«اگر شهید بود؟!»… مگر نیست؟!

نقدی بر یک ادعای نادرست

در بعضی از ویژه‌نامه‌هایی که اواخر سال گذشته به مناسبت نوروز ۹۳ درآمد، ادعایی نادرست مطرح شد بر این منوال؛ «اگر شهید مطهری در قید حیات بود، اصلا فتنه ۸۸ به وجود نمی‌آمد یا اینکه بزودی جمع می‌شد»، «اگر شهید بهشتی زنده بود، فتنه ۸۸ با حداقلی‌ترین هزینه ممکن، شر خود را از سر جمهوری اسلامی کم می‌کرد»، «‌اگر آیت‌الله طالقانی در میان ما بود، نه تنها مانع زندانی شدن فتنه‌گران می‌شد که اساسا با مهربانی و عطوفت اجازه نمی‌داد تنگ‌نظری‌ها و سلبی‌نگری‌ها، از شعاع عناصر پیرامونی انقلاب بکاهد» و…

به چند نکته در این باره اشاره می‌شود.

یکم – شهیدان بهشتی و مطهری و مرحوم آیت‌الله طالقانی، بلکه دیگر چهره‌های برجسته و خوشنام انقلاب اسلامی نظیر شهیدان رجایی، باهنر، مفتح و… جملگی اگر از یک چیز بی‌نیاز باشند، از همین ادعاهای نادرست و غیرمنطقی است که متاسفانه در بعضی موارد توسط بستگان ایشان مطرح می‌شود. من اتفاقا می‌خواهم بگویم سیدالشهدای انقلاب اسلامی شهید مظلوم دکتر بهشتی یا شهید مطهری با آن اندیشه ناب و مطهر، حتی دیگر رجال به شهادت رسیده انقلاب، مقامی بس بالاتر از این ادعاهای بی‌اساس دارند. بهشتی خیلی بزرگ‌تر از آن است که درباره‌اش با اگر و اما صحبت شود، ایضا مطهری و دیگران. این ادعاها به هیچ وجه مقام این شهدای والامقام را بالاتر نمی‌برد، بلکه فقط و فقط یک سخن سست است که چون درباره این شهدا بیان می‌شود جای افسوس دارد. افسوس از عدم شناخت، آن هم توسط نزدیکان ایشان.

دوم – ناظر بر تکرار ادعای مورد نظر، استبعادی ندارد که جریانی بشدت زنجیره‌ای، با سوءاستفاده از مواضع ناصحیح و ادعاهای غیرعقلانی شماری از بستگان این شهدا، قصد شوم کرده باشد تا میان فرزندان غیور انقلاب بویژه جوانان پا در رکاب و بصیر و شهدای سالیان اول انقلاب فاصله بیندازد و ایشان را دچار خطای در تحلیل کند. هیهات! که انس حزب‌الله و حزب‌اللهی با شهدای شاخص، بسی دیرینه‌تر از این حرف‌هاست که با باد این ادعاهای بی‌مبنا بلرزد.

سوم – با این همه و از آنجا که این ادعای نادرست را جوابی شایسته باید داد، من نه از محضر قدسی این شهدا، بلکه از مدعیان داعیه‌های نادرست سوال می‌پرسم؛ «شهید مطهری که اگر بود اصلا فتنه ۸۸ به وجود نمی‌آمد، چرا زمانی که خودشان در قید حیات بودند، فتنه فرقه فرقان را جمع نکردند که دست آخر توسط همین جماعت کوردل به شهادت نرسند؟!»، «شهید بهشتی که اگر بود فتنه با کمترین هزینه ممکن جمع می‌شد، چرا زمانی که خودشان در قید حیات بودند، فتنه گروهک منافقین را جمع نکردند که دست آخر توسط همین جماعت کوردل به شهادت نرسند؟!»، «آیت‌الله طالقانی که اگر بود با مهربانی و عطوفت اجازه نمی‌داد تنگ‌نظری‌ها و سلبی‌نگری‌ها، از شعاع عناصر پیرامونی انقلاب بکاهد، چرا زمانی که خودشان در قید حیات بودند، نتوانستند مانع اخراج یکی از فرزندان خودشان -دیگرانی از قبیل بنی‌صدر، قطب‌زاده و… حالا بماند- از سفینه انقلاب شوند؟!» و…

چهارم – پر واضح است که این یادداشت، اساسا منکر نقش خود شهیدان و خون شهیدان مورد اشاره در زدودن فتن گوناگون نیست، بلکه اصولا با حرف غیرعقلانی سرناسازگاری دارد. شما نوشته‌های مطهری را بخوانید و سخنان بهشتی را بشنوید! آیا جز این است که این شهدای عزیز، خود پرچمدار مبارزه با ادعاهای بی‌اساس چه درباره خودشان، چه درباره دیگران بودند؟! به نظر می‌رسد بعضی‌ها بیش از آنکه حب «شهدای دیروز» را داشته باشند، بغض از «شاهدان امروز» دارند و همین بغض باعث شد که با یک سینه پر از کینه نتوانند در فتنه ۸۸ وارد «سفینه بصیرت» شوند و سره را از ناسره تشخیص دهند.

