برای کار یا برای انکار؟!

چرا هر چه ۲ کاندیدای مایل به اصلاح طلبان، نق می زنند و سیاهنمایی می کنند، آنچنان رشدی در آرای شان دیده نمی شود؟! چرا حتی قشر خاکستری هم با وجود همه نقدهایی که دارد، ترجیح می دهد علاج دردهایش را بیشتر در میان سایر نامزدها جست و جو کند؟! چند روز پیش در سر کار، و البته به سبب کار رسانه ای، داشتم «بی بی سی فارسی» نگاه می کردم که خانم جوانی آمد روی خط و خطاب به مجری گفت: «واقعا چرا باید به روحانی یا عارف رای بدهم؟! رای بدهم که یا با دیگر اجزای نظام دعوا کنند، یا مدام «نمی گذارند کار کنیم» را سر ما آوار کنند؟!… من با اینکه خط مشی فکری و سیاسی ام به تفکر اصلاحات نزدیک تر است، ترجیح می دهم به … (اشاره به یک نامزد اصول گرا) رای بدهم، چرا که این قبیل دعواها و بگومگوها برایم نان نمی شود!» البته مجری برنامه بر خلاف روال معمول، خیلی زود با این خانم که ظاهرا از ترکیه تماس گرفته بود، خداحافظی کرد و رفت سراغ تماس دیگر! فی الحال که نگاه می کنم می بینم نظر آن خانم محترمه، قابل تعمیم به شمار بسیاری از شهروندانی است که اگر چه دل در گروی اصلاحات و تعابیری از قبیل توسعه سیاسی دارند، لیکن رای خود را به شعار و قیل و قال نمی دهند، واقع گرایانه انتخاب می کنند. یاد آن دانشجوی معترضی افتادم که سال آخر دولت ۲ ی خرداد، به رئیس جمهور وقت گفت: «بر فرض حرف های شما درست و روشنفکرانه و زیبا، این چیزها اما برای ما کار نمی شود!» این دید، و این نگاه، بی خود حاصل نشده. عللی دارد فراوان. در ادامه فقط به چند مورد اشاره می شود؛

یک: شاید اولین حضور رسانه ای جناب عارف بود، یعنی حدود ۱۰ روز پیش که مجری از ایشان پرسید؛ «آیا شما می خواهید به نفع آقای روحانی کنار بکشید؟!» عارف ناگهان برآشفت و گفت: «نخیر! این حرف ها کار رسانه های مخالف ما از قبیل همین صدا و سیماست که بنایش بر تفرقه انداختن میان کاندیداهای اصلاحات است!» فردای آن شب، جلوی کیوسک مطبوعات، تیتر یک روزنامه «شرق» پاسخ مناسبی بود به جواب عارف. «شرق» نوشته بود؛ «مشاوران خاتمی و هاشمی برای نامزد واحد طرح کردند/ اصلاح طلبان در انتظار دود سفید/ از میان روحانی و عارف، یک نامزد در میدان رقابت می ماند و در صورت پیروزی وی، دیگری معاون رئیس جمهور می شود». حال سئوال اینجاست که آیا «شرق» هم رسانه ای مخالف اصلاحات است؟! و آیا رواست که هنوز نیامده، همه چیز حتی این قبیل بدیهیات ایام انتخابات را بیندازیم گردن دیگران؟! نامزد انتخابات اند، اینچنین فرافکنی می کنند، وای از آن دم که رئیس جمهور شوند! لابد از سیر تا پیاز مشکلات دولت خود را می خواهند بیندازند گردن این و آن!

