نقش کلیدی خطوط قرمز

وطن امروز ۲۴ تیر ۱۳۹۴

به سبب کارم امهات توافق دیروز را از نظر گذراندم. مختصر و ان‌شاءالله مفید اشاره کنم به نکاتی؛

یکم- در قیاس با توافق ژنو ایضا چهارچوبی که در لوزان بسته شد، توافق دیروز -بنا به آنچه دوستان دیپلمات می‌گویند، نیز بنا به آنچه در فکت شیت سایت رسمی وزارت خارجه آمده- توافق بدی به نظر نمی‌رسد. ایده‌آل نیست لیکن بد هم نیست.

دوم- حتی می‌توان توافق دیروز را توافقی خوب دانست اما به یک شرط بسیار مهم؛ اینکه طرف غربی و فی‌الواقع آمریکایی‌ به همه مفاد آن در مقام اجرا متعهد باشد.

سوم- در طول این ۱۲ سال مذاکرات هسته‌ای بویژه این ۲ سال آخر، شیطان بزرگ واقعا نشان داد «شیطان بزرگ» است و فوق‌العاده خبیث. این خباثت، چند روز پیش حتی صدای وزیر محترم امور خارجه را  هم از «تُن دیپلماتیک» تغییر داد به «تُن انقلابی». جملات کوبنده‌ای مثل «هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید» یا «وسط مسابقه، اسب را عوض نمی‌کنند» فی حد ذاته نشان داد در برابر دشمنی از جنس آمریکا، اتفاقا هر چه محکم‌تر بایستی، نتیجه بهتری خواهی گرفت. فلذا توافق دیروز، نافی خوشبین نبودن به مذاکرات نیست، بل موید این هم است که اگر آدمی روی عناصر چهارگانه تدین، امانتداری، غیرت و شجاعت، پافشاری مضاعف کند و خطوط قرمز مد نظر ملت شهیدپرور را متوجه باشد، امکان رسیدن به نتیجه خوب بیشتر می‌شود.

چهارم- مهم، «عمل به مفاد این توافق» است و الا خود توافق که در واقع چیزی بیشتر از یک «انشا» نیست. بعد از استماع سخنان دیروز رئیس‌جمهور آمریکا، براحتی می‌شد حدس زد که کاخ سفید دنبال دبه درآوردن است، حالا یا با کمک کنگره یا به مدد حق وتو یا با استفاده از سایر ابزارهایی که در اختیار دارد.

پنجم- هم دوستان حزب‌اللهی، هم دوستان مدافع دولت، زیبنده‌تر آن است که «شور هسته‌ای» برشان ندارد! شور بی‌شعور، چه از نوع غم باشد، چه از نوع شادی، مغایرت دارد با خرد. توافق دیروز، بیش از آنکه موضع اندوه یا جشن باشد، جای «خدا‌ قوت» به مردمان مذاکره‌ کننده بابت نهایت تلاش برای عملیاتی کردن منویات نظام است، نیز سنجش صداقت و وفای به عهد یانکی‌ها، پای توافقی که امضا کرده‌اند.

ششم- چند روز پیش در متن «فصل نقل و انتقالات» از فوتبال، گریزی زدم به سیاست. الان هم همین بنا را دارم. صرف اینکه یک مربی، تیم خود را با مهره‌های اسم و رسم‌دار ببندد و ستاره پشت ستاره جذب باشگاه خود کند، آیا کفایت می‌کند برای قهرمانی این تیم؟! فلذا «جوجه توافق» را باید «آخر پاییز اجرای تعهدات» شمرد. دقیقا به همین دلیل، «وطن امروز» نه موافق غصه‌خوردن‌های بی‌مبناست، نه مدافع الکی خوش بودن. صدالبته مردمان دستگاه دیپلماسی هم، فضای صبورانه، منطقی و توأم با هوشیاری و بصیرت را، هم به افراط برتری می‌دهند، هم به تفریط.

***

گمانم تیفوسی‌ترین طرفداران دولت هم در لابه‌لای این سطور، به این مهم رسیده باشند که روزنامه ما، حب و بغضی به مسائل نگاه نمی‌کند. ما به همان دلیل که «توافق ژنو» و «بیانیه لوزان» را کارشناسانه لیکن مردمی و همه‌فهم نقد کردیم، امروز هم درست به همان دلیل، اذعان می‌داریم؛ «توافق آورده شده، بویژه اگر دشمن وسط اجرا دبه درنیاورد، چیز قابل دفاعی است. یعنی حتی‌المقدور بنا بر رعایت خطوط قرمز ترسیم شده توسط «حضرت آقا» بوده، به‌علاوه مداقه روی انتقادات کارشناسانه اصحاب نقد». خب! من این همه را گفتم تا بروم سر وقت حرف اصلی یعنی «مرگ بر آمریکا». اصلش این متن فقط ۳ کلمه داشت؛ «مرگ بر آمریکا». اگر و فقط اگر یک ایرانی ناظر بر تحریم‌های ۸۸ به این طرف -خدا لعنت کند سران فتنه را!- آسیبی از وقاحت دشمن دیده باشد، جا دارد حتی در آخرت هم این باشد شعار ما؛ «مرگ بر آمریکا». آری! مرگ بر آن آمریکا باد که ایرانی شریف را تهدید می‌کند. آری! مرگ بر آن آمریکا باد که وسط مسابقه، متقلبانه اسب خود را عوض می‌کند. این دو جمله را وزیر محترم خارجه حقا که خیلی «ظریف» آمدند. این دو جمله یعنی «مرگ بر آمریکا»!

این نوشته در یسار ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. زمانه بر سر جنگ است یا علی مددی می‌گوید:

    به نام خدا
    چقدر زیبا و دقیق، رهبری مدیریت کردند این داستان حساس را… و همچنین خدا قوت به مردمان مذاکره! اندکی هم صبر و رفتار با تعقل نسبت به این توافق! آخر جشن گرفتن شاید دیر و زود داشته باشد ولی سوخت و سوز که ندارد! یانکی‌ها برای اجرای تعهدات، طبق معمول دبه نکنند، جشن هم می‌توان گرفت!
    ــــــــــــــ
    ح ق:
    با این حساب، اسم‌تان را بهتر است بگذارید؛ «زمانه بر سر «جشن» است یا علی مددی»!
    آخه بلانسبت شما، اوایل وبلاگ، یکی بود ی من سبیل داشت لیکن اواخواهری کامنت می‌گذاشت!
    البته تاکید می‌کنم «بلانسبت شما»!
    .
    .
    .
    این توافق، نه جای جشن دارد، نه جای غم.
    آحاد ملت هم، نه به خیابان ریختند به حالت شادی، نه سر به بیابان گذاشتند به حالت عزا!
    البته تاکید می‌کنم «آحاد ملت»!

  2. ziba می‌گوید:

    سلام!
    آقای قدیانی؛
    بدون حب و بغض عرض می‌کنم یک مورد از خطوط قرمز، تو این توافق نیست که مورد عدول واقع نشده باشه! شما متن اصلی صد و پنجاه صفحه ای رو خوندید؟ ببینید حتی لازم نیست وارد داده‌ها بشیم! همین ستانده‌ها رو هم نگاه کنید از خطوط قرمز عدول شده! مثلا رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «اینکه آمریکایی‌ها تکرار می‌کنند که «ما قرارداد با ایران می‌بندیم، بعد نگاه می‌کنیم ببینیم اگر به قرارداد عمل کردند تحریم‌ها را برمی‌داریم»، این حرف، حرف غلط و غیر قابل قبولی است. این را ما قبول نداریم. رفع تحریم‌ها جزء موضوعات مذاکره است، نه نتیجه‌ی مذاکرات…». توی همین اولین بند رفع تحریم‌ها، عبارت IAEA-verified آمده که یعنی؛ تحریم‌ها مشروط به تایید آژانس، لغو می‌شن! توی همه‌ی زمینه‌ها ائم از بازرسی، غنی‌سازی، تحریم‌ها و… از خطوط قرمز عبور شده. باز شاید من اشتباه می‌کنم.

