و اینک؛ عبور از اعتدال!

«اعتدال بیش از آنکه یک شعار محوری باشد، یک شیوه رفتاری است، لذا طرح آن به عنوان شعار شعارها از طرف دولت یازدهم اساسا بی‌وجه است».

این هر چند «نقد مشترک» جماعتی از هر دو جریان اصلاحات و اصولگرا به شعار اعتدال است، اما درست یا نادرست، اعتدال به عنوان شعار اول دولت روحانی انتخاب شده، لذا باید بررسی کرد که نسبت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با اعتدال به عنوان شعار استراتژیک دولت چیست؟

اصولگرایان بارها صادقانه گفته‌اند؛

«اعتدال هرگز ایده‌آل شعارها و آرمان غایی‌شان نبوده و نیست، اما از آنجا که هیچ وقت عنادی با اعتدال نداشته‌اند، نه فقط مخالفتی با طرح اعتدال به عنوان شعار اول دولت ندارند، بلکه یکی از مهم‌ترین خواسته‌های‌شان از دولت یازدهم، عمل به همین شعار اعتدال است و بروز آن در رفتار دولتمردان».

لیکن اصلاح‌طلبان گر چه آن اوایل سرمست از شکست اصولگرایان در انتخابات ۲۴ خرداد -و نه لزوماً پیروزی خودشان!- دایه مهربان‌تر از مادر برای شعار اعتدال شدند، اما از همان زمان هم معلوم بود که جماعت مدعی اصلاحات، دیر یا زود با شعار اعتدال به چالش خواهند رسید. اصلاح‌طلبان -به خصوص لایه فتنه‌گرشان!- بر این گمان بودند که با سر دست گرفتن شعار اعتدال می‌توانند دم به ساعت بر فرق انقلاب و انقلابی‌گری بکوبند و حزب اللهی‌ها را افراطی بخوانند، غافل از اینکه کاسبی با اعتدال، قبل از هر چیز با خود شعار اعتدال تنافر دارد. از دیگر سو، خوشایند وجهه و آبروی اصلاح‌طلبان نبود که با وجود فتنه‌گری در سال ۷۸ و آن همه قانون‌گریزی و خبط و خطا و خیانت و افراط در سال ۸۸ در سنگر اعتدال سکنی گزینند. شاید متأثر از همین نکات بود که چند روز پیش، یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای در ویژه نامه سیاسی خود نوشت؛

«شعار اعتدال شاید برای شخص روحانی و مشخصاً دولت یازدهم، بدون فایده نباشد، اما از همین الان قابل حدس است که اعتدال، هرگز شعار مطلوب اصلاح‌طلبان برای پروسه بازگشت بی‌هزینه یا کم هزینه به قدرت نیست. ما اگر می خواهیم به صورت کامل و خالص به قدرت برگردیم، به شعاری شفاف تر از شعار اعتدال نیاز داریم. ما محرومیت‌ها، بلکه ضعف‌هایی داریم که هرگز با نسخه اعتدال شفا نمی‌یابد. لذا باید بگردیم و شعار خودمان را پیدا کنیم».

مثال دیگر، این فراز از بخش «اتاق فکر» شماره ۵۸ «هفته نامه آسمان» است؛

«به نظر می‌رسد اعتدال، کشش زایش یک برنامه سیاسی را نداشته باشد، به دو دلیل، اول آنکه اعتدال یک روش است و محتواهای مختلفی می‌توان برای آن متصور بود. از همین حالا اصولگرایان برکناری صدرالدین شریعتی را مصداق افراط دانسته‌اند و از مشی اعتدال، به دور. اما مشکل دیگر اعتدال آن است که این واژه نام برنامه آیت‌الله هاشمی برای ایجاد وفاق در درون حاکمیت سیاسی بود و الیت حاکم را مد نظر داشت. بنابراین اعتدال اگر یک برنامه سیاسی هم باشد، معطوف به بدنه سیاسی و ایجاد انسجام برای عبور از بحران‌هاست و برای بدنه اجتماعی تمهید خاصی اتخاذ نکرده است. از همین جاست که بحث مطالبات اجتماعی در میان مباحث سیاسی گم می‌شود و مدیران دولت جدید در میانه مطالبات اجتماعی و التهابات سیاسی چنان سردرگم می‌شوند که راه را برای هر‌گونه سهم خواهی باز می‌کنند».

