داد باد را درآوردند

باد آیه خداست، آن زمان که تبدیل به توفان می‌شود نیز. و همین است قصه خاک و گرد و غبار. پروردگار عالمیان گاهی با همین باد و توفان و خاک و گرد و غبار با آدمی سخن می‌گوید. هوا مثل دیروز تهران، هر قدر هم غبارآلود باشد، باز خدا در آن نمایان است. چشم ممکن است از فرط گرد و غبار، چشم را نبیند اما تماشای خدا، بلکه می‌خواهم بنویسم تماشای قدرت خدا، گاه در توفان حوادث و بلایا راحت‌تر است. قصه امسال و پارسال و سال بعد نیست. در تهران، کلا ۶ ماه اول سال نسبت به ۶ ماه دوم، هم هوا آلودگی کمتری دارد، هم زمین ترافیک کمتری. اینکه دیگر خیلی واضح است. من اما تعجب می‌کنم از بعضی ها، که این آب و هوای به نسبت بهتر ابتدای سال را، در وهله اول گره به زلف تدبیر خود می‌زنند، آنگاه در حاشیه، تشکرک… آری تشکرکی هم از باد می‌کنند! تعامل این‌گونه با ابر و باد و مه و خورشید و فلک، نه فقط عملی غیر حکیمانه است، که هیچ با شعار تدبیر همخوانی ندارد. خدا خوش ندارد آیه‌هایش در حاشیه قرار گیرند. در حاشیه قرار گیرند، آن وقت به جناب باد دستور قدرتنمایی می‌دهد، آن هم چند بار، ظرف یک هفته. وقتی ناظر بر هوای به نسبت تمیز تهران، نقش آیات الهی از قبیل همین باد، فرع بر تدابیر محسوب می‌شود، از قضا همین باد تبدیل به توفان می‌شود و چنان گرد و غبار مکرری به هوا بلند می‌کند که در عمر شهر دراندشت تهران بی‌سابقه باشد. باد دیگر مثل ما منتقدان نیست که با سرعت ملایم، ملاحظه کند و بوزد، بلکه با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و بدون ترس از توقف و توقیف، کار خود را انجام می‌دهد. آیا از باد هم شناسنامه و مدرک تحصیلی می‌خواهند؟ اگر گذشتگان می‌گفتند؛ «آنکه باد بکارد، توفان درو می‌کند»، اینک باید گفت؛ «آنکه باد را در حاشیه تدابیر خود بکارد، توفان درو می‌کند!» «تدبیر ما بود که باعث هوای سالم ابتدای سال شد»، از آن حرف‌هاست که متاسفانه «باد هوا» شناخته می‌شود، در حالی که دامن هوای الهی از داشتن چنین بادهای لوس و بی‌مزه‌ای مبراست. این قبیل سخنان «باد هوس» آدمیزاد غره به پرودگار است، نه باد هوای طبیعت. و دقیقا همین‌جاست که باید گفت: «یا ایها‌ الانسان ما غرک بربک الکریم؟!» خوب است بعضی ها بگویند؛ «در موضوع آب و هوا، چه تدابیر ویژه‌ای داشته‌اند که باد، این آیه الهی را ذیل آن تدابیر قرار می‌دهند؟!» جست‌وجو کنی در حرف‌های‌شان، با استناد به سخن خودشان، به جای رسیدن به «تدابیر»، فقط و فقط به یک «تدبیر» می‌رسی، اینکه؛ «در تهران، بنزین با کیفیت بهتری نسبت به سال‌ گذشته عرضه شده و می‌شود» و مع‌الاسف، این سخن بیش از آنکه واقعیت داشته باشد یا تدبیر بعضی‌ها باشد، یک بیان غیر صادقانه است. واقعیت آن است که بنزین امسال تهران، همان بنزین ۶ ماه پیش است! آن بنزینی که آقایان از آلایندگی آن دم می‌زدند، یعنی بنزین پتروشیمی، اصلا و اساسا در تهران توزیع نشده بود که حالا قطع‌شدنش بخواهد عامل پاک‌شدن هوا باشد. اگر به مدد باد، هوای ۳ ماه اول سال ۹۳ به نسبت ماه‌های ابتدایی سالیان قبل هم بهتر بود، زیبنده نیست باد را به حاشیه ببریم و نماد قدرت خدا را ذیل تدبیر خود معرفی کنیم، آنهم تدبیر نداشته و فی الواقع دروغ و موهوم! بعضی ها خوب است به جای این حرف‌ها، یک کلام بگویند؛ «از واردات بنزین چه کسی سود می‌برد؟!» این همه را نوشتم تا دوباره بگویم؛ «یا ایها الانسان ما غرک بربک الکریم؟!» یا ایها الانسان! چه شد سرنوشت آن طیاره مفقود؟! عاقبت کجاست؟! و یا ایها الانسان ایرانی! چه شده که با آن همه ادعای تدبیر، از پیش‌بینی یک توفان عاجزی؟!

وطن امروز/ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳

این نوشته در یمین ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. همشهری باکری می‌گوید:

    به نام خداوند بخشاینده مهربان

    خیلی تلاش داریم از دولت خوشمان بیاید
    اما دریغا..

  2. حافظ می‌گوید:

    خب طبیعی است که دل بستن به زلف کدخدا باعث غرور نسبت به خدای کریم می شود، بالاخره هیچ وقت خدا و کدخدا در یک دل جمع نمی شوند.
    یا باید «روح الله» باشی و دل به خدا ببندی تا کد خدا را زیر پا بگذاری، یا باید دولت تدبیر و امید! باشی که دل به کدخدا ببندی و چشم بر ذلت خودت در نزد خدا ببندی!