    ـــــــــــــــــ
    ح ق:
    من هم گفتم که! توافق، ایده‌آل نیست اما بد هم نیست، به خصوص در قیاس با توافق ژنو یا چهارچوب لوزان. اینکه می‌فرمایید در توافق اخیر، از همه خط قرمزها عبور شده، اولا ناخواسته اهانت به قدرت مدیریت بزرگان است، ثانیا سخن اشتباهی است، ثالثا در عالم سیاست، هرگز با دست‌فرمان بعضی از این بچه‌حزب‌اللهی‌های سیاست‌نفهم، حرکت نکنین، رابعا آیا قرار بود که مثلا همه تحریم‌ها از همین امروز لغو شه، آمریکا هم در ازای آن، چهل تا کلاهک اتمی تحویل ایران بده؟؟!! اوصیکم به واقع‌گرایی در کنار آرمان‌گرایی…

  3. دل آرام گیرد به یاد خدا می‌گوید:

    یا حق
    خدا قوت
    مرگ بر آمریکا

  4. زمانه بر سر جنگ است یا علی مددی می‌گوید:

    بنده هم نگفتم آحاد ملت یا چیز دیگری! روی صحبتم با گروهی خاص بود که در این مواقع عین این جمله ی: ” پُزِ عالی، جیبِ خالی” عمل می‌کنند! تشخیصِ اینکه مخاطبم چه کسانی بودند، چندان هم سخت نبود…
    ــــــــــــ
    ح ق:
    خوب شد گفتین! من به خیالم قاتل بروسلی، مخاطب‌تان بود!!

  5. قاصدک منتظر می‌گوید:

    این متن فقط ۳ کلمه داشت؛ «مرگ بر آمریکا».

    چه توافق بشود چه نشود؛ امنیت اسرائیل تأمین نخواهد شد!
    چه توافق بشود چه نشود؛ اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود!
    چه توافق بشود چه نشود؛ آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند!
    چه توافق بشود چه نشود؛ آمریکا همان شیطان بزرگ است!
    چه توافق بشود چه نشود؛ آمریکا دشمن شماره یک انسان و اسلام است!
    چه توافق بشود چه نشود؛ ملت ایران جنایات آمریکا را فراموش نخواهد کرد!
    چه توافق بشود چه نشود؛ ملت ایران فتنه‌های فتنه‌گران را از یاد نخواهد برد!
    چه توافق بشود چه نشود؛ ملت ایران خائنین به انقلاب که چهره آمریکا را بزک می‌کنند، نخواهد بخشید!
    چه توافق بشود چه نشود؛ ملت ایران، خط تحریف و تحمیل را رسوا و ناامید خواهد کرد!
    چه توافق بشود چه نشود؛ ملت ایران نخواهد گذاشت انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیافتد!
    چه توافق بشود چه نشود؛ ملت ایران از جنایات سران فتنه و حامیان آنها نخواهد گذشت!
    چه توافق بشود چه نشود؛ ملت ایران به فتنه‌گران و هم‌فکران آنها اعتماد نخواهد کرد!
    چه توافق بشود چه نشود؛ ملت ایران پیرو امام و پشتیبان ولایت فقیه خواهد بود!
    چه توافق بشود چه نشود؛ ملت ایران راه شهدا و امام شهدا را ادامه خواهد داد!
    چه توافق بشود چه نشود؛ ملت ایران چشم و دل به اشارات و اوامر امام خامنه‌ای خواهد داشت!
    چه توافق بشود چه نشود؛ ملت ایران آماده جان‌فشانی برای آرمان‌های امام و انقلاب خواهد بود!
    چه توافق بشود چه نشود؛ ملت ایران حامی همه مظلومان عالم و دشمن همه ظالمان عالم خواهد بود!
    چه توافق بشود چه نشود؛ ملت ایران تا محو غده سرطانی اسرائیل از پای نخواهد نشست!
    چه توافق بشود چه نشود؛ ملت ایران دست از مبارزه با استکبار بر نخواهد داشت!
    چه توافق بشود چه نشود؛ ملت ایران مصداق اتم استکبار را آمریکا می‌داند!
    چه توافق بشود چه نشود؛ ملت ایران به مبارزه همه جانبه خود علیه آمریکا ادامه خواهد داد!
    چه توافق بشود چه نشود؛ ملت ایران هر چه فریاد دارد بر سر آمریکا می‌کشد!
    چه توافق بشود چه نشود؛ شعار ملت ایران «مرگ بر آمریکا» خواهد بود!

    «مرگ بر آمریکا»
    ـــــــــــــــــــــ
    ح ق:
    چه توافق بشود چه نشود؛ از زیبایی کامنت شما کم نخواهد شد!! 🙂

  6. چشم انتظار می‌گوید:

    ان‌شاءالله بچه حزب‌اللهی‌ها همان‌طور که شما گفتید؛ خردورزانه، صبر انقلابی خواهند کرد تا بلکه متوجه شویم این توافق، چگونه «اجرا» خواهد شد ولی یحتمل برخی مدافعان دولت، با چراغ سبز وزرات کشور قطعا آن شور کذایی را برای بهره بردن‌های کذایی به راه خواهند انداخت. که البته عیبی هم ندارد!
    http://www.vatanemrooz.ir/?nid=1649&pid=1&type=0
    ــــــــــــــــــ
    ح ق:
    بی‌خود در لفافه «ان‌شاءالله» از بعضی بچه‌حزب‌اللهی‌ها دفاع شخمی نکنید که اساسی بدم می‌آید از این کار! هم‌الان جماعتی‌شان… ولش کن! فهم و شعور اگر داشتند که این بابا، رئیس قوه مجریه نمی‌شد!! کلا چند وقته ی جوری کامنت می‌گذاری شما! نمی‌دونم چرا؟ شاید هم من زیادی حساس شده‌ام!!

  7. دل آرام گیرد به یاد خدا می‌گوید:

    اینکه آقایان روحانی و ظریف گفتند که این پایان مذاکرات نیست و آغاز است، یعنی چی دقیقا؟؟

  8. ziba می‌گوید:

    می‌دونم روال قسمت نظرات وبلاگتون مباحثه و مناظره نیست! برای همین شک دارم روی پاسختون پاسخ بگذارم!!… می‌ترسم…………

  9. سمانه می‌گوید:

    بنازم وجود نازنین بزرگ‌مردی را که با چند جمله از همین‌جا مسیر مذاکرات را در آن‌سوی دنیا عوض کرد!
    بر خامنه‌ای رهبر خوبان صلوات!

  10. ناشناس می‌گوید:

    با توجه به متن شما، انتخاب تیتر “قدردانی از تیم هسته‌ای” برای بیانات حضرت آقا در وطن‌امروز برام جالب بود. خدایی اولش با اون تیتر جا خوردم.