دو: جایی از مستند تبلیغاتی حسن روحانی، فیلم ایام تبلیغات اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نشان می داد، یعنی نزدیک ۳۴ سال پیش که تمنای مردم از نامزدها، رفع بیکاری بود و مهار تورم و اشتغال و… تقریبا همین مشکلات فعلی! یعنی که یعنی! و یعنی هیچ کاری نکرده نظام، در طول این ۳۵ سال!! سئوال اساسی اینجاست؛ اگر این همه اوضاع، سیاه و بی ریخت است، پس با کدامین امید به اصلاح امور، پا به صحنه گذاشته اید؟! و آیا این همه مدت، شما و هم دسته های تان، تماشاچی بوده اید و این همه مشکل، فقط گردن یک گروه سیاسی است؟! آیا تصویر این گونه ارائه دادن از کارنامه نظام، ناسپاسی و کم لطفی نیست؟! آمده اید برای کار کردن، یا انکار کارهای انجام شده؟! آمده اید رئیس قوه مجریه شوید یا بنا به میل اپوزیسیون، حرافی کنید؟! اصلا مرفه ترین کشور جهان کجاست؟! ذره ای شک ندارم که با این حال و روز بیمار اقتصاد جهانی، توقع همه مردم دنیا از رئیس جمهورشان، مبارزه با تبعیض و گرانی و فساد و ایجاد اشتغال و مسکن و… است! پس آیا می توان نتیجه گرفت که هیچ دولتی در هیچ کجای جهان برای مردمش کار نکرده؟! باورم هست؛ مردم اگر هم بخواهند حرف های متعارض بشنوند، رسانه های خارجی را نگاه می کنند. توقع شان از رئیس جمهور، چیز دیگری است! و الا نق زدن به بهانه نقد کردن را همه بلدند!

سه: در همین مستند، جایی اشاره شده بود به تعریف رهبر انقلاب از دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت، یعنی حسن روحانی. بگذریم که نمایش این تعریف، بی اشاره به پیوست انتقاد عاشورایی همین رهبر، نوعی سوء استفاده از آزادی بیان است و کاری خلاف اخلاق تبلیغاتی. اقشار خاکستری، بلکه همه مردم از خود سئوال می کنند؛ «اینها چگونه اپوزیسیونی هستند که هم نامزد انتخابات می شوند، هم با داعیه داران تقلب هم نوا می شوند، هم نظام را قبول دارند، هم علیه همین نظام، سیاه نمایی می کنند؟!… آیا این جماعت، رهبر انقلاب را فقط تا آنجا قبول دارند که حرف تعریف در میان است؟! آیا هنگام نقد همین رهبر، باز هم پای عهدشان با قانون و آرمان ها باقی می مانند؟! و آیا اصولا اینها آمده اند برای خدمت یا یکی به نعل زدن و یکی کوبیدن به میخ؟! کار یا این اداها؟! افزایش کارآمدی یا این ادعاها؟!»

¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤

راستش من هم اگر خودم را بگذارم جای اقشار خاکستری، نه به عارف می رسم، نه حسن روحانی! این جماعت، شاید به درد شب شعر من نوعی بخورند، اما نسخه ای برای امراض معیشت نمی پیچند! پای سخن شان می نشینم و از حرف های شان لذت می برم، اما آنجا که پای رای در میان است، فکر نان می کنم، که خربزه آب است! و اما اصلاح طلبان ادعا می کنند که یکی دو روز دیگر، عارف به نفع روحانی کنار می کشد. به هر حال وقتی «رقیب در صحنه است» ما نیز از اصول گرایان توقع داریم زمینه تفرق آرای آحاد مردم را سبب نشوند! کاش…

جوان/ ۱۹ خرداد ۹۲

این نوشته در یسار ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سیداحمد می‌گوید:

    بسم الله…

  2. سیداحمد می‌گوید:

    این اصلاح طلبان با این دو نماینده، حیثیت نداشته شان، به طور کامل از بین رفت… خودشان هم خوب واقفند به این قضیه، ولی خب راهی ندارند و نمی توانند به روی خودشان بیاورند!

    چقدر سطحشان پایین است.
    واقعا چند سال مملکتمان دست چه دسته ای بود!!!

  3. برف و آفتاب می‌گوید:

    امام خامنه‌ای تو صحبت‌های جمعه، حرفی از شناختن “اصلح” نزدند.
    به نظرتون می‌تونه معنی‌دار باشه؟
    شاید هم من صحبت‌هاشون رو کامل نشنیدم.

