“نماز آیات” و نماز “آیات”

قطعه ۲۶ ردیف عشق مقدس/ عکس: علی اکبر بهشتی

چهارشنبه ماه گرفت و دل ماه گرفت و آه کشید به بلندای سپهر از دست یلدای این زمین بی بصیرت پر از جور و ستم. یکی دو ساعتی سرخ شد انگار. در آستان آسمان، “خسوف” را که دیدم، مثل هر ستاره دیگری، بلند شدم نماز “آیات” بخوانم برای دختری که در بحرین، ابیات شعرش را آنان که بویی از خواجه و سعدی و ملای بومی و ملای رومی نبرده اند، دادگاهی کرده اند. آیات القرمزی الان در زندان است اما تخلصش هنوز دارد در “میدان لولو” می درخشد. آل خلیفه بنا دارد زنده به گور کند ابیات آیات را در این جاهلیت یک چشمی. “لولو” برادر “ژاله” است که در جریان انقلاب اسلامی بحرین، این یکی هم شد “شهدا”، اما شعرای بحرین به ازای هر مصرعی که برای آزادی می سرایند، باید یک سال حبس بکشند، یا برای ابد کشته شوند. در بحرین، جای گلوله پر است روی دیوار ابیات نیمه تمام. شاعر محترمه هنوز بر وزن آزادی، التحریر، بین الحرمین، بین النهرین کلمه پیدا نکرده بود که خودش اسیر شد، لوازم التحریرش توقیف. این روزها در “تعزیه منامه” آل خلیفه دارد نقش شمر را بازی می کند و آل سعود بدتر از تیر و تیز و تیغ و سنان نشسته روی سینه عشق و دارد سر از بدن شعر و شعور و شعار و احساس و عاطفه و قطعه و غزل و قصیده می برد. بحرین روزگاری جزئی از شاهنامه بود و تا همین چند وقت پیش به “گزارش سازمان هواشناسی” خیلی راحت می شد عین کهکلویه و بویر احمد، هوای منامه را هم داشت. جوانان منامه به “آقا” می گویند “امام خامنه ای” اما برای عمل به “اجوبت الاستفائات” باید از حد ترخص خون بگذرند. در بحرین قرار تظاهرات، آدینه های مکرر است که افتاده بعد از نماز جمعه. تا ۱۷ شهریور نمی دانم چند “جمعه سیاه” دیگر نماز “آیات” باید در زندان خوانده شود. الان در بحرین سال ۳۲ قمری است، اما انقلاب ما وقتی در سال ۴۲ شمسی شروع شد، بحرین هنوز جزئی از خاک ۱۵ خرداد بود و البته هنوز آیات و لیلی و مجنون و خسرو و شیرین به دنیا نیامده بودند تا هنگام “حکومت نظامی” برای شهدای ما “هفت پیکر” بخوانند.

***

چهارشنبه ماه گرفت و دل ماه گرفت و آه کشید از دست این زمین بی بصیرت و یکی دو ساعتی سرخ شده بود انگار صورت آن جانباز صد در صد معتکف که داشت در کنج مسجد ام البنین شهادت می داد به ولایت علی و نماز آیات می خواند و از خدا می خواست تا غیبت ماه هم مثل غیبت خورشید طولانی نشود. اگر ریزگردهای انحراف، مهتابی را با ماه بنی انقلاب، عوضی نگیرند، می شود این دوره را عصر “ظهور صغری” خواند. انقلاب اسلامی هنوز هم مقدمه انقلاب جهانی مهدی موعود است. اتفاقا در این زمانه بیش از هر وقت دیگری باید قدر ماه را دانست که اگر دل ماه بگیرد، می شکند قلب مادر شهیدی که اسمش دقیقا “ستاره” است. کوکب خانم، بچه اش در جزیره شمالی، زیر نور ماه شهید شد، همراه “هفت پیکر” دیگر که همگی جاوید الاثر شدند در لا به لای اشعار “نظامی”. ماه سفیر خورشید است تا بیاید، اما وقتی خورشید از سفر بیاید، تازه آن وقت است که ما ستاره ها می فهمیم اگر ماه نبود، با چاه بود سر و کارمان در این راه پر فراز و نشیب. سید حسن نصرالله که گفت “با عرض معذرت از برادران ایرانی” از صد تا فحش بدتر بود برای “برادران یوسف”، به خصوص آن یکی شان که “نامه سرگشاده” نوشت. برای آنکه هنوز فتنه می کند. برای آنکه منحرف است. برای آنکه به جای کار، دورکاری می کند به نفع بی بی سی… و برای آنکه خیال می کند مجلس شورای اسلامی از اصل جمهوری اسلامی هم بیشتر در “راس امور” است!

