شهرآورد در حد دولت بود!

«اعتدال» اگر در مقام عمل به «ابتذال» دچار شود، می شود همین که تو برداری از هر جناحی -البته منهای اصولگرایان واقعی- چند نفر را اعم از وزیر و سرپرست بگذاری در کابینه؛ چند تا از جناح دوم خرداد، چند تا از مدیران تکنوکرات وابسته به هاشمی، یکی دو تا مایل به ناطق نوری، یکی مایل به اون یکی نوری، یکی دو تا نزدیک به خاتمی، یکی دو سه چهار تا رسما افراطی دخیل در فتنه، یکی دو تا عنصر ماست تفریطی، یکی دو تا راست، یکی دو تا هم در ردیف پورمحمدی و رحمانی فضلی، بلکه در «کشکول اعتدال» حتی المقدور جمع همه جمع باشد! چنین ملغمه ای شاید «همه جناحی» باشد -که بدبختی این هم نیست!- اما قدر مسلم، نه «فرا جناحی» است و نه «معتدل». نه اینکه ما در جریان پاره ای پایداری های شیخ حسن در برابر زیاده خواهی فلانی و بهمانی نباشیم، لیکن تو وقتی با ژست اعتدال، قیل و قال می کنی، شایسته تر آن است که در مقام عمل، اعتدال را به وادی ابتذال نکشانی. چیست اما کاریکاتور اعتدال؟ بگذار حرف را ساده کنم. به طرف گفتند؛ «چرا ریش پروفسوری گذاشته ای؟» جواب داد؛ «اعتدال! نه همه را گذاشته ام، نه همه را زده ام!»

اوووووه! چه فاصله ای از تیتر گرفتم! من البته قصدم بود که تیتر را بگذارم «دربی اعتدال!» اگر اعتدال، آن است که تا اینجا دولت بدان عمل کرده، خب! وقتی نه قرمز برنده می شود و نه آبی، حقا که «اعتدال» صفت شایسته ای برای لفظ بی لفظ «دربی» است! این جمله آخر را جور دیگری هم می توانم بگویم؛ میان بعضی کارهای دولت کنونی با شعار اعتدال چقدر تناسب وجود دارد؟ آنچه غروب جمعه در ورزشگاه آزادی رخ داد، عینا همین قدر با آنچه «فوتبال» خوانده می شود، تناسب دارد! واقعا این فوق ستاره ها ۲ یا ۳ میلیارد تومان برای یک نیم فصل می ارزند؟! پس چه باید باشد قیمت مسی و اینی یستا؟! من نمی دانم شما چند شب پیش بازی بایرن مونیخ و چلسی را دیدید یا نه؟! اگر نام آن بازی، فوتبال بود، حقا که بیشتر به گردوبازی می مانست دربی ۷۷! این وسط بیچاره رسانه های ورزشی که مجبورند برای این بازی -بخوانید بچه بازی!- تحلیل کارشناسانه ارائه دهند! نیم ساعت اول نیمه اول و ۲۰ دقیقه اول نیمه دوم، بلااستثنا همه بازیکنان حتی آنها که بارها تجربه دربی را داشتند، کلا هول بودند و اسیر جو ورزشگاه! در این مدت، توپ به دلایلی نظیر خطا و اوت و آفساید و… بیشتر متوقف بود تا اینکه جریان درست و حسابی داشته باشد. الباقی زمان بازی هم خیلی به ندرت تعداد پاس ۲ تیم به عدد ۳ یا ۴ می رسید! انصافا اگر یک عقل سلیمی از بیرون، ناظر دربی ۷۷ می بود، خرده نمی گرفت که؛ «این ۱۰۰ هزار نفر، دقیقا برای تماشای چه چیزی به استادیوم آزادی رفته بودند؟؟!!» مع الاسف از آنجا که بعضی چیزهای ما باید به بعضی چیزهای دیگر ما بیاید… کاملا بیاید، دربی ۷۷ مرا یاد دولت ۱۱ انداخت! این همه مردم، مشکل اقتصادی واقعی دارند، آن وقت بعضی از وزرا وقت خود را در فضای مجازی فیس بوک، صرف رطب و یابس می کنند! چند روز پیش جعفر مختاری فر (از ستاره های غیرتی آبی پوشان در دهه ۶۰) می گفت؛ «اینقدر که بازیکنان ما درگیر شکل و قیافه و خط ابرو و رقم قراردادشان هستند، به تمرین فکر نمی کنند… نه به تمرین، نه به احساسات پاک هوادارن خود».

