«قطعه ۲۶» تبریک می گوید «عید ۲۷» را

قطعه ۲۶ ردیف عشق مقدس/ عکس: علی اکبر بهشتی 

یک: اگر از صد در صد بیشتر ممکن بود، می گفتم همان در صد (!) به غنای آرشیو مطالبم مطمئن بودم، سر همین قول داده بودم که امروز به مناسبت عید مبعث، یکی از مطالب قدیمی ام را عینا منتشر کنم. تیترش این بود؛ «و بعثت به محمد (ص) رسید!» نوشته بودم؛ «آنکه با مبعث، از امی بودن درآمد، آدمی بود، آنکه خواندن و نوشتن آموخت، آدمی بود… و آنکه معلمی کرد، محمد امین بود». یادم هست نوشته بودم؛ «هم محمد (ص) به بعثت رسید و هم بعثت به آخرین رسول!… مقام پیامبری فهمید علت مقامش را!… و پیامبران جملگی دریافتند که حرا، «غدیر پیام» است و مانده هنوز تا «غدیر امام»… محمد (ص) در حرا، به نوح، گریه آموخت، به ابراهیم، بت شکنی، به موسی، سخن گفتن با خدا، و به عیسی، عشق… و به این همه، به آدم و عالم، یاد داد دگر بار باید بخوانند و دگر بار باید بنویسند…». خوب یادم هست نوشته بودم؛ «یا محمد! ما مدیون تو هستیم «اقرا بسم ربک الذی خلق» را»… اما نزدیک چند ساعت است هر چه آرشیوم را مرور می کنم، متن مذکور را پیدا نمی کنم! اینقدرش را می دانم که متن را سال ۸۱ در صفحه مدرسه کیهان نوشتم، لیکن آرشیوم، نوشته را نشان نمی دهد! با خوش خیالی، تیتر را در اینترنت جستجو کردم، بی فایده بود! ۱۱ سال پیش، این همه که سایت در کار نبود! دلم شکست! یک آن شک کردم که نکند اصلا چنین نوشته ای را ننوشته باشم، اما خواب نمی دیدم آن روز را که سرکار خانم پوریامین، مسئول وقت صفحه مدرسه گفت: «از چه زاویه خوبی نگاه کرده بودی به مبعث، پسر!» دلم شکست! نه از آرشیو ناقصم، که بیشتر از گم شدن یک نجوا. فی الحال، جای نجوا در نوشته های من کجاست؟! جای سخن گفتن با خدا کجاست؟! جای رسول خدا کجاست؟! «رجب» آمد و رفت؛ عجب از این قلم فرار!… چند سال پیش در حج، صف ایستاده بودم برای ۲ رکعت نماز داخل غار حرا. بعد سه ربع ساعت، نوبتم شد! هنوز پا به داخل نگذاشته بودم که دیدم این کلاس کوچک، جای بزرگ ترین معلم است، نه حقیرترین شاگرد! پیش رو خراباتی بود که با شست و شو هم جای خرامیدن من نبود! اصلا جای من نبود! ترسیدم بروم داخل، چرا که سواد تنها معلم امی را نداشتم! پای رفتن نداشتم! و دیدم؛ اینجا زیارتگاه نیست! جای شاگرد نیست! جای معلم است! دوان دوان به طرفی دویدم و ناگاه از همان بلندی، چشمم به خانه خدا افتاد! ایستادم به نماز… ندانستم در آن راز و نیاز ۲ رکعته، خود را گم کرده ام، یا هرگز این همه پیدا نبوده ام؟!… خدایا! نجوای من کجاست؟!… «من با محمد از یتیمی عهد کردم، با عاشقی میثاق خون در مهد کردم».

دو: در میان آرشیو می گشتم و می گشتم، اما هر چند صفحه یک بار، چشمم می افتاد به حاج همت، به حاج احمد! به شهدای «لشکر ۲۷ محمد رسول الله». آنهم در روز ۲۷ رجب. «سرمه شهادت بر چشمان حاج همت» را در چندمین سالگرد شهادت سردار سر جدای خیبر در سال ۸۱ نوشتم. طرحش هم از خودم بود! آن ایام به موازات نوشتن، دستی هم در طراحی داشتم و اغلب تصویر امام و شهدا را می کشیدم. در این تورق آرشیو، باری چشمم افتاد به متن ۱۵ مهر ۸۳ که در صفحه دانشگاه نوشتم. «تو همان منی» متنی بود راجع به حاج همت با ۲ عکس متفاوت، اما بازخوانی متن «حاج همت خیلی با وفاست» که ۳ آبان ۸۴ نوشته بودم، بغضم را قشنگ شکست…

