«وعده» کجایی؟!

در حاشیه این روزهای سیاست ایران، اشاره می کنم به ۲ نکته در پلاک امروز روزنامه جوان.

نکته اول: دوست روزنامه نگارم ظهر ۵ شنبه، با اشاره به محتوای اظهار نظر اغلب نامزدهای انتخابات، به ویژه در شهر تهران، اشاره به نکته ظریف و در عین حال عجیبی داشت. این دوست می گفت:

«سالها بود که عادت کرده بودیم، حضرات نامزدهای ورود به مجلس شورای اسلامی، ایام تبلیغات، مدام وعده های رنگارنگ به مردم بدهند. بعضا وعده هایی که کم ترین سنخیتی با وظایف یک نماینده مجلس نداشت! در کنار وعده هایی که به نسبت، درست و منطقی و راهگشا و کارشناسانه بود. مع الاسف در این دوره، نه خبر خاصی از برنامه هست، نه وعده و احیانا وعید! عمده تلاش کاندیداها، خلاصه شده در طرد دیگری، و هر کس، دیگری را مردود یک جا معرفی می کند!! نگاه که می کنی، می بینی، هیچ نامزدی و هیچ لیستی، برنامه خاصی ندارد و اگر هم دارد، دعوایش با دیگران، تحت الشعاع قرار داده وعده ها و برنامه ها را».

فی الحال که با دقت بیشتری در حرف های این دوست خبرنگار، دقیق می شوم، متاسفانه مجبورم حق بدهم به گله هایش. در ادامه اما چند سئوال می پرسم از نامزدها، به ویژه نامزدهای شهرهای بزرگ از قبیل تهران و مشهد و اصفهان و… که کم و بیش با مباحث مربوط به لیست های متعدد درگیرند.

یک: شما در مجلس، اگر اشتباه نکرده باشم، قرار است «وکیل مردم» شوید. پس چرا در مجادلات انتخاباتی تان و تبلیغات تان، از دردهای مردم و مشکلات آحاد جامعه، کمتر خبری به گوش می رسد؟! چرا از همه چیز، سخن در میان هست، الا مردم؟!

دو: این همه جبهه، یا بهتر بگویم؛ ائتلاف و گروه رنگارنگ، از اصلاح طلب گرفته تا اصول گرا، بفرمایند برای حل مشکلات مردم، نظیر گرانی، بیکاری، تورم، حقوق کم کارمندی و کارگری، و… دقیقا چه برنامه ای برای ارائه دارند؟!

سه: آیا تفسیر از «وضع قانون» و «نظارت بر اجرای قوانین» به عنوان ۲ کار اصلی نمایندگان، می تواند به گونه ای باشد که در مقام عمل، نمایندگان را از حال و روز موکلین خود، غیر مرتبط و ناآگاه کند؟!

چهار: در جهت کاستن از مشکلات مردم، نامزدهای محترم بفرمایند نحوه تعامل شان با دولت به عنوان مهم ترین دستگاه اجرایی، چیست و چگونه تنظیم خواهد شد؟! آیا صرف شعارهایی نظیر اینکه ما «وکیله الدوله» نیستیم، مشکلات مردم را حل می کند؟! و از آن سو؛ آیا نماینده ای که با اندکی پول، از خیر سئوال و استیضاح می گذرد، می تواند «وکیل ملت» باشد؟!

پنج: برای موازی و منطقی پیش رفتن ۲ مقوله پیشرفت و عدالت، و به عبارت دیگر؛ سازندگی و معیشت، حضرات نامزدها چه برنامه ای دارند؟! گروه ها چه ایده ای دارند؟! گیرم لیست شما، مردود هیچ کدام از مقاطع تاریخی انقلاب اسلامی نباشد، آیا این شرط، برای نماینده دردهای مردم شدن، کافی است که در تبلیغات، از همه چیز حرف هست، الا خود مردم؟!

شش: آیا نامزدهایی که هنوز پای شان به صحن بهارستان باز نشده، سیاسی بازی را به بحث و بررسی مشکلات مردم، ترجیح داده اند، امیدی هست که در مجلس، این رویه غلط را اصلاح کنند؟!

