غرور ملی شکست، نه ساختمان تحریم‌

آنچه متاثر از توافق ژنو اجرا شد، آنقدر تلخ بود که غرور ملی آحاد ملت، حتی رای‌دهندگان به آقای روحانی را جریحه‌دار کرد.

ایرانی‌جماعت را همگان به احساس می‌شناسند و روحیه حساس. صدالبته دیدن تصاویر پلمب ساخت و سازهای هسته‌ای و بازایستادن سانتریفیوژها از چرخش، روح و روان هر ایرانی آزاده‌ای را آزار می‌دهد.

توده‌های مردم، صرفنظر از مصداق رأی‌شان، لابد خود را می‌گذارند جای آن نخبه جوان که آن همه گمنام و بی‌ادعا در کارگاه‌های هسته‌ای مشغول کار است، بعد می‌بیند نتیجه تلاشش پلمب شده.

چیست مگر گناه اصحاب هسته‌ای؟! فی‌المثل آیا وزرای همین کابینه، خوش‌شان می‌آید که هر از چندی، دم و دستگاه‌شان به بهانه‌های مختلف، پلمب شود؟! یعنی هسته‌ای ما اندازه صفحه فیس‌بوک وزیر خارجه حرمت ندارد؟!

من قدر سوادم، خود را فقط می‌گذارم جای فلان سوپور سایت نطنز. دل او هم غروب جمعه‌ای است برای خود، خدا عالم است. یاد آن روز می‌کند که صبح به جای دیدن مهر و پلمب بازرسان آژانس، به مصطفی احمدی‌روشن سلام می‌داد. مشاهده آن جوان شهید کجا، تماشای ریخت جاسوسان سیا و موساد کجا؟!

آنکه دارد لبو می‌فروشد هم ایرانی است، گیرم هنوز لبو را لای روزنامه بپیچد. ایضا آن راننده تاکسی که غذای گرمش را می‌گذارد صندوق عقب، بلکه ظهر شود و غذای از دهان افتاده و دیگر سرد شده را میل کند و ادامه کار مسافرکشی.

حال متوجه می‌شوید که چرا بعضی از دماغ فیل پایین افتاده‌های مشاور، این همه دل ناصاف دارند با اقشار زحمتکش این ملت؟! بی‌خود نیست که درمی‌آید صدای آن عالم فرزانه؛ «بعد از دست دادن با اجنبی، بروید بشمرید انگشتان دست‌تان را مبادا کم شده باشد.»

ایرانی، ایرانی است و آنجا که سخن از غرور ملی است، لبوفروش و راننده تاکسی و مرجع تقلید به هم می‌رسند. آه از سی‌ام دی ماه. در این روز، ما در «وطن امروز» یک لوگوی روزنامه را سیاه کردیم، صدای بعضی‌ها درآمد، چه می‌گویند این همه سیاهنمایی خود را که گویی هیچ افتخاری نبوده در گذشته؟!

از لبوفروش گرفته تا دانشمند هسته‌ای، جملگی غرور ملی را می‌فهمند اما بیاییم فرض کنیم روزنامه‌های زنجیره‌ای هم چیزی از این غرور عایدشان است که تیتر یک می‌زنند؛

«مرگ تحریم‌ها – تعلیق هسته‌ای».

یعنی ملت! خیلی هم حالا از تعلیق هسته‌ای ناراحت نباشید که مابه‌ازای آن، تحریم‌ها مرد و رفت پی کارش! این به آن در!

ملت ما در کنار غرور ملی، فهم و شعور ملی هم دارد و هرگز عداوت ذاتی با هیچ دولتی نداشته و نخواهد داشت. ملت در درک این دولت هم، هیچ کم نگذاشته، ولو اینکه دولت، هفت دهم درصدی بوده باشد.

این درست که از نظر مشاوران عالی و ارشد این دولت، نیمی از ملت، رأی به بی‌قانونی داده‌اند اما خب! ادب ملت ما بالاتر از آن است که لزوما جواب بدی را با بدی بدهد.

ملت نجیب ما یک ملت است و هرگز تقسیم بر ۲ نمی‌شود. ملت این روزها، ناظر بر آنچه بعضی‌ها مرقوم می‌دارند، درگیر و دار این پرسش است که «ما عکس تعلیق هسته‌ای را دیدیم اما کجاست تصویر مرگ تحریم‌ها؟!» توافق ژنو، بسیار نامتوازن است و این «توافق نامتوازن» را لبوفروش حتی اگر نتواند درست تلفظ کند، کاملا می‌فهمد. البته عکسش هم صادق است!

ملت اصلا به خاطر روی گل دولت، فرض هم بکند که توافق، متوازن بوده، باز در گیرودار یک پرسش دیگر است؛

«این سرمایه که شما با آن معامله بر فرض متوازن کرده‌اید، سرمایه خودتان بوده یا سرمایه خون شهدای هسته‌ای؟! سرمایه خودتان بوده یا سرمایه دولت‌های قبلی؟! شما که قبلا هم باری هسته‌ای را پلمب کرده بودید، پس سرمایه‌ای که با آن دست به معامله زدید، از خودتان نبوده، بلکه محصول کار و ماحصل خون گذشتگان بوده. با این همه، چرا علیه گذشته سیاهنمایی می‌کنید؟! و چرا این همه دروغ می‌گویید؟!»

آری! حتی فرض هم بگیریم دولت در این توافق، گل کاشته، همه آن امتیازی که به حریف داده، مدیون سرمایه‌ای است که دیگران، بویژه شهدای هسته‌ای، به او منتقل کرده‌اند و الا دولت هفت‌دهم درصدی، چیزی هم داشت که به دشمن بدهد تا مثلا مرگ تحریم‌ها را از اجنبی بازستاند؟!

و اما فرض و خیال را وانهیم و سخن بر مبنای واقعیت بگوییم. اظهارات دست‌اندرکاران سیاست خارجی دولت، بلکه شخص رئیس قوه مجریه را اگر در این ۱۰۰ روز اخیر بررسی کنیم، مع‌الاسف آنچه زیاد دیده می‌شود، تناقض است. «ما از هیچ حق هسته‌ای در برابر قدرت‌ها کوتاه نمی‌آییم» در حالی بیان می‌شود که همین چند وقت پیش، جشن شادمانی گرفتند و گفتند: «حتی آمریکا هم حقوق هسته‌ای ما را به رسمیت شناخته».

