لنگه کفش یا تاسوکی؟!

علی اکبر بهشتی:

با توجه به بغض ممتد و لاینقطع ملت ایران به خصوص امت حزب الله از امریکا، قابل پیش بینی بود که مکالمه تلفنی آقایان روحانی و اوباما با اعتراض هایی همراه باشد. همین هم شد. گروهی با شعار زیبا، وحدت آفرین و جهانی «مرگ بر امریکا» ضمن تجمع در «مهرآباد» اگر چه بابت زحمات نمایندگان ایران در عرصه دیپلماسی ممنون بودند، لیکن به پاره ای از اتفاقات نیویورک اعتراض کردند. الحمدلله در جمهوری اسلامی اگر برای دیپلمات ها آزادی چانه زنی با دشمن وجود دارد، برای جوانان عزیز آرمان گرا نیز این حد از آزادی هست که پیام خود را به گوش دست اندرکاران برسانند. هر چند پرتاب کفش و با مشت به شیشه ماشین کوبیدن، نادرست، بی لزوم و هزینه زا بود، لیکن اصل «اعتراض عقلایی» به یک اقدام بی سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی به هر حال باید درک شود. رسانه های زنجیره ای اما کما فی السابق از غفلت یا خیانت چند نفر معدود سوء استفاده کردند، بلکه اصل «اعتراض عقلایی» را تحت الشعاع شیشه و کفش قرار دهند. ما ضمن جدا دانستن صف معترضان واقعی از معدودی که کارهای دردسر آفرین درست می کنند، به ۳ نکته کوتاه اشاره می کنیم.

یک: مشخصه آدم انقلابی، فقط «اعتراض انقلابی» نیست، بلکه «صبر انقلابی» و «بصیرت انقلابی» نیز هست. واقعا چرا باید تجمعی که هم اصلش و هم محتوایش آرمانگرایانه و از سر غرور ملی بود، با پاره ای کارها خدشه دار شود؟! آیا افراد انگشت شماری که برای چندمین بار یک «تجمع انقلابی/ عقلایی» را به حاشیه کشاندند، خوراک برای زنجیره ای ها فراهم کردند، خواسته یا ناخواسته در زمین اهل سازش بازی کردند، به تذکرات سفت و سخت و عمومی بزرگان بی اعتنایی کردند و برای جریان خودی مسئله درست کردند، نباید بررسی شود که اصولا کیستند و چه می خواهند؟! این یکی را ما واقعا جلوتر از زنجیره ای ها، عاجزانه و مصرانه از دست اندرکاران تمنا داریم که رسیدگی کنند. بگذریم که بعضی ها درباره این عده قلیل، گذاره «نفوذی بودن» را مطرح می کنند، با این پیش فرض که دست رنج رفتارشان دقیقا همان است که زنجیره ای ها دوست دارند. یعنی فراهم کردن خوراک برای مظلوم نمایی ایشان، آنهم در عکس یک و تیتر یک! دیروز یکی از زنجیره ای ها با سوء استفاده از فضا در سرمقاله خود نوشت؛ «از این شیشه و کفش اگر کوتاه بیاییم و انعطاف به خرج دهیم، دوباره با پدیده کفن پوشان مواجه خواهیم شد و کارهای به مراتب بدتر و تندتر.» خطاب ما به ایشان این است؛ «کفش و شیشه که به نفع شما تمام شد، لذا آنکه بیشتر خواهان رسیدگی به این اعمال است، ما هستیم، اما به این بهانه ها بلکه با هیچ بهانه ای نمی توانید اصل روحیه انقلابی و اصل رفتار و گفتار آرمان گرایانه را تضعیف کنید. هزار سال دیگر هم از عمر جمهوری اسلامی بگذرد، اندک خللی در روحیه انقلابی ما و صد البته اعتراض عقلایی ما وارد نخواهد شد.»