پنجم – چندی پیش یکی از دوستان با مقایسه تصویر «امام خمینی(ره) و جمعی از یاران در سال‌های آخر حیات ایشان» و تصویر «امام خامنه‌ای و جمعی دیگر از یاران در همین سالیان، و بالطبع حذف بعضی‌ عناصر» آه و ناله سرداده بود که چرا انقلاب دچار ریزش نیرو شده؟! بعد هم گفته بود؛ «اگر امام می‌بود این ریزش‌ها رخ نمی‌داد». این هم باز ادعایی ناصحیح و اتفاقا ناشی از نشناختن خمینی بت‌شکن است و مع‌الاسف از آنجا که این قیاس را هم جوابی باید، باید گفت: سلمنا! دمی هم قیاس کنید این ۲ تصویر را. نخست؛ «تصویر بازگشت امام از پاریس روی پلکان هواپیما»، دیگری؛ «تصویر امام در کنار یاران خود در روزهای آخر حیات ایشان». آیا نستجیر بالله و باز هم نستجیربالله باید خرده بر سیاست‌ورزی خمینی کبیر گرفت که چرا بعضی «اصحاب طیاره» حتی تا اعدام هم رفتند؟! حقا که در قصه تلخ ریزش‌ها، نه ایراد از آن امام است و نه ایراد از این امام، بلکه باید سخن از بی‌صفتی و نمک‌نشناسی قلیلی از یاران گفت که با وجود آن‌همه سعه‌صدر بزرگان، باز هم از در بغض با انقلاب وارد شدند. طرفه حکایت اینجاست؛ هم در زمان خمینی، هم در زمان خامنه‌ای، رویش‌های انقلاب، بسیار بیشتر از معدود ریزش‌های نه‌چندان مهم است. پس هزاران شیخ بی‌سواد فدای یک تار موی روحانی شهید علی خلیلی.

ششم‌ ـ واقعیت بسیار مهم آن است که اساسا و اصولا آنچه ما از آن به «فتنه ۸۸» یاد می‌کنیم، با سرانگشت تدبیر امام‌ خامنه‌ای چرخید و چرخید و چرخید تا به «یوم‌الله ۹ دی» رسید. به این معنی، فتنه ۸۸ مدت‌های مدیدی است که جمع شده. در زمان خمینی، هیچ فتنه‌ای بازتولید نشد، در زمان خامنه‌ای هم نمی‌شود. در هوش و ذکاوت، در حکومت بر مبنای حکمت، سیدعلی الحسینی الخامنه‌ای فقط و فقط قابل قیاس با روح‌الله الموسوی الخمینی است ولاغیر. کسانی که می‌گویند «اگر بهشتی بود» و «اگر مطهری بود»، نه بهشتی را شناخته‌اند، نه مطهری را، نه شهید را، نه شهادت را. بهشتی هست، بی اما و اگر. مطهری هست، بی‌اما و اگر. الله‌اکبر که شهید زنده است، بی‌اما و اگر. نگاه کنید به سخنان بهشتی! نگاه کنید به آثار مطهری! آیا جز این است که همه این اندیشه‌ها مشغول سربازی برای ولی‌فقیه حی و حاضرند؟! اگر خامنه‌ای گفت؛ «جذب حداکثری و دفع حداقلی» اولین لبیک را به ندای رهبر عظیم‌الشان ما «جاذبه و دافعه علی(ع)» استاد مطهری گفته است. این وسط دیگر اگر و اما معنی ندارد.

هفتم ـ فتنه ۸۸ به اعتراف دشمن و اذعان دوست، پیچیده‌ترین فتنه‌ای بود که به نظام جمهوری اسلامی تحمیل شد، پیچیده‌تر از همه فتنه‌های اول انقلاب. حتی با وجود این همه پیچیدگی، امام خامنه‌ای توانست با «یاران شهید» و «یاران شاهد» و صدالبته در سایه لطف و عنایت خدا، بصیرت را صدر فتنه، آرامش را صدر بلوا و امنیت را صدر جنجال بنشاند. القصه! به جای آنکه به غلط بگوییم؛ «اگر شهید بود…؟!» باید به‌درستی قدردان نعمت ولایت باشیم و با خود تامل کنیم؛ «اگر شاهد اصل کاری نبود، چه می‌شد؟!» و «اگر خمینی، نعمت ولایت‌فقیه و ولی‌فقیه، نعمت گرانقدر حضرت سیدعلی را برای ما به ارمغان نمی‌گذاشت، چه می‌شد؟!»

*** *** ***

این یادداشت ابتر می‌ماند اگر در انتها شکر نگویم خدای را بابت اینکه حتی روشنفکران زنجیره‌ای هم از مال و منال شهدای انقلاب بالا می‌روند! از این زاویه، واقعا باید خداوند را شاکر باشیم. کسانی که در عصر دوم خرداد، کیلومترها آنطرف‌تر از مرز «شهیدزدایی» یک روز بازرگان را به رخ شهید بهشتی می‌کشیدند و دگر روز سروش را به رخ شهید مطهری، اینک بهشتی و مطهری از زبان‌شان نمی‌افتد. من البته قبول دارم که این مهم، یکی هم ناشی از تودرتوشدن نفاق زنجیره‌ای‌هاست لیکن این هم هست که جماعت روشنفکر، وقتی بیش از حد سخن از بهشتی و مطهری می‌راند یا حرف از همت و باکری می‌زند، این، به خودی خود یعنی غلبه فرهنگ شهادت بر فرهنگ تسلیم و غلبه فرهنگ مقاومت بر فرهنگ سازش. همین روزهاست سالگرد سیدشهیدان اهل قلم. وه که بیستم فروردین، بهترین روز برای شهادت است. هر سال، موج فرهنگی را خون شهید آوینی در این کشور راه می‌اندازد. هرگز نگویید؛ «اگر آوینی بود…». آوینی هیچ‌وقت زنده‌تر از امروز نبوده. و فردا از امروز هم زنده‌تر است. وقتی آوینی معتقد است؛ «کربلا یک شهر نیست، یک افق است»، تو بگذار گاهی روشنفکر ما با نام بردن از شهید ما، دمی خود را از منجلاب عفن دنیای مادی رها کند. این، جاذبه خون شهید است. این، معجزه خون شهید است. «اهل قلم» دیری است که سید شهیدان خود را شناخته‌اند. موهای لخت مرتضی را فقط باید نسیم بهار بی‌قرار تکان دهد، آن هم در قتلگاه رویایی فکه. اینک به احترام شهدای ما، به احترام آوینی، به احترام روز مقدس ۲۰ فروردین، حتی روشنفکران هم خبردار ایستاده‌اند که ما از قبل گفته بودیم؛ «شهیدان زنده‌اند الله‌اکبر».