***

چهارشنبه ماه گرفت، اما دل گرفته ماه، باز هم عکسش افتاد روی آب حوض مسجد ام البنین که چند تایی ماهی قرمز دارد؛ این آیات خوب و کوچک پروردگار. یکی از بچه ها بعد از وضو، هر ۲ دست را در آب کرد تا بلکه عکس ماه را درون آب از نزدیک تماشا کند. ماه بود و نبود. گویی آه ماه بود و خود ماه نبود. آب را برگرداند به حوض و به نظاره آیه های قرمز خدا نشست. آن سوی خلیج، آیات القرمزی در زندان آل خلیفه امید بسته بود به این آب، به این “آب فارسی” که دست نماز “نماز آیات” معتکفین این سوی خلیج بود. از پنجره زندان داشت بیرون را نگاه می کرد و ماه را می دید و می دید که آرام آرام دارد خسوف تمام می شود. تخلصش را از پنجره زندان پرواز داد و نشست به شاعری. قلم نداشت، لوازم التحریر نداشت، کاغذ نداشت، هر چه می نوشت از دل می نوشت. بر دل می نشست. دوست داشت خیلی زود سحر شود تا باطل کند این سحر را. دلش برای خورشید تنگ شده بود. بعد از زندانی شدن، نور خورشید را گاه گاهی دیده بود، اما خود خورشید را نه. پس همین که ماه در آمد، بی صدا خنده ای کرد و دور از چشم آل خلیفه و آل سعود و آل خفاش و آل ظلمت و شیخ حمد بن آل یک مشت آقازاده بوزینه باز بن باز، چشم دوخت به ماه، و قمر را اینگونه خطاب کرد: برسان سلام مرا به خورشید اگر جسارتی نیست… و به ایشان بگو اگر نیاید بیت من را خواهند کشت گلوله هایی که خیلی بی رحم اند با کلمه! به ایشان بگو من دنبال یک کلمه می گردم بر وزن “ظهور” که به قافیه مجروح شعرم بیاید! به ایشان بگو، ملتمسانه بگو… می آیی یا وقتی می آیی که باید زیر تابوت ابیاتم را بگیری؟!… دیر کنی، من زودتر از کلمه هایم، بر وزن “شهید” به شهادت خواهم رسید در ردیف خون.

***

چهارشنبه ماه داشت به آیات القرمزی نگاه می کرد. ماهی های قرمز درون حوض خواب شان برده بود. سحر نزدیک بود. ستاره ای ایستاده بود به “نماز آیات”، اما “آیات” داشت ۴۰ مومن نماز شبش را نشسته می خواند… 

روزنامه وطن امروز/ ۲۸ خرداد ۱۳۹۰

قطعه ۲۶ ردیف عشق مقدس/ عکس: علی اکبر بهشتی

این نوشته در صفحه اصلی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. عشق علیه السلام می‌گوید:

    مهــدی (عج) جــان ؛

    دست مرا گرفتید تا یادتان بمانم‬
    از روی خاک بردید تا اوج آسمانم‬
    گفتند امام هر عصر بابای مهربان است‬
    ‫روز پدر مبارک بابای مهربانم

    (( اللهم عجل لولیک الفرج ))

  2. ثبت اسرار می‌گوید:

    سلام،
    با “فریاد ابراهیم” به روزم. حتما بخونین و نظر بدبد.
    sabteasrar.loxblog.com
    adeldarbandi.blogfa.com
    به امید ظهور

  3. ف. طباطبائی می‌گوید:

    زیبا و دلنشین بود. کمی متفاوت بود سبک این مطلبتون. ممنون.

