او کی دعوت حق را لبیک نگفته بود؟!

صبح پیامک آمد «آیت‌الله خزعلی دعوت حق را لبیک گفت». بالطبع متاثر شدم؛ انالله و اناالیه راجعون لیکن با خود گفتم «او کی دعوت حق را لبیک نگفته بود؟!»

مرگ که جای خود دارد، همه ۹۰ سال زندگی آیت‌الله خزعلی علی‌الدوام لبیک بود به دعوت حق. ایشان قریب به یک قرن، انقلابی زندگی کرد؛ رفتار، انقلابی. گفتار، انقلابی. و موسم عروج هم باز انقلابی. این‌ یار خمینی و یاور خامنه‌ای، نه از سوابق خود چماق بر سر این و آن ساخت و نه با سابقه درخشان خود معامله باطل کرد.

مع‌الاسف عناصری را می‌شناسیم که از سویی سوابق انقلابی خود را به ثمن بخس می‌فروشند و از دیگر سو، و در اقدامی مضحک، همان سوابق فروخته شده و معدوم را یک روز سر هم‌قطاران خود می‌کوبند، دگر روز سر نسل جوان مؤمن و انقلابی! عاقبت، با شترسواری دولا دولا آن‌هم روی شتر جنگ جمل، عاقبت به خیری حاصل نمی‌شود.

خزعلی آیت‌اللهی بود که پیری را بهانه نکرد تا از موضع انقلاب و مواضع انقلابی اعلام بازنشستگی کند. لبیک گفتن به دعوت حق، حقا که نه «طفل ۶ ماهه» می‌شناسد، نه پیرمردی در سن و سال «حبیب». آیت‌الله خزعلی «حبیب انقلاب» بود و «محبوب انقلابی‌ها» اما کسانی که هم‌اینک رسم ناکثی پیشه کرده، مدام دعوت باطل را لبیک می‌گویند، مرگ‌شان نیز لبیک گفتن به دعوت حق نخواهد بود. اگر مرگ آن دم به سراغ آدمی بیاید که در راه باطل باشد، فقط «مرگ» است و نه «لبیک گفتن به دعوت حق». این لبیک هزینه‌ دارد و آیت‌الله خزعلی به نیکی از پس هزینه آن برآمد.

ایشان زبیری بود که از «امتحان عبدالله» سربلند بیرون آمد. اگر میان «دعوت حق» و «دعوت فرزند» دوگانگی رخ دهد، اگر میان «دعوت خدا» و «دعوت خود» دوگانگی رخ دهد، و اگر میان «دعوت عدل» و «دعوت نفس» دوگانگی رخ دهد، آن کیست که چون آیت‌الله خزعلی، دعوت حق و خدا و عدل را لبیک بگوید، بی‌هیچ ملاحظه‌ای؟! زبیری که از امتحان عبد‌الله سربلند بیرون بیاید، باید هم تنفس در «بنیاد غدیر» کند. اسلام چنین زبیری می‌خواهد، نه چونان زبیری! انقلاب اسلامی نیز! مانده‌ام در سلیقه بعضی‌ها که چرا در میان آن همه اسوه صدر اسلام، الگو از زبیر، از عبدالله بن‌ زبیر گرفته‌اند؟! آیت‌الله خزعلی اگر می‌خواست در یک انتخابات شرکت کند، اینگونه نبود که قبل انتخابات علیه شورای نگهبان و نظارت استصوابی متلک بیندازد، بعد انتخابات علیه رأی مردم و حق‌الناس! آیت‌الله خزعلی، نه انقلاب اسلامی را به شرط پست و مقام می‌خواست و نه انتخابات را به شرط رأی آوردن خودش یا نامزد مدنظرش! انقلاب به ایشان صندلی می‌داد یا نمی‌داد و مردم به ایشان رای می‌دادند یا نمی‌دادند، اندک تاثیری در خلوص ناب «حبیب انقلاب» نداشت؛ هم به رای ولی‌فقیه گردن می‌نهاد، هم به رای مردم. ایشان نه اهل نگارش نامه سرگشاده بدون سلام و والسلام، که مبادی آداب انقلابی‌گری بود. رئیس «خاندان ماقبل ادبیات» اگر خیلی دوست دارد زبیر را الگوی خود کند، چرا زبیر صدر اسلام؟ وقتی در همین حوالی زبیری عاقبت به‌خیر هست که از امتحان عبدالله خود سربلند بیرون آمد، چرا زبیر صدر اسلام؟!