  3. رهگذر می‌گوید:

    سلام
    متن تلنگری است به ما که «فکر می کنیم» که «فکر می کنیم» باید بنشینیم و قدری «فکر کنیم» که ساعتی تفکر برتر از هفتاد سال عبادت است.
    همه چیز مامور خداست و خداست که ماموریتهای مختلف را به ماموران خود می دهد. روزی، بردن گرد و خاک و دیگر روز، آوردن گرد و خاک.
    “ان الانسان لیطغی” هنگامی که خود را مستغنی و بی نیاز بداند. ما همه فقیریم و غنی مطلق خداست.
    یا کریم! به حق سید الکریم ما را به حال خود وامگذار.
    التماس دعا

  4. رهگذر می‌گوید:

    دوباره سلام
    مامور خدا، روزی، پایین آوردن طیاره اجنبی در طبس را بر عهده دارد و دیگر روز، پایین آوردن باد…
    ما انسانهای ضعیف که فکر می کنیم حتی باد نیز به خواست و فرمان ما می وزد!
    اگر عبدالله شویم و نه عبد الشیطان، آنگاه همه چیز به خواست ما که همان خواست خدا خواهد بود، انجام وظیفه خواهد کرد.
    روح ا… بنده خدا بود؛ برای همین ماموران الهی برای به ذلت کشاندن رییس جمهوری که ادعای کدخدایی جهان را داشت، گوش به فرمان او بودند.

  5. زمانی می‌گوید:

    “دادِ باد را در آوردند”
    قشنگ بود…

    “باد دیگر مثل ما منتقدان نیست که با سرعت ملایم، ملاحظه کند و بوزد، بلکه با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و بدون ترس از توقف و توقیف، کار خود را انجام می‌دهد. آیا از باد هم شناسنامه و مدرک تحصیلی می‌خواهند؟”

    این ها در رودربایستی گیر کرده اند؛ وگرنه پایش بیفتد خدا را هم بنده نیستند! از بس که ادعاهای پوچشان گوش زمین و زمان را کر کرده است…

  6. سائل الزهرا می‌گوید:

    خداکند ژنرال ها (!) یادشان نرفته باشد، نخ بادبادک ریاست جمهوری دست کدخدا نیست! بلکه عیال الله این بادبادک را در دست دارند…
    آسمان هم آسمان خداست و همان خدا اگر اراده کند، با یک توفان ناقابل بادبادک که سهل است، کدخدایی هم در این دنیا باقی نمی گذارد…

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    “بعضی ها خوب است به جای این حرف‌ها، یک کلام بگویند؛ «از واردات بنزین چه کسی سود می‌برد؟!»”

    آیا شوهر خانم ابتکار… آیا؟؟!! http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1331

  7. صبر می‌گوید:

    احسنت…
    همشهری باکری؛
    باید هم اصول گرایان با طیف های مختلف و هم اصلاح طلبان با طیف های مختلف، همدیگر را به عنوان یک واقعیت موجود دارای قدرت بپذیرنند که روزی آن بر مسند است و روزی این!
    و با هم تعامل داشته باشند! و مانند قدیانی عزیز انتقاداتشون رو مودبانه بیان کنند هر چند که محدودیت داشته باشند! و گرنه با جار و جنجال دشمنان سود می برند.
    چون سه سال و شاید بیشتر مونده، این رو میگم که راحت زندگی کنید!

    حسین قدیانی: صبر محترم! متوجه ربط کامنت تان با کامنت «همشهری باکری» نشدم. مگه این بنده خدا گفته که فلانی ها رو باید توی دریا بریزیم که شما همچین جوابش را می دهی؟؟!! یا مگه توهینی به کسی کرده؟؟!! «همشهری باکری» داره می گه؛ «من تلاش می کنم، زور هم می زنم، بلکه خیلی کارهای دیگر هم می کنم که از دولت خوشم بیاید، اما نمی شود، نمی توانم…». این سخن، یه جواب دیگه ای می خواد… و اما، متن این پست، خیلی بیش از اینها بود که دچار جرح و تعدیل و اعتدال و… شد!! با این اوصاف، واقعا موندم چه کار کنم؟! کلی زحمت کشیدی یه موضوع رو توی یه پاراگراف جا بندازی، بعد می بینی ۲ جمله از ۵ جمله پاراگراف، کلا سوت شده، الباقی هم یا فاعلش نیست، یا فعلش، یا… البته متن وبلاگ را اندکی درست کردم، و الا متن روزنامه که بیش از حد شلخته به نظر می رسد… حالا بی خیال! اونی که عشقه، علی اکبر امام حسینه… باید حسابی به سیدالشهدا تبریک گفت بابت میلاد اشبه الناس به سیمای رسول… علـــــــــــ اکبر ـــــــــــــی امام عاشورا رو عشقه…

  8. زمانی می‌گوید:

    چقدر جای “سیداحمد” خالیه!

  9. صبر می‌گوید:

    واقعا به به؛ اومدم انتخاب کنم چی را بذارم، گفتم کلش کامنت داره! زنده باشی.

    باد آیه خداست، آن زمان که تبدیل به توفان می‌شود نیز. و همین است قصه خاک و گرد و غبار. پروردگار عالمیان گاهی با همین باد و توفان و خاک و گرد و غبار با آدمی سخن می‌گوید. هوا مثل دیروز تهران، هر قدر هم غبارآلود باشد، باز خدا در آن نمایان است. چشم ممکن است از فرط گرد و غبار، چشم را نبیند اما تماشای خدا، بلکه می‌خواهم بنویسم تماشای قدرت خدا، گاه در توفان حوادث و بلایا راحت‌تر است.

