این “راه” به تجربه کردنش می ارزد

این متن در روزنامه جوان ۵ اردیبهشت ۹۰ کار شده است

فرهنگ/ “جنگ” را از آن طرف بخوانی، می شود “گنج”
سالها پیش رهبر انقلاب با اشاره به خروجی های مادی و معنوی ۸ سال دفاع مقدس، از “جنگ” به عنوان یک “گنج” یاد کردند، که هر چه می گذرد ضرورت استخراج این دُر نهفته در دل خاک بیشتر می شود. هم الان اگر چه بخش عظیمی از این “گنج فرهنگی” هنوز برای جامعه و به ویژه نسل جوان، پنهان است، اما اشتیاق مردم برای کسب این معارف الهی زایدالوصف است. هنوز هم پر سر و صداترین، بلکه پر فروش ترین آثار فرهنگی ما، می بینی که در حوزه فرهنگ جبهه و جنگ است. فرهنگ جهاد. فرهنگ ایثار و شهادت. با این همه وقتی سالها پیش “آقا” از “گنج” بودن “جنگ تحمیلی” سخن گفتند، هنوز خیلی سال مانده بود تا کتب “دا” و “بابانظر” و “خاک های نرم کوشک” درآید و اینچنین با استقبال مردم روبرو شود. حتی می توان “اخراجی ها” را هم -با کمی اغماض- در ردیف همین آثار مرتبط با دفاع مقدس دانست که فروش تا الان ۵ میلیاردی اش، رونق مرده را دوباره به سالن های سینما برگرداند. باید نشست و بررسی کرد که ۲۲ سال بعد از جنگ تحمیلی، راز علاقه مخاطب به دانستن آنچه در متن و حاشیه خط مقدم نبرد گذشته، چیست. گمانم اما آنچه رازگشایی می کند از این همه شور و شعور، جوشش مستمر خون شهداست. قدر باید دانست این رنگ سرخ را و بسیار بیش از این در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت، فیلم ساخت و کتاب نوشت و سرود اجرا کرد. لااقل امروز دیگر بر همگان معلوم شده که برای مقابله با هجوم فرهنگ غرب، لازم نیست کاریکاتوری از همین فرهنگ را -مثلا به شکل پاستوریزه!- درآورد و به خورد مخاطب ایرانی داد. آنچه در این باب موثرتر است، تمرکز ما روی داشته های خودمان است. حقا که ما روی یک “گنج” خوابیدیم که نه افسانه است و نه شاهنامه. این “گنج”، “جنگ” ماست. جنگ، وقتی در راه خدا باشد، غنائمش بیش از آنکه بخواهد از لشکر دشمن به دست آید، در دل خودش نهفته است. حالیا که اگر “جنگ” را از آن طرف بخوانی، می شود “گنج”… و اینگونه است که گرانبهاترین گنج ما یوم العیار عاشوراست. “زینب” هم آن همه کرب و بلا را از آن طرف خوانده بود، که آن “جنگ” را جز “گنج” ندید… و آری! گفت: “ما رایت الا جمیلا”.

ولایت فقیه/ کار، نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد
سخنان رهبر در جمع مردم فارس، نشان داد که برای “آقا” در این روزگار، ملاک، خدمت بی مزد و منت به ملت است. بر همین اساس است که رهبر درباره اشخاص قضاوت می کنند و الا قطعا اشخاص -به خودی خود- ملاک نیستند. گویا برای رهبر انقلاب آن مسئولی بیش از دیگران ارزش دارد که برای این ملت از همه بیشتر کار کند. تاکید رهبر انقلاب بر کار و خدمت، دلیلی جز این ندارد که “جهاد اقتصادی” لازمه تحقق “عدالت و پیشرفت” است، کارآیی نظام جمهوری اسلامی را بالا می برد و باعث دلگرمی مردم می شود. الحمدلله می شد فهمید که رهبر از کار شبانه روز سران قوا -به ویژه رئیس جمهور و کلیت قوه مجریه و بدنه دولت- رضایت دارند. این رضایت به نظرم مهمترین فرق و اساسی ترین تفاوت عصر اصولگرایی با ادوار سازندگی و اصلاحات است؛ به هر حال فرستادن دم به دم اطرافیان خود به لندن و پاریس و دبی و کیش کجا، و این کجا که دولت محترم با ۹۰ سفر استانی در عرض ۵ سال، جوری مشی کند که رهبر انقلاب بگویند؛ من از نزدیک اینها را می بینم؛ انصافا شب و روز ندارند…