¤¤¤ ¤¤¤ ¤¤¤

نگارنده امیدوار است در روزهای آتی، نامزدهای محترم، صرف نظر از مجادلات سیاسی، و کمی به جای رقابت و دعوا و بگومگو، ورود مسئولانه و وکیلانه کنند در پرسش های فوق الذکر و اندکی «حرف حساب» بزنند! و الا شاید مجبور شویم بگوییم؛ یاد روزگار ماضی به خیر! که نامزدهای ورود به مجلس، لااقل یک وعده ای به مردم می دادند! گیرم ترمیم سوراخ لایه اوزون!! یعنی که عزیز من! نامزد محترم! حتی وعده نادرست تو، بهتر از دعوای گیرم درست توست، آنهم در این مقطع که نیازی به زدن همدیگر نیست!! پس لطف کن و به جای این همه «حرافی»، بگو که در زمینه «حمالی»، برنامه ات چیست؟! وعده ات چیست؟! گیرم جنابعالی خود خود خود جناب «عمار». عمار بودنت روی تخم چشم ما، اما اگر از برنامه هایت برای ما بگویی، بهتر نیست؟! مثلا تو نماینده ما قرار است بشوی ها!! به جز ما، از همه چیز داری حرف می زنی!! یعنی چه این کار؟!

نکته دوم: این نکته دوم، در طول نکته بالاست و تعارضی با آن ندارد. گاه می بینم بعضی دوستان، متاثر از فضای پیش آمده، نتایج غلطی می گیرند. بالاخره عرصه انتخابات، صحنه اندکی رقابت و کمی منم منم و این حرف ها هست! یعنی تا حدودی طبیعی است پاره ای منازعات، اما چه خوب، به غذا، همان اندازه نمک بزنیم که لازم است. نه ما رسانه ای ها؛ اعم از مکتوب و مجازی، بیش از حد معقول به مباحثات بعضا  طبیعی نامزدها گیر بدهیم، و نه خود نامزدها، در دعوای شان با هم، بیش از حد دربیاورند شورش را. القصه! ظهر ۵ شنبه، همان دوست خبرنگارم، بعد از گله های به حقی که داشت، نتیجه ای می خواست از حرف هایش بگیرد که مطلقا درست نبود! در مقام نقد، فقط یک چیز به دوستم گفتم: سیاست و سیاست ورزی، ظرفیت می خواهد!

جوان/ ۶ اسفند ۱۳۹۰

این نوشته در یمین ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. حنظله می‌گوید:

    بسم الله…

  2. چشم انتظار می‌گوید:

    انتظر ینتظر انتظار

  3. میلاد پسندیده می‌گوید:

    چه جالب! فرق می کنه زمانبندی شون!

  4. باران می‌گوید:

    “وعده” ی سر کاری که نیست؟!

  5. چشم انتظار می‌گوید:

    شاید کاندیداها متوجه شده اند که، وقتی مردم بهتر از بعضی از آن ها، از قوانین و مقررات و شرح وظایف نمایندگان، خبر دارند دیگه به خود این زحمت رو ندهند، که دوباره کاری بشه!!
    شایدتر! بعضی با خودشون گفتن، ما که قرار نیست همه ی اون چیزی که وظیفمونه انجام بدیم. پس چرا الکی حرفی بزنیم که عمل درش نباشه؟! اخلاقا” و شرعا” درست نیست!!!

  6. بانو می‌گوید:

    یاد جمله ای از امام افتادم:
    اگر هر کدام از ما سر جایی که هستیم، کارمان را درست انجام دهیم مملکت اصلاح می شود.
    به روح پاکش صلوات…

  7. حنظله می‌گوید:

    “مثلا تو نماینده ما قرار است بشوی ها!! به جز ما، از همه چیز داری حرف می زنی!! یعنی چه این کار؟!”

    واقعا یعنی چه این کار؟!…

  8. یا علی اکبر حسین می‌گوید:

    این مشکل البته مختص به تهران و شهرهای بزرگ هم نیست. ظاهرا تو اکثر شهرها همینطوره.
    از یه لحاظ میشه گفت که دیگه وعده دادن هم عرضه می خواد. چون مردم حواسشون جمعه. می فهمن. از یه سوراخ ده بار گزیده نمیشن. مگه از وعده وعیدهای دوره های قبل چی نصیبشون شد.
    توی همین استان ما یکی از نماینده های این دوره بالاترین میزان غیبت رو تو جلسات مجلس داره. واسه خودش رکورد زده.