  11. زمانه بر سر جنگ است یا علی مددی می‌گوید:

    جای کل کل و ادامه بحث نیست؛ در حال نوشتن متن دیگری هم فکر کنم هستید! نمی‌خواهم درگیر بحث‌های بی‌فایده و نتیجتا خسته کننده شوید و الا:
    “بچه حزب‌اللهی زیر برف بمونه، زیر حرف نمی‌مونه”!
    ـــــــــــــــــــ
    ح ق:
    اینکه خب! جمله خودمه اما… بچه حزب‌اللهی سراغ دارم هم زیر حرف مونده، هم زیر برف، هم زیر کفش احمدی‌نژاد، هم زیر عبای عالیجناب، هم زیر تفرقه، هم زیر «من سرهنگ نیستم؛ حقوق‌دانم!» من اون روز رو می‌بینم که همین قالیباف بی‌کیاست، اتوبان همت رو از تبریز وصل کرده به مشهد، اما بچه حزب‌اللهی هنوز مونده زیر حرف! جز این است که فقط با ۴ تا جمله، طرف شد رئیس جمهور مملکت؟؟!! رای ملت بود یا تفرقه من و ما؟؟!!

  12. ناشناس می‌گوید:

    «بچه‌حزب‌اللهی‌های سیاست‌نفهم» مصداق کاملش جلیلی است؛ ۸ سال مردم رو سر کار گذاشت و تاریخ ادیان در مذاکرات تدریس کرد!
    ـــــــــــــــــ
    ح ق:
    روحانی که نان ورود شخمی آقاسعید به عرصه انتخابات رو خورد، ایضا بی‌کیاستی خود قالیباف اما… جوجه همین توافق رو هم باید آخر مقوله اجرا محاسبه کرد! آن‌وقت معلوم خواهد شد که تدریس تاریخ ادیان در مذاکرات بدتر است یا خوش‌بین بودن زیادی به دشمن! فعلا صبر کنید… ما حالاحالاها با هم کار داریم!

  13. چشم انتظار می‌گوید:

    به نظرم می‌رسه؛
    شخص شیخ حسن بیش‌تر از اون که راضی به رفع یا تعلیق یا لغو و یا هر چیِ تحریم باشه، دنبال گرفتن کوسه از دریای مواج این اتفاق برای اسفند ماهه! چرا که با همه‌ی کم کاری‌ها و سوء مدیریت‌ها در این دو سال، روی این موج سوار می‌شه تا برسه به انتخابات مجلس. و امیدوارم سران اصولگرایی باز نویسنده‌ی فهیم قطعه‌ی ۲۶ رو وادار نکنند که بگوید؛
    http://www.ghadiany.ir/1392/19181

  14. مهاجر می‌گوید:

    اینکه از طرفی آمریکایی‌ها گفتن ما به توافق خوب رسیدیم، از طرفی کنگره آمریکا و نیز اسرائیل ناراضی‌اند یعنی چی؟ دارن فیلم بازی می‌کنند؟ رئیس جمهور محترم هم مثل همیشه فاتحانه صحبت کردند و گفتند: «به همه اهداف خود رسیدیم». یکی به این حیرت پایان دهد…

  15. حسین می‌گوید:

    ان‌شاءلله که نتیجه همه این کارها به راحت‌تر شدن زندگی مردم مخصوصا قشر ضعیف جامعه منتهی بشه، نه اینکه یه عده با منم‌منم بخوان پز توافق را بدهند.
    خواندن این بیانات آقا هم در این زمان برای نرفتن به خواب غفلت مناسبه:

    «مبارزه با استکبار و نظام سلطه، بر اساس مبانی قرآنی، هیچ‌گاه تعطیل پذیر نیست و امروز امریکا کامل ترین مصداق استکبار است. به مسئولین مذاکره کننده نیز گفته‌ایم که فقط در موضوع هسته‌ای، حق دارید مذاکره کنید و با اینکه طرف امریکایی گاهی مسائل منطقه، از جمله سوریه و یمن را پیش می کشد، مسئولین ما می‌گویند؛ در این مسائل مذاکره نمی‌کنیم. مبارزه با استکبار جزء مبانی انقلاب و از کارهای اساسی است، بنابراین، خودتان را برای ادامه مبارزه با استکبار آماده کنید.»

  16. چشم انتظار می‌گوید:

    اصلش این متن فقط ۳ کلمه داشت؛ «مرگ بر آمریکا». اگر و فقط اگر یک ایرانی ناظر بر تحریم‌های ۸۸ به این طرف -خدا لعنت کند سران فتنه را!- آسیبی از وقاحت دشمن دیده باشد، جا دارد حتی در آخرت هم این باشد شعار ما؛ «مرگ بر آمریکا».

    احسنت…

  17. رضا اعتدال طلب -پزشک می‌گوید:

    آقای قدیانی!
    {ح ق: جانم! خوشم میاد این «آقا» رو همچین خوب و مودبانه می‌گی!}
    فکر نمی‌کنید این توافق، اغمای سیاسی جبهه‌ی شما برای حداقل ۵ سال آینده باشد؟؟
    {ح ق: این توافق، بندهای خوبش از قضا محصول نقدهای جبهه سیاسی ما بود! عدم تعویض اسب هنگام مسابقه، ایضا نهی از منکر تهدید ایرانی، جملاتی بود که آقای ظریف، پس از مطالعه کامنت‌های اسلامی ایرانی یاد گرفت که به دشمن بگه!}
    اوصیکم به واقع‌گرایی!!
    {ح ق: «اوصیکم» عربی هستش! شما همون بهتره به جای بندری، غربی برقصی!! 🙂 و اما، دم ذکاوت نظام مقدس جمهوری اسلامی گرم! از مشتی نوچه فتنه سال ۸۸ یعنی امثال خود شما که خواب‌های آشفته داشتین برای این دیار ۳۰۰ هزار شهید می‌دیدین، رسما پاچه‌خوار وزیر خارجه و رئیس قوه مجریه‌اش درست کرده!! به خدا وقتی از تصمیمات این نظام، یعنی همان نظام سال ۸۸ دفاع می‌کنی، کیف می‌کنم! هدف رام کردن شما بود که حاصل شده عین چی! حالا برو تو اغما عزیز برادر!}

  18. چشم انتظار می‌گوید:

    تعریف نباشه! 🙂
    منظور خودمان بودیم، نه اون دسته که اسما حزب‌اللهی هستند!!

  19. چشم انتظار می‌گوید:

    خصوصی؛
    دومیش درسته… حساس شدی داداش! 🙂

  20. ziba می‌گوید:

    دست شما درد نکنه……………

  21. رضا اعتدال طلب -پزشک می‌گوید:

    آقای قدیانی
    {آقای قدیانی: جانم؟}
    این همان توافقی بود که ۸ سال پیش لاریجانی و سولانا به آن رسیده بودند با کمی زیاد و کم، و مسولین هم موافق بودند، غیر از ۱ نفر!
    یک نفر که رییس جمهور بود و قصد تقابل با دنیا را داشت…
    چه کسی مسئول افراطی‌گری‌های آن ۸ سال است و این همه هزینه تحمیل شده به ملت ایران؟؟
    والله باید پاسخگو باشد آن مرد رفته…
    ــــــــــــــــ
    ح ق:
    اولا، نوچه‌های «آن مرد رفته» به شما دارن بد و بیراه می‌گن یا به من؟؟!!
    ثانیا، سرکار خانم زن‌بیل، یعنی زن بیل، همین هفته پیش گفت؛ «اگر من رئیس جمهور آمریکا شوم، به ایران حمله می‌کنم!» مع‌الاسف، این جمله، نه در دوران «آن مرد رفته»، بلکه در دوران «این کلید زهوار در رفته» منعقد شد!!
    ثالثا، پیدا کن پاسخگو را…

  22. ناشناس می‌گوید:

    و سرانجام کیهان به روز شد!
    http://kayhan.ir/fa/issue/478/1

  23. چشم انتظار می‌گوید:
  24. چشم انتظار می‌گوید:

    حاج آقا خاطره: توافق امروز، از فتح خرمشهر بالاتر بود!