«شب بود. نشسته بودم در تحریریه و داشتم درباره آفاتی که ممکن است اصول گرایی را تهدید کند، مطلبی می نوشتم. به تناسب بحث، قصد داشتم مطلب را ربط بدهم به یکی از خاطراتی که بسیجیان از حاج همت نقل کرده اند؛ خاطره ای از آخرین لحظات زندگی سردار خیبر در طلائیه، که از یک طرف بیانگر اوج حساسیت حاج همت نسبت به بیت المال مسلمین بود و از طرفی دیگر نشان می داد که سرداران اصول گرایی چگونه برای حفظ ارزش ها حاضر بودند از جان خود بگذرند و با سری جدا از بدن، دنیا را بدرود گویند، اما اجازه ندهند مردم و جوانان شان قربانی این راه گردند. خلاصه، بعد از تمام کردن مطلب، چراغ های تحریریه را خاموش کردم. آمدم در شیشه ای تحریریه را از بیرون قفل کنم که متوجه شدم چراغ تابلوی مزین به آرم موسسه و نام کیهان و نمایشگر ساعت پایتخت کشورهای مهم جهان، روشن است! بیشتر از آن خسته بودم که بخواهم برگردم و چراغ آن تابلو واقع در انتهای تحریریه را خاموش کنم. بهانه هم داشتم؛ حالا مگر این چند تا لامپ چقدر می خواهد به بیت المال ضرر بزند؟!… سر کوچه شهید شاهچراغی منتظر ماشین ایستاده بودم که یاد همان خاطره حاج همت افتادم. دیدم مرا یارای رفتن نیست! گر چه خسته بودم، ولی در دلم گفتم؛ «حاج همت، در جزیره شمالی مجنون، خیلی از تو خسته تر بود!» برگشتم تحریریه. کلید آن تابلو را زدم. حالا دیگر با وجدانی آسوده تر از تحریریه بیرون آمدم. برای دومین بار رفتم سر کوچه. لحظاتی نگذشت که ماشین گیرم آمد. سوار شدم. به راننده که نگاه کردم، اول باورم نشد! دوباره نگاه کردم! کسی که آن وقت شب، برایم نگه داشته بود، فقط یکی از همسایه های مان نبود، برادر حاج همت بود؛ ولی الله همت! مرا که تا خانه رساند بماند، چه ناگفته ها که از حاج همت نگفت. می گفت: «مثل اسمش سراپا همت بود»… موقع خداحافظی، وقتی ماجرای مطلب و چراغ روشن را برایش تعریف کردم، بر خلاف من، اصلا تعجب نکرد. فقط آهی کشید و گفت: «برای من هم از این اتفاق ها زیاد افتاده… حاجی خیلی با وفاست».

سه: «وفا» را نیز به شهید لشکرت، تو آموخته ای… یا محمد! «علم الانسان ما لم یعلم».

این نوشته در صفحه اصلی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سیداحمد می‌گوید:

    بسم رب محمّد…

  2. سائل الزهرا(س) می‌گوید:

    یا رحمت للعالمین جبریل می خواند تو را/ ای منجی کل بشر بیرون بیا از این سرا

    تو شهریار عالمی تا چند در غار حرا/ ای یوسف مصر وجود از چاه تنهایی درآ . . .

    .

  3. بسیجی می‌گوید:

    سلام و خدا قوت بابت همه ی نوشته های ولایی و بصیرت افزای تان…

  4. شیدا می‌گوید:

    پندار ما این است که ما مانده ایم و شهدا رفته اند، اما حقیقت آن است که زمان، ما را با خود برده است و شهدا مانده اند!

  5. سلام می‌گوید:

    اون دوستانی که این همه مدت به داداش حسین بسیجی ها اهانت کردند، این را بدانند که خیلی نامردند.

    همینو خواستم بگم فقط.

  6. s می‌گوید:

    سلام. وقتی در مورد شهدا می نویسی احساس می کنم خود خودت هستی چون وقتی در مورد آنها قلم می زنی، دنیای آدمو بهم می زنی…

  7. علی ابراهیمی می‌گوید:

    زنده باد قلمت

  8. سیداحمد می‌گوید:

    ممنون داداش حسین عزیز؛
    خواندنی بود آنچه که از حاج همت گفتید…

  9. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    مثل اسمش “سراپا” همت بود… سرش بیشتر!

