خروج تالیف بر مولف

یک: خداوند قادر متعال، این خدای مهربان و نازنین، این اول حامی انقلاب اسلامی، این خدایی که خمینی و خامنه ای را سفرای خون حسین در عصر آخرالزمان قرار داد… آری! همین خدای خون شهدا، گاهی اینقدر ناز و معنی دار و ملموس با ما سخن می گوید که حد و حساب ندارد. گاه هست که خدا با هواپیمای فوق مدرن دشمن با ما سخن می گوید. گمانم خدا دارد با RQ170 با ما حرف می زند و به ما می گوید؛ «ای مومنین! ببینید که چگونه اراده کرده ام تا مجهزترین سلاح دشمن تان، دست شما بیفتد؟!» درود باید فرستاد بر ملت بصیر و خداشناس ایران، یکی هم آن زمان که می داند چگونه شعار بسراید. لطفا دمی درنگ کنید در عمق این شعار: «دست خدا بر سر ماست، خامنه ای رهبر ماست». ولایت فقیه را ما مدیون لطف و کرامت خداوندیم. قانون اساسی خداوند این است که زمین، بی حجت نماند و حجت، بی نائب نماند. این قانون خدایی، اساسی تر از هر قانون اساسی است. از جمله قوانین اساسی خدا اما همین است که مومنین با همان سلاح کفار، به جنگ ایشان بروند.

دو: اینکه ما بعضا با همان اسلحه دشمن به جنگش می رویم، بسی مسبوق به سابقه است. لطف خدا به ما قدیمی است. از صدر اسلام، مرور کن این لطف الهی را تا مثلا صدر انقلاب اسلامی و تا همین امروز. چه بسیار که حاج احمد متوسلیان و نیروهایش، با همان اسلحه بعثی ها، به جنگ دشمن رفتند. قصه دور و درازی دارد RQ170 و ریشه در تقدیر خدا دارد. دیرینه است محبت خدا به سربازان سپاه حق. «پهپاد» مشتی از خروار است و قطعا الطاف خدا به مجاهدین راه حق، ختم به این طیاره نخواهد شد.

سه: RQ170 اسلحه دشمن بود، درست مثل اینترنت و فیس بوک و توئیتر، که اینها هم سلاح دشمن بود، اما دیگر نیست! حداقل به آن معنی که دشمن فکرش را می کرد، نیست. لابد گلوله های گوگل هم از دست کاخ سفید خارج شده اند که در «بیداری اسلامی»، اینترنت، به جای کمک به دشمن، به یاری مسلمین می آید تا در فضای سایبر هم، گاه باشد که ما با همان اسلحه دشمن به جنگش برویم. در جریان جنبش تسخیر وال استریت هم، اسلحه مجازی دشمن، به روایتی؛ بی معرفتی کرد و علیه سازندگانش خروج کرد. چرا راه دور برویم؛ در همین فتنه ۸۸ هم حق باید داد به آن عضو سنای آمریکا که بردارد و بگوید؛ «هزینه ای که آمریکا در فضای سایبر علیه جمهوری اسلامی انجام داد، اصلا مقرون به صرفه نبود». باور کنید گاهی که در خلال بیداری اسلامی، حکام دست نشانده عرب از تهدید و تحریم اینترنت حرف می زنند، یا آن زمانی که فیس بوک به خدمت جنبش ۹۹ درصد مردم دنیا علیه نظام سرمایه داری درمی آید، وقت مناسبی است برای سجده به درگاه خداوند. اصولا گوگل، خلق نشده بود که علیه کاخ سفید کارایی اش را نشان دهد. قطعا RQ170 آفریده نشده بود که روی بدنه اش «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» نقش ببندد. اوباما خیال می کند بیداری اسلامی تقصیر جمهوری اسلامی است و نتانیاهو گمان می کند که خاور میانه دارد روی انگشتان حاج قاسم سلیمانی می چرخد. اینکه طبعا هست، اما مقصر اصل کاری، جمهوری اسلامی نیست، بلکه خداست! خدایی که خمینی و خامنه ای می پرستندش، اما نظام سلطه، بندگی اش را نمی کند. خدا مگر رها می کند بندگان صالحش را؟! خدا قول داده به حمایت، قول داده.

چهار: به جز RQ170 و به جز طیاره های مجازی آسمان سایبر، که جملگی اسلحه های جاسوسی دشمن اند، اما گاهی در خدمت بندگان خوب خدا درمی آیند، سلاح دیگری هم دارد دشمن ما. نام این اسلحه «پروپاگاندا»ست، یعنی تبلیغات و هارت و پورت و بوق و دروغ. یعنی همین که علی الدوام ادعا می کنند ایران بمب هسته ای می سازد. ایران فلان دارد و ایران بهمان دارد. واقعیت تلخ برای دشمن و حقیقت شیرین برای ما اما این است که اسلحه پروپاگاندا هم لزوما به همان ساز نمی رقصد که غرب می خواهد. پروپاگاندای دشمن علیه جمهوری اسلامی، نیک اگر بنگری، مثل پهپاد و مثل توئیتر، آنقدر که در خدمت ما بوده، خوش خدمتی نکرده به نظام سلطه. هدف از این همه تبلیغ علیه جمهوری اسلامی، چیزی جز این نیست که نظام ما، و روحیه مردم ما ضعیف شود، اما مهمترین نتیجه ای که دشمن از ورای دروغ دست یافتن ایران به بمب هسته ای گرفته است، جز این نبوده که جهانیان گمان کنند جمهوری اسلامی، حتما یک کشور قوی است و چه تبلیغی از این بهتر برای جمهوری اسلامی؟! ۲ رکن مهم این پروپاگاندا یعنی «ایران هراسی» و «اسلام هراسی»، خوشبختانه بیش از آنکه به هراس و ترس ملل دنیا از ما بیانجامد، بدین ختم به خیر شد که هم اسلام، قوی است و هم جمهوری اسلامی. قوت و قدرتی که البته برای جهانیان، ترس ندارد. آنچه جهانیان از آن می ترسند، نظام سلطه یک درصد است و البته آنچه جهانیان، دیگر از آن نمی ترسند، همین نظام سلطه است. در چنین منظومه ای، جمهوری اسلامی اگر قوی باشد، به نفع مردم دنیا، بلکه مایه امید ملت هاست و هر گونه تبلیغی که جمهوری اسلامی را قوی تر نشان دهد، کمک به جمهوری اسلامی است. آنچه اوباما از ایران تمنا دارد، فقط RQ170 نیست. خیلی از اسلحه های واقعی و مجازی و تبلیغاتی دشمن، به خواست خدا، بر ضد منافع سازندگانش دارد عمل می کند و به دست ما افتاده است.

