امریکا «دلال تحریم» است، نه «حلال تحریم»

تلفنی که قرار بود چند سانتی‌متر از دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و امریکا کم کند، ظاهراً چند تایی هم آجر اضافه کرده به این دیوار! فی الحال در اغلب رسانه‌های دنیا، اصل مکالمه تلفنی اوباما و روحانی، ایضاً محتوای آن، تحت‌الشعاع این مهم قرار گرفته که زنگ اول را چه کسی زد؟! و «چه کسی بود صدا زد سهراب؟!» اما به راستی، چرا این همه برای جهانیان مهم است که تماس اول از ناحیه روحانی بوده یا اوباما؟! و آیا چنین حساسیتی فی نفسه بیانگر اوج دشمنی استراتژیک میان امریکا و ایران نیست؟! اگر اختلافات معمول دیپلماتیک، با یک تماس تلفنی و احیاناً یک دیدار عمومی و چند تایی هم ملاقات خصوصی حل می‌شود، باید دید دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و امریکا چقدر بلند است که هم روحانی و هم اوباما را مجبور می‌کند بعد از صحبت تلفنی، خیلی صریح و رسا سخن از اصول جداگانه و محکم خویش برانند؟! روحانی بر عزت، حکمت، مصلحت و عدم عدول از سیاست‌های رهبر انقلاب سخن بگوید، اوباما نیز بر امتداد دوستی امریکا و اسرائیل؟! حالیا! هر دو اعلام برائت کنند از زنگ اول!

من اما از آنجا که هر گونه سخن گفتن با سران روسیاه، جلاد و خونریز کاخ سفید را دون شأن بلندبالای فقط یک شهید از خیل شهدای جمهوری اسلامی می‌دانم، سؤالم را بسنده می‌کنم به طرف ایرانی ماجرا و از رئیس قوه مجریه می‌پرسم؛

«اگر حتی مذاکره با امریکا هم از آداب دیپلماسی و در این شرایط، کاری به صواب و ثواب است، پس چه لزومی دارد زنگ اول را شما به اوباما پاس بدهید و او به شما؟! و اگر علاج همه مشکلات ـ لااقل معضل تحریم برای ما و معضلات امریکا هم برای خودش ـ جز از طریق مذاکره بی‌واسطه انجام شدنی نیست، پس چرا هر که زنگ اول را زده، با افتخار به این تماس پز نمی‌دهد؟! و اگر حداقل به قول شما و جناب اوباما، گفت و گوی تلفنی «اقدامی سازنده و مثبت» بوده، چرا اوباما تلاش نمی‌کند تا بگوید؛ زنگ اول را من زدم؟! و چرا شما تلاش نمی‌کنید تا افتخار زنگ اول را که مسبب این «اقدام سازنده و مثبت» بوده، به نام خود بزنید؟! و آیا جز این است که شروع کننده به یک اقدام مفید، به حق تقدم خود باید فخر کند؟! این تماس را که من نگرفته‌ام! عاقبت، از میان شما و آقای اوباما، یکی زنگ اول را زده. هم او لطف کند و لااقل به احترام آنچه «اقدام سازنده و مثبت» می‌خواند، افتخار کند به تقدم خویش! چطور است که پز سازنده و مثبت بودن این عمل را می‌دهید، اما از پله اول داستان، مرتب اعلام برائت می‌کنید؟!»