    حاجی خیلی با وفاست…

    سلام بر حسین٭

  10. پیام می‌گوید:

    باور کنین وقتی وقتی به شهدا فکر میکنم، خیلی خجالت میکشم از رویشان، ولی از یک جهت خوشحال کننده است که مکتبی که من ادعای پیرویش را دارم چنین انسا های بزرگی را تربیت می کند.

  11. پیر مرد می‌گوید:

    در این مدت، تصمیم داشتم هیچ نظری برای متون ایام انتخابات نداشته باشم.

    تمام متون را چند بار مطالعه می‌کردم و نظرات ارائه شده را نیز. هر نظری از زاویه دید نظر دهنده با دیگری متفاوت و بعضی‌‌ها زیبا بود. تعدادی حریم را رعایت کرده بودند و گروهی حرمت شکسته بودند.

    باری در این وادی سیر می‌کردم تا این متن ملکوتی را دیدم. بی‌ اختیار چاره ی‌‌ ندیدم جز تشکر، که در عید مبعث به این زیبایی‌ همراه شهدا ما را ملکوتی کردی.

    خداوند پدرت را شفیع ما قرار دهد.

    فدایت؛ پیرمرد “شاید بسیجی”

  12. شاغول می‌گوید:

    دلمون شدید برای این قلم زدنت تنگ شده بود داداشی …
    اون که پیدا نشد حیف! کاش لینک اینا رو لااقل می دادی ما هم تو این غوغای سیاسی انتخابات یه دل سیر با حاج همت حرف می زدیم خوب…

  13. قاصدک منتظر می‌گوید:

    سلام بر خداوند حی و سلام بر فرشته وحی
    سلام بر موسم رحمت و سلام بر صبح سعادت
    سلام بر طور در دل نور و سلام بر وادی ایمن حرا
    سلام بر شعاع نوری که بر ظلمت شب تابید و محمد امین را در آغوش گرفت تا امین وحی پیغام یار را به او رساند
    سلام بر پیام محبتی که عطر روح پرور عشق داشت
    سلام بر محمد (ص) آن زمان که خواند به نام پروردگاری که انسان را از علق آفرید و از سرچشمه علم خویش آدمی را تعلیم داد
    و سلام بر ما امت آن حضرت و تمام بندگان صالح خدا

    یا رسول الله!
    مبارک باد بر تو بعثت الهی و رحیق عشق گوارای وجودت…

    یا الله!
    به حق پیامبر مهربانی ها و آل مطهرش و به حق این عید عزیز گناهانمان را ببخش و حق داران بر گردنمان را سر سفره حضرتش مهمان بگردان…

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

  14. سیداحمد می‌گوید:

    یه پیام “بی زرگانی”

    ساعت ۱۲:۱۸
    تعداد افراد آنلابن: ۳۵ نفر

    ماشالله…
    داداش حسین بسیجی ها، فــــــــدایی داری…

  15. سیداحمد می‌گوید:

    خدا را شکر می کنم که در تمام این شلوغی های سیاسی، قطعه ای از بهشت را داریم که با نام شهدا دل هایمان را سرشار از آرامش می کند.

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم…

  16. مجنون می‌گوید:

    ممنون
    یا علی

  17. خادم الشهدا می‌گوید:

    سلام آ سید احمد
    آقا گفته بودی داداش حسین متنی رو با این عنوان “که چرا رایش رو علنی کرد؟ و.. چرا طعنه رو به جون خرید و ….” میخواد بذاره
    هر چی می گردم نیست!
    میشه بگی کجاست؟
    راستی عید اهالی قطعه ۲۶ مبارک
    اللهم صل علی محمد و آل محمد صلواااااااااااااااااات

  18. فلا تفشلو... می‌گوید:

    والا پیام دار محمد!
    آن گاه تمثیل وار کشیدی عبای وحدت بر سر پاکان روزگار
    والا پیام دار محمد!

    داداش حسین دمت گرم. خیلی لازم بود این متن.