اولا؛ اگر به رسمیت شناخته، دیگر چه لزوم است به جمله «ما از حق هسته‌ای خود در برابر دشمن کوتاه نمی‌آییم»؟! مگر او به رسمیت نشناخته بود؟! وانگهی! این چه طرز حرف زدن با یک دشمن مودب و باهوش است که حقوق هسته‌ای‌ات را هم به رسمیت شناخته؟!

ثانیا؛ عاقبت بر ما روشن کنید که دشمن، کدام حق را به رسمیت شناخته؟! حق غنی‌سازی، حق هسته‌ای یا حق مهر و پلمب تاسیسات هسته‌ای؟!

متاسفانه تناقض در این باب، زیادی زیاد است. «ما از حقوق هسته‌ای خود یک ذره عقب‌نشینی نمی‌کنیم» جمله‌ای است از وزیر امور خارجه. آقای ظریف! اینگونه؟! می‌خواستید عقب‌نشینی کنید، چه می‌کردید؟! و آیا بهتر نیست از هسته‌ای، یک چیزی هم باقی بگذاریم و همه را پلمب نکنیم، بلکه برای معامله در ادوار بعدی مذاکرات، احیانا سرمایه‌ای برای چانه زدن داشته باشیم؟!

ما از قبل، سیاهی سی‌ام دی ماه را می‌دیدیم که معتقد بودیم اسرائیل، اتفاقا بیشترین منفعت را از توافق ژنو می‌برد اما بعضی‌ها، نه فقط فریب خنده اوباما را خوردند، بلکه حتی فریب اخم و تخم ظاهری نتانیاهو را هم خوردند!

مسخره است؛ هسته‌ای ما متاثر از توافق ژنو، پلمب شود، آن وقت نتانیاهو از این توافق عصبانی باشد! بعضی‌ها خوب است حالا پیدا کنند هم‌صدای با اسرائیل کیست؟!

و هر چند مشاوران ارشد و عالی این دولت، ما را غیر‌قانونی می‌دانند، ما اما مشورت‌های بهتری به دولت می‌دهیم. آنچه سی‌ام دی ماه، نقدا لرزید، ساختمان صنعت هسته‌ای کشور بود، نه ساختمان تحریم. این توافق اما طبق مفاد آن، قابل بازگشت است. سرمایه را بازگردانید، که همه آن سرمایه، اتفاقا در اوج تحریم، حاصل شد.

آقایان! آنچه مخل چرخیدن چرخ کارخانه‌های ما بود، چرخش سانتریفیوژها نبود. سانتریفیوژها خود بخشی از کارخانه ما هستند. بهتر نیست به جای شوهر دادن هسته‌ای، دمی با عزم و غرور ملی و همت مردمان نیک خودمان وصلت کنیم؟!

و آیا بهتر نیست به جای مفت فروختن سرمایه‌ای که دیگران برای ما به ارث… یعنی به امانت گذاشته‌اند، با کار و تلاش، سرمایه‌ای به سرمایه قبلی‌ها اضافه کنیم؟!

به این معنی، من با سرمایه‌داری موافقم. آدم بی‌سرمایه، غرور مردمش را می‌شکند، نه ساختمان تحریم را. آه از سی‌ام دی ماه…

این «آه» خودش مشورتی است به دولت. گیرم رأی ما به بی‌قانونی بوده! آه ما کاملا قانونی است.

وطن امروز/ ۲ بهمن ۱۳۹۲

این نوشته در یمین ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سیداحمد می‌گوید:

    بسم الله…

  2. به یاد سیدسجاد می‌گوید:

    “آه از سی‌ام دی ماه…”

  3. سنگربان می‌گوید:

    ریس دولت تعلیقات؛

    یادت باشد خزانه هسته ای مارا شما خالی کردید!

    “آه از سی‌ام دی ماه…”

  4. سیداحمد می‌گوید:

    “بر ما روشن کنید که دشمن، کدام حق را به رسمیت شناخته؟! حق غنی‌سازی، حق هسته‌ای یا حق مهر و پلمب تاسیسات هسته‌ای؟!”

    خودشان می گویند و اطرافیان شان باور و تشویق می کنند!
    مدام آسمان ریسمان می بافند و در حالی که عکس های پلمب را می بینیم باز هم می گویند ما هیچ چیزی را از دست ندادیم!

    وقتی جامعه آماری آقای ظریف، کامنت گذاران فیس بوکش باشد (که نصفشان اصلا در ایران نیستند) و اصل جامعه را همان فیس بوکی ها تلقی کند، انتظار عملکردی جز این نمی شود داشت!

  5. پویا می‌گوید:

    رئیس حقوقدان دولت تدبیر و امید!!! لطفا امید ما را پس بدهید. حقوق هسته ای ما را پس بدهید. غرور ملی ما را پس بدهید. آخر هر چه نباشد شما “حقوق” دانید!!!!

  6. چشم انتظار می‌گوید:

    یعنی هسته‌ای ما اندازه صفحه فیس‌بوک وزیر خارجه حرمت ندارد؟!… نه که ندارد داداش حسین!!

  7. حسین می‌گوید:

    آه از سی‌ام دی ماه… این «آه» خودش مشورتی است به دولت. گیرم رأی ما به بی‌قانونی بوده! آه ما کاملا قانونی است.
    در تایید باید گفت:
    با این همه آن رنج شما گنج شما باد
    افسوس که بر گنج شما پرده شمایید

  8. صاعقه گمنام می‌گوید:

    لپ کلام:
    “آدم بی‌سرمایه، غرور مردمش را می‌شکند!”

