«تقوای جمعی» را باید در «مکتب امام» آموخت

حدودا ۲ هفته پیش که رهبر انقلاب از «تقوای جمعی» سخن گفتند، جدا از اینکه این ترکیب -یعنی «تقوای جمعی»- برایم بسیار زیبا و بدیع می نمود، در این اندیشه بودم که اولا؛ مشخصات و مختصات تقوای جمعی چیست و ثانیاً؛ ما چه باید بکنیم که گرفتار حال امروز جماعتی نشویم که خیلی چیزها را داشتند، اما تقوای جمعی نداشتند. در این اندیشه بودم تا اینکه در حرم امام، رهبر انقلاب در تشریح «مکتب امام» به عنوان «مکتب اسلام ناب» بر این امر مهم تاکید کردند که ارزش ها را باید در طول هم دید و نمی توان به بهانه دفاع از یک اصل، اصل دیگر را نادیده گرفت. گمانم همین تاکید می تواند تعریف جامع و کاملی از «تقوای جمعی» باشد که برای ما قطعا مکتب امام یعنی آن مکتبی که معرف و شاخص همه خوبی ها من جمله تقوای جمعی است. در این باب چند نکته ای می نویسم:
یک: به نظر می رسد مخاطب اصل کاری تقوای جمعی، احزاب و گروه های سیاسی باشند. برای کسانی که کار جمعی-سیاسی می کنند، مهمتر از اینکه تک تک اعضا به صورت جداگانه انسان های متقی و پاک دست باشند، این است که خروجی گروه شان متأثر از تقوای جمعی، محصولی منطبق بر داده های مکتب امام باشد.
دو: مهمترین فرق تقوای جمعی با تقوای فردی در این است که اگر جلوه تقوای فردی، مثلا «اعتکاف» است، اما تجلی تقوای جمعی را باید در «ائتلاف» جست وجو کرد. اگر اعتکاف برای خدا، آدمی را از گناهانی که حق الله و حق الناس است، باز می دارد، ائتلاف ما به عنوان گروه سیاسی نیز باید برای خدا باشد. اینجا سخن می توان از «حق حکومت» گفت.
سه: شکی در این نیست که نظام مقدس جمهوری اسلامی که تازه جهان اسلام به صرافت عمل بر اساس آموزه های آن افتاده بر گردن گروه های سیاسی حق دارد. این همان حق شهدای این ملت-حکومت است بر گردن احزاب. عدم ملاحظه تقوای جمعی باعث دوری از مکتب امام می شود و این بزرگترین ناسپاسی در حق حکومتی است که امام آن را بنیاد نهاد. همین جا بگویم اصولا در نظام جمهوری اسلامی ای که هر سال در آن یک انتخابات برگزار می شود، سخن راندن از حق حاکمیت، همان سخن گفتن از حق ملت است و حق یک ملت قطعاً چیزی بسیار فراتر از «حق الناس» است. از همین روست می بینیم گروه هایی که تقوای جمعی را رعایت نمی کنند، هم به حکومت آسیب می زنند و هم به ملت. آن حزب و دسته و جمع و مجمعی که تقوای جمعی ندارد، خواسته یا ناخواسته با دشمن وارد ائتلاف شده است و وقتی تو با دشمن مؤتلف می شوی، این به تقویت دشمن منجر می شود و تضعیف دوست. یعنی تضعیف حاکمیت-ملت.
چهار: باید دید اگر تقوای جمعی در کار نباشد، چه خطراتی را متوجه ما به عنوان فعالان سیاسی می کند. بر اساس تعریف رهبر انقلاب از مکتب امام که شاخص مناسبی برای تقوای جمعی است، می توان گفت که نداشتن تقوای جمعی و برجسته دیدن یک اصل از اصل دیگر، مهمترین خطرش این است که مرزبندی ما با احزاب مخالف مان پررنگ تر از مرزبندی ما با دشمن اصل کاری یعنی آمریکا و اسرائیل می شود. این معضل گاهی کار را به آنجا می رساند که ما در داخل، اصلاح طلب فعال در فتنه های ۱۰ ساله ۷۸ و ۸۸ را به آن اصولگرایی که هر چه هست در زیرمجموعه نیروهای انقلاب اسلامی تعریف می شود، ترجیح می دهیم. این سیاسی کاری باعث می شود ما اصلا مجال پیدا نکنیم که وسط این همه منازعه، احیاناً ۲ کلمه هم علیه دشمن اصل کاری حرف بزنیم. یعنی دوست منتقد اما دلسوز را به مخالف خود می فروشیم و این هر ۲ را -البته بیشتر اولی را!