  19. برف و آفتاب می‌گوید:

    تو همان منی
    می‌توان خیلی راحت با اشاره به سیمای ظاهری برخی دانشجویان، آنان را گمراه خواند و با نگاه به طرز لباس پوشیدن‌شان، آنان را همطرازان بی‌دینان خطاب کرد. نیز می‌توان با استناد به حضور انبوه این قشر در اجتماعاتی نظیر جشن‌های نیمه‌ شعبان، یا کمی قبل‌تر از آن، اعتکاف، اعتراف کرد که دانشجویان، در ردیف متدین‌ترین‌ها هستند. می‌توان چهره‌ی برخی دانشجویان مذکور را که گویی نقاب بر صورت زده‌اند، بدل از سیرت ناپاکشان گرفت. نیز می‌توان به خیل کثیر دانشجویان بسیجی خیره شد و زین سبب آن‌ها را مؤمن‌ترین نامید. می‌توان حجاب نه چندان اسلامی شماری از دانشجویان دختر را بهانه‌ای برای دین‌گریز معرفی کردن دانشجویان قلمداد کرد. نیز می‌توان حضور فراوان دانشجویان محجبه در دانشگاه‌ها را بارزترین نشانه‌ی عفاف و پاکدامنی در این نهاد نام نهاد. این دو نگاه از آنجا که ریشه در واقعیت دارند؛ هردو می‌توانند درست باشند.
    اگر به دانشگاه با هر دو چشم نگریسته شود؛ آری! دانشگاه هم می‌تواند فاسد، و هم می‌تواند سالم باشد. هم می‌تواند زشت، و هم می‌تواند زیبا باشد. این بدی و خوبی اما اگر دقیق‌تر بنگرید؛ چندان سندهایی قوی برای حکم راندن نسبت به دانشجویان نمی‌باشد. بدحجابی برای فلان دختری که در بهمان دانشگاه تحصیل می‌کند؛ شاید، و شاید هم حتما! یک امر مذموم است؛ اما حاشا که نشان بی‌دینی او باشد! ای بسا جماعتی که با همین ظاهر، دل در گرو آفریدگار دارند و نه تنها به دیگر لوازم دین‌داری مقیدند؛ که دوشادوش دیگر دوستانشان که ظاهری متفاوت از اینان دارند؛ برای زیارت خاکی که مطهر به خون شهداست، به دوکوهه و فکه و شلمچه می‌روند. متاسفانه طوری شده است که تا صحبت از فساد در مراکز دانشگاهی می‌شود؛ همگان چشم بر ظواهر می‌دوزند؛ عده‌ای با استناد به برخی ظواهر؛ حکم بر اسلامی‌ بودن دانشگاه‌ها می‌دهند؛ و عده‌ای دیگر برعکس، با استناد به برخی دیگر از ظواهر، نتیجه می‌گیرند که فساد از در و دیوار دانشگاه‌ها می‌بارد. صاحبان این دو نگاه شاید در این میدان، بی‌گناه باشند که “ظاهربینی” و قضاوت بر اساس ظواهر، گویی ریشه در باورهای البته غلط جامعه‌ی ما دارد. ای کاش وقتی صحبت از فساد در دانشگاه‌ها می‌شود؛ لااقل به همان اندازه که متوجه ظاهر دانشجویان می‌شویم؛ متوجه موارد دیگر و مهمتری نظیر ساختار فسادآور مراکز آموزش عالی نیز گردیم. ساختاری که در آن دانشجو، دانش را نه برای کسب بینش ؛ که تنها برای گرفتن مدرک می‌خواند؛ و وقتی می‌بیند مدرک نیز برای رفع بیکاری به کارش نمی‌آید؛ از اساس قید درس را می‌زند. اگر قوانین حاکم بر آموزش عالی، من جمله نوع انتخاب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، اساتید، و