  9. یه معتدل ضد افراط می‌گوید:

    بهتر بود می گفتند:

    قلقلک تحریم ها، تعلیق هسته ای، مرگ غرور ملی

  10. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    آه…
    توافق ژنو…
    این «توافق نامتوازن»…
    و سرمایه خون شهدای هسته ای…
    که همه ی آن سرمایه، اتفاقا در اوج تحریم…!!
    ما عکس تعلیق هسته ای را دیدیم اما کجاست تصویر مرگ تحریم ها؟!!

    پرسش ما کاملا قانونی است!

  11. نسیم می‌گوید:

    “این توافق اما طبق مفاد آن، قابل بازگشت است…”

    یعنی واقعا میشه در آینده ای نزدیک شاهد فک پلمب آنچه دیروز پلمب شد باشیم؟؟؟
    ولی…

  12. برجک زنی با لباسی خاکی می‌گوید:

    بسم الله
    سلام؛
    در روزگاری که کلمات معنی شان تغییر کرده و تداعی معنی دیگری می کند. در روزگاری که از برخی کلمات تنها اسم اش مانده؛ در دورانی که موسسه تنظیم ات، تقویم اش و ساعت اش را به جای تنظیم با ماه به ساعت گرینویچ تنظیم می کند باید به دنبال فرهنگ لغاتی بود برای ترجمان جدید واژگان یا بهتر بگویم درک مشترک از کلمات.

    در این مسیر تاریک، منور همان: “من انقلابی ام، دیپلمات نیستم… حرف را صریح و واضح می گویم… دیپلمات حرفی می زند… چیز دیگری را اراده می کند….” است.

    و آن روز چه می دانستیم دیده بان چه دیده است که اینچنین می گوید. کجای خط در خطر است؟

    تدبیر و امید در خطر است! عزت و هنر ارزشی و…

    تدبیر می گویند و قبل از مذاکرات خزانه خالی به نیزه می کنند و امید سق می زنند و گزارش صد روزه می دهند و نامیدی تزریق می کنند، عزت داد می کنند، حقوق هسته ای؛ و چنان وا می دهند در ژنو مقابل دشمنان همیشگی که تعجب می کنی اینان از ایرانند؟

    و البته تدبیر و امید و عزت و دوست و دشمن در دایره المعارف شان و دایره المعارف مان متفاوت است.

    در این روزگار نباید دل به معنی واژگان بست که اینان دیپلماتند نه انقلابی و مولا فرمود که چه باید کرد… باید مراقب بود. از ریش هایشان مشخص است! اینان رنگ کاران قهاری اند که مولای من تاکنون ریش رنگ نکرده است و اگر رنگ کند در شب عاشورا ست و اینان عمری ست در کار رنگ کاری اند…
    ۳۰ دی را به یاد می سپاریم و نفرتمان را از هر آنکه دشمن دوست است نگاه می داریم به وقتش…
    یا علی

  13. به جای امیر می‌گوید:

    شیرینی! (گفت و شنود)

    گفت: برخی از مدعیان اصلاحات بدجوری به چند هفته‌نامه و ماهنامه زنجیره‌ای وابسته به جبهه اصلاحات حمله کرده و گفته‌اند که آبروی جبهه اصلاحات را برده‌اید!
    گفتم: چرا؟! واسه چی؟
    گفت: اعتراض کرده‌اند که چرا بیشتر مطالب این مجلات را با ترجمه آثار نویسندگان آمریکایی و اروپایی پُر می‌کنید؟!
    گفتم: اصلاحاتچی‌ها که عاشق آمریکا و اروپا هستند.
    گفت: اعتراضشان این است که ترجمه آثار نویسندگان آمریکایی و اروپایی را با تغییرات جزئی به نام خودشان چاپ می‌کنند! و گفته‌اند؛ اسم مجله ایرانی است ولی تولید داخلی ندارد!
    گفتم: یارو شیرینی کشمشی خریده بود ولی دید حتی یک دونه کشمش هم توش نیست، به شیرینی‌فروش اعتراض کرد و شیرینی‌فروش گفت؛ مرد حسابی! مگه وقتی شیرینی ناپلئونی میخری توی هر کدوم از اونا، یک ناپلئون هست؟!

  14. منم گدای فاطمه می‌گوید:

    دل ما شکست…
    آه…

  15. ح ق می‌گوید:

    بزرگترین کاسب تحریم شخص حسن روحانی است که با سوء استفاده از تحریم، رئیس جمهور شد.

    امسال ۱۲ بهمن با این جمله امام خمینی بیشتر عشق می کنم؛ «من توی دهن این دولت می زنم»!

  16. سیداحمد می‌گوید:

    والا!

  17. یه معتدل ضد افراط می‌گوید:

    کلاً این گروه و دار و دسته هم کاسب تحریم هستند، هم کاسب فتنه و هم کاسب انحراف.
    تحریم رو که جناب ح ق اشاره کردند. در قضیه فتنه هم از دور دستی بر آتش داشتند و کروبی و موسوی و مردان خداجو رو انداختن وسط میدون تا از آب گل آلود ماهی بگیرن و طوری موضع گرفتن که در صورت پیروزی فتنه یا کند شدن تیغ فتنه برنده باشند و ضرر نکند. در قضیه انحراف هم که برخی از ملت اشتباهات رو به اسم اصولگرایان نوشتند و از شرایط خسته شده و به اینان روی آوردند.
    کلاً هم خوب گنجشک رو جای قناری رنگ می کنن. آقا خوب کاسبی هستند. خووووووب!
    به نظرم به جای وقت گذرانی در گلاسکو و چرخ زدن در حوزه می رفتن بازار یه خیری به مملکت می رسید!

  18. زمانه بر سر جنگ است یا علی مددی می‌گوید:

    بابا اوضاع زیادم اینطور که شما میگید نیست ها!
    توده مردم شاید راضی هم باشند، یعنی به مسئله هسته ای زیاد دقت نمی کردند از این نظر که بود و نبودش زیاد براشون فرقی نداره! باور کنید ما روزانه خیلی ها رو می بینیم مشکلی ندارن!
    مردم سرنوشت جامعه خودشون رو خودشون مشخص می کنن
    از ماست که بر ماست!

  19. یه معتدل ضد افراط می‌گوید:

    آقا این به جای امیر کیه که فقط میاد گفت و شنود کیهان رو میزاره میره؟! نکنه خود ح ش باشه؟!

