آرش برهانی، هاشمی، سیدحسن و دیگران

پاسخ به یک تحریف رسانه‌ای مضحک

وطن امروز ۲۸ بهمن ۱۳۹۴

در روزهای اخیر تعدادی از سایت‌های وابسته به یک جریان خاص، از آنجا که جواب شایسته‌ای به نکته اول یادداشت «ملت ایران سمت خدا ایستاده» مورخ ۲۴ بهمن ۹۴ درباره محل اطلاق صفت «علامه» نداشته‌اند، با انتخاب تنها چند خط از آن نکته با نیت تحریف، این نتیجه مضحک را برای مخاطبان خود منعکس کرده‌اند که از نظر «وطن امروز» عکس انداختن با فلان بازیکن، دلیل علامه نبودن فلانی است! در همین زمینه «خبرگزاری دانشگاه آزاد» تیتر زده است؛ «روزنامه وطن امروز: سیدحسن علامه نیست چون با همه فوتبالیست‌ها حتی آرش برهانی هم عکس یادگاری دارد!» و نوشته است؛ «نویسنده روزنامه «وطن امروز» در یادداشت امروز خود در توجیهی عجیب در رد علامه خواندن یادگار امام، گرفتن عکس یادگاری با آرش برهانی، فوتبالیست استقلال و ابراز علاقه نسبت به بازی «فلان بازیگر» را دلیلی بر علامه ندانستن سیدحسن خمینی دانست!» سایت «انتخاب» وابسته به هاشمی رفسنجانی نیز تیتر زده؛ «علت علامه نبودن سیدحسن خمینی مشخص شد: گرفتن عکس یادگاری با آرش برهانی!» و «آفتاب‌نیوز» دیگر سایت وابسته، به همین ترتیب، همان بخش تقطیع شده توسط خبرگزاری دانشگاه آزاد را با نتیجه مضحک باب میل خود آورده است.

در ادامه برای روشن شدن میزان تقطیع و تحریف صورت گرفته توسط این سایت‌ها، نکته اول یادداشت مورد اشاره «وطن‌امروز» را بخوانید:

«دوشنبه هفته گذشته در برنامه خوب «سمت خدا» موضوع بحث، اهمیت وقت بود. کارشناس که از شاگردان علامه طباطبایی بود، خاطره‌ای از ایشان تعریف کرد؛ علامه دستنویس یک کتاب را که شاید نزدیک ۱۰۰۰ صفحه می‌شد، برای تایپ به ما دادند لیکن وقتی به کلمات و جملات نگاه کردیم، دیدیم هیچ نقطه‌ای در کار نیست! مثلا همین «نقطه» را بدون نقطه‌های «نون» و «قاف» نوشته بودند! علت را از ایشان جویا شدیم که فرمودند: «من حساب کردم دیدم اگر بخواهم نقطه کلمات را هم بگذارم، برای هر صفحه باید حدود ۲ یا ۳ دقیقه وقت بیشتر صرف کنم لذا ترجیح دادم این زحمت را شما بکشید!» آری! دگر بار باید دقت کرد که «علامه» به چه کسی گفته می‌شود! رسم است در حوزه و چه رسم خوبی است که عناوین و صفاتی از این دست را همین‌طور بی‌خود و بی‌جهت به افراد نمی‌دهند. اگر به هر کسی بنا به میل شخصی بخواهیم علامه بگوییم، تخطی از رسم و رسوم دقیق حوزه‌های علمیه کرده‌ایم. علامه یعنی عالمی که در اغلب علوم حوزوی صاحب‌نظر و در علوم مختلف و بعضا بی‌نسبت با هم، حقیقتا عالم باشد. سال‌ها صاحب کرسی تدریس در این علوم بوده و آثار و تألیفات متعدد و مطرح داشته باشد. منتهای مراتب در حوزه به صرف اینکه یک عالم چندین علم را در حد جامعی فراگرفته و تدریس کند، به او علامه نمی‌گویند. یعنی علاوه بر عالم بودن به علوم مختلف، علامه باید واجد خصوصیاتی خاص و منحصربه‌فرد نیز باشد تا واقعا علامه خوانده شود. به‌عنوان نمونه علامه جلیل‌القدر آیت‌الله حسن‌زاده‌آملی، فقط از آن جهت علامه خوانده نمی‌شوند که در علوم فراوانی صاحب رأی و نظر هستند، بلکه به لحاظ شخصی و شخصیتی هم آنقدری از ویژگی‌های ممتاز را دارا هستند که متفق‌القول «علامه» خوانده شوند، آن هم «علامه ذوالفنون». از همین زاویه است که بزرگواری مثل علامه طباطبایی می‌فرمایند: «من حساب کردم دیدم اگر بخواهم نقطه کلمات را هم بگذارم، برای هر صفحه باید حدود ۲ یا ۳ دقیقه وقت بیشتر صرف کنم لذا ترجیح دادم این زحمت را شما بکشید!» علامه یعنی همین! که به عنوان مثال، آنقدر زمان برایش مغتنم باشد که حتی وقت نکند نقطه کلمات مکتوباتش را بگذارد! با این حساب، آیا شخصی که تقریبا با همه فوتبالیست‌های لیگ برتری حتی آرش برهانی عکس یادگاری جدا جدا دارد و بنا به اعتراف خودش، نه تنها اغلب بازی‌های لیگ خودمان را می‌بیند، که بیشتر بازی‌های لیگ‌های خارجی را هم دنبال می‌کند «علامه» است؟! حضرات علامه از کی تا به حال این همه وقت آزاد و اوقات مازاد داشته‌اند که یک روز با سانترفوروارد استقلال بگذرانند، یک روز با هافبک دفاعی پرسپولیس و فردایش هم با جناب کی‌روش؟! یک روز مصاحبه با فلان مجله، یک روز مصاحبه با فلان روزنامه زرد و فردایش هم گفت‌وگو با فلان سایت؟! آن هم با سئوالاتی از این دست که از کدام بازیگر سینما بیشتر خوشت می‌آید؟! چند وقت پیش عالیجناب با هدفی غیر اخلاقی که حتی صدای جماعتی از مدعیان اصلاحات را هم درآورد، به فردی لقب علامه داد! اگر علامه شدن این همه راحت است، چرا خود عالیجناب، علامه نباشند؟! واقعا اگر علامه شدن، این همه آسان شده که تو، هم می‌توانی بیست‌چهاری با بازیکنان فوتبال بپری، هم بیست‌چهاری با بازیگران سینما؛ به طوری که در گوگل، بیش از تصاویر علمی و عالمانه، عکس‌هایت با ستاره‌ها باشد، تو بگذار ما علامه‌ای هم داشته باشیم به نام «علامه عالیجناب» که حتی نداند ۲۴ بزرگ‌تر است یا ۱۳!»