    ***

    قصه امسال و پارسال و سال بعد نیست. در تهران، کلا ۶ ماه اول سال نسبت به ۶ ماه دوم، هم هوا آلودگی کمتری دارد، هم زمین ترافیک کمتری. اینکه دیگر خیلی واضح است. من اما تعجب می‌کنم از بعضی ها، که این آب و هوای به نسبت بهتر ابتدای سال را، در وهله اول گره به زلف تدبیر خود می‌زنند، آنگاه در حاشیه، تشکرک… آری تشکرکی هم از باد می‌کنند! تعامل این‌گونه با ابر و باد و مه و خورشید و فلک، نه فقط عملی غیر حکیمانه است، که هیچ با شعار تدبیر همخوانی ندارد. خدا خوش ندارد آیه‌هایش در حاشیه قرار گیرند. در حاشیه قرار گیرند، آن وقت به جناب باد دستور قدرتنمایی می‌دهد، آن هم چند بار، ظرف یک هفته. وقتی ناظر بر هوای به نسبت تمیز تهران، نقش آیات الهی از قبیل همین باد، فرع بر تدابیر محسوب می‌شود، از قضا همین باد تبدیل به توفان می‌شود و چنان گرد و غبار مکرری به هوا بلند می‌کند که در عمر شهر دراندشت تهران بی‌سابقه باشد.

    ***

    باد دیگر مثل ما منتقدان نیست که با سرعت ملایم، ملاحظه کند و بوزد، بلکه با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و بدون ترس از توقف و توقیف، کار خود را انجام می‌دهد. آیا از باد هم شناسنامه و مدرک تحصیلی می‌خواهند؟ اگر گذشتگان می‌گفتند؛ «آنکه باد بکارد، توفان درو می‌کند»، اینک باید گفت؛ «آنکه باد را در حاشیه تدابیر خود بکارد، توفان درو می‌کند!»

    ***

    «تدبیر ما بود که باعث هوای سالم ابتدای سال شد»، از آن حرف‌هاست که متاسفانه «باد هوا» شناخته می‌شود، در حالی که دامن هوای الهی از داشتن چنین بادهای لوس و بی‌مزه‌ای مبراست. این قبیل سخنان «باد هوس» آدمیزاد غره به پرودگار است، نه باد هوای طبیعت. و دقیقا همین‌جاست که باید گفت: «یا ایها‌الانسان ما غرک بربک الکریم؟!»

    ***

    خوب است بعضی ها بگویند؛ «در موضوع آب و هوا، چه تدابیر ویژه‌ای داشته‌اند که باد، این آیه الهی را ذیل آن تدابیر قرار می‌دهند؟!» جست‌وجو کنی در حرف‌های‌شان، با استناد به سخن خودشان، به جای رسیدن به «تدابیر»، فقط و فقط به یک «تدبیر» می‌رسی، اینکه؛ «در تهران، بنزین با کیفیت بهتری نسبت به سال‌ گذشته عرضه شده و می‌شود» و مع‌الاسف، این سخن بیش از آنکه واقعیت داشته باشد یا تدبیر بعضی‌ها باشد، یک بیان غیر صادقانه است. واقعیت آن است که بنزین امسال تهران، همان بنزین ۶ ماه پیش است! آن بنزینی که آقایان از آلایندگی آن دم می‌زدند، یعنی بنزین پتروشیمی، اصلا و اساسا در تهران توزیع نشده بود که حالا قطع‌شدنش بخواهد عامل پاک‌شدن هوا باشد. اگر به مدد باد، هوای ۳ ماه اول سال ۹۳ به نسبت ماه‌های ابتدایی سالیان قبل هم بهتر بود، زیبنده نیست باد را به حاشیه ببریم و نماد قدرت خدا را ذیل تدبیر خود معرفی کنیم، آنهم تدبیر نداشته و فی الواقع دروغ و موهوم! بعضی ها خوب است به جای این حرف‌ها، یک کلام بگویند؛ «از واردات بنزین چه کسی سود می‌برد؟!»

    ***

    این همه را نوشتم تا دوباره بگویم؛ «یا ایها الانسان ما غرک بربک الکریم؟!» یا ایها الانسان! چه شد سرنوشت آن طیاره مفقود؟! عاقبت کجاست؟! و یا ایها الانسان ایرانی! چه شده که با آن همه ادعای تدبیر، از پیش‌بینی یک توفان عاجزی؟!

  10. صبر می‌گوید:

    آقای قدیانی، خیر!!!
    منظورم این بود که خون دل نخورن و اینکه لفظ مودبانه رو به کار بردم، چون دلم از جاهای دیگه پر بود که یک مقدارش رو خصوصی براتون نوشته بودم!!
    ببخشید و ببخشند اگه بد برداشت شده.

    توی یک نوشته گفته بودید؛ “حر به خاطر ادبش نجات پیدا کرد” و چه خوب گفتید.

    حسین قدیانی: خون دل کجا بود؟؟!! خون دل رو اون کسی داره می خوره که بعد یه هفته، آخر سر مجبور شد مثل یه بچه خوب، پیروزی بشار اسد رو تبریک بگه!! 🙂

  11. قاصدک منتظر می‌گوید:

    قربون خداوندی که با همین باد چنان قدرت نمایی کرد و ابتکار عمل رو به دست گرفت تا هشداری باشه برای هوشیاری آنان که در سر فقط باد می پرورند و لاغیر…!

    *************************************************

    یا علی اکبر (ع)
    چون چشم تو دل می برد از گوشه نشینان
    شد گوشه ی شش گوشه برای تو محیا

  12. مرتضی اهوازی می‌گوید:

    این عید عزیز به علی‌اکبرهای سیدعلی حسینی خامنه‌ای(ارواحنا فداک) مبارک!

    طوفان که رسید، بادها رم کردند!
    تهران بزرگ را چه درهم کردند!
    در مقدم او درخت‌ها، آدم‌ها
    سر را همه در برابرش خم کردند…!
    .
    .
    .
    این قصه سر درآآآز دارد…

    “روح‌الله طیبی”

  13. زمانی می‌گوید:

    راستش؛ قشنگ معلومه که جای خالی توی متن زیاده…
    کاش می شد حداقل اینجا کاملش رو بذارید.

    ***

    خواهی که ببینی رخ پیغمبر را بنگر رخ زیبای علی اکبر را
    در منطق و خلق و خوی او می بینی با دیده ی جان محمدی دیگر را

    “میلاد شبیه ترین آینه ی پیغمبری مبارک”

  14. سائل الزهرا می‌گوید:

    لا مذهب عجب ابهتی داره این کد خدا!!