پنج: فتنه ۸۸ هم کار دشمن، به نوعی اسلحه دشمن بود، اما اراده خدا بر این امر، استوار گشت که فتنه ۸۸ ختم به یوم الله ۹ دی شود که این یکی، به طریق اولی و به شدت، مال ملت ماست و مال حکومت ماست. اسلحه را از دست دشمن درآوردن، و اعطای آن به دوست، قانون اساسی خداست. این قانون، فقط شامل حال خداباوران می شود. مع الاسف، عده ای که همه چیز را حتی حق و باطل را نسبی می دانند، عاجزند از درک نسبت خدا با بندگان صالحش. راه خدا از راه ابلیس جداست و البته که تولی و تبری لازم است. اینکه مدعی شویم همه، در آن واحد، هم می توانند خوب باشند و هم می توانند بد، یعنی از نظر داعیه داران نسبی گرایی، «حسین» و «یزید» و «خیر» و «شر» و «حق» و «باطل» و «جمهوری اسلامی» و «نظام سلطه» فرق خاصی با هم ندارند!

شش: طنز ماجرا شاید اینجا باشد که اسلحه نسبی گرایی و شعار «اخلاق، نسبی است» هم از دست مروجینش خارج شده و دارد بر عکس خود کار می کند! این خود به تنهایی نشانه دیگری است از اینکه روشنفکر ما اعم از دینی و غیر دینی، از ایجاد یک ارتباط درست با مخاطب خود عاجز است و قادر نیست پیام خود را به درستی منتقل کند. لذا می بینیم که فیلم می سازد، اما پیامی که بیننده از فیلمش می گیرد، با پیامی که مد نظر خودش است، چقدر تفاوت دارد. اصغر فرهادی فیلم «جدایی نادر از سیمین» را می سازد، اما بیننده داخلی و خارجی این فیلم، مهم ترین پیامی که از این اثر می گیرد این است؛ «دروغ، چیز بدی است»!! این اما آنقدر برای کارگردان، گران تمام می شود که او را مجبور به مصاحبه سریع السیر با ماهنامه «فیلم» می کند، در حالی که هنوز فیلمش اکران عمومی نشده بود. اصغر فرهادی در آن گفت و گو خودش را به در و دیوار می زند تا پیام فیلم را آنطور که مد نظر خودش بوده، بیان کند و بگوید و داد بزند که پیام این فیلم، نسبی بودن اخلاق است. همچنان که RQ170 از دست کاخ سفید خارج شد، گاهی تالیف از دست مولف درمی رود و لزوما همان پیام مد نظر جناب کارگردان را به مخاطب منتقل نمی کند. برای خروج تالیف از دست مولف، یا به عبارت بهتر، برای شوریدن تالیف علیه مولف، بهترین مثال، همین «جدایی نادر از سیمین» است. اصغر فرهادی برای ساخت «جدایی…» اما ۲ هدف دارد که به یکی، یعنی نسبی بودن اخلاق، اذعان می کند. پیام دوم این فیلم که فرهادی، فعلا ترجیح داده خیلی روشن نگویدش، قطعا این است که ایران جای مناسبی برای زندگی کردن نیست. با این همه، توده مخاطب داخلی و خارجی، اصلا چنین برداشتی از فیلم فرهادی ندارد و درست به همین دلیل، فرهادی را مجبور می کند که بگوید برای کدام پیام، این فیلم را ساخته. اینکه یک کارگردان مجبور شود پیام فیلم خود را در فلان مصاحبه عنوان کند، جای این طعنه را برای منتقد، محفوظ می دارد که؛ پس چرا فیلم ساختی؟! مقاله ات را می نوشتی!!

***

«اسلحه اسکار» هم گاهی علیه خود شلیک می کند. اگر مخاطب، فرض را بر این گرفته که پیام «جدایی…» چیزی جز نکوهش دروغ نیست، ما برای اسکار گرفتن آخرین فیلم اصغر فرهادی، لحظه شماری می کنیم! توده مخاطب داخلی و خارجی این تالیف، آنقدر درگیر زشتی گناه بزرگ دروغ است که هیچ کدام از ۲ پیام جناب مولف را نمی گیرد؛ هم پیام نسبی بودن اخلاق را و هم پیام نامناسب بودن ایران، به عنوان جایی برای زندگی. این مخاطب، آنقدر درگیر زشتی دروغ است که حتی یادش می رود در «جدایی…» فقط یک نفر از ایران می رود، آنکه اصلا دروغ نگفت، یعنی سیمین! طرفه حکایت اینجاست؛ بازیگر نقش زن چادری فیلم، در اولین مصاحبه اش اصرار دارد بگوید که یک وجب از خاک ایران را با جایی عوض نمی کند!! و این درست در شرایطی است که جناب کارگردان هم مثل سیمین فیلمش، ولو برای مدتی کوتاه، از ایران رفته است!! اصغر فرهادی اما برای اینکه مجبور است به شعارش یعنی «نسبی بودن اخلاق» وفادار باشد، لاجرم، گاهی چهره سیمین را نیز در فیلم خود خراب می کند. آنجا که سیمین به شوهرش توصیه می کند؛ پدرت را ببر آسایشگاه، او که کسی را نمی شناسد! آری! سیمین در فیلم اصلا دروغ نمی گوید، اما او فقط محبوب کارگردان است، نه مخاطب. کارگردان همچون سیمین، ایران را تلویحا جای مناسبی برای زندگی نمی داند و به خارج می رود، اما مخاطب معتقد است که دروغ بد است! کارگردان، همه را خوب نشان می دهد و همه را بد، اما مخاطب معتقد است که دروغ بد است! پیام مولف این است که اخلاق، نسبی است، اما پیام تالیف این است که دروغ بد است! روزی منتقدی، جالب اینکه از همین طیف روشنفکر، به اصغر فرهادی گفته بود؛ تو اگر بخواهی درباره یک قاتل دزد هیز مال مردم خور، فیلم بسازی، چه کار خواهی کرد اگر که تا این حد، نسبی می دانی اخلاق را؟!