  25. نسیم می‌گوید:

    هاشمی رفسنجانی: «نباید از بازدید از مراکز نظامی ترسید! خیلی از بزرگان فکر نمی‌کردند که این اتفاق بیفتد و دلیل آن تفکر به سبک گذشته بود.”

  26. بیست و ششی می‌گوید:

    احسنت بابت این تحلیل هوشمندانه.

  27. اسلامی ایرانی می‌گوید:

    اول: ی خسته نباشید به تیم مذاکره، مخصوصا آقا ظریف می‌گم.
    دوم: اگه دبه در نیاوردن، بیا بزن تو گوش من.
    سوم: اوباما هم جفتک نندازه، یک سال و نیم دیگه، یکی دیگه میاد جفتک می‌اندازه.
    چهارم: عمر این توافق با عمر این دولت به پایان می‌رسه.
    پنجم: اینقدر نق نزنید، هر کی بهتر از ظریف بلده، بسم‌الله.
    ششم: اقتصاد ایران فقط با ریشه‌کن کردن اختلاس و رشوه، جان دوباره می‌گیره.
    هفتم: هر چی خیره، برای این کشور و ملت، آرزومندم.
    هشتم: داداش! دوست دارم، دلتنگیم…

  28. حسین می‌گوید:

    خدمت دکی عزیز عارضم که بخش اعظم تحریمها به خاطر فتنه سال ۸۸ اعمال شده که علی‌الحساب، آن مرد در حصر رفته و آن ملاقات سوروس رفته و آن خاطره بافنده و آقازاده‌اش باید جواب بدن. اگه قرار به جواب دادنه، پس اینها هم باید جواب بدن! اوکی؟

  29. صبا می‌گوید:

    “هم دوستان حزب‌اللهی، هم دوستان مدافع دولت”!
    چه دسته‌بندی بامزه‌ای!

  30. منم گدای فاطمه می‌گوید:

    «دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان»

    بسم الله الرحمن الرحیم. اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَکْرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیْکَ مِنْ بَیْنِ الْوَسَائِلِ یَا مَنْ لا یَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّینَ.

    خدایا! در این روز بهره‌ام را از مستحبات افزون کن و به خاطر ابراز خواسته‌هایم گرامی‌ام دار و از میان اسباب، وسیله مرا به درگاهت نزدیکتر گردان. ای آن که اصرار اصرارکنندگان مشغولش نمی‌دارد.

  31. رضا اعتدال طلب - پزشک می‌گوید:

    اسلامی ایرانی عزیز!

    اوباما و رییس جمهور بعدی که هیچ، اگه بتمن و سوپرمن هم تونستن دیگه همچین رژیم تحریمی علیه یه کشور درست کنن بیا بزن تو گوش من!
    این رژیم تحریمی، حاصل ترساندن دنیا از لولوی “میم. الف” بود وگر نه روسیه، چین، هند، کره جنوبی و میانمار (!) و… هم باهاش همراه نمی‌شدن!
    یعنی ببین طرف چه هنری داشته سر ی قضیه تونسته اوباما و پوتین رو هم نظر کنه…
    در این حد!

  32. سیداحمد می‌گوید:

    “مهم، «عمل به مفاد این توافق» است و الا خود توافق که در واقع چیزی بیشتر از یک «انشا» نیست.”

    دقیقا!

  33. حیدر علی می‌گوید:

    سلام حاجی
    خدا قوت

  34. چشم انتظار می‌گوید:

    ماه مبارک هم تموم شد. حیف! باز هم اونطور که باید حظ نبردیم. اللهم وفر حظی…

  35. سیداحمد می‌گوید:

    توافق… ان‌شاءالله که خیر است!

  36. گفت و شنود می‌گوید:

    احترام متقابل!

    گفت: بعد از اعلام نتیجه مذاکرات ایران و ۵+۱ در وین، باراک اوباما در یک نطق تلویزیونی گفت؛ ضمانت اجرای این توافق، اعتماد به ایران نیست، بلکه راستی‌آزمایی از سوی آژانس است.
    گفتم: ولی رئیس جمهور کشورمان با حفظ ادب و نزاکت گفت؛ این توافق نتیجه «تعامل» از جانب ایران و «احترام متقابل» از سوی کشورهای ۵+۱ است.

    گفت: این مقامات آمریکایی گاوچران، چه می‌دانند ادب چیست؟ که معنی «احترام متقابل» را درک کنند؟!
    گفتم: چه عرض کنم؟! شخصی می‌گفت؛ اگر به همدیگر احترام بگذاریم، همدیگر هم به ما احترام می‌گذارد؟!

  37. یکی از پروانه ها می‌گوید:

    سلام
    یک چیز جدید یاد گرفتم؛ “اوصیکم به واقع‌گرایی و آرمان‌گرایی”.

  38. سیدمهدی(خط) می‌گوید:

    سلام به همه

    خدا رو شکر که آدم‌هایی مثل حاج آقا شریعتمداری هستند؛ آدم، فانوس به‌ دست در سرگردانی خوب و بد نمونه.
    خدا، داداش حسین رو هم حفظ کنه که همشیه مطالبش به آدم انگیزه می‌ده.

  39. خواهرشهید می‌گوید:

    اسلامی ایرانی!
    «رانت» را یادت رفت که «ام‌الفساد» است.

    و اما در مورد توافق؛
    «ان‌الله مع‌الصابرین».

  40. رضا جهانجوی می‌گوید:

    لا حول و لا قوه الا بالله…
    همین!

  41. اسلامی ایرانی می‌گوید:

    آقا من یه چیزی بگم، یادگاری بمونه.
    بنده به مفاد و بند و ضمیمه و تبصره و غیره، کاری ندارم.
    ما ی رهبری داریم که شاگرد امامی بود که فروپاشی شوروی رو در اوج قدرتش، نه پیش بینی، که دیده بود!
    اگه امام، آینده رو دید، سید علی هم می‌بینه.
    ی کلام فرمود: «خوش‌بین نیستم!»
    حالا ببین کی به این حرف می‌رسین. دور نیست.

  42. سیداحمد می‌گوید:

    یا ستار العیوب… یا غفار الذنوب…
    العفو… العفو… العفو…

    http://meysammotiee.ir/files/other/ramezan/Shab29Ramazan1390%5B01%5D.mp3
    http://meysammotiee.ir/files/other/ramezan/Shab27Ramazan1393%5B02%5D.mp3

    تموم شد!
    خدا نکنه دست خالی از این مهمونی بریم…

  43. قاصدک منتظر می‌گوید:

    امام خامنه‌ای:

    «عزیزان! ماه رمضان، فصل معنویّت، بهار معنویّت، بهار صفا تمام شد؛ روزهای آخر ماه رمضان را می‌گذرانیم. اگر سرزمین حاصلخیز دلهای شما و جان‌های پاک شما ان‌شاءالله تحت تأثیر باران لطیف رحمت و لطف الهی در این ماه قرار گرفته باشد، در آینده میوه‌های خودش را خواهد داد. البته برای جوان‌ها فصل رویش معنوی هیچ‌وقت تمام نمی‌شود؛ بله! ماه رمضان ویژگی‌ای دارد؛ اختصاصی دارد؛ لکن رویش معنویّت در جوان‌ها همیشه امکان‌پذیر است.»