    بابا انقدر زود قضاوت نکنید!! شما هم اگه جای شیخ بودید یادتون می رفت تبریک بگید… آدم وقتی با کدخدا مذاکره بدون درایت می کنه، دیگه یادش نمی مونه(!) فتح الفتوح مقاومت رو تبریک بگه…

  15. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    باد آیه خداست…
    داد باد را درآوردند…
    ای داد بیداد! امان از داد بیداد…

    الا یا ایها الانسان!! چه تدبیری بر عصیان ها؟!!
    که باد، حاشیه بود حسن! خطرناک ست توفان ها!!

  16. اسلامی ایرانی می‌گوید:

    ولی خدائیش تندباد نشون داد، تهران در هنگام وقوع حادثه، کلا رو هواست!
    فقط خدا رحم کنه.
    نکته بعدی اینکه، تا یه بادی میاد، همه یاد بی حجابی میفتن!! که بعله این هشدار بود برای بی حجابی!
    به قول یه بنده خدایی، شانس آوردیم اختلاس و دزدی بلا نداره! و الا روی ویبره بودیم!

    قطعه ۲۶: با حال بود! 🙂

  17. سایه/روشن می‌گوید:

    ظاهرا آن باد، هوش و حواس بعضی را نیز با خود برده بود؛ برای تبریک گفتن به موقع!

  18. یه دانشجو می‌گوید:

    هنوز رابطه با آمریکا حل نشده اول طوفان‌های تورنادو اش با ما رفیق شدند…

  19. مسعودساس می‌گوید:

    اینها رو به حال خودشون بذارى مدعى مى شن توفان تهران هم تدبیر خودشون بوده برا هرس دسته جمعى درختان خشک شده.

  20. مسعودساس می‌گوید:

    اصلا با “توفان” حال نمى کنم.
    نگا این “طوفان” چه به دل مى شینه.

  21. چشم انتظار می‌گوید:

    خدا کنه بقیه ی جنود خدا هم، یکی پس از دیگری به این مدعیان بفهماند که همه، ملت نیستند که هر حرف مزخرفی رو به هم ببافید و به خورد خلق الله بدید.
    ولی از این دولت بعید نیست که بگه این طوفان، کار دولت گذشته بوده و الان نمود پیدا کرده!!!

  22. مرضیه می‌گوید:

    “باد دیگر مثل ما منتقدان نیست که با سرعت ملایم، ملاحظه کند و بوزد، بلکه با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و بدون ترس از توقف و توقیف، کار خود را انجام می‌دهد. آیا از باد هم شناسنامه و مدرک تحصیلی می‌خواهند؟”

  23. مجنون می‌گوید:

    مشکوکه! سید پیداش نیست!

  24. میم می‌گوید:

    ما رو باش گفتیم این دولت نسبت به دولت قبل در مورد سوریه بهتر عمل کرده…
    پس چرا انقدر دیر به بشار تبریک گفتن!! واقعا که!!

  25. کمیل سید علی می‌گوید:

    طوفان طبس و طوفان تهران…!
    ……………………………

  26. ناشناس می‌گوید:

    …………………

  27. اصغر می‌گوید:

    حالا از کجا معلوم باد نیومده تا دهن منتقدای پفکی مثل تو رو سرویس کنه؟ نکنه خونه شما باد نیومده؟

  28. صبر می‌گوید:

    مسعود ساس؛
    زمان در وبلاگ شما به این تاریخ « مسعودساس ; ۱۱:٠۶ ‎ب.ظ; پنجشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٢» متوقف شده! جای شما باشم تو همین زمان با پست جدید با عنوان سلام و صلوات آپ می کنم! شگون داره. خودتون دانید!

    کمیل سید علی می‌گوید:

    طوفان طبس و طوفان تهران…!
    نــــــــــــه!بل
    طــــــوفان طــــــبس و طـــــــوفان طــــــــــــهران!

    آدم بیکار فضول همه می شه 🙂

  29. مسیح سلیمی می‌گوید:

    قلمت طلا حاج حسین
    وجدانا عالی می نویسی و دندان شکن

  30. مسیح سلیمی می‌گوید:

    بد عادتمون کردید به خدا
    عادت کردیم متن رو که خوندیم و صفا کردیم، زود چشممون بیافته به پرچم دلربای کامنت سید
    داداش حسین! به سید بگو برگرده
    دلمون براش تنگ شده

  31. مسعودساس می‌گوید:

    صبر بزرگوار؛

    ما اینجا که هستیم وقت فکر کردن هم نداریم چه برسه وبلاگ آپ کردن!!

  32. ناشناس می‌گوید:

    نمی فهمید یا خودتان را به نفهمی می زنید؟
    هوای تهران نسبت به سال پیش در همین موقع پاکتر است. شش ماه اول و دوم چه صیغه ای است؟ انتخابات تمام شده و روحانی رئیس جمهور است اما ای کاش شما زبان و قلمتان به ناسزاگویی به محمود سابق آلوده نبود. خوب که از سفره اش چریدید؛ به عادت مالوف به طرف یار جدید متمایل شدید که اینبار شخص دیگری پاداش سی سال سیاست ورزی اش را گرفت و رفت. به جای این فحش هایی که کسی هم نمی شنود برای سه سال آینده آدم بدرد بخوری بیابید. و الا شیخ مثل آب خوردن سی میلیون رای می آورد…

  33. سائل الزهرا می‌گوید:

    اصغر!

    کسی که منصب باد آورده ی ۰/۷ درصدی داره از باد می ترسه… موقع وزش باد باید حواسش باشد خودشو خراب نکنه…
    نه اینکه برای نابودی منتقد به باد هم توسل کنه…

  34. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    خوب است بعضی ها بدانند؛

    طوفان (باد و باران بسیار شدید)… یعنی مثلا «طوفان طبس»!

