عبور «شاه کلید» از «کلید»

دیروز ۳ تا از این چند روزنامه دوم خردادی در یک اقدام کاملا خودجوش (!) ضمن حمله به منتقدین اصولگرای ترکیب هیات دولت (که صرف نظر از رای اعتماد یا رای عدم اعتماد مجلس، هنوز هم به انتخاب بعضی وزرا و انتصاب بعضی معاونین، نقدهای جدی دارند) این سئوال مشترک را مطرح کردند: «مگر رهبر انقلاب نفرمودند؛ تا دولت شروع به کار نکرده و کارنامه ای ارائه نداده، نباید نقدش کرد؟! مگر معظم له نفرمودند؛ صبر کنید و برای نقد دولت عجله نکنید؟! و مگر ایشان نفرمودند؛ با دولت همکاری کنید؟!»

در این باره اشاره به نکاتی لازم است؛

یک: آنچه اصولگرایان به نقد آن پرداخته اند، نه نقد دولت، که نقد ترکیب کابینه اعم از وزرا و معاونین بوده. اصولگرایان، کار انجام نشده را نقد نکرده اند، بلکه کار انجام شده را آنهم بر اساس اصول و موازین متقن نقد کرده اند. فلذا این قبیل انتقادات، بیش از آنکه مخاطب تذکر رهبر انقلاب باشد، نوعی انجام وظیفه درست و اصولگرایانه است.

دو: اتفاقا سئوال اساسی را باید از رسانه های دوم خردادی پرسید؛ شما که ماشاء الله این همه برای تان عمل به رهنمودهای رهبر عزیز ما مهم است، چرا در فتنه ۷۸ بر خلاف فرمایشات «حضرت آقا» از رسانه های خود «شارلاتانیسم مطبوعاتی» درست کردید؟! و چرا در فتنه ۸۸ بر خلاف تواصی به حق رهبر فرزانه، آشوب و تعرض را به قانونگرایی برتری دادید؟! و چرا یک انتخابات باشکوه ۴۰ میلیونی را با تهمت تقلب، لکه دار کردید؟! و چرا رئیس جمهور قانونی برآمده از آن انتخابات را برنتافتید؟! و چرا در مواجهه با دشمن، این همه سست عنصر و سازش کارید؟! و چرا در همین زمینه تحریم، تیر نقدتان، به جای بی شرمی های دشمن، مقاومت مقتدرانه اما مظلومانه ملت ایران را نشانه گرفته؟! و چرا علی الدوام در مصاف انقلاب اسلامی با دشمن قدار، حق را به جماعت باطل می دهید؟! آری، شما که ماشاء الله این همه ولایت پذیری دارید، هنگام حمایت از شعار «نه غزه، نه لبنان…» تحت امر «ایالت عیش» بودید یا «ولایت عشق»؟!

سه: ما البته استقبال می کنیم از اینکه شما نیز دست آخر متوجه شده اید راه حل مشکلات، عمل به رهنمودهای رهبر حکیم ماست. شرط است که این ولایت پذیری را ادامه دهید! نیز استقبال می کنیم وقتی بزرگترهای شما، تقلب را توهم (حالا بگو تدلیس!) می خوانند و در تلویحی نزدیک به تصریح، صحه بر خیانت خود در آزمون بزرگ ۸۸ می گذارند.

چهار: و اما چرا اصولگرایان، به ترکیب کابینه نقد دارند؟!

چهار/ ۱: وقتی مجلس با در نظر گرفتن کف مطالبات آرمانی خود، به جای ۵ یا ۶ فرد معرفی شده توسط رئیس دستگاه اجرا، فقط و فقط به ۳ نفر رای عدم اعتماد می دهد، توقع از رئیس قوه مجریه این نیست که در جواب تعامل مثبت و سازنده مجلس، بردارند و افرادی موثرتر در فتنه ۸۸ (در مقام قیاس با آن ۳ نفر پیشنهادی) را به سمت سرپرست وزارتخانه ها منصوب کنند. چنین کاری، نه فقط دهن کجی به دست دوستی مجلس، بلکه دهن کجی در حق شعار اعتدال است. و از یاد نبرده ایم که یکی از شعارهای شیخ حسن، «تعامل قوای سه گانه» بود.