وطن امروز/ ۱۷ فروردین ۱۳۹۳

این نوشته در صفحه اصلی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سیداحمد می‌گوید:

    بسم الله الرحمن الرحیم…

  2. سیداحمد می‌گوید:

    “به نظر می‌رسد بعضی‌ها بیش از آنکه حب «شهدای دیروز» را داشته باشند، بغض از «شاهدان امروز» دارند و همین بغض باعث شد که با یک سینه پر از کینه نتوانند در فتنه ۸۸ وارد «سفینه بصیرت» شوند و سره را از ناسره تشخیص دهند.”

    دقیقا اصل ماجرا همین است!

  3. سیداحمد می‌گوید:

    “هم در زمان خمینی، هم در زمان خامنه‌ای، رویش‌های انقلاب، بسیار بیشتر از معدود ریزش‌های نه‌چندان مهم است. پس هزاران شیخ بی‌سواد فدای یک تار موی روحانی شهید علی خلیلی.”

    آفرین!

  4. شیدا می‌گوید:

    خیلى دوست دارم قیافه بعضى ها را هنگام خواندن متون شما ببینم.
    همه بساط فضل فروشى و روشنفکرنمایی شان را لگد مال مى کنید.

    ما شاءالله…

  5. سیداحمد می‌گوید:

    دلچسب و تکان دهنده بود این عبارات…

    “کسانی که می‌گویند «اگر بهشتی بود» و «اگر مطهری بود»، نه بهشتی را شناخته‌اند، نه مطهری را، نه شهید را، نه شهادت را. بهشتی هست، بی اما و اگر. مطهری هست، بی‌اما و اگر. الله‌اکبر که شهید زنده است، بی‌اما و اگر. نگاه کنید به سخنان بهشتی! نگاه کنید به آثار مطهری! آیا جز این است که همه این اندیشه‌ها مشغول سربازی برای ولی‌فقیه حی و حاضرند؟!”

    “جماعت روشنفکر، وقتی بیش از حد سخن از بهشتی و مطهری می‌راند یا حرف از همت و باکری می‌زند، این، به خودی خود یعنی غلبه فرهنگ شهادت بر فرهنگ تسلیم و غلبه فرهنگ مقاومت بر فرهنگ سازش. همین روزهاست سالگرد سیدشهیدان اهل قلم. وه که بیستم فروردین، بهترین روز برای شهادت است. هر سال، موج فرهنگی را خون شهید آوینی در این کشور راه می‌اندازد. هرگز نگویید؛ «اگر آوینی بود…». آوینی هیچ‌وقت زنده‌تر از امروز نبوده. و فردا از امروز هم زنده‌تر است. وقتی آوینی معتقد است؛ «کربلا یک شهر نیست، یک افق است»، تو بگذار گاهی روشنفکر ما با نام بردن از شهید ما، دمی خود را از منجلاب عفن دنیای مادی رها کند. این، جاذبه خون شهید است. این، معجزه خون شهید است.”

  6. ایرانی می‌گوید:

    خدای را شکر که با اومدن دکتر روحانی بساط شما تندروها برچیده شد
    خدا رو صد هزار مرتبه شکر
    یه آدم عاقل راس کار اومده که می تونه حداقل درد مردم رو یه مقدار کاهش بده

    آقای قدیانی! دلت به همین فتنه فتنه گفتن خوش باشه…

  7. یک استکان چای داغ! می‌گوید:

    کلاس نوشته هات بالاست حاج حسین

  8. نسیم می‌گوید:

    “هم در زمان خمینی، هم در زمان خامنه‌ای، رویش‌های انقلاب، بسیار بیشتر از معدود ریزش‌های نه‌چندان مهم است…”

    واقعا در مراسم های محرم و فاطمیه در بیت رهبری صحنه های نابی رو آدمی مشاهده می کنه. مثلا با ورود رهبر عزیزمون به داخل حسینیه شاهد شعارهای انقلابی و پرشور و مملو از احساسات پاکی هستیم که قطعا در جای دیگه ای دیده نمی شه. یا مثلا وقتی می بینی یک جوانی تمام مدت با چشم های گریون به آقا نگاهش ثابت مونده از این رابطه مرادی و مریدی لذت می بری. و خیلی صحنه های دیگه. در شب شهادت حضرت زهرا(س) خودم خانم میانسالی رو دیدم که مثل ابر بهار داشت گریه می کرد و از این ناراحت بود که دیر رسیده و حسینیه پر شده و دیگه نمی تونه آقا رو از نزدیک زیارت کنه. واقعا اینگونه مسائل و اینگونه ابراز احساسات خالصانه در جایی دیده نمی شه و این است هنر جذب حداکثری نظام جمهوری اسلامی…

  9. جامونده می‌گوید:

    خدا حفظتون کنه..

  10. سیداحمد می‌گوید:

    بی نظیر است آقای با درایت ما…

  11. رهگذر می‌گوید:

    سلام
    کاملا منطقی و مستدل. می شد این متن را در چند صد صفحه و با مصادیق فراوان نوشت لیکن آن کس که هدایت را بخواهد، با یک مثال و اشاره، حرف را می گیرد و کسی که خود را به نفهمی و نشنیدن بزند با صدها مثال و اشاره، باز هم ایراد بنی اسرائیلی می گیرد و از پذیرش حق استنکاف می ورزد.

    به فرموده آقا، رویشهای انقلاب، بیش از ریزشها بوده است. (نقل به مضمون) و این یعنی پیشرفت. فراموش نکنیم این دهه دهه پیشرفت و عدالت است.

  12. مجنون می‌گوید:

    یا علی
    اصل متن تو همین جمله خلاصه میشه که سید تو کامنت اول گذاشته

  13. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    «کربلا یک شهر نیست، یک افق است».
    تو بگذار گاهی روشنفکر ما با نام بردن از شهید ما، دمی خود را از منجلاب عفن دنیای مادی رها کند.