  20. یه معتدل ضد افراط می‌گوید:

    زمانه؛ (شرمنده اسمت خیلی طولانی بود!!!!!!!)
    ما یه غرور ملی داریم یه شعور ملی! این ها باید در کنار هم باشن تا جواب درست بده وگرنه جواب معکوس میده. بعدش هم وقتی کلی اطلاعات غلط به ملت میدن و واسه ملت زیر و رو میکشن خوب تقصیر مردم چیه؟ مقصر کسانی هستند که آدرس غلط به ملت میدن.

  21. یک بهمنی می‌گوید:

    کلا این ماه بهمن خیلی ماه خوبیه و اتفاقات خوب زیادی در اون اتفاق افتاده؛ خدا رو شکر شروع پلمپ در آخرین روز دی ماه کلید خورد و گر نه دیگه از بهمن هم خوشم نمیومد!

  22. . می‌گوید:

    درست میشه انشالله!
    نمیشه؟
    میشه!
    باید بشه!

  23. ناشناس می‌گوید:

    مورد داشتیم که می گفت؛ دوم خردادی ها در صحنه نیستن و خطری ندارن. با هم رقابت کنن اصول گرایان…

  24. مسعودساس می‌گوید:

    دوستان با اجازه تون
    من دو سه ماهى نیستم.
    اگه وقت آزاد و آنتن موبایل پیدا کردم مزاحم مى شم.
    در مناطق جنوب دعاگو و به یادتان هستم.
    دعام کنید…
    حسین قدیانی: سفر خیر و سلامت باشد ان شاء الله. شرایط جور شد بیا حتما. التماس دعا…

  25. لیلی می‌گوید:

    توافق ژنو خیانت مسلمی است که تا ابد در حافظه تاریخ این سرزمین به یادگار خواهد ماند و قلب هر ایرانی وطن پرست و انقلابی را در طول اعصار جریحه دار خواهد نمود و این آه جانسوز برادرم حق الناسی است که بر گرده ی توافق کنندگان در رستاخیر سنگینی خواهد کرد. و وای به حال سازش کنندگان و سجده کنندگان در برابر شیاطین انس و اهل خسران

  26. شیدا می‌گوید:

    کاش اینها همه یک کا بوس وحشتناک بود! باورم نمى شه…
    جناب ظریف؛
    ویلچر بدم خدمتتون؟!

  27. رضا 2 می‌گوید:

    غرور ملی زمانی شکست که در مدت ۱ سال دلار ۱۰۰۰ تومانی ۴۰۰۰ هزار تومان شد، زمانی که قیمت ها افسار گسیخته می تاختند و مردم شرمنده خانواده شان. زمانی که مردم خس خاشاک خوانده شدند و کوچه رئیس جمهور با کوچه های دیگر فرق می کرد. زمانی که رئیس جمهور دم از اداره جهان می زد و از اداره مملکت خویش بازمانده بود و ۱۱ روزه قهر می کرد. زمانی که یک شخص یک جهان را علیه یک ملت متحد کرد!!

  28. همراه می‌گوید:

    این دولت دولت تعلیق و نا امیدی است. از این بهتر نمیشه انتظار داشت.

  29. گرجی می‌گوید:

    با سلام؛ خیلی وقت بود اینجا نیامده بودم. امروز آمدم. دیدم. خواندم. نفهمیدم. شما هنوز داد و فریاد می کنید. نمی فهمم. نمی دانم. نکند حکایت خود گویی و خود خندی است. یا بر عکس. خود خوانی خود گریی. کلیپی از سردار قاسمی دیدم. داد می زد. کنار شهدای کجاست که می روید؟ چه خبر است؟ خدا می داند طرفدار هیچ گروهی نیستم. از شما می پرسم. چه کسی رای بیاورد شما داد نمی زنید؟ سردار قاسمی فریاد نمی کشد؟ شما چرا به حرف رهبری گوش نمی دهید؟ چرا کش می دهید؟ رهبری حجت ما است. داد نمی زند. آرام است. کش نمی دهد. اوضاع خوب است. شما چه می گویی؟ دست بردار از سر مسوولان. بگذار تدبیر کنند. امید بیافرینند. مهر بورزند. اصلاح کنند. سازندگی داشته باشند. چرا مردم را به مسوولان بدبین می کنی؟ مسوولان نظام اهل این حرف ها نیستند. پاکند. مثل پدر شهیدت. درست نیست. در پوستین مسوولان نیفت. با اولیاء الله در نیفت. اسلام به دست این دردانه های عالم خلقت در عصر حاضر حفظ شده است. مسوولان امانت دار خدا هستند. با امانت دارهای پاک خدا بدسگالی نکن. برو گل کوچیک بازی کن. بگذار آقا و اقایان کار کنند. تو را به آقا زاده ها چه کار؟ اصلاب شامخه. ارحام مطهره.

  30. اسلامی ایرانی می‌گوید:

    فکر کنم الان توی اون دنیا، مصطفی هی میزنه به پیشونیش،
    با خودش میگه: اینا دیگه کین؟؟ دکتر علیمحمدی هم میگه:
    غم نخور مصطفی، درست میشه!
    قبلا هم این اتفاق افتاده بود، مگه بعدش درست نشد؟
    ایندفعه هم درست میشه. اینا همش واکسینه است!
    فقط اینقدر واکسن خوردیم، دیگه جای واکسن نداریم!!

  31. ali می‌گوید:

    سلام جناب قدیانی؛
    به نظرم کار بخواد به جاهای حساسش عین دوره اصلاحات بکشه (تو بحث هسته ای)، دیگه مردم نمی ذارن.

    شما تو یه بخشی از نوشتتون گفتید “این سرمایه شما بوده یا شهدای هسته ای؟” به نظرم این حرف اصلا درست نیست، چرا جدا می بینید؟ یعنی چه؟ خب برای همه است، به هر حال هدف این دولت هم این بوده که یه تعاملی داشته باشه، به هر حال باید یه چیزی می دادن، رو گرفتنشون حرفه که چیزی نگرفتن!