  4. ط.عبدی پور می‌گوید:

    چقدر این مطلب به دل نشست!
    ممنون

  5. یک بسیجی می‌گوید:

    سلام
    وب بسیار پرمحتوایی داری به منم سریزن خوشحال میشم تبادل لینک کنیم التماس دعا

  6. مقداد می‌گوید:

    السلام علیک یاصاحب زمان(عج)
    برسان سلام مرا به خورشید اگر جسارتی نیست… و به ایشان بگو اگر نیاید بیت من را خواهند کشت گلوله هایی که خیلی بی رحم اند با کلمه! به ایشان بگو من دنبال یک کلمه می گردم بر وزن “ظهور” که به قافیه مجروح شعرم بیاید! به ایشان بگو، ملتمسانه بگو… می آیی یا وقتی می آیی که باید زیر تابوت ابیاتم را بگیری؟!… دیر کنی، من زودتر از کلمه هایم، بر وزن “شهید” به شهادت خواهم رسید در ردیف خون.
    چقدر نوشته هایتان بوی غربت وغریبی می داد، با بغز وگریه می گویم :
    دیر کنی، من زودتر از کلمه هایم، بر وزن “شهید” به شهادت خواهم رسید در ردیف خون.

  7. سیده می‌گوید:

    ماه گرفتگی چهارشنبه از بام های شهرری:
    http://www.pic.iran-forum.ir/images/7rp2w18zfjpqjad5mo4x.jpg

  8. AAA می‌گوید:

    سلام حاجی!
    RSS حاشیه و رواق کار نمی کنه!
    یه کد نویسی بکنید!
    خواهششششششششش

  9. جواد می‌گوید:

    سلام حاجی
    این آهنگ رو یک بسیجی خونده،شعرش از برقعی هستش
    حتما گوش کنی ها!

    بحر آرام دگر باره خروشان شده است

    ساحل خفته پر از لولو مرجان شده است

    http://hashembafghi.persiangig.com/bahre%20aram%20degar%20bare%20khoroshan%20shode%20ast.mp3

    یازهرا(س)

  10. ابوالفضل می‌گوید:

    سلام….
    چهارشنبه نوشت دردآوری بود…
    موفق باشین…
    راستی دوباره دوئلو فیلتر کردن!

  11. فدایی رهبر می‌گوید:

    کروبی توبه نامه می‌نویسد؟

    کروبی:۳۰سال خدماتم به به انقلاب و امام را یک شبه هدر دادم.

    شنیده های خبرنگار ندای انقلاب حاکی است که مهدی کروبی از سران فتنه اخیرا در دیدار با برخی نزدیکان و هم حزبی های سابقش که برای عیادت وی به منزلش رفته بودند از رفتاری که با نظام طی ۲ سال گذشته داشته است ابراز ناراحتی و پشیمانی کرده است.

    بنابراین گزارش کروبی بر خلاف ادعای فرزندان و برخی مشاوران فراری اش در خارج از کشور که این روزها ادعاهای زیادی نسبت به وی دارند در این دیدار ضمن ابراز ناراحتی و پشیمانی از رفتارهای تند و نامعقولانه اش گفته است:” من ۳۰سال خدماتم به به انقلاب و امام را یک شبه هدر دادم. نباید به گفته های برخی دوستان اینقدر اهمیت می دادم. ما که خودمان در این نظام بودیم می دانیم این نظام مستحکم تر از این حرفهاست که بخواهد با حرفهای من و یا دیگر آقایان زمین بخورد.اصلا من خودم در مجلس ششم جلوی تندروی خیلی از این مشارکتی-مجاهدینی ها ایستادم . حالا امروز….”

    گفتنی است برخی نزدیکان کروبی در این دیدار علل تندروی های کروبی را برخی مشاوره های نادرست و علت دیگر را لجاجتهای ذاتی نامبرده دانستند. نزدیکان کروبی این احتمال را می دهند که شیخ سابق اصلاحات با نوشتن متنی خطاب به ملت ایران و نظام ضمن برائت از جریان فتنه از رفتار ۲سال گذشته اش نیز تبری بجوید.

    کد خبر:۹۲۹۰۶ –

  12. صبا می‌گوید:

    “سحر نزدیک بود. ستاره ای ایستاده بود به “نماز آیات”، اما “آیات” داشت ۴۰ مومن نماز شبش را نشسته می خواند… ”
    ستاره ای امشبی آخرین نماز شب نشسته اش را می خواند، او فردا نماز وصال می خواند ایستاده به عرش
    سلام بر زینب سلام الله علیها

  13. صبا می‌گوید:

    “شاعر محترمه ” شرمنده “ه” شاعر جا نیفتاده؟

  14. فدایی رهبر می‌گوید:

    برای دیدن سایت دوئل اعداد زیر را در آدرس بار کپی کنین بعد اینتر بزنین تا وارد سایت بشین بدون فیلتر.
    ۲۰۹٫۸۵٫۵۱٫۱۵۲

  15. صبا می‌گوید:

    به جای آقا سید

    افراد آنلاین: ۸
    فدایی داری داداش حسین بسیجی ها
    آمار نشان از این دارد که تعداد زیادی از ستاره ها توفیق اعتکاف دارند.