***

گمانم آلزایمر اصلی را کسانی گرفته اند که اسلحه دشمن را دست دوست نمی بینند. پیام مولف را ول کن، پیام تالیف را بچسب!

روزنامه وطن امروز/ ۲۷ آذر ۱۳۹۰

این نوشته در صفحه اصلی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سیداحمد می‌گوید:

    بسم الله…

  2. متن خوبی بود. جولان خوبی هم در فکر داشت. ممنون داداش.

    عــــــــــ ــــــــــــاشـــــــــ ــــــــق حضرت ماه را عاشقانی عاشق است. و دیگر دور باطل نیست.

  3. سیداحمد می‌گوید:

    مطالبی که باعث می شود به فکر فرو برویم و در برخی مسائل بیشتر تامل کنیم، واقعا ارزشمند است.
    شروع دوست داشتنی و امید بخشی داشت؛ ممنون داداش!
    لطف و عنایت خدا غیر قابل انکار است.

    “خدا مگر رها می کند بندگان صالحش را؟!”
    .
    .
    «دست خدا بر سر ماست، خامنه ای رهبر ماست»

  4. سیداحمد می‌گوید:

    آنچه از “جدائی نادر از سیمین” و فرهادی گفتید واقعا عالی بود.
    خیلی خوب بیان کردید.
    مسلما “نسبی بودن اخلاق” عقیده قلبیِ فرهادی است!

    خسته نباشید داداش…

  5. سلاله 9 دی می‌گوید:

    قانون اساسی خداوند این است که زمین، بی حجت نماند و حجت، بی نائب نماند.
    .

    اسلحه را از دست دشمن درآوردن، و اعطای آن به دوست، قانون اساسی خداست.

    تعابیر زیبایی بود این قوانین اساسی خدا و تحلیل جالبی ارائه کردید، از این قوانین. بندگی اش را کنیم، خدا به وعده اش وفا می کند…

    “دیرینه است محبت خدا به سربازان سپاه حق”
    حسین قدیانی: می دانم که قطعه ۲۶ به دلیل مشکل فنی، چند روزی است بسیار بد باز می شود. قطعا دوستانی که در این شرایط، قطعه را تنها نمی گذارند، خیلی برایم محترم اند. ممنون سلاله و ممنون دوستانی که هستید…

  6. سنگربان می‌گوید:

    خداروشکر که همیشه ،جایی که ما فکرشو نمی کنیم هوای مارو داره…..
    در مورد آقای فرهادی هم ، خیلی خوب هدف شو بیان کردید…..

  7. ﭘﺮﻱ می‌گوید:

    به این میگن بازی دو سر باخت!
    نکشی پیشرفت میکنن، بکشی بیشتر پیشرفت میکنن! تحریم نکنی پیشرفت میکنن، تحریم کنی بیشتر پیشرفت میکنن! علیهشون فیلم نسازی همه رو جذب میکنن، فیلم بسازی همونی میشه که داداش ما فرمودن!
    جالب اینه که ایرانی ها که به تنبلی و رفاه طلبی و … معروف هستند خدا اینهمه هواشونو داره؛ اگه یه تکونی به خودشون بدن دیگه نور علی نور میشه.
    خیلی قشنگ نوشتید. ممنون.
    حسین قدیانی: بامزه و قشنگ بود کامنت تان!

  8. سلاله 9 دی می‌گوید:

    بسم رب الحسین(ع)

    ۱۰۰* خداوند متعال:

    هر بنده ای از بندگانم به جای پناه بردن به دیگری با نیت خالص به من پناه آورد، از کارش چاره جویی می کنم؛ گرچه همه ی آسمان ها و زمین و هرچه در آن هاست، علیه او توطئه کنند.

    (کافی، ج۳، ص۱۰۶)

  9. بچه آدم می‌گوید:

    « کدام افتخار بالاتر و والاتر از اینکه آمریکا با همه ادعاهایش و همه سازوبرگهای جنگیش و آن همه دولتهای سرسپرده اش و به دست داشتن ثروتهای بی پایان ملتهای مظلوم عقب افتاده و دردست داشتن تمام رسانه های گروهی در مقابل ملت غیور ایران و کشور بقیه الله(ارواحنالمقدمه الفداء)آنچنان وامانده ورسواشده است که نمی داند به که متوسل شود و رو به هرکس می کند جواب رد می شنود و این نیست جز به مددهای غیبی حضرت باری تعالی(جلت عظمته )که ملتها را بویژه ملت ایران اسلامی را بیدار نموده و از ظلمات ستمشاهی به نور اسلام هدایت نموده .»

    فرازی از وصیت نامه پرفراز امام روح الله رضوان الله تعالی علیه

  10. سایه/روشن می‌گوید:

    “خمینی و خامنه ای”عزیز،
    .
    .
    .
    سفرای خون حسین*
    در عصــــــر آخرالزمان”

  11. داداش هر کی خربزه می خوره پای لرزش هم میشینه دیگه.
    حالا ما خربزه قطعه رو خوردیم….

  12. سنگربان می‌گوید:

    این حدیثی که سلاله ۹ دی گذاشتند مرتبط با این پست بود….
    تو جنگ کم از این امداد های غیبی به ما نرسیده ؛ همش بخاطر اخلاص امام(ره) و رزمندگان ما بود…….
    و همین الان هم دست خدا بر سر مردان خداست ….
    جریان”RQ170″ هم لطف خدا بود به بنده خالص و صالحش امام خامنه ای و سربازان خدایی اش….

  13. بچه آدم می‌گوید:

    آقای حسین آقا! قلمتان همیشه بر حق و پایدار.
    نقدتان به فرهادی عجب چسبید! دست مریزاد!