مع الاسف از میان آقایان روحانی و اوباما یکی دارد ناراستی می‌کند، لیکن از آنجا که رئیس دستگاه اجرای ما بر «دولت راستگویان» ریاست می‌کند، ما فرض را بر این می‌گیریم ـ و ان‌شاء‌الله جز این هم نیست ـ که عمل زشت دروغ از ناحیه اوباما سر زده است. گفت: «خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج». با این تلفن و این دروغ و این الم شنگه، آنچه هرگز آنتن نخواهد داد ایفای حقوق ملت ایران است. ما صدالبته در نیت خیر نمایندگان جمهوری اسلامی تردیدی نداریم، نیز بابت رفتار و گفتار در مجموع درست دولتمردان‌مان در سازمان ملل ممنونیم، اما بسیار بعید و دور از ذهن می‌دانیم که با مذاکره بتوانیم از «امریکای دلال تحریم»، «امریکای حلال تحریم» بسازیم، چرا که وقتی اوباما و نتانیاهو با هم مذاکره تلفنی بر قرار می‌کنند، بعدا سر بدیهیات تماس چانه نمی‌زنند! در «مهرآباد» جناب روحانی، همه آنچه در نیویورک انجام داد، تعبیر به «انعطاف حکیمانه» نمود. اگر «انعطاف حکیمانه» ترجمان دیگری از «نرمش قهرمانانه» باشد که قطعاً مشکلی نیست و اساساً مشکل ما بر سر نام برنامه‌ها نیست. بحث اصل کاری، راه رسیدن به «نرمش قهرمانانه» است، بی‌آنکه این نرمش، جوری صورت بگیرد که مجبور باشیم از زنگ اول آن اعلام بیزاری کنیم! از قضا برائت از پله اولِ اقدامی که توسط روحانی «نرمش قهرمانانه» خوانده می‌شود، فی‌حد ذاته نشان می‌دهد که ور قهرمانانه این نرمش، همراه با کاستی بوده. کم یا کلاً بی‌قهرمانانه بوده. و این قدر مسلم با آنچه مراد رهبر انقلاب بوده، نمی‌خواند. از اینها گذشته، اگر داعیه دست‌اندرکاران بر اجرای مو به موی فرامین رهبر ماست -که جز این هم انتظاری نیست- آن روی سکه «نرمش قهرمانانه» این جمله علمدار چفیه به دوش نقش بسته است که؛ «من به مذاکره با امریکا خوش‌بین نیستم».

حتی پس و پیش یک تماس تلفنی هم کافی است تا پی به حکمت نهفته در فرموده‌های ولی‌امر ببریم. گمانم بدترین و دگم‌ترین تلقی از «نرمش قهرمانانه» این است که تصور کنیم این پلیتیک، تنها از راه کانال زدن با امریکا می‌گذرد.

آرمان‌گرایی ما البته جمع با واقع‌بینی است. ما از هر اقدامی که بار تحریم را از دوش جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران بردارد، استقبال می‌کنیم، اما این هم هست که اقدام غیرقهرمانانه هرگز نمی‌تواند نتیجه دلخواه به همراه داشته باشد. قرار بود خم شویم تا یه خم دشمن را بگیریم، نه اینکه بابت زنگ اول غم بگیریم!

چرخ زندگی دیپلمات‌ها باید بچرخد، به این شرط که چرخ سانتریفیوژها هم بچرخد! غرور هسته‌ای، بخش مهمی از زندگی ملت ماست و اساساً تعارضی با زندگی ما ندارد. ما هسته‌ای و زندگی را با هم می‌خواهیم. تحریم باید برداشته شود، با «گشایش» نه «سازش». ما در هسته‌ای، روی زنگ اول‌هایی که زده‌ایم، ایستاده‌ایم. ما ایستاده‌ایم و «مرگ بر امریکا» همچنان شعار ماست. «شعار زیبای وحدت آفرین ماست». حق تقدم این شعار با ملت ماست. ما دیپلمات نیستیم، اما سختی کار دیپلمات‌ها را درک می‌کنیم. من باب اعتدال، دیپلمات‌ها هم باید ما را بفهمند و احترام فرزندان انقلابی خمینی و خامنه‌ای را نگه دارند. آری، ما انقلابی هستیم و پای تمام زنگ اول‌های‌مان، جنگ اول‌های مان ایستاده‌ایم.

جوان/ ۸ مهر ۱۳۹۲

این نوشته در یمین ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سیداحمد می‌گوید:

    بسم الله…

  2. می کشی مرا حسین می‌گوید:

    ۳۶ روز تا ۱۳ آبان… چه روزی بشه!!!

