ملت تقسیم بر دو؟!

اینکه رئیس‌جمهور در خانه جمهور یعنی مجلس محترم شورای اسلامی و نزد نمایندگان ملت، تقریبا نیمی از ملت را با الفاظی نظیر «افراطی، تفریطی، خشونت‌گرا، خودرای، تک‌رای و …» بنوازد، نه انصاف است در حق کسانی که به او رای نداده‌اند و نه زیبنده است برای رای‌دهندگان به جناب روحانی. رئیس‌جمهور، رئیس همه جمهور است، خواه به او رای داده یا نداده باشند. ما همچنان که بارها گفته‌ایم، اعتراف می‌کنیم به هر دلیلی به آقای روحانی رای نداده‌ایم اما هم ما ملت ایرانیم، هم مردمی که رای‌شان به رئیس‌جمهور بوده. ما اساسا خود را از رای‌دهندگان به روحانی جدا نمی‌دانیم، چرا که هر ۲ با هدفی یکسان یعنی اعتلای نام ایران اسلامی، به نامزدهای جداگانه‌ای رسیده‌ایم. نامزدهای مدنظر ما از نخستین لحظه اعلام نتیجه انتخابات تا به امروز انصافا مایه افتخار همه ما بوده‌اند. تمکین ایشان به قانون و فراهم کردن فضا برای کار و تلاش قوه‌مجریه جدید، انصافا ستودنی بوده. حق است جناب روحانی نیز واقعا با دست‌فرمان اعتدال برانند و سخنانی نگویند که بیش از من و ما، موجب تکدر خاطر رای‌دهندگان به ایشان باشد. اگر واقعا رای به روحانی، رای به اعتدال، تدبیر و عقلانیت است (همچنان که رای ما نیز همین بود) همان به، فرد برآمده از این رای، سخن بر مدار اعتدال، تدبیر و عقلانیت براند. ما البته فراموش نمی‌کنیم در دوره گذشته، زمانی که رئیس وقت قوه‌مجریه، عده‌ای آشوبگر را «خس و خاشاک» خطاب کرد، بعضی‌ها چه الم‌شنگه‌ای به پا کردند. آن روزها و هنوز هم گاهی به دروغ مدعی می‌شوند فلانی به ۱۳‌ میلیون رای بهمانی تهمت «خس و خاشاک» زد. این در حالی است که روی سخن رئیس‌جمهور پیشین با همان جماعت قلیل فتنه‌گری بود که بعدها در روز عاشورای ۸۸ ثابت کردند از هر خس و خاشاکی بدتر و بی‌مایه‌ترند! کمترین توقع از دولتی که با شعار اعتدال سر کار آمده، این است که بدیهی‌ترین اصول اخلاقی را رعایت کند و احترام همه ملت‌ را با هم نگه دارد و میان مردم، خط‌کش نگذارد و واقعا برای ملت کار کند. باورم هست که روز ۲۴ خرداد مردم صرف‌نظر از مصداق رای‌شان، هرگز به «تقسیم صف واحد ملت» رای نداده‌اند.

وطن امروز/ ۲۱ آبان ۱۳۹۲

این نوشته در یسار ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. هاشم دهج می‌گوید:

    بسم الله

    شما که طرفدار قالیباف بودی، چرا موقع دیدارش با خاتمی سکوت کردی؟

  2. سیداحمد می‌گوید:

    این جناب روحانی کمی دچار جو شده، جو اعتدال!
    البته فقط کلمه اعتدال؛ چون ما در هیچ کدام از رفتارهای ایشان اثری از اعتدال و میانه روی ندیدیم!
    بازی با کلمات از تخصص های جناب رئیس جمهور است!

  3. یک بیست و ششی می‌گوید:

    جناب قدیانی
    خوشحالم که بالاخره این متن را در سایت تان هم به روزرسانی شده می بینم. الحمدلله اغلب سایت های این طرفی در این مدت که شما نبودید و ظاهرا فکه تشریف داشتید، این متن تان را کار کرده اند. من یک چیزی می خواستم به شما بگویم و حالا این متن را بهانه می کنم برای گفتنش.
    حرفم این است: من خودم با دلنوشته های شما بیشتر صفا می کنم، اما الان با این اوضاعی که بر سیاست جامعه حاکم است (دولت اعتدال منظورم است!) که سخنور هم هستند، شاید بیشتر از نوشته های دلی، نیاز داشته باشیم به نوشته های تحلیلی. و بیشتر از نوشته های تحلیلی، به مطالبی مثل همین متن که دیپلماتیک محسوب می شود به عبارتی!
    شاید خیلی از دوستان متعجب بشوند که چرا این همه بازتاب داده شد به این متن؟ دلیلش همین است که این متن، درست به فراخور زمان و مکان نوشته شده. هم مختصر و کوتاه و مفید است، هم اینکه زبان دیپلماتیک دارد متن. مثلا اون بخشی که نوشتید (این جملات زیبنده رای دهندگان به روحانی نبود) بر اساس همین نگاه دیپلماتیک بود. من معتقدم دولت را باید با همان زبان خودش نقد کرد. زبان ظاهرا معتدل و محترمانه اما در اصل، برنده تر! (یعنی همان چیزی که مسبب رئیس جمهور شدن روحانی شد!)
    در هفته اخیر خیلی ها به این جمله آقای روحانی واکنش نشان دادند، اما تند بود و تاثیر متن شما را نداشت اصلا. و این در حالی است که شما به بهانه نقد همین جمله، رای دهندگان به روحانی و سایر رای دهندگان را با زیرکی گذاشتید در یک صف که اصلش هم همین است.
    خلاصه اینکه آقای قدیانی، اینگونه نقد کردن دولت حتما تاثر و بازتاب بیشتری دارد. خوشحال می شوم لااقل گاهی در خلال نوشته های دیگرتان، متن هایی با این شیوه هم داشته باشید. الان به این شیوه (که رندانه تر است) بیشتر نیاز است.
    خدا قوت.

  4. یه افراطی ضد اعتدال می‌گوید:

    دیشب توی بیت رهبری موقعی که دکتر رفیعی از رفتار امام سجاد (ع) و اهل بیت در بخشش و گذشت صحبت می کرد، جناب اعتدال که کنار رهبری نشسته بود، با خنده ها و نیشخندهایی مرموزانه، از این سخن ذوق می کردند. گویا در خیال خود، این سخنان دکتر رفیعی را به رفقا و سران فتنه و دیگر دار و دسته شان نسبت می دادند. واقعاً بعضی ها چه فکری می کنند که از مجلس عزای امام حسین (ع) هم برای منافع شخصی و حزبی خود سوء استفاده می کنند. ای کاش همین طور که از این سخنان و برداشت غلط خودتان از آن خوشحال شدید و لبخند و خوشحالی خود را بروز دادید، کمی هم ناراحتی و اشک خود را از ذکر مصیبت ها نشان می دادید!
    هر کودک خردسالی می فهمید و می فهمد که منظور سخنران، گذشت بر سر مسائل شخصی است و نه گذشت بر سر حکم خدا و منافع جامعه. شما اگه مردید از کسانی که به شخص شما بدی می کنند بگذرید ولی حق ندارید از کسانی که بر علیه خدا و منافع جامعه عمل می کنند بگذرید. هر کسی کوچکترین آشنایی با دین و سیره اهل بیت داشته باشد، این مسأله را متوجه می شود.
    من نمی دونم این حوزه علمیه چه جوری نیرو تربیت می کنه که آخر سر، ملت باید جور این ضعف تربیت و آموزش رو بکشند! روی پیام نور رو هم سفید کرده!!!
    (با عرض پوزش از محصلان پیام نور)

  5. سیداحمد می‌گوید:

    یه افراطی ضد اعتدال؛

    دقت به چهره اش نکردم اصلا!(کلا سعی می کردم نگاه نکنم بعضی ها را، حسم را خراب می کرد چهره شان!) اما کلا در حال ذوق کردن بود. شاید هم حق با شماست و خیلی ذوق کرد و به همین دلیل هم بود که ترجیح داد زودتر برود تا با مداحی و دعاهای آخرش، ذوقش خراب نشود!

  6. یه افراطی ضد اعتدال می‌گوید:

    سید جان؛
    عزاداری هاتون قبول حق باشه. من حواسم کاملاً به تصویر بود. دقیقاً در اون هنگام، لبخندهای معنی داری زد.
    بذار دلش به همچین چیزایی خوش باشه دیگه. کسی که وضعیت و محبوبیت دولتش رو به برقراری رابطه به آمریکا و رفع تحریم ها مرتبط کنه و از یه طرف هم آمریکا از خر شیطون پیاده نشه و از این طرف هم رهبری و ملت اجازه عقب نشینی ندهند، فکر کنم وضعش خیلی خرابتر از این حرفا باشه. حالا وسط این منگنه شدید خودساخته! یه نیشخندم بزنه!
    ما که بخیل نیستیم.

  7. سیداحمد می‌گوید:

    دوستان محترم؛

    طبق سنوات گذشته، تا دقایقی دیگر قطعه ۲۶ با یک متن فکه ای و طولانی به روز می شود…

  8. لبیک یا حسین می‌گوید:

    شمایی که ضد اعتدال می خوانی خودت را؛
    (راجع به جملات آخرت کلامی دارم)

    افراط به بیراهه می کشاندت، وایسا!!! اینقدر نجویده نباید سخن گفت که اگر می خواهی حسین زمان انتخابت کند، بد نگو پشت سر حوزه ای که بسیاری نیرو برای حضرتش آنجا تربیت می شوند.