نوع دروس، برای دانشجو هیچ جذابیتی جز پاس کردن واحد نداشته باشد؛ طبیعی است که دانشگاه از محلی برای کسب علم به محملی برای گذران عمر – و بالطبع خوشگذرانی- تبدیل می‌شود. اگر سیاست‌های حاکم بر محیط‌های علمی، به استاد انگیزه‌ای برای تدریس و به دانشجو امیدی برای تحصیل ندهند؛ دانشگاه یا مثل سالیان گذشته مبدل به باشگاه احزاب می‌شود؛ و یا مثل این دو سه سال اخیر، خویش را در معرض این تقسیم‌بندی نادرست قرار می‌دهد. برخی می‌گویند دانشجوی مذهبی، بر اساس ظاهر، و برخی دانشجویان غیرمذهبی، این هم باز بر اساس ظاهر، یکی چون مویش به شانه رسیده؛ با دوست خود که محاسن بلند کرده، دشمن است. و یکی چون به حجابش کامل نرسیده، با دوست باحجابش، دوستی‌ها به دشمنی‌ها تبدیل می‌شود و دوستان، دشمنان یکدیگر می‌شوند. در هیاهوی این تخاصم ساختگی، “دانش” البته جویایی برای خود نمی‌بیند. “دانشجویان” جویندگان دعواهای ظاهری می‌شوند و فراموش می‌کنند که هردو طرف، در ورای این قال و قیل که برخاسته از ظاهری متفاوت است؛ باطنی شبیه به هم دارند.دانشجو اول به سبب جوان بودن، و دوم برای نیتی که برای کسب علم کرده؛ قطعا از ضمیری پاک برخوردار است. خواه عضو بسیج دانشجویی باشد یا عضو انجمن اسلامی؛ و خواه در هیچ تشکلی عضو نباشد. خواه در ظاهر نشانی از اسلام در چهره داشته باشد و خواه نداشته باشد. نه! ما قصد ترویج اباحی‌گری را نداریم؛ که معتقدیم آن دانشجویانی هم که ظاهرشان نشانی از اسلام را تداعی نمی‌کند، معلول‌اند نه علت. ایشان نه با دین، که با این آئین خشک حاکم بر دانشگاه‌ها مخالفند و -با تحلیلی اشتباه- گمان می‌برند با درست کردن این ظاهر، لج مسئولین دانشگاه را درمی‌آوردند!
    پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، طبق یک اعلان قبلی، قرار شد تا دانشجویانی که مایلند؛ برای شرکت در جشن نیمه‌ی شعبان به قم و جمکران اعزام شوند. نگارنده که خود نیز در میان این جمع بود؛ به وضوح مشاهده کرد که دانشجویانی با ظاهر مختلف، تا چقدر می‌توانند باطنی مشابه هم داشته باشند. “دشمنان ساختگی” تا چقدر می‌توانند “دوستان خواستگی” همدیگر باشند. در همین سفر، یادش به خیر، دوستی دو تصویر به من نشان داد. اول” همان را که در بالای این نوشتار می‌بینی”. پرسید این تصویر کیست. گفتم؛ نمی‌شناسم. بعد تصویر دوم را نشان داد. تا دیدم، فورا گفتم؛ حاج همت است. خندید و گفت؛ تصویر اولی هم حاجی است؛ جوانی‌های حاجی. آن زمان که همت در دانشسرای اصفهان دانشجو بود.
    باورم نمی‌شد دوستم نیز اهل بخیه باشد. دست بر گردنش انداختم و در حالی که نگاه هردوی‌مان به گنبد باشکوه مسجد جمکران بود، به او گفتم؛ می دانی داریوش؛ تو همان منی!
    حسین قدیانی/ کیهان/ ۱۵ مهر ۱۳۸۳