  3. سیداحمد می‌گوید:

    “با این تلفن و این دروغ و این الم شنگه، آنچه هرگز آنتن نخواهد داد ایفای حقوق ملت ایران است. ما صدالبته در نیت خیر نمایندگان جمهوری اسلامی تردیدی نداریم، نیز بابت رفتار و گفتار در مجموع درست دولتمردان‌مان در سازمان ملل ممنونیم، اما بسیار بعید و دور از ذهن می‌دانیم که با مذاکره بتوانیم از «امریکای دلال تحریم»، «امریکای حلال تحریم» بسازیم، چرا که وقتی اوباما و نتانیاهو با هم مذاکره تلفنی بر قرار می‌کنند، بعدا سر بدیهیات تماس چانه با هم نمی‌زنند!”

    احسنت!

  4. حسین26 می‌گوید:

    چقدر ساده لوحند آنهایی که خیال می کنند آمریکا تغییر کرده!
    و درود بر خمینی بزرگ که فرمود: آمریکا شیطان بزرگ است

  5. یه افراطی ضد اعتدال می‌گوید:

    “فی‌حد ذاته نشان می‌دهد که ور قهرمانانه این نرمش، همراه با کاستی بوده”

    آقا وَر قهرمانانه این نرمش یا قِر قهرمانانه این نرمش؟

  6. به یاد سیدسجاد می‌گوید:

    “چرخ زندگی دیپلمات‌ها باید بچرخد، به این شرط که چرخ سانتریفیوژها هم بچرخد! غرور هسته‌ای، بخش مهمی از زندگی ملت ماست و اساساً تعارضی با زندگی ما ندارد. ما هسته‌ای و زندگی را با هم می‌خواهیم. تحریم باید برداشته شود، با «گشایش» نه «سازش». ما در هسته‌ای، روی زنگ اول‌هایی که زده‌ایم، ایستاده‌ایم.”

    احسنت…

  7. به یاد سیدسجاد می‌گوید:

    “ما ایستاده‌ایم و «مرگ بر امریکا» همچنان شعار ماست.”

    مرگ بر آمریکا…

  8. سیداحمد می‌گوید:

    “تحریم باید برداشته شود، با «گشایش» نه «سازش». ما در هسته‌ای، روی زنگ اول‌هایی که زده‌ایم، ایستاده‌ایم. ما ایستاده‌ایم و «مرگ بر امریکا» همچنان شعار ماست. «شعار زیبای وحدت آفرین ماست». حق تقدم این شعار با ملت ماست. ما دیپلمات نیستیم، اما سختی کار دیپلمات‌ها را درک می‌کنیم. من باب اعتدال، دیپلمات‌ها هم باید ما را بفهمند و احترام فرزندان انقلابی خمینی و خامنه‌ای را نگه دارند.”

    دقیقا…
    ممنون سالار!

  9. به جای امیر می‌گوید:

    کرایه (گفت و شنود)

    گفت: بالاخره معلوم نشد آقای روحانی درخواست تماس تلفنی با اوباما را کرده است یا اوباما پیشقدم شده بود؟
    گفتم: آقای ظریف گفته است حرف آمریکایی‌ها که می‌گویند درخواست برای تماس تلفنی از طرف آقای روحانی بوده است، اعتبار ندارد.
    گفت: وقتی حرف رئیس‌جمهور آمریکا در این حد و اندازه هم اعتبار ندارد، پس آقایان با چه تحلیل و توجیهی به آمریکا اعتماد کرده و این همه درباره آن تبلیغ می‌کنند؟!
    گفتم: چه عرض کنم؟! آدم قالتاقی از خیلی‌ها پول قرض گرفته و پس نمی‌داد. قاضی حکم کرد فردا او را سوار یک الاغ کنند و در شهر بگردانند و جار بزنند که او آدم قالتاقی است و بدهی‌های خود را نمی‌پردازد. غروب فردا صاحب الاغ که یک روز او را در شهر گردانده و جار زده بود از او کرایه الاغ را خواست و یارو گفت؛ مرد حسابی! از صبح تا حالا داری جار می‌زنی که من بدهی خود را نمی‌دهم حالا با چه رویی کرایه خرت را می‌خواهی؟!

