بحران «مالی» و «بحران مالی»

امریکا که قرار بود بعد از کشتن بن لادن، جل و پلاس سربازان خود را از افغانستان جمع کند، ظاهرا بیرون بیا نیست! اما حضور نظامی یانکی ها چه رهاوردی برای همسایه شرقی ما داشته؟! صلح، آرامش، سازندگی، امنیت، رفاه و اشتغال؟! یا کشت و کشتار، کشت بیشتر تریاک، رشد بیشتر قاچاق و فربه شدن بیشتر طالبان؟! کم و بیش وضعیت همسایه غربی نیز بر همین منوال است. در عراق، تروریست های سلفی، دقیقا همان کاری را انجام می دهند، که طالبان در دیار افغان. اگر دیروز، صدام در زندان های بغداد، خاندان حکیم و صدر را وحشیانه می کشت، امروز در عراق، صبحی به شام نمی رسد، الا اینکه از چندین جای مختلف، اخبار اقدامات تروریستی مخابره شود. البته در عراق، ظاهرا، امریکایی ها حضور نظامی ندارند، اما تروریست ها خیال امریکا را بابت ناامن کردن بین النهرین، و دامن زدن به اختلافات قومی و تفاوت های مذهبی جمع کرده اند. واقعا تلخ است آنچه این روزها در عراق می گذرد؛ جنوب عراق محل جولان انگلیسی هایی است که بوی نفت بصره به مشام شان خوش نشسته. شمال عراق تبدیل به پاتوق شرکت های چند ملیتی شده که اغلب صهیونیستی اند. جبهه استکبار اصلا بدش نمی آید در شمال عراق، شمال غرب ایران، و جنوب ترکیه، به بهانه استقلال قوم کرد، از یک «اسرائیل جدید» پرده برداری کند. مرکز عراق هم هر روز شاهد تلفات سنگین ناشی از ترورهای بی وقفه است. واقعیت این است که این روزها در عراق، غرب اندازه صدها صدام کار می کند! در چنین منظومه ای باید دید که چه کار سختی دارد دولت نوری مالکی. و چقدر باید اهل تشیع و تسنن عراق هوشیار باشند که عراق در دام نقشه های تفرقه افکنانه نیفتد. قصه سوریه هم اگر چه کمی حادتر، زیرمجموعه همین ماجراست. اگر در سرزمین های اسلامی، رد پای غرب را درست ببینی، سرمنزلی جز ناامنی و اغتشاش ندارد. آن از افغانستان، آن از عراق، این هم از سوریه. اینک اما فرانسه هم مشخصا وارد گود شده تا به بهانه های واهی، مالی را دوباره تسخیر کند. مالی برخلاف کشورهای همسایه اش، نفت و گازی بی مانند دارد و موقعیتی ممتاز. آیا شما باور می کنید قصد فرانسه از لشکرکشی به مالی، مقابله با فلان گروهک شورشی، یا استقرار دموکراسی باشد؟! امریکا در افغانستان و عراق، چه گلی به سر مردم غرب آسیا زد که حالا فرانسه خاطرخواه صلح و آرامش مردم شمال آفریقا شده؟!