  4. jamoonde می‌گوید:

    “علیرضا نوری زاده” در نشریه ضدانقلاب “کیهان لندن”:
    به گمان من، مهم این نیست که چه کسی تدارکاتچی بعدی خواهد بود و سعید جلیلی را شکست خواهد داد، مهم این است که سعید جلیلی انتخاب نشود… چنین است که تک تک ما وظیفه داریم به عنوان “چه باید کرد؟” مانع از فاجعه ای در ابعاد بزرگ شویم.
    وظیفه ما اتخاذ یک استراتژی مرحله‌ای است که با برشمردن مضار کسی مثل سعید جلیلی، به صورت فعال از راه دور -ولی با حضوری ملموس- بدون آنکه خود رأی دهیم، در انتخابات شرکت کنیم.

  5. همسنگر می‌گوید:

    کاندیداهاى اصلاح طلب رو دست کم نگیرید…

    زنده باد دکتر جلیلی

  6. زهرا :) می‌گوید:

    گویی ولی شناسان رفتند از این “ولایت”

    واقعا ولایتی تو ذهنم شکست! تمام تصوراتمو بهم ریخت. حیف اون فامیلی که اون داره!

  7. اسلامی ایرانی می‌گوید:

    جلیلی و قالی امشب خیلی بهم نزدیک بودند و لبخند رد و بدل می کردند
    و با نظرات هم همسو بودن. فکر کنم خبری در پیش است…

  8. میعاد می‌گوید:

    اتفاقا من بدم نیومده از این که این دوستان هستن! همین که اومدن دمشون گرم، هر چی باشه اینا هم از همین مردم طرفدارایی دارن. اصلا حال نمیده همش یه جریان فکری تو میدون باشه! ولی من به شخصه نه دیدگاهاشونو قبول دارم نه بهشون رای میدم! ولی از اینکه هستن ناراحت نیستم.(در ضمن امروز تو مناظره ترکوندیمشون!)

  9. اسلامی ایرانی می‌گوید:

    این جماعت اصلاح طلب، برای جلب رای، دروغ که هیچ. اگه لازم باشه
    باباشون رو هم میفروشن. وطن فروشی که دیگه خیلی راحت تره!
    دم غرضی گرم که زد تو دهنشون.

  10. سیداحمد می‌گوید:

    دوستان محترم؛

    جای جای این مناظره، حاکی از مهر و علاقه و محبت متقابل حاج سعید و حاج باقر بود.

    به حرمت این برادری، رواست ما نیز حد و حدود نقد را نگه داریم.

    از همکاری تان ممنون…

    و اما یادتان می آید جمله؛ “ما الان ۲ بال داریم؛ باقر و سعید” قطعه ۲۶ را؟!

  11. حامد توکلی می‌گوید:

    اسلامی ایرانی دوتا نظر دادی جفتش بیست.
    کلا یک خبرهایی هست.
    هم کسی جواب آقای رضایی رو در مورد ائتلاف نداد هم آقایون جلیلی و قالیباف پشت به پشت درو می کردن و می رفتن. در کل امروز، این دو نفر یه هم افزایی جالب و مشکوکی 🙂 داشتن!
    این آقایان عارف و روحانی با این اعصاب ضعیف چطور می خواهند رئیس جمهور بشن؟
    (ببخشید تدارکاتچی وگرنه اینها مال رئیس جمهور شدن که نیستن! :D)
    و درود بر جناب غرضی 🙂 روحم رو شاد کرد! دیدمش دستش رو می بوسم که وسط این دعوای سیاسی، سنگ نظام رو به سینه می زنه و درود به جناب حداد عادل که نشون دادن واقعا ادیب و فرهیخته هستن و باز هم ادب و دفاع از نظام براشون از همه چیز واجب تر بود.

    امیدوارم این برادران اصول گرا همگی در دولت بعد باشند+آقای رضایی با مشورت گیری از دلسوزانی مثل آقای غرضی.

    رای من قالیباف زنده باد ایران!