    به هر حال حداقل یه مدتی جو روانی ایجاد شده تو جامعه با این درشتنمایی اصلاحاتی ها می خوابه، ولی هنوزم میگن این آدما استاد جنگ روانی هستن!

  32. هیچ کس می‌گوید:

    یا الله!
    آه…

  33. ali می‌گوید:

    من هنوزم نفهمیدم چرا ولایتی کنار نرفت! 🙂

  34. ع.م می‌گوید:

    یه روز یه بابایی تا سوار اتوبوس میشه، می زنه تو گوش بغلیش، یارو میگه: دیوانه چرا می زنی؟ میگه: راه طولانیه زدم که زر زر نکنی!!

  35. دانشجو می‌گوید:

    دیدید چه شانتاژی برا آتیش سوزی راه انداختند؟
    اینا واقعا چه جور آدمایی هستند؟! یه جوری رفتار می کنند که انگار منتظر بودند این خانومای بیچاره بمیرند تا قدرتشون زیاد بشه!!! گاهی رفتارشون واقعا با اعصاب آدم بازی می کنه… استفاده از هر اتفاقی برای زمین زدن رقیب سیاسی (دشمن سیاسی)!! اینا واقعا مسئولای در شان جمهوری اسلامی اند؟!!!

  36. سیداحمد می‌گوید:

    دانشجو؛

    قالیباف هم جواب خوبی داد!
    “نتیجه پیگیریِ انفجار قطار نیشابور، سقوط هواپیمای فلان، تصادف اتوبوس جاده قم و … چه شد؟ ما که نفهمیدیم!”

    این دولت افتضاح به بار آورد، برای اینکه ذهن ها را از افتضاح خودش منحرف کند، الان هر ماجرایی را صد برابر بزرگ می کنند!

  37. حمید می‌گوید:

    ali

    اون خودشم هنوز نمی دونه چرا اومده بود و چرا نرفت کنار؛ می خوای تو بفهمی؟؟ 🙂 🙂

  38. سنگربان می‌گوید:

    ali:
    معلومه دیگه، برای خوش خدمتی به جناب استوانه…
    البته محسن رضایی هم همین نقش رو ایفا کرد!

  39. باقریان می‌گوید:

    “آیا بهتر نیست به جای مفت فروختن سرمایه‌ای که دیگران برای ما به ارث… یعنی به امانت گذاشته‌اند، با کار و تلاش، سرمایه‌ای به سرمایه قبلی‌ها اضافه کنیم؟!”

  40. ali می‌گوید:

    اگه این اصلاحاتی ها دلشون اینقدر برا اقتصاد مملکت می سوزه که می خوان به هر نحوی درستش کنن یه بار هم از خودشون نپرسیدن (نمیخوان بپرسن!) اون همه هزینه که رو دست نظام گذاشتن تو ۸۸ چی بود؟؟

    آدم حالش از حرافی های افراد وطن پرست لندن نشین بهم می خوره! فقط بلدن مزخرفات بگن از اونور! جیره خورای لعنتی.

  41. شهاب می‌گوید:

    قطعه ۲۶ در قلب ماست
    همین درد دلای ناب قطعه عشق باعث میشه بسته اینترنتی بخریم و با اینترنت زغال سنگی تلفن همراه، تو نقطه ای تو قم نزدیک کوه خضر که اصلا آنتن نمیده بیایم!
    فقط خدا می دونه در دل قطعه ۲۶ چه می گذره…
    درد دلاش شنیدنیه
    زنده باد قطعه ۲۶

  42. حسین می‌گوید:

    یکی به من جواب بده! چرا بیکاری و تضعیف صنایع و شرکت های ما جزء غرور ملی ما حساب نمیشه؟ چرا ضعیف شدن قدرت خرید افراد زحمتکشی مثل کارگرها با این گرونی ها جزء غرور ملی حساب نمیشه؟ چرا این همه مشکلاتی که تو این چند سال به وجود اومده غرور ملی حساب نمیشه اما تو این موضوع حرف از غرور ملی میاد؟

    درسته نخبه ی هسته ای داره اونجا کار می کنه، منم آدمم منم دارم درس میخونم با این اوضاع به منم خیلی ضربه وارد شده، مگه فقط اونا آدمن؟!

    به هر حال این اوضاع که باید درست میشد تا حدودی، خب شما بگید چطوری درست میشد؟ بابا دولت راهی براش نمونده بود، راه دیگه ای شما می دونید بگید ما هم بدونیم، حالا هی می گید از موضع قدرت باید می رفت، انصافا چه موضعی با این اوضاع داغون؟! سیاه نمایی دولت قبلی نباید انجام بشه ولی به هر حال تحریم ها اثرات بدی داشتن.

    با اوضاع کشور ما برای کمی بهتر شدن اقتصادش (که امیدواریم بشه) چیکار باید کرد؟

  43. زهرا :) می‌گوید:

    کامنت گرجی خیلی بامزه بود!
    “چه کسی رای بیاورد شما داد نمی زنید؟!”

    تو کربلا یکی ازم پرسید، الان رییس جمهورتون کیه؟! این بهتره یا احمدی نژاد؟!!
    مونده بودم چی بگم!
    می خواستم بگم رییس جمهور در ایران عبارت است از موجودی که در نهایت تو زرد از آب در می آید! دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره! الا اینکه یا شهید شه یا رهبر…

  44. ناشناس می‌گوید:

    ببخشید بی ربط به مطلب دیدگاه می نویسم، ولی برای من سواله که روزنامه آرمان دقیقا کجای مجلس و مسولین غیر هم دسته ی خودش رو مونده که به لجن و تمسخر بکشه؟ به بیان دیگه، این روزنامه ها دقیقا چی کار کنن بهشون تذکری داده می شه؟

  45. ن. مهر می‌گوید:

    دم وطن امروز و قلم شما گرم…

  46. حسین 60 می‌گوید:

    شماها کلا عادت دارین از طرف آحاد ملت نظر بدین ولی بالاغیرتا از مال رای دهندگان به روحانی بالا نرو لطفا!

