جذب حداکثری؛ آری، اما…

چه بهتر که مطلع پلاک امروز را مزین به حدیثی از امام حسن عسکری (ع) کنم؛ «مومن برای مومن، برکت، و برای کافر، اتمام حجت است». «تحف العقول، صفحه ۴۹۸»

*** *** ***

یک: گاهی که بعضی رجل سن و سال دار سیاست، بیش از حد از در صلح و صفا وارد می شوند، صدای آرمان خواهان جامعه به نشانه اعتراض بلند می شود؛ «چرا می خواهید به فتنه گران تخفیف بی خود دهید؟!» موسپیدان اما مخلص جواب شان این است؛ «جذب حداکثری».

دو: جذب حداکثری اگر چه شرط عقل است، لیکن تاکید «آقا» روی این مفهوم، اهمیت آن را مضاعف می کند. با این همه، از بعضی عناصر سیاسی باید سئوالاتی پرسید؛

دو/ ۱: آیا سوژه جذب حداکثری فقط خواص سیاسی اند؟! اگر نه، پس چرا در باب جذب حداکثری، آنقدر که به جذب چند فتنه گر دانه درشت توجه می شود، کوششی برای جذب توده هایی که ذهن شان پر از معماهای بی جواب است، نمی شود؟! آیا رواست که حتی درباره جذب حداکثری نیز شاهد تبعیض باشیم؟!

دو/ ۲: صرف نظر از بحث خواص و عوام، آیا جذب حداکثری به معنای تنها گذاشتن مفاهیم عالیه است؟! آیا ما حق داریم به گونه ای بر مدار جذب حداکثری حرکت کنیم که در ازای جذب فرضی چند فتنه گر عذرخواه، مفاهیمی از قبیل عدالت، مبارزه، پایداری، ایستادگی، آرمان خواهی و… دچار انزوا شوند؟! آیا جذب کردن چند عنصر ناراحت، ارزش چنین خسران بزرگی را دارد؟!

دو/ ۳: قطعا عده ای استثنا وجود دارند که جذب حداکثری شامل حال شان نمی شود. یعنی رفتار و گفتارشان آنقدر وقیحانه و رذیلانه است که لیاقت ورود به سفینه انقلاب اسلامی را ندارند. این جماعت سوژه دفع حداقلی اند. سئوال من از بعضی عناصر سیاسی این است؛ مشخصا و به طور مصداقی بفرمایید احیانا چه کسانی از چارچوب جذب حداکثری به تعریف شما، خارج اند؟! و آیا اصلا قائل به مفهوم دفع حداقلی هستید؟!

دو/ ۴: مراد از گفتمان جذب حداکثری چیست؟! جذب ما به فتنه گران؟! یا جذب فتنه گران توبه کننده به ما؟! آیا هدف از جذب حداکثری فقط و فقط احیای فریضه «شتر دیدی، ندیدی» است؟! آیا کمی آنها باید کوتاه بیایند، و کمی بیشتر از آنها، ما؟!

دو/ ۵: اگر حتی بصیرت، بنا به تعبیر حکیمانه رهبرمان آفت دارد و آفتش «غرور» است؛ آفات جذب حداکثری چیست؟! و اگر جذب حداکثری، بد و نارس و شل و ول و افراطی و تفریطی انجام شود، چه مضراتی خواهد داشت؟!

دو/ ۶: اگر جذب حداکثری را نادرست انجام دهیم و نتیجه اش، احیای مجدد فتنه و سران فتنه باشد، کار عاقلانه ای است؟! هیچ دقت کرده ایم که متاثر از سیاست جذب حداکثری، اصحاب انقلاب قرار است بیشتر شوند یا زبان عناصر ضد انقلاب، درازتر؟!