چهار/ ۲: مجلس از ابتدا هم معلوم بود که ناظر بر همکاری با دولت جدید، بنای بر مو از ماست بیرون کشیدن، ندارد. حق این بود که آقای روحانی از رواداری نمایندگان، سوء استفاده نکند و از همان بدو امر، وزرای دخیل در فتنه یا وزرای پرونده دار را به مجلس معرفی نکند.

چهار/ ۳: یکی دیگر از شعارهای شیخ حسن «شایسته سالاری» بود. خوب است رئیس قوه مجریه بفرمایند که عاقبت، تخصص جناب نجفی* در آموزش و پرورش است یا گردشگری و توریسم؟! متاسفانه از این نمونه ها کم نیست در کابینه.

چهار/ ۴: آقای روحانی مکرر می گویند؛ «کابینه من کابینه فراجناحی است». اولا؛ ناراستی این ادعا به اندازه ای واضح است که ما را از اقامه دلیل بی نیاز می کند! ثانیا؛ دکتر احمدی نژاد اگر چه داعیه فراجناحی بودن کابینه اش را نداشت، اما فی الواقع هر ۲ کابینه او لااقل در نسبت با کابینه شیخ حسن، بسی فراجناحی تر بود! آقایان رحمتی و سعیدی کیا هر ۲ وزرای دولت قبل از احمدی نژاد بودند، اما به کابینه محمود راه یافتند. مع الاسف جوری جناب روحانی از کابینه فراجناحی سخن می گوید، کانه ما در این مملکت، جز جناح مشترک هاشمی و خاتمی، جناح دیگری نداریم! اتفاقا کابینه کاملا جناحی است، و کاش آقای روحانی از یاد نبرد که اولین پیش شرط اعتدال، «صداقت» است، به خصوص اگر نام «دولت راست گویان» را یدک بکشد!! با این دست فرمان، بیم آن می رود که متاثر از این همه بی صداقتی (آنهم تحت پوشش راست گویی!) و در مقام قیاس، از احمدی نژاد به عنوان «محمود صدیق» یاد کنیم!!

پنج: کاری به کار شیخ حسن یا هر رئیس قوه مجریه دیگری هم نداشته باشیم، باورم هست قانون در پاره ای موارد به شدت نارسا و قابل سوء استفاده است. من در ادامه ترجیح می دهم به جای جملات آکادمیک، به ارائه پرسشی ساده بسنده کنم، باشد که قانون گذار فکری به حال این معضلات کند؛ «چرا شخصی که بر اساس اسناد محکم + اعترافات عمومی خودش، نمی تواند وزیر باشد، می تواند حکم معاونت بگیرد؟! دقت شود که اینجا بحث «تعهد» مطرح است، نه «تخصص». اگر شخصی تعهد لازم برای وزیر شدن ندارد، قطعا برای پست مهم معاونت رئیس قوه مجریه نیز فاقد تعهد است. نیز، چرا شخصی که نمی تواند عضو شورای شهر باشد، می تواند با رای همین شورای شهر، شهردار شود؟!»

شش: جناب شیخ حسن و البته جناب ظریف** مکرر از آنچه «بی حرمتی جهانیان به گذرنامه ایرانی» می خوانند، سخن می رانند. من واقعا نمی دانم این سیاهنمایی ها چه نسبتی با شعار اعتدال دارد و اصولا چقدر واقعی است، اما بی حرمتی خارجی به گذرنامه ایرانی (بر فرض که وجود داشته باشد) آیا بدتر از بی حرمتی داخلی به ۴۰ میلیون رای ایرانی است؟! عالیجنابان! شما اگر اینقدر نگران شان و جایگاه گذرنامه ایرانی بودید، از دروغ گویان و ساکتین در حق رای ایرانی در گرد خود استفاده نمی کردید!! اسباب بی احترامی به گذرنامه ایرانی، بیش از هر چیز ناشی از عمل فتنه گرانی است که با تهمت تقلب، بهانه این بی حرمتی را فراهم کرده اند.***

* گاهی فکر می کنم چرا ایران زیبا با این همه جاذبه گردشگری، هرگز صنعت توریسم شایسته ای ندارد؟! فی الحال دیگر حتم دارم که مهم ترین دلیل، عمل روسای قوه مجریه بر خلاف شعار شایسته سالاری است. وقتی در دولت قبل، ملک زاده که نمی تواند معاون وزیر خارجه شود، عدل، سر از گردشگری در می آورد، و وقتی همین روال غلط در دولت اعتدال تکرار می شود، خیلی نباید امید داشت به رشد صنعت توریسم.