  44. اسلامی ایرانی می‌گوید:

    سید، ماه تموم شد ولی خداییش این دو سه روز آخر، مرد افکنه!
    خدایا، این روزه دوزاری بنده را قبول بفرما.
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

  45. یکی از پروانه ها می‌گوید:

    سلام
    سوال: حتی اگر بنا به عمل کردن آمریکا به قرار داد باشد… باز هم مرگ بر آمریکا؟ چرا؟ دلیل اینکه آقای برادر قدیانی در این مطلب چند بار مرگ بر آمریکا را تاکید می‌کنند چیست؟ آیا این تاکید با مضمون سخن رهبر مبنی بر خوش‌بین نبودنشان همخوانی دارد؟ و از آن طرف، همکاری رهبر و انقلابی خواندن عده‌ای، نشان از دو کلمه اوصیکم به واقع‌گرایی و آرمان‌گرایی دارد؟!

  46. میلاد می‌گوید:

    سلام
    به نظرم استفاده از واژه “شور حسینی” و مقایسه آن با “شور هسته‌ای” و هم‌چنین قرار دادن آن در کنار “شور بی شعور” اصلا درست نیست و از شما خواهش دارم که آن را اصلاح کنید. با تشکر.
    ـــــــــــــــ
    ح ق:
    بله! الان که خودم دوباره خواندم، دیدم حق با شماست. فلذا «شور حسینی» شد «شور هسته‌ای»! اساسا این جمله «شور حسینی برتان ندارد» که توی زبان ملت افتاده، ناخواسته حاوی اهانت به بزرگان دین است. ممنون بابت این تذکر.

  47. بچه هیئتی می‌گوید:

    دفتر آیت‌الله وحید خراسانی؛
    «تماشای فیلم رستاخیز جایز نیست…».

  48. نیما می‌گوید:

    متن متین و سلامتی بود. به این نگاه و دیدگاه یعنی “عقل‌نوشت” جای “دل‌نوشت”، در این شرایط احتیاج بیشتری است.
    ممنون که همیشه و به خوبی، موقعیت را متوجه می‌شوید.

  49. قطعه 28 می‌گوید:

    مرگ بر آمریکا…
    با یا بی توافق!

  50. تسنیم می‌گوید:

    سلام
    آقای قدیانی! با تمام احترامی که برای شما و قطعه و عزیزان قطعه قائلم، باید بگم گویا شما متن اصلی ۱۵۹ صفحه‌ای رو مطالعه نکردید……

  51. ع.ح.ق می‌گوید:

    این صفحه اول روزنامه ابتکار:
    http://www.ebtekarnews.com/

    حضرت آقا:

    «هر ملّتی به آمریکا اعتماد کرد، ضربه خورد، حتّی آن کسانی که دوست آمریکا بودند. حالا در کشور ما دکتر مصدّق به آمریکایی‌ها اعتماد کرد و برای اینکه بتواند خود را از زیر فشار انگلیس‌ها نجات بدهد، به آمریکاییها متوسّل شد؛ آمریکاییها به جای اینکه به دکتر مصدّق که به آنها حسن ظن پیدا کرده بود کمک کنند، با انگلیس‌ها هم‌دست شدند، مأمور خودشان را فرستادند اینجا و کودتای ۲۸ مرداد را راه انداختند. مصدّق اعتماد کرد، کتکش را [هم‌] خورد…»!

    امیدوارم همون بلایی که سر مصدق اومد، سر عالیجنابان نیاید…

  52. ساحل می‌گوید:

    وقتی فهمیدم آقای ظریف چنین جمله‌ای به خانم موگرینی گفته که «هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید» واقعا به غیرت ایشون افتخار کردم. انصافا تلاش قابل قبولی بود. به هر حال در مقابل آن شیاطین، شاید بهتر از این هم نمی‌شد توافق کرد. ضمن اینکه حضرت آقا فرموده بودند:

    “انتقادها با لحاظِ این معنا باشد که آن طرف مقابل بعضی از عیوبی را که ما در انتقادمان ذکر می‌کنیم ممکن است می‌دانند، [امّا] خب به این نتیجه رسیده‌اند یا ضرورت‌ها آنها را به اینجا کشانده یا به هر دلیل دیگری.”

    احتمالا اشکالاتی که ممکن است در این توافق باشد هم ناشی از همین ضرورت‌هاست.
    ـــــــــــــــــــــــ
    ح ق:
    کلا از کامنت‌های دقیق، خوشم میاد! ما هم نقدی اگر به این مردمان داشتیم، همیشه و همیشه از سر خیرخواهی بوده و با نیت الهی.

  53. سید علی قاف می‌گوید:

    تحریم‌های ۸۸ به این طرف؟ تحریم‌ها هم تقصیر فتنه گران بود؟ خیلی با مزه‌ای! خدا رو شکر که سال‌های ۸۴ تا ۹۲ همه‌ی مملکت از سپاه، دولت، شورای نگهبان، شوراهای شهر، شهرداری‌ها و قوه قضائیه، یک‌پارچه دست شما اصولگراها بود و دقیقا بدترین دوره مملکت هم شد!! تقوای الهی پیشه کنید و کنیم و انصاف!
    یا علی

  54. هنوز منتظریم... می‌گوید:

    سلام! خصوصی؛
    تو این توافق مشخصه که رعایت بخشی از خطوط قرمز نشده……

  55. مرتضی می‌گوید:

    احسنت به این تحلیل درست. واقعا از روی بصیرت بود.
    حسین قدیانی خیلی فرق دارد با جماعتی از دوستان حزب‌اللهی که کلا کارشان نق زدن است، نه حتی نقد کردن!

  56. سیداحمد می‌گوید:

    یکی از پروانه‌ها؛
    (اسم شما منو یاد قدیمای قطعه ۲۶ می‌اندازه!)

    حرفی نمی‌زنم! فقط توصیه می‌کنم این جملات رو بخونید.
    “یک نکته‌ی دیگری که سؤال کردند [این بود که] تکلیف مبارزه‌ی با استکبار پس از مذاکرات چیست؟ خب، مگر مبارزه‌ی با استکبار، تعطیل‌پذیر است؟ مبارزه‌ی با استکبار، مبارزه‌ی با نظام سلطه تعطیل‌پذیر نیست. این هم جزو همین حرف‌هایی است که اتّفاقاً امروز من یادداشت کرده‌ام که به شما بگویم. این جزو کارهای ما است، جزو کارهای اساسی است، جزو مبانی انقلاب است. یعنی اگر مبارزه‌ی با استکبار نباشد، ما اصلاً تابع قرآن نیستیم. مبارزه‌ی با استکبار که تمام نمی‌شود. در مورد مصادیق استکبار، آمریکا اتمّ مصادیق استکبار است.”

  57. شیدا می‌گوید:

    چه حلاوتى دارد جواب‌های‌تان به دکتر اعتدال!

  58. سایه/روشن می‌گوید:

    «شور بی‌شعور، چه از نوع غم باشد، چه از نوع شادی، مغایرت دارد با خرد.»

    واقعا همین‌طوره!

  59. پیرمرد می‌گوید:

    طاعات همگی قبول. در آخرین روزهای ضیافت الهی مرا در دعاهای‌تان فراموش نکنید.