سه: شگفتا! واقعا شگفتا از روی اصحاب فتنه… این روزها گاهی که رسانه های زنجیره ای را دنبال می کنم، آنچه زیاد می بینم عناوینی از این دست است؛ «تغییر لحن آقای عسکراولادی کافی نیست!»، «ایشان باید رویه اش را نیز تغییر دهد!»، «عسکراولادی باید از اصول گرایان بخواهد که بابت رفتار و گفتارشان، از مردم و اصلاح طلبان معذرت خواهی کنند!»، «ما از سخنان ایشان استقبال می کنیم، اما شرکت در انتخابات، حقی نیست که عسکراولادی و عسکراولادی ها بخواهند به ما بدهند یا ندهند!» و…

چهار: بگذارید وارد مصادیق شوم، تا بیشتر معلوم شود وقتی جذب حداکثری، افراطی انجام می شود، چه نتیجه ای در پی دارد. جناب رسانه ملی وقتی دوربین صدا و سیما را کیلومترها آن طرف تر از جذب حداکثری، مقابل سرکار خانم معصومه ابتکار قرار می دهد، (به عنوان نماینده قشر دانشجو!) باید هم این گونه محصول اش را ببیند که عضو شورای شهر تهران، برود با فلان رسانه گفت و گو کند و بگوید؛ «تمام مولفه های زن مسلمان در حجاب، خلاصه نمی شود!… رویکرد پهلوی اول، بهبود زندگی مردم بود!… نفوذ تفکر امام بر اساس تحولاتی بود که دکتر شریعتی پایه گذاری کرد!…». معصومه ابتکار اگر چه در فتنه ۸۸ تا اوایل سال ۸۹ عمدتا در دفاع از فتنه و فتنه گران موضع می گرفت، اما پس از آن مقطع، ترجیح داد کارنامه خود را بیش از این تیره و تار نکند. مع الاسف صدا و سیما با کاریکاتور کشیدن از مفهوم جذب حداکثری، زبان سرکار خانم را باز کرد! حالا عضو شورای شهر تهران به دفاع از مهندس و شیخ اکتفا نمی کند! حجاب را می زند! از رضاخان دفاع می کند! به امام اهانت می کند! و البته مقصر چنین سخنان گل درشتی در وهله اول، همان رسانه ای است که مفت و مجانی دوربین خود را در اختیار اعوان و انصار فتنه می گذارد. من از شمای خواننده سئوال می پرسم؛ آیا به چنین رویه ای می گویند «جذب حداکثری»؟!

*** *** ***

عالیجنابان با تجربه تر از ما! ای کسانی که بیش از ما سرد و گرم سیاست را چشیده اید! موسپیدان! فداییان جذب حداکثری! آنی درنگ کنید که اگر فتنه به ثمر رسیده بود، اگر نقشه سران فتنه گرفته بود، اگر خون شهید غلام کبیری و ذوالعلی نبود، آیا باز هم مجال داشتید این همه بی قاعده بر طبل جذب حداکثری بکوبید؟! آیا اصلا قائل به این هستید که فتنه ۸۸ سران فتنه ای هم داشت؟! و آیا فکر نمی کنید اهل و عیال فتنه، بازگشت به نظام را، نه برای رجوع دوباره به آغوش پر مهر ولایت فقیه، بلکه برای اتمام کار نیمه تمام شان در فتنه ۸۸ می خواهند؟! این را من نمی گویم به خدا! خودشان می نویسند که «برای رسیدن به مقصود اصلاحات، تنها راه باقی مانده، استفاده از فرصت انتخابات است».

آقایان! این جماعت هر وقت نوشت «اصلاحات»، منظورش «براندازی نظام ۳۰۰ هزار شهید» بود. هنوز هم شک دارید؟!

جوان/ ۲ بهمن ۱۳۹۱

این نوشته در یسار ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. مسعودساس می‌گوید:

    بسم الله…

  2. سیداحمد می‌گوید:

    “آیا ما حق داریم به گونه ای بر مدار جذب حداکثری حرکت کنیم که در ازای جذب فرضی چند فتنه گر عذرخواه، مفاهیمی از قبیل عدالت، مبارزه، پایداری، ایستادگی، آرمان خواهی و… دچار انزوا شوند؟! آیا جذب کردن چند عنصر ناراحت، ارزش چنین خسران بزرگی را دارد؟!”