اتفاقاً از آنجا که به قول نویسنده، اعتدال یک روش -یا شیوه رفتاری- است، خیلی نمی‌توان با قول دیگرش یعنی «تصور محتواهای مختلف» برای روش اعتدال موافق بود! از قرار «دین» تمام شد، این بار نوبت «اعتدال» است که به عارضه هرمنوتیک و قرائت‌های متفاوت دچار آید! افراطیون معتدل در حالی مخالفت اصولگرایان با شیوه‌های غیر‌ اعتدالی بعضی اعضای کابینه را -که اتفاقاً از منظر همین شعار اعتدال صورت می‌گیرد- سوء استفاده ایشان از شعار اعتدال تعریف می‌کنند، که خود نیز می‌توانند ناظر بر «تصور محتواهای مختلف برای روش اعتدال» مثلاً مدعی شوند؛ برکناری صدرالدین شریعتی از مصادیق عمل به شعار اعتدال است! ادعایی که البته از فرط خنده‌دار بودن، هرگز مطرح نمی‌شود، چرا که افراط، افراط است، حتی اگر توسط دولت اعتدال انجام شود.

طرفه حکایت اینجاست؛ همین که اصلاح‌طلبان می‌آیند و اندک اندک نسبت معکوس خود را با شعار اعتدال نشان می‌دهند، اولاً؛ بیانگر اعتراف ایشان بر افراط شان است و دوری‌شان، هم از شعار اعتدال، هم از روش اعتدال، ثانیاً؛ موید این مهم است که اعتدال در مقام عمل، خیلی هم حالا قرائت‌بردار نیست، لذا تو را مجبور می‌کند که با بهانه‌هایی من جمله «مطالبات اجتماعی» در پی شعار دیگری باشی. هر شعاری غیر از اعتدال!

اگر اصولگرایان، دلیلی برای مخالفت با شعار اعتدال ندارند و فی‌المثل از رئیس قوه مجریه تمنا دارند در شعاع این شعار، جلوی قلع و قمع رؤسای دانشگاه‌ها گرفته شود، ظاهراً قوم اصلاحات خیلی زود پرده از تزویر خود کنار زده و اساساً شعار دیگری غیر از اعتدال آرزو دارد. هر چه بگذرد، بیشتر معلوم خواهد شد که مخالفان اعتدال، حزب اللهی‌ها هستند یا احزاب مخالف «راستگو»یی؟!

ما آن روز که بحث عبور «شاه کلید» از «کلید» توسط افراطی‌های دوم خردادی مطرح شد، امروز را به وضوح می‌دیدیم که این جماعت، علیه شعار/ روش اعتدال دهان باز کنند. «مارهای فتنه‌گر گرما دیده» اگر همین مختصر تکان خود را مدیون کلید و اعتدال‌اند، خوب بود اندکی رواداری بیشتر از خود نشان می‌دادند. مع الاسف، صداقت‌شان هم بیشتر از جنس گستاخی، بی‌معرفتی و پررویی است، تا خود صداقت! مدیون کلید و اعتدال‌اند، اما مجنون شاه‌کلید و افراط! ما البته از عیان شدن نسبت واقعی فتنه‌گران با شعار/ روش اعتدال استقبال می‌کنیم!

این نوشته کامل نمی‌شود الا به ذکر نکته ای. ما از دولت یازدهم به سه شکل حمایت خواهیم کرد.

یک: با نقدهای‌مان. نقدهای ما حتی اگر تند و تیز باشد، در جهت خیر دولت است. در همین نزدیک به ۱۰۰ روزی که از عمر ریاست روحانی بر قوه مجریه گذشته، دیگر کاملاً معلوم شده که هم ما به دولت، نقدهایی داریم، هم افراطی‌های سهم خواه. آنچه مهم است زاویه این انتقادات است. ما بر خلاف اصلاح‌طلبان مشکلی با شعار/ روش اعتدال نداریم، اتفاقاً از همین زاویه به دولت نقد داریم.

دو: آنجا که بنای اصلاح‌طلبان بر عبور از کلید و اعتدال است، ما حتماً از دولت قانونی، در برابر زیاده‌خواهی فتنه‌گران دفاع خواهیم کرد.

سه: هر کجا پاشنه در این دولت بر مدار خدمت بگردد، ما گر چه «رسانه دولت» نبوده و نیستیم، لیکن بر خود فرض می‌دانیم همچنان «رسانه خدمت» باقی بمانیم. ما این دولت را «چهار سال از عمر مقدس جمهوری اسلامی» می‌دانیم، فلذا همان گونه که رهبر حکیم ما فرمودند، نه تنها دلیلی برای بیگانگی با دولت نداریم، بلکه همه هم و غم ما افزودن بر کارایی دولت محترم است. بی‌شک مخالفت با شعار/ روش اعتدال، تضعیف دولت روحانی است و باب میل کسانی که برای «پروژه عبور» در پی نمایش یک کلید ناقص، ضعیف و زنگ خورده‌اند!