آیت‌الله خزعلی قریب قرنی انقلابی زندگی کرد تا نشان به نشان آن همه محاسن سپید، تهمت «تازه به دوران رسیده» ارزانی همان تهمت‌زننده باشد! دولت‌مرد یا دولت‌زنی که منافع ملی را به نفع اجنبی می‌فروشد، توامان با تحریم و توافق کاسبی می‌کند، دکان دو نبش باز می‌کند، دشمن را بزک می‌کند و اجنبی را با آن همه جنایت، ملقب به القاب آن‌چنانی می‌کند، بی‌تعارف مشغول لبیک گفتن به دعوت باطل است. «دعوت خدا» قابل جمع با «دعوت کدخدا» نیست. حق و باطل، بازی برد برد ندارند؛ میان‌شان جنگ است! بدا به حال او که علی علیه‌السلام را به معاویه بفروشد اما بیشتر بدا به حال او که از دوگانه پسر ابی‌طالب و پسر ابی‌سفیان سالم بیرون آید لیکن گیر کند در انتخاب میان «آقا» و «آقازاده»!

سلام و صلوات خدا بر آیت‌الله خزعلی که علی‌الدوام دعوت حق را لبیک می‌گفت و لعنت خدا بر لبیک‌گویان به دعوت فتنه، دعوت دروغ، دعوت تقلب. عالیجنابان! نتانیاهو ۲۵ سال دیگر اسرائیل را نخواهد دید! دعوت خدای غزه را لبیک بگویید! و در لبیک‌گویی، آیت‌الله خزعلی را الگو بگیرید!

این نوشته در صفحه اصلی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. یک استکان چای داغ!! می‌گوید:

    بسمه تعالی
    درگذشت عالم عامل و پرهیزگار مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ ابوالقاسم خزعلی رحمت‌الله‌علیه را به خاندان محترم و همه‌ی بازماندگان و نیز به دوستان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. عمر با برکت این روحانی با فضیلت، سرشار از نقطه‌های درخشان است. سالیان دراز بهره گیری از درس امام خمینی و دیگر فقهای بزرگ در قم و مشهد، همراهی با امام بزرگوار از آغازین روزهای نهضت انقلابی و دفاع شجاعانه از آن بزرگمرد و در دوران دشوار اختناق طاغوتی با بیانی رسا و صریح، حضور در مسئولیتهای سنگین پس از پیروزی و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان، صبر جمیل بر شهادت فرزندش در قم و در هنگامه‌ی حرکات انقلابی ملت ایران و آنگاه حفظ قرآن و انس با آن و با دریای بی پایان حدیث و نیز فعالیت بلند مدت در تبلیغ و بیان معارف اسلامی، و آنگاه ثبات قدم در خط اصیل و صراط مستقیم انقلاب در همه حال و تا پایان زندگی… اینها سرفصلهای مهم زندگی این عالم متقی و پرکار است که در دیوان الهی مضبوط و مأجور است انشاءالله. رحمت و مغفرت الهی برای آن بزرگوار مسألت می‌کنم.
    سیدعلی خامنه‌ای
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴

  2. زمانه بر سر جنگ است یا علی مددی می‌گوید:

    آفرین…
    «او کی دعوت حق را لبیک نگفته بود؟!»

  3. به جرم عشق می‌گوید:

    نمی‌دانم چرا این متن و شنیدن خبر عروج «حبیب انقلاب» بغض دارد؟
    با وجودش دل‌گرم بودیم و خیال‌مان راحت بود.
    غیرت انقلابی‌اش به موقع به جوش می‌آمد…

  4. دوست می‌گوید:

    «این‌ یار خمینی و یاور خامنه‌ای، نه از سوابق خود چماق بر سر این و آن ساخت و نه با سابقه درخشان خود معامله باطل کرد. مع‌الاسف عناصری را می‌شناسیم که از سویی سوابق انقلابی خود را به ثمن بخس می‌فروشند و از دیگر سو، و در اقدامی مضحک، همان سوابق فروخته شده و معدوم را یک روز سر هم‌قطاران خود می‌کوبند، دگر روز سر نسل جوان مؤمن و انقلابی! عاقبت، با شترسواری دولا دولا آن‌هم روی شتر جنگ جمل، عاقبت به خیری حاصل نمی‌شود.»

