اعتکاف؛ عرفان حقیقی

حضرت ماه/ شما هم شهیدی!

این را تا به حال از زبان چند جانباز ویلچرنشین شنیده ام که وقت دیدار، ایشان به “آقا” گفته اند که برای ما دعا کنید تا خیلی زود به دوستان شهیدمان بپیوندیم، اما رهبر انقلاب فقط یک جمله جواب داده: “شما هم شهیدی!”. در این “شما هم شهیدی” زیاد باید تدبر کرد. گمانم فرق اصل کاری شهدا با جانبازان این است که این دسته دوم می توانند با استفاده از نفسی که در این دنیا گیرم به سختی و ممد درد و زجر و زخم می کشند، از این مقام و درجه هم بالاتر بروند. حتی جانباز می تواند فراتر برود از مقام شهید. در همین “ساسان” جانبازی را می شناسم که برای خودش دفترچه ای درست کرده و در آن کارهای خوب و بدش را می نویسد. یعنی صفحات دفترچه را تقسیم کرده به این عناوین: “آسمانی” و “نقطه صفر مرزی” و “خاکی” و “زیرخاکی”. اینکه حالا کارهای خوب را ذیل کدام عنوان و کارهای بد را در کدام صفحه می نویسد، مهم نیست؛ آنچه اهمیت دارد این است که گاهی این جانباز داخل صفحات دفترچه کوچک اما قشنگ خود جمله ای می نویسد با این حال و هوا: “امروز ۱۰ در صد از درجه جانبازی ام کم شد”، یا “امروز خودم هم احساس کردم چند درجه ای به جانبازی ام اضافه شد”، یا “امروز حضور یاران شهید را خیلی نزدیک در کنار خودم حس کردم. اصلا امروز انگار خودم هم مثل محمد و نادر و قاسم شهید شده بودم. مو نمی زدم با بچه های لشکر”. این را نوشتم که بگویم امروز ۵ شنبه است؛ یعنی شب جمعه. شب جمعه ها اگر هم خیلی وقتت تنگ است، در لا به لای کارهایت حتما وقتی بگذار و مجالی باز کن و برو به دیدار جانبازانی که شهدای حی و حاضر و کاملا زنده دیار ما هستند. حتی اگر همین امروز با خواندن این چند خط دو به شک شده ای که بهشت زهرا بروی یا دیدار این عزیزان، من “ساسان” و “آسایشگاه ثارالله” را پیشنهاد می کنم. شک نکن قطعه ای از بهشت است تخت جانباز، ویلچر جانباز، عصای جانباز، آن دستش را که در “بازی دراز” جا گذاشته، و همین دستش که اگر من و تو معرفت داشته باشیم، بهترین جا برای بوسیدن است. مبادا دل دوستان شهدا از ما و بی معرفتی ما برنجد. مبادا سه پنج روز دیگر که از پیش ما کوچ می کنند سمت بهشت، گلایه کنند از ما نزد شهدا که؛ “خیلی اذیت مان کردند، اصلا انگار نه انگار!… جان شما، دنیا برای مان شده بود تنگ تر از زندان”. حالا من و تو خود دانیم؛ خود دانیم و آن خدایی که بالای سر ما ناظر بر معرفت ماست…