  47. سنگربان می‌گوید:

    یه وداع سوزناک دیگه…

    http://farsnews.com/newstext.php?nn=13921103000569

  48. چشم انتظار می‌گوید:

    حسین؛

    به نظرت الان وضع خوب شده که اینجور داری ابراز رضایت می کنی؟!!!!! شماها یا معنی هسته ای رو نمی دونید، یا خودتونو…

  49. لبیک یا حسین می‌گوید:

    اووفففففففففففف! چی بگم آخه داغونیم!!!!!

  50. همسنگر می‌گوید:

    جناب حسین ۶۰
    به نظر می رسه این نوع ادبیات مناسب فضاى این محیط نیست.

  51. صاعقه گمنام می‌گوید:

    حسین؛
    امروز هزار تومان بردم سوپر مارکت هی خرید کردم هی خرید کردم هی خرید کردم خلاصه جات خالی مغازه داره یه ماچم بهم داد روش باز از این هزاری باقی مونده بود این شد که فقط تونستم بگم:
    روحانی مچکـــــ خفه شو! ــــریم…
    آخه مرد حسابی، یه جور میگی آدم خیال می کنه اقتصادمون مدینه فاضله شده!

  52. رضا اعتدال طلب-پزشک می‌گوید:

    صاعقه گمنام

    توقع داشتی بدبخت فلک زده روحانی تو ۶ ماه چی کار کنه؟؟ معجزه؟؟
    مگه عصای موسی داره یا دم مسیحایی داره که فوت کنه تو بازار؟؟
    تمام مشکلات ۸ ساله تو چند ماه حل نمیشه
    انشاالله درست میشه صبر داشته باشید. با دولت همکاری کنید
    صبر صبر صبر

  53. مجید مطوری می‌گوید:

    سلام رضا اعتدال طلب؛
    دولت معجزه بلد نیست، عصای موسی هم نداره، ولی کلید که داره!
    البته دروغ رو خوب بلده چون بنا بود در مدت ۶ ماه اوضاع رو سرو سامان بده!

    مسکن مهر پرید، هسته ای هم پرید، افزایش حقوق متناسب با تورم هم که پرید، انشاا…سال دیگه که مرحله دوم هدفمندی اجرا شد خواب از سر شما هم خواهد پرید!

  54. صاعقه گمنام می‌گوید:

    اعتدال طلب؛

    اولا که این وضع ۸ ساله نیست نهایت دوساله… یا کمی بیشتر…
    ثانیا روحانی مگه قول ۱۰۰ روزه نداد!
    همه مدارکش هنوز روی میزه!
    و از همه مهم تر من نگفتم تمام مشکلات حل بشه!
    میشه یه قلم از حل شده ها رو ذکر کنی شما…؟!(با توجه به هزینه ای که از آبروی نظام و ملت شده)

  55. سیداحمد می‌گوید:

    “ما اگر می خواستیم با رنگ لوگوی خود عزاداری کنیم، آن روز اعلام عزا می کردیم که اختلاف اصولگرایان + تکلیف گرایی منهای نتیجه شان، اولین دولت هفت دهم درصدی را در این مملکت، سر کار آورد! یا آن روز که مشاور ارشد رئیس جمهور، در اقدامی بی سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی، رای نیمی از ملت را رای به بی قانونی خواند! یا آن روز که توسط همین جراید زنجیره ای، و در همین دولت، به ساحت قدسی امام علی علیه السلام و حضرت صدیقه کبری سلام الله اهانت شد و کک وزارت ارشاد هم نگزید! یا آن روز که جمعی از خانواده شهدای هسته ای را بردند دیدار جک استراو ملعون! مثل اینکه جماعتی از خانواده شهدای دفاع مقدس را در همان زمان جنگ، می بردند دیدار فرماندهان رژیم بعث! ما در سی ام دی ماه، نه اعلام عزای عمومی کرده بودیم، نه حتی اعلام عزای خصوصی. ما فقط یک آژیر کشیدیم به این نشانه که آیا رنگ مردمک چشم علیرضا، اندازه رنگ شال خانم اشتون برای بعضی ها حرمت ندارد؟!”

    دوستان محترم؛

    تا ساعاتی دیگر قطعه ۲۶ با متنی که بخشی از آن در همین کامنت آمده، به روز خواهد شد.

  56. سیداحمد می‌گوید:

    در ضمن، اصلا ضرورتی ندارد که با هر کس و نا کسی وارد بحث شوید.

    در وبلاگ قطعه ۲۶ خاموشی به طریق اولی تر جواب ابلهان است.

  57. سین می‌گوید:

    من اصلا کاری به این حرف ها ندارم. فقط یه سوال:

    چرا این دولت از اعتدال و عقلانیت و دموکراسی و صداقت و … صحبت می کنه و در عین حال شخص رئیس جمهور غیر مستقیم و مشاور ویژه رئیس جمهور مستقیما به نیمی از مردم توهین می کنه؟!!

  58. مارسل دسایی می‌گوید:

    روحانی نمی خواد مشکلات باقی مونده از دول گذشته رو حل کنه؛ محسناتی که از اون دولت ها گرفته رو، شوهر نده، واسه ما بسه.

    هفت دهم درصدی!!

  59. سین می‌گوید:

    آن روز اعلام عزا می کردیم که اختلاف اصولگرایان + تکلیف گرایی منهای نتیجه شان، اولین دولت هفت دهم درصدی را در این مملکت، سر کار آورد!
    🙁

  60. سین می‌گوید:

    + آرمان خواهی منهای واقع گرایی = توهم

  61. . . . می‌گوید:

    با مارسل دسایی کاملا موافقیم. قشنگ گفته انصافا.

    «روبرتو باجو/ سالواتوره اسکلاچی/ دینو باجو/ جوزپه سینیوری/ روبرتو دونادونی/ برگومی/ دمیتریو آلبرتینی/ فابیو کاناوارو/ فرانکو باره سی/ گابریل باتیستوتا/ مارچلو لیپی/ مانچینی/ مالدینی و اسلامی ایرانی»

  62. سیداحمد می‌گوید:

    مقدم فوتبالیست های محترم که جمیعا نوستالوژی محسوب می شوند را گرامی می داریم!