  12. محراب می‌گوید:

    وای که چقدر این حداد عادل به آدم می چسبه. اند خلوص و فرهیختگیه به مولا. خلوص نیتش و همه چی رو برای انقلاب و نظام خواستن در همه جای رفتار و بیانش میشه به وضوح دید.
    راستی سید احمد! راستی حسین قدیانی!
    شما اگه مونده باشید بین این دوگانه:
    ۱- رای به اصلح ۲- رای موثر، اونوقت کدومو انتخاب می کنین؟ رأیی که صرفا به اصلح باشه و یا رأیی که فکر کنید اثرگذار باشه؟

  13. علیرضای چهارشنبه می‌گوید:

    با سلام…
    حاج باقرِ دوستان، امروز بیشتر با یار بود و برای رسیدن به پاستور آنچنان دنبال رای اغیار نبود.
    تا باد چنین بادا

  14. ناشناس می‌گوید:

    چقدر زیبا در تقابل حق و باطل، حق خود را نمایان می کند و درون نهان باطل گرایان را رسوا می کند…

  15. مرتضی می‌گوید:

    امروز معلوم شد ولایتی چقدر ولایتیه و حداد چقدر از خودش برای انقلاب می گذره و بغض قالیباف چقدر توی دل امثال روحانیه و منطق انقلابی جلیلی چقدر قوی و منطبق با آرمانهاست!

  16. دی می‌گوید:

    واقعاً دم غرضی گرم. وسط اون بلبشو عجب حرفایی زد.

  17. بى طرف می‌گوید:

    این عزیزان همه تایید شده نظام هستند و حتما تک تک مورد تایید رهبر هم مى باشند
    برنده مناظره روحانی
    برنده اخلاقى ولایتى
    متوسط رضایى و عارف
    بازنده اول جلیلى
    بازنده دوم قالیباف
    بازنده اخلاقى حداد
    غرضى هم که هیچى

  18. ..... می‌گوید:

    حسین آقا! شاید شما احتمالا از دفاع و جنجال و گاها نزاع بر سر اعتقاداتتون خسته شدید و ترجیح می دید کسی بیاد سر کار که بتونه با یه بده بستونی دهن همه رو ببنده. هر چی باشه احمدی نژاد باج نداد تو دولت نهم، واسه همین چوب شو تو انتخابات ۸۸ خورد و اون حجم تخریب بر علیه اش بود و ما هم که مدافع ش بودیم چوب رای ۲۵ ملیونی مون با ۸ ماه سلب آرامش خوردیم.
    دیگه خسته شدیم دیگه نه؟!

  19. زهرا :) می‌گوید:

    منم واقعا بین ۱٫رای به اصلح ۲٫رای موثر موندم!
    اصلا هر کاری می کنم این “حجتِ” لامصب حاصل نمیشه!!

  20. امیرحسام می‌گوید:

    به محراب؛

    اگه ما قراره بر اساس منویات امام خامنه ای حرکت کنیم، دیگه این سوال پرسیدن نداره! آقا کی و کجا از رای تاثیرگذار صحبت کردن؟! غیر از اینه که همه جا از رای به اصلح صحبت کردن و همیشه خواستن مردم از بین کاندیداها اصلح رو انتخاب کنن و همیشه معیارهای اصلح رو بیان کردن تا مردم راحت تر انتخاب کنن؟!

    پس رای اثرگذار معنایی نداره!

  21. فلا تفشلو... می‌گوید:

    ولی انصافاً غرضی مردمی ترین کاندیدا بود.
    همچین تو قضیه قانون اساسی و منشور سازمان ملل داد و بیداد میکرد که عارف …
    اونجا هم که گفت اگه امریکایی ها بخوان این سیاسی کاری رو ادامه بدن (تحریم)، ما هم باهاشون مثل سحره برخورد میکنیم خیلی محشر بود. یعنی که یعنی با عصای موسایی ملت، ریسمان های تحریم رو قورت میدیم.
    آخرشم که زد تو خط مولودی خونیو نشون داد این کارست.
    کلاً خوب گزینه اییه. تازه فهمیدم که نفوذی شورای نگهبانه تا مراقب این ۷ تا جوون باشه یه وقت شلوغ کاری نکنن.

  22. شیدا می‌گوید:

    گل مناظرات امروز، مهندس غرضى بود و ولایتى بازنده آن!
    راى ما قالیباف!