** این روزها رسانه های دوم خردادی، جملگی، لقب «شاه کلید» به وزیر امور خارجه داده اند. آقای روحانی! اصولگرایان خیر شما را می خواهند… بهتر است فاصله خود را با تندروهای افراطی بیشتر کنی، چرا که این جماعت برای «کلید» و «شاه کلید» خواب ها دیده اند… یعنی این را هم باید بنویسم که «شاه کلید» قصد عبور از «کلید» را دارد؟؟!!

*** متن فوق اگر چه در نقد ترکیب کابینه نوشته شده، اما قطعا فراموش نمی کند که رئیس دولت یازدهم، لزوما به همه پیشنهادات آقایان فلانی و بهمانی عمل نکرده است. مع الاسف اتکای بیش از حد بر خود و نظر خود که منجر به خطر خودبینی و خودبزرگ بینی می شود، خطری کمتر از آدم این و آن شدن ندارد.

جوان/ ۳۰ مرداد ۱۳۹۲

این نوشته در یسار ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سیداحمد می‌گوید:

    تیتر و توضیحش شدیدا قابل تامل است؛
    ارزش این را دارد که یک گوشه ذهنم یادداشتش کنم! یعنی که یعنی!

  2. سیداحمد می‌گوید:

    “چرا علی الدوام در مصاف انقلاب اسلامی با دشمن قدار، حق را به جماعت باطل می دهید؟!”

    واقعا ها!
    دقت کردید؟! همیشه ساز مخالف با آرمان های انقلاب می زنند!
    فقط و فقط هر جا قصد سوءاستفاده داشته باشند، اشاره ای به نظر حضرت آقا می کنند و در غیر اینصورت، هیچ!

  3. سیداحمد می‌گوید:

    «محمود صدیق»
    🙂

    قشنگ گفتید!

  4. به یاد سیدسجاد می‌گوید:

    خیلی خوب نوشتید.

    دستت درد نکنه که روشنمون میکنی.

  5. سیداحمد می‌گوید:

    یعنی این نکته “پنج” سال هاست که دغدغه ذهنی ماست!
    کسی پیدا می شود که توضیحی برای این مسئله داشته باشد؟
    واقعا لطمه به شان جمهوری اسلامی می زند این قوانین بی معنا و نا درست.

    به نظرم نیاز ضروری وجود دارد برای تصحیح بعضی قوانین!

  6. به یاد سیدسجاد می‌گوید:

    کابیبه فراجناحی!!!

    اعصابم بهم میریزه وقتی این میگه کابینه فراجناحی، فراجناحی…

  7. ناشناس می‌گوید:

    مدتی زبان به دهان بگیرید منافعش برای خودتان و بقیه بیشتر است. آنقدر بر سر محمود زدید که جایش بنشینید که نشد. بروید مقداری سیاست ورزی کنید. مگر نمی نوشتید که رئیس جمهور را در ایران خدا انتخاب می کند؟ حالا هم به انتخاب خدا احترام بگذارید. بگو خب!!!

  8. سیداحمد می‌گوید:

    ناشناس؛

    ما هنوز هم معتقدیم در انتخاب شیخ حسن خیری هست!
    اما این به معنای کامل و اصلح بودنِ شیخ نیست.
    کلا درک بعضی چیزها، برای بعضی ذهن ها ثقیل است!

  9. پیر مرد می‌گوید:

    حسین جان؛

    در آخرین کامنت گفتم دارم خفه می شوم. ولی باور کن دوای درد من فقط آرامشی است که با خواندن این متن‌های جانانه حاصل می شود.

    ضمناً این حرفهای حضرات در مورد گذرنامه ایرانی‌ اراجیف محض است. ممکن است برای گوجه‌ای ها “پناهنده‌ها” صدق کند، ولی ما که هنوز چیزی ندیدیم!!!!

    اتفاقا با مواضع محمود صدیق ارج خاصی‌ برای ایرانیان بخصوص در بین اقشار ضعیف جوامع و بویژه مسلمین بوجود آمده…

  10. ف. طباطبایی می‌گوید:

    عالی می نویسید.
    این مدل متن های منطقی و روان، لازمه این روزهاست.
    انشالله خدا بهتون توان بیش از پیش بده و شما هم جبهه حزب الله رو بی نصیب نذارید از قلمتون.