  16. ناشناس می‌گوید:

    سلام بر شما.
    آقا سید که تشریف ندارن، ولی با اجازتون این مداحی رو که اگه آقا سید بودن حتما امشب براتون میذاشتن رو من از طرفشون میفرستم.

    http://www.islamupload.ir/user_uploads/iuseydahmadd225/-.mp3

  17. ف. طباطبائی می‌گوید:

    سلام علی قلب زینب صبور….

  18. بچه پررو... می‌گوید:

    سلام
    روزتان یا شبتان خوش!
    همچون گذشته زیبا نوشتید. اولا یه ذره از شما بدم میومد. خودمم نمیدونم چرا! ولی بعد از اینکه با ق.ق دعواتون شد. حال کردم. شما که اینقدر قشنگ مینویسین در پیش خدا حتما مقرب تر از مایید:
    ۱۰روز دیگه کنکور دارم. دعایم کنید. ملتمس واقعی دعایم.
    یا علی
    فرج آقا امام زمان (عج) صلوات…

  19. مصطفی می‌گوید:

    بعضی متنها متن نیست, بطن است و فریاد
    برخی نوشته ها نوشته نیست , سرشته با دل و جان است و من می دانم که حاج حسین ما خیلی از توانایی هایی که دارد از خودش نیست و حکایت السلام علیک یا وارث… را دارد که او وارث خون پدر است.
    اما نباید عشق , پشتکار , تلاشها , مطالعات , زحمات و زانو زدنهای پای اساتید را نادیده گرفت که یقیناً قدیانی قد و قامت قلمش را مرهون چنین زحماتی است.
    گاهی که دیدگاهها و دلنوشته ها را می بینم با خود می گویم ایکاش همه ی عزیزانی که با افتخار قطعه ایی برای قطعه ی بیست و شش می نویسند و می آرایند با نکات خوب و دقیقشان این صفحه ی بهشت نما را
    اندکی بیشتر و عمیقتر و زیباتر از آن که می نویسند وقت بگذارند تا بعد از مدتی ما چندین و چند حاج حسین قلم به دست داشته باشیم و ثابت کنیم بیشماریمان در عرصه و قلم را هم…
    یا علی

  20. سجاد می‌گوید:

    سلام
    خسته نباشید.خدا قوت داداشی.

    یا علی مدد.

  21. فدایی رهبر می‌گوید:

    بچه ها به این دو وبلاگ هم سری بزنبد عکس های خیلی زیبایی دارن
    نماز شد http://namaz-pray.blogsky.com/

    اسلام دنیا را فتح خواهد کرد http://www.islaminworld.blogsky.com/

  22. م.طاهری می‌گوید:

    خیلی دلنشین بود

  23. تن تن می‌گوید:

    اگر شما هم جزو هواداران تن تن و میلو هستید.به وبلاگ ما سری بزنید.
    همچنین میتوانید کل کتابهای تن تن و میلو را از وبلاگ ما با لینک مستقیم دانلود کنید…
    http://tintin1.blogfa.com

  24. محمد می‌گوید:

    ازبزرگی پرسیدند: کدام مصیبت بیشتر از همه جگر سوز تر است فرمودند:روضه اسارت عمه سادات
    السلام علیک یا زینب

  25. به جای امیر می‌گوید:

    نقطه امن (گفت و شنود)

    گفت: اخبار و گزارش رسانه های غربی از بحران اقتصادی گسترده ای حکایت می کند که سراسر کشورهای اروپایی و آمریکا را فرا گرفته است.
    گفتم: در پی همین بحران اقتصادی فراگیر، مردم در شهرهای مختلف اروپا و آمریکا به خیابان ها ریخته و همه روزه علیه دولت هایشان دست به تظاهرات می زنند.
    گفت: یادت هست که قرار بود آمریکا و اروپا با تحریم جمهوری اسلامی ایران، کشور ما را با بحران اقتصادی روبرو کنند؟!
    گفتم: چندین قطعنامه برای تحریم ایران صادر کردند ولی این قطعنامه ها و تحریم ها نتیجه معکوس داده و خود خیاط در کوزه افتاده است.
    گفت: به لطف خدا، تاکنون هیچیک از تیرهایی که دولتمردان آمریکایی و اروپایی علیه ایران شلیک کرده اند به هدف نخورده و به سمت خودشان کمانه کرده است.
    گفتم: سرگروهبانی مشغول آزمایش تیراندازی سربازانش بود و با کمال تعجب دید که تیر هیچکدام از آنها به هدف نمی خورد. سرهنگ فرمانده پادگان وقتی این وضع را دید رفت و کنار سیبل(تابلوی هدف) نشست. سرگروهبان با ناراحتی گفت؛ قربان! جای خطرناکی نشسته اید و سرهنگ گفت؛ با این نشانه گیری مزخرفی که سربازان تو دارند، امن ترین نقطه همین جاست!