واقعاها! آیا این قراردادهای نجومی بسته می شود برای این نمایش مسخره دربی ۷۷؟؟!! یک لحظه قیافه ستاره های اصل کاری دنیای فوتبال را در ذهن خود مجسم کنید؛ مسی، اینی یستا، ژاوی، فابرگاس، داوید ویا، بوفون، اوزیل، فرانک ریبری، توز و… للهی دک و پزشان کمتر از ابرو برداشته های دربی ۷۷ نیست؟؟!! باری به همین ریبری گفته بودند؛ «چرا نمی روی با جراحی پلاستیک، صورت خود را عمل کنی؟» گفت: «اگر فکر می کنی من در بایرن مونیخ برای این قرتی بازی ها وقت دارم، مرا با ستاره های هالیوود اشتباه گرفته ای!… من ترجیح می دهم به جای این کارها، همه فکر و ذکرم را متوجه تمرین کنم، وانگهی، مگر قیافه ام چه ایرادی دارد؟!»

……………………..

فی الحال دارم با کلمه ها و جمله ها کلنجار می روم، بلکه سردبیر از متن خارجش نکند! اصلا بگذار این گونه بنویسم؛ اگر هدف، کار باشد و خدمت، در پاستور وسط شهر هم می توان انجامش داد و خیلی نیاز به اسباب کشی به کاخ سعدآباد نیست!

کلیدواژه های متن: دکور، تغییر دکوراسیون، ریش پروفسوری، فیس بوک، رنگ کردن محاسن، ست کردن رنگ ریش پایین لب با لباس، و رنگ ۲ طرف محاسن با شلوار!!

پانوشت: برای انجام امر گزینش در پاره ای از ادارات، عضو نبودن در فیس بوک برای خود ملاکی است. به هر حال، عضویت در فیس بوک، طبق قانون، غیر قانونی است. من حالا نه با آن گزینش کار دارم و نه با این قانون. (درباره این هر ۲ ملاحظه خود را دارم!) مسئله ام در اینجا تبعیض و بی عدالتی است؛ اگر گزینش برای همه یکسان است، چرا وزیر نفت و وزیر خارجه و سرپرست فلان وزارتخانه می توانند در فیس بوک باشند؟؟!! البته چَت کردن عده ای مثلا فوتبالیست را می توان تحمل کرد، چِت کردن شان در دربی را هم یک جوری باهاش کنار می آییم، اما آنچه زشت تر است، تشابهات دربی و دولت است! فوتبال و اعتدال! مثلا فوتبال و مثلا اعتدال! آخر جناب شیخ حسن! رحمی کن به شعار اعتدال. اینکه شما دست گرفته ای، فقط از دور شبیه «کلید» است. دندانه هایش بیشتر به دندانه های «اره برقی» می ماند!

جوان/ ۱۷ شهریور ۱۳۹۲

این نوشته در یسار ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سیداحمد می‌گوید:

    بسم الله…

  2. سیداحمد می‌گوید:

    ممنون؛

    خصوصا برای “کلیدواژه” و “پانوشت”!