*** *** ***

تحریف خنده‌دار و در عین حال غیر اخلاقی ایجاد‌ شده درباره این نکته، مثل این می‌ماند که بگویی خداوند در قرآن فرموده؛ «وای بر نمازگزاران» لذا از نظر خداوند نباید نماز خواند! و باز این تحریف مثل این می‌ماند که مدعی شوی از نظر حسین قدیانی، هر علامه‌ای که نقطه کلمات مکتوباتش را بگذارد، هرگز علامه محسوب نمی‌شود! و باز این تحریف مثل این می‌ماند که ادعا کنی چون فلان روحانی هیچ عکسی با آرش برهانی ندارد، اصلا هیچ عکسی با هیچ فوتبالیستی ندارد، حتما از نظر نویسنده «وطن امروز» علامه محسوب می‌شود! و باز این تحریف مثل این می‌ماند که برداری بگویی چون حضرت امام با فلان فوتبالیست عکس دارد، وقت برای ایشان، هرگز چیز مغتنمی نیست آنطور که حسین قدیانی استدلال می‌کند!… و هر چند به نیکی گفته شده «در مثل مناقشه نیست» اما از «قلب مریض» بیش از این نمی‌توان توقع داشت! صدالبته از «شارلاتانیسم رسانه‌ای» که به مقدسات عالم هم رحم ندارد، نمی‌توان متقاضی این بود که همه نکته این یادداشت را منتشر کند، نه بخشی از آن را! آن هم کاملا با غرض و مرض! برای جماعتی که روی رأی مردم در سال ۸۸ -اعم از کلیت آرا و رأی اکثریت- تیغ فتنه و شمشیر دروغ کشیدند، کار سختی نباید باشد دبه درآوردن‌های این‌چنینی!

این نوشته در صفحه اصلی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. چشم انتظار می‌گوید:

    به نام خدا

    http://www.ghadiany.ir/1394/25692/comment-page-1#comment-182101
    این عمال قلم به مزد مریض‌احوال، برای همین اشاره‌ی شما هم تحریف آماده کرده‌اند، چه رسد برای اون متن بی‌نقص و زیبای «ملت ایران سمت خدا ایستاده».
    اتفاقا این که این‌گونه به سوزش افتاده‌اند و جز لجن‌پراکنی جواب ندارند، نشانه‌ی درست بودن مطلبه…

  2. سیداحمد می‌گوید:

    مگر رسانه‌های زنجیری، جز دروغ‌گویی کار دیگه‌ای هم بلدن؟
    خاک بر سر اون جماعتی که خوراک فکری‌شون از این رسانه‌ها تامین بشه!