    تبعیض همیشه بد است؛ اما در برخی موارد آسیبی که تبعیض به جامعه وارد می کند، بسیار سنگین تر و موجب بی اعتمادی و سرخوردگی ملت می شود!
    حالا جالب اینجاست بعضی ها سعی می کنند بعضی های دیگر را تطهیر و جذب کنند، ولی آن بعضی های دیگر همچنان جفتک می اندازند!

  3. سیداحمد می‌گوید:

    گفتید: “آیا اصلا قائل به این هستید که فتنه ۸۸ سران فتنه ای هم داشت؟!”

    خیلی از این آقایان اصلا قبول ندارند فتنه ای در کار بوده؛
    وقتی فتنه نبوده، طبیعتا سران فتنه ای هم نبوده دیگر!

    نمی دانم چرا نمی فهمند. “جذب حداکثری و دفع حداقلی” از تدابیر حضرت آقاست. حضرت آقایی که در کنار این عبارت، بارها و بارها فرموده اند ما به کسی “باج” نمی دهیم!

    اما حرکتی که این آقایان در قبال فتنه گران انجام می دهند، ربطی به جذب حداکثری ندارد؛ فقط دارند باج می دهند. باج هم که بدهی عجیب نیست که با این جمله مواجه شوی:
    “شرکت در انتخابات، حقی نیست که عسگر اولادی و عسگر اولادی ها بخواهند به ما بدهند یا ندهند!»

  4. مسعودساس می‌گوید:

    اینارو ول کنی، شیمون پرز و نتانیاهو و ما بقی رو هم جذب حداکثری می‌کنن!

  5. آزاد اندیش می‌گوید:

    سلام علیکم؛
    بی ربط:
    دوستان بخوانند دعای فرج امشب ساعت ده.

  6. آزاد اندیش می‌گوید:

    “تمام مولفه های زن مسلمان در حجاب، خلاصه نمی شود!” پس چی هست؟
    الهی خدا …

  7. آزاد اندیش می‌گوید:

    آیا به چنین رویه ای می گویند «جذب حداکثری»؟!
    خیر! می گویند جذب دکوراسیون طرفداران اپوزیسون 🙂

  8. مسعودساس می‌گوید:

    وقتی آقایون پاشون رو از گلیمشون درازتر کنند، همینطور هم می شه:

    “شرکت در انتخابات، حقی نیست که عسگر اولادی و عسگر اولادی ها بخواهند به ما بدهند یا ندهند!”

    من حیرون اعتماد به نفس بعضی هام. مثلاً فکر کردند اگر بگن فلانی فتنه گر نبوده و عامل اصلی فتنه نبوده و عامل فرعی فتنه نبوده و الخ، مردم هم می‌گن باشه، هر چی شما بگید.

  9. برف و آفتاب می‌گوید:

    چرا شما متوجه نیستید؟ جذب حداکثری؛ یعنی تا جایی که می‌تونید جذب کنید. هر چیزی رو که دم دستتون می‌رسه جذب کنید. به درد بخور، به درد نخور، آشغال، کوفت، مرض…!!

    البته در این میان، باید دقت کرد که جذب بعضی مواد برای بدن ضرر داره، مثل واکسن؛ که باعث می‌شه انسان تب کنه!

  10. یه دوست می‌گوید:

    ………………

  11. سیداحمد می‌گوید:

    دوستان محترم؛

    لطفا نکات ویرایشی را رعایت کنید. حداقل از دوستان قدیمی انتظار می رود رعایت کنند این نکات را!

  12. شیدا می‌گوید:

    آقاى عسکر اولادى؛ چشمتان روشن!
    اصلاح طلبان تطهیرتان(!) کردند از همه همراهى ها تان با امام وانقلاب!! معامله خوبى نبود، تطهیر براندازان نظام و دشمنان ولایت فقیه و آرمان هاى امام راحل، در ازاى تطهیر از سربازى براى نظام اسلامى و همراهى با امام و شهدا!!!
    اسمش خسر الدنیا و الاخرة است!!