*** *** ***

دنیای استکبار در گذر از جنگ نرم، دوباره به این سوی و آن سوی، لشکرکشی فیزیکی می کند! «استکبار» باز هم بوی «استعمار» گرفته! روزگاری که خیلی هم دور نیست، جبهه غرب فکر می کرد با یک «کلیک» یا «فشار یک دکمه» یا «اینترنت» و «فضای مجازی»، بازی عالم را به سود خویش تمام می کند! و از دنیای به این بزرگی، «دهکده جهانی» می سازد! خودش هم می شود کدخدای جهان! کدخدا که چه عرض کنم؛ خدای جهان! جبهه استکبار البته توهم زده بود! و اینک دوباره مجبور است برگردد به همان روزگاری که اگر جایی، کشوری، منطقه ای را می خواست، لاجرم باید زحمت لشکرکشی و هزینه های سرسام آور نظامی را متحمل می شد! چند سال پیش شاید احدی فکر نمی کرد؛ فرانسه برای چند بشکه نفت بیشتر یا چند لوله گاز مفت، به کشور مالی لشکرکشی کند! دقت کنید؛ این اتفاق در اوایل سال «۲۰۱۳ میلادی» رخ داده! و باز هم دقت کنید؛ فرانسه «ناپلئون بناپارت» ندارد، بلکه فقط در یک قلم، کارخانه ماشین سازی «رنو» ۷۵۰۰ کارگر اخراجی دارد! ندید معلوم است؛ بحران «مالی» هم به «بحران مالی فرانسه» اضافه خواهد شد! غرب اگر با لشکرکشی نظامی می توانست کدخدای جهان شود، قرن گذشته میلادی، قرن بهتری بود! و غرب اگر با یک کلیک می توانست خدای جهان شود، لشکرکشی نظامی نمی کرد! راستی، کدام کدخدا اینقدر بدهکار و بدبخت؟! ندید معلوم است شعار فردای مردم معترض فرانسه به اوضاع ریاضت اقتصادی… «بحران مالی» خودمان را حل کنید؛ «مالی» پیشکش!

جوان/ ۱ بهمن ۱۳۹۱

این نوشته در یسار ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سیداحمد می‌گوید:

    بسم الله…

  2. سیداحمد می‌گوید:

    “جبهه استکبار اصلا بدش نمی آید در شمال عراق، شمال غرب ایران، و جنوب ترکیه، به بهانه استقلال قوم کرد، از یک اسرائیل جدید پرده برداری کند.”

    دقیقا؛ چقدر خوب گفتید!
    چه نقشه هایی هم کشیدند و می کشند و چه هزینه های هنگفتی می کنند برای رسیدن به چنین هدفی.
    هر چند در برابر نیروی حزب الله هیچ اند، اما واقعا دارند کار می کنند سر این مسئله.

  3. سیداحمد می‌گوید:

    شک نکنید “بحران «مالی» هم به «بحران مالی فرانسه» اضافه خواهد شد!”

    حکایت خنده داری نیست حکایت دنیا؟!
    به همین سادگی لشکر کشی کردند به یک کشور دیگر بعدش ادعای گفتگو و دموکراسی و از این چرندیات دارند!

    دزدی اینقدر تابلو؟!

  4. سینا می‌گوید:

    “ندید معلوم است شعار فردای مردم معترض فرانسه به اوضاع ریاضت اقتصادی: بحران مالی خودمان را حل کنید مالی پیشکش”

    ایول!! خوشم می آید که برای مردم فرانسه هم شعار درست می کنید و بهشون خط می دید. البته اگر عقلشون برسه و حرف گوش کنند.

  5. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    جالب و خنده دار هم این است که رئیس جمهور فرانسه می گوید؛ «دنبال هیچ منفعتی نیستم و رسالت مان فقط و فقط آزادی بخشیدن به انسان‌ها است!!!!!!!»

    در دنیا دیگر چه کسی حرف این دروغگوهای دزد را باور می کند؟!

  6. سیداحمد می‌گوید:

    البته مردم مالی مقصرندها!
    ۲ تا سرباز فرانسوی را گیر بیاورند و سرشان را گوش تا گوش ببرند، حساب کار دست اولاند می آید و جمع می کند بساطش را از مالی!

  7. صاعقه گمنام می‌گوید:

    تسلیت آقا به قربان دلت هم دین و دنیای همه
    امشبی بابایتان رفت، شما گشتید بابای همه
    کمر کوه ز دردی که کشیدید به درد آمده است
    غصه دارید به حال دل بی حاصل ما جای همه
    :.یا صاحب الزمان (عج) آقا جان آجرک الله.:
    شهادت امام حسن عسکری (ع) به امام زمان (عج) و تمامی شیعیان ایشان تسلیت باد.