  14. حنانه..17ساله می‌گوید:

    چند وقتیست به شدت به این باور رسیده ام که شهدا هوایمان را حسابی دارند!
    اگر نبود نگاه عباس دوران و عباس بابایی و عباس ورامینی در این محرم به خاک وطنشان پیش از اینها باید ترس برمان میداشت…ما پشتمان قرص است به مردانی که صمیمی صدایشان میزنیم/شهدا/

  15. بی نشان می‌گوید:

    سلام

    خداییش از حماقت دشمنانمان هرچه بگوییم کم است……
    یه نمونه اش هم افاضات سران کاخ سیاهه که هرسال نزدیکیهای ۲۲ بهمن به خیال خودشون میخوان نظام و مردم رو از هم ناامید کنند ولی برعکس باعث میشه حضور پرشور مردم، پرشورتر هم بشه…… واقعا که با این کاراشون مضحکه ای خوبه هستن

  16. ارمانخواه می‌گوید:

    سلام ایمیلتون را میشه لطف کنید بدید یا کسی از بچه هاهست که ایمیل اقای قدیانی را داشته باشه یه مطلبی میخواستم خدمتتون عرض کنم که این جا جاش نیست لطفا دوستان خیلی سریع کمک کنن کارم اورژانسیه
    حسین قدیانی: چرا جاش اینجا نیست؟!! همین جا حرفی هست بگویید.

  17. بی نشان می‌گوید:

    آقای قدیانی

    چند روزه که قطعه تون دست نیافتنی شده
    با هر جستجوگری که وارد میشم باز نمیکنه جالب اینجاست که هیچ سایت و وبلاگ دیگه ای این مشکل رو نداره،بوی توطئه نمیاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    حسین قدیانی: نه اصلا! درست می شه ان شاء الله.

  18. کبوترحرم می‌گوید:

    عدو شود سبب خیر اگر…

  19. میلاد پسندیده می‌گوید:

    ذوالفقار هم روزگاری سلاح دشمن بود اما حالا دیگر همه او را با نام “ذوالفقار علی” می شناسند.

    من هم به شدت معتقدم فرهادی چیزی ساخته که ربطی به خودش ندارد.

  20. عطشان می‌گوید:

    به این معجزات دستگیری جاسوس فلک زده آمریکایی رو هم اضافه کنید.

    اما در باب پروپاگاندا همین بس که بعد از ۱۱ سپتامبر افراد زیادی جذب اسلام شدند دقیقا خلاف دروغ پردازی های این بدبخت ها!

    فتنه ۸۸ هم همین طور باعث بیداری خیلی ها شد و دست گرگان در لباس میش را عجیب رو کرد.

    “پس چرا فیلم ساختی؟! مقاله ات را می نوشتی!!” عجب جمله ای!
    “پیام مولف این است …. “آخ آخ اگه آقای اصغر آقا بخونه!

  21. سیداحمد می‌گوید:

    آقا مرتضی حاجیانی؛

    ضرب المثل “هر کی خربزه می خوره…” در مورد قطعه مقدس ۲۶ صدق نمی کند!
    برای شرایط امروز قطعه۲۶ باید بگوئیم “هر که طاووس خواهد….”

    اینجا قطعه ای از بهشت است….

  22. سنگربان می‌گوید:

    خدارو شکر من مشکل بچه های قطعه رو ندارم …..
    در قطعه به روی من باز همیشه……
    البته اگه چشم نکنم…..

  23. منم گدای فاطمه می‌گوید:

    مطلب خواندنی ای بود آقای قدیانی، سپاسگزارم.
    اشاره به اینکه تحریم و تهدید و ایران هراسی و اسلام هراسی، با لطف خدا، همیشه به نفع ما تمام شده، خیلی خوب بود.
    فقط ای کاش ما قدر این محبت پروردگارمان را بدانیم.

    آنقدر از مطالبتان استفاده می کنم که بیشتر از همه اساتیدم مدیون شما هستم.
    در پناه امام زمان باشید.

  24. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    داداش حسین!

    چقدر آخه قشنگ می نویسی شما؟! اصلا فکر نمی کردم شروع این نوشته به اینجا ختم شود!

    و اصلا فکر نمی کردم طیاره جاسوسی دشمن هم به نوعی تالیف مولفی به نام کاخ سفید است؛
    .
    .
    .
    خروج تالیف بر مولف!!

  25. سید احمد باز هم زدی تو خال.

  26. حی علی الجهاد می‌گوید:

    همان‌قدر که سنگ‌های ابابیل سپاه خدا بودند، همان‌قدر که شن‌های طبس سپاه خدا بودند، همان‌قدر هم انسان‌های صالح، سپاه خدا هستند و خدا دارد هرچندوقت یک‌بار سورپرایز می‌کند باقی آفریده‌هایش را …

    حق باشماست، سیمین در این جدایی خیلی نچسب بود، با این‌که دروغ نمی‌گفت …

    و دل‌چسب بود ترمه … دختری زلال که مروارید اشک‌هایش وقتی که دروغ گفت، نشان داد که اخلاق در هیچ سنی نسبی نیست …
    حسین قدیانی: آفرین! اشک های ترمه هم خروج بازیگر بود علیه پیام مولف. من در این نوشته اما بنایم بر نقد فیلم نبود که اصولا منتقد نیستم و سر همین ترس داشتم که حرفم ابتر بماند! ظاهرا بی خود بود ترسم. کامنت های تان عالی است و مکمل حرفی که من، کامل و مشروح و همه جانبه بیانش نکردم و قصدش را هم نداشتم. گمان داشتم این اشاره گذرا باعث برخی بدفهمی ها شود، اما نشد! آفرین بر شما… و این جمله تان که شفاف شده آن چیزی است که من، بنایم بر اشاره شفاف بدان نبود؛ «… سیمین در این جدایی خیلی نچسب بود، با اینکه دروغ نمی گفت». آفرین بر شما و همه بچه ها.

  27. یاسر می‌گوید:

    واقعاً.
    متن خیلی خوبی بود ، ما را به تامل و تحمل و تدبر و تفاخر وا داشت مخصوصاً آن جاهایی که خمینی و خامنه ای داشت…

  28. چای پولکی می‌گوید:

    امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه):

    خدا با ماست، پس نیازمند دیگری نیستیم؛

    و حق با ماست، پس باکی نداریم اگر کسی به یاری ما برنخیزد.

    (کتاب غیبت شیخ طوسی/صفحه ۲۸۵)

  29. ف. طباطبائی می‌گوید:

    متنی که انرژی و امید میده خیلی عالیه. ممنون آقای قدیانی.
    جملات خوبی داشتید تو متن.