    شکر خدای را…

  14. شهیدزاده می‌گوید:

    دلمان با یادشان زنده باد…
    احسنت داداش حسین

  15. رضا 2 می‌گوید:

    هیچ کس در جاذبه خون شهید شکی ندارد همین زنجیره ای هایی که شما می گویید خیلی هاشان ارادتمندتر از شما به شهدا هستند و چه بسا بسیاری از شهدا اگر زنده بودند از دید شما زنجیره ای بودند چه بسا که همسران شهیدان رجایی و همت و باکری و فرزند شهیدان بهشتی و مطهری زنجیره ای اند از دید شما و بسیاری دیگر!

    دست بردار آقای قدیانی از این ادبیات. همه طرفین این دعوای بی دلیل فرزندان انقلاب و محق زیستن در این کشوریم چه شما و چه زنجیره ای ها (از دید شما) و دیدید که مردم همین زنجیره ای ها را برگزیدند لابد مردم هم زنجیره ای هستند؟!!!

  16. عمارنامه می‌گوید:

    سلام و درود؛
    دوست عزیز! این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشر گردید.
    http://www.ammarname.ir/node/42669
    ما را از بروزرسانی خود آگاه
    و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید.
    موفق و پیروز باشید.
    http://ammarname.irinfo@ammarname.ir
    یا علی

  17. به جای امیر می‌گوید:

    دندون (گفت و شنود)

    گفت: یکی از فتنه‌گران فراری که به غرب پناهنده شده در وبلاگ شخصی خودش نوشته؛ برخلاف ادعای روزنامه کیهان، سران جنبش سبز(!) از آمریکا هیچ ترس و وحشتی ندارند!
    گفتم: پس چرا در فتنه ۸۸ مثل برده به خدمت مثلث آمریکا و اسرائیل و انگلیس درآمده بودند؟
    گفت: این فتنه‌گر فراری نوشته؛ در سابقه سران جنبش سبز(!) می‌توان نمونه‌هایی از پرخاش آنها نسبت به آمریکا را مشاهده کرد!
    گفتم: ما که هیچ نمونه‌ای از این پرخاش‌ها در سابقه آنها ندیده‌ایم. بلکه هر وقت هم حرفی زده‌اند که باعث عصبانیت آمریکا شده، بلافاصله حرفشان را پس گرفته‌اند.
    گفت: چه عرض کنم؟!
    گفتم: سگی قند یارو را خورده بود. یارو با عصبانیت گفت چخه! ولی سگ شروع کرد به پارس کردن و یارو که حسابی جا خورده بود به سگ گفت؛ منظوری نداشتم، اصلا به خاطر قند نبود که چخ کردم!… دندونات خراب میشه!

  18. رضا 2 می‌گوید:

    ممنون که متن رو ویرایش می کنید! خوبه که سایت های خبری دیگه هم یاد بگیرن!

  19. چشم انتظار می‌گوید:

    پس هزاران شیخ بی‌سواد، فدای یک تار موی روحانی شهید علی خلیلی.

    من دیگه حرفی ندارم! احسنت داداش…

  20. چشم انتظار می‌گوید:

    همین روزهاست سالگرد سیدشهیدان اهل قلم. وه که بیستم فروردین، بهترین روز برای شهادت است. هر سال، موج فرهنگی را خون شهید آوینی در این کشور راه می‌اندازد. هرگز نگویید؛ «اگر آوینی بود…». آوینی هیچ‌وقت زنده‌تر از امروز نبوده. و فردا از امروز هم زنده‌تر است. وقتی آوینی معتقد است؛ «کربلا یک شهر نیست، یک افق است»، تو بگذار گاهی روشنفکر ما با نام بردن از شهید ما، دمی خود را از منجلاب عفن دنیای مادی رها کند. این، جاذبه خون شهید است. این، معجزه خون شهید است. «اهل قلم» دیری است که سید شهیدان خود را شناخته‌اند. موهای لخت مرتضی را فقط باید نسیم بهار بی‌قرار تکان دهد، آن هم در قتلگاه رویایی فکه. اینک به احترام شهدای ما، به احترام آوینی، به احترام روز مقدس ۲۰ فروردین، حتی روشنفکران هم خبردار ایستاده‌اند که ما از قبل گفته بودیم؛ «شهیدان زنده‌اند الله‌اکبر».

    من دیگه واقعا حرفی ندارم! چه شروع زیبایی و چه پایان زیباتری… اگه اون جمله ی معروف رو هم بگم، احتمالا حذف می کنید! که دیگه نمی گم 🙂 مربوط به سید مرتضای عزیز و داداش حسین دوست داشتنی!!

  21. ناشناس می‌گوید:

    رضا ۲

    مردم کسى را برگزیدند که از زنجیرى ها ى فتنه گر اعلام برائت کرد.

  22. فاطمه می‌گوید:

    عالی بود؛
    نمی دانم چرا بعضی ها فقط عاشق آنانند که رفته اند نه آنان که مانده اند و در همه این سال ها برای حفظ انقلاب با جان و دل تلاش کرده اند.
    مثل آنها که می گفتند: بسیجی واقعی همت بود و باکری!

  23. بسیجی بی پلاک می‌گوید:

    هزاران شیخ بی‌سواد فدای یک تار موی روحانی شهید علی خلیلی…

  24. سلام می‌گوید:

    سلام برادر عزیز آقای قدیانی؛

    نوشته از بعد فنی عالی، از بعد محتوا هم عالی… منتها از بعد اصل “الاهم فالاهم” متوسط بود.
    به نظرتان مطالب مهمتر دیگری برای نقد وجود نداشت؟

  25. عبدالله می‌گوید:

    حماقت درد بی درمانی است که به جان بعضی ها افتاده است، فقط الله العلی العظیم قادرند و انقلاب اسلامی را از شر این مخلوقات حفظ می فرمایند.
    خورشید درخشان جمهوری اسلامی از الله و اسلام انرژی می گیرد و در عصر حاضر به همه بشریت روشنایی و نور هدایت می دهد. متاسفانه فرزند شهیدان بزرگوار (آیت الله بهشتی و مطهری) می خواهند درخشش این خورشید را با ابر شک و تردید به نظام، بپوشانند.
    خورشید همیشه خورشید است حتی اگر مدتی ابر، از درخشش و دیدن آن جلوگیری کند…

  26. سیداحمد می‌گوید:

    سلام؛

    ضمن احترام برای نظر شما، به نظرم اگر جانِ کلام را می گرفتید، متوجه می شدید که اتفاقا نکته مهمی در این متن بیان شد.