  3. گفت و شنود می‌گوید:

    فینال!

    گفت: بی‌. بی. سی از مردم ایران خواست در انتخابات خبرگان به لیست مشترک اصلاح‌طلبان و کارگزاران و اعتدال رأی بدهند و جدا از رأی دادن به آقایان جنتی و یزدی و مصباح خودداری کنند.
    گفتم: یعنی اصلاح‌طلبان و کارگزاران و اعتدالیون مورد تأیید دولت انگلیس هستند و آقایان جنتی و یزدی و مصباح، دشمنان انگلیس می‌باشند.

    گفت: مگر غیر از این هم معنی می‌دهد؟ حالا باید دید مدعیان اصلاحات و کارگزاران و اعتدال، علیه دولت انگلیس موضع می‌گیرند و از این اتهام برائت می‌جویند یا…؟
    گفتم: یارو به دکتر گفت؛ یک هفته است که شب‌ها خواب می‌بینم دارم در تیم فوتبال گرگ‌ها بازی می‌کنم. دکتر تعدادی قرص تجویز کرد و گفت؛ این قرص‌ها را بخور تا دیگر از این خواب‌ها نبینی! یارو گفت؛ اجازه بدهید از فرداشب بخورم. دکتر با تعجب پرسید؛ چرا؟! و یارو گفت؛ آخه امشب فیناله!

  4. سیداحمد می‌گوید:

    علامه دوزاری!

  5. سیداحمد می‌گوید:

    هاشمی و دارو دسته‌اش همون دوزار اعتبار حسن خمینی رو نابود کردن، حالا محض خالی نبودن عریضه دارن براش بازار گرمی می‌کنن!

  6. مجتبی ق می‌گوید:

    وجدانا توقعاتت از این زنجیریا خیلی زیاده!
    یارو حرفای خودش رو الان داره تحریف می‌کنه، شما که پیشکش!

  7. مجنون‌الحسین می‌گوید:

    برای جماعتی که روی رأی مردم در سال ۸۸ -اعم از کلیت آرا و رأی اکثریت- تیغ فتنه و شمشیر دروغ کشیدند…
    علم حجاب ظلمانى است؛ «العلم هو الحجاب الاکبر»!

  8. ناشناس می‌گوید:

    تا تو باشی دیگه صحبتهای رئیس جمهور رو تحریف و تقطیع نکنی برادر دلاور!

  9. ناشناس می‌گوید:

    چشم‌انتظار!
    قشنگ گفتی شما! حتی همین اشاره هم گزک می‌تونه بده دست ما اصلاح‌طلب‌ها!
    آخه از بس کودنه حسین قدیانی، این نویسنده نامبروان شما حزب‌اللهی‌ها!
    به قول معروف «با بیت امام هر که درافتاد، ورافتاد!»

  10. منتظر می‌گوید:

    زمانه عجیبی است؛
    برخی مردمان، امام گذشته را عاشق‌اند، نه امام حاضر را!
    می‌دانی چرا؟
    امام گذشته را هر گونه بخواهند تفسیر می‌کنند…
    امام حاضر را باید فرمان ببرند…

    و کوفیان، عاشورا را اینگونه رقم زدند……

  11. شاگرد آقا می‌گوید:

    با اهدای سلام
    واقعا متأسفم برای قشری که مدعی روشنفکری هستند، اون وقت برداشت‌های آبکی می‌کنند……

  12. دریادل می‌گوید:

    اگر به شخصی بگویند علامه که «علامه» نمی‌شود!
    به نظر من مردم بیشتر خنده‌شان می‌گیرد تا اینکه باور کنند!

  13. قاصدک منتظر می‌گوید:

    بعضی‌ها به جای علامه،
    عمله دست دشمن و دشمن‌دوستان هستند!

  14. حدیث می‌گوید:

    سلام
    وب‌سایت‌تون فوق‌العاده است…

  15. مخلص می‌گوید:

    سپاس فراوان از شما

  16. درام می‌گوید:

    سلام…

  17. ممنون از سایت خوبتون بسیار اخبار مفید و خوبی رو منتشر میکنید که باعث کاهش معضلات کشور می شود. خیلی ممنون از شما

  18. سئو سایت می‌گوید:

    ممنون مطالب جالبی بود

  19. خرید گنج یاب می‌گوید:

    عاشق این وبسایت شدم من.عالی هستید
    شما

  20. موکاپ لوگو می‌گوید:

    با سلام عرض ادب و احترام چقدر سایت خوبی دارید امیدوارم همینطور ادامه بدید موفق باشید

  21. مطلب بسیار جالبی بود ممنون از سایت پر محتواتون

  22. عالی بود.
    سپاس از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.