه، فرد با تقوا جایی که تخصص نداره از اهل فن راهنمایی می گیره، که فرد با تقوا شجاعت عمل پیدا می کنه.

  26. حسام می‌گوید:

    …………..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.