  20. باقر می‌گوید:

    سلام. عید مبارک!

  21. مسافر 26 می‌گوید:

    “«هم محمد (ص) به بعثت رسید و هم بعثت به آخرین رسول!… مقام پیامبری فهمید علت مقامش را!”

    عید مبعث رو به همه دوستان قطعه ۲۶ تبریک میگم.

  22. کیمیا کیهان می‌گوید:

    … و اما نزدیکت هم نمی شوم
    من که مثل خدیجه‌ی دردانه ات نیستم که آن همه راه را بپیمایم و حتی اگر سایه ای از تو را هم ببینم برای کفایت کند.
    من خوب دریافته ام که گاه نزدیکی زیاد، شعاع دید بصری مرا به شدت محدود می کند.
    از همین دور نگاهت می کنم،
    تا شعاعی نصیب دیده بصری و صدری من شود که در کل کائنات هم نمی گنجد
    جرعه جرعه چشم میچرخانم و سرمیگردانم و به هر تصویری که میگذرد با همه وجود لبخند میزنم و شاید هم قطره اشکی ضمیمه اش کنم:
    درست نوک پیکان تصویر پراست از تشعشع رحمانی آن هم از مرکز فرماندهی خداوند که به محمد (ص) میرسد و از آنجا اسلام ناب ریشه میداوند در این تصویر قاب شده.
    چه احساس عظمت و ابهتی تراوش میشود از این صحنه.
    همه هستند، همه….
    پیامبر و خدیجه، علی و فاطمه، حسنین و زینبین و دیگر چراغهای درخشنده‌ی هدایت و امامت، کمی دورتر عباس ایستاده و برادرنش مثل همیشه سرشارند از ادب، کمی جلوتر امام دل ایرانیان آقا روح ا…، سید علی عزیز با آن دست عباسی شده اش و بقیه سرداران سپاه اسلام، حاج همت هم هست با همان چشمهای دوست داشتنی……………….. قطعه ۲۶ هم جایش در این تصویر محفوظ است…
    خدایا من فقط در “مقابل” این تصویر ایستاده ام نه در “مقابله” با آن، پس چرا نمی بیند این چشمان خاک بر سر شده ی کور شده؟ چرا نمی بییند مولایش، عزیز فاطمه اش، مهدی موعودش….. عشقش……. امام عصر و زمانش را؟ چرا نمبیند؟
    کجا ایستاده ای آقای من؟ کجا؟ صاحب این فرخنده جشن پرافتخار فقط و فقط و فقط شمایید، نمیایی به میزبانی؟……

  23. سیداحمد می‌گوید:

    خادم الشهدا؛

    ان شاء الله به زودی کار می شود… ظرف همین امروز و فردا!

    برف و آفتاب؛

    خیلی خیلی ممنون! شرمنده کردید…

  24. شوکران می‌گوید:

    به قول یکی: ساکت شو “اشعث”!
    این حرف اون طرف بود که خواست من این رو تایپ کنم. ولی حرف من اینه که از تو بعیده. نمی تونی درک کنی ولی واقعا دلم میسوزه که دارم میگم. دلم به افسر جنگ نرم زمان فتنه میسوزه. این انتخاب انتخابِ تو نبود. باورش خیلی سخته که نمی تونی از بین این ۸ نفر کسی که بیشتر به تفکرات ما و اعتقادات و آرمان های انقلاب نزدیکتره رو انتخاب کنی. کجا داری میری؟!

  25. نقطـ ه می‌گوید:

    کی کند ‌عاشق‌ به جز معشوقِ خود را جست و جو
    آسمانی بود ابراهیم‌، همّت کرد و رفت …

    یادش گرامی.

  26. نقطـ ه می‌گوید:

    رسول خدا صلی الله علیه و آله :

    خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که

    خداوند دعا را از قلب غافل بی خبر نمی پذیرد.

  27. نقطـ ه می‌گوید:

    حضرت محمد صلی الله علیه و اله فرمودند:
    کَما تَکُونُوا یوَّلی عَلَیکُم.

    هر طور باشید همانگونه بر شما حکومت می شود.

    کنزالعمال ح ۱۴۹۷

  28. آزاداندیش می‌گوید:

    حداد:
    کفاره شراب خواری های بی حساب
    مخمور در میانه ی رندان نشستن است….

  29. سیداحمد می‌گوید:

    الحق زنده باد همه نامزدهای اصول گرا که توی دهن زیاده خواهی عارف و روحانی زدند.

    ممنون آقایان حداد، جلیلی، قالیباف، ولایتی، حتی غرضی که این آخری هم خیلی خوب توی دهن نامزدهای مغرور اصلاح طلبان زد!

    به این می گویند مناظره… البته تا الان!

  30. !!! می‌گوید:

    غرضی به عارف میگه: “تو چه جوری روت میشه میای میگی من اصلاح طلبم”….یعنی با خاک یکیش کرد!!!!
    امروز مناظره عالیه… من فردا امتحان دارم 🙁

    کلی از درسم هم مونده، شانس ندارم من! والا

  31. سیداحمد می‌گوید:

    جواب حاج باقر به ولایتی عالی بود…

    آفرین به مدافع حقوق رزمنده ها!

    آقای ولایتی عزیز! قالیباف، «مدیر اجرایی» هم هست، اما مسئله اینجاست که «مدیر» است…

    ……………………

    غرضی صحبت می کنه، آن لاین ها افت می کنه! 🙂

  32. سیداحمد می‌گوید:

    جواب دکتر ولایتی به دکتر جلیلی قابل دقت و تامل است…

  33. سیداحمد می‌گوید:

    جلیلی در سخنان مهم خود، خطاب به ولایتی؛

    حرف دکتر قالیباف درسته! 🙂

    با هم مهربان باشید فرزندان من!