سیاست/ این هم یک راه است…
گمانم خیلی خوب روشنگری شد در باب جریانات مختلف انحرافی، در این سالها. چه جریان انحرافی فتنه ۸۸ و چه جریان انحرافی سکوت و بی بصیرتی و چه جریانات دیگر که به جای “صراط مستقیم” نشانی های غلط به مردم می دهند. رهبر هم در سخنان خود به نوعی اتمام حجت کردند که اجازه “انحراف” نمی دهند. خوب است حالا که به اینجای کار رسیده ایم، و روشن گری های لازم هم به حد ضرورت انجام گرفته، برای مقابله با هر گونه جریانی که از مسیر آرمان های ملت، منحرف است، این راه را هم تجربه کنیم؛ “بی اعتنایی”. نه! اشتباه نشود؛ هرگز منظورم سکوت و پستونشینی و ندیدن شرایط و عافیت طلبی نیست. پس بگذار واضح تر سخن بگویم: احساس می کنم جریانات منحرف، به خصوص آن جریان که این روزها زیاد محل بحث و مناقشه است، کمی لازم است در شعاع همان “هیچ و پوچ” که “آقا” گفت، کم محلی، حتی بی محلی ببیند. آن “راه” که در “میان تیتر” گفتم، همین است که من و تو برداریم “خدمات” را برجسته کنیم و صرفا به عنوان “تاکتیک”، مسئله سازان را “تیتر مباحث” خود نکنیم، اما در عین حال مراقب شان باشیم. نکته گیری های لوس و بی مزه نخواهی بکنی، خوب می دانی دارم چه می گویم. حرف آخرم این است؛ وقتی بنای نظام بر جذب حداکثری است، در مجموعه نیروهای انقلاب اسلامی، حتی یک نفر هم، یک نفر است…   

این نوشته در یمین ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    سلام بر حسین*

  2. سیداحمد می‌گوید:

    هر سه بخش مطلب نکات مهم و آموزنده ای داشت؛
    ماشالله به دقت شما که حواستون به همه مسائل هست.

    هر قدر بابت نعمت ولایت خدا را شکر کنیم کم است.

    و آن “راه” که در بخش سوم مطلب اشاره کردید بسیار راهِ خوبی است؛
    دقیقا میدانیم چه می گوئید!

    خسته نباشید سالار.

  3. چشم انتظار می‌گوید:

    داداش عزیز :
    درخصوص قسمت اول : فکرکنم فروش ۵ میلیاردی درست است . درضمن این مطلب زیبای شمابه نوعی تاییدآن کامنتی است که در”بیمه ی ابوالفضل “عرض شد.
    قسمت دوم وسوم هم که ایده آل است . النهایه ، سخنان امروزآقا هم مکمل بیاناتشان درروزگذشته بود.

  4. م.طاهری می‌گوید:

    بی اعتنایی و به هیچ انگاشتن این افراد با آن اهداف، قطعاً موثر خواهد بود.

  5. سجاد می‌گوید:

    سلام
    نکات خوبی بود, از جمله آخریش.
    سخنرانی حضرت آقا با مردم فارس تکان دهنده بود.

    خدا قوت.
    یا علی مدد.

  6. فدایی رهبر می‌گوید:

    عزیز جعفری: شتاب انقلاب مدیون حرکات رئیس جمهور است

    فرمانده کل سپاه با تاکید بر ولایتمداری و تبعیت رئیس‌جمهور از منویات رهبر معظم انقلاب، گفت: ولایت‌پذیری آقای احمدی‌نژاد خیلی بیشتر از مسئولان جدیدی است که تازه زبان بازکرده اند.

    به گزارش روابط عمومی کل سپاه، سردار سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم افتتاح محل جدید سپاه سید الهشداء در استان تهران، اظهار داشت: در زمینه تهدیدات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشورما بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب وارد جنگ نرمی تمام عیار با دشمن شده‌ایم.