- به دشمن بیرونی. اینجاست که معلوم می شود پای تقوای جمعی در گروه ما لنگ می زند. از یاد نبریم روزگاری مجمع روحانیون مبارز خودش را خط امام و اولین و مهمترین مبارز علیه آمریکا و اسرائیل می دانست. از یاد نبریم اعضای این مجمع بعضاً تقوای فردی شان زبانزد بود، اما یک سؤال؛ الان چند سال است که این حضرات علیه آمریکا و اسرائیل به عنوان مخالفین اصلی مکتب امام، لام تا کام موضعی نگرفته اند؟! اگر دیروز اعضای مجمع فلان اصل را بر بهمان اصل برتری می دادند و در کار سیاسی، موزون حرکت نمی کردند، نتیجه آن شد که دیدیم در عصر اصلاحات، این مجمع به جای آمریکا و اسرائیل، بیشتر علیه نظارت استصوابی و معقول شورای نگهبان موضع می گرفت. یعنی حاضر بود با دنیای شرق و غرب گفت وگو کند، اما نه تحمل دیگر جریانات داخلی را داشت و نه حوصله نهادهای قانونی نظام را. غلبه یک اصل بر اصل دیگر، یعنی افراط، و چنین افراطی، حتماً به تفریط می انجامد و تفریط این است که تو از سویی خود را خط امام بخوانی و از دیگر سو نه لازم بدانی اعلام برائت کنی از کسانی که امام را می خواستند محصور در موزه ها کنند و نه واجب بدانی علیه آشوبگران عاشورا -عاشورایی که همه هستی امام بود- موضع گیری کنی. یعنی غلبه یک اصل بر اصل دیگر، مقدمه انحراف بزرگتر است و آن این است: زدن قید همه اصول.
پنج: ولایت و عدالت و اسلام خواهی و مردمی بودن و استکبار ستیزی و کار مضاعف مثل دانه های یک تسبیح اند. نخ این تسبیح اما مکتب امام است. حبل المتین ما مکتب امام است. ضامن تقوای جمعی، مکتب امام است. از امام که ما مهذب تر نداشتیم، لیکن همین امام، همه ارزش ها را با هم و در طول هم می دید و می خواست. ما از امام، ساده زیست تر نداشتیم، اما از امام دشمن شکن تر هم نداشتیم. ما از امام، عدالت محورتر نداشتیم، اما برای همین امام، حفظ نظام اوجب واجبات بود. امروز هم اوجب واجبات برای خلف صالح خمینی، حفظ نظام است. تأکید «آقا» بر کار مضاعف، جهاد اقتصادی، تقوای جمعی و مکتب امام، یعنی برای ولی امر، مهمتر از دولت و مجلس و دستگاه قضایی و هر ارگان و نهاد دیگری، حتی یکی مثل من که داعیه فدایی بودن داریم، اصل «جمهوری اسلامی» است. از این اصل مسلم تجربه نشان داده که احزاب نمی توانند پاسداری کنند و بر آن ثابت قدم باقی بمانند الا به رعایت تقوای جمعی. تقوای جمعی یعنی ترس از خدایی که برایش حتماً «حق ملت» از «حق الناس» هم برتر و بالاتر است. تقوای جمعی یعنی ترس از خدایی که ما را امر کرده به اطاعت از اولی الامر. تقوای جمعی یعنی ترس از خدایی که نظام مقدس جمهوری اسلامی را به هزینه خون ۳۰۰ هزار شهید به من و شما اعطا کرده است. تقوای جمعی یعنی اگر هم قرار به قربانی کردن است، چه بهتر که منافع گروه خود را پای شجره طیبه انقلاب اسلامی فدا کنیم والا روز عقبی در کنار حق الله و حق الناس و حق یک ملت، ملت برتر از قوم حجاز با یک حق دیگر هم طرفیم و آن «حق حاکمیت» است. حاکمیتی که یک ملت باشکوه تر از کوه پشتش ایستاده. حاکمیتی که زعیم آن لابد آنقدر مقتدر هست که برای شناخت بهترش باید پای سخنان سید حسن نصرالله بنشینی و بدانی که حزب الله، حزب الله نمی شد، اگر خامنه ای را نداشت، که سید حسن خود معترف است «نصرالله» را و هر نصر و فتح الهی را مدیون جانشین روح الله است. گمانم حزب الله لبنان الگویش در پیروی از «مکتب امام» و «تقوای جمعی»، نه احزاب ما، که ملت بیدار ماست. ملتی که معتقد است: «حزب فقط حزب الله، سید علی روح الله.»