اعتکاف/ ائتلاف با خدا فراموش نشود

مسجد کوچک محله ما در مجیدیه ۲ سال است ایام اعتکاف برای معتکفین مسابقه ای برگزار می کند تحت این عنوان: “خاطره نویسی ائتلاف”. خوب است دیگر مساجد هم در این باب تلاشی بکنند. حیف است این همه شور و عشق همین طور بیاید و برود و ثبت و ضبط و مکتوب نشود. امسال عنوان این مسابقه این است: “اعتکاف؛ ائتلاف با خدا”. عنوان بدی نیست. یعنی خوب است همه ما در همه ایام زندگی دمی هم به جای این و آن، و فلان حزب و بهمان گروه متحد شویم با خدا. اصلا چه خوب است بیاییم و عضو حزبی شویم که نفر اولش خداست؛ حزب الله. این “حزب الله” هم از آن واژه های مظلوم روزگار است. می گفتند عده ای که بعد از روی کار آمدن جمهوری اسلامی، “دولت دینی” خواه ناخواه باعث برخی زدگی ها می شود و منجر به دین زدگی می شود. منکر برخی مظاهر بی دینی در جامعه نیستم، اما مقصر این مظاهر بی بند و باری را، قطعا آنچه “جمهوری اسلامی” می خوانمش نمی دانم. اصلا نمی خواهم بگویم که دولت -شامل قوای ۳ گانه- در این باب بی تقصیرند که اتفاقا بیشترین قصور در این حوزه گردن مسئولین است، لیکن از آن سو مگر می توان منکر این شد که موج رو به اوج مقدساتی از قبیل همین اعتکاف در میان نسل جوان، دلیلی جز “جمهوری اسلامی” دارد؟ خوب است اهل هنر، نویسنده ها، جماعت طراح و فیلم نامه نویس و کارگردان و اهل تئاتر، غفلت نکنند از اعتکاف. به خصوص کسانی که کار “مستند” می کنند، لازم است سر دوربین خود را “ایام البیض” بچرخانند طرف خانه خدا و فرض است بر ایشان که عارفانه ترین جلوه دین داری و خدا محوری نسل جوان را با زبان هنر بیان کنند. به کجا می توان برد این درد را که در کشور اعتکاف و در مملکت نیمه های ماه مبارک و در این دیار سراسر حماسه که کار خلق حماسه، عمده بر دوش نسل جوان است، “عرفان مجازی” ترویج می شود! دردآور است حقا که وقتی می توان اعتکاف را بال و پر داد، و وقتی می توان اعتکاف را از زاویه هنر ترویج کرد، وزارت فرهنگ و ارشاد، این که نمی کند، به کنار، به شکل انبوه مجوز می دهد به آثاری که مروج عرفان مجازی و خلسه دروغین است. این کار در کشوری که اعتکاف دارد و در مملکتی که معتکفین را نسل نوجوان و جوان تشکیل می دهد، البته دردآورتر است.

قوه مجریه/ احمدی نژاد به شدت رئیس جمهور شده است!

دیدار دیروز رئیس قوه مجریه با خبرنگاران کتمان نمی کنم که دکتر حرف حساب زیاد زد. چند تایی هم موضع خوب گرفت، اما از یاد نمی برم روزگاری که پز می دادیم احمدی نژاد رئیس جمهور نیست، حتی قیافه اش بیشتر به درد سرباز جمهور می خورد. قصد بیان هیچ چیز ندارم الا اینکه این روزها احساس می کنم احمدی نژاد شبیه روسای جمهور شده است. یعنی دقیقا شده یک رئیس جمهور. البته اینکه گفتم، نه هیچ مدحی است و نه هیچ نقدی. اصولا رئیس جمهور بودن و تکیه زدن بر ریاست قوه مجریه فی نفسه نه خوب است و نه بد، که ما در این پست هم بنی صدر و هم رجایی داشته ایم. کش ندهم بحث را و خلاصه کنم و بمانم به این امید و آرزو که شمای خواننده، منظورم را بگیری… آری! این روزها دکتر رئیس جمهور شده است به شدت! 

روزنامه جوان/ ۱۹ خرداد ۱۳۹۰

این نوشته در یمین ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سلاله 9 دی می‌گوید:

    همیشه به یک چیز خیلی غبطه می خورم و آن هم ارتباطی است که با جانبازان و خانواده ی شهدا دارید و تشکر که همیشه دانسته ها و مشاهدات تان را هم برای مان می نویسدو چه قدر هنرمندانه بیان می کنید.آن چند خط آخر “حضرت ماه/شماهم شهیدی”خیلی ناب و به جا بود.
    درباره ی دکتر هم،آن احمدی نژادی که سربازجمهور بود را،بیش تر دوست داشتیم تا احمدی نژاد رییس جمهور…
    حسین قدیانی: باید قدر جانبازان را بیش از این دانست؛ خیلی بدهکاریم به این عزیزان…

  2. سلاله 9 دی می‌گوید:

    ببخشید،خط دوم “بپیوندیم” /قسمت اعتکاف خط سوم “ضبط” و خط یازدهم” بی تقصیرند” و سه خط مانده به آخر بخش اعتکاف “انبوه”.با عرض معذرت.
    حسین قدیانی: ممنون سلاله ۹ دی!

  3. سیداحمد می‌گوید:

    “شما هم شهیدی!”
    خیلی عالی بود این بخش، خیلی به جا و مهم بود.
    احسنت…
    حسین قدیانی: این اعتقاد “آقا” بر اساس یک باور عینی است، نه تعارف!