    عضو شورای عالی امنیت ملی، هدایت تهدیدات فرهنگی علیه نظام اسلامی را از خارج دانست اما در عین حال با تاکید بر داخلی بودن مبنای آن گفت: نگرانی امام (ره) نیز همیشه از نفوذ برخی عوامل وابسته در داخل بود، اما مردم ما الان درک می کنند که ضربه ها و تهدیدات اصلی در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی چگونه از داخل بر نظام ما وارد می شود.

    * تمام داشته‌های سپاه از انقلاب اسلامی است نه ایران و مکتب ایرانی

    وی با تاکید بر اینکه، سپاه هرچه دارد از انقلاب اسلامی است، نه ایران و مکتب ایرانی، خاطر نشان کرد: خیلی ها تلاش می کنند تا این داشته های سپاه را گرفته و نقاط قوت و قدرت نظام را به سمت چیزهای دیگر منحرف کنند.

    فرمانده کل سپاه افزود: افرادی هستند که می خواهند حاصل خون شهیدان را به وسیله انحرافاتی که دارند از ما بگیرند، که این نگاه، نگاهی کاملا خطرناک است.

    وی غفلت از ماموریت‌های مقابله با تهدیدات داخلی توسط سپاهیان را ممنوع اعلام کرد و گفت: هنوز کارهای زیادی در خصوص ماموریت‌های سپاه وجود دارد، زیرا این نهاد ارگانی صرفا نظامی نیست بلکه ماموریت های امنیتی، فرهنگی و نظامی را در دستور کار خود دارد.

    سردار جعفری با تاکید بر اینکه سپاه در جهت‌گیری های جامعه نقشی اساسی دارد و باید این نقش را به بهترین وجه ایفا کند، خاطر نشان کرد: موضوع تهدیدات علیه انقلاب که مخاطب آن مردم هستند، موضوع فعالیت سپاه در آینده است و ملموس ترین راه دفاع از انقلاب نیز همان، مراقبت از باورها و اعتقادات مردم نسبت به نظام است.

    وی هدف اصلی دشمن را سست کردن باورها و اعتقادات مردم دانست و افزود: فهم اینکه چه کسی یا چه اقدامی به باورهای مردم ضربه می زند با رهبر انقلاب است و ما در مسیر رهبری و ولایت حرکت می‌کنیم.

    * سپاه برای دفاع از انقلاب در عرصه غیرنظامی منتظر دستور نخواهد ماند

    فرمانده کل سپاه ادامه داد: این اشتباه بزرگی است که فرماندهان فکر کنند، باید برای دفاع از انقلاب منتظر دستور باشند، البته این مسئله فقط در جنبه‌های غیر نظامی است، ولی در بعد نظامی باید حتما از دستورات پیروی کرد.

    وی ماموریت‌های سپاه‌های استانی را خارج از مرزها ندانست و گفت: بیشترین تهدیدات علیه انقلاب اسلامی از داخل کشور است که سپاه های استانی باید به آن توجهی ویژه داشته باشند.

    سردار جعفری افزود: خیلی‌ها می‌گویند چرا در داخل کشور اینقدر مشکلات و دشمنی ها علیه نظام وجود دارد، چرا نمی شود مسیر خود را طی کنیم و به اهداف خود بدون مشکل برسیم، من در جواب این افراد می گویم تا زمانیکه انقلاب در مسیر حق قدم بر می دارد، کسانی هستند که حق را نمی شناسند و سنگ اندازی می کنند.

    وی خاطر نشان کرد: خیلی‌ها از قطار انقلاب پیاده شده‌اند، ولی فکر می کنند که در آن سوارند و خیلی ها نیز هنوز سوار این قطار هستند اما نمی دانند که این قطار به کجا می رود.

    عضو شورای عالی امنیت ملی ، مقصد قطار انقلاب را به سمت ظهور امام زمان (عج) عنوان کرد و گفت: اینکه خیلی ها می خواهند این اتفاقات را زودتر جلوه دهند، یک خطر انحرافی است.

    وی ادامه داد: درست است که اصلاحات و ملی گراها از بین رفتند، اما هنوز تهدیداتی از سوی جریانات منحرف در داخل وجود دارد و هرزمان که انقلاب سرعت بیشتری بگیرد، دشمنی ها نیز متناسب با آن بیشتر می شود.