روزنامه کیهان/ ۱۹ خرداد ۱۳۹۰

این نوشته در 20:06 ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. به جای امیر می‌گوید:

    دزد ( گفت و شنود)

    گفت: گروه های اپوزیسیون فراری درباره پیشنهاد «تظاهرات سکوت» در ۲۲ خرداد بدجوری با یکدیگر اختلاف پیدا کرده و به جان هم افتاده اند.
    گفتم: اسب های درشگه وقتی به سربالایی می رسند و از نفس می افتند همدیگر را گاز می گیرند و به یکدیگر لگد می زنند.
    گفت: بسیاری از آنها، این پیشنهاد را به مسخره گرفته و می نویسند؛ مگر مغز خر خورده ایم که با چندصد نفر به مقابله با ۷۰ میلیون نفر برویم و لت وپار شویم و عده ای دیگر می گویند قرار نیست در این تظاهرات، حرفی بزنیم و شعاری بدهیم و یا کاری کنیم که معلوم شود مخالف رژیم هستیم!!
    گفتم: خب! از کجا معلوم شود که تظاهرات کرده اند؟
    گفت: اتفاقا دعوای اپوزیسیون هم سر همین مسئله است و می گویند راه رفتن ساکت مردم در خیابان ها که همیشه هست و ربطی به فراخوان ما ندارد!
    گفتم: خانمی از شوهرش پرسید؛ دزد چطوری می آید؟ همسرش گفت؛ نیمه شب در تاریکی می آید به پایش نمد می پیچد که صدا نکند و… نصفه شب خانم شوهرش را صدا کرد و گفت؛ پاشو! پاشو! دزد اومده! شوهرش پرسید؛ از کجا فهمیدی؟ و زن گفت؛ هرچی گوش دادم، دیدم هیچ صدایی نمیاد، فهمیدم که دزد اومده!

  2. سیداحمد می‌گوید:

    اشاره به “حق حکومت” در کنار حق الناس و حق الله تعبیر جالب و قابل تاملی است.
    حسین قدیانی: واقعا اشاره جالبی کردم!

  3. سیداحمد می‌گوید:

    آن حزب و دسته و جمع و مجمعی که تقوای جمعی ندارد، خواسته یا ناخواسته با دشمن وارد ائتلاف شده است و وقتی تو با دشمن مؤتلف می شوی، این به تقویت دشمن منجر می شود و تضعیف دوست. یعنی تضعیف حاکمیت-ملت.
    حسین قدیانی: نکته مهم دیگر این نوشته تمایز میان “حق الناس” و “حق ملت” است که این دومی مهمتر است چرا که سخن از حق فرد نیست، سخن از حق یک ملت است؛ حق ملت-حکومت…

  4. سیداحمد می‌گوید:

    بر اساس تعریف رهبر انقلاب از مکتب امام که شاخص مناسبی برای تقوای جمعی است، می توان گفت که نداشتن تقوای جمعی و برجسته دیدن یک اصل از اصل دیگر، مهمترین خطرش این است که مرزبندی ما با احزاب مخالف مان پررنگ تر از مرزبندی ما با دشمن اصل کاری یعنی آمریکا و اسرائیل می شود.