    خندم گرفته از حال و روز فرهادی. خودشو کشت که چند تا الگوی مزخرف به خورد مخاطب بده ولی تیرش به سنگ خورده. یعنی اکثر کسائی که به دور از حرف و بحث های سیاسی، از فیلمش حمایت می کنن حرف دلِ فرهادی رو نگرفتن!!

  30. مثل باران می‌گوید:

    “خداوند قادر متعال،

    این خدای مهربان و نازنین،

    این اول حامی انقلاب اسلامی،

    این خدایی که خمینی و خامنه ای را سفرای خون حسین در عصر آخرالزمان قرار داد…

    آری! همین خدای خون شهدا،

    لطف خدا به ما قدیمی است.

    اما مقصر اصل کاری، جمهوری اسلامی نیست، بلکه خداست!

    خدایی که خمینی و خامنه ای می پرستندش،

    خدا مگر رها می کند بندگان صالحش را؟! خدا قول داده به حمایت، قول داده.”

    ****” و خداوند به هر کس که بخواهد بدون حساب عطا میکند.”***

    ##اللهم صلعلی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ##
    حسین قدیانی: این قبیل چینش های شما هم مثل کامنت های دیوونه داداشی قشنگه.

  31. سیداحمد می‌گوید:

    “لطف خدا به ما قدیمی است.”

    این جمله و جملاتی که در تشریح این جمله، در متن بیان کردید، خیلی حرف دارد ها!
    عزت و اقتدارمان را همیشه مدیون خدائیم.

    “اسلحه را از دست دشمن درآوردن، و اعطای آن به دوست، قانون اساسی خداست. این قانون، فقط شامل حال خداباوران می شود.”

    “این قانون فقط شامل حال خداباوران است” را خیلی خوب آمدید؛
    یعنی همه حرفتان را با این جمله کامل کردید.
    حسین قدیانی: حالا خدا کنه جناب آملی لاریجانی خیال نکنه که باز من علیه قانون اساسی حرف زدم!!!!!!!!! یاد این جمله به خیر که اساسی ترین قانون برای من وصیت نامه شهداست!!

  32. حی علی الجهاد می‌گوید:

    ممنون …
    این هم از تاثیرات زیاد پای قطعه نشستنه دیگه!

  33. مثل باران می‌گوید:

    ” و قطعا الطاف خدا به مجاهدین راه حق، ختم به این طیاره نخواهد شد.”

    ***” الا ان حزب الله هم الغالبون “***

    این دیگه آخرشه! واقعأ زیباست…

  34. سیداحمد می‌گوید:

    پارسال این روزها، لطف آقا صادق شامل حالِ ما بود!
    متوجه منظورم که هستید؟!

    چه گویم که ناگفتنم بهتر است…
    ای بابا… لعنت خدا بر شیطان!

  35. سیداحمد می‌گوید:

    دوستان!

    به اول همین متن، جملاتی اضافه شده که وعده یک دل نوشت می دهد…

  36. سلاله 9 دی می‌گوید:

    واقعا “ف. طباطبائی” اشاره ی خیلی جالبی کرده. فرهادی می خواست بگوید که اخلاق نسبی است و بعضی از شخصیت ها اگر دروغ می گویند ضروریاتی باعث شده، اما پیامی که مخاطب دریافت می کند، این است که دروغ بد است. فردای آن شبی که در قطعه درباره ی این فیلم بحث کردیم، به چند تا سایت سر زدم و نظرات چندتا منتقد را خواندم. نکته ی جالب این بود که یکی از کسانی که خیلی از این فیلم تعریف و تمجید و حمایت کرده بود، جایی از صحبت هایش گفته بود که نسبی‌انگاری اخلاقی را درباره این فیلم نمی پذیرم و یعنی فرهادی نتوانسته حتی کسانی که حامی این فیلم هستند را هم با خود همراه کند و منظورش را برساند.

    “طنز ماجرا شاید اینجا باشد که اسلحه نسبی گرایی و شعار «اخلاق، نسبی است» هم از دست مروجینش خارج شده و دارد بر عکس خود کار می کند!”

  37. به جای امیر می‌گوید:

    خوشحالی (گفت و شنود)

    گفت: مگر چند ماه قبل اوباما اعلام نکرده بود که نظامیان آمریکایی خاک عراق را ترک نمی کنند؟
    گفتم: البته که گفته بود ولی سقوط پی درپی دیکتاتورهای دست نشانده آمریکا در منطقه، حرکت پرشتاب جنبش وال استریت و اعتراض گسترده مردم آمریکا به دخالت های نظامی این کشور زمینه ای برای ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق باقی نگذاشته است.
    گفت: دیروز در مراسم خروج آخرین گروه نظامیان آمریکایی از عراق، یک ژنرال ارشد آمریکایی با تعجب گفته بود؛ «من نمی دانم چرا عراقی ها اینقدر از خروج ما خوشحال هستند»!
    گفتم: زن و شوهری به طور سرزده و ناخوانده به میهمانی رفته بودند، بعد از خروج، همسر به شوهرش گفت؛ متوجه شدی که رفتن ما به این میهمانی چقدر در روحیه صاحبخانه و همسرش اثر مثبت داشت؟ شوهر با تعجب پرسید؛ از کجا می گویی؟ و همسر گفت؛ وقتی وارد شدیم حسابی اخم کرده و عصبانی به نظر می رسیدند ولی هنگامی که خارج می شدیم معلوم بود که از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدند!

  38. ناشناس می‌گوید:

    منم هستم…

  39. سیداحمد می‌گوید:

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم…
    قطعه۲۶ ِ زیبا، با تصویر حضرت آقا چقدر زیباتر شد.
    ممنون داداش!
    موضوع فوق العاده ایست برای دلنوشت و داغ گذاشتن بر دل دشمنان داخلی و خارجی.
    داداش حسین با درایت فـــــــــــدائی داری…

  40. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    اسلحه از دست دشمن درآوردن و اعطا به دوست، قانون اساسی خداست…
    این قانون خدایی، اساسی تر از هر قانون اساسی است…
    خدا قول داده به حمایت،… قول داده…
    خدای خون شهدا؛…
    حسینــــ…

    ..
    .

  41. سلاله 9 دی می‌گوید:

    «اما این بار نوبت شام غریبان لشکر یزید است.
    .
    پس بگذار برزخی باشد روزگار سرگشاده نویسان…»

    احسنت و “بر خامنه ای رهبر خوبان و عمارانش، صلوات.”