    توفان (غران، دمان) از مصدر توفیدن (فریاد بلند کشیدن، غریدن و خروشیدن)… یعنی رسما «توفان تهران»!!

  35. شوکران می‌گوید:

    ببین آقای مدیر؛ من دیگه بیشتر از این نمی تونم صبر کنم، برو آقا سیداحمد آقا رو از زیر سنگ هم شده پیداش کن بیارش.
    من فکر می کنم آقا سیداحمد آقا طراح سؤالات کنکوره، الانم تو قرنطینه است، برا همین نمی تونه کامنت بذاره.
    من قرنطینه و این حرفا حالیم نیست، برو بیارش!
    میگم آدم وقتی قرنطینه ست، بهش آب و غذا هم میدن؟ طفلی آقا سیداحمد آقا، الان لابد شده پوست و گوشت و استخون.

    حسین قدیانی: آقا سیداحمد آقا (!) میاد بزودی…

  36. چشم انتظار می‌گوید:

    دکتـــــــــــــ سلام ــــــــــــــر!
    قسمت ۴۱

    http://www.snn.ir/Images/News/AtachFile/18-3-1393/FILE635378569321323997.flv

  37. فرزند خراسان می‌گوید:

    برای قلم آقای قدیانی، متن قوی ای نبود. علاوه بر اون نسبت به محتوایش کش دار بود، گویی پنج خطی که نه برای ادای حق مطلب که برای شاد شدن دل نویسنده اش طولانی شده بود.

    قبل اینکه صفحه رو باز کنم تو عنوان مطلب، “باد” رو “پا” خوندم، یاد پاتون افتادم، محض احوال پرسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، روبراهه الحمدلله؟

  38. هاتف می‌گوید:

    “باد دیگر مثل ما منتقدان نیست که با سرعت ملایم، ملاحظه کند و بوزد، بلکه با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و بدون ترس از توقف و توقیف، کار خود را انجام می‌دهد. آیا از باد هم شناسنامه و مدرک تحصیلی می‌خواهند؟”

    کولاک کردی داداش!
    عجب متنی بود!
    ولی همچنان دلتنگ سید احمد هستیم ها!
    سید جان پیچوندی کجا رفتی؟

  39. ناشناس می‌گوید:

    …………………………

  40. کمیل سید علی می‌گوید:

    درود بر قدیانی عزیز
    بازم دخل و تصرف کردی مثل تاریخ نویسان

  41. زمانی می‌گوید:

    ناشناس عزیز؛
    خسته نباشی، این رو خود نویسنده هم اشاره کرده که حواسش به قیاس با سه ماه اول سال گذشته هم هست. درساتم همینجوری خونده باشی خوب نیستا!

    آقای قدیانی میگم این بزودی مثل بزودی های متن ها نباشه… که یعنی حالا حالاها مونده… 🙂

  42. به جای امیر می‌گوید:

    بی‌بلیت! (گفت و شنود)

    گفت: مدتی است که مدعیان اصلاحات چپ می‌روند و راست می‌نشینند و می‌گویند، دکتر روحانی از خودش هیچ گفتمانی نداشته و ندارد و گفتمان اعتدال را از اصلاح‌طلبان وام گرفته است!
    گفتم: اصلاح‌طلبان اگر گفتمان و پایگاهی داشتند، چرا نامزد اصلی خودشان را وادار به استعفاء کردند؟!
    گفت: چه عرض کنم؟! با دوز و کلک خودشان را به دولت روحانی تحمیل کرده‌اند و حالا اعتبار نداشته خود را هم به رخ ایشان می‌کشند و اصلا هم به روی مبارک خود نمی‌آورند که با چه رسوایی و افتضاحی از سوی ملت مهر باطل شد خورده‌اند.
    گفتم: طرف بی‌بلیت سوار اتوبوس شده بود. راننده گفت؛ بلیت؟ و یارو با عصبانیت گفت؛ دیگه از این حرفها نزن! اگر بلیت اهمیت داشت، چرا دفعه قبل که بلیت دادم، پاره‌اش کردی؟!

  43. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    جناب فریدعون (!)

    آیا از باد هم شناسنامه می‌خواهید؟!!!

  44. مریم می‌گوید:

    بله دیگه!
    اگه خدا بخواد به صورت جوی عذابی رو نازل کنه، نیازی به هماهنگی با سازمان هواشناسی نداره… ولی انگار که این نیاز در دوران “روحانی مچکریم” احساس میشه!
    رئیس سازمان هواشناسی به کمیسیون مجلس فراخوانده شدند.

  45. همرزم شهید می‌گوید:

    فکر کنم سید رفته سوریه!!!!

    آره دیگه بعد یک هفته تحت فشار افکار عمومی تبریک گفت ولی الساعه “معاون عربی-آفریقایی” وزارت “ظریفچیان”!!! در تحلیف السیسی دیکتاتور شرکت کرد!!!!!!!

