قله را که بنگری…

یکم: حضرت مولی‌الموحدین امیر المومنین علی(ع) در باب علل شکست دولت‌ها اشاره به ۴ نکته مهم می‌کنند:

۱- ضایع کردن اصول و مسائل مهم ۲ـ سرگرم شدن به فروع و امور کم اهمیت ۳ـ به کار گماردن آدم‌های پست‌ ۴ـ کنار گذاردن انسان‌های فاضل. (غررالحکم صفحه ۳۴۲)

آنجا که سخن ابوتراب است، چه نیاز به شرح و تفصیل؟ پس بند اول را همین جا می‌بندم به تذکری. صرف‌ نظر از دولت‌ها، دولتمردان نیز نظیر جمله آدمیان، همین‌گونه است که شکست می‌خورند. اصل را رها می‌کنند، فرع را می‌چسبند. از دون‌مایگان یار می‌گیرند و به دشمنی با اهل فضل می‌پردازند. اما آیا رواست آدمی‌ لجاجت کند با عاقبت خویش؟!

دوم: هم الان دمی درنگ کنید کجا ایستاده انقلاب اسلامی؟! مصر خیلی بخواهیم به «التحریر» حال بدهیم، سی و چند سال پیش ماست. آن روزها که درگیر بدیهیات (بخوانید مسلمات) بودیم با مهندس بازرگان. فلان حکم مسلم قرآن باشد یا نباشد! و چرا دشمنی با آمریکای ابرقدرت؟! کجا ایستاده انقلاب اسلامی؟! ناظر بر مشکلات، آیا هنوز پای کوه ایستاده یا معطوف به فتوحات، فقط چند پیچ کوچک (پیچ بزرگ تاریخ) با قله فاصله دارد؟! ما که خود درگیر این کوهنوردی سخت و طاقت‌ فرساییم، گاهی کمردرد، گاهی زانودرد، گاهی بار زیاد روی دوش و گاهی بختک روی اخبار را بهانه نومیدی و یأس می‌کنیم اما آنکه از پای کوه، از وسط شهر، از تلویزیون و ماهواره نشسته به تماشای ما، هیچ نمی‌بیند الا نشاط جماعتی که تا قله فاصله‌ای ندارند. شده‌ایم کوهنوردانی که نزدیکای قله، خود را به مرض ارز و درد اقتصاد زده‌ایم!! آنقدر که از بی‌تدبیری و لجاجت و همان عدم رعایت ۴ نکته امام اول آسیب دیده‌ایم، تیر تحریم اثر نداشته! اصلی هست کوهنوردان حرفه‌ای را؛ نزدیکای قله، قله را که بنگری، خود به خود زانو دردت خوب می‌شود. البته که برای کوهنورد نزدیک به قله، نشاط در حکم کیمیاست و معجزه می‌کند. حال اگر چند پیچ مانده به صعود، به جای قله را دیدن و امیدوار بودن، سر پایین بگیری که ارزم درد می‌کند، هم واویلاست و هم بی‌صفتی. پای قله، وقت همکاری قواست، و الا بختک می‌افتد روی اخبار و تو خیال می‌کنی بهمن افتاده روی واقعیت! آن وقت است که باید یاد امروز مصر کنی، بلکه بفهمی کجا ایستاده انقلاب اسلامی؟! از کوهنورد پای قله، آنکه نشاط را بگیرد و صعود را به گروگان بگیرد، مشغول بی‌صفتی است.

علمدار کاروان اما زیرک‌تر از این حرف‌هاست. قافله ما را امیری است که خوب می‌داند کجا بگوید نشاط. «سیدعلی» بهتر از همه می‌داند کجا ایستاده انقلاب اسلامی. سال‌ها پیش در اوج جنگ، دشمن ما می‌گفت: اصلا جمهوری اسلامی نباید باشد، الان اما نه با یک جمهوری اسلامی، که با «جمهوری اسلامی‌ها» طرف است. جمهوری اسلامی‌هایی البته ۳۰ سال پیش ما. فی‌الحال ما کجا ایستاده‌ایم و دشمن کجا ایستاده؟!

سوم: از قله و عرش برگردیم به فرش. این روزها باز شده زبان اصلاح‌طلبان. گمان می‌کنند نپذیرفتن رای اکثریت، نامش «بصیرت» است!