  5. صبا می‌گوید:

    امشب که در اخبار تلوزیون سوابق آیت‌الله خزعلی را می‌شنیدم، خنده‌ام گرفت از خودم. اگر ایشان آدم‌اند…! چه عمر پر برکتی! خوب موقعی دعوت حق را لبیک گفتند؛ ماه ذی‌الحجه.
    .
    .
    به جرم عشق؛
    باز هم دل‌تان گرم باشد. در احادیث داریم که شهدا و انسان‌های بزرگ بعد از مرگ دست‌شان بازتر است و می‌توانند در امور دنیا دخل و تصرف کنند.
    .
    .
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

  6. قاصدک منتظر می‌گوید:

    بعضی‌ها یک عمر، سردرگم بین «حق» و «باطل» هروله می‌کنند؛ در آخر هم در طواف گرداب فرزند و مال و نفس، سر بر آستان باطل می‌کوبند. به جای تقصیر آرزوهای دنیوی و مادی، تقسیم عقل می‌کنند و در عوض «لبیک به حق»، «علیک به شیطان» می‌گویند…

    خوش به سعادت امثال آیت الله خزعلی که راز عشق کائنات را دریافتند و با ایمانی راسخ، یک عمر، دعوت حق را زیبا لبیک گفتند…

  7. لبیک یا حسین می‌گوید:

    جای تشکر دارد که برای این مرد بزرگ، زود دست به قلم شده‌اید!!!
    تشکر!

  8. به جرم عشق می‌گوید:

    اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

  9. یا حسین می‌گوید:

    ان‌شاءلله در بهشت هم‌نشین امیرالمومنین باشند.

    و واقعا چرا بعضی‌ها از این همه عبرت‌های روشن تاریخ درس نمی‌گیرند؟
    «ما زال الزّبیر رجُلاً منّا أهلَ البیتِ حتّی نشأ ابنه المشئومُ عبدالله… نزدیک بود زبیر یکی از ما اهل بیت شود تا اینکه پسر نحسش عبدالله بزرگ شد.»

  10. سلام می‌گوید:

    مهدی می‌گفت:
    «جمله‌ای می‌گویم که آن را به خاطر بسپار. اشتباه‌ترین اشتباه‌ترین اشتباه‌ترین تصمیم ایشان هم از درست‌ترین درست‌ترین درست‌ترین تصمیم من درست‌تر است.»
    http://jahannews.com/vdci35a5rt1a5v2.cbct.html

  11. سیداحمد می‌گوید:

    سلام و درود خدا و رسول خدا بر این عالم ولایتمدار و مومن…

    آیت‌الله خزعلی «حبیب انقلاب» بود و «محبوب انقلابی‌ها».

  12. چشم‌انتظار می‌گوید:

    چرا اینقدر قشنگ می‌نویسی داداش حسین؟!

    صبح پیامک آمد «آیت‌الله خزعلی دعوت حق را لبیک گفت». بالطبع متاثر شدم؛ انالله و اناالیه راجعون لیکن با خود گفتم «او کی دعوت حق را لبیک نگفته بود؟!» مرگ که جای خود دارد، همه ۹۰ سال زندگی آیت‌الله خزعلی علی‌الدوام لبیک بود به دعوت حق.

  13. چشم‌انتظار می‌گوید:

    احسنت…

    لبیک گفتن به دعوت حق، حقا که نه «طفل ۶ ماهه» می‌شناسد، نه پیرمردی در سن و سال «حبیب». آیت‌الله خزعلی «حبیب انقلاب» بود و «محبوب انقلابی‌ها» اما کسانی که هم‌اینک رسم ناکثی پیشه کرده، مدام دعوت باطل را لبیک می‌گویند، مرگ‌شان نیز لبیک گفتن به دعوت حق نخواهد بود. اگر مرگ آن دم به سراغ آدمی بیاید که در راه باطل باشد، فقط «مرگ» است و نه «لبیک گفتن به دعوت حق».