  34. شوکران می‌گوید:

    ببین آقای مدیر؛ اون کامنت بالا رو من نذاشتم، به این یارو بگو با اسم من کامنت نذاره. حوصله درد سر ندارم.
    در ضمن من به قالیباف رای میدم، البته بابام گفته باید به ولایتی رای بدی، منم گفتم میرم به قالیباف رای میدم، اگه پرسید به کی رای دادی، میگم به ولایتی!

  35. مسعودساس می‌گوید:

    من موندم اینها چرا با هم اعتلاف کردند.
    این اون رو می زنه، اون این یکی رو می زنه و …
    از اولش هم به این اعتلاف ها شک داشتم.
    دو بعلاوه یک و پنج منهای صفر و رادیکال دو تقسیم بر ریشه سوم نود و نه به توان سه چهارم

  36. مسعودساس می‌گوید:

    اشتباه تایپی:
    ائتلاف نه اعتلاف
    الان هم محسن رضایی همین رو گفت

  37. سیادت می‌گوید:

    پیراپزشکان دقیقا یعنی چی؟

    پزشکای پیر؟!

  38. محراب می‌گوید:

    نظر قطعه ۲۶ درباره اظهار نظر حسین الله کرم درباره صحنه انتخابات چیه؟؟؟؟

  39. زهرا چ می‌گوید:

    دفاع حداد از پاره ای مسائل عالی بود.. قالیباف تقریبا از همه چیز گفت جز فتنه.. جلیلی با آمادگی کامل اومده بود.. رضائی یه جاهایی داغون حرف میزد یه جاهایی بد نبود یه جاهایی خوب بود.. روحانی کم آورد.. ولایتی خوب نبود.. عارف ترکید.. غرضی بی نهایت دلسوزانه حرف زد و امیدوارم نظام قدر چنین آدم مسلمان و متعهدی را بداند.. در مجموع من شدیدأ به رأی نهایی خود نزدیک شدم.

  40. !!! می‌گوید:

    من مناظره ها رو که میبینم به رای ام به جلیلی مصمم تر میشم.
    دوستان نمیشه اسم غرضی هم بعد جلیلی بنویسم؟!! ننویسم مدیونش میشم به جون خودم! 🙂

  41. مسافر 26 می‌گوید:

    قالی و جلیلی از وقت و از رایشون گذشتن برا دفاع از انقلاب و ارزشها
    اما رضایی و ولایتی خیلی … رفتار کردن!!!

  42. حافظ می‌گوید:

    چه کرد جلیلی؟
    یه کاری کرد دیگه عارف هر وقت سال ۸۸ میفته مهر سکوت بزنه به لب هاش :)آفرین
    جواب ولایتی رو هم خوب داد؛ بازم احسنت!
    یه کاری کرد رضایی دیگه نگه من میانه رو هستم؛ احسنت!

    قالیباف و جلیلی واقعا از بقیه شون سرترن!
    غرضی هم که عشقه ها 🙂

  43. حافظ می‌گوید:

    سیادت؛
    به رشته هایی مثل پرستاری، علوم آزمایشگاهی، پروتز دندان و فیزیوتراپی میگن رشته های پیراپزشکی!

  44. دلخون می‌گوید:

    قالیباف نسبت به حامیانش یه سر گردن تو اخلاق بالاتره…
    قابل توجه سید احمد که فکر کرده علامه هست…
    احساس میکنم کم کم دارم اون کسی که میخوام بهش رای بدم رو پیدا میکنم…
    ولایتی نسبت به بقیه کمی بهتر بود…

  45. کیمیا کیهان می‌گوید:

    زنده باد حداد
    ایشون تنها کسی بوده که خیلی سفت و سخت توی این سه تا مناظره از اصل گفتمان انقلاب و امام دفاع کرده نه اینکه هی منم منم بکنه.
    ———————
    عارف و روحانی هم که درباره حرفهای همدیگه نظر و نقدی ندارن و این یعنی به صدا در اومدن زنگ خطر.
    یه چند جایی من مجبور شدم با صدای بلند بگم زنده باد مهندس غرضی، قشنگ اصلاح طلبها رو متلاشی کرد.
    اما اینکه رضایی به تمایلات متفاوت ائتلاف پیشرفت ایراد میگیره خیلی مزحکه.
    توی یه خانواده همه مثل هم فکر نمیکنن چه برسه به یه ائتلاف. توی مناظره اول که بیشتر موضع گیریهاشون شبیه هم بود توی مناظره دوم هم که بعضی اوقات به نظرات همدیگه نقد نداشتن و توی این مناظره فقط داره معلوم میشه که از بین این سه نفر کدوم قابلیت های بهتری داره.
    ———————
    یه قسمت جالبی هم داشت این بود:
    عارف حرف میزد نیش روحانی تا بناگوش باز بود قالی و جلیلی حرف میزدن اخم میکرد.
    یه تقسیم کار ناخواسته هم به وجود اومد و اونم این بود که له کردن روحانی با حرفهای قالیباف میسر شد و له کردن عارف با جلیلی
    و البته در له کردن هردوهم که حداد گل کاشت.
    ———————
    حرف از فتنه پیش میاد:
    عارف و روحانی: رها کنید این گذشته رو
    حرف از دولت اصلاحات و سازندگی:
    عارف و روحانی با جفت پا میرن تو صورت بقیه که آی هوار با گل سر سبد روزگار چیکار دارید.
    ——————-
    درباره قضایای هسته ای هم که بماند
    مناظره تموم بشه گله مو میکنم چون دارم خفه میشم از این همه نامردی.

  46. کیمیا کیهان می‌گوید:

    آقای جلیلی فقط از حیطه اختیارات خودشون دفاع کردن برای بهبود وضعیت فعلی هیچ اندیشه ی تازه ای رو مطرح نکردن.
    منم در رای دادن به قالیباف مصمم تر از قبل شدم تنها کسی که تونست بلایی سر روحانی بیاره که مجبورش کنه بگه آقای جلیلی شاهد هستن(قضیه ی تدوین برنامه های ویژه برای اقوام)!!!!
    اینکه یه طوری پوز طرف رو به خاک بمالی که از رقیب خودش هم برای اثبات حرفش استفاده کنه بسیار جالب بود.

  47. دلخون می‌گوید:

    مناظره بین روحانی و دکتر قالیباف خیلی زیبا بود… مناظره واقعی بین دو جناح اصول گرا و اصلاح طلب بود…

  48. خادم الشهدا می‌گوید:

    بابا ماشاالله حزب الله
    خوب جواب دادن اصلوگراها به این تحریف گران تاریخ
    ایول به عمار ولایت حاج سعید جلیلی
    خیلی خوشم اومد
    آفرین به حاج باقر ماشاالله
    و درود بر حدادعادل
    سلاااااااااااااام بر جناب غرضی

  49. خادم الشهدا می‌گوید:

    واقعا سعید جلیلی خیلی حال اصلاح طلبا رو گرفت
    خوبیش این بود که حرفاش با سند و مدرک بود

  50. در عطش عدالت مهدوی می‌گوید:

    احسنت به شجاعت دکتر جلیلی، با متانت کامل جواب منطقی میده.

  51. خادم الشهدا می‌گوید:

    حاج سعید جوری حرف می زد که اونا هیچ جوابی نداشتن
    تعجب میکنم از “کیمیا کیهان”!!!!!!!!!!

    اونجایی که همراه شدن با هم حاج سعید و حاج باقر خیلی حال کردم

    بابا این عارف هم ما رو کشت بس خاتمی خاتمی کرد
    غرضی خوب بهش گفت که داره اسم میاره رای جمع کنه

  52. خادم الشهدا می‌گوید:

    سید به داداش حسین بگو زودتر بیا
    آخه ما امتحان داریم
    یه کم به فکر ما دانشجوها باشید
    بگو سریعتر بیان که ما منتظریم بعدش هم بریم دور درس و مشقمون
    از همه اهالی التماس دعا داریم برای امتحاناتمون…..

  53. !!! می‌گوید:

    کیمیا کیهان شما کلا دوست داری جلیلی رو نقد کنی؟ نه؟
    حالا مثلا بقیه خیلی برنامه ارائه دادن؟!
    مسائل سیاسیه، جلیلی هر چی بگه، میگین از کار خودش دفاع کرده!!!! در حالیکه من میگم تو این مناظره دکتر قالیباف هم عالی بودن، در حالی که ایشون هم برای بیان مسائل مخصوصا نقد روحانی از کارهای خودشون دفاع کردن دیگه. همه همین طور، ولایتی، عارف، روحانی… بالاخره از یه جایی باید شروع کنن به یه جایی برسن دیگه