جوان/ ۲۷ شهریور ۱۳۹۲

این نوشته در یسار ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. منم گدای فاطمه می‌گوید:

    بسم الله…

  2. یه بیست و شیشی می‌گوید:

    آخرین مطلب امید حسینی(آهستان)

    http://www.ahestan.ir/?p=12658

  3. به یاد سیدسجاد می‌گوید:

    “و اینک؛ عبور از اعتدال!”

    امان از دست این انسان های افراطی!

    استفاده کردیم.

  4. به یاد سیدسجاد می‌گوید:

    “اگر اصولگرایان، دلیلی برای مخالفت با شعار اعتدال ندارند و فی المثل از رئیس قوه مجریه تمنا دارند در شعاع این شعار، جلوی قلع و قمع روسای دانشگاه ها گرفته شود، ظاهرا قوم اصلاحات خیلی زود پرده از تزویر خود کنار زده و اساسا شعار دیگری غیر از اعتدال آرزو دارد. هر چه بگذرد، بیشتر معلوم خواهد شد که مخالفان اعتدال، حزب اللهی ها هستند یا احزاب مخالف «راستگو»یی؟!”

    احسنت…

  5. برف و آفتاب می‌گوید:

    ما حتماً از کسی که حتی کمی به حق نزدیک‌تر باشه دفاع خواهیم کرد.

  6. صبر می‌گوید:

    امام رضا(ع) در جریان دیداری که حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با ایشان داشتند در پیامی شیعیانش را از دو موضوع مهم آگاه می‌کنند؛

    حضرت عبدالعظیم (ع) روایت می‌کند، مولایم امام رضا (ع)، برای من پیام فرستاد و فرمود: سلام مرا به دوستانم برسان و به آنان بگو، راهی را برای نفوذ و تسلط شیطان بر خود باز نگذارند، آنان را به راست­گویی در سخن و ادای امانت وادار کن و همچنین به آنان دستور بده، در مسایل پوچ و بیهوده بحث و جدال را ترک نموده و سکوت اختیار کنند و باز به آنان دستور بده، به سوی هم روی آورند، با هم معاشرت کنند و به دیدار یک­دیگر رفته، ارتباط برقرار نمایند؛ زیرا این عمل موجب تقرب و محبوبیت نزد من می‌گردد!

    ای عبدالعظیم! دوستان و یاران من نباید، وقت خود را صرف مخالفت و سرکوبی هم­دیگر نمایند. من با خود عهد کرده‌ام، هر کس مرتکب

    این­‌گونه اعمال مخرب و هستی سوز شود، و حتی یکی از دوستان مرا مورد خشم و ناراحتی قرار دهد، از خدا بخواهم، او را در دنیا گرفتار سخت‌ترین عذاب­‌ها کند و در آخرت نیز از زیانکاران باشد!

    این مطلب را هم، برای آنان توضیح بده که، خداوند نیکوکاران آنها را آمرزیده و از بدکاران آنها هم در گذشته است، مگر کسانی که شرک آورده یا موجب تجاوز و اذیت به یکی از اولیاء و دوستان من شده، یا عداوت و کینه آنان را در دل داشته باشند؛ زیرا چنین گناهانی را پروردگار نمی‌آمرزد، مگر این­که از کار زشت خود بازگشت واقعی نمایند و آن را جبران کنند، وگرنه روح ایمان از قلب آنان می‌رود و از دایره ولایت ما خارج می‌شود و از آن بهره‌ای نخواهد برد، و بدان­که من، از آثار شوم چنین گناهان و لغزش­‌های خطرناکی به خدا پناه می‌برم!

    ۱. شیخ مفید، اختصاص، ص ۲۴۱٫

  7. آذرخش می‌گوید:

    هععععععیییی!!
    اعتدال کجایی که یادت بخیر…

  8. ناشناس می‌گوید:

    نیست اصولگراها هر روز ۱۰۰ تا تعریف واسه اعتدال نمی گفتن!!! شما فک کنم الان ۲-۰ از خودت عقبی برادر، البته قاعدتا و طبق روال کامنتای قبلیم چاپ نمی کنی ولی خودت که می خونی! در ضمن اونجا که دولت نهم و دهم ۴۰-۵۰ تا رئیس دانشگاه و استاد و… رو قلع و قمع کرد خواب بودی دیگه اصولگرا؟