    حاج آقا خاطره جدیدا در حالت چرت هم رویا می‌بیند!
    رئیس مجمع تشخیص گفت: آن روز که با مهدی صحبت می‌کردم، وی به من گفت اگر شما و آقا، نظر مشورتی بدهید، علی‌رغم اینکه مخالف این مسئله هستم، می‌پذیرم. من به وی گفتم: اجازه بده تا فردا با آقا صحبت کنم. هنگامی که بازگشتم، شب تلفن کردم و فردا هم خدمت آقا رفتم. ایشان گفتند: «اگر نظر خودت هم این باشد من موافقم». من گفتم: «روی این پرونده دو سه سال است که حرف می‌زنند. اگر این کار را انجام بدهیم و شما عفو کنید، به شما هم صدمه می‌خورد و می‌گویند رفیق بازی کردید و به من هم صدمه می‌خورد و می‌گویند اعمال نفوذ کردی! بنابراین ترجیح می‌دهم این کار را انجام ندهیم و اگر شما می‌خواهید کمک کنید، دستور بدهید که دادگاهی مستقل تشکیل شود…».

  60. دل آرام گیرد به یاد خدا می‌گوید:

    قابل توجه کسانی که می‌گویند؛ وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد……

  61. رُهام می‌گوید:

    سلام علیکم آقای قدیانی؛
    اولین بار است (شاید هم آخرینش) که در وبگاه‌تان دیدگاهی می‌نگارم. بر این باورم مطلبی که در “وطن امروز” نگاشتید؛ “به جا” نبود……

  62. سیداحمد می‌گوید:

    دل آرام گیرد به یاد خدا؛

    دل داداش حسین هم آرام گیرد اگر جنابعالی و شمار دیگری از دوستان، زحمت مرتب کردن کامنت‌تان را خودتان متحمل شوید. لااقل کوتاه‌تر کامنت بگذارید که ویرایشش خیلی وقت‌گیر نباشد. شرمنده که نقطه‌چین شد کامنت خوب‌ و البته طولانی‌تان!

  63. رُهام می‌گوید:

    سلامی دگر باره؛
    مطلبم را کامل به همراه استدلالاتش می‌گذاشتید تا دیگران هم بخوانند. اکنون زمان “سکوت وحدت‌شکن” نیست؛ زمان “نقد هم‌آواآفرین” است……
    ـــــــــــــــ
    ح ق:
    آفرین! 🙂

  64. رُهام می‌گوید:

    ممنون واقعا……
    ـــــــــــ
    ح ق:
    شما تا همین الان، ۳ تا کامنت گذاشتی در قطعه ۲۶! 🙂

  65. نسیم می‌گوید:

    پاسخ رهبر انقلاب به نامه رئیس جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای
    بسم الله الرحمن الرحیم
    جناب آقای رئیس‌جمهور
    با سلام و تحیت و تشکر از زحمات فراوان جنابعالی، اولا لازم می‌دانم از تلاش پیگیر و پر طاقت هیئت مذاکره‌ کننده‌ی هسته‌ای صمیمانه تشکر و قدردانی کنم و پاداش الهی را برای آنان مسألت نمایم، سپس، به سرانجام رسیدن این مذاکرات، گام مهمی است، با این حال لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود. به خوبی می‌دانید که برخی از شش دولت طرف مقابل به هیچ رو قابل اعتماد نیستند. از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت.
    والسلام علیکم و رحمهةالله
    سید علی خامنه‌ای
    ۱۳۹۴/۴/۲۴

  66. نسیم می‌گوید:

    کلمه به کلمه نامه آقا مهم و راهگشاست که جلوی ضررهای محتمل ناشی از توافق رو می‌گیره!
    البته اگر آقایون توجه لازم رو داشته باشند!

  67. سیداحمد می‌گوید:

    قربون آقا برم با این‌همه درایت!
    واقعا رهبر “حکیمی” داریم.

    الحمدلله رب العالمین…

  68. بنده خدا می‌گوید:

    چقدر کامنت؟!

  69. قمی می‌گوید:

    سلام. خسته نباشید. خوبه همین چند روز پیش رهبر انقلاب فرمودند؛ «مقابل آرمان‌گرایی، محافظه‌کاری قرار دارد، نه واقع‌گرایی».
    تعجب می‌کنم به این نکته توجه ندارید و مدام آرمان‌گرایی را مقابل واقع‌گرایی قرار می‌دهید.

  70. ناشناس می‌گوید:

    این همه حضرت ماه، حضرت ماه کردنت برای نان بود؟
    حتما بوده!
    چون اکثر خطوط قرمز رهبری در برجام زیر پا گذاشته شده است…
    خاک بر سرت…
    ـــــــــــــــــــــــ
    ح ق:
    اگر زحمت بکشی، نوع خاک را هم خودت معین کنی که دیگر عالی می‌شود!

  71. پسر شهید می‌گوید:

    حافظ:

    به آب دیده بشوییم خرقه‌ها از می
    که موسم ورع و روزگار پرهیز است

  72. دل آرام گیرد به یاد خدا می‌گوید:

    دشمن‌تان شرمنده باشد آقا سید!

    ینده عذرخواهی می‌کنم…… باز هم ببخشید!

  73. یکی از پروانه ها می‌گوید:

    سلام
    فقط می‌تونم بگم ببخشید از سوال قبلی‌ام اما معنی صحبت آقا مبنی بر حفظ وحدت و فضای خردمندانه دقیقا چیست؟!……

  74. چه فرقی می‌کنه؟! می‌گوید:

    ساعت وبلاگ خرابه؟

  75. ناشناس می‌گوید:

    جناب قمی؛
    حضرت آقا سال ۹۲ فرمودند:
    “آرمان‌خواهی بدون واقع‌نگری، به توهم می‌انجامد.”
    معنای این جمله چیست؟
    این دو مقابل هم نیستند اما آرمان‌خواهی صرف، معنایی جز توهم ندارد. آرمان‌خواهی لازم است اما برای کامل بودن، به واقع‌نگری نیاز است و بالعکس.
    اشاره آقای قدیانی هم به همین مطلب و لازم بودن هر دو با هم است، نه در مقابل هم قرار دادن‌شان!
    اگر این دو در مقابل هم بودند که “اوصیکم به واقع‌گرایی در کنار آرمان‌خواهی” معنایی نداشت!
    ــــــــــــــــــ
    ح ق:
    کلا ی عده دوست دارند همین طور گیر بی‌خود به مطلب بدهند! فلذا اگر ما «جشن‌اولی» داریم، «نقداولی» هم مع‌الاسف داریم!!

  76. حسین قدیانی می‌گوید:

    جناب «زمانه بر سر جنگ است…»!
    من یک عذرخواهی به شما بدهکارم. منظورتان از کامنت اولی را که گذاشتید، درست متوجه نشدم! درگیر نوشتن متن دیگری بودم، فلذا تند هم جوابتان را دادم. حلال کن اخوی، این برادر کوچکت را.

    جناب «چشم‌انتظار»!
    به شما هم یک عذرخواهی بدهکارم! جواب کامنت‌تان را تند دادم. عفو بفرما.

  77. ناشناس می‌گوید:

    انقدر که بعضی روی نبودن کلمه “تبریک” در نامه حضرت آقا مانور می‌دهند، روی آنچه در نامه آمده است مانور نمی‌دهند!
    خب آقا تبریک نگفتند اما تشکر ویژه که کردند! آنها که انقدر مثلا مقیدند چرا این تشکر را نمی‌بینند؟

  78. ناشناس می‌گوید:

    در مسئله توافق اخیر، نگاه روزنامه وطن امروز را به نگاه روزنامه کیهان برتری می‌دهم.
    سنجیده‌تر عمل کرد وطن.

  79. زمانه بر سر جنگ است یا علی مددی می‌گوید:

    شما این‌همه تهمت و فحش و ناسزا می‌شنوی، حالا ما برای یه جمله یا جوابی از شما بخوایم ناراحت یا دلگیر شیم؟!
    نه برادر، نه… شما ما رو حلال کن!