  27. لبیک یا حسین می‌گوید:

    صبح روز شهادت

    از زمانی که سوژه ی خوبی ‍‍‍‍‍پیدا کردم خواستم با تلفن همراهم عکسی بگیرم تا لحظه ای که به خاطر خوب دانستن سوژه ام خودم را ملامت کردم و آهی کشیدم فقط هفت ساعت طول کشید… فقط هفت ساعت!
    سفر کوتاهم از صبح یکی از روزهای تعطیل شروع شد از صبح روز شهادت. اگر عکاس نباشی و دوربینی همراه نداشته باشی تلفن همراهت باید جور ثبت لحظات سفرت را بکشد. پلاکاردهای قشنگی را در راه دیدم؛ بی زبان امر به معروف می کردند! بهار فاطمی را تبریک می گفتند و به حیای فاطمی دعوت می کردند؛ باز هم بی زبان! تصاویر زیبایی بود و در خیالم این بود که با تمام هم مقصدان یکجا به ندای آن جملات نورانی گوش خواهیم داد. مقصد تفریحگاهی بود با بنایی تاریخی و آشفتگی من از زمانی شروع شد که به مقصد رسیدیم و بعد از گردشی کوتاه، نوشته ای توجهم را جلب کرد. نوشته ای که بر روی دری بزرگ با قفلی بزرگ نصب شده بود. متن نوشته از این قرار بود: «ستاد امر به معروف و نهی از منکر ویژه ی خواهران» و آنچه در ذهنم سوژه ی خوبی آمد همراهی قفل در با مکانی پر از گوش کَر بود!!! صدای دعوت بیلبوردها را، کسی نمی شنید و اگر هم قرار بود ستادی برقرار باشد و صدایی رساتر از صدای نوشته ها شهرداری بر روی بیلبوردها تا تذکری داده شود، این قفل در بود که مانع بود! خلاصه اینکه در فکر اینکه سوژه ی خوبی پیدا شده عکسی انداختم و از هفت ساعت دیگرم خبر نداشتم. غافل از اینکه با روشن کردن تلویزیون راس ساعت صفر اولین خبری که می شنوم و می بینم تشییع پیکر شهید علی خلیلی است و حس بسیار بدی را تجربه خواهم کرد.
    سفر کوتاهم از صبح یکی از روزهای تعطیل شروع شد از صبح روز شهادت! سفرم عصر روز تشییع خاتمه یافت و من دیر رسیدم خیلی دیر…
    من (ما) می بایست صدایی رساتر از همه ی بیلبوردها و پلاکاردها و نوشته ها باشیم! من حتی به مراسم ترحیم هم نرسیدم.

    (پیشاپیش ممنون از اینکه به خاطر بهم ریختگی دکمه های رایانه ام، زحمت ویرایش را می کشید!)

  28. رضا 2 می‌گوید:

    ناشناس!

    روحانی از کی ابراز برائت کرده بود؟
    روزنامه شرق، روزنامه آرمان، روزنامه آسمان و … نزدیکترین ها به روحانی هستند و از نظر شما زنجیره ای! روحانی از اینها تبری جسته بود؟ روحانی به کمک پیام هاشمی، خاتمی و با نزدیکی به طرفداران موسوی موفق به رای آوردن شد و همه شما هم از قبل از انتخابات می دانستید و می گفتید که روحانی دورترین شخص از ماست و دقیقا دلیل رای آوریش هم همان ها بود.
    اگر روحانی از کسانی که در تظاهرات غیر قانونی شیشه شکستند ابراز برائت می کند، خوب همه زنجیره ای ها هم ابراز برائت می کنند.

  29. دانشجو می‌گوید:

    قدیانی!
    جون هر کسی که دوست داری، برو کنار باد بیاد.
    سخنان شما برای نسل جوان و آگاه امروزی هیچ خریداری ندارد.

    سال نو هم مبارک

  30. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    و
    اما؛
    و اگر…
    حسین قدیانی نبود!
    آن هم در قلمگاه رویایی قطعه…!!

  31. ناشناس می‌گوید:

    همه زنجیرى ها، از کسانى که به نام و فرمان آنها و اربابان امریکاییشان، شیشه شکستند و خیمه هاى عزاى حسین (ع) را به آتش کشیدند و از طرف رهبران زنجیرى ها، مردان خداجو نامیده شدند ابراز برائت کردند!
    معنى اش مى شود این که:
    اگر براى به قدرت رسیدن باید خیمه هاى حسین (ع) را به آتش کشید مى کشیم و اگر باید به غلط کردن بیافتیم هم مى افتیم!!

  32. 2 می‌گوید:

    رضا ۲؛
    بخش عمده ملت رای دهنده، به علت به تنگ آمدن از فشار معیشتی، گرانی و وضعیت اقتصادی دو سال آخر دولت یازدهم و لجبازی و زد و خورد گروه های سیاسی در دولت و مجلس بجای توجه به مشکلات ملت، بنا به وعده های تبلیغاتی اقتصادی آقای روحانی، به ایشان رای دادند. و صد البته الان متوجه نصایح حضرت آقا در گزینش و عدم باور یک سری از تبلیغات برخی کاندیداها در اقتصاد و معجزات چند روزه، شده اند. زنجیره منجیره و این اصطلاحات برای توده و عوام، معنا و اهمیت ندارد.