    “ألّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم”

  42. پاییز می‌گوید:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    اسلحه را از دست دشمن درآوردن، و اعطای آن به دوست، “قانون اساسی خداست”.
    این قانون، فقط شامل حال “خداباوران” می شود…

    یاد این جمله افتادم از کتاب روی ماه خداوند راببوس که علیرضا گفته بود: …”متاسفم. من واقعا از اینکه مُلحدها نمی توانند خداوند رو تجربه کنند متاسفم …ص۷۲
    علی (ع) لحظه ای در توانایی و اقتدار خداوندش تردید نکرد و همواره میگفت:اگر پرده ها برچیده شوند ذره ای بر ایمان او افزوده نخواهد شد.خداوندِ علی بی شک بزرگترین خداوندیه که میتونه وجود داشته باشه.ما اگه بتونیم تنها به گوشه ای از دامن علی (ع) چنگ بزنیم رستگار شده ایم اما برای کسیکه ایمان نداره متاسفانه خداوندی هم وجود نداره…ص۸۹

    ممنون عالی بود،خسته نباشید.

  43. پاییز می‌گوید:

    علیرضا از جبهه و تنگ چزابه و از سنگری که به شکل کانال زیگزاگی شکل بوده حرف میزند.کانالی که مثل یک گور دسته جمعی درازوتنگ بوده است.از گلوله های توپ و خمپاره و آر.پی.جی میگوید که از صبح تا شب بر سر آنها میباریده.از شیارهای توی کانال میگوید که به عنوان محراب استفاده می کرده اند.از کشته ها و کشته ها و از کشته های زیادی میگوید که هر روزو هر شب توی کانال میداده اند.

    از بویِ خون میگوید که بیشتر از بویِ کنسرو لوبیا به مشامشان میرسیده…ص۵۰

  44. ققنوس19 می‌گوید:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم
    باسلام واحترام
    با برگی غمگینانه از « سفرنامۀ کربلا » به روزم و منتظر همراهی و همدردی شما عزادار حسینی .- التماس دعا
    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد(ص) اللهم العن اباسفیان و معاویه و یزیدبن معاویه و علیهم منک اللعنه ابدالابدین ، اللهم العن هم جمیعا

    ومکرو و مکر الله والله خیر الماکرین

  45. سایه/روشن می‌گوید:

    این دل نوشت رو کی میذارین؟ مثلا فردا هم کلاس دارم هم امتحان!!

  46. هم سنگر می‌گوید:

    با سلام
    در تایید و ادامه صحبت پاییز میخوام اضافه کنم: حضرت علی می فرماید:من خدایی رو که ندیدم،نمی پرستم.
    ما خدا رو بارها و بارها در زندگی می بینیم و لمس می کنیم اما نمی دانم چرا بعضی ها هنوز ایمان نیاورده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    همیشه دلم می خواست در جواب کامنت من هم پیغام بگذارید اما هنوز این اتفاق نیفتاده است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  47. حی علی الجهاد می‌گوید:

    این را خانم صبا گفت برای‌تان بنویسم:

    در فراق قطعه تفالی زدم به دیوان خواجه شیراز؛ این بیت آمد:

    “دل از من برد و روی از من نهان کرد/ خدا را با که این بازی توان کرد”

  48. شهید آینده می‌گوید:

    سلام
    قطعه فقط از خونه برای من باز نمیشه!با فیلتر شکن بیام باز میشه!چرا؟
    جالبه ها
    اللهم عجل لولیک الفرج

  49. وائل می‌گوید:

    گوشه یکی همین خیابون ها نشسته بود و از کف دست آدمها برایشان از آینده می گفت…

    فکر کنم هیچ وقت جرات نکرده بود کف دست خودش را ببیند…

  50. ﭘﺮﻱ می‌گوید:

    چقدر ناز داره این قطعه! کمپوت و آب میوه بیاریم حالش خوب میشه؟!

    داداش نذارید محتاج فیلتر شکن اجنبی بشیم!

  51. بی نشان می‌گوید:

    سلام
    آخیش………… چقدر منتظر بودم یه متن درست و حسابی در مورد بصیرت و ولایتمداری آیت الله جنتی بخونم.
    واقعا ایشون خاری در چشمان دشمنان نظام بالاخص از نوع داخلیشون هستن
    انشالله که خدا حفظشون کنه
    تا کامل شدن متن منتظریم………….

  52. م.طاهری می‌گوید:

    یُرِیدُونَ أَن یُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ
    می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند، و خدا جز به کمال رساندن نور خود را نمی خواهد هر چند کافران را خوش نیاید

    نتیجه اش می شود این
    بزرگ ترین مکرهایشان، پیشرفته ترین سلاح هایشان، پا در رکاب ترین چاکرانشان در جهت خدمت به جمهوری اسلامی قرار می گیرند.
    از سیمین فرهادی گرفته تا پهپاد اوباما

    “خدا قول داده به حمایت، قول داده.”

  53. ارمانخواه می‌گوید:

    اذیت نکنید بگید دیگه اخه نه هیچ ربطی به موضوع این پست داره نه به وبلاگ تون تنها راه دسترسی منم به شما همین جاست کمکتون را به یه افسر جنگ نرم دریغ نکنید

  54. ف. طباطبائی می‌گوید:

    خدا رو شکر ظاهرا مشکل برطرف شد. یعنی برای ما که حل شد. امیدوارم همه بچه ها راحت وارد بشن.
    ضمنا اون چند روز که با adsl نمی تونستیم وارد شیم، با فیلتر شکن هم سایت باز نمیشد.

  55. ف. طباطبائی می‌گوید:

    **یا ذالجلال و الاکرام**

  56. دوستان با ایرانسل بچه های همین میهن هم باز میشه.

  57. مسعودساس می‌گوید:

    سلام
    خدا رو شکر قطعه باز شد
    دیگه قطعه ی خونمون رو به افول نهاده بود

  58. مسعودساس می‌گوید:

    تحلیل زیبایی بود از “جدایی”
    —————————
    امام سجاد(ع): خدا را شکر که دشمنان ما را از احمقها قرار داد.