  26. به جای سید احمد می‌گوید:

    پیام بی زرگانی

    ساعت: ۱۵:۵۰
    افراد آنلاین: ۱۹ نفر

    داداش حسین فدائی داری

  27. آزاد اندیشی می‌گوید:

    سلام؛ خدا قوت
    با مطلب «نقش مکمل ما در طرح امنیت اجتماعی» به روز هستم.
    . . . در آن اوایل که بلند کردن صدای موسیقی تازه مد شده بود و هنوز عمومیت نیافته بود بارها رانندگانی را مشاهده می‌کردیم که وقتی از روبرو به سمت ما – با این هیبت مذهبی – می‌آیند غیر عادی به ما نگاه می‌کردند وقتی از ما رد می‌شدند تازه متوجه می‌شدیم که صدای موسیقی ماشین طرف بلند بوده و ما نمی‌شنیدیم. . .

    ادامه مطلب:
    http://azad-andishy.blogfa.com/post-67.aspx

  28. متن یک مناظره مکتوب درباره جریان انحرافی می‌گوید:
  29. نقد بر نقد حجت الاسلام بهمن شریف‌زاده می‌گوید:
  30. دیده ور می‌گوید:

    سلام علیکم

    عکس/نخل ها ایستاده می میرند …

    تیر ماه ۱۳۶۱ ، سر پل ذهاب ، ارتفاعات تنگه کورک ، پس از عقب نشینی دشمن بعثی (پیکر مطهر یکی از شهدا که در عملیات آذر ماه ۱۳۶۰ حضور داشتند)

    http://didevar.ir/?p=1518

  31. دیدن یار می‌گوید:

    سلام بر دوست جوان من

    خوشحالمون می کنید استاد نقدی تند وتیز بر کلبه ما داشته باشین.

    تا ما هم بهره کافی از قلمتان داشته باشیم
    منتظر سلامی دوباره

    یا حق

  32. سلام عالی هستید. به ما هم سر بزنید.

  33. قاصدک منتظر می‌گوید:

    سلام
    از همگی قبول باشه
    (ماه سفیر خورشید است تا بیاید,اما وقتی خورشید از سفر بیاید,تازه ان وقت است که ما ستاره ها می فهمیم اگر ماه نبود,با چاه بود سر و کارمان در این راه پر فراز و نشیب.)
    بسیار زیبا و قابل تامل بود.

  34. سیداحمد می‌گوید:

    بسیار زیبا و دلنشین بود.

    چه جذاب و متفاوت “نماز آیات” را با نمازِ “آیات” مرتبط کردید.
    احسنت.

    “سید حسن نصرالله که گفت “با عرض معذرت از برادران ایرانی” از صد تا فحش بدتر بود برای “برادران یوسف”، به خصوص آن یکی شان که “نامه سرگشاده” نوشت. برای آنکه هنوز فتنه می کند. برای آنکه منحرف است. برای آنکه به جای کار، دورکاری می کند به نفع بی بی سی… و برای آنکه خیال می کند مجلس شورای اسلامی از اصل جمهوری اسلامی هم بیشتر در “راس امور” است!”

  35. سیداحمد می‌گوید:

    یه پیام “بی زرگانی”

    ساعت ۰۰:۳۵
    تعداد افراد آنلاین: ۲۰ نفر

    ماشالله…
    داداش حسین بسیجیها فـــــدائی داری….
    (دلم تنگ شده بود!)

  36. یه ستاره از قم می‌گوید:

    به به!

  37. پول لازمان می‌گوید:

    پول لازم داریم. تو رو خدا اگر پول نمی دید حداقل به وبلاگ ما بیایید…
    باتشکر
    http://poollazeman.blogfa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.