  80. ziba می‌گوید:

    http://www.rajanews.com/news/217238
    البته اگه مدیریت بزرگان مخدوش نشه!!

  81. همشهری باکری می‌گوید:

    متن را بی خیال… نویسنده چه با اخلاق شده! 🙂

  82. همشهری باکری می‌گوید:

    هیلارى کلینتون در کتاب خاطراتش می‌نویسد؛
    «انتخابات سال ٩٢ که رسید، دو گروه از کاندیداها درباره اقتصاد صحبت کردند. بعضى از نامزدها با شعارهاى پوچ در باره توسعه و پیشرفت اسلامى، کمپین کردند. از طرفى هم برخى نامزدها سخن از این می‌گفتند که نمى‌توانیم امتیاز ندهیم و امتیاز بگیریم. نمی‌شود مردم را به خاطر چند شعار، گرسنه نگه داشت و یکى دیگرشان گفت؛ سانتریفیوژها بچرخد، به شرطى که چرخ زندگى مردم هم بچرخد»!

    خواهش می‌کنم دقت کنید! کلینتون می‌گوید؛
    «ما از دیدن این مناظرات تلویزیونى شوکه شدیم و این اولین بارى بود که در باره مسائل هسته‌اى به طور صریح، بر خلاف سیاست‌هاى انقلابى صحبت شد»!
    نمی‌خواهم العیاذبالله به کسى اتهام وارد کنم، همه ان‌شاءالله، مثلا با حسن نیت حرف زده‌اند اما مهم برداشت دشمن است…

    هیلاری می‌گوید؛
    «ما وقتى مناظرات را دیدیم، معلوم شد که باید تحریم را شدیدتر کنیم، چون دارد اثر می‌کند، ما از حرف‌هاى اینها فهمیدیم که تحریم‌ها چقدر اثر داشته است، چون طرف ایرانى لحن خود را تغییر داده بود»!

    بعد دوباره می‌گوید؛
    «رئیس جمهور اوباما تصمیم گرفت که زمان آن رسیده تا فشارها را افزایش دهیم و گزینه‌ها را تیزتر کنیم و اکنون که باد در حمایت از ما وزیده است، ارزش دارد براى غلبه بر مخالفت‌ها تلاش کنیم و تحریم‌هاى شدید و جدید را تصویب کنیم»!

    باز می‌گوید؛
    «از آن به بعد خودم بلند شدم و کشور به کشور می‌رفتم و حتى به کشورهاى ضعیفى مثل نیجریه، توگو ، اوگاندا و… که صاحب حق راى بودند، سر می‌زدم و با شخص اول‌شان صحبت می‌کردم و با تهدید و تشویق، آنها را متقاعد به راى مثبت به تحریمها می‌کردم»!

    دومرتبه می‌گوید؛
    «ایران که در رقص استادانه سیاست ماهر بود را باید مهار می‌کردیم. گفتیم ما قطعنامه بى‌دندان نمی‌خواهیم و شروع کردیم به تشدید لحن درباره تحریم‌ها و نفت را ارزان‌تر کرده و تحریم‌ها را سخت‌تر کردیم…»!

    پس از اعتراف آنها به اینکه تحریم‌ها اثر خود را گذاشته، از این پس دیپلماسى، هم لذت‌بخش و هم موثر بود؛
    «تنبلى در اقتصاد داخلى، التماس در سیاست خارجى»

    {حسن رحیم‌پور ازغدی، بیست و هفتم ی ماه نود و سه}

  83. ناشناس می‌گوید:

    همشهری باکری؛
    آقا این آرامش قبل از طوفانه! خدا به خیر بگذرونه! 🙂

  84. یکی از پروانه ها می‌گوید:

    سلام…
    بعضی وقت‌ها هنر در انتخاب یک اسم برای وبلاگ است.
    ممنون از برادر قدیانی که اسم این وبلاگ را به نام قطعه‌ای از قطعات بهشت زهرای شهدا زدند.

    بر شهدا صلوات؛
    «اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم»

  85. فرهنگی می‌گوید:

    همشهری باکری؛
    سلام بر شما
    خیلی متشکرم از شما.
    متن بسیار بجا و بصیرت‏‌افزایی بود.
    استدعای خیر کثیر از خدای رحیم برای دکتر رحیم‏‌پور ازغدی داریم.

  86. چشم انتظار می‌گوید:

    عمومی!
    داداش حسین، کامنت شما رو الان دیدم!
    اولا؛ اونقدر به گردن من حق دارید که بعضی مواقع نیاز به تذکر داشته باشم.
    ثانیا؛ به نظر خودم هرگز تند نبود.
    ثالثا؛ مگه یه بار خصوصی 😉 بهم نگفتی ما با هم نداریم؟ پس…

  87. ناشناس می‌گوید:

    چشم انتظار؛
    داداش اگه گفتن «با هم نداریم» شما گولش رو نخور! 🙂

  88. بسیجی می‌گوید:

    سلام
    آقای قدیانی!
    متاسفانه گاهی اظهارات تندی دارید که حد اخلاق رو زیرپا می گذارید اما در کل، از قلم‌تان که خدمت انقلاب قرار داده‌اید به سهم خودم تشکر می‌کنم.

  89. ناشناس می‌گوید:

    به نظرتون بند ۱ و ۲ متن‌تون، با مطلب ذیل از آقای مهدی محمدی هم‌خوانی دارد؟

    «فاجعه‌بارترین بخش‌های این قطعنامه هنوز باقی مانده است. این فاجعه از تحریم‌هایی آغاز می‌شود که این قطعنامه بر برنامه موشکی ایران تحمیل می‌کند. در پاراگراف ۳ ضمیمه B آمده است: “از ایران خواسته می‌شود هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک هر گونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا زمان ۸ سال پس از «روز پذیرش برجام» یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که «جمع‌بندی مبسوط» را تایید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد”. این یک تحریم موشکی کامل برای کشوری چون ایران است که عملا همه انواع موشک‌های آن بالستیک محسوب می‌شود. برجام قرار بود مشکل هسته‌ای ایران را حل کند، نه اینکه آن مشکل را مبهم بگذارد و مشکلی بزرگ‌تر برای برنامه موشکی ایران -که رکن توان دفاعی ماست- به‌وجود بیاورد.»

  90. سیداحمد می‌گوید:

    ناشناس ۱۱:۲۳؛

    گیر به قول داداش حسین، شخمی بخواهید بدهید، این بند یادداشت آقای محمدی، در وهله اول، اختلال داره با کلیات اولین یادداشت خود ایشان، پس از توافق!
    http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/BlockPrint/141939
    اتفاقا متن لینک بالا، به نسبت، نظر مساعدتری دارد درباره توافق هسته‌ای، تا متن این پست وبلاگ قطعه ۲۶!
    .
    .
    .
    نکته بسیار مهم! این یادداشت‌ها را باید در طول هم خواند، نه در عرض هم.
    مثل این می‌ماند که بگوییم؛
    اگر از نظر رهبر حکیم انقلاب، آقایان ظریف و الباقی، متدین و امین و شجاع و غیور هستند، پس چرا معظم‌له بارها و بارها نکاتی مهم، جدی و در عین حال بسیار بدیهی را به این تیم گوش‌زد می‌کنند که گویی مردمان دستگاه دیپلماسی ما استغفرالله، نه دین دارند، نه امانت‌داری، نه شجاعت و نه غیرت!!
    .
    .
    .
    بدین امید که دوستان محترم، هم “آداب نقد” را رعایت کنند، هم “آداب تعریف” را.
    .
    .
    .
    در ضمن، احتمال به روز شدن وبلاگ در چهارشنبه شب یا پنج‌شنبه شب هست؛ اگر وقت داداش حسین -که البته در سفر “همدان و کرمان‌شاه” هستند- یاری کند. توضیح بیشتر اینکه نویسنده قطعه چند روزی است در شهر “کنگاور” هستند. همان شهر “معبد آناهیتا”.