  63. ایلیا می‌گوید:

    آقای قدیانی عزیز، یک سوال. شما با استناد به کدام سند و مدرک و نظر سنجی معتبر همچین ادعایی را طبق معمول از طرف آحاد ملت ایران، به رشته تحریر درآوردید:

    “آنچه متاثر از توافق ژنو اجرا شد، آنقدر تلخ بود که غرور ملی آحاد ملت، حتی رای‌دهندگان به آقای روحانی را جریحه‌دار کرد.”

    اگر نظر سنجی معتبری در این زمینه انجام شده، خوب است که آن را با هموطنانتان در میان بگذارید. ولی اگر صرفا برداشت شخصی است بهتر است که از طرف خودتان صحبت کنید و نظر شخصی خودتان را در مورد توافق نامه ژنو ابراز نمایید.

  64. حسین می‌گوید:

    + چشم انتظار

    کجا گفتم وضع خوب شده؟
    گفتم به نظرم هر دولتی میومد راهی نداشت، به هر حال یه مذاکره ای باید صورت می گرفت که گرفت، در ضمن طوری صحبت می کنید که انگار رفتن مذاکره باید ۵۰/۵۰ پیش بره، خب مطمئنا نمیره، به اونا میگن قلدر و زورگو.

    + صاعقه گمنام

    بازم عینه قبل من که نگفتم اقتصادمون مدینه فاضله شده عزیز، شما راهی میدونی بگو؟ در ضمن به نظرم ملت خودشون باید به این درک برسن که مقاومت کنن تا ما نریم مذاکره و … با زور که نمیشه. به هر حال برای این اقتصاد لعنتی یه کاری باید کرد و شاید مذاکره (که تهش هم معلومه) یکی از راهها باشه.

  65. حسین می‌گوید:

    در ضمن من با مذاکره مشکلی ندارم؛
    از یه چیز متنفرم، اونم اینه که یه سری (عمدتا اصلاحاتی ها) کلا به مقاومت اعتقادی ندارند! فقط میخوان رابطه داشته باشیم با غرب، همین و بس و فکر می کنن همه چی هم خوب میشه!

    بعد از این همه سال، این عطش رابطه داشتن شون با غرب هم نخوابیده و نمی خوابه…

  66. چشم انتظار می‌گوید:

    بی ربط؛

    الان داشتم با بچه هام فیتیله نگاه می کردم!!!!! برای علی فروتن تولد گرفته بودند. بعد این شهریاری برداشت گفت؛ به یکی گفتند چرا تو اینقدر پولدار شدی؟ گفت؛ هیچی ما یه درخت پسته داشتیم، کشور افتاد توش!! یعنی فکر کنم دیگه از هستی ساقط بشه بدبخت 🙁
    جالبه قبلش هم داشت می گفت؛ آخه وقتی یه وزیر رو برای مثلا ورزش معرفی می کنید، رأی نمیاره، چرا میذاریش تو یه وزرات خونه ی دیگه؟! آخه این چه وضعیه!!!!!

  67. چشم انتظار می‌گوید:

    حسین؛

    من از کامنت تان اینگونه برداشت کردم. شما هم یه بار دیگه قسمت دوم رو بخونید. ببین برادر! مانوری که الان شروع شده، و دُم تحریم رو وصل کردند به سِبیل اقتصاد! فقط مصرف داخلی داره و بس. تصور کن در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ عده ای با شعار تحکیم رابطه با آمریکا و انگلیس، مانع از ملی شدن صنعت نفت می شدند، امروز در سال ۱۳۹۲ با توجه به اقتصاد وابسته ما به نفت، چه وضعیتی بر کشور حاکم بود؟!
    از طرفی، برخی از روزنامه های زنجیره ای، صریحا و یا تلویحی سعی دارند تا به جامعه القاء نمایند، که مقاومت برای رسیدن به انرژی صلح آمیز هسته ای، ماجراجویی و قدرت طلبی است!
    حتی اخیرا به صورت کاملا حساب شده و هماهنگ، با عباراتی مشابه و احساسات برانگیز، نظیر احتیاج کودکان بیمار به داروهای تحریم شده و شبیه آن، اینگونه وانمود می کنند که موافقان پیشرفت هسته ای کشور، بویی از انسانیت نبرده اند (!!!) و حتی متوجه نیازهای اولیه و مبرم کودکان بیمار هم نیستند. و یا از قیمت نان و یا شیرخشک خبری ندارند! این حرکات غیر از یک رفتار عوام فریبانه چیز دیگه ای می تونه باشه؟!
    یادته که هاشمی موقع تصویب و توزیع یارانه ها چی می گفت؟! ملت قابلمه به دست و گداپروری و… الان چی شده که دولت دنبال دادن سبد کالا، اونم با برنج هندی آلوده شده؟! به نظرت این گداپروری نیست؟! آخه چقدر ریاکاری و دروغ؟ چقدر خودخواهی و منیت؟ چقدر یک جانبه گرایی و حزب گرایی؟
    اون یکی دیگه برداشته می گه؛ صبر صبر صبر! چطور دولت قبلی، هنوز روی کار نیومده بود، مثل اسپند روی آتیش بالا و پایین می پریدند! و انگار ملت از کره ی مریخ اومدند برای رأی دادن! و از روز اول نق زدن و غرغر کردن، از صدر تا ذیل برخی مقامات، ذکر علی الدوامشون بود؟! حالا دیگه آیه ی صبر رو مستمسک قرار دادند؟!!
    تناقضات گفتاری و رفتاری این دولت، یکی دوتا که نیست. چه در بعد سیاسی، چه فرهنگی، چه اجتماعی.
    خواهش می کنم، اگه وقت نداری همه ی خبرگزاری ها و روزنامه های رنگ و وارنگ رو بخونی، یه نگاهی به متن های قطعه ی ۲۶ در همین سه چهارماه گذشته، بنداز. اگه منصف باشی، که از فحوای کلامت فهمیدم تا حدودی جانب انصاف رو رعایت کردی، بعد خودت قضاوت می کنی که الان در چه شرایطی هستیم! از بای بسم الله، این دولت دروغ رو شروع کرد. همین انتخاب دولت راستگویان بزرگترین دروغ به ملت بود! ببین چطور یک جریان و اتفاق رو، تو تهران پیراهن عثمان کردند، برای در تنگنا گذاشتن و حذف یک مدیر جهادی مثل قالیباف. چطور اون زمان که کل یک روستا، به خاطر بی تدبیری دولت ولنگارِ خاتمی، به جهت انفجار قطار نیشابور، از صفحه ی روزگار محو شدند، کک کسی نگزید؟! و وزیر نفهم اون زمان “خرم” گف؛ اتفاق بزرگی نیافتاده صدا و سیما خیلی بزرگش کرد! آخرش هم چی شد؟ کسی چه می دونه! حالا چشم ندارند ببینند یک شهردار پرتلاش داره برای مردم کار می کنه. می بینی که چه الم شنگه ای راه انداختند! کمی واقع بینی و خود را به تغافل نزدن، خیلی می تونه راهگشا باشه…