  14. ناشناس می‌گوید:

    رئیس‌جمهور بعدی آمریکا تعهدی در قبال برجام ندارد!
    http://jahannews.com/vdcdnk0ooyt0oz6.2a2y.html

  15. چشم‌انتظار می‌گوید:

    پدر شهید جهان آرا هم به همسر و فرزند شهیدش پیوست.
    او هم در سن ۹۰ سالگی رفت. روحش شاد…
    http://jahannews.com/vdci3wa53t1a5u2.cbct.html

  16. سیداحمد می‌گوید:

    امام خمینی به روایت آیت‌الله خزعلی
    http://jahannews.com/vdceee8ewjh8eoi.b9bj.html

  17. گفت و شنود می‌گوید:

    زهره!

    گفت: بالاخره این داستان مبارزه با فساد و برخورد با ثروت‌های بادآورده به کجا کشید؟
    گفتم: مگر قرار بود به کجا کشیده شود؟!

    گفت: قرار بود دستگاه قضایی، دولت، مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و… همه دست به کار شوند وجلوی سوءاستفاده کلان سرمایه‌داران و زورگویی آنان به مردم را بگیرند.
    گفتم: چندین سال است که همه دستگاه‌ها و مسئولان مربوطه قول برخورد داده‌اند ولی جز در چند مورد، اتفاق خاصی نیفتاده است.

    گفت: خب! چرا اینهمه امروز و فردا می‌کنند؟
    گفتم: چه عرض کنم؟! یارو می‌گفت؛ من تا چند سال قبل فکر می‌کردم اسمم «زهره» است! چون همیشه مادرم وقتی می‌خواست از خواب بیدارم کنه، می‌گفت پاشو «ظهره»!

  18. قاصدک منتظر می‌گوید:

    عاشقان را بر سر خود حکم نیست
    هر چه فرمان تو باشد آن کنند

    «حافظ»

  19. بجستان می‌گوید:

    آیت‌الله خزعلی:
    «اگر آقای هاشمی بخواهد روی کار بیاید {رئیس خبرگان شود} من بمیرم و زمان ایشان را نبینم. آقای هاشمی وضع‌شان روشن است. مگر شما هنوز او را نشناخته‌اید؟»

  20. دی‌وون‌ه دآدآش‌ی می‌گوید:

    عالیجنابان!
    حق و باطل، بازی برد برد ندارند؛ میان‌شان جنگ است!
    لعنت خدا بر لبیک‌گویان به دعوت فتنه، دعوت دروغ، دعوت تقلب…

  21. بچه مثبت می‌گوید:

    سلام
    ان‌شاءالله که ما رو یادتون میاد…
    ما پیگیر نوشته‌هاتون هستیم و از اکثرشون لذت می‌بریم و دعاتون می‌کنیم…

  22. مجید قمی می‌گوید:

    هنوز برام جای سواله که یک فردی (موسس صرافی هاشمی و پسران و دختران، به جز عفت) که کنار خیلی از یاران امام بوده و صفت یار امام خمینی رو پشت خودش به زور بکسل می‌کنه، چطور می‌شه انقدر عوض بشه؟
    مرحوم آیت الله خزعلی هم یار امام بودند.
    هر دو یار امام، اما این کجا و آن کجا؟
    کی می‌خواد درس بگیره این بشر، ما که نمی‌دونیم!
    روزنامه ابتکار هم چه عکسی ازش کار کرده!
    چی می‌خواد این بشر از جون مردم و این انقلاب آخه؟
    متن‌تون خیلی روشنگر بود…
    خدا قوت!

  23. بیا منو ببر کهـ... می‌گوید:

    حال و احوال؟
    چه خبر؟

  24. بیا منو ببر کهـ... می‌گوید:

    حال و احوال؟
    دیگه چه خبر از پارکینگ انقلاب اسلامی؟

  25. دی‌وون‌ه دآدآش‌ی می‌گوید:

    «۲۶» بیت تقدیم به قطعه «۲۶»

    به نام خداوند «آب»(!) آفرین…
    و ساقی و جام و شراب آفرین!!