دو: اگر از پرتاب کفش و دست به شیشه کوبیدن ۴ تا جوان انقلابی (شاید هم تا حدودی افراطی) غافل (شاید هم اندکی خائن) جاهل (شاید هم بعضا نفوذی) آرمان گرا (شاید هم کم و بیش مشکوک) نمی شود و نباید گذشت، چگونه بعضی ها از ملت و ولایت این مملکت توقع دارند از آن همه جنایت امریکا چشم پوشی کنند؟! فقط به عنوان نمونه: عبدالمالک ریگی تروریست تحت حمایت مستقیم کاخ سفید سر از بدن چند هم میهن ما جدا کرد؟! چطور از جنایت تاسوکی باید گذشت، اما از پرتاب یک لنگه کفش نه؟! آری، اساسا قیاس ولو یک قطره از دریای جنایت امریکا با خطا یا خیانت ۴ تا جوان خنده دار است، اما دقت شود که این قیاس، اصولا به نفع روی گل دیپلمات ها صورت گرفته! پس لااقل من باب اعتدال، نه از این لنگه کفش بگذریم، نه از «ننگ به نیرنگ تو». در جمهوری اسلامی، خون رئیس جمهور هرگز از خون جمهور رنگین تر نیست. اگر پرتاب لنگه کفش به طرف رئیس جمهور کار زشتی است، چه باید خواند ۳۵ سال جنایت و ترور و جنگ و تهدید و تحریم علیه جمهور را؟! اگر آن اولی محکوم است، این دومی به طریق بسیار اولی محکوم است.

سه: شاید متاثر از همین ناسازگاری ها و کج داوری هاست که دیشب، بنده خدایی در وبلاگم کامنت گذاشت؛ «رئیس جمهور باید با پرتاب کننده لنگه کفش به سمت ایشان بر اساس همان “انعطاف حکیمانه” ای برخورد کند که با اوباما کرد. اگر یک “تماس تلفنی” هم میان شان برقرار شود که دیگر نور علی نور است و عند اعتدال! فقط این یکی را راست و حسینی بگویند کی اول زنگ زد!!» کامنتی که البته پر بیراه نبود، اما به حرمت رئیس قوه مجریه قانونی صلاح ندیدم تایید شود.

جوان/ ۱۰ مهر ۱۳۹۲

این نوشته در یسار ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سیداحمد می‌گوید:

    بسم الله…

  2. چشم انتظار می‌گوید:

    http://jahannews.com/vdcbw0bfwrhb8wp.uiur.html

    پرتاب اولین لنگه کفش در جمهوری اسلامی!!

  3. چشم انتظار می‌گوید:

    جمله ای از شهید آوینی عزیز، در تایید فرمایش شما؛

    آرمانخواهی انسان مستلزم صبر بر رنجهاست. پس برادر خوبم، برای جانبازی در راه آرمانها یاد بگیر که در این سیاره ی رنج صبورترین انسانها باش.

  4. سیداحمد می‌گوید:

    روی اعصابند بعضی ها که با یک حرکت بی فایده، کل ثوابشان را کباب می کنند!
    یک اعتراض خوب و شکیل داشتند اما با اشتباه ۴ نفر زحمت خود را به باد می دهند و بهانه دست دشمنِ منتظر فرصت!

  5. سیداحمد می‌گوید:

    حرف همه ما هم همین است، دقیقا!

    “عبدالمالک ریگی تروریست تحت حمایت مستقیم کاخ سفید سر از بدن چند هم میهن ما جدا کرد؟! چطور از جنایت تاسوکی باید گذشت، اما از پرتاب یک لنگه کفش نه؟! آری، اساسا قیاس ولو یک قطره از دریای جنایت امریکا با خطا یا خیانت ۴ تا جوان خنده دار است، اما دقت شود که این قیاس، اصولا به نفع روی گل دیپلمات ها صورت گرفته! پس لااقل من باب اعتدال، نه از این لنگه کفش بگذریم، نه از «ننگ به نیرنگ تو».”

    لعنت خدا بر آن ملعونِ بی شرف که از نامش هم متنفرم.
    واقعا مالک ریگی فقط یکی از دست پرورده های آنهاست؛ نمی دانم اگر یکی از خویشان و بستگانِ بعضی ها، به دست آن ملعون می افتاد، آیا باز هم از ارتباط با آمریکا حمایت می کردند؟!