    خیلی ها پشیمان شده اند که در تاکسی و اتوبوس و… می شنویم. ولی خوب، پشیمانی چه سود؟

  33. پویا می‌گوید:

    سلام؛

    اول اینکه ممنون متن خوب بود.
    دوم: مخالف نویس تو قطعه زیاد شده، دقت کردین؟ زنده باد اعتدال و زنده باد آزادی!!!!!!
    و سوم اینکه عذر تقصیر، شرمنده، ببخشید پیشاپیش اما آقای قدیانی معذورات دارن برای نوشتن از توافق ژنو و هنرهای وزارت اطلاعات در آزادسازی سربازامون و دیپلماسی و زورکی انصرافوندن ملت با تشویق و تهدید و ترعیب و تنبیه؟ بازم ببخشید اما سوال مهمی بود برای شخص خودم.

    آقا سید گل کامنتم چاپ نشه مهم نیست اما جوابم رو شده تو یه کلمه بدین. تشکر

  34. ناشناس می‌گوید:

    فشار اقتصادى حالا خیلى کم شده؟
    فقط عوامل عالیجناب و زنجیرى هایش عملیات به هم ریختن بازار را متوقف کردند.
    با این حال که ذلیلانه به پاى امریکا و اروپا افتاده اند جز توهین به ملت ایران هیچ دستا وردى نداشته اند.
    این پول ها هم که قطره قطره و با منت دارند مى دهند پول نفتی است که على رغم تحریم در زمان دولت قبل فروخته شده است.
    به یارانه و سبد کالا هم که دستاورد دولت قبل است، جز تحقیر و منت و تهدید چیزى اضافه نشد.
    راستى به چه چیز این دولت مى نازید؟
    ملت على رغم همه خدمات مادى دولت قبل، چون متوجه نفوذ عوامل منحرف در دولت شدند به یک روحانى که نماینده امام ورهبر عزیز بود و احتمال انحرافش را از آرمان هاى انقلاب اسلامى، خیلى کمتر مى دانستند راى دادند.
    البته کسانى هم به امیدهاى واهى کلاه سرشان رفت و فکر کردند که شاید بشود از این نمد کلاهى براى نوکرى و بندگى و بى بند وبارى دوخت که نمى دانم دقیقاً چند درصد این هفت دهم درصد اضافه راى بودند؟!

  35. خادم الشهداء می‌گوید:

    سلام
    وبلاگ زیبایی دارید.
    خوشحال می شم به ما هم سر بزنید و اگه خواستید تبادل لینک کنیم.
    http://shahidjodeiry.blogfa.com/

  36. رضا 2 می‌گوید:

    ۲:

    آن خیلی هایی که می گویی پشیمان شده اند دقیقا از چه پشیمان شده اند؟ از رای دادن به روحانی؟ یعنی اگر برگردند عقب به جلیلی رای می دهند؟ من فکر می کنم خودتان را گول می زنید. به انتخابات مجلس کمتر از دو سال مانده در آنجا اگر رد صلاحیت ها اجازه دهد جهت گیری مردم مشخص می شود. به نظر من در صورت اجازه شورای محترم نگهبان! ترکیب مجلس کاملا عوض می شود. انتخابات مجلس خبرگان هم همزمان با مجلس است البته اکثریت اعضای مجلس خبرگان نزدیک به آیه الله هاشمی رفسنجانی هستند (شما را ارجاع می دهم به دو بار رای گیری ریاست که هاشمی با اختلاف زیاد آیه الله جنتی و آیه الله یزدی را شکست دادند) اما از هم اکنون شورای نگهبان نگران پیروزی سنگین تر اصلاح طلبان و میانه رو هاست چرا؟ مگر به قول شما مردم پشیمان نیستند از اینها؟ هرچند اگر قرار بود پشیمان شوند ۸ سال هاشمی و ۸ سال خاتمی جلو رویشان بود و الان هم روحانی همان مسیر را می رود چیزی که مردم عمدتا می دانستند. به نظر من نظر مردم برای مسئولین نیز روشن است و بوده و دلیل رد صلاحیت هاشمی نیز همین بود ترس از رای بالای ایشان اما کاری که شورای نگهبان نمی تواند انجام دهد رد صلاحیت روحانی در انتخابات بعدی ریاست جمهوری است آنجا محک خوبی است برای سنجش آرا. دوست دارم از همین الان با هم اتمام حجت کنیم که اگر روحانی رای آورد شما قبول کنید که مردم واقعا طرفدار تندروی در مبارزه با آمریکا و استکبار و آرمان گرایی نیستند بلکه خواهان حکومتی واقع گرا و اهل تعامل با جهان هستند و اگر شخصی مثل جلیلی رای آورد من خواهم پذیرف که دغدغه مردم مبارزه با استکبار و آمریکا است…

    ادمین گرامی لطفا کامل منتشر کن!

  37. سامان می‌گوید:

    … از طرز فکرت خوشم اومد.

  38. سیداحمد می‌گوید:

    پویا؛

    من دقیق متوجه منظور شما از تعبیر “معذورات” نشدم!

    آقای قدیانی کم در مورد توافق شرم آور ژنو نوشتند؟!!!
    http://www.ghadiany.ir/1392/21277
    http://www.ghadiany.ir/1392/21259
    http://www.ghadiany.ir/1392/21448
    http://www.ghadiany.ir/1392/21469
    http://www.ghadiany.ir/1392/21461
    و …

    در مورد یارانه هم که همین دیشب نوشتند!
    http://www.ghadiany.ir/1393/21906

  39. باران می‌گوید:

    سلام و خدا قوت..

    لطفا درباره پست “قضاوت نیست” در وبلاگ حال و هوای بارونی نظر بدهید.

    با تشکر

  40. طه می‌گوید:

    اگه می گذاشتن حاج اکبرآقا کارش رو انجام بده اصلاً فتنه نمی شد!
    اصلاً عملکرد هشت سال قبل، تأکید می کنم عملکرد هشت سال قبل باعث فتنه شد وگرنه حاج آقا اینا که بیکار نبودن واسه پس گرفتن حقوقشون دست به اعتراض مدنی بزنن!