  9. ناشناس می‌گوید:

    نه حمایتتان تاثیری دارد و نه مخالفتتان

  10. مهدی می‌گوید:

    آقای قدیانی دوره شمام تموم شد برادر!!! شمام شبیه اسراییل هستی که نونت تو آشوب و جنگ و بی نظمی الان که کشور در مسیر ثبات قرار گرفته و همه چی بحمدالله داره خوب پیش میره، جایی برای توهمات جنابعالی نیست. برادر عزیز خدا شما را هدایت بفرماید و ما را هم…

  11. سومی می‌گوید:

    مهدی
    از رفتار اصلاح طلبا تو شورای شهر معلومه کی تو توهمه. هنوز نیومده یاد شورای اول رو دارید زنده می کنید.

  12. باران می‌گوید:

    مهدی؛
    یعنی واقعا کشور تو مسیر ثبات قرار گرفته!
    فقط یکم داس اعتدال زده جاده خاکی!

  13. سائل الزهرا می‌گوید:

    مهدی؛

    جمهوری اسلامی سی و پنج سال است که در مسیر ثبات قرار گرفته و پیش می رود البته گاهی لغزش هایی مشاهده شده ولی همواره در مسیر تعالی بوده و هست.
    اینکه شما وضع فعلی رو وضعیت ثبات می دونی یک دلیل بیشتر نداره و اونم خودتی! این تویی که حالا دوست داری همه چیز رو سفید ببینی، اصلا شما بیش از حد داری انصاف به خرج میدی که دیگه اسمش انصاف نیست و غفلته…
    قبل از این هم هر پیشرفت و پیروزی شامل حال ملت می شد، امثال شما در کمال بی انصافی سیاه نمایی می کردید.
    میخوای یه دفعه بگو شیخ حسن، انقلابی کرده واسه خودش و ملت آواره رو نجات داده(!)
    اصلا شما از این به بعد می تونی “شیخ دیپلمات” رو” شیخ منجی” صدا بزنی…

  14. بغض می‌گوید:

    آقا مهدی
    یه لحظه با خودت فکر کن! چرا یه انتقاد انقدر شما رو عصبانی می کنه؟! پس کجاست شعار زنده باد مخالف من؟! آزادی بیان؟!
    شماها چرا نوبت خودتون که می رسه اینجوری مستبدانه رفتار می کنید؟!

  15. سائل الزهرا‏(س‏)‏ می‌گوید:

    مهدی؛

    الحق و الانصاف که شما رو باید ارجاع داد به همان انتقاد ده نمکی از هاشمی و اعوان و انصارش، که بعد از انتخابات در وطن امروز منتشر شد…

    پیام آقای هاشمی پس از انتخابات اخیر مبنی بر سلامت کامل انتخابات برای کسانی که ۴ سال پیش با پیام همسر مکرمه ایشان و همفکرانشان قاعده بازی مردمسالاری را به هم زدند و به جای تبریک به رقیب به آتش افروزی پرداختند، شگفت انگیز است. 
نه فقط حضرت ایشان بلکه عموم کسانی که پرچم مدارا و تسامح و تساهل و دموکراسی و تحمل مخالف و روشنفکری را مانند چماق بر سر منتقدان خود می کوبند تعریف دوگانه ای از دموکراسی دارند. در منظر این دوستان اگر نامزد پیروز فرد مورد نظر آنها باشد ایران بهترین شکل دموکراسی را دارد و اگر نامزد پیروز رقیب یا مخالف آنها باشد تقلب و مهندسی آرا نام می گیرد.

 اساسا این گروه همه چیزشان شبیه هم است. در حوزه های فرهنگی و اجتماعی و حوزه اندیشه هم اینگونه رفتار می کنند مثلا در همین سینما اگر فیلم مد نظر آنها بفروشد می گویند مخاطب اندیشمند و فرهیخته ولی اگر فیلم از آن فرد همفکر آنها نباشد، می گویند فیلم عوام پسند است و مردم ساده پسندند.

اگر در مطالب و ابراز نظرشان توهین و فحش باشد، می گویند آزادی بیان است ولی اگر جواب بدهی، می گویند هوچیگری و نقد ناپذیری.

اگر سوال کنند، اسمش آزادی اندیشه است ولی اگر سوال کنی، می گویند تفتیش عقاید است.

اگر سطل آشغال و بانک و اتوبوس آتش بزنند، اسمش اعتراض مدنی است ولی اگر در برابرشان اعتراض کنی، چماقدار و خشونت طلب می نامندت.