  10. همشهری اقا مهدی باکری می‌گوید:

    امروز دکتر کوچک زاده تو تبریز یه حرف قشنگ زد؛
    ما امام داریم هر چی بگه همونه!

  11. ناشناس می‌گوید:

    فارس
    سوزان رایس: اوباما نگفته حق غنی سازی ایران را به رسمیت می‌شناسد.

    مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا درباره سخنان باراک اوباما در سازمان ملل درباره حق ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای گفت: منظور اوباما حق غنی سازی اورانیوم نبوده است.

  12. نوکر باراک می‌گوید:

    ما هر جوری شده با آمریکا ارتباط برقرار می کنیم! میگی نه نیگا کن…

  13. سیداحمد می‌گوید:

    ۴۵ روز مانده تا عاشورا
    لبیک یا حسینِ زهرا…
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    زنده باد نام و یاد و راه شهدا…
    http://uploadtak.com/images/s532_mmotieehaftegi920531.mp3

  14. ناشناس می‌گوید:

    ماجرای شهادت شهید احمد وکیلی به دست کومله
    http://www.snn.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=13&Id=264838&Sgr=1514

  15. مرضیه می‌گوید:

    “قرار بود خم شویم تا یه خم دشمن را بگیریم، نه اینکه بابت زنگ اول غم بگیریم!”

    احسنت

    کاش این جماعت ساده لوح مدعی روشنفکری و نخبگی، کمی می فهمید. کاش…

  16. ناشناس می‌گوید:

    خدا را شکر که از دستتان راحت شدیم دیگر این تحلیل های به قول لاریجانی کشکی اثری ندارد.

  17. ناشناس می‌گوید:

    خدا شما و قلم استوارتون رو حفظ کنه.

  18. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    باید دید دیوار بی اعتمادی میان ایران و امریکا چقدر بلند است…
    ظاهراً چندتایی هم آجر اضافه کرده به این دیوار، دیوار حاشا!!
    و…
    چه کسی بود صدا زد “باراک”؟!!!

  19. م.طاهری می‌گوید:

    “چرخ زندگی دیپلمات‌ها باید بچرخد، به این شرط که چرخ سانتریفیوژها هم بچرخد! ”

    عجب جمله ای!

  20. م.طاهری می‌گوید:

    “آری، ما انقلابی هستیم و پای تمام زنگ اول‌های‌مان، جنگ اول‌های مان ایستاده‌ایم.”

    تا آخر ایستاده ایم.
    این روزها مرگ بر آمریکا گفتن از قبل هم بیش تر می چسبه!
    مرگ بر آمریکا!

  21. شیدا می‌گوید:

    چرخ زندگى دیپلمات ها همیشه خوب چرخیده!
    اما سانتریفیوژهایی که به بهاى خون بهترین فرزندان این مرز و بوم به چرخش افتاده اند، به خاطر بهتر چرخیدن زندگى دیپلمات ها و آقازاده هاى پر مدعایشان، هرگز از چرخش
    نخواهد افتاد!

  22. اسلامی ایرانی می‌گوید:

    آقا، این شیخ حسن از روز اول گفته بود میخواد با کدخدا ببنده،
    ملت هم دانسته بهش رای دادن.
    نکته بعدی اینکه بعضی ها، فکر می کنن سیاست های کلی نظام، توسط
    حسین قدیانی و قطعه ۲۶ تنظیم و تأیید میشه!
    بنده خدا داره حرف دلشو میزنه، شمایی که ادعای آزادی اندیشه دارید،
    اینقدر توهین نکنید.
    تازه شیخ حسن اگه میخواد با کسی گاو بندی کنه، باید صبر کنه با
    پرزیدنت بعدی آمریکا ببنده، این اوبامای اسکلتی، کمتر از دو سال دیگه
    میره، دوباره حسن باید به نفر بعدی کلی باج بده! اینکار خطرناکه حسن!!