    حسین قدیانی: ما یه نکته ای داریم به اسم «درک اقتضائات». بر اساس همین نکته، قطعا نمی شه حضور فلان معاون وزیر خارجه در تحلیف السیسی را نقطه ضعف دولت اعتدال خواند. حضور تا این سطح، بلااشکال بود. خدا هم در قرآن، در خلال یک آیه، می فرماید؛ «… وَ لاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ، اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى…». یعنی: «مخالفت ما با یک گروه، نباید باعث بشه که در نقد اون گروه، از عدل، خارج بشیم». فلذا «اقرب للتقوی» یکی هم در گرو «اعدلوا» است. یقینا گیردادن به دولت بابت این حضور، آنهم در این سطح نازل، نه فقط عدم درک اقتضائات دیپلماسی است، که موانستی هم با «عدل» ندارد. ما، هم باید متوجه دلیل دفاع نظام از «بیداری اسلامی» باشیم، هم متوجه «درک اقتضائات». این دو، برخلاف ظاهر متضاد، تنافری با هم ندارند. وانگهی، حضرات اخوان المسلمین باشن که بی خود به امریکا اعتماد نکنن… و اینا باشن که دیگه واسه ما پرروبازی درنیارن. صدالبته نظام جمهوری اسلامی، زاویه اش با این یارو السیسی معلومه، اما خب، اقتضائات رو هم بلده تا حدی که شورش درنیاد، درک کنه. این همه را گفتم تا بگویم؛ هم من و هم شما -و بیشتر خود من!- باید مراقب باشیم که مخالفت های درست مان با نقاط منفی این دولت، احیانا به «الا تعدلوا» و رفتار و گفتار خارج از عدل و خارج از منطق و خارج از حساب و کتاب نینجامد. این از این، و اما عیادت وزیر محترم دفاع دولت دکتر روحانی از هنرمند جانباز بهروز ساقی بسی مایه امید بود. دست مریزاد باید گفت به جناب دکتر دهقان. باری زمان حضور ایشان در بنیاد شهید، مصاحبه مطولی با دکتر دهقان کردم که خیلی هم بازتاب داشت. مصاحبه خوبی بود. همانجا بود که دکتر دهقان را فردی واقعا دلسوز و با نیت خدمت یافتم. ان شاء الله پیوند دست اندرکاران نظام جمهوری اسلامی با پیشکسوتان جهاد و شهادت همواره فزونی یابد. این هم از این، و باز هم و اما، وزیر بهداشت خوبی داریم خدایی. انصافا بی حاشیه و مخلصانه کار می کنه. کلا وزارت بهداشت در این سالیان، وزرای نخبه، متخصص، متعهد و کار بلدی داشته. چه جناب باقری لنکرانی، چه سرکار خانم وحیددستجردی، چه جناب هاشمی. دو نکته هم بگویم و تمام؛ یک: ناظر بر کامنت بالا، باید بگویم ما نیز دعا دعا می کنیم شایعه مذکور، فقط شایعه باشد، هر چند باید منتظر پاسخ فلان نماینده مجلس هم باشیم. دو: ناظر بر کامنت پایین، واقعا باید مراقب اوضاع عراق باشیم. دشمن، نقشه اش در سوریه نگرفت، بند کرده به عراق… ان شاء الله در عراق هم سیلی خواهد خورد. خدایا! برسان به ما، سیلی زننده بزرگ به صورت بطالین رو. خدایا! برسان به ما، منتقم خون حسین (ع) رو… جناب دکتر! بهترین که شکر خدا؟ چه خبر از حال و احوال تان؟

  46. رضا اعتدال طلب-پزشک می‌گوید:

    سوریه رو ول کنید!
    داعش ریخته تو عراق، یکی یکی داره شهرها رو می گیره.
    خدا نکنه برسند به کربلا و نجف
    فتنه ی بزرگی شده…

  47. مرتضی اهوازی می‌گوید:
  48. ناشناس می‌گوید:

    یادآوری برای همه:
    امام صادق (ع) درباره زکات چشم می‌فرمایند: بر هر جزئی از اجزای بدن تو دادن زکاتی در راه خدای بزرگ واجب است، بلکه هر تار مویی، بر هر نگاهی؛ پس زکات چشم نگریستن برای عبرت گرفتن است و چشم‌پوشی از نامحرم و شهوات…..

    زکات گوش
    امام صادق(ع) درباره زکات گوش می‌فرمایند: شنیدن علم و حکمت و قرآن است و حکمت‌های مفید دینی پند و اندرز نجات‌بخش، به همراه دوری گزیدن از آنچه بر ضد اینهاست یعنی دروغ و غیبت و نظایر آنها (مطالب واهی و سست‌کننده عقیده و زنگارافشان بر جزم ایمانی و عزم خدایی)

    زکات زبان
    امام صادق(ع) درباره زکات زبان می‌فرمایند: زکات زبان اندرز دادن به مسلمانان و بیدار کردن غافلان است و ذکر و تسبیح بسیار گفتن و جز اینها.

    زکات دست
    امام صادق(ع) درباره زکات دست می‌فرمایند: زکات دست بخشندگی و سخاوت است از آنچه خدا به تو انعام کرده است و به کار گرفتن آن در نوشتن علوم و رهنمودهایی که مسلمانان در طاعت خدای متعال از آن بهره‌مند شوند و همچنین از به کار نبردن آن در هر کار بد و هر اقدام شر.

    زکات پا
    امام صادق(ع) درباره زکات پا می‌فرمایند: زکات پا کوشش در انجام دادن حقوق خدای متعال است، یعنی رفتن به دیدن صالحان و حضور در مجالس ذکر و کوشش در اصلاح امور مردمان و صله رحم، جهاد و هر چه صلاح قلب و سلامت دین تو در آن باشد.

  49. این روزها خدا هم غریبتر است... می‌گوید:

    سلام. خدا خیرتون بده که این متن رو نوشتید. باد این روزها نه تنها تهران که خیلی از شهرها رو آلوده کرده. شاید هم خودش دست به کار شده که به آقای روحانی بگه قرار نیست همیشه در همون جهتی که ایشون می خواد بوزه و به تشکر ایشون هم محتاج نیست!
    واقعاً این جمله آقای روحانی که: بعضی ها گفته اند پاکی هوای تهران کار خداست -هر چند در توضیحات بعدیش نامی هم از خداوند متعال آورده شد- خیلی مزخرف و بی معنی بود. شاید هم الان همه ما داریم تاوان این قبیل سخنان رو پس می دیم. خیلی خوبه و باید اونهایی که فکر کردند نقش تدبیر شون مهم تر از قدرت خداست، توبه کنند شاید که انشاءالله هوا به حالت عادی خودش برگرده. اگر هم هنوز روی حرفشون مصمم هستند که باید از این به بعد همه ی توانشون رو صرف تدبیر برای رفع این مشکل در تمام نقاط کشور کنند. و کارشون خیلی سخت می شه چون احتمالاً وقت برای تدابیر بعدی باقی نمونه.
    یاد امام خمینی(ره) بخیر و عزتش روز افزون… فتح عظیم خرمشهر را کار خدا می دانست و امروز، رئیس جمهور ما جمله ی پاکی هوای تهران کار خدا بود را به تمسخر می گیرد! تفاوت از کجا تا به کجا؟
    آقای رئیس جمهور بهتر است بینششان را اصلاح کنند…