    سرلشکر جعفری با تاکید بر اینکه هرگز نمی‌توان راه اصلی انقلاب را تعطیل کرد، بلکه باید در جهت تسهیل آن قدم برداشت، اظهار داشت: هرکجا هم سویی بعضی از عناصر داخلی با نقشه های دشمنان خارجی روشن شود، مردم این افراد را کنار گذاشته‌اند که البته چهره واقعی آن ها هم در پشت نفاق پنهان شده است.

    * مردم نفاق جدید را بخوبی شناسایی می‌کنند

    وی گفت: بصیرت مردم و نیروهای انقلابی در شناخت دشمنان بسیار زیاد است و مطمئن هستم که مردم نفاق جدید را نیز بخوبی شناسایی می کنند.

    فرمانده کل سپاه در عین حال با اشاره به اینکه باید نقش افراد را در راه خدمت به کشور بطور دقیق در نظر گرفت، افزود: بسیاری از مسئولین در نظام جمهوری اسلامی کارها و پروژه هایی را انجام داده اند که در پیشرفت اهداف نظام بسیار موثر بوده است.

    وی ادامه داد: آقای احمدی نژاد در دو دوره نهم و دهم ریاست جمهوری بسیار خوب کارکرده است و باید گفت که شتاب انقلاب مدیون همین حرکت های شتاب دهنده ریاست جمهوری است و مردم محروم و مستضعفین خوب می فهمند چه کسی برای آنها تلاش می‌کند.

    سرلشکر جعفری خاطر نشان کرد: ولی هرکس در نظام جمهوری اسلامی کار بیشتر و موثرتری انجام دهد، باید بیشتر منتظر توطئه علیه خود باشد و دشمنان همیشه به دنبال این بودند که خط غفلت بعضی از مسئولین بگیرند و آن را بزرگ کنند تا جلوی پیشرفت انقلاب را سد کنند.

    وی با تاکید بر این نکته که فهم عمیق و با بصیرت دشمنی ها علیه کسانی که نقش موثرتری در انقلاب دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها از خدمات دولت تمجید کرده اند.

    عضو شورای عالی امنیت ملی به مردم توصیه کرد که برای دفع فتنه و جلوگیری از نفوذ دشمنان داخلی و خارجی دعا کنند و ادامه داد: توطئه ها، نفوذها و یا انحرافاتی که برای ضربه زدن به استمرار انقلاب صورت می گیرد، پدیده ای است که از اول انقلاب بوده ولی امروز ماهیت و شکل آن تغییر کرده است.

    * ولایت‌پذیری احمدی‌نژاد خیلی بیشتر از مسئولان جدیدی است که تازه زبان باز کرده‌اند

    وی با تاکید بر ولایتمداری و تبعیت رئیس جمهور از منویات رهبر معظم انقلاب ادامه داد: ولایت پذیری آقای احمدی نژاد خیلی بیشتر از مسئولان جدیدی است که تازه زبان بازکرده اند و امیدواریم خداوند انقلاب را از تهدیدات داخلی دور نگه دارد.

  7. کمیل تجلایی می‌گوید:

    من غلام در این خانه ام وبس که دست سید علی برسر این غلام است وبس.

    من کربلا را یرای خودم نمی خواهم برای آیندگان می خواهم
    شهید محسن وزوایی (ققنوس فاتح)

  8. Elijah Sprayberry می‌گوید:

    عضو شورای عالی امنیت ملی، هدایت تهدیدات فرهنگی علیه نظام اسلامی را از خارج دانست اما در عین حال با تاکید بر داخلی بودن مبنای آن گفت: نگرانی امام (ره) نیز همیشه از نفوذ برخی عوامل وابسته در داخل بود، اما مردم ما الان درک می کنند که ضربه ها و تهدیدات اصلی در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی چگونه از داخل بر نظام ما وارد می شود.

  9. فدایی رهبر می‌گوید:

    ما مرد نبر و نعره و تکبیریم در راه تو یا خامنه ای میمیریم

    گر حکم کنی برای حفظ اسلام هر چیز به هر که داده پس میگیریم (حتی ۲۴ میلیون رای رو )

    لبیک یا بن الزهرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.