«عزیز آزادی» در ایران است

این روزها که سخن از «اعتدال» نقل محافل شده، بد نیست روی این مصادیق نیز مداقه ای عمیق صورت پذیرد.

مثلا بعضی ها به نظام که می رسد، در مقام عمل معتقدند؛ «نقد باید بی مرز باشد! آزادی، هم قبل، هم حین، هم به خصوص بعد از بیان، باید تضمین گردد! مطبوعات محق اند که ناقد همه تصمیماتی باشند که نظام می گیرد یا نمی گیرد! نقد حتی اگر به مرز تخریب، اهانت و سیاهنمایی برسد، باز بر حکومت فرض است که سعه صدر داشته باشد! حکومت قوی، آن حکومتی است که صرف نظر از راست یا دروغ بودن انتقاد، خود پهن کننده سفره نقادی باشد! آنچه فی الواقع اسباب آزار یک نظام را فراهم می کند، چاپلوسی است، نه خط کش گذاشتن روی عملکرد نظام!… و نقد هر چه بی رحم تر باشد، حکومت را آب دیده تر می کند!»

من حالا در این نوشتار، اصلا کاری ندارم که جملات فوق الذکر اصولا تا چه حد منطقی است، لیکن این قبیل داعیه ها، عمدتا از لسان حضرات روشنفکر و اپوزیسیون بیرون می آید. حال فرض کنیم که نقد واقعا باید بی مرز باشد. اینجا این سئوال پیش می آید؛ «آیا نسخه نقد، فقط برای جماعت نق زن، و تنها علیه حکومت پیچیده شده یا احیانا می توان از خود ایشان هم انتقاد کرد؟!»
جماعت نازک اندیش مع الاسف در رفتاری خارج از منظومه اعتدال، بیشتر دوست دارند نقد کنند، تا نقد شوند! یعنی چیزی را علیه حکومت می خواهند که علیه خود نمی پسندند. مواجهه جماعت دوستدار انتقاد و سینه چاک آزادی بیان، با نقد علیه خودشان، بسی با مزه است.

مثلا ۲ کلمه درباره فلان فروشگاه زنجیره ای کتاب، حرف حسابی کاملا مودبانه می زنی، با این قبیل واکنش ها که در جرایدشان مکرر نوشته اند، روبرو می شوی؛ «نقدهایی از این دست، خارج از روحیه لوطی گری و خوش مشربی است! اینها قصد تخریب ما را دارند! می توانستند موضوع را بی آنکه عمومی کنند، با خود ما در میان بگذارند! جالب است که شماره تلفن ما را هم داشتند!… و اساسا مشکل شان با کتاب است، نه شهر کتاب!»

یا مثلا ۲ کلمه درباره دروغ بزرگ تقلب، حرف حساب می زنی که؛ «پس چرا از نظام و مردم بابت آن همه خبط و خطا و خیانت، بلکه جنایت عذری نمی خواهید؟!» جواب هایی از این دست می دهند؛ «فتنه ۸۸ سوء تفاهمی بود که با انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ کاملا رفع شد! نباید حوادث سال ۸۸ را نبش قبر کرد! اگر ما خطا داشتیم، جناح مقابل هم خیلی حالا بی خطا نبود! اصلا عذرخواهی کدام است؛ فلانی و بهمانی باید از حصر بیرون بیایند! اینها خودشان دلسوز نظام اند! خاتمی هم دلسوز نظام است!»

به قول تهرانی های قدیم؛ «با این ریش، نمی شه رفت تجریش!!»

چطور وقتی حکومت را نقد می کنید، هیچ ملاحظه لوطی گری ندارید؟! کم حکومت به شما امتیاز و روزنامه و فرصت کاملا برابر اظهار نظر و مجال نقد داده؟! کم حکومت به شما میدان داده؟! کم حکومت در برابر فتنه آفرینی های بی شرمانه شما، از در مهر و محبت وارد شده و به سیاق «شتر دیدی، ندیدی!» از اغلب شما گذشت کرده؟! چرا به نظام که می رسد، انتقاد باید بی مرز باشد، اما به خودتان که می رسد، بدترین واکنش ها را در قبال انتقاد نشان می دهید؟! چطور شما از یک نقد محترمانه علیه خودتان نمی گذرید، اما توقع دارید مواجهه حکومت در برابر دروغ بزرگ تقلب، سعه صدری بیش از این باشد؟! آیا شما خود را بزرگ تر، مهم تر و مظلوم تر از شجره طیبه نظامی می دانید که با خون مقدس ۳۰۰ هزار شهید آبیاری شده؟! و اصولا آیا قابل قیاس است ۴ تا خطای محتمل فلان فرد اصولگرا با خیانت جماعت ناجوانمردی که علیه انتخابات و ۴۰ میلیون رای ملت و قانون و امنیت و آرامش و کار و خدمت و پیشرفت کشور، لشکرکشی خیابانی کردند؟!