  50. رضا اعتدال طلب-پزشک می‌گوید:

    الحمدلله
    فعلا که خدا رو شکر بهترم به لطف دعای دوستان و آشنایان و اطرافیان…

  51. رضا اعتدال طلب-پزشک می‌گوید:

    ……….به نظرم در حال حاضر امریکا هم بدش نمیاد عراق تجزیه بشه به سه تا کشور کرد، شیعه و عمارت های سنی
    اتفاقی که به نظر من بالاخره میفته

  52. چشم انتظار می‌گوید:

    کجا هستند قمه زنا، لعن کن ها، عربده کشا و اونایی که سگ می شدند و عوعو می کردند…؟!
    پاشن برن دفاع از حرم ارباب و ابوالفضل. پاشن برن دفاع از ایوان نجف اگه راست میگن.
    اگه یه ذره جیگرش رو دارن پاشن برن دفاع از حرم عمه سادات.
    زر زدن و ادعا و قیافه گیری هاش مال اون متوهم های شیفته ی ارادت، تیر مستقیم و چاقوی لب حنجر و سر به نیزه شدن هاش هم‌‌ مثل همیشه سهم بچه های مظلوم بسیج و سپاه…
    کجاست اون مرجع خود ژنرال پندار مروج لعن و نفرین؟
    کجان اهالی قمه و زنجیر تیغی و خورده شیشه و لعن علنی؟
    چرا شبکه های چهارده گانه مراجع انگلیسی خفه خون گرفتند…؟!
    کجایند آقایونی که رفتند به دست بوسی مدعیان دیندانی و دینداری و دینبانی؟
    آقایون امروز وقت دفاع از حرمین کربلا و نجف اشرف را ندارند؟!

    آری؛
    این صدای سید مرتضی آوینی این روزها مدام در گوشم زنگ می زند:
    “آخرین نبرد ما به مثابه سپاه عدالت نه با آمریکا، بلکه با اسلام آمریکایی است…!”

  53. رهگذر می‌گوید:

    سلام
    در تحلیل اقدام دولت در اعزام معاون وزیر امور خارجه به مراسم تحلیف السیسی پیشنهاد می کنم مطلب خبرگزاری فارس با عنوان: “شرکت در مراسم تحلیف السیسی، تدبیر یا بی تدبیری” مورد مطالعه دوستان قرار گیرد. لینک مطلب:
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930319000272

  54. سحر می‌گوید:

    تولد منجی را به انتظار نشسته ایم که با ظهورش تمام می شود “من” “من” گفتن های تدبیرگرِ بی تدبیرمان!

    مبادا بدوزی نگاه دلت را به مردم
    که بازار یوسف فروشی در این دوره بد
    شدیدا گرفته…

    تولد منجی موعود رو به همه مردم دنیا تبریک میگم.

  55. مسیح سلیمی می‌گوید:

    خدا لعنت کنه این افراطی های تروریست رو که بلای جان مسلمان ها شدن.
    خدا لعنت کنه کسانی رو که از این احمق ها حمایت کردن و اونها رو به جان مردم مظلوم سوریه و الان عراق انداختن.
    این نوری مالکی هم که انگار خوابه.
    بزنید تارو مارشون کنید دیگه!!!!
    بچه هامون کم تو سوریه زحمت کشیدن، حالا باید تو عراق مبارزه کنن.

    پیرو کامنت چشم انتظار؛ من جای جمهوری اسلامی بودم، اون آخوند عوضی که دم از شیعه واقعی بودن می زنه رو با دارو دسته اش می فرستادم عراق تا ببینم چند مرده حلاجه؟؟!!

  56. لبیک یا حسین می‌گوید:

    چشم انتظار!
    لطفا منبع این قسمت از نوشته های شهید را برایم بنویس.

  57. چشم انتظار می‌گوید:

    شعری زیبا و روحیه ساز!!

    چشم عدو، نظاره ی تلخی به خیمه کرد
    آقا! دوباره حرمله تیری به چله کرد
    چفیه، پلاک، قمقمه، سربند یا حسین (ع)
    این دل دوباره حال و هوای شلمچه کرد
    خیلی دلم گرفته، خدایا بدون من!
    قاسم دوباره لشگر خود را روانه کرد
    صحبت ز کربلا مکن ای پست دون صفت
    سید علی ما، قمرش را روانه کرد!
    اینبار داعشی، زده خیمه به پشت در
    شمشیر در غلاف علی، او برهنه کرد…

  58. لبیک یا حسین می‌گوید:

    چشم انتظار من ملتفت نشدم که دقیقا کدام جملات از شهید است.
    فقط جمله آخریه؟ قبلی اش از خودت بود؟

  59. لبیک یا حسین می‌گوید:

    ولی خوب نوشتی ها خوشم اومد!