  9. لبیک یا حسین می‌گوید:

    چون دلم به درد آمده، نمی توانم بسنده کنم به یکی دو جمله!
    جناب ضد اعتدال! چشمانت را ببند و به جمله ای که نوشتی با چشمهای بسته فکر کن!

    شاید غیر از کسانی که مظاهر فریب دنیا هستند (و ممکن است در کسوت حوزوی باشند) و تو دنیای آنها را دیدی و قضاوت کردی، با چشمان بسته بتوانی بهتر ببینی علمای ربانی حوزه را و دست پرورده های نازنین آنها را!
    استغفرالله ربی و اتوب الیه

  10. لبیک یا حسین می‌گوید:

    درد دلم آرام نمی گیرد؛ آخر تازه دو شب است هیئت نرفته ام که آمدم اینجا و این تک جمله که انگار اشکم را دارد در می آورد!

  11. چشم انتظار می‌گوید:

    مثل این که این چند روز نصفی از بچه های قطعه بیت بودند، نصفی فکه!
    خدا از همه قبول کنه.

  12. سیداحمد می‌گوید:

    لبیک یا حسین؛

    سوء تفاهم شده!
    “یه افراطی…” قصد اهانت به حوزه علمیه و علما و روحانیون را نداشت و البته بهتر بود منظورش را طور دیگری بیان می کرد و کل حوزه را جمع نمی بست!

    اما می دانم که قصد اهانت به حوزویان بزرگوار را نداشت.
    شما هم لطفا کشش نده دیگه… و اگه خیلی نگران اهانت به حوزه هستی، بهتره با اون جریانی مقابله کنی که توی روزنامه های زنجیره ای نوشت؛ “تقلید کاری خلاف شان انسان است و بیشتر زیبنده میمون ها”!!!

  13. لبیک یا حسین می‌گوید:

    ما سنگرو نگه داشتیم سید احمد، خاطرت جمع!
    دوستان بد نظر می گذارن، شما که می تونی تصحیح کنی! یا حذفش کنی!
    متن بالاییش که مشکل نداره، اون روحانی هم کلا بهش میگن آخوند آمریکایی؛ بحثی نیست!

  14. رضا اعتدال طلب-پزشک می‌گوید:

    “اون روحانی هم کلا بهش میگن آخوند آمریکایی”
    اوج مظلومیت رییس جمهور و رای مردم جمله ی بالاست
    بغضم گرفت اصلا
    جماعتی هستید بد و بی رحم

  15. لبیک یا حسین می‌گوید:

    رضا اعتدال؛
    من اگه اشکم داشت در میومد برای راه حسین بود که به دست حوزویان ما انشاالله حفظ خواهد شد!
    شما جماعت کلا خیلی قابل ترحم هستید که به خاطر یک آدم بی ارزش بغضتون می گیره!

  16. یه افراطی ضد اعتدال می‌گوید:

    جناب لبیک یا حسین؛
    سلام.
    قبل از نوشتن متن کمی فکر کردم و همین فکر شما را کردم که نکند توهینی به علمای تشیع باشد، ولی انصافاً نبود. چرا که خود حوزه علمیه فی النفسه نمی تواند مقدس باشد. این خروجی های حوزه هستند که ۳ دسته اند. یا واقعاً عالم هستند و عامل که احترام آنها واجب است. یا اینکه یه لباسی گرفته اند و خیلی فعالیت مثبت یا منفی نمی کنند که به ما ربطی نداره. ولی گروه سوم کسانی هستند که یا عالم بی عمل هستند و یا جاهل در لباس علما. این گروه سوم هستند که شمر پرورند و ابن ملجم پرورند. خوارج دست پرورده مکتب اینهاست. گمانم شریح قاضی هم دست پرورده این مکتب باشد.
    شما که طاقت شنیدن این جمله را نداری، چگونه تحمل خواهی کرد وقتی بسیاری از علما در هنگام ظهور حضرت جلوی ایشان می ایستند؟ البته شکی نیست که شاید منظور بسیاری از علمای غیر شیعی باشند، ولی قطعاً از بین علمای شیعه هم باید باشند و این اتفاق جدیدی در تاریخ نیست.
    در ضمن، با همه انتقادی که به جناب رییس جمهور وارده، هرگز فکر نکنم در زمره آخوندهای آمریکایی قرار داشته باشه. البته توقع ما از رییس جمهوری اسلامی ایران بسیار بالاست و حداقل ها را برای این جایگاه نمی پسندیم.

  17. یه افراطی ضد اعتدال می‌گوید:

    سید جان! ممنون که رفع سوء تفاهم کردین.