  11. ستاره خرازی می‌گوید:

    معنای فراجناحی:

    ۱- فرار از جناح اصولگرا
    ۲- فراتر از جناح محمود و دوستان
    ۳- فراتر از جناح هاشمی و خاتمی
    ۴- فراتر از جناح فتنه
    ۵- فراتر از …….
    دیگه فراتر از چی؟؟

  12. هم کلاسی می‌گوید:

    واقعا گل گفتین. بوی عبور ظریف از روحانی می دهد این کابینه!!

    خودت باش شیخ حسن…

  13. سیداحمد می‌گوید:

    دوستان محترم؛

    به زودی در “قطعه ۲۶”

    دور جدیدی از مصاحبه های خاص و خواندنی داداش حسین، با مصاحبه نویسنده قطعه ۲۶ با حاج حسین شریعتمداری شروع می شود.

    عجیب گفت و گویی بشودها… 🙂

  14. برف و آفتاب می‌گوید:

    اول یه کپی از متن بگیرم برای احتیاط! بعد برم متن رو بخونم!!

  15. تابستان دوست داشتنی می‌گوید:

    دمت گرم رفیق!

  16. حسن جلیلی می‌گوید:

    متن یک و پا نوشت سه خیلی خوب و دقیق بود.

  17. نسیم می‌گوید:

    می دونید از کجای این متن بیشتر خوشم اومد؟ از”رهنمودهای رهبر عزیز *ما*”
    سید علی فقط برای ماست و این جماعت حق ندارن اسم نائب امام زمان مارو بیارن و از نام ایشون استفاده ابزاری کنن.

  18. برف و آفتاب می‌گوید:

    به قیافه‌ش نمی‌خوره دور بعد هم رای بیاره. همین ۴ سال چشماتون رو ببندین و تلوزیون نگاه کنین! حرف هم از ۸ سال نزنین دیگه!
    در ضمن؛ خدایا! درد و بلای مقام معظم رهبری رو بزن تو سر هر کسی که می‌خواد از حرف‌هاش سوء استفاده کنه!

  19. میعاد می‌گوید:

    به قول مجلسیا؛ احسنت! احسنت!

  20. به جای امیر می‌گوید:

    خونه خودمون! (گفت و شنود)

    گفت: چه خبر؟!
    گفتم: آقای پورنجاتی در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای اعتماد گفته است من همیشه طرفدار خاتمی بوده‌ام!
    گفت: ولی ایشان در انتخابات سال ۷۶ عضو مرکزیت جمعیت دفاع از ارزش‌ها بود و با همه توان از کاندیداتوری آقای ری‌شهری حمایت می‌کرد.
    گفتم: ایشان می‌گوید من تنها کسی بودم که مخالف ریاست جمهوری آقای ری‌شهری بودم!
    گفت: این هم یک دروغ دیگر چون در آن هنگام مدیر مسئول کیهان از روی علاقه به آقای ری‌شهری نزد ایشان رفت و در حضور اعضای شورای مرکزی جمعیت که این آقا هم جزو آنها بود به آقای ری‌شهری توصیه کرد که نامزد نشود چون زیر یک میلیون رأی می‌آورد و برای شخصیت ایشان مناسب نیست ولی همین آقا بدجوری از این توصیه مدیر کیهان تُرش کرده بود!
    گفتم: تازه اگر مخالف بود چرا تا پایان انتخابات با شدت و حرارت از نامزدی آقای ری‌شهری حمایت می‌کرد؟!
    گفت: چه عرض کنم؟! اگر راست می‌گوید که طرفدار خاتمی بوده پس حتما نفوذی او در ستاد ری‌شهری بوده و اگر صادقانه در ستاد ری‌شهری بوده پس دروغ می‌گوید که طرفدار خاتمی بوده.
    گفتم: دانش‌آموزی به آقا معلم گفت؛ آقا اجازه! برم دستشویی؟! معلم گفت؛ برو و یارو رفت و فردا به کلاس برگشت. معلم با عصبانیت گفت؛ مگه نگفتی می‌رم دستشویی؟ پس چرا دیگه نیومدی؟ و طرف گفت؛ آقا اجازه! منظورم دستشویی خونه خودمون بود!

  21. قطعه 27 می‌گوید:

    جناح فراجناحی که میگن همینه؟!

  22. باران می‌گوید:

    حالا این جاش که خود شیخ همه جا اصرار داره که کابینش فراجناحیه، از همه مضحک تره!
    بابا، شیخ حسن! شجاع باش! تو حتی اگه تو جناح هاشمی و خاتمی نباشی، تهش اینه که تو جناح نفس خودتی!

  23. چشم انتظار می‌گوید:

    جانِ کلامتان؛

    “خودبینی” و “خودبزرگ بینی”…

    آفتِ شیخ حسنِ…

  24. بیست و ششی می‌گوید:

    “اسباب بی احترامی به گذرنامه ایرانی، بیش از هر چیز ناشی از عمل فتنه گرانی است که با تهمت تقلب، بهانه این بی حرمتی را فراهم کرده اند.***”

    بعد از حوادث انتخابات ۸۸ بود؛ یکی از بستگان ساکن ایتالیا بعد از بیست و چند سال اومده بود ایران می گفت بعد از این حوادث، اونجا، مردم فکر می کنن ایرانی ها همه اینطوری اند و به این راحتی هم ویزا برای رفتن نمی دن. میگن؛ میان اینجا هم آشوب می کنند. اون حوادث و پخش تصاویرش چهره ایرانی رو خیلی خراب کرده بود.

  25. شیدا می‌گوید:

    ارزش پاسپورت ایرانى و آبروى ایران را، وطن فروشان فرارى، که یاران و حامیان فتنه هستند، در نزد جهانیان پایین آورده اند، با آن حرکات سخیف شان!!

  26. علی می‌گوید:

    مشکل از رای آوردن روحانیه، وگرنه از همون روزای تبلیغ هم معلوم بود که اگه ایشون رای بیاره چنین کابینه ای در پیش داریم.

  27. ایرانی می‌گوید:

    سلام برادر عزیز؛
    لطفا قدری هم به فکر گرانی و بدبختی مردم باشید و بذارید شیخ حسن کارشو بکنه.
    شاید تونست مرهمی بر زخم مردم بذاره.
    برادر عزیز! وضع بعضی ها بد جوری خرابه، گرونی داره لهشون میکنه.
    لطفا به جا هی فتنه فتنه گفتن مقداری با شیخ حسن راه بیایید تا اون هم بتونه مقداری از مشکلات مردم روحل کنه.
    نمیگم نقدش نکنید! اینکارو بکنید، ولی با در نظر گرفتن مصالح مردم.
    در پناه خدای بزرگ باشید…

  28. مجنون می‌گوید:

    آقا ممنون؛
    فقط می تونم بگم به قول دوستمون احسنت احسنت!

  29. مهدی می‌گوید:

    ما دیگه کم کم داریم عادت می کنیم… محمود کم خیانت کرد؟ حالا هم حسن… بعدش هم یکی دیگه.

  30. سیداحمد می‌گوید:

    ایرانی بزرگوار؛

    خواسته ما هم همین است.
    ما هم دلمان می خواهد شیخ حسن تمام توانش را بگذارد برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی، اجتماعی و …! اما در این روشی که دولت امید و کلید در پیش گرفته، اصلا اثری از توجه به مردم دیده نمی شود.
    تمرکز کردند روی باند بازی و سیاسی بازی!
    کسانی که به مردم خیانت کردند و تلاش کردند تا به کشور و نظام ضربه بزنند، علاقه ای به رفع مشکلات مردم ندارند! جماعت فتنه گر و مسئله دارهای اقتصادی، مسبب فشار مضاعف بر ملت هستند!

  31. هم نفس می‌گوید:

    ما که همه غم و غصه هامونو وقتی ایشون رای آورد خوردیم. الان دیگه یه آه مونده واسمون که بعد از هر واقعه و انتصابی در دولت تدبیر و امید! می کشیم. ولی تعجب نمی کنیم. همون وقتی رای آورد تا آخرش معلوم شد. سعی کردیم گوش ها و چشمامونو به اسامی خیانتکاران و دو چهره های احزاب کارگزاران واصلاح طلب عادت بدیم. تاکید می کنم، خیانتکاران و دو چهره هایشان! نه فقط تو دولت بلکه کم کم در تمامی مناصب. کابینه، شورا و شهردار، دو سال دیگه مجلس… هر چند سعیمون نتیجه بخش نبوده تا حالا!

  32. برف و آفتاب می‌گوید:

    هم نفس؛
    بیش از حد عادت دادید خودتونو! مجلس دیگه نه دیگه! به جای آه کشیدن این بار زبونتونو لطف کنید گاز بگیرید!

  33. هم نفس می‌گوید:

    برف و آفتاب؛
    زیادی؟ گفتم که سعیمون نتیجه بخش نبوده و عادت نکردیم. آهمون رو که سرجاش به ناچار می کشیم. اما با زبون گاز گرفتن کاری درست نمیشه. با زبون باز کردن و هشدار دادن شاید! این نتیجه برای مجلس برای منم کابوسه، ولی با این سوراخ های گشادی که بین طیف اصولگرا به وجود اومده و هر روز از هر طرف سازهای جداگانه و مختلفی ازشون شنیده میشه، و هیچ خیزی برای بازنگری توشون دیده نمیشه، اصلا بعید نیست که انتخابات مجلس رو هم وا بدهند. بماند که یه عده شون این روزا همرنگ جماعت و دولت اعتدال! هم شده اند. دو سال دیگه معلوم میشه!

  34. باران می‌گوید:

    تبریک میگم برد میلی متری استقلال رو!
    کشت ما رو تا ببره!

  35. سیداحمد می‌گوید:

    چقدر این جماعت لامذهبند!
    از اسم وزارت خانه هم می خواهند کلمه اسلامی را حذف کنند!
    نویسنده اصلاح طلب، پیشنهاد تغییر نام وزارت “فرهنگ و ارشاد اسلامی” به وزارت “فرهنگ و هنر” را داده!

  36. مرتضی اهوازی می‌گوید:

    عاشق این اقدامات خودجوش این زنجیره ای هام! یعنی بعضی وقتا سایز فونتشون هم با هم مو نمی زنه!

    کابینه ای که “محاسنش”* در اطراف “فکش”** مجتمع است!

    *ریشی که ریشه را نشان می دهد!
    **بخشی از بدن که در هنگام “شیرین زبانی” تکان می خورد!!

  37. م.طاهری می‌گوید:

    بند بند این متن را فقط می شود خواند و آه کشید.

  38. محمد می‌گوید:

    اعتدال و تدبیر و امید همش خالی بندیه. ۶ ماه نشده همه می فهمن چه کلاهی سرشون رفته!

  39. بغض می‌گوید:

    به دلم باشه میگم بهتر خودشو نشون بده ۴ سال بعد دیگه رای نیاره!
    به ایمان باشه میگم موفق باشه بهترین دولت باشه برا خدمت به اسلام و مردم!
    ای بابا اول و اخر این دولت فرقی برای ما نداره همون که قبلا گفتی بار همه کوتاهی های اصولگراها رو دوش آقاست که باید چهار سال با این جماعت کار کنه!

  40. بشناس می‌گوید:

    تفاوت کابینه ی به قول شما فراجناحی احمدی نژاد با کابینه به قول خودش فراجناحی روحانی در یک چیزه، هدف…
    هدف احمدی نژاد استفاده از نیروهای جدید بود بدون توجه به داشته ها چرا که اونها رو اشرافی گر میدونست، خوب این دیدگاه در نهایت به دلیل عدم تجربه مدیریتی کافی وزرا منجر شد به عزل و نصب های فراوان و در نهایت از اشرافی گری رسیدیم به رانت خواری، اون هم از هر سوراخی که فکرش رو بکنید یا نکنید، ۳۰۰۰ میلیارد یه نمونش بود فقط…

    هدف روحانی اما دقیقا عکس احمدی نژاده، یعنی میخواد از تجربه افرادی که در این سالها کنار گذاشته شدن استفاده کنه و ظاهرا از همه افراد موفق در سه دولت گذشته استفاده کرده، حالا اینکه سلیقه ی سیاسی شما با برخی از این افراد همخونی نداره مشکل شماست…

    توصیه من به شما اینه که به جای پیشگویی در مورد عبور شاه کلید از کلید و گرفتن ژست نستراداموس به چرایی مهجور موندن و پنداشته شدن تفکرتون تو جامعه بپردازید.

    پ.ن.:http://www.vajehyab.com/dehkhoda/%D9%85%D9%87%D8%AC%D9%88%D8%B1

  41. محمد می‌گوید:

    تو رو قرآن بسه دیگه اینقدر فتنه فتنه نکنید. بذارید کارها درست و منطقی و رو حساب پیش بره. بســـه دیگه… فقط همین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.