  8. برف و آفتاب می‌گوید:

    تو حمله به عراق و افغانستان، شاید هدف سیاسی هم داشته باشند؛ اما حمله‌ی فرانسه به مالی، تابلوئه که فقط برای غارته! کفگیرشون به ته دیگ خورده! حداقل یه بهانه‌ی دیگه جور می‌کردند! ایجاد صلح و آرامش مال امریکایی‌هاست؛ تکراری شده!

  9. چشم انتظار می‌گوید:

    خصوصی؛
    داداش حسین، این جول و پلاس نیست؟ البته شاید به لهجه ی ما مشهدی ها، می شه جول. ولی فکر کنم از جوال یا همان پالان گرفته شده!

  10. یه دوست می‌گوید:

    عجب چیزیه حتما بخونیدش
    یکی از تحمیل کنندگان قطعنامه جنگ آقای هاشمی خودمونه،
    بعد میخواد بچسبوننش به امام

    http://www.mashreghnews.ir/fa/news/187192/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D9%86%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87

  11. مرتضی اهوازی می‌گوید:

    فکر کنم از اون متن‌ها بود که اول تیترش معلوم شد؛ بعد خود متن نوشته شد!
    حرفه‌ای بود…
    ———–
    جناب یه دوست!
    این البته چیز جدیدی نیست و هنوز مونده نمایش‌های اکبر رو بشه؛
    یکی دیگه از تحمیل‌کنندگان هم تنگش وایساده!
    http://www.hashemirafsanjani.ir/content/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D9%86%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85

  12. سیداحمد می‌گوید:

    ۷۰۰ هزار آواره، نتیجه حمله نظامی فرانسه به مالی!
    خدا لعنت کند این قوم ظالم را… ببینید چه بر سر مردم بی پناه و مظلوم آوردند.
    انشالله به بلایی سهمگین دچار شوند مردمی که در برابر جنایت حاکمانشان بی تفاوتند…

    اللهم عجل لولیک الفرج…

  13. به جای امیر می‌گوید:

    پارساترین (به جای گفت و شنود)

    در سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام، همنوا با پیروان آن امام همام به سوگ می نشینیم و این ستون را به دو حدیث از آن بزرگوار اختصاص می دهیم؛
    ¤ هیچ عزیزی حق را وا نمی نهد جز آن که خوار می شود و هیچ خواری به سوی حق نمی رود، مگر آن که عزیز می شود. تحف العقول ص ۵۲۰
    ¤ پارساترین مردم کسی است که به هنگام شبهه، توقف کند. عابدترین مردم کسی است که واجبات را به جای آورد. زاهدترین مردم آن است که حرام را ترک کند. کوشنده ترین مردم کسی است که گناهان را رها سازد.
    تحف العقول ص ۵۱۹

  14. آزاد اندیش می‌گوید:

    چه تیتر جالبی!
    آرایه ادبیش عالیه!

  15. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    ۳۹۷* امام حسن عسکری علیه السلام:

    خدا همان است که در هنگام نیازمندی ها و سختی ها، توسط هر کس که امیدش از غیر او قطع شده است؛ مورد توجه قرار می گیرد…

    (بحار الانوار، ج۳، ص۴۱)

    شهادت اباالمهدی (عج)، امام حسن عسگری علیه السلام تسلیت باد.

  16. مجنون می‌گوید:

    یاعلی

  17. شیدا می‌گوید:

    “استکبار” باز هم بوى “استعمار” گرفته! دقیقاً!!
    مجبور شدند به اصل ” وحشى وخونریز ” خود اشکارا، بازگشت کنند!
    اما چه حقیرند مقلدان داخلى شان! بلغور کنندگان نظرات پوسیده روشن فکر نما ها!

  18. نسیم می‌گوید:

    دیروز چه حرصی خوردم با دیدن فرانسوی ها در مالی. این گرگ های پیر استعمار هنوز دست از غارت برنداشته اند. هنوز می خواهند از جمجمه ها بنا بسازند…

  19. نسیم می‌گوید:

    فرانسه!
    کشور رویایی هنری های ما. مهد آزادی و ادب و هنر!!