  59. چشم انتظار می‌گوید:

    سلام داداش حسین
    خیلی پوست کلفت بودم که تونستم این دوری رو تحمل کنم. خدایی به هیچ طریقی نتونستم به قطعه راه پیدا کنم. به هیچ طریقی.
    حسین قدیانی: پس می گذارم به همون حساب پوست کلفتت!!

  60. چشم انتظار می‌گوید:

    این جمله چقدر فلسفیه:

    قطعا RQ170 آفریده نشده بود که روی بدنه اش «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» نقش ببندد.

  61. چشم انتظار می‌گوید:

    (گاهی تالیف از دست مولف درمی رود)
    .
    .
    داداش حسین
    خیلی وقت ها جمله ی بالا، شامل خود شما هم می شود! با این تفاوت که:
    شما کتاب نه ده را تالیف می کنید که رسالتی را انجام داده باشید، یک مرتبه این کتاب جهانی می شود!
    شما قطعه ی ۲۶ می نویسی که تبدیل به قطعه ای از بهشت می شود.
    شما نی ساندیس را بر می داری آبمیوه ی جمهوری اسلامی را نوش جان کنی، نا خودآگاه یک راست می رود در چشم اوباما!
    و قس علی هذا…

  62. چشم انتظار می‌گوید:

    چقدر برای یک نویسنده لذت بخشه که مخاطب و خونندش، پیامشو به زیبایی و درست بگیره. یعنی همه ی خستگی نوشتن یک متن طولانی و فسفرسوز، از تن مولف خارج میشه. خدا قوت داداش.
    همون چیزی که بعضی کارگردانانی که نام بردید از لذتش محرومند.

  63. اسلامی ایرانی می‌گوید:

    آقا گیر اساسی دادین به نادر و سیمین.
    نمیشه راجع فیلمهای قشنگتری مثل پدر خوانده، راننده تاکسی، هفت،
    فهرست شیندلر و ….. صحبت کنیم؟؟
    آخه این فیلم توی نام گذاری هم یه چیزی اونورتر از آماتوره، چه برسه به محتوا!

  64. مرتضی اهوازی می‌گوید:

    همیشه از صحبت‌های حاج علیرضا پناهیان لذت مضاعفی می‌برم؛ چون همیشه با یک دید کاملا متفاوت و جدید به موضوع بحثشون نگاه می‌کنن…
    این متن هم از اوناش بود!

    فرهادی حتی اسم فیلم رو هم جدایی نادر از سیمین(و نه سیمین از نادر) گذاشت که مخاطب رو به سمتی ببره که می‌خواد ولی…
    “پیام مولف را ول کن، پیام تالیف را بچسب!”
    ممنون داداش حسین

  65. اسلامی ایرانی می‌گوید:

    خبر جدید رو حتما شنیدین که نماد میدان انقلاب قرار دوباره عوض بشه.
    خوب مگه مرض داشتین خرابش کردین؟ این گند کاری آقای قالی باف و رفقا
    تا ابد در خاطرهها و تصاویر ثبت و ضبط شد. ربطی به این متن نداشت
    ولی حیفه اگر در یادداشتی که به مناسبت ۹ دی مینویسی، چند تا درشت بار
    قالی نکنی.

  66. لطفا دمی درنگ کنید در عمق این شعار: «دست خدا بر سر ماست، خامنه ای رهبر ماست». ولایت فقیه را ما مدیون لطف و کرامت خداوندیم. قانون اساسی خداوند این است که زمین، بی حجت نماند و حجت، بی نائب نماند. این قانون خدایی، اساسی تر از هر قانون اساسی است.

    دست خدا هر روز آری برسرماست / روح خدا فرزند زهرا رهبر ماست

    انقلاب و جمهوری اسلامی امانت الهی هستند. «شهید پازوکی»

  67. مرتضی اهوازی می‌گوید:

    “خارج از بحث”

    فتنه آینده؛ طراحی مدل روسی برای انتخابات مجلس
    هفته‌نامه ۹ دی شماره ۳۴
    http://9day.ir/Volume/34/1/%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%85/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C
    (البته ظاهرا سایتشون مشکل داره)
    این بار ما شهرستانی‌ها باید حواسمون بیش‌تر جمع باشه…

  68. قاصدک منتظر می‌گوید:

    سلام
    الحمدلله بعد از دو روز, که ساعتی یه بار وارد اینترنت می شدم که ببینم مشکل حل شده یا نه, تازه ۵ دقیقه است که قطعه برای من باز شده! من فکر کردم اکثرا نمی تونند وارد قطعه بشن; مثل اینکه فقط من سعادت نداشتم!

  69. پیام فضلی می‌گوید:

    – آزادی آفتاب آخر تا چند؟
    – خورشید که هیچ، ماه را هم در بند…
    از بین تمام جمع، خفاشی گفت:
    باید کلک ستاره ها را هم کند

  70. جلال معترف می‌گوید:

    سلام داداش حسین و سید بزرگوار

    مطلب و کامنت های دوستان عالی بود. داداش روح امیدی که در متن وجود داشت،آرامبخش بود.
    از فرهادی و اثرش خوب گفتید. فرهادی با همه ادعائی که داره موفق نشد حرفی که در ذهنش داشت به مخاطب منتقل کنه.

  71. قاصدک منتظر می‌گوید:

    *اگر شما را خدا یاری کند محال است کسی بر شما غالب اید و اگر به خواری واگذارد آن کیست که بتواند بعد از آن شما را یاری کند؟ و اهل ایمان تنها به خدا باید اعتماد کنند*
    آیه۱۶۰ سوره آل عمران

  72. سایه/روشن می‌گوید:

    خدا رو شکر که من مشکل اومدن نداشتم تا الان.
    فقط جمله های آبی رنگ دیشب، و عکس “آقا” نا پدید شدن!!

  73. کبوترحرم می‌گوید:

    حتمأ قراره غافلگیر شیم!!

  74. آذرخش می‌گوید:

    سلام
    ئه؟ حالا که قطعه بالا نمیومده منم بهانه نبودنم رو همین قرار بدم.
    آخ آخ چقدر بد بود که قطعه بالا نمیومد! فکر نکنید من خودم نمیومدم ها!

    پارسال همین موقع ها بعضی ها چقدر فحش خورشون ملس بود.