در یک کلام حوزه سیاست، فرهنگ و مدیریت فقط باید در انحصار آنها باشد و از منظر آنها مخالف خوب مخالف مرده است.

 انگار غربی ها هم این منش را دارند؛ نمی دانم کدامیک از هم آموخته اند. القاعده خوب القاعده ای است که شیعه بکشد القاعده بد القاعده ای است که انسان غربی را بکشد. دیکتاتور خوب دیکتاتوری است که در بحرین شیعه بکشد.

آری! این چنین است برادر!

 اگر کسانی که در هر دوره پیروزی رقیب را به این آسانی می پذیرند و به جای سطل آشغال آتش زدن پیام تبریک برای مخالف خود می فرستند، روشنفکر نیستند، توصیه می کنم به این منش خود افتخار کنند ولو اینکه همیشه از نظر اصلاح طلبان و روشنفکرنمایان متهم باشند. 

به هر حال امیدوارم مدعیان روشنفکری و دموکراسی آداب برد و باخت را در همه حوزه های فرهنگی و سیاسی یاد بگیرند و انتخاباتشان مثل جشنواره سینمایی شان نباشد.



    «مسعود ده نمکی-روزنامه وطن امروز»



  16. مبم می‌گوید:

    هیچ بعید نیست که یه روز مجبور شیم از دولت روحانی در برابر حملات فتنه گران حمایت کنیم! این متن هم همین بود دیگه…

  17. مهدی می‌گوید:

    من معتقدم که نظام جمهوری اسلامی پس از جنگ در ۱۶ سال حرکت مداوم به سوی پیشرفت حرکت کرده و روز به روز ثباتش افزایش یافته در حالی که در ۸ سال قبل، این روند کاملا معکوس شد به طوری که روز به روز به سمت بحران حرکت کردیم…

  18. سائل الزهرا می‌گوید:

    “یک نکته ى دیگر هم که در مورد این دولت در طول این هشت سال مورد نظرم بود و بارها هم به آن اشاره کردم، این است که این دولت بحمدالله توانست شعارهاى انقلاب را سر دست بگیرد و به آنها افتخار کند و آنها را در جامعه مطرح کند.”

    امام خامنه ای

    البته به قول خود حضرت آقا:
    مخالفین و کسانى که بی اطلاعند – بعضى از دستگاههاى رسانه اىِ خارجىِ مغرض، و گاهى بعضى در داخل – برخى از چیزهائى را که جلوى چشم هم هست، انکار می کنند. یعنى کارى انجام گرفته، جلوى چشم است، همه مى بینند، منعکس شده، این را دوست دارند انکار کنند.

  19. به جای امیر می‌گوید:

    دولت راستگویان! (گفت و شنود)

    گفت: تازه چه خبر؟!
    گفتم: شرکت سهامی اصلاح‌طلبان و کارگزاران انتقام ناکامی در انتخاب شهردار تهران را از دانشگاه آزاد گرفتند.
    گفت: چطوری؟!
    گفتم: وقتی نتوانستند نامزد موردنظر خود را شهردار تهران کنند، به سراغ دانشگاه آزاد رفتند و رئیس این دانشگاه را برکنار کرده و مهره موردنظر خودشان را روی کار آوردند.
    گفت: ولی دو هفته قبل که خبر برکناری رئیس دانشگاه آزاد مطرح شده بود، همین آقایان عضو هیئت امناء این خبر را به شدت تکذیب کرده بودند!
    گفتم: «دولت راستگویان»! که اخیرا اعلام شده بود یعنی همین دیگه.
    گفت: پس اون صحنه‌سازی مضحک دیگه چی بود؟!
    گفتم: چه عرض کنم؟! یارو رفته بود بالای درخت، پرسیدند اونجا چه می‌کنی؟ گفت؛ اومدم توت بخورم. گفتند؛ ولی این که درخت چناره؟ و یارو گفت؛ آره می‌دونم! توت توی جیبمه!

  20. م.طاهری می‌گوید:

    طفلک اعتدال!
    مرحوم اعتدال!

  21. سیداحمد می‌گوید:

    “هر چه بگذرد، بیشتر معلوم خواهد شد که مخالفان اعتدال، حزب اللهی‌ها هستند یا احزاب مخالف «راستگو»یی؟!”

    به نکات خوبی اشاره کردید.
    قطعا روز به روز بیشتر روشن می شود که اصلاح طلبان، خصوصا لایه فتنه گرشان (یعنی همان اکثریتشان!) دنبال اعتدال نیستند.
    سال ۸۸ دیدیم دنبال چه تیپ برنامه هایی هستند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.