  60. چشم انتظار می‌گوید:

    لبیک یا حسین؛

    به گمانم این جمله ی معروف، در کتاب یا مقاله ی “آغازی بر یک پایان” نوشته شده.
    در هر صورت این متن کامل اون مقاله، توسط متفکر شهید سید مرتضی آوینی است:

    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8802011631

  61. چشم انتظار می‌گوید:

    این لینک هم از سایت شهید آوینی است. بخشی از متن که در خصوص دهکده ی جهانی است، خیلی خوندنیه! قابل توجه کدخداپرستان!!!

    http://www.aviny.com/Article/Aviny/Chapters/DolatePaydareHaq.aspx

  62. لبیک یا حسین می‌گوید:

    این روزها گاهی فارغ از کارهای روزمره احساس می کنی قلبت منقبض می شود و سینه ات سنگین، شاید گلویت هم بگیرد و کمی سرخ شوی، اگر چشمانت هم قرمز شد جلوی اشکهایت را نگیر… کافیست نوایی همانند *می کشی مرا حسین* جسمت را سبک کند و روحت را لطیف.
    نه! اشتباه نکنند بعضی که ما اهل گریه و آهیم همه!!
    نه! ما عادت به غصه خوردن نداریم. وقتی در پشت درهای بسته ی هتل فلان ژنو، نمی دانیم چه می گذرد، وقتی سر بریده ی سردار سپاهمان را در دستان تکفیری می بینیم و دقیقا نمی دانیم چه کنیم و وقتی حمله ی تروریستی به حرم اهل بیت، بزرگترین مصیبت است برای ما، فقط دلمان خوش است که *اگر بی قراری بدان یار یاری*…
    البته که ادعای یار بودن برای مولا ادعای بزرگیست، اما بی قراری امانمان را بریده است!
    بی قراریم مولا…

  63. لبیک یا حسین می‌گوید:

    ***********************************
    ای خرم از فـروغ رخت لاله زار عمر
    باز آ که ریخت بی گل رویت بهار عمر
    {حافظ}
    ***********************************

  64. رضا اعتدال طلب-پزشک می‌گوید:

    منظور از آخوند قمه زن کیه؟؟
    دوستان؛
    همین جوری که نمیشه پاشد رفت. خیلی ها حاضرن واسه دفاع برن ولی مملکت سر و صاحاب داره.
    باید اجازه بدن.

  65. علی می‌گوید:

    “خیلی دلم گرفته، خدایا بدون من!
    قاسم دوباره لشگر خود را روانه کرد
    صحبت ز کربلا مکن ای پست دون صفت
    سید علی ما، قمرش را روانه کرد!”

    خیلی خوب بود این تیکه اش…

  66. یه معتدل ضد افراط می‌گوید:

    خستگان عشق را ایام درمان خواهد آمد
    غم مخور! آخر طبیب دردمندان خواهد آمد

    آنقدر از کردگار خویشتن امیدوارم
    که شفابخش دل امیدواران خواهد آمد

    باغبانا سختی دی ماه سی روز است و آخر
    نوبهار و نغمه مرغ خوش الحان خواهد آمد
    حسین قدیانی: قطعه ۲۶ تا دقایقی دیگر به روز می شود.

  67. حسین می‌گوید:

    بچه مدرسه فتح!!!
    حرامیان نزدیک حرم آل الله هستن
    یه مطلب کار کن داداش
    یا حق

  68. یه معتدل ضد افراط می‌گوید:

    طرف یه طرح بین المللی داده به اسم “مبارزه با خشونت و افراطی گری”!
    کلاً شعار دولتش رو هم مبارزه با خشونت و افراط انتخاب کرده!
    ولی با افتخار میگه وقتی نخست وزیر کشور دوست و برادر یعنی عراق با نگرانی در مورد تروریسم صحبت می کرد، بنده گفتم شما همش از تروریسم حرف می زنی ولی مثل اینکه ریزگردها مهم تره. ریزگردها از خطرناک ترین تروریست ها هستند!!
    حالا تحویل بگیر جناب ابوالتدبیر!

    http://www.mashreghnews.ir/fa/news/316825/%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%82%D8%AA%D8%AF%DB%8C%E2%80%8C%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%85%D8%A7%DA%A9%D9%86-%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D9%86%D9%81%D8%AC%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D9%88-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D9%85%D8%A8%E2%80%8C%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%84%D8%A7-%D8%A2%D9%88%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C-500-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D9%81%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B5%D9%84-%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%B4-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%D8%A8%D8%BA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%D8%AE-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85-%D9%86%D9%82%D8%B4%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82-%D8%A7%D8%B4%D8%BA%D8%A7%D9%84-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D9%88-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87

  69. رهگذر می‌گوید:

    سلام
    از دوستان عذرخواهی می کنم اما در مورد قرار دادن لینک سایتهای دیگر، در بسیاری سایتها نیازی به کپی کردن عبارت فارسی نیست و تنها آدرس قبل از / که معمولا عدد می باشد کفایت می کند. مثلا آدرسی که دوستمان داده در واقع http://www.mashreghnews.ir/fa/news/316825 می باشد.
    اگر دوستان نیز دقت نکردند، قطعه می تواند لطف کند و این زحمت را همانند زحمت ویراستاری تقبل نماید.
    ببخشید

  70. عدالتخواه می‌گوید:

    رهگذر عزیز
    لینکت ارور می ده

  71. یه معتدل ضد افراط می‌گوید:

    رهگذر؛
    سلام
    ممنون از این راهنمایی. اصلاً زندگی یه جور دیگه شد برام. دیگه کامنت این قدر شلخته نمیشه.

  72. چشم انتظار می‌گوید:

    آها!
    لبیک یا حسین؛

    نه بابا از خودم نبود. برام اومده بود فرستادم. فقط اون قسمت آخرش مال شهید آوینی بود!

  73. چشم انتظار می‌گوید:

    دکتر جان؛

    تو همون متن، اسم آخوند قمه زن اومده بود. به صلاحدید داداش حذف شد. درستش هم همینه. اونا دوست دارن تبلیغشون بشه، ولی اصلا ارزش پرداختن ندارند! یعنی عددی نیستند که بهشون پرداخته بشه. شما از دوستان و آشنایان بپرسین می گن بهتون…

  74. لبیک یا حسین می‌گوید:

    سید احمد
    کجایی که ما را الکی سانسور می کنن!
    خدایا راه راست را به سمت ما کج بفرما که دیگه کامنتهای نیازمند سانسور و حذف نگذاریم! آمین!

  75. سید رضا می‌گوید:

    …………………………….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.