  6. ... می‌گوید:

    «این کارهائى که در قم اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم. آن کارهائى که در مرقد امام اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم. بارها به مسئولین و کسانى که میتوانند جلوى این چیزها را بگیرند، تذکر داده‌ام. آن کسانى که این کارها را میکنند، اگر واقعاً حزب‌اللّهى و مؤمنند، خب نکنند. مى‌بینید که تشخیص ما این است که این کارها به ضرر کشور است، این کارها به نفع نیست. با احساساتشان راه بیفتند اینجا، آنجا، علیه این شعار بدهند، علیه آن شعار بدهند؛ این شعاردادن‌ها کارى از پیش نمیبرد. این خشمها را، این احساسات را براى جاى لازم نگه دارید. در دوران دفاع مقدس اگر بسیجى‌ها میخواستند همین طور بروند یک جائى، طبق میل خودشان حمله کنند، که خب پدر کشور در مى‌آمد. نظمى لازم است، انضباطى لازم است، مراعاتى لازم است. اگر چنانچه به این حرفها اعتنائى ندارند، آنها که خب حسابشان جداست؛ اما آن کسانى که به این حرفها اعتناء دارند و مقیدند که برخلاف موازین شرع حرکت نکنند، باید مراقبت کنند، از این کارها نکنند.»

    مقام معظم رهبری ۱۳۹۱/۱۱/۲۸

  7. یل می‌گوید:

    ۱۳ آبان
    مرگ برآمریکا

  8. صبر می‌گوید:

    خطابم به اصلاح طلبان و…(سه نقطه) است!
    من هم لنگه کفش را محکوم می کنم!
    اما اگه دم از دمکراسی آن هم از نوع غربی اش می زنید و همیشه مقایسه می کنید!
    به خدا مردم کشورهای غربی لنگه کفش که هیچ، تخم مرغ و گوجه گندیده هم انداخته اند اما آب از آب تکون نخورده…

  9. شیدا می‌گوید:

    چطور است که به آتش کشیدن مملکت و به نمایندگى از جنایتکاران جهانى، امریکا و اسرائیل با نظام اسلامى و آرمان هاى امام راحل، وارد جنگ شدن، و آدم کشى و جنایت و وطن فروشى فتنه گران ٨٨، اسمش آزادى است اما پرتاب یک لنگه کفش این همه جرم و توهین بزرگى حساب مى شه!!؟
    هر چند پرتاب کنندگان، بیش از آن که جاهل و نادان باشند، نفوذى و مشکوک و شنیع هستند!
    گفت:
    “ببین از ارتکاب جرم چه کسى بیشتر سود مى برد!؟ و بدان که خود یا عواملش آن را مرتکب، شده اند!”

  10. به جای امیر می‌گوید:

    انتقام! (گفت و شنود)

    گفت: مگر دولتمردان محترم موفقیت سفر نیویورک را بی‌نظیر! معرفی نمی‌کردند؟ و مگر اعلام نکرده بودند که برای اولین‌بار موفق به تعامل با آمریکا شده و نظر آمریکایی‌ها درباره ایران را تغییر داده‌اند؟!
    گفتم: همه جا از این موفقیت سخن می‌گفتند.
    گفت: ولی مقامات رسمی آمریکا که نه فقط هنوز بر مطالبات غیرقانونی خود اصرار می‌ورزند، بلکه چند قلم دیگر هم بر آن افزوده‌اند.
    گفتم: البته دیروز برخی از اعضای هیئت اعزامی کشورمان به ادعاهای آمریکا پاسخ داده‌اند.
    گفت: چرا حواسشان را جمع نکردند که آنهمه به آمریکایی‌ها اعتماد نکنند؟ باید همانجا پاسخ می‌دادند تا آنها نرمش هیئت ایرانی را به حساب ضعف ننویسند!
    گفتم: چه عرض کنم؟! شخصی در یکی از شهرها در مقابل ناسزاگویی شخص دیگری سکوت کرده بود ولی هنگامی که به شهر خود بازگشت روی پشت‌بام رفت و رو به آن شهر کرده و داد زد؛ فلان و فلان هم خودت هستی! اهل خانه بهش گفتند خب دیگه کافیه! بیا پائین الان خون راه می‌اندازی!