اتفاقا بخش عمده مشکل ما با این دولت، پند نگرفتن از عاقبت ۲ ی خردادی‌هاست. تو وقتی مردان پست را به مدیران فاضل برتری می‌دهی، یعنی حاضری حتی با خاوری مدیر دولت خاتمی کار کنی اما اصولگرایان را یک به یک از گرد خود دور کنی، از دلش اخلاص فردوسی بیرون نمی‌آید، بلکه اختلاس میلیاردی بیرون می‌آید. راستی چرا جریانی که هنوز هم معتقد است انحرافی نیست، هیچ کار ندارد با کسانی که هنوز هم رئیس‌ جمهور را غیر قانونی می‌دانند و بابت تهمت تقلب عذری نخواسته‌اند؟! چرا منحرفین و اهل فتنه جملگی به زدن جبهه اصولگرایی مشغولند؟! از قرار، بعضی‌ها دولت شکست خورده را دوست دارند!

چهارم: ماندن در سفینه انقلاب، زوری نیست. چیز تازه‌ای هم نیست. حتی‌المقدور بنای ما بر جذب است، لیکن اگر میان بچه‌های سوم تیر و ماحصل رای‌شان فاصله‌های دور بیفتد، همه واکنش‌ها خلاصه در طعنه «دیدید گفتیم» نمی‌شود. شکی نیست غرض‌ورزان میدان سیاست همین مشی می‌کنند اما افراد «سلیم‌النفس» بیشترند.

سلیم‌النفس چه کسی است؟! آن عزیز است که متاثر از پیچیدگی‌های فتنه ۸۸ فکر می‌کرد ما عاشق چشم و ابروی این و آن هستیم، ولی همو، وقتی امروز متوجه اصولگرا بودن ما می‌شود و مطمئن می‌شود ما عاشق چشم و ابروی آرمان‌ها بوده‌ایم نه اشخاص، از در آشتی وارد می‌شود. از زاویه همین تحلیل، می‌توان به فال نیک گرفت برخی تلخ‌کامی‌های روزگار را.

مثال می‌زنم؛ از میان مراجع و بزرگان، آن فرزانه که از همه بیشتر و بهتر، درباره تحریم، اصول گرایانه و ارزشی سخن گفت، آیت‌الله جوادی آملی است. این چند وقت بارها و بارها این عزیز بزرگوار، جملاتی از این دست گفتند که ما با تحریم دست از انقلاب اسلامی نمی‌کشیم.

از میان جماعت اهل هنر، می‌توان نام از مجید مجیدی برد که او هم به جای نیش و کنایه مغرضین، اصولگرایانه‌ترین مواضع را در باب هتک حرمت ساحت پیامبر اعظم(ص) گرفت. نگارنده البته معتقد است مدیرانی چون قالیباف و لاریجانی نیز در همین زمره‌اند. واضح‌تر بگویم؛ بسیاری که ایام فتنه دچار اختلافاتی با بدنه نیروهای اصیل انقلاب شده بودند، وقتی اصولگرایان را در اصولگرایی خود صادق می‌بینند، در دفاع از انقلاب، می‌آیند و جای خالی بریده‌های منحرف را پر می‌کنند و به جای قهر دیروز، آشتی امروز پیشه می‌کنند. در فتنه ۸۸ خیلی‌ها نادرست به‌خاطر شخص احمدی‌نژاد حاضر نشدند پای رکاب انقلاب اسلامی، محکم و استوار بایستند. قبول دارم از این خیل، جماعتی به «دیدید گفتیم» مشغول می‌شوند که برایشان پاسخ‌ها داریم خواندنی، اما آن روی خوش سکه، آشتی با دوستان دیرین و یاران قدیمی است. این وسط آنکه ضرر می‌کند، تو نامش را بگو…

پنجم: ما که تلویحا گفتیم نظرمان را در باب علی لاریجانی، این نیز بگوییم که رئیس قوه مقننه در ۲ سال گذشته حداقل در مقایسه با بعضی‌ها و به ویژه در حوزه بین‌الملل، مواضع‌شان درست بوده و خوب. زیاد کش ندهم!

جناب علی لاریجانی! هر چه مواضع برادرتان دکتر جواد در فتنه ۸۸ استوار و اصولی بود، مواضع حضرتعالی مبهم و مه‌آلود بود. لطفا شما خاطرات فتنه ۸۸ را برای ما زنده نکنید و اگر مدتی است که ما بر سبیل وحدت و جذب حداکثری چیزی نمی‌گوییم، شما هم خرابش نکنید! و بدتر از این؛ درشت‌گویی نکنید به کسانی که در مقطع ۸۸ به‌ ایشان بدهکارید!