  20. نسیم می‌گوید:

    من دلم برای عراق می سوزد…
    مریم گفت: مادران شهدای ما هیچ وقت دلشان با عراق صاف نمی شود ولی دلشان هم می سوزد برای وضعیت مسلمانان. صدام که رفت گفتیم عراق سامان خواهد گرفت.اما مگر تا آمریکا در جهان ما هست این جهان صبح آرامش را به خود خواهد دید؟ و دردناک تر آنکه بعضی ها در این شب سیاه، رؤیای آمریکا می بینند که خدا بیدارشان کند.

    اما من از همان روزی که امیرالمومنین بر منبر کوفه، شقشقیه می خواند فهمیدم این عراق همیشه کانون فتنه ها خواهد بود… مگر با ظهور امام زمان فرجی حاصل شود و گرنه…

  21. ف. طباطبایی می‌گوید:

    خدا لعنت کنه این قوم وحشی رو!!
    ما اینجا یک قاچاقچی یا جاسوس رو اعدام می کنیم، فریاد وا مصیبتا سر میدن. اما خودشون مثل نقل و نبات مردم هر جایی رو که دلشون بخواد، می کشن. سازمان ملل اسمشو عوض کنه بذاره سازمان خاک بر سر، بهتر نیست؟!!

    خدیا! برسه اون روزی که برسیم به آرزومون و …

  22. اسلامی ایرانی می‌گوید:

    بالاخره یه سوژه غیر تکراری به اخبار صدا و سیما اضافه شد!‏ انشالا از امروز بعد از اعلام تعداد انفجارهای سوریه و تعداد کشته های عراق و افغانستان و پاکستان و گرجستان!‏ و نشان دادن تظاهرات مردم در قطب شمال بر علیه نظام سرمایه داری، و یک گزارش از یک زنبوردار در نقطه صفر مرزی که با تلاش شبانه روزی و حمایت های دولت خدمت گزار، تعداد زنبورهایش را از ۲ عدد به ۱۲ عدد رسونده و حالا قصد صادرات به حوزه خلیج فارس دارد و همچنین خبری درباره بدنیا آمدن ۸ قلوها در اولین زایمان!‏ شاهد گزارش حسینی بای باشیم که در میان مردم فلک زده مالی در حال مصاحبه است و مترجم هم رو تصویر توضیح میده که: الشعب یرید اسقاط النظام!‏ در ضمن سید جان با گوشی تایپ می کنم، اگه ویرایش لازم داشت دستت رو می بوسه.

  23. سیداحمد می‌گوید:

    “استقلال: هفت/ پرسپولیس: صفر” تا یکی دو ساعت دیگر، در قطعه ۲۶!

  24. سیداحمد می‌گوید:

    آغاز ولایت حضرت مهدی (عج) بر منتظران حضرتش مبارک باد.

    غفلت از یار گرفتار شدن هم دارد
    از شما دور شدن زار شدن هم دارد

    هر که از چشم بیفتاد محلش ندهند
    عبد آلوده شدن خار شدن هم دارد

    عیب از ماست که هر صبح نمی بینیمت
    چشم بیمار شده تار شدن هم دارد

    همه با درد به دنبال طبیبی هستیم
    دوری از کوی تو بیمار شدن هم دارد

    ای طبیب همه انگار دلت با ما نیست
    بد شدن حس دل آزار شدن هم دارد

    آنقدر حرف در این سینه ی ما جمع شده
    این همه عقده تلنبار شدن هم دارد

    از کریمان فقرا جود و کرم می خواهند
    لطف بسیار طلبکار شدن هم دارد

    نکند منتظر مردن مایی آقا؟!
    این بدی مانع دیدار شدن هم دارد

    ما اسیریم اسیر غم دنیا هستیم
    عفلت از یار گرفتار شدن هم دارد

    “علی اکبر لطیفیان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.