  9. چشم انتظار می‌گوید:

    کرسی مجلس، سمفونی قیام ها و قعودهاست! اما قیامی که برای خدا و خلق خدا و اعتلای انقلاب اسلامی، و قعودی که مقدمه ی برخاستنی دیگر از همان جنس باشد. و نماینده ای که سازَش را به تبعیت از ولایت، کوک کرده باشد، خوب می نوازد سمفونی خدمت را!

  10. یا علی اکبر حسین می‌گوید:

    اینقدر مشکل گرونی و بیکاری پر رنگ شده که گاهی اوقات یادمون میره بعضی مشکلات فرهنگی و اجتماعی رو. بی حجابی…اعتیاد…
    نماینده ها هم که بکل فراموش کرده اند.

  11. سلاله 9 دی می‌گوید:

    “هرکه می ‏خواهد با آمریکا مبارزه‏ ى اساسى بکند، باید به این مردم خدمت کند.”

    امام خامنه ای

  12. چشم انتظار می‌گوید:

    اسکریپت مثلثی، حضور در انتخابات، برای دوستانی که وبلاگ یا سایت دارند:

    ———————————————————————-

    این هم عکس هاش:
    http://www.faupload.com/upload/90/Bahman/election6.gif
    http://www.faupload.com/upload/90/Bahman/election5.gif

  13. برف و آفتاب می‌گوید:

    خدا رو شکر، انشاء الله نماینده ی ما خیلی آقاست از همه لحاظ.

    این کاندیداها فقط حرص میدن آدمو با کل کل های خیلی وقت ها بچگانه شون! مخصوصا اگه آدم طرفدار همون کاندیدا باشه!! درکتون می کنم!!

  14. چشم انتظار می‌گوید:

    با اجازه ی داداش.
    سلاله ی ۹ دی محترم،
    اگه روایت یا حدیثی در خصوص مشارکت در سرنوشت یا حضور در صحنه یا چیزی مشابه دارید، ممنون می شویم فضا رو متبرک با نام معصوم (ع) بنمایید.

  15. سیداحمد می‌گوید:

    “نگاه که می کنی، می بینی، هیچ نامزدی و هیچ لیستی، برنامه خاصی ندارد و اگر هم دارد، دعوایش با دیگران، تحت الشعاع قرار داده وعده ها و برنامه ها را.”

    در این جمله با این دوست روزنامه نگارتان موافقم!

    همانطور که فرمودید: تا حدی منم منم و رقابت باید باشد، ولی نباید شورش را در بیاورند؛ ولی متاسفانه درآوردند!

  16. سلاله 9 دی می‌گوید:

    چرا از همه چیز، سخن در میان هست، الا مردم؟!
    /
    …و اندکی «حرف حساب» بزنند!

    چه قدر مشتاق ایم که به جای دیدن دعواهای شان و من خوبم و تو بدی، بشنویم این حرف های حساب شان را. اشاره به این مسائل و موضوع نکته ی دوم، لازم بود و حیاتی. گاهی آن قدر درگیر حواشی می شویم که یادمان می رود کار و وظیفه ی اصلی مان را.

  17. ف. طباطبائی می‌گوید:

    نکته خیلی خوبی بود.
    درسته که شعار الکی دادن خوب نیست، ولی خب یه برنامه ای که باید داشته باشن.
    هیچ حرفی از برنامه ها نمیزنن!!
    فقط هم دیگه رو نقد می کنن.

    خدا قوت آقای قدیانی.

  18. سیداحمد می‌گوید:

    هر دو نکته ای که به آنها اشاره کردید، به جا و با اهمیت بود.

    سپاس فراوان!

  19. آذرخش می‌گوید:

    واقعا مردم رو چه حسابی به اینا رای بدن؟ وقتی هیچ برنامه ای برای بهتر کردن زندگی مردم ارائه ندادن چطوری می شه انتخاب کرد؟!!

    ممنون از این مطلبتون.

  20. سیداحمد می‌گوید:

    “آیا صرف شعارهایی نظیر اینکه ما «وکیله الدوله» نیستیم، مشکلات مردم را حل می کند؟!”