  13. قاصدک منتظر می‌گوید:

    انگار بعضی از آقایون یا معنی جذب و دفع رو نمی دونند یا حداکثر و حداقل رو …

  14. چشم انتظار می‌گوید:

    عناصر سیاسی، از اونجایی که یک عنصر هستند، هر چه که پا به سن تر می شوند، اثرگذاریشون در جدول صَندلی اُف! کم تر شده و محافظه کارتر می شوند.
    بعضی از همین عناصر، به شدت علاقه مند به بازی در نقش کاتالیزور (C۳۱H۵۰F۶IrNP۲) هستند. و زود می خوان سر و ته همه چی رو، به هم بیارن! و البته برای چه کسانی؟! برای اون هایی که، گاز متان (CH۴) در برابرشون (Au) است!!!

  15. کربلایی می‌گوید:

    باورم نمیشه…
    یعنی کسی (غیر از ولی امر البته) بیاد و سر خود حرف از بخشش امثال کروبی و موسوی بزنه؟؟؟!!!
    شنیدن این گونه حرف ها شاید تلخ تر از خود فتنه و نجاست کاری های امثال کروبی و موسوی نباشه…
    بلاهت تا چقدر آخه…

  16. چشم انتظار می‌گوید:

    بعضی ها می خواهند نقش برگ رو، در درخت بازی کنند! به خیال خودشون، میر اکسید موسوی، جذب کنند و حُرّ ابن یزید ریاحی، تحویل جامعه بدهند!
    نه عزیز من؛ نظام خودش خوب بلده چطوری، چی رو به چه مقدار جذب کنه، و چی رو به چه مقدار دفع. شما! لطفا” تیشه به ریشه نزنید، رُلِ برگِ درخت، پیش کش. آدم اگه عرضه داشت، و کودِ خوبی پای درختِ تناورِ نظامش بود، خیلی مؤثرتره.

  17. سید حمیدرضا نورانی می‌گوید:

    “آقایان! این جماعت هر وقت نوشت «اصلاحات»، منظورش «براندازی نظام ۳۰۰ هزار شهید» بود. هنوز هم شک دارید؟!”

    عالی بود…

  18. مرتضی اهوازی می‌گوید:

    … سر و ته یک کرباسند!
    http://www.kayhan.ir/911102/2.htm#other200

  19. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    ۳۹۸* حضرت امام موسی کاظم علیه السلام:

    هر دو نفر (عمر و ابابکر) کافرند. نفرین و لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر آنها باد! به خدا سوگند؛ هیچگاه به دل ایمان نداشتند… همیشه حیله باز و اهل شک و ریب و نفاق بودند تا ملائکه عذاب، آنها را قبض روح و به جایگاه ذلت و خواری در دارالمقام (دوزخ) فرستادند.

    (اصول کافی، ج ۸، ص ۱۲۵)
    ————
    عید اهالی خوب قطعه ۲۶ مبارک!

  20. به جای امیر می‌گوید:

    لاف (گفت و شنود)

    گفت: ژنرال «ویلیام بالون» فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در خاورمیانه گفته است «تهدیدهای نتانیاهو علیه ایران لاف گزاف است.»
    گفتم: خب! دیگه چی؟!
    گفت: این ژنرال آمریکایی می گوید نتانیاهو با این لاف زدن ها قصد خودنمایی دارد.
    گفتم: خودنمایی برای کی؟! برای چی؟!
    گفت: ژنرال بالون گفته است او می خواهد با این لاف زدن ها و خودنمایی ها رقبای اسرائیلی خود را از دور خارج کند! ولی نتیجه برعکس شده و خودش دارد از دور خارج می شود…
    گفتم: یارو رفته بود بازار که الاغش را بفروشد. چند لحظه خوابش برد و چرت زد، وقتی بیدار شد دید افسار بر گردنش است و الاغش چند قدم آنطرف تر دارد پول می شمارد!

  21. شیدا می‌گوید:

    خصوصى:
    اگر صلاح مى دونید لطفاً حدیث ها و مطالبى که موجب تفرقه بین مسلمونا میشه رو حذف کنید.
    دشمن در به در دنبال بهانه براى دامن زدن به اختلاف و افروختن آتش فتنه است.
    ممنون.