  4. سیداحمد می‌گوید:

    چقدر از خواندن مطلبتان راجع به اعتکاف لذت بردم و در عین حال آه کشیدم!
    اگر مسئولین امر بخواهند و کمی ذوق به خرج دهند واقعا مستندهای فوق العاده ای می توان از مراسم های اعتکاف ساخت.

    من اعتکاف را در مساجد بزرگی در تهران و قم و چند شهر دیگر تجربه کردم،
    همچنین تجربه اعتکاف در مساجد کوچک و دور افتاده حتی در یک روستا را هم دارم،
    آدم صحنه هائی را در این ۳ روز می بیند، افرادی را می بیند که واقعا متعجب می شود و به وجد می آید.
    دیدن راز و نیاز جوانان و حتی افراد مسن در شبهای اعتکاف لذتی فراموش نشدنی دارد.
    باور کنید اگر یک آدم با احساس و کار بلد پیدا شود تصاویر و سوژه های نابی را می تواند در این مراسم شکار کند.

    ممنون داداش.

  5. میلاد پسندیده می‌گوید:

    سریع باید روزه های قضا را گرفت تا به اعتکاف رسید… قرعه کشی برای شرکت در ائتلاف که دردآور تر است!… یک مدتی قطعه خلوت خواهد شد ان شاء الله!

  6. چشم انتظار می‌گوید:

    حضرت ماه :
    جانبازان اسناد ارزشمند این انقلابند .
    یک ستاره ی حضرت ماه :
    و جانبازان فتنه ی ۸۸ ، کپی برابربا اصل این اسناد .
    احمدی نژاد حسابی رییس جمهورشده ، یه چیزی تومایه های جانبازی عزیزی که نوشت : امروز چنددرصدازجانبازیم کم شده !
    زیاد فدایی داری داداش حسین …

  7. چشم انتظار می‌گوید:

    اعتکاف یعنی :
    ره صدساله را سه شبه رفتن . البته باتمام ابزار و لوازم و ملحقات آن به انضمام اخلاص درعمل .

  8. سیداحمد می‌گوید:

    “احمدی نژاد به شدت رئیس جمهور شده است!”

    همین جمله کافیست برای درک ماجرا، هیمن…

  9. ساقیانه می‌گوید:

    التماس دعا از همه ….

  10. محمد می‌گوید:

    بسم الله
    سلام حسین آقا
    امیدوارم کامنتی رو که تایید نشد حداقل خونده باشی! در مورد شهید مظلوم.
    ۲۹ خرداد نزدیکه. از حضرت حسینیان بپرس برای ما که بهش دسترسی نداریم بگو.
    التماس دعا

  11. سیداحمد می‌گوید:

    محمد آقا؛
    خیالت راحت باشد،
    آقای قدیانی کامنتتان را خواندند.

  12. قاصدک منتظر می‌گوید:

    جانبازان
    (مبادا دل دوستان شهدا از ما و بی معرفتی ما برنجد.مبادا سه پنج روز دیگر که از پیش ما کوچ می کنند سمت بهشت,گلایه کنند از ما نزد شهدا;)
    اعتکاف
    (اصلا چه خوب است بیاییم و عضو حزبی شویم که نفر اولش خداست;حزب الله.)
    احمدی نژاد
    (این روزها دکتر رئیس جمهور شده است به شدت!)

  13. مرتضی اهوازی می‌گوید:

    کش ندهم بحث را و خلاصه کنم و بمانم به این امید و آرزو که شمای خواننده، منظورم را بگیری… آری! این روزها دکتر رئیس جمهور شده است به شدت!

    شوربختانه گرفتیم منظور را…
    ای کاش برسه یه زمانی که ما بگیم دیدید گفتیم احمدی‌نژاد خادم جمهوره، دیدید گفتیم سرباز ولایته، دیدید گفتیم …

  14. سید محمود می‌گوید:

    دم شما گرم داداش حسین -الحق که گل گفتی-بهتر از این نمی شد توصبف کرد

  15. حی علی الجهاد می‌گوید:

    حقا که زدید وسط سیبل! دقیقا به خال!

    احمدی نژاد به شدت رئیس جمهور شده است!

    حسی که مدتی است داشتم و درصدد کتمانش بودم!
    این روزها آخر خیلی دلم میخواهد خیلی چیزها را کتمان کنم!
    کاش کتمان شدنی بود برخی حرفهای گفته و ناگفته!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.