خروج از رفتار اعتدالی، نه شاخ دارد، نه دم. این نمی شود که حق نقد را فقط برای خودمان مصادره کنیم. در مقوله انتقاد، نظام جمهوری اسلامی، بیش از آنکه بدهکار باشد، طلبکار است. هم الان دمی روبروی دکه های روزنامه فروشی درنگ کنید؛ انصافا سهم نق زن ها بیشتر نیست؟! اگر هست، خوب است به شکرانه آزادی موجود زیر سایه این نظام مردمسالار، اندکی خوش مشرب تر باشیم با جمهوری اسلامی، نه اینکه در مواجهه با نظام، بالکل فراموش کنیم راه و رسم لوطی گری را!

آری! متاثر از خیلی چیزها، این روزها مهم ترین کار ما شده احترام نگه داشتن، خون دل خوردن و حرمت نگه داشتن، اما جناب آقای خاتمی! اگر علمدار مقتدر انقلاب اسلامی، پای آرای ۴۰ میلیونی ۸۸ نمی ایستاد، حکایت ما می شد حکایت امروز مصر… و در آن صورت، به جای تماشای «گذشته» باید افسوس گذشته را می خوردیم!! آقای تیتر یک روزنامه های زنجیره ای! نظرتان را درباره فیلم گذشته شنیدیم، اما ظاهرا هیچ نظری درباره ادعای تقلب ندارید!! از این سو، حتی از آن سو، هر قدر خونی که در فتنه ۸۸ ریخته شد، آیا جز با شمشیر «تقلب اسم رمز آشوب» صورت پذیرفت؟!… آن ایام، کاری داشت نظام با شما؟! فی الحال، کاری دارد نظام با شما؟!… لذت ببرید از آزادی… اما فراموش نکنید که اگر «۹ دی» نبود، «آزادی» بیش از آنکه ترجمه به «التحریر» شود، تجربه این روزهای مصر می شد!! کیلومترها جلوتر از خط مقدم نقد، ظاهرا حق تهمتی در مایه های تقلب نیز برای شما محفوظ است!! «حق تهمت!!» بنازم آزادی را… «عزیز آزادی» در ایران است، نه مصر… شما برادر هر که می خواهی باش!!

جوان/ ۲۹ تیر ۱۳۹۲

این نوشته در یسار ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سیداحمد می‌گوید:

    بسم الغفور…

  2. سیداحمد می‌گوید:

    یعنی گردن اونهایی که این روزها، مدام جملات زیر را تکرار می کنند بشکنی ها!

    «فتنه ۸۸ سوء تفاهمی بود که با انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ کاملا رفع شد! نباید حوادث سال ۸۸ را نبش قبر کرد! اگر ما خطا داشتیم، جناح مقابل هم خیلی حالا بی خطا نبود! اصلا عذرخواهی کدام است؛ فلانی و بهمانی باید از حصر بیرون بیایند! اینها خودشان دلسوز نظام اند! خاتمی هم دلسوز نظام است!»

  3. سیداحمد می‌گوید:

    “آقای تیتر یک روزنامه های زنجیره ای! نظرتان را درباره فیلم گذشته شنیدیم، اما ظاهرا هیچ نظری درباره ادعای تقلب ندارید!! از این سو، حتی از آن سو، هر قدر خونی که در فتنه ۸۸ ریخته شد، آیا جز با شمشیر «تقلب اسم رمز آشوب» صورت پذیرفت؟!… آن ایام، کاری داشت نظام با شما؟! فی الحال، کاری دارد نظام با شما؟!… لذت ببرید از آزادی… اما فراموش نکنید که اگر «۹ دی» نبود، «آزادی» بیش از آنکه ترجمه به «التحریر» شود، تجربه این روزهای مصر می شد!!”

    لعنت خدا بر…

  4. باران می‌گوید:

    این اعتدال، اعتدال گفتن، بازی جدیدشونه، گستاخی هاشونو میخوان پشت حرف از اعتدال مخفی کنن…

    زشته دیگه برادر حسین! هی پای فتنه۸۸ رو میکشی وسط! چرا پیروزی ۲۴ خرداد رو هی به کام آقایون تلخ می کنی؟!