  11. اسلامی ایرانی می‌گوید:

    استاد ارتباطات مسائل غیر مرتبط!

  12. سیداحمد می‌گوید:

    اسلامی ایرانی؛

    چرا غیر مرتبط؟!

  13. م.طاهری می‌گوید:

    این طور پرداختن زنجیره ای ها به اقدام نادرست پرتاب لنگه کفش و سوء استفاده از این ماجرا، درست حکایت همان سخن حقی است که روزی خوارج از آن اراده باطل داشتند. در مثل هم که جای مناقشه نیست!!

  14. ... می‌گوید:

    به علمای ما بصیرت…

  15. یه افراطی ضد اعتدال می‌گوید:

    آقا اصلاً پرتاب کفشی در کار نبوده. همش شایعه است. کو عکسش؟ کو فیلمش؟

  16. رضا می‌گوید:

    زنده باد مخالف من از سوی اصلاح طلبان واقعا مشمئز کننده ترین شعار این جریان انحرافی است!
    راستگو را به خاطر یک رای از حق زندگی هم محروم می کنند.

  17. ستاره خرازی می‌گوید:

    اینو دیدید؟
    http://asemaniha90.com/?p=14938
    البته با عرض پوزش!

  18. ستاره خرازی می‌گوید:

    امروز چی می گفت این روحانی؟
    “بله جبران کردن این ۸ یا ۱۰ سال زمان می بره”
    خدایا چی می گه این؟
    یعنی ما تو زمینه هسته ای ۸ سال اشتباه کردیم.
    چطور رای های شما، رای های ملت فهمین ان، رای های احمدی نژاد، چه می دونم، حتما ملت نفهم!
    تو هنوز از راه نرسیده خودتو انقدر تحویل می گیری که تازه معلوم نیست ۴ سال دیگه ت چی بشه، اونوقت اون همه از ملت که برای دومین بار به احمدی نژاد رای دادن یعنی مواضع ۴ سال اول رو قبول نداشتن؟
    چرا روحانی به ما بی احترامی می کنه؟ چرا به رای ما بی احترامی می کنه؟
    من کِی تو رو ببینم که برات اخم هامو بکنم تو هم؟
    تو خودت اخم هاتو برای کی کردی تو هم؟ هان!
    راست می گه دیگه برای کی اخم کنه، از پشت گوشی که نمی شه اخم کرد!

  19. مرگ بر آمریکا می‌گوید:

    دیدید چقدر سر همین لنگه کفش هایی که دستشان گرفتند تا از دور ماشین در بروند محمد خاتمی و یا بقیه چه چرندیاتی نگفتن؟

  20. باراک دوراک می‌گوید:

    یکی هم تو سر تو می خورد از اون لنگ کفش ها، چی میشد مگه؟!

  21. حسین26 می‌گوید:

    چطور از جنایت تاسوکی باید گذشت، اما از پرتاب یک لنگه کفش نه؟!
    ای کاش یکی از آقایون جواب بده…

  22. حسن می‌گوید:

    آقا! ما که شنیدیم بنده خداها کفش به دست نمازشون رو شکستن که زیر تایر نرند بیچاره ها!

  23. ستاره خرازی می‌گوید:

    سلام

    همین الان این رو دیدم
    http://www.gooyam.blogfa.com/post/154/%D8%B4%D8%B1%D9%81-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87-

    واقعا سوختم
    خدایا امام خمینی عشق ماست، عشق
    چطور تونسته.
    تف تو روش
    یعنی امامی که کلامی حرف بیهوده نمی زنه، چنین حرفی میزنه یا تاب شنیدن چنین جوکی رو داره
    فکر کنم اولین اقدام امام اون دنیا این باشه که بزنن تو دهنشون
    یعنی بی شرف مال یه لحظه شه

    حیف این پدربزرگ………
    به نظرم کم از توهین به یه امام معصوم نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.