    بعضی ها واقعا یک حرفی یاد گرفته اند! وقت و بی وقت فقط می گویند ما وکیل الدوله نیستیم!
    وکیل الدوله نیستی، بگو ببینم وکیل کی هستی؟
    وکیل زن و بچه ات؟ که فقط آنها در رفاه کامل زندگی کنند؟!

  21. قاصدک منتظر می‌گوید:

    شهید نجفقلی روزبه
    وصیت من این است که این باندبازیها و خط بازیها را کنار بگذارید و همیشه برادرانه و متحد باشید که اگر خدای نکرده اختلافی بین شما بیفتد، ضربه سختی به انقلاب وارد می شود.

    شهید قربان کهنسال
    شما نیتتان این باشد که برای خدا کار کنید و جوابگوی شهدا باشید. حب ریاست را کنار بگذارید که شهدا با شیشه خون در دست در فردای قیامت روبروی شما قرار می گیرند.

    شهید ابراهیم موسی پسند
    از نیروهای حزب اللهی و وفادار به انقلاب می خواهم که با وحدت کلمه در تمامی عرصه های سیاسی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی با تمام قدرت حضور داشته باشید و این را بدانید که امروز اگر عزّتی دارید به برکت خون شهدا دارید و از این عزّت خوب پاسداری کنید.

    شهید رحمت علی حسن زاده
    ای مردم! برای رضای خدا و تفاهم و اتحاد، بی سبب از یکدیگر عیبجویی و عیب تراشی و غیبت نکنید. به فرمان و رهنمودهای رهبر عظیم الشان انقلاب گوش دهید و عاملان فساد و ریاست طلبان را که با چهره فریبنده شان وارد دستگاه حکومتی شده اند شناخته و از بین ببرید.

  22. سیداحمد می‌گوید:

    قاصدک منتظر؛

    ممنونم از کامنت خوب شما!
    پیام شهدا، حس فوق العاده زیبائی منتقل می کند.

  23. مرتضی اهوازی می‌گوید:

    نمی دونم چه فرایند شیمیایی-ادبی!! تو مجلس وجود داره که “نامزد” رو به “نامرد” تبدیل میکنه!!
    حسین قدیانی: عالی بود و قشنگ!! مثل گاهی که حر، تبدیل به خر می شود! نکته هایی است در نقطه ها، باریک تر از مو!

  24. سلاله 9 دی می‌گوید:

    با اجازه مدیر و مبصر محترم؛

    چشم انتظار بزرگوار، قبل از آن که کامنت شما را ببینم، حدیث امشب را در پست ستون یسار گذاشتم؛ انشاءالله احادیث بعدی را اختصاص می دهم به موضوعی که فرمودید.

  25. قاصدک منتظر می‌گوید:

    شهیدان نامه گلگون نوشتند
    شهادت نامه را با خون نوشتند
    بنازم این همه ایمان و ایثار
    به تاریخ جهان قانون نوشتند

  26. قاصدک منتظر می‌گوید:

    میان محرم و مجرم به نقطه ای فرق است
    مباش نقطه که مجرم شوی در این بازار

  27. مرتضی اهوازی می‌گوید:

    و در پیدا کردن این نکته ها، ما در برابر شما فقط می توانیم لُنگ بیندازیم و بس!!

  28. مغشوش نگار می‌گوید:

    سلام
    کاش میشد و شما یه لیست از کسانی که قصد رأی دادن بهشون رو داری، میدادی به ما. سر ۲-۳ نفر شک دارم. مثلا زاکانی…ابوترابی….کاش میشد!
    اوضاع بدی درست کردند. کاش حرف گوش می کردن و یه لیست واحد تشکیل میدادن! کاش!
    چقدر کاش!

  29. سرباز کمپ می‌گوید:

    “یاد روزگار ماضی به خیر! که نامزدهای ورود به مجلس، لااقل یک وعده ای به مردم می دادند! گیرم ترمیم سوراخ لایه اوزون!! یعنی که عزیز من! نامزد محترم! حتی وعده نادرست تو، بهتر از دعوای گیرم درست توست، آنهم در این مقطع که نیازی به زدن همدیگر نیست!!”