وطن امروز/ ۸ آبان ۱۳۹۱

این نوشته در یمین ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    بسم الله…

  2. سیداحمد می‌گوید:

    دوستان محترم؛

    اولا بابت حدیثی که دیروز “سلاله ۹ دی” به دقتی مضاعف انتخاب کرد و در پست ستون یسار گذاشت، از ایشان ممنونیم. همانطور که می بینید حدیث این دوست خوب قطعه ۲۶ در این متن کار شده.

    ثانیا؛ از حسین قدیانی بابت متن “دهم؛ علی النقی (ع)” در کنگره امام هادی (ع) در بخش نثر ادبی تقدیر شد. این موفقیت را به همه دوستان محترم قطعه ۲۶ تبریک می گویم.

  3. سیداحمد می‌گوید:

    اشارات خوبی داشت؛
    ممنون داداش حسین…

  4. مهران می‌گوید:

    اوایلش را دوست دارم
    اواخرش را نه

  5. العبد می‌گوید:

    نائب المهدى “عجل الله فرجه” فرمودند:

    … جامعه بشری با پشت سر گذاشتن پیچ بزرگ تاریخی، از سیطره این دیکتاتوری خطرناک رها می شود و این تحول عظیم براساس وعده صادق پروردگار، به آزادی ملتها و حاکمیت ارزشهای معنوی و الهی منجر خواهد شد.

    ۱۳۹۰/۱۱/۱۰ در اجتماع پرشور جوانان مسلمان و انقلاب

    العبد مى گوید: مثل اینکه بعضى از آقایون هنوز اندر پیچ یک کوچه اند…!!

  6. شیدا می‌گوید:

    کیهان در ماجراى طلحه و زبیر و حمایت مقطعى و مخالفت امام على (ع) از آنان، پاسخ بعضى ها را به زیبایی داده است.
    اما! وطن فروشى بعضى ها ننگى است که با هیچ رنگى پاک نمى شود!
    این یعنى بصیرت!
    چه طلحه و زبیرها در جبهه حق بمانند، چه نمانند؛
    پر شوق و با امید، قله را مى نگریم و اوج را.
    البته فاتحان این مسیر سخت، توده هاى مردمند!
    و قافله سالار سرافرازشان…

  7. برف و آفتاب می‌گوید:

    چقدر شیرین بود!

    وقت جنگ می‌گفتند، چه بکشی، چه کشته شوی؛ با خدا که باشی پیروزی!

    الان هم همینه. چه رأیمون عاقبت به خیر بشه، چه منحرف بشه؛ بصیرت که داشته باشی پیروزی!

    البته ما هنوز براش دعا می‌کنیم.

  8. برف و آفتاب می‌گوید:

    اتفاقا من هم تو دلم گفتم عجب حدیثی انتخاب کرده سلاله! ولی چون قبلا از حدیث‌هاش تشکر کرده بودم دیگه چیزی نگفتم.

  9. برف و آفتاب می‌گوید:

    تقدیر شدن از آقای قدیانی برامون عادی شده! وقتی کسی ازشون تقدیر نمی‌کنه به بصیرتش شک می‌کنیم!

    تبریک!

  10. بیشمار نقطه چین می‌گوید:

    جناب آقای قدیانی! تبریک ما را بابت تقدیر در بخش نثر ادبی در کنگره امام هادی (ع) بپذیرید و امیدواریم که هر روز شاهد موفقیت بیشتری از شما باشیم.

  11. بیشمار نقطه چین می‌گوید:

    عصر ایران:
    دلباختگان دیروز احمدی نژاد، گناهکاران وضعیت امروز

    هنوز یادمان نرفته که عده ای در ابتدای فعالیت دولت نهم، شخص احمدی نژاد و دولت او را به مراتب دینی، آسمانی و غیبی گره می زدند تا با مطلق انگاری، راه را بر هر نقد و انتقادی ببندند… بنابر این، حتی اگر بپذیریم که احمدی نژاد تغییر کرده، مقصران این تغییر، همان حامیان افراط گرای دیروز هستند که امروز با گناهکار خواندن احمدی نژاد، در صدد تطهیر خود هستند.

  12. حنظله می‌گوید:

    حضرت امام رحمة الله علیه فرمودند: “این نعمت بزرگ الهی(انقلاب اسلامی) را ارزان از دست ندهید.”

  13. مجنون می‌گوید:

    جناب مهران
    اتفاقا اواخرش خیلی باحال تر از اوایلش بود!
    مخصوصا چند خط آخر!