  23. چشم انتظار می‌گوید:

    آمریکا، دلال تحریم…

    http://www.jahannews.com/vdcf1vdmmw6dyva.igiw.html

  24. سیداحمد می‌گوید:

    قربون مرام شهدا برم که همیشه به موقع میان؛ همیشه هوامونو دارن…
    ای خدا! شکرت…

  25. در عطش عدالت مهدوی می‌گوید:

    نوکر باراک؛
    شما هرجور شده با امریکا ارتباط برقرار کن اما این یادت باشه که فردای روشن از آن ماست.
    اندکی صبر، سحر نزدیک است…

  26. چشم انتظار می‌گوید:

    “مناجات ناشنوایان”، عنوان شعر بسیار زیبایی است، از رهبر عزیزمان (حفظه الله تعالی) که به مناسبت هشتم مهرماه (سی‌ام سپتامبر)، روز جهانی ناشنوایان، سروده اند. متن این شعر و تصویر دستخط حضرت آقا، در سایت (khamenei.ir) قابل مشاهده است.

    ما خیل بندگانیم ما را تو می‌شناسی
    هر چند بی‌زبانیم ما را تو می‌شناسی

    ویرانه‌ئیم و در دل گنجی ز راز داریم
    با آنکه بی‌نشانیم، ما را تو می‌شناسی

    با هر کسی نگوییم راز خموشی خویش
    بیگانه با کسانیم ما را تو می‌شناسی

    آیینه‌ایم و هرچند لب بسته‌ایم از خلق
    بس رازها که دانیم ما را تو می‌شناسی

    از قیل و قال بستند، گوش و زبان ما را
    فارغ از این و آنیم ما را تو می‌شناسی

    از ظن خویش هرکس، از ما فسانه‌ها گفت
    چون نای بی‌زبانیم ما را تو می‌شناسی

    در ما صفای طفلی، نفْسُرد از هیاهو
    گلزار بی‌خزانیم ما را تو می‌شناسی

    آیینه‌سان برابر گوییم هرچه گوییم
    یک‌رو و یک‌زبانیم ما را تو می‌شناسی

    خط نگه نویسد حال درون ما را
    در چشم خود نهانیم ما را تو می‌شناسی

    لب بسته چون حکیمان، سرخوش چو کودکانیم
    هم پیر و هم جوانیم ما را تو می‌شناسی

    با دُرد و صافِ گیتی، گه سرخوشی است گه غم
    ما دُرد غم کشانیم ما را تو می‌شناسی

    از وادی خموشی راهی به نیک‌روزی است
    ما روزبه، از آنیم ما را تو می‌شناسی

    کس راز غیر از ما، نشنید بس «امینیم»
    بهر کسان امانیم ما را تو می‌شناسی

    این تصویر دست خط:

    http://upload7.ir/images/28540570056848223377.jpg

  27. چشم انتظار می‌گوید:

    نوکر باراک!

    اوباما سه روز پس از گفتگو با روحانی: همه گزینه‌ها، از جمله گزینه نظامی علیه ایران روی میز است!!

  28. مرتضی اهوازی می‌گوید:

    محض اطلاع نوکران باراک و …:
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920708001451

    من یکی که دوست دارم همیشه آمریکا حمال تحریم باشه و ما هم مالامال تحریم؛ عمرا اگه اینو از شکم‌سیری و این حرفا بگم؛ موندم واقعا این توهم که “اگه رابطمون رو با آمریکا و رفقای زبلش تلطیف کنیم، وضع اقتصاد بل می‌شه و همه‌چی گل و بلبل” از کجا آب کوفت می‌کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.