  3. نسیم می‌گوید:

    واقعاها!!! به نظرتون وزرای وزارتخونه های مهمی مثل نفت و امور خارجه چرا و چقدر باید وقت اضافه داشته باشن که تو فیس بوک(!) باشن!!!
    ای خدا! این عتیقه ها چی بودن قسمت ما کردی(شکلک گریه)

  4. برف و آفتاب می‌گوید:

    چِت یعنی چی؟
    در ضمن؛ نتونستم یک لحظه قیافه ستاره های اصل کاری دنیای فوتبال را در ذهن خود مجسم کنم! مگه اینکه دست به دامن گوگل ایمیج بشم!!

  5. سیداحمد می‌گوید:

    اعتدالشان در مقام عمل به ابتذال دچار شده!
    اشاره به جایی بود.

    یکی از روی مخ ترین خصوصیات شیخ حسن این است که شدیدا با رنگ و لعابی که به سخنرانی هایش می دهد، ملت را سرکار می گذارد و در عمل، کار خودش یا به عبارتی سیاسی کاری و باند و جناح بازیِ خودش را انجام می دهد!

    چه عروسی ای به پا شده در جمع بعضی ها؛
    باجناقی در سایه مشاوره می دهد و با جناق های دیگر هم رسما وارد گود شده اند!

  6. فرزند شهید می‌گوید:

    از دانشگاه ایرانیان چه خبر؟ از ۱۶ میلیاردش چی؟ از ماشین های اجلاس سران چطور؟ از تخلف های ریز و درشت احمدی نژاد نمی نوشتی!

  7. به جای امیر می‌گوید:

    مخلوط (گفت و شنود)

    گفت: جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است در صورت حمله نظامی به سوریه ۱۰ کشور آمریکا را در این حمله همراهی می‌کنند.
    گفتم: کدام ۱۰ کشور؟!
    گفت: جان کری می‌گوید عربستان و ترکیه و اردن و قطر از جمله این ده کشور خواهند بود!
    گفتم: یارو رفته بود رستوران، پرسید غذا چی دارید؟ گفتند خوراکی که مخلوط گوشت کبک و گاو است. اما وقتی مشغول خوردن شد با عصبانیت مدیر رستوران را صدا کرد و گفت؛ این که فقط گوشت گاو است؟ و مدیر رستوران گفت؛ اختیار دارید! نصفش گاو است و نصفش کبک. ما هر روز صبح یک گاو و یک کبک می‌کشیم و گوشتشان را با هم مخلوط می‌کنیم!

  8. مرتضی اهوازی می‌گوید:

    آن مرد رفته است ‌اما…
    http://www.kayhan.ir/920617/2.htm#N200

  9. صبر می‌گوید:

    فرزند شهید!
    چقدر بد رسمی است هر کس قدرت می گیرد طرف مقابل را حذف می کند!
    کاش، ای کاش… همه می دانستند که صندلی ها به کسی وفا نکرده، که ستم کرده و می کند!!

    این متنت بیشتر فوتبال را به حق زیر سوال برده بود تا دولت.
    ممنون.

  10. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    دربی ۷۷ + دولت ۱۱ = فتنه ۸۸

    جمع همه جمع!!

  11. سیداحمد می‌گوید:

    جالب بود دیوونه داداشی!

  12. میعاد می‌گوید:

    سلام به همه دوستان عزیز؛
    بعد از چند روز مسافرت، خیلی دلم واسه قطعه تنگ شده بود!
    خدا رو شکر خوب وقتی هم رسیدم چه داداش قشنگ نوشته بود! و این ربط دربی و دولت خیلی برام جالب بود. دربی رو خدا رو شکر ندیدم! یعنی نتونستم که ببینم! اتفاقا بهتر شد که ندیدم!
    از اون طرفم قضیه فیسبوک و شبکه های اجتماعی (البته نظرم اینه که بیشتر واسه اجتماع غربی ها خوبه نه ما) چند تا وزیر و مسئول برام یه جوریه!!
    نمی دونم شاید من یه جوریم! چون می دونین چیه! هر وقت فکر می کنم به این داستان که فلان وزیر جمهوری اسلامی وقتشو با فیسبوک می گذرونه مور مورم میشه!!! اصلا یه جوریه!!! انصافا قبول دارین!؟
    بعدشم قضیه بی عدالتی که داداش گفت رو ۱۰۰ % قبول دارم! ملتو پاک گیچ کردن!
    آقا اگه اینا خوبه پس آزادش کنین که همه بتونن استفاده کنن! اگه هم بده پس برا همه بده!
    تازه!! فیسبوک رفتنشونم واسه خودم یه جوری ماس مالی کنم! با حرفای مفتشون تو این شبکه ها چیکار کنم!؟ هولوکاستو کجای دلم بذارم!!؟
    خدا بهمون رحم کنه! یکیش میگه بشار اسد شیمیایی زده به مردمش! یکیش هم میگه هولوکاست فلانه و بیساره! از دسته این جماعت چه چیزا بکشیم تو این ۸ سال!!!!!