    خداوندِ سعدی، حافظ، «حسن»!
    «ابوالقاسم» و سهراب آفرین!!

    خداوندِ «خاندانِ» شعر و ادب!!
    و «ماقبلِ» اشعارِ ناب آفرین!!

    خداوندِ «سرهنگ» و «سردار»ها
    و «تندیس» و «عالیجناب» آفرین!!

    خداوندِ اندازه و «اعتدال»…
    و «هورالعظیم» «تالاب» آفرین!!

    خداوندِ ابر و باد و فلک…
    مه و خورشید و آفتاب آفرین…

    و جایِ کارکردن و تا تو نان…
    همه جملگی اعتصاب آفرین…!!

    «کلید» را در کوزه‌ی «کدخدا»!
    و «کاخ‌سفید» را سراب آفرین!!

    و تهدید و تحقیر و تحریم‌ها…
    ز رمّال و جادو و «خواب» آفرین!!

    خداوندِ آزادیِ «نان»ها…!!
    و «بنزینِ» آزاد، یاب آفرین!!

    «سبدهای‌کالا» و «یارانه‌ها»…
    و هم «مسکن‌مهر»، خراب آفرین!!

    شبِ زورِ «پرداخت‌»ها را شبِ
    «عزا»ی حساب و کتاب، آفرین!!

    خداوندِ «جام جم» هم «جام زهر»!
    و «برجام» و بر جام، حباب آفرین!!

    خداوندِ «آب‌خوردن» و «آب‌خنک»!!
    «سلام‌ بر حسین» را ثواب آفرین!!

    «سواد» و «شناسنامه» و «منتقد»
    و «دادگاه» و روزِ حساب آفرین!!

    بسی جایِ «تدبیر» و جایِ «امید»
    «قلم»، سیخ و ما را کباب آفرین!!

    بسی دیپلماسی و «دلواپسی»…!
    بسی «بازرسی» را مجاب آفرین!!

    بسی دیپلمات‌ها «ظریف» و چی‌چی*
    بسی «دبه»ها را عذاب آفرین…!!

    بسی رنج بردیم در این سالِ «بز»!
    بسی رنج را بی‌حساب آفرین…!!

    کسی دور کرد «سایه شوم جنگ»
    «پزش» دیگری، پرتاب آفرین…!!

    کسی داشت اعیاد را «سکه»سی!
    ز «صرافی» و ضرّاب آفرین…!!

    خداوندِ غفلت(!) در «نامه»ها…
    و از «خاطره»ها، نقاب آفرین!!

    خدایِ خداحافظی و «وداع»…
    و بعد از «اوین»، «انقلاب» آفرین!!

    و لبیک به دعوتِ «کدخدا»…
    به جایِ «خدا»، انتخاب آفرین!!

    و صد آفرین بر خداوندِ «صبر»…
    «سکوت» را فصل‌الخطاب آفرین!!

    و هم آفرین و بسی آفرین…
    هزاران سؤال، بی‌جواب آفرین…!!

    *عراق‌چی، روان‌چی، نخودچی و…

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    حسین قدیانی:
    منم در جواب تو باید بگم
    دو صد آفرین، آفرین، آفرین!

  26. صبا می‌گوید:

    قطعه ی جوری است!
    انگار حالش خوش نیست!
    هیچ کس نیست یا اگه هست خاموش!

    دیوونه داداشی؛
    چرا بهم ریختید؟ شکسته شدید، تکه تکه! 🙂
    بیت دوازدهم «روز» است یا همون «زور»؟!

  27. این پیغام برای شماست می‌گوید:

    بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
    سلام
    این آدرس یک نماهنگ موجود در سایت حضرت آقاست؛
    http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=clipShow&clipId=52

  28. «ی‌وون‌ه‌ی «آ«آش‌ی می‌گوید:

    صبا؛

    قطعه‌لرزه اومده انگار! 😉
    ببینید «ی م ی ن» و «ی س ا ر» رو…
    ستون‌های قطعه هم، ترک برداشته!!