    خوب شد بچه های پیام نور اعتراض نکردن. چون واقعاً واسه اون دیگه جواب نداشتم!!!
    راستی داشت یادم می رفت. همین ضعف های ساختاری حوزه هست که رهبری بارها به طور جدی نسبت به اصلاح و بهبود وضعیت حوزه تذکر داده اند که اگر با بچه های آگاه حوزه صحبت کنید، اکثراً اذعان می کنند که متأسفانه خواسته رهبری عملی نشده است.

  18. همشهری باکری می‌گوید:

    این در حالی است که روی سخن رئیس‌جمهور پیشین با همان جماعت قلیل فتنه‌گری بود که بعدها در روز عاشورای ۸۸ ثابت کردند از هر خس و خاشاکی بدتر و بی‌مایه‌ترند!

  19. لبیک یا حسین می‌گوید:

    ضد اعتدال گرامی؛
    تفاوت برداشت من و شما واضح است که از کجا ناشی می شود؛ حوزه ی علمیه* اتفاقا فی النفسه مقدس است، کسب درجات معنوی و علمی و بهره گیری از آن بستگی به انسان هایی دارد که پا به این عرصه می گذارند.
    تقسیم بندی شما واقعی است اما در مورد همه ی اقشار و طیف های مختلف هم همین گونه است. اگر منصفانه پای درد دل رهبری بنشینیم خواهیم یافت که درخواست های ایشان به عنوان مثال از دانشگاهیان و صدا و سیما گاهی وارونه تحقق یافته و در بعضی موارد اصلاح بسیار سخت شده است.
    با گفتن این جمله که مدینه ی فاضله هنگام ظهور است انشالله، قصد توجیه ندارم چون خودم بارها در مواقع مختلف به نقد بعض از حوزویان پرداخته ام و ما با نقد سازنده و نه تخریب باید به آن جایی برسیم که لیاقت درک ظهور را داشته باشیم!
    اگر حساسیت من را دیدید فقط برای این بود که از دین منهای روحانیت می ترسم که سوء تفاهم هم برطرف شد.
    انشاالله هم من و هم شما از آن دسته نباشیم که علمای منظور در روایت را هنگام ظهور ترجیح بر مولا و سرورمون بدیم و این گونه باشیم که معصوم می فرماید؛ “را ه حق را با آدم ها نشناس با حق بشناس”
    در مثال مناقشه نیست اما پدران ما هیچ گاه منتظری را بر امام ترجیح ندادند و ما هم هاشمی را بر آقا ترجیح ندادیم، خاتمی را فتنه گر می دانیم و کروبی را دست پرورده ی او، خوئینی ها را منافق می دانیم و کدیور را هم و همه ی اینها لباسی مقدس برتن دارند که صد البته غلط بر تن کرده اند.
    اکنون که بعضی از افراد گروه های سیاسی با افراط مشکلاتی ایجاد می کنند در درجه ی اول درخواست اصلاح داریم و در درجه ی بعد لغزش ها را به انسان بودن آنها بر می گردانیم نه به حوزوی بودن!!!
    در مورد اون توصیف من از رئیس جمهور هم هر کسی با توجه به آگاهی هایی که در این ۳ ماه داره می تونه اظهار نظر کنه! البته من سعی می کنم دیگر اینقدر صریح در مورد روحانی نظر ندم چون رهبری این را از ما نمی خواهند.

  20. چشم انتظار می‌گوید:

    این موضوع حوزه و دانشگاه! مثل اینکه خیلی جدیه. بابا؛ آقا سید گفتند بحث رو تموم کنید. اتفاقا من فکر می کنم هر دو بزرگوار، یک موضوع رو مطرح می کنید ولی در قالب های متفاوت…

  21. میثم می‌گوید:

    هاشمی دهج!
    بابا روحانی رای آورد به عنوان نماینده خود خاتمی! شما هنوز گیر میدی که گفتن قالیباف با خاتمی دیدار کرده!!! تعطیلیـــــــــــد کلا!!!!!!!!!!

  22. لبیک یا حسین می‌گوید:

    بحثهای جدی اینجا کم اهمیت نیست و کسی هم که اینجا کامنت می گذاره بیکار نیست!
    به قول آقا “من یک انقلابیم” یعنی هممون انقلابی هستیم و یک انقلابی از کوچکترین شبهه ی ایجاد شده در ذهنش نمی تونه بگذره.
    فضای مجازی هم که بخیل نیست! به سید احمد هم خدا انشاالله صبرش را از قبل داده!

  23. فرزاد می‌گوید:

    سلام؛
    پس چرا آپ نمی کنید؟

  24. همسنگر می‌گوید:

    على ایحال به نظر میرسه همه جا و همه وقت مراقب گفتارمون باشیم.
    “لبیک یا حسین”
    از براى سلامتى علماى اسلام و فقهاى صاحب پله صلوات.

  25. حسنی می‌گوید:

    چقدر متن خوب و متینی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.