  23. محراب می‌گوید:

    امیرحسام؛
    من دلم می خواد کاری که برای انقلابم انجام میدم اثرگذار باشه. بهتر بگم: اثرگذارتر باشه!
    اصل حضور و رای من در تایید نظام و انقلاب و تو دهنی به آمریکا که صددرصد تاثیر داره.
    در درجه ثانی: اما با اوضاعی که می بینم و با تکثر کاندیداهای موجود، احتمالا رئیس جمهور رای قاطع نمی تونه داشته باشه و رئیس جمهور حالا هر کی باشه اگه پشتوانه آراش کم باشه، به همون نسبت برشش کمتر و سنبه مخالف نق نقوش پرزوتر میشه. پس من اگه بجای اصلحی که می شناسم و یقین دارم که آرای کمی داره (مثل مثلا ری شهری در سال۷۶ فقط بعنوان مثال) حالا بیام رایی بدم که سبد آرای اصلح بعدی رو پررونق تر کنه ضریب توانایی و قدرت اتکا به مردم در رئیس جمهور احتمالیمو بالاتر بردم. این رای در حقیقت برای انقلاب عزیزم موثرتره. این مطلب البته اگه ظریف بهش نگاه بشه اصلا بحث اصلح و صالح مقبول رو مطرح نمی کنه ها. اون بحث صالح مقبول محل بحثش جای دیگه ای بوده.

  24. نوید می‌گوید:

    آقای قدیانی

    به نظر شما چرا آن خانم در بی بی سی به این نتیجه رسیده است؟ آیا این از قیل و قال کردن جناح مخالف شما است؟ واقعا شما این طوری نتیجه گیری کرده اید از این قضایا؟ من با شما موافقم که برخی همین موضع را دارند. به نظر شما رفتار جناج مطلوب شما مسبب این جریان نیست؟!……

  25. ناشناس می‌گوید:

    چقـــــــــــــــــــــــــــــــــــدر تعطیل تشریف دارید!

  26. گمنام می‌گوید:

    من تکرار مناظره رو دیشب دیدم و یه کم نظرم عوض شد.
    شاید بعضی هاتون حرف من رو قبول نکنید ولی به نظرم حرفای ولایتی تا حدود زیادی منطقیه. ببینید مذاکره اصول خودش رو داره و شعار دادن نیست. ببینید سال ۸۶ واقعا با مذاکرات آقای ولایتی شاید پرونده هسته ای آرامتر میشد و مسیر شورای امنیت رو طی نمی کرد اما چطور شد؟ آقای احمدی نژاد با یک حرف های شعاری در روز قدس و نماز جمعه کاری کرد که این مذاکرات بی نتیجه باشه؛ یا درباره سفر پوتین به ایران اینا به نظرم ظرفیت های خوبی بود که استفاده نشد.. یک مثال می زنم امام وقتی در سخنرانی هاش خیلی محکم با آمریکا و اروپایی ها حرف می زد شهید رجایی که نخست وزیر بود رفت پیش امام و گفت که ما در دیدارهای خودمون با اونها هم همینطور حرف بزنیم؟ که امام فرمود شما کار خودتون رو با قواعد خودش انجام بدید یعنی امام می دونست هر کاری قاعده خودش رو داره.. درسته ما در مقابل زیاده خواهی اونا می ایستیم ولی باید قبول کرد دیپلماسی هم یک هنره که باید اثری داشته باشه. تکرار می کنم حرف آقای ولایتی رو که مذاکره فقط خوندن بیانیه و اعلام مواضع نیست.. پیامبر هم در جریان صلح حدیبیه قبول کرد که راه رفته رو برگرده سال دیگه برای چند روز خاص بره مکه این یعنی مذاکره.
    نظر من اینه که آقای ولایتی از سرمایه های کم نظیر انقلاب و اسلام هستن.. اگرچه رای ما قالیبافه.

  27. سیداحمد می‌گوید:

    آغاز ماه شعبان، ماه حضرت رسول(ص) بر اهالی قطعه مقدس ۲۶ مبارک باد.
    از اهمیت خاص صلوات در این روزها غافل نباشیم!

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم…

    http://up.toca.ir/images/w5dhykr1c630qx0jbczr.mp3
    مناجات شعبانیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.