  22. سید هادی می‌گوید:

    دقیقا همینه که شما می فرمایید: جذب حداکثری یعنی یک سری بسیجی و فدایی رهبر هر آنچه مخالف نظرشان است را رد کنند و به وسیله ی نسبت دادن انواع دروغ ها و تهمت ها به افرادی که خون دل خوردند برای این انقلاب، بخش زیادی از عوام جامعه را فریب دهند.

  23. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    شیدای بزرگوار!

    اگر یک درصد این حدس را می زدم که ممکن است اهل سنتی بیاید اینجا و این حدیث را ببیند و مسئله ای که گفتید؛ قطعا نمی گذاشتمش.
    جمع اینجا خودی است و تا این حدش گمان نکنم ایرادی داشته باشد و البته باز هم هر چه صاحب قطعه صلاح بدانند.

  24. سیداحمد می‌گوید:

    تا این حد ایرادی ندارد؛
    از حد بگذرد و شورش در بیاید خوب نیست!

    اینقدرش را داداش حسین لطف کردند اجازه دادند.

  25. سنگربان می‌گوید:

    وقتی بعضی ها رو نمی شه با آهن ربا جذب “نظام ۳۰۰ هزار شهید” کرد؛ دیگه چه اصراری دارند بر جذب حداکثری این بی لیاقت ها…
    اشکالی نداره ملت خودشون، دفع حداقلی رو یادشون بدند…

  26. محمد حسن می‌گوید:

    عسگر اولادی…
    یاد اون سکانس از کرخه تا راین افتادم.اونجایی که می گفت؛ ارزون فروختی، حتی این سیلی رو…

  27. دلخون می‌گوید:

    بی ربط:

    کی به مهمانی تو خیمه نشین خواهم شد
    یا به پاهای تو من خاک زمین خواهم شد

    http://files.facenama.com/i/attachments/1/1347108889929073_thumb.jpg

  28. پیر مرد می‌گوید:

    سلام؛
    خیلی‌ وقت است برگشتم و نایب الزیاره برای همه اهالی قطعه‌‌ بودم.
    اما هنوز از رویای زیبای اربعین خارج نشده‌ام. وقت زیادی لازم دارم تا خود را به روز کنم.

    اما در مورد این شریف، دلم می‌‌خواست نظرش رادر مورد طلحه و زبیر نیز بیان کند. شاید حضرت علی‌ “ع” هم…

  29. سیداحمد می‌گوید:

    پیرمرد بزرگوار؛

    سلام علیکم! رسیدن به خیر. زیارتتان قبول.
    منتظرتان بودیم… خوش آمدید!

  30. صاعقه گمنام می‌گوید:

    شما را به خدا یکی به من بگه چرا این رسانه ملی اینقدر جاده خاکیه؟
    دست اصلاحاته؟
    پس چه خبره؛ میشه یکی بگه؟
    جناب داداش حسین آقای قدیانی! در این مورد بنوسید اگه میشه…

  31. حسن می‌گوید:

    ممنون از سلاله ۹دی و از تایید کننده محترم کامنت ایشون.
    اگه می دونستم تایید میشه من هم چند تا حدیث ناب توی ذهنم هست.
    اگه تایید می کنید، ok بدید تا بنویسم براتون وگرنه حدیث رو شهید نکنم!

    در مورد خواص مورد نظر هم عرض میکنم:

  32. محمد امین می‌گوید:

    سلام
    اگر مایل به تبادل لینک و لوگو هستید بسم الله:
    http://emamemonjy.blogfa.com/post-55.aspx

  33. کوثر می‌گوید:

    با سلام؛
    من با ۴۶ سال سن برایم از آب روشن تر است که اگر حکومت دست منافقین یا اصلاح طلبان چپ و راست بود، به اندازه یک صدم انتقادات الان آنها را، ما نمی توانستیم از آنها بکنیم و آنها از هر دیکتاتوری مستبد تر هستند. اگر الان شنا نمی کنند آب ندارند وگرنه همه آنها شناگر قابلی هستند.

  34. فدایی همت می‌گوید:

    بسم الله…
    بی ربط؛ بدون شرح؛
    “شهید نظر می کند به وجه الله”

    من که هرچی فکر می کنم چیزی نمی فهمم؛ شما که با شهدا مانوس ترید اگه فهمیدید به ما هم بگید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.