  14. جماران می‌گوید:

    در مکتب امام

    اسلام برای ساختن انسان آمده است
    اعتنا نکنید به اینکه بعضی از اشخاص می گویند که نباید اینطور تهذیبها بشود؛ و باید آزاد و سرخود هرکس هر جا می خواهد برود. هر معلمی بخواهد جوانها و بچه های ما را هر جور تربیت کند این انحراف است؛ برخلاف تعالیم عالیه اسلام است. اسلام آنقدر که به تهذیب این بچه های ما و جوانهای ما کوشش دارد به هیچ چیز کوشش ندارد. اسلام اصلا برای آدم ساختن آمده است. این مکتبهای انحرافی آدم را از آدمیتش بیرون می کند.
    صحیفه نور – ج۱۴ – ص۱۶۹

  15. ف. طباطبایی می‌گوید:

    فقط می تونم بگم ای کاش قدر انقلاب و نظاممون رو بدونیم.
    جدا این آقایون نمی بینن که چقدر زبون اصلاح طلب ها دراز شده؟!
    کاش تو این چند ماهی که تا انتخابات مونده، یه کمی به خودشون بیان!!!

  16. سیداحمد می‌گوید:

    “تو وقتی مردان پست را به مدیران فاضل برتری می‌دهی، یعنی حاضری حتی با خاوری مدیر دولت خاتمی کار کنی اما اصولگرایان را یک به یک از گرد خود دور کنی، از دلش اخلاص فردوسی بیرون نمی‌آید، بلکه اختلاس میلیاردی بیرون می‌آید.”

    همین یک بند کفایت می کند اگر طرفت اهل عبرت گرفتن باشد!

  17. majid می‌گوید:

    حسین جان دوست داری دوباره قطعه ۲۶ از دست رس خارج بشه البته به طور خودجوش؟!؟!؟

  18. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    *کجا ایستاده ایم؟*

    تا قله فاصله‌ای نداریم

    پای قله، وقت همکاری قواست

    فقط چند پیچ کوچک (پیچ بزرگ تاریخ)

    باید یاد امروز مصر کنی، بلکه بفهمی کجا ایستاده انقلاب اسلامی؟!

    دشمن الان اما نه با یک جمهوری اسلامی، که با “جمهوری اسلامی‌ها” طرف است
    ؛،،؛…….؛،،؛

    قافله ما را امیری است، زیرک…
    «سیدعلی» بهتر از همه می‌داند کجا ایستاده انقلاب اسلامی…

  19. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    ۳۴۷* امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام:

    مرکبى چموش ‏تر از لجاجت نیست…

    (غرر الحکم، ح۱۰۷۳۷)

  20. محمدرضا می‌گوید:

    احسنت برادر عزیز…

  21. محمدرضا می‌گوید:

    هر وقت مطالبت را می خوانم بیشتر و بیشتر دلگرم می شوم.
    خدا خیرت بده. توی این دنیای مجازی فقط تو سر آرمان پدران شهید ما وایسادی.
    خدا اجرت بده.
    خیلی وقته تو مطالبت از عبارت “بابای ماست خامنه ای” کمتر استفاده می کنی. هر موقع اینو میشنوم درد دوری پدر ندیده ام که آرزوی بودنش در کنارم رو دارم، کمتر میشه. البته بعد از ۲۵ سال که بابام شهید شده، هنوز نتونستم آقا رو ببینم.
    شما که تهرانی هستید میتونید راحت تر آقا رو ببینید. سلام فرزندان شهدا رو به آقا برسون داداش حسین.

  22. سیداحمد می‌گوید:

    دوستان محترم؛

    تا دقایقی دیگر “قطعه ۲۶” به روز می شود…

  23. چای پولکی می‌گوید:

    سلام.
    خوب بود؛
    ولی ای کاش کمی هم به خود زبان درازهای دوم خرداد می پرداختید.
    دکتر، دست کم شش هفت سال، زبانشان را کوتاه کرد؛
    که دستش درد نکند، غنیمتی بود.
    حالا اگر تغییر کرده، خب ما و شما باید ادامه بدهیم.
    برای همه چیز که نباید منتظر دیگران باشیم!