  30. ستاره خرازی می‌گوید:

    “این همه جبهه، یا بهتر بگویم؛ ائتلاف و گروه رنگارنگ، از اصلاح طلب گرفته تا اصول گرا، بفرمایند برای حل مشکلات مردم، نظیر گرانی، بیکاری، تورم، حقوق کم کارمندی و کارگری، و… دقیقا چه برنامه ای برای ارائه دارند؟!

    مناظره تموم شده من همینطوری مات خیره شدم به تلویزیون. میپره جلوم میگه تموم شد.
    رومو می کنم به بقیه، میگم من که نشنیدم این یه دونه نظری، راهکاری، پیشنهادی، چیزی بگه. البته نه، چیز که زیاد گفت، به جز چیز دیگه چی گفت؟ بقیه هم مثل من. میگم بگذار از دیگران هم بپرسم شاید من خوب دقت نکردم. ولی دوست و آشنا هم چیزی جز انتقاد، کوبیدن طرف مقابل و یه مشت اراجیف چیزی نشنیدن.
    خوب، پس میشه با همین شیوه ۱۳ میلیون رای آورد البته اگه خودش تقلب نکرده باشه. یادمه اون موقع اینجا نوشتم که دایی دوستم می خواست برگه رو سفید بندازه یه نفر بش گفته بود به این رای بده ۵۰ هزار تومن بت میدم و البته همین موضوع باعث شد ایشون به حریف این چیز رای بده. به اینم میگن تقلب دیگه، نه؟
    حالا که میشه با همین شیوه رای آورد چرا به خودشون زحمت شناسایی و ارائه راهکار برای مشکلات اجتماعی رو بدهند به خصوص که ….
    چی بگم؟ دیشب جایی مهمون بودیم. صاحبخونه میگفت ما رای نمی دیم. دختراشم میگفتن ما به هر کی مخالف فلانی باشه رای میدیم. اینم ملاک رای دادن بعضیا.
    واقعا از آقای چیز متشکریم کار همه رو راحت کرد.

  31. به جای امیر می‌گوید:

    بتمرگ (گفت و شنود)

    گفت: یک سایت ضدانقلابی شرایط اپوزیسیون فراری را در آمریکا و کشورهای اروپایی بسیار وخیم و خجالت آور دانسته است.
    گفتم: چرا؟! چطور مگه؟!
    گفت: نوشته است «در ایران که بودیم هرچه می خواستیم می گفتیم و می نوشتیم و اعتراض هم می کردیم که آزادی نیست اما، اینجا، فقط حق داریم علیه ایران بنویسیم و حرف بزنیم.»
    گفتم: خب! دیگه چی؟!
    گفت: می نویسد؛ اینجا اگر یک کلمه به شرایط خود اعتراض کنیم و یا چیزی علیه آمریکا یا کشور اروپایی که در آن پناهنده شده ایم بنویسیم و بگوییم تهدید به دیپورت (اخراج) می شویم.
    گفتم: از نوکر یکی از خانها پرسیدند اسمت چیست؟! گفت؛ یادم نیست! با تعجب پرسیدند؛ چرا؟! مگر می شود که آدم اسم خودش را فراموش کند؟! پس اربابت تو را چی صدا می کند؟ گفت؛ «بتمرگ»، «خفه شو»، «زر نزن»! و البته بعضی وقت ها هم مرا مرتیکه احمق صدا می زند!

  32. ستاره خرازی می‌گوید:

    همینطور که داشتم متن رو می خوندم، یه آن احساس کردم صدای آقای دلاوری میاد، ببخشید شما کجا قطعه ۲۶ کجا؟ دقت میکنم می بینم نه جدی جدی انگار بعضی جمله ها رو دارم با صدای اون می شنوم. بر می گردم دنبال اون جمله ها، صدا نیست. حالا بیا یه کاری کن، تو این چند شب تا انتخابات، هر شب بیا صرفاً پخش کن، خستگی انتخاباتی ما رو در کن. شبی چند تا از اون وعده وعید خوشگلارو هم بگی کلی روحیه مون عوض میشه، می خندیم.

  33. عمار می‌گوید:

    وصیت شهید ملک حسین اسدی:
    با اخلاص در انتخابات شرکت نمایید و از خون شهیدان پاسداری کنید.