  13. زمانه بر سر جنگ است یا علی مددی می‌گوید:

    انگار اصلاحات نماها و محافظه کاران حافظه کوتاه مدتشان کار نمی کند:
    -تلاش برای برگرداندن خاتمی به صحنه که انگار شتر دیدی ندیدی!
    -صحبت های اخیر هاشمی که فیلمش موجود است ولی می گوید، کی بود؟ من؟؟؟؟
    آلزایمر خفیف بهتان دست داده، دیگر از کار افتاده اید…

  14. حسن می‌گوید:

    این همه موضوع، این همه سکوت!!
    حالا کاری ندارم این متن رو ولی یه نگاهی به دور و برت بنداز یه خورده تکون بده اون قلم رو(تاکید میکنم فقط قلم رو)؛ متن بهتری می تونست باشه ولی به قول خودت معذوریت داشتی، میگم میخوای یه حرکتی کن و ۲ نسخه از متن هات رو منتشره کن یکی فیلتر رد شده روزنامه، یکی هم فیلتر دور زده ی وب مثل(فیس بوک) بعضی ناجونمردا(این آخریه خیلی معنی داشت).
    یه مطلب هم دلم رضا نمیده از کنارش رد شم اونم اینه که طبق فتوای حضرت امام و حضرت آقا زدن قسمتی از ریش به منزله زدن کل ریش هست (یعنی انگار کل ریش رو زده باشی) و زدن ریش بنابر احتیاط حرام است و احوط این است که احکام و آثار فسق بر آن مترتب میشود.
    ………………….
    البته شاید مقلد آقا نباشن!!! (سایر مراجع هم آسون نگرفتن)

  15. صبر می‌گوید:

    فرزند شهید(منظور حسین قدیانی)!

    چقد دولتا به معنای کلمات خوب ضربه می زنن!
    سازندگی، ساخت اما اشرافی گری را!
    اصلاحات،اصلاح کرد اما غرب را!
    عدالت، عادل بود اما فقر را!
    تدبیر و امید، مدبری می کند اما تدلیس و یاس را!
    یکی گفت بی انصاف نباش این همه کار کردن دولتها!
    گفتم مَثَل تو مَثَل شخصی است که دهه ۶۰ رفت مکه و مجذوب سایبانها و کولر ماشینها و ساختمانها و… شده بود!!
    …………………

  16. دوست می‌گوید:

    سلام. برادر حسین سپاسگزارم بابت این مقاله. یکم: خودروهای اجلاس در مزایده ی پارسال فروخته شد_البته با نرخ بالا و سوددهی خوب_ دیم: سر در یک واحد تولیدی در جاده ی مخصوص تابلویی دیدم با این متن : پایگاه بسیج شهید اکبر قدیانی. آیا نام این پایگاه مزین به نام قشنگ بابا اکبر است؟
    (پر واضح است که این پرسش به موضوع بی ریط است، با عرض معذرت)

  17. مهدی می‌گوید:

    نظر شما در فوتبال رو کاملا قبول دارم ولی ای کاش نگاه شما به سیاست هم شبیه واقعیت بر مبنای واقعیات بود نه آرمانگرایی محض در آن صورت چه بسا توهمات از گفته هایت رخت بر می بست…