  24. دلخون می‌گوید:

    آقای قدیانی؛

    جاهایی که زیاد موافقتون نیستم ترجیح میدم سکوت کنم…
    ولی دوستان متن نامه رییس قوه قضاییه به دکتر رو اگر نخوندین، حتما بخونید…
    خدا عاقبت ما رو با این مسئولان ختم به خیر کنه… انشالله…

  25. م.طاهری می‌گوید:

    ساعت ها می شود در باب حدیث حضرت امیر صحبت کرد در عین حالی که هیچ نیازی به توضیح نیست.

  26. یک استقلالی خیلی خیلی قدیمی می‌گوید:

    ۱- آیا ق.ق زمان دوی خرداد پوز شهردار وقت تهران رو زد تا ثابت کنه که چرا بی خود نذاشتی ناطق بجای خاتمی رئیس جمهور بشه؟ یا صرفا اجرای عدالت بودش؟
    ۲- رئیس ق.ق فعلی ما صرفا برای ذاکره تاریخ پاسخ رئیس جمهور را داد یا برای دفاع از علمکرد خویش که در سفر احمدی نژاد به نیویورک از نزدیکان او را دستگیر میکنند؟
    ۳- کلا روش احمدی نژاد رو که از گذشته ده ساله اش به این طرف میبینیم کدام یک بر آن یکی می چربد: زدن پوز مخالف و رقیب (حال این رقیب نظام سلطه باشد یا رقیب انتخاباتی یا رئیس قوه ای دیگر) یا خدمت صادقانه و مخلصانه برای انقلاب و ملت و رهبر؟؟

  27. برف و آفتاب می‌گوید:

    با شماره ۳ ى یک استقلالی خیلی خیلی قدیمی تقریبا موافقم.
    احمدی‌نژاد در زمینه‌ی حالگیری از مخالفش(هر کی که باشه) خیلی علاقه و استعداد داره!

  28. نیاز می‌گوید:

    سلام؛
    آنقدر محکم و استوار و همه جانبه مینوسین که به راحتی نشه تو کارتون نه آورد…
    ولی خداییش میشه چند تا از اون حرف ها داریم برای کسایی که گفتن: دیدین گفتیم را به منم بگین…
    اینجا هم ننوشتین به ایمیلم بفرستین. خواهش می کنم!

  29. سیداحمد می‌گوید:

    نیاز؛

    به سئوال شما خیلی ها پاسخ داده اند. در همین “قطعه ۲۶” همین الان در متن کناری، یعنی “بصیرت ابلیس؟!” اشاره هایی شده که شاید به دردتان بخورد. علاوه بر این کافی است کلیدواژه هایی مثل “دیدید گفتیم” را در قسمت تفحص، انتهای ستون سمت چپ وبلاگ جست و جو کنید تا به متن های دیگری برسید. در این باره از مدت ها قبل، مطالب زیادی از حسین قدیانی در دسترس هست…

  30. سیمرغ می‌گوید:

    بد گیج می زنید همتون
    خودتونم نمی دونید کی به کیه و چی به چیه!!!
    تازه دارم می فهمم چرا خیلی ها می گن حزب الله تندروه!!……………….

  31. نیاز می‌گوید:

    آقای سیداحمد! از راهنمایی تون ممنون.

    ولی حیف که آدمی ناگزیر از انتخاب…
    ******

    راستی آقای قدیانی! دیروز متنی از کتاب “نه ده” را میخواندم همان که تویش گفته بودید خامنه ای از خمینی یک آه بیشتر دارد… همان که درباره موسسه تنظیم نشر آثار امام نوشته بودید…
    کاری به مواضع سیاسی موسسه ندارم ولی فکر نمیکنید خیلی ها بگویند خامنه ای هم هرچه بگوید در دل ما ثبت میشود و… چه نیازی به دفتر تنظیم و نشر آثار؟؟؟؟
    همان حرف هایی که برای حرف های امام زده بودید که مثلا موسسه را بکوبید؟؟؟!!!!

  32. لبیک یا حسین می‌گوید:

    این چند متنی که امشب خوندم نشون میده واقعا دوست داری احمدی نزاد به آغوش ملت و رهبری برگرده، چون کلی حرف توش خوابیده بود همراه با امید به بهتر شدن اوضاع. هنوز هم دیر نشده ما همه همین را دوست داریم باید بجنبه!

  33. لبیک یا حسین می‌گوید:

    حالا که حرف از بزرگان شد یاد آیت الله مصباح افتادم. بصیرت ایشان واقعا مثال زدنیه!
    خطر جریان انحرافی واقعا احساس میشه. این را هم بگم که بادمجان بم آفت نداره! نه ما ترسوییم نه ایشان ما را ترسوندن، “المومن کیس”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.