  34. محمود می‌گوید:

    سلام
    نوشته اید: “عمده تلاش کاندیداها، خلاصه شده در طرد دیگری، و هر کس، دیگری را مردود یک جا معرفی می کند!!”
    خواستم بگویم کسی که نقد می کند خودش هم باید پایبند به آن ها باشد تا در دیگران اثر کند. شما خودتان دائم در متون تان به این و آن برمی گردید و آن ها را طردشان می کنید.
    البته به نظرم بد نمی نویسید ولی فقط به گفتن و نوشتن و حرف زدن که نیست! عمل به حرف های خودتان مهم است.

  35. ستاره خرازی می‌گوید:

    سلام سید احمد
    اون بار لطف کردی برام راهنمای استفاده از گراواتار رو گذاشتی، رفتم باسه خودم عکس گذاشتم اگر برات زحمتی نیست، میشه راهنماییم کنی؟ می خوام عکس یا چیزی بگذارم مثلا voice چه کار کنم؟

  36. سیداحمد می‌گوید:

    ستاره خرازی؛

    با عذر پوزش! متوجه منظورتان نشدم.
    کمی توضیح دهید، شاید بتوانم کمک کنم!

  37. آذرخش می‌گوید:

    ستاره خرازی؛
    منظورتون اینه که می خواید عکس یا صوت رو آپ کنید و لینکش رو در کامنت ها قرار بدید؟

  38. ستاره خرازی می‌گوید:

    خواهش می کنم. 
    همین ستون رو برید بالا.

    چشم انتظار می‌گوید:
    این هم عکس هاش:
    http://www.faupload.com/upload/90/Bahman/election6.gif
    http://www.faupload.com/upload/90/Bahman/election5.gif

    می خوام این کار رو انجام بدم. از لطفتون ممنونم.

  39. ستاره خرازی می‌گوید:

    تو این آدرس گذاشتن رو بلدم. چطور تو قطعه بذارم که کپی نباشه، یه راست باز بشه.
    خوب توضیح دادم؟

  40. سیداحمد می‌گوید:

    ببینید!
    برای این کار شما باید از طریق یک سایت مخصوص آپلود، “عکس، فیلم، صوت” مورد نظرتان را آپلود کنید. سپس لینک آماده را در کامنتتان استفاده کنید.

    مثلا این سایت را ببینید:

    http://faupload.com/

    روی کلمه Browse کلیک می کنید و از فایل هائی که در کامپیوترتان ذخیره شده، فایل مورد نظر را انتخاب می کنید و سپس بر روی گزینه “آپلود فایل” کلیک می کنید. بعد از چند دقیقه، لینک فایلتان آماده است. می توانید لینک را در کامنت هاتان استفاده کنید.
    این سایت، آدرس مستقیم به شما می دهد ولی بعضی از سایتها آدرس مستقیم نمی دهند.
    کلا برای آپلود مستقیم، سایت خوب، کم پیدا می شود!
    البته حجم فایل و فرمتش هم هنگام آپلود اهمیت دارد.

    توضیحم واضح بود؟!

  41. ستاره خرازی می‌گوید:

    بله، ممنون. لطف کردید.
    حالا الان میرم تو پست جدیده امتحانش میکنم.

  42. ستاره خرازی می‌گوید:

    سلام دیشب می خواستم از آذرخش تشکر کنم، فراموش کردم. آذرخش ممنون.

  43. سیداحمد می‌گوید:

    دوستان محترم!

    داداش حسین در نمایشگاه کتاب امسال، ۴ عنوان کتاب جدید خواهد داشت…

    به زودی مقدمه ایشان بر کتاب مجموعه طنز فتنه ۸۸ با نام «آر. کیو ۸۸» را در «قطعه ۲۶» خواهید خواند، که اولین متن ایشان برای وبلاگ، در سال ۹۱ همین مقدمه است…

    «آر. کیو ۸۸» گلچینی از بهترین طنزهای مرتبط با فتنه ۸۸ داداش حسین است در ۵۰۰ صفحه که شماری از این طنزها مال زمانی است که این وبلاگ هنوز درست نشده بود و احتمالا شما هم نخوانده اید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.