  41. به جای امیر می‌گوید:

    غار (گفت و شنود)

    گفت: یک هفته‌نامه آمریکایی نوشته است، پارلمان اتحادیه اروپا در حالی با صدور قطعنامه ایران را تهدید می‌کند که بیشتر کشورهای اروپایی با مشکلات فراوان اقتصادی و نارضایتی گسترده مردمی روبرو هستند.
    گفتم: چه عرض کنم؟! موش توی سوراخ نمی‌رفت، جارو هم به دُمش بسته بود.
    گفت: این هفته‌نامه می‌نویسد؛ کشورهای اروپایی با صدور این قطعنامه، تلاش ایران برای انتقام را به نارضایتی مردم کشورهای خود می‌افزایند.
    گفتم: دو نفر رفته بودند شکار که یک شیر به آنها حمله کرد. اولی رفت بالای درخت و دومی وارد یک غار شد. کسی که وارد غار شده بود هر چند لحظه یک‌بار از غار بیرون می‌آمد و دوباره با غرش شیر وارد غار می‌شد. رفیقش از بالای درخت گفت؛ چرا درون غار نمی‌مانی؟ و یارو گفت؛ آخه یک شیر هم توی غاره!

  42. رضا اعتدال طلب-پزشک می‌گوید:

    اینایی که تو تاکسی و اتوبوس و… پشیمون هستن رو چرا ما نمی بینیم؟ من هرکسی رو می بینم از حزب الهی تا مخالف های برانداز! میگن آقا خداوکیلی روحانی دمش گرمه خیلی خوب کار کرده مملکت رو داره اداره می کنه. همین الان انتخابات برگزار بشه من قسم می خورم رییس جمهور ۳۵ میلیون رای میاره…

    ای جانم! تلویزیون نشونش میده آدم کیفی می کنه… دکتر- با شخصیت- حقوق دان- با ادب. حال می کنید چه رییس جمهوری داریم ما؟ این رو مقایسه کنید با رییس جمهور پوپولیست مشایی محور خودتون…

  43. حافظ می‌گوید:

    رضا اعتدال طلب-پزشک؛
    اعتدال طلبی ات تو حلق شیخ حسن و رفقا!
    این چه اعتدالیه که از سر تا ته، همتون عادت کردین ملت رو تقسیم به دو کنین؟
    من به هیچوجه از امثال شیخ حسن خوشم نمیاد، بین ایشون و آرای باطله هم قطعا به دومی رای خواهم داد، ولی یادم نمیاد هیچوقت از کلماتی مثل “رئیس جمهورمون” یا “رئیس جمهورتون” استفاده کرده باشم، نه الان نه زمان احمدی نژاد.
    ما به پشتوانه حکم تنفیذ مولای عشق، همه روسای جمهور رو تا اخرین لحظه حمایت کردیم.
    خاک بر اعتدالی که دم به ثانیه ملت رو تقسیم بر دو می کنه

    بعد به ما میگن تندرو….

  44. م.طاهری می‌گوید:

    شهیدان زنده‌اند الله‌اکبر!

    حرف از شهدا زدن شده سکه رایج همه. خدا رو شکر.

  45. یه معتدل ضد افراط می‌گوید:

    دکتر اعتدال طلب؛
    یحتمل شما با آژانس رفت و آمد می کنید عزیز من!!!
    حزب اللهی ها که تکلیفشون مشخصه. مخالفان برانداز هم که اصلاً داخل بازی نیستند. مردم عادی، چه کسانی که به روحانی رأی داده اند و چه کسانی که نداده اند، همه داره صداشون در میاد. فقط درصد کمی از یک گروه است که همچنان مشغول تعریف و تمجیدهای غیر واقعی از جناب پرزیدنت است و آن هم افرادی هستند که به جای توجه به واقعیت، با گروه بندی های سیاسی مسائل را تفسیر می کنند.

  46. نرگس می‌گوید:

    “ای جانم! تلویزیون نشونش میده آدم کیفی می کنه… دکتر- با شخصیت- حقوق دان- با ادب…”

    الـکـی میگه!

  47. شایسته می‌گوید:

    خدایا! فرج آقا رو برسون…
    دنیا خیلی خیلی نامرد شده

    ممنون از مطالب عالیتون که نسل جوون همه عاشقشن…

  48. محمدرضا می‌گوید:

    میهمان این بنده باشید…
    متشکرم

  49. طاعتی می‌گوید:

    ممنون که حرف دلمون را زدی…

  50. پسر شهید می‌گوید:

    … و هنوز خون حسین نخشکیده…

  51. همرزم شهید می‌گوید:

    رضا۲: “…دوست دارم از همین الان با هم اتمام حجت کنیم که اگر روحانی رای آورد شما قبول کنید که مردم واقعا طرفدار تندروی در مبارزه با آمریکا و استکبار و آرمان گرایی نیستند بلکه خواهان حکومتی واقع گرا و اهل تعامل با جهان هستند …”

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    لیاقتتون همینه که عزت ملی تون رو به ثمن بخس بفروشند، اونوقت بشین تا نسیه یا با وعده و وعید برات پرداخت کنند! از سوراخ آمریکا چند بار قراره گزیده بشید تا جای نیشش یادتون نره!؟ واقعا لیاقتتون همون توهین های لاغر مردنی وندی شرمن هست. رییس جمهور محبوبتون که اینقدر کار کرده و داره مملکت را به نحو احسن می چرخونه (که در گزارش صد روزه به شکل مبسوطی دیدیم و لذت بردیم حقیقتا!!!) بگه “باراک با هوش”، “باراک با ادب”! اونوقت همون باراک فحشو بکشه به هیکلتون که نفهمید از کجا خوردید!! آره خب؛ شما رو چه به “تندروی در مبارزه با آمریکا و استکبار و آرمان گرایی”؟! شما کند برو تا روزی یک دانشمند هسته ای مملکتتو جلو چشم زن و بچش به رگبار ببندند!! کسی که خوابه بیدار میشه اما اونی که خودشو بخواب زده لگد مال می شه انشاءالله…

  52. مصطفی می‌گوید:

    مطهری پاسخ می دهد…
    یا حق

  53. م.ساغشکی می‌گوید:

    سلام

    [گل]
    حافظ
    از حیای لب شیرین تو ای چشمه نوش
    غرق آب و عرق اکنون شکری نیست که نیست

    وبلاگ ریمو.. سرودها..