  5. سیداحمد می‌گوید:

    نکته “چهار” خیلی عالی بیان شده،
    مطلب واقعا مهمی را بسیار روان و قابل فهم تبیین کردید، احسنت.
    اشاره تا به “مجمع روحانیون مبارز” واقعا مثال درست و دقیقی بود.

  6. سیداحمد می‌گوید:

    ولایت و عدالت و اسلام خواهی و مردمی بودن و استکبار ستیزی و کار مضاعف مثل دانه های یک تسبیح اند. نخ این تسبیح اما مکتب امام است. حبل المتین ما مکتب امام است. ضامن تقوای جمعی، مکتب امام است.

    احسنت…

  7. سیداحمد می‌گوید:

    واقعا آموزنده و پر نکته بود این متن،
    امیدوارم همه آنهائی که مسئولیتی در نظام جمهوری اسلامی دارند این متن را بخوانند و آویزه گوش کنند.
    خسته نباشی داداش حسین.

  8. سلاله 9 دی می‌گوید:

    .: تقوای جمعی :.
    مجموعه‌ها و جمع‌ها و جریان‌ها، علاوه بر تقوای فردی اعضای خود، باید در نگاه کلان از تقوای جمعی نیز برخوردار باشند چرا که در غیر این صورت، افراد متقی حاضر در این جریان‌ها نیز، به علت خطای عمومی جمع، به انحراف و خطا می‌افتند.
    جریانی که اوایل انقلاب به جریان چپ مشهور بود و شعارهای خوبی می‌داد با وجود داشتن آدم‌های با تقوا، از مراقبت و تقوای جمعی غافل شد و کار به جایی رسید که «فتنه گران ضد امام حسین (ع) و ضد اسلام و امام»، به آنها تکیه کردند که این واقعیت نشان می‌دهد غفلت از تقوای جمعی، خطری بسیار بزرگ است.
    حضرت ماه ۹۰/۳/۸

    موشکافانه و دقیق تحلیل و بررسی کردید و الانی که دوباره مراجعه کردم به صحبت های آقا خیلی بهتر درک کردم سخنان شان را.

  9. چشم انتظار می‌گوید:

    ولایت یعنی همین .
    و
    ولایت مداری یعنی :
    چشم به دولب مبارک آقا ، دل درگرو عشق مولا ، عقل در خدمت شناخت راه او ، و عمل به اوامر و اطاعت محض از فرامینش .

  10. سلاله 9 دی می‌گوید:

    دوستان!
    فردا شب اولین شب جمعه ی ماه رجب است و شب “لیله الرغائب”.
    سفارش شده به روزه ی فردا.
    نماز بافضیلتی هم ما بین نماز مغرب و عشا دارد که از جمله ی فضیلت آن این است که به فرموده ی حضرت رسول (ص) کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی. میّت می‌پرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و کلامی شیرین تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوییده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.
    برای اطلاع از کیفیت نماز می توانید مراجعه کنید به مفاتیح .
    التماس دعا

  11. چشم انتظار می‌گوید:

    سیداحمد جان :
    هرجاهستی خداپشت و پناهت . خدایی توهم خیلی زحمت می کشی .

  12. ط.عبدی پور می‌گوید:

    این مطلب پر از نکته های جالب بود ،مخصوصا” دو نکته” تقوای جمعی” و”حق حاکمیت”
    من که تا حالا نشنیده بودم.

  13. مرتضی اهوازی می‌گوید:

    دعا کنیم تقوای جمعی قطعه‌ی بیست و ششی‌ها خیلی خیلی بالا بره….

    گفت: امان از تقوایی که با یک تق، وا می‌رود….

  14. قاصدک منتظر می‌گوید:

    (گروه هایی که تقوای جمعی را رعایت نمی کنند, هم به حکومت اسیب می زنند و هم به ملت.)

  15. چشم انتظار می‌گوید:

    بااجازه ی سیداحمدعزیز :
    یک پیام “بی زرگانی”
    افرادآن لاین ۱ نفر .