  75. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    “…و بگذار برزخی باشد روزگار سرگشاده نویسان… ”

    منتظر مانده ایم!!

  76. ابوالفضل می‌گوید:

    سلام….
    تحلیل منصفانه ای بود هم از RQ و هم از سمین Q!…
    راستی شرمنده که فرصت نمی کنم همه پست ها رو بخونم. سعی می کنم گلچین کنم هر چند که همشون گل چین و البته خوش چین شده اند!…
    یا علی…
    التماس دعا…

  77. ابوالفضل می‌گوید:

    این مسبوق به سابقه هم تکیه کلام خوبی شده است برایتان!….

  78. کبوترحرم می‌گوید:

    ~وقت مناسبی است برای سجده به درگاه خداوند…~
    ~*الحمدلله رب العالمین*~

  79. صبا می‌گوید:

    سلام بر قطعه مقدس بیست و شش، آقای قدیانی و همه ی ستاره های حضرت ماه

  80. جواد می‌گوید:

    سلام بر مرد همیشه حاضر در قطعه
    خداقوت سیدنا!
    اینهم کلیپ RQ
    دیگه چی می خوای؟؟؟
    الان ساختمش حاجی, ببین و نظرت رو بگو, اگر هم بذاری رو صفحه اول که بهتر

    جیمبــــو یا همان پهپاد آی کیو ها ! http://9dai.blogfa.com/post-107.aspx

  81. چوک دیریا می‌گوید:

    سلام به قطعه و صاحبش و همه اهالی اش!
    مدتیه دارم واسه کنکور درس می خونم و وقتم کم که قطعه یه پزشک داشته باشه! البته اگه داداش حسین مجوز بده من اینجا مطب بزنم.
    در مورد سلاح های دشمن:
    “اینترنت و فیس بوک و توئیتر، که اینها هم سلاح دشمن بود، اما دیگر نیست!” نظر ما همون ما اهل گوگل نیستیمه
    و امام حسین علیه السلام می فرمایند:(نقل به مضمون)
    “برای خداوند که کاری ندارد بنده های بد را ببرد و جایش بندگان خوب بیاورد ، خدا این فرصت را به من و شما داده ، پس چرا من و شما از این فرصت استفاده نکنیم که بنده خوب خدا باشیم؟” در مدینه قبل از عزیمت به کربلا

    التماس دعا

  82. به جای امیر می‌گوید:

    کبابی (گفت و شنود)

    گفت: «مایکل لدین» یکی از دست اندرکاران فتنه ۸۸ گفته است؛ تخصص سران جنبش سبز(!) سخنرانی کردن است و برای مدیریت تغییر در حکومت دینی ایران توانایی لازم را نداشته اند!
    گفتم: آقا رو باش! دو من تنباکو سوخته، تازه می پرسه؛ کی مرده؟!
    گفت: مایکل لدین می گوید؛ البته انتخاب آنها به عنوان سران جنبش به خاطر سابقه ای بود که در رژیم ایران داشته اند.
    گفتم: ولی در مسئولیت های قبلی خود در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز، کاری از دستشان ساخته نبود.
    گفت: چه عرض کنم؟!
    گفتم: شخصی که مغازه کبابی را رها کرده و بساز و بفروش شده بود بعد از مدتی ورشکسته شد. عده ای رفتند ببینند علت چیست؟ و دیدند یارو بعد از آن که یک طبقه ساختمان را می سازد به عادت دوران کبابی، تیرآهن ها را مثل سیخ کباب بیرون می کشد!

  83. آی کی یو حزب الله می‌گوید:

    و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین

    IQ 170 > RQ 170

  84. ف. طباطبائی می‌گوید:

    **یا قاضی الحاجات**

  85. SARBAZE1404 می‌گوید:

    سلام اگر خدا خرمشهر را ازاد کرد، پهپاد وحکمتی را هم او اسیر کرد.
    یا علی

  86. یادش بخیر متن:
    “۹دی را، ۹دی را، ۹ دی را…”

  87. سلاله 9 دی می‌گوید:

    بشر مقدس ترین اشکش را در راه حسین ریخت. حرکت نجات آدمیان، احتیاج به دریا ندارد. این کشتی بر روی قطره اشکی مقدس که برای حسین ریخته می شود، می گذرد؛ اشکی که از اعماق دل بر می آید و جان را می شوراند، آنگاه رهسپار پیشگاه اقدس خداوندی می شود.

    “علامه جعفری”

  88. سایه می‌گوید:

    قابل توجه دوستان با اینترنت خانگی dial up ورود به قطعه هیچ مشکلی نداره…نقدتان به جدایی عالی بود ممنون اقای قدیانی .

  89. سیداحمد می‌گوید:

    تازه ترین و داغ ترین نوشته داداش حسین بچه بسیجی ها درباره یوم الله ۹ دی، در آستانه دومین سالگرد شمسی اش، فردا در قطعه ۲۶

    دل نوشتی پر از سئوال/ پر از جواب/ ناب ناب ناب…

  90. اسلامی ایرانی می‌گوید:

    سید از رانتت خوووب استفاده میکنیا!

  91. سیداحمد می‌گوید:

    اسلامی ایرانی؛

    نمیدونی چه مزه ای داره رانت خواری!

  92. سیداحمد می‌گوید:

    یه “پیام بی زرگانی” برم؟

    ساعت ۲۱:۵۱
    تعداد افراد آنلاین: ۲۰ نفر

    ماشالله…
    داداش حسین بسیجیها فــــــــــدائی داری…

  93. نورانی می‌گوید:

    بسیار زیبا بود خوشحال می شیم به وب ما نیز سر بزنید
    http://www.noorani.info
    حسین قدیانی: آمدم. چند خطی از متن حجابتان را گذرا خواندم. منظر خوبی داشت. ممنون.

  94. شاهد می‌گوید:

    یاالله
    سالاری داداش
    راستی نمیشه به بچه های وبلاگتون یه نه دی کادو بدید
    اگه دوست دارید بدید آدرس بدم
    حسین قدیانی: همه این وبلاگ که کتاب «نه ده» فقط قسمتی از آن است، کادوی من به شماست دیگه!

  95. شاهد می‌گوید:

    واسه همین بهت میگم سالاری دیگه پس حداقل یه دست نوشته از خودت بزار تو وبلاگ تا ما حالش رو ببریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.