  68. حسین می‌گوید:

    + چشم انتظار

    ببینید روی کار روزنامه های زنجیری و دوستانشون که اصلا بحثی نیست، بعد از این همه گند زدن دولت خاتمی تو فرهنگ و اعتقاد و همه چیه این جامعه هنوز همه شون تمام و کمال از ایشون دفاع می کنن، جربزه ندارن یکی شون بیاد بگه دولت تو موردی اشتباه کرده، برخورد زنده باد مخالف ها رو با خانم راستگو هم دیدیم……

  69. م.طاهری می‌گوید:

    یک آه بلند… یک قطره اشک!

  70. ح ق می‌گوید:

    بچه ها! لطفا با دقت بخوانید…

    وطن امروز:‌ با وجود اینکه هم ایران و هم گروه ۱+۵ متن اصلی توافق نهایی خود با یکدیگر درباره نحوه اجرای طرح اقدام مشترک ژنو را پنهان نگه داشته‌اند، جزئیات جالبی از این توافق آرام آرام در حال درز در رسانه‌های غربی است. یکی از موارد بسیار مهم که اخیرا یک منبع غربی آن را فاش کرده این است که انتقال ۲/۴ میلیارد دلار پول بلوکه شده نفت به ایران از طریق دستی و نقدی انجام خواهد شد نه مبادله بانکی. جان تور دالبرگ در گزارشی برای خبرگزاری آسوشیتدپرس از بروکسل این مطلب را تایید کرده است.

    به گزارش ایران هسته‌ای، وی از قول مقام‌های غربی می‌نویسد: اکنون مقام‌های ایرانی می‌توانند به کشورهایی که پول نفت ایران در آنها بلوکه شده بروند و با چمدان پر از پول به ایران بازگردند.

    برخی منابع غربی نوشته‌اند ایران و ۱+۵ توافق کرده‌اند که اگر این پول‌ها از طریق بانک‌های اتحادیه اروپا منتقل شد، اروپا حق دارد جلوی این انتقال را بگیرد. این موضوع نشان می‌دهد تیم مذاکره‌کننده ایران حتی در این حد که میزان معینی از پول به جای انتقال نقدی از طریق مبادله بانکی جابه‌جا شود نیز نتوانسته از آمریکایی‌ها امتیاز بگیرد و همچنان مقام‌های ایرانی باید با چمدان دلار جابه‌جا کنند. نکته دیگر که ظاهرا در توافق اخیر ایران و ۱+۵ درباره آن اتفاق‌نظر وجود داشته اما علنا درباره آن صحبتی نشده این است که هند و ژاپن دو کشور اصلی هستند که بناست عدد ۲/۴ میلیارد دلاری که قرار است در ۸ قسط به ایران پرداخت شود، از جانب آنها تامین می‌شود. موضوع دیگر در این توافقنامه این است که ایران پذیرفته است آمریکا مجاز است در قالب به روز‌رسانی تحریم‌های پیشین افراد و شرکت‌های جدیدی را به لیست تحریم‌ها اضافه کند. به این ترتیب ایران قبول کرده است که همچنان تحریم‌های جدیدی علیه آن وجود خواهد داشت که از دید ایران نقض توافق ژنو محسوب نمی‌شود. نکته دیگر در توافق اخیر ایران و ۱+۵ که بسیار با اهمیت است این است که در بخش تحقیق و توسعه، ایران به دو امر بسیار مهم متعهد شده است:

    اول- ایران در این بخش هیچ ماشین جدیدی نصب نخواهد کرد.

    دوم- تک ماشین نصب شده در بخش تحقیق و توسعه نطنز گاز دریافت نخواهد کرد و عملا با آن هیچ نوع غنی‌سازی انجام نخواهد شد. به این ترتیب وضعیتی که عملا ایجاد شده این است که

    تک ماشین نصب شده در بخش R&D هم عملا بی‌خاصیت شده و تفاوتی میان باقی ماندن یا برچیده‌شدن آن وجود ندارد. نکته دیگر که متاسفانه به‌طور علنی از جانب تیم ایرانی درباره آن صحبتی نشده این است که اطلاعات مربوط به کارگاه‌های تولید قطعات و مونتاژ ماشین‌های سانتریفیوژ همان روز اول یعنی ۳۰ دی ماه به طور کامل به آژانس ارائه شده است. نکته آخر اینکه منابع غربی می‌گویند عملیات رقیق‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد ظرف ۳ ماه انجام و تکمیل خواهد شد اما عملیات بازگرداندن ۲/۴ میلیارد پول به ایران ظرف ۶ ماه تکمیل می‌شود و به این ترتیب ۱+۵ یک تاخیر فاز ۳ ماهه در انجام تعهداتش در مقابل ایران خواهد داشت که با اصل همزمانی و توازن تعهدات کاملا در تباین است.

  71. مجتبی سرسپرده آقا می‌گوید:

    جناب رییس دولت: لطف نموده دیدار خانواده شهدا رو از برنامتون حذف کنید، چون با اقداماتتان نمک به زخم مادران شهید می زنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.