  18. ناشناس می‌گوید:

    یادداشت خواندنی سهیل کریمی درباره سوریه
    سهیل کریمی، مستندساز مطرح کشور در صفحه خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشته است:

    یک ذره از خاک زینب اگر جا به جا شود/ به مرتضا على قسم قیامت به پا شود…

    این تکه اى از سنگ صحن حرم حضرت زینبه که با خم پارهء تکفیرى ها جا به جا شد. بسم الله! قیامت به پا کنید. دو سال و نیمه که انسان ها رو تکه تکه مى کنند، شیعهء مرتضا على تکون به خودش نمى ده. دو سال و نیمه زن و بچهء مسیحى و مسلمون و دروزى و شیعهء اثنى عشرى و علوى و سنى رو به تاراج مى برند، شیعهء حسین بن على براى خشت و گل زینبیه رجز مى خونه… مى پرسى چرا؟ مى گند “آخه آقا باید تکلیف ما رو روشن کنه”! آقا به سپاه ش نگاه مى کنه ببینه چى مطالبه مى کنه. گرفتن حق مظلوم از ظالم یا جنگیدن براى تعصب عادت شده؟!

    جهاد براى عدالت علوى یا نبرد به خاطر بغض اموى؟! این نبرد براى ماها شده عین همین باش گاه هاى سینه زنى که هیچ معرفتى توش نیست. تو شعارهامون بازنگرى کنیم. همین طور تو هدف مون. وقتى ما تو شعر و پست و مطلب مون، اسمى از مظلوم نیاریم و هدف مون رو دفاع از خشت و گِل بیان کنیم، آقا حتا مى تونه مجبور شه صلح نامهء معاویه رو هم امضا کنه. ابن عباس هاش تو تاریخ کم آوردند، چه برسه به کفتارهاى پیرى که پالس بنده گى به اوباما و این بى ما مى فرستند و از زادگاه رضا قلدر زوزهء قجرى سر مى دند. به خدا که غیرت رضا خان، از این بى دین ها بیش تره. بچه شیعه! ضریح خانوم زینب یه نشونه است، یه علامت تا ما راه رو گم نکنیم. ولى عمراً هدف نیست. شعارهامون رو عوض کنیم. همین طور نگاه مون رو.

  19. نسیم می‌گوید:

    آخ جووووووون…
    قالیباف در سمت شهردار تهران ابقا شد…

  20. چشم انتظار می‌گوید:

    قبلِ معرفی کابینه، به یکی از رفقای مشارکتی آتیشی، ولی از قضا مسلمون! که همش همین شعار اعتدال و میانه روی، تو دهنش بود و مثل چوب، علَم کرده بود رو سر ماهای افراطی! گفتم؛ به نظر من، اگه شیخ حسن تمام کابینه رو، از همفکرهای شما یعنی مشارکتی! انتخاب کنه اما آدم باشند مثل خودت، بهتره که شرکت تعاونی درست کنه.
    به جای اعتدال، الان همون اتفاقی که داداش حسین بهش اشاره کردند، افتاده. واقعا (کشکول اعتدال) جمله ی برازنده ایه…

    از اونجایی که داداش حسین، برای نوشتن متن هاشون، ارزش گذاری می کنند، طبیعتا پرداختن بیش از حد به شخصی مثل هاشمی، دون شأن این قطعه ی. ولی، حرکات آلزایمر گونه و پارکینسون وار هاشمی! در نوع خودش جالبه. نمی دونم چرا هر وقت ایشون رو می بینم، یاد بانو چویی تو سریال یانگوم می افتم!! 🙂