  91. بیست و شیشی می‌گوید:

    یعنی وبلاگ امشب از همون دیار غرب و شمال‌غرب کشور به روز می‌شه؟
    یعنی باز هم قصه‌واره و تعریف حکایت؟
    یا شاید هم سفرنامه؟
    آخ جون! نون کرمان‌شاهی!!

  92. مرتضی می‌گوید:

    آقای قدیانی
    می‌شه بگین از نظر شما، یک توافق خوب با آمریکا دقیقا دارای چه مشخصاتی هست؟
    بابا ما با آمریکا وارد مذاکره شده بودیم، نه افغانستان‌ها!

  93. مورخ می‌گوید:

    منطقی بود. همین!

  94. چشم انتظار می‌گوید:

    مرتضی؛
    دقیقا جواب سئوال‌تان، در کامنت خودتان مستتره!
    به همون دلیلی که با آمریکای «شیطان بزرگ» و نه افغانستان، وارد مذاکره شده بودیم، باید حواسمون جمع می‌بود کلاه سرمون نره!!

  95. ساحل می‌گوید:

    نقد جدید آقای محمدی در مورد قطع‌نامه است و تحلیل اول ایشون در مورد کلیات توافق!
    بنابراین قیاس متن جدید، هم با نوشته این پست قطعه ۲۶ ناصحیح است، هم با اولین نوشته‌ خود آقای محمدی پس از توافق.
    جناب سیداحمد خیلی خوب اشاره کرد که این مطالب را باید در امتداد هم خواند، نه متعارض با هم.

    در توضیحات دیشب آقای عراقچی هم گفته شده که می‌توانیم قطع‌نامه رو مثل ۱۰ سال گذشته نقض کنیم و این نقض توافق نیست.
    توضیحات دیگری هم دادند…
    باید با واقع‌بینی روی تحلیل توافق تمرکز کرد. قطع‌نامه که صادر شد و تمام!

  96. مرضیه می‌گوید:

    سلام
    عید گذشته مبارک. طاعات قبول.
    آقا چرا بی‌خبر تشریف میارید شهر ما؟
    خبر می‌دادید استقبال خودجوش پرشور به عمل می‌آوردیم در شهر تاریخی همدان!

  97. رضا می‌گوید:

    جالبه والا!

    بخش‌های خوب توافق، به خاطر رعایت خطوط قرمز ترسیم شده توسط آیت‌الله خامنه‌ای هستش؛ بخش‌های بر فرض بدش، به خاطر متدین نبودن، شجاع نبودن، غیور نبودن نیز امین نبودن دولت اعتدال و تیم دیپلمات!!

    خیلی باحال هستید شماها، خیلی!

  98. سیداحمد می‌گوید:

    ناشناس ۱۱:۲۳؛

    داداش حسین به زودی ۲ متن پشت سر هم درباره “اوضاع روز و البته غیر روز بحث هسته‌ای” خواهد نوشت که شما را پیشاپیش دعوت می‌کنم به خواندن آن با دقت و تانی کامل. لطفا این ۲ متن بعدی را هم در طول نوشته‌های قبلی ایشان بخوانید، نه در عرض آن!

    رفقا؛

    “هسته‌ای‌نوشت‌ها”ی داداش حسین + “فوتبال‌نوشت‌ها”ی نویسنده محبوب‌مان ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک تبدیل به ۲ کتاب خواندنی و جذاب خواهد شد! در این‌باره مذاکرات مفصلی شده و چون، نوشته‌ها هم تقریبا آماده است، خیلی طول نخواهد کشید انتشار این ۲ کتاب. البته ما هم‌چنان منتظر کتاب‌هایی از داداش حسین هستیم که قبلا نخوانده باشیم‌شان، یعنی داستان و رمان.

    ــــــــــــــــــــــــ

    ح ق:
    از بس در کامنت‌هایت «طول و عرض» نوشتی، یاد «استخر» افتادم! 🙂
    اتفاقا همین چند ساعت پیش و در همین شهر «کنگاور» تنی به آب زدیم در چشمه‌ای!
    و اما، این «معبد آناهیتا» را خیلی دوست دارم، با آنکه تقریبا هیچ چیز ازش باقی نمانده الا مشتی ستون نیمه‌کاره! «معبد آناهیتا» در قیاس با «تخت جمشید» رسما به خرابه، البته «خرابه‌ای آباد و تاریخی» می‌ماند! واقعا در مقایسه با «پرسپولیس» می‌توان مدعی شد؛ هیچ چیز ازش باقی نمانده! باز صد رحمت به «تخت جمشید» که تا حدی معلوم است چی به چی هست و کی به کی!! «معبد آناهیتا» سند مستندی است دال بر یکتاپرستی ایرانیان، حتی قبل از اسلام. دلیل؟ فعلا بماند! اولا حوصله شرحش نیست! ثانیا بیشتر دوست دارم از این «ریکاوری عید فطر» استفاده بهینه کنم! و تفریح و تفرج و سفر به معنای حرفه‌ای آن!

  99. ناشناس می‌گوید:

    سیداحمد ۲۳:۰۲؛ 🙂
    سپاس از دعوت شما! منتظر می‌مانیم.
    الانم دارم تمرین «دقت و تأنی» می‌کنم! 🙂
    شما هم زود قضاوت نکن اخوی!
    یعنی الان از اون مبصرایی شدی که دلم می‌خواد…
    یاد مدرسه به خیر!

  100. صبا می‌گوید:

    “سفر به معنای حرفه ای”؟؟!!

  101. سیداحمد می‌گوید:

    ناشناس ۰۰:۴۷؛

    🙂
    البته منظورم از اون ۲ متن، متن زیبا، عارفانه و عاشقانه‌ای که ساعاتی پیش در صفحه بیست و شش به روز شد، نبود! گفتم بلکه بدونی!

  102. صبا می‌گوید:

    خصوصی
    http://hajiii.blog.ir/1394/04/21
    http://hajiii.blog.ir/1394/04/21
    http://hajiii.blog.ir/1394/04/21/
    http://hajiii.blog.ir/1394/04/21

    ایشون هم مثل شما، به اینجاش (اشاره به گردن!) رسیده گویا…

  103. زهره می‌گوید:

    جناب قدیانی و سایر دوستان!
    جمع‌تون بامزه است…
    همین!

  104. زهره می‌گوید:

    در ضمن اگر این خطوط الکی قرمز نبود، دست تیم مذاکره بازتر بود برای بستن توافقی بهتر. این نظر منه.
    ــــــــــــــــــ
    حسین قدیانی:
    این اما نظر آقایان ظریف، عراق‌چی، صالحی و… نیست! این مردمان در بهارستان و خیلی جاهای دیگر، مکرر اعتراف کرده‌اند؛ «بندهای خوب توافق، متاثر از پند و اندرز بزرگان بوده»، فلذا نظر شما حتی «محترم» هم نیست!

  105. م.طاهری می‌گوید:

    منطقی، دقیق و واقع‌گرایانه…
    عالی!

  106. محبوب می‌گوید:

    اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.