    بیت «دوازدهم»، همون «زور»! 🙂

  29. امیرحسین می‌گوید:

    رأی دادن به خنداننده برتر در برنامه خندوانه هم سیاسی شد!
    می‌گن به دلیل اینکه امین حیایی در فیلم «قلاده‌های طلا» بازی کرده، رأی بدین به امیرمهدی ژوله!
    چقدر سطح تفکر این جماعت پائینه!
    کینه و انتقام کشی تا کجا؟

  30. لبیک یا حسین می‌گوید:

    دیوونه‌ی داداشی!

    واقعا زیبا بود.

  31. مجید قمی می‌گوید:

    یکی از جانبازها درباره توافق هسته‌ای می‌گوید: نماینده‌های مجلس آن قدر که حواسشون به سانتریفیوژ و غنی‌سازی و… هست حواسشون به این نیست که آمریکا با این توافق داره پاش رو میذاره لای در، تا این درِ مذاکره هیچوقت بسته نشه و آقا می‌گویند: این رو به من نگید، این رو به نماینده‌های مجلس بگید.
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940630000478

  32. دی می‌گوید:

    «رأی دادن به خنداننده برتر در برنامه خندوانه هم سیاسی شد! می‌گن به دلیل اینکه امین حیایی در فیلم «قلاده‌های طلا» بازی کرده، رأی بدین به امیرمهدی ژوله! چقدر سطح تفکر این جماعت پائینه! کینه و انتقام کشی تا کجا؟»

    قابل توجه بعضی از دوستان بی‌تفاوت که فکر می‌کنن و می‌گن ۸۸ یه سوءتفاهم بیشتر نبوده و بیایید فراموش کنیم.
    اینها هنوز تو فضای ۸۸ هستن و هیچ فرقی نکردند، فقط آب برای شنا کردن گیرشون نمیاد!
    من به شخصه ازشون ممنونم که این فضا رو ایجاد کردند تا شاید امیدوار بشیم که اصولگرایان برای وحدت حساب کار دستشان بیاد و برای اسفند دوباره گند نزنن…

  33. سیداحمد می‌گوید:

    متن متفاوت «قطعه ۲۶» فردا شب و در آستانه روز عرفه به روز خواهد شد.

    {رفته بودم ارتفاعات تهران. همراه باد پاییزی. باران می‌بارید و نمی‌بارید. دقایقی تکیه دادم به البرز و چشم دوختم به شهر. الحمدلله می‌شد دید! تهران را سفره‌ای دیدم بی‌انتها. پهن شده در پهنایی ممتد. دشتی بی‌پایان. پایانی باز! پر از برج که از این بالا کوچک به نظرمی‌رسیدند. قوطی‌کبریت‌های چند طبقه. ساختمان‌های طبقاتی. و هر کدام به شکلی. دل‌به‌خواه حضرت سازنده. بی‌روح. باری به هر جهت. بی‌نظم. شلوغ. در آن شهر درندشت و درمیان آن‌همه عمارت بی‌معمار، تنها…}

  34. 26 می‌گوید:

    «شطرنج بی‌شاه»
    یا
    این بار «خبر مرگ سلمان»
    http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1705/1/145862/0
    حتما خوانده شود…

  35. سیداحمد می‌گوید:
  36. پیرمرد می‌گوید:

    چند روز نبودم. ظاهرا خیلی‌ها نیستند.

    دیوونه داداشی؛
    ممنون فوق‌العاده است.

    سالروز شهادت حضرت مسلم علیه‌السلام بر همگی تسلیت.
    التماس دعا، خصوصا در مراسم دعای عرفات.
    خدا کند اینترنت یاری کند تا بتوانم فردا به جمع مراسم دعای هیأت محبان فاطمه زهرا سلام‌الله علیها بپیوندم…

  37. رهگذر می‌گوید:

    سلام و صلوات خدا بر آیت‌الله خزعلی که علی‌الدوام دعوت حق را لبیک می‌گفت…

    خدایا! در این سرای بی‌کسی که خوبان چنین غریب پر می‌کشند، سایه رهبر را بر سرمان مستدام بدار.
    لبیک یا امام خامنه‌ای!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.