  16. عطشان می‌گوید:

    سلام
    “دوست خوب وبلاگ” شرمنده فرمودید

  17. عطشان می‌گوید:

    در شب آرزوها اگر دلتون شکست زلال اشکتان جاری شد یاد همه ی بچه های قطعه مقدس ۲۶ هم باشید
    برای عاقبت بخیری همدیگه دعا کنیم فکر کنم این بهترین دعا باشه

  18. فرهاد ترابی می‌گوید:

    این غریبی آقا رو میرسونه سید حسن نصرالله هم همین قضیه رو گفت وای به حال ما ایرانیا

  19. امین می‌گوید:

    حسین
    دارم می خونمت در ۹ و ۱۰
    به آخرش نرسیدم

    ولی دوست دارم آخرین برگ زندگی ات شهادت باشد
    ش مثل شهادت

    ۱/۲/۳ دنیا برای ماست
    وعده ی خداست

    اینها دنبال تیله بازی هاشون باشند
    ما صدای هل من ناصر ینصرنی رو شنیدیم
    از خدا هم عاقبت بخیری می خواهیم

    حسین من به همه ی فرزندان شهید بدهکارم
    به تو هم بدهکارم
    گرچه خودمم هم یتیم شده روزهای بی خدا شده این روزگارم

    فکرت همیشه روشن باشد ان شاالله ولی لقب روشنفکری نگیری که این خود مصیبتیست .

    حسین …
    نقطه ها را بردار و خودت جایش دوباره بنویس

  20. امین می‌گوید:

    من خودم باران زدم
    نو باران
    باران رحمتی نو برای آنان که باران را دوست می دارند
    به برکت فتنه دوباره بعدا از چند سال دست به قلم شدم

  21. روزبه می‌گوید:

    سلام

    عالی بود . اصلا جایی برای بحث نمیگذارد . آنقدر عالی سخن حضرت را تحلیل کرده بودید که اصلا جایی برای هیچ حرفی نمیگذارد . اجرکم عندالله

  22. روزبه می‌گوید:

  23. بچه حزب اللهی می‌گوید:

    سلام
    والسابقون السابقون
    اما دلیل مزاحمت !
    طرحی را راه اندازی کردیم با عنوان (پیامک حزب اللهی )
    که از طریق سامانه پیامک ۳۰۰۰۰۵۱۱۸ با پنلی که توسط نویسندگان تهیه شده ارسال خواهد شد .
    توضیحات بیشتر در لینک وبلاگ هست !
    بچه حزب اللهی

  24. عطشان می‌گوید:

    شب عفو است و محتاج دعایم
    ز عمق دل دعایی کن برایم

    اگر امشب به معشوقت رسیدی
    خدا را در میان اشک دیدی

    کمی هم نزد او یادی زما کن
    کمی هم جای ما او را صدا کن

    بگو یا رب فلانی رو سیاه است
    دو دستش خالی و غرق گناه است

    بگو یا رب تویی دریای جوشان
    در این شب رحمتت بر وی بنوشان

    فکر کنم در این شب بهترین دعا عاقبت بخیری باشه
    جایی شنیدم که پیامبر نحوه ی شهادت حضرت علی را برای ایشان باز گو می کردند حضرت علی از پیامبر پرسیدند آیا در زمان شهادت ایمان دارم ؟(نقل به مضمون)
    وقتی حضرت علی با آن عظمت از ایمان خود از پیامبر پرسش می کنند تکلیف ما معلومه
    یا رب عاقبت همه ی ما را ختم به خیر بفرما .

  25. عطشان می‌گوید:

    فکر کنم شهادت بهترین عاقبت بخیریه

    ای شقایق های آتش گرفته
    دل خونین ما شقایق است که داغ شهادت شما را بر خود دارد . آیا آن روز نیز خواهد رسید که بلبلی دیگر در وصف ما سرود شهادت بسراید ؟
    سید مرتضی آوینی

  26. چترباز می‌گوید:

    اوصیکم یا عباد ا… و یا قطعة ۲۶ و نفسی به تقو ا…
    خدا قوت
    بعد از حمله هکری اخیر دوباره به روز شدم با موضوع “بحرین”

    یا علی

  27. روزبه می‌گوید:

    خصوصی
    آیا پیشنهاد بنده در رابطه با این موضوع که دوستان کامنت هایشان را با ” سلام ” آغاز کنند در راستای تفرقه اندازی بود که نقطه چین شد؟!
    حسین قدیانی/ عمومی: نخیر! در راستای پیشنهادات غیر کارشناسی بود! کسی اینجا با “سلام” مخالفتی ندارد، اما “سلام” نیاز به پیشنهاد و دستور ندارد برادر!… و یعنی چی که هر کامنت با سلام شروع شود؟! این نه ادب را می رساند و نه لازم است!… و اما آیا باید توضیح داده شود که هر کامنت نقطه چین شده به چه دلیل نقطه چین می شود؟!

  28. هانی می‌گوید:

    صحبت امام خامنه ای از تقوای جمعی آن هم در حالی که داریم به انتخابات مجلس نزدیک می شویم دارد به ما کد می دهد که ائتلافی قابل قبول است که تقوای جمعی را رایت کند پس از همین الان باید گروه ها و اعضای گروه ها را مدنظر داشته باشیم . تقوای جمعی می تواند یک ملاک برای انتخاب باشد.

  29. شهر خنده می‌گوید:

    شهر پروژه:
    از دوران کودکی تنها یک آرزو داشته ام …
    آرزو داشته ام که آنقدر ایران عزیزم …
    در تمام جهات پیشرفت کند ….
    که تمام مردم دنیا برای یادگیری علوم جدید …
    نیازمند آموختن فارسی باشند ….
    آنقدر پیشرفت نمائیم ….
    که دنیا از سبک زندگی …
    لباس پوشیدن …
    و هرچیزی که مربوط به ایران عزیزم باشد ….
    الگو بسازد ….
    این وبلاگ مکانی برای نیل به آرزوی دیرینه ی ….
    همه ی ما ایرانی ها خواهد بود …
    ایران عزیز دوست داریم
    http://our-project.blogfa.com
    اگه دوست داری …
    پروژه ای که نوشته ای …
    یا پروژه ای که از جایی خریدی یا قرض گرفتی …
    برامون ای میل کن:
    s.john.soars@gmail.com
    با درج نام شما و آدرس وبلاگ شما …
    برای استفاده ی بقیه ی دانشجوها …
    می ذاریم توی همین آدرس:
    http://our-project.blogfa.com
    راستی پروژه خواستی …
    بیا و براحتی بدار …
    کپی و پیست …
    پرینت و تحویل به استاد….
    [نیشخند][نیشخند][نیشخند][نیشخند][نیشخند][نیشخند][نیشخند]

    جک و لطیفه در شهر خنده:
    [گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل]
    اگه دلت گرفته.
    اگه دوست داری از ته دل بخندی.
    هر روزی که باشه مهم نیست. صبح ، ظهر و یا شب.
    یکسر بیا شهر خنده.
    منتظرت هستم.
    تخصص شهر خنده پاک کردن غصه از دل ایرانی هاست.
    می گی نه؟
    بیا و خودت ببین.
    اگه می خوای دلنوشته هایت رو صد ها نفر بخونن.
    اگه می خوای تولد کسی رو تبریک بگی و یا برای کسی که دوسش داری پیام بذاری.
    بیا به شهر خنده.
    http://shahr-e-khandeh.blogfa.com
    افسانه ی آخرین بازمانده از نسل مردان ایران زمین.
    آنانکه سربلندی مردمشان را در شاد بودن جستجو می نمایند.
    “شهر خنده” متعلق به همه ی ما ایرانی هایی است که می خواهیم ثابت کنیم با شاد بودن و شاد زندگی کردن می توانیم سربلندی را برای ایران عزیزمان به ارمغان آوریم.
    [نیشخند][نیشخند][نیشخند][نیشخند][نیشخند][نیشخند][نیشخند]

  30. چشم انتظار می‌گوید:

    روزبه جان :
    نقطه چین شدن هم تو قطعه خودش یه افتخاره . ضمن اینکه مافقط نبایدمصالح خودمون روببینیم ، قطعا” مصالح قطعه مقدس ۲۶ اولویت اوله .

  31. روزبه جعفری می‌گوید:

    بهشت نصیبتان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.