  54. سید مصطفی صادقی می‌گوید:

    با عرض سلام خدمت مدیریت محترم…

    بنده مدیر پایگاه فرهنگی مذهبی جنگ و زن به آدرس http://jangvazan.blogfa.com هستم… ما این وبلاگ را ۶ ماه پیش ساختیم و هدفمان شناساندن شیر زنان ۸ سال دفاع مقدس و شهدا و جانبازان و مسائل فرهنگی و مذهبی می باشد. ما در این ۶ ماه سخت تلاش کردیم تا بتوانیم خود را به عنوان یکی از وبلاگ هایی که در زمینه دفاع مقدس و مسائل فرهنگی و مذهبی کار می کند به دیگران بشناسانیم و بتوانیم برای مملکت خود و خون شهدای عزیز قدمی کوچک برداشته باشیم. حال ما از شما درخواست همکاری و لینک کردن وبلاگ خود را داریم و امیدواریم با ما همکاری کنید و لینک وبلاگ جنگ و زن را در سایت و وبلاگ خود قرار دهید. ما هدفمان در راستای اهداف کشور عزیزمان ایران می باشد و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. با تشکر از شما و به امید همکاری های تنگاتنگ…
    روز خوش…
    یا حق

    مدیر پایگاه فرهنگی مذهبی جنگ و زن

  55. پاپای می‌گوید:

    حسین خان قدیانی!
    هر لامذهب سکولاری به امثال پدرت که در راه وطنش (حالا تو بگو اسلام و انقلاب) جان داده است، افتخار می کند.
    اما قرار نیست به اسم فرزند شهید بودن این همه رانت در اختیار شماها باشد.
    شغل و تحصیلات و مسکن و حقوق مفت و مناسبی که علی رغم عدم شایستگی بسیاری از شما (به نسبت شایسته تر هایی که دور و بر شما ها زیاد هستند اگر چشم دل داشته باشید) در اختیار دارید، عامل اصلی دلزدگی جوان ها از اسلام و انقلاب است.
    ده درصد اونهایی که در به قول شما فتنه ۸۸ به خیابان آمدند، از قماش افرادی هستند که تو به آنها فحش می دهی که اتفاقا همه شون مثل تو از قبل این انقلاب به نوایی رسیده اند و از سر شکم سیری و دعوای سیاسی و قدرت با شما چپ افتاده اند. بقیه خیل گرسنگانی بودند که تو و اون وری ها اصلا داخل آدم نمی آرینشون!
    پس اینقدر فتنه فتنه نکن… خفه شدیم از این همه بازار ریا!

  56. بی بصیرت می‌گوید:

    ببخشید یه سوال
    شما طرفدار احمدی نژاد هستید یا نه؟ قبلاً چی؟ بودید؟ چی…؟ آلزایمر؟ نه بابا؟
    یه سوال دیگه
    نظر آقا به کی نزدیک بود؟
    چی؟ نماینده امام زمان؟…. نمی دونم

    سند و مدرک با منبع:

    «تراول‌های ۵۰۰۰۰ تومانی احمدی‌نژاد، این بار به دانشجویان چوکا». جمهوریت، ۵ خرداد ۱۳۸۸.
    روزنامهٔ جام جم، یکشنبه ۱۰ خرداد ۸۸، ص ۲
    «تقسیم ۲۵۰ میلیون تومان در کوی فاطمیه». تابناک، ۱۳۸۸/۲/۲۹.
    «۴۰۰ میلیارد تومان برای خرید رای». روزآنلاین، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸.
    «دولت برای مهرورزی از کجا پول می‌آورد؟ خرید ۵/۵ میلیون رای یا پرداخت سود سهام عدالت؟». هم میهن، ۲ خرداد ۱۳۸۸.
    «مصادرهٔ «دوم خرداد» از سوی «سوم تیر»». روزنامهٔ اعتماد، ۳۱ اردیبهشت۱۳۸۸.
    «هدیهٔ ۵۰ هزار تومانی احمدی‌نژاد به پرستاران». انتخاب، ۲ خرداد ماه ۱۳۸۸.
    «مصادرهٔ «دوم خرداد» از سوی «سوم تیر»». روزنامهٔ اعتماد، ۳۱ اردیبهشت۱۳۸۸.
    «توزیع سکهٔ انتخاباتی در بیمارستان میلاد دردسر آفرید». جمهوریت، ۵ خرداد ۱۳۸۸.
    «دبیرکل خانهٔ پرستار: اعتراض جامعهٔ پرستاری به فعالیتهای تبلیغاتی برخی از کاندیداها». قلم سپید، ۹ خرداد ۱۳۸۸.

    ۱۲۵٫ پرش به بالا ↑ «تراول‌های ۵۰۰۰۰ تومانی احمدی‌نژاد، این بار به دانشجویان چوکا». جمهوریت، ۵ خرداد ۱۳۸۸.
    ۱۲۶٫ پرش به بالا ↑ «واکنش وزارت کشور به چک‌های انتخاباتی دولت به نمایندگان». آفتاب نیوز، ۶خرداد ۱۳۸۸.

  57. حسین می‌گوید:

    وبلاگ خوبی داری به وبلاگ من هم سر بزن و نظر بده
    zohoorimam.blogfa.com

  58. مدیون الحسین (ع) می‌گوید:

    با سلام؛
    با مطالب مربوط به امام زمان(عج) در خدمت هستیم.
    در صورت تمایل به تبادل لینک به ما اطلاع بدین.

    http://asheghanemahdii.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.