    اما هر چی می گین، از بازی فوق العاده ی چلسی و بایرن بگین، که خواب رو از چشم های آدم می گیره. و تازه بعد نواختن پنالتی ها، تا اذون صبح در رختخواب! تو ذهنت گل قشنگ ریبری، بازی ده نفره و فوق العاده ی چلسی، پنالتی آبکی و دربی گونه ی روملو لوکاکو! و حرکت حرفه ای مربیان دو تیم رو تحلیل می کنی. بعد تصدیق می کنی حرف داداش حسین رو که؛ گردو بازی دربی کجا و بازی چشم نواز این دو تیم کجا…

  21. به یاد سیدسجاد می‌گوید:

    “آخر جناب شیخ حسن! رحمی کن به شعار اعتدال. اینکه شما دست گرفته ای، فقط از دور شبیه «کلید» است. دندانه هایش بیشتر به دندانه های «اره برقی» می ماند!”

    کلیداس…

  22. شیدا می‌گوید:

    نخیر! آلزایمر ندارند پر رویی جواب داده!
    به توهین کردن به شعور ملت معتاد شده اند!…………………

  23. حسن می‌گوید:

    یه نفس راحت کشیدیم، آخیش!!
    بالاخره قالیباف یه جا رای آورد!!!

  24. میکشی مرا حسین می‌گوید:

    بسیار خرسندیم که “بهشت” عاقبت “جهنمی” نشد!!!!
    ………………
    تبرییییییک!

  25. همسنگر می‌گوید:

    باعث تأسف، تأسف، تأسف که ابزار اتصال به فیس بوک، فیلترشکنِ که طبق قانون جرایم رایانه اى جرم محسوب میشه؛ ولیکن…

  26. ناشناس می‌گوید:

    قشنگ بود فقط همین!

  27. امیر می‌گوید:

    دمت گرم

  28. ناشناس می‌گوید:

    نوشته ات مصداق … است البته از جنابعالی انتظار دیگری هم نمی رود!

  29. إسلامی إیرانی می‌گوید:

    تو میگی بازی بایرن/ چلسی، من میگم بازی سه هفته پیش افغانستان با پاکستان،
    قشنگتر و فنی تر از این بازی بود. پول مفت نفته دیگه، یکجوری باید خرج بشه.
    حسن روحانی هم که فعلا با کلیدش، داره گوشش رو میخارونه!

  30. صبر می‌گوید:

    سید احمد!!

    لطفا؛ از این به بعد یا مطالبم را کامل بذاریذ یا اصلا نذارید!
    …………………

  31. صبر می‌گوید:

    حرف آخر.
    مِستر سید احمد:
    دعا میکنم خداوند دولت تدبیر و امید را هشت سال مستدام دارد! که شما هی حرص بخوری.
    چرا مطالب را کامل نمی ذاری؟
    چرا در مقصود نویسنده خلل ایجاد می کنی؟
    چرا حرصم میدی؟
    فکر کنم، حرص دادن آدما کارت باشه و دیگه جزء ذاتت باشه! که “الذاتی لا یتغیر”.

  32. محمد هادی می‌گوید:

    زیست بستگان
    در بلاد خارجه ملاک است در استخدام.
    یعنی احتمالا آنهایی که آقازاده دارند
    نباید تایید شوند برای کار در بعض مناصب!
    برای همین است که
    آقازاده ی حضرت آیت الله از لندن تشریف فرما شدند
    چون پدر می خواستند
    برای ریاست جمهوری ثبت نام کرده و دست استعمار را کوتاه کنند به حول قوه ی الهی!

  33. aaq می‌گوید:

    سلام؛
    چقدر نثر شبیه به نشت نشا شده بود.

    دیروز یک سایتی (گمونم وبگردی) نظر شش هفت نفر از مسئولان در ارتباط را زده بود که نه غیر قانونی نیست.
    وانگهی (اینم تاثیر نثر روی ذهن آدم)اگر عبور از فیلترینگ را بخواهی مجرمشان حساب کنیم، می گویند اینترنت آن ها اصلا فیلتر ندارد.

    ایرادهای بی ربط به ایراد های با ربط خدشه وارد می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.