  5. مهتاب می‌گوید:

    بسیار عالی… بسیار عالی

  6. چشم انتظار می‌گوید:

    «عزیز آزادی» در ایران است، نه مصر… شما برادر هر که می خواهی باش!!
    یعنی؛ می فهمند معنی این جمله ی شما رو!؟ بعید می دونم…
    .
    حالا! اگر از همین نقادانِ آزادِ بی حد و مرزی لوطی مرام! که هر حمله ی، ناجوانمردانه و غیر منصفانه ای را، نقد آزاد می دانند، بخواهی نقدی داشته باشند، به حکومت های این ور آب و آن ور آب! دست و پایشان را گم خواهند کرد. و اساسا، ایرادی نمی بینند که بخواهند نقدی کنند!!
    .
    خدا حفظ کنه آیه الله جنتی رو. خطبه های امروز، باز هم، نشان از درایت این مرد تمام نشدنی دارد.

  7. اسلامی ایرانی می‌گوید:

    این خط، این نشون، اگر مصر اشغال نشد، حالا ببین کی گفتم.
    ما اگر خامنه ای رو نداشتیم تا الان صد بار اشغال شده بودیم.
    ممد تمدن هم عبا و قبا رو میذاشت تو صندوق خاطرات ننه جون شیخ بیسواد،
    صورتشو ۷ تیغ میکرد میرفت دستبوسی ملکه. مردک مفت خور.
    منظور اینها از لوطی گری، …

  8. نسیم می‌گوید:

    در پایان مراسماتی که می ریم به نظرم دعای قشنگی می کنن:
    “خدایا! کساییکه قراره به اسلام، این کشور و این انقلاب ضربه ای بزنن (البته به نظر من توان ضربه زدن رو ندارن و فقط می تونن ایجاد زحمت کنن مثل سال ٨٨) اگر قابل هدایت نیستن، نابودشون کن”

    آمین…

  9. هم نفس می‌گوید:

    طیب الله!
    آبی بود بر آتش دلهایمان.
    قلمتون پربار.

  10. قاصدک منتظر می‌گوید:

    از بس نظام به این افراد نادان مجال داده! پر رو و مغرور شدن…
    البته اینا بیشتر از خودسازی علاقمند به خودبزرگ بینی هستند به خاطر همین روحیه ی نقدپذیری ندارند و از انتقاد می ترسند…

  11. ناشناس می‌گوید:

    آقای قدیانی عزیز!
    من واقعا یک نقد جدی به شما دارم. همه ما می دونیم این آقا(!) اگه نگیم خیانتی بی سابقه انجام داده، قطعا می تونیم با شجاعت بگیم جزء نفرات اول خائنین به مملکت در طول تاریخه! ولی شما خیلی باآرامش و طمانینه اینو نقد کردید.

    همونطور که خیلی خوب حال جبهه ناپایداری رو می گیرید، که البته من کاملا موافقم، به نظرم خوبه که با تندی بیشتری جناب تمدن رو نقد کنید یا بهتره بگم حالشو بگیرید تا لااقل یه کم دلمون خنک بشه و داغ دل سبک…

  12. چشم انتظار می‌گوید:

    جناب ناشناس؛

    می خوای دلت یکم خنک بشه؟! این متن رو بخون. و ایضا، متن های دیگری که پس از جستجو در قطعه، می تونی پیدا کنی.
    http://www.ghadiany.ir/?p=4233

  13. نسیم می‌گوید:

    چشم انتظار؛
    این بابا از چهار سال پیش تا الان کاملا منزوی شده بود و همه ما حتی امید به محاکمش داشتیم حالا چرا این اتفاق نیفتاد رو نمیدونم. ولی سر جریاناتی که همه ما میدونیم و رئیس شدن شیخ حسن ایشون از انزوا خارج شده هیچ، دوره افتاده راست راست واسه خودش داره ول(البته با عرض معذرت به خاطر این کلمه) میچرخه تازه سخنرانی هم میکنه وزیر ارشاد رو هم تعیین میکنه و قطعا خیلی دیگه از کارای اضافی دیگه که ماها ازش بی خبریم.
    به نظر این بنده حقیر حزب الله دوباره باید کاری کنه که این خائن، منزوی و خونه نشین بشه در غیر اینصورت باید منتظر عواقب خطرناکی باشیم که کوچکترینش میتونه آزادی فلانی و بهمانی باشه و بزرگترینش پایمال شدن خون به ناحق ریخته شده شهدای فتنه

  14. نسیم می‌گوید:

    راستی یه مطلب دیگه:
    نمیدونم ما کی قراره از خواب بیدار شیم؟؟؟!!! تو دوران انتخابات که همه دیدیم رقیب چطور از این غفلتمون استفاده کردو شد آنچه نباید میشد… الان هم به جای تو نطفه خفه کردن جریان جون گرفته اصلاحات به سرکردگی ممد تمدن، دارن تجلیل های نه چندان ضروری از همدیگررو برگزار میکنن و بعضی هاشون هم سرمست از اینکه قالیباف رای نیاورده و انجام دادن ادامه تخریبات علیه ایشون!!!!!!…!!!!!

  15. مجنون می‌گوید:

    لذت ببرید از آزادی

  16. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    بسی بامزه است؛ «شتر دیدی، ندیدی!»…
    .
    .
    .
    (مواجهه جماعت دوستدار انتقاد و سینه چاک آزادی بیان، با نقد علیه خودشان…)

  17. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    آزار…
    تخریب!…
    حق تهمت!!…
    بنازم آزادی را…
    لذت ببرید از آزادی…
    اصلا عذرخواهی کدام است…
    اینها خودشان دلسوز نظام اند!!…
    «عزیز آزادی» در ایران است، نه مصر…

  18. چشم انتظار می‌گوید:

    این ها، مثل مار زخمی هستند. و الان دنبال انتقام نرم! با اسم اعتدال و…

  19. بی نشان می‌گوید:

    حکایت بی چشم و رویی این جماعت انحصارطلب، سال هاست که داره دلمون رو آتیش می زنه. اینا هر چیزی رو وقتی قبول دارن که به نفع خودشون باشه.

  20. زهره می‌گوید:

    وقتی بعضیا میگن اشتباهه که بخوایم اصلاح طلب ها رو از عرصه سیاست کشور حذف کنیم، دلم می خواد سر خودمو بکوبم به دیوار.
    من نمی دونم چرا باید دشمن!!! توی عرصه سیاست کشور، نقش آفرینی کنه.
    دلمون ترکید به مولا.

  21. ناشناس می‌گوید:

    چقدر خوبه این روزا…
    هر جا سرتو می چرخونی سید خندانه…
    خوشم میاد ازش سیاست مداره…
    مثل انگلسیا عمل می کنه “زیاد عجله نداره”

  22. اسلامی ایرانی می‌گوید:

    سیدخندان ٢ نفر!

  23. بغض می‌گوید:

    فکر نکنم نظر آقا به حذف اصلاح طلبا باشه که بعضی دوستان اینطور کامنت میذارن.
    حساب فتنه گرا از اصلاح طلبا جداست؛ باید جذب حداکثری داشت.
    این رو در عمل از حاج باقر دیدم.

  24. سلام می‌گوید:

    نسیم

    با نظر دوم تون بسیار موافقم به خصوص که این روزها دوستان اصلاح طلب شدیدا دلشون هوای شهردار شدن کرده و ما هنوز اندر خم انتخابات خوابمون برده…

  25. نسیم می‌گوید:

    بغض
    عارف تو پیام انصرافش در انتخابات از راس فتنه به نام رهبر اصلاحات نام برده. دیگه “تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل”…

  26. بغض می‌گوید:

    نسیم؛
    حرف عارف مهم نیست نظر آقا مهمه!

  27. raheimam می‌گوید:

    با سلام؛

    از وبلاگ بنده هم دیدن کنید…

  28. لبیک یا حسین می‌گوید:

    حضرت آقا تا حق ملت را از این جماعت نگیرد کوتاه نمی آید.

  29. لبیک یا حسین می‌گوید:

    یک حرف دارم با ناشناس: نباید فکر کنی اگر به قول شما حال گیری میشه از جبهه ی پایداری (که من در مدل حال گیری اینجا همیشه بحث داشتم) این حال گیری ربطی هر اندازه کوچک به حال گیری از ممد تمدن و امثالهم داره!!!

  30. شعبان می‌گوید:

    زهره خانم
    اگه شما و امثال شما زودتر سر خودتونو بکوبید به دیوار واقعا خدمت بزرگی به آقا و این ملت مظلوم می کنید. یه کم متانت و ادب و دوراندیشی رو در حرف زدن از آقا یاد بگیرید. اصلا اگه دوست دارید کلا این “دشمن” ها را بچینیم سینه دیوار و … خلاص.
    خون دلی که آقا از دست شما میخوره کم از خون دل مولایمان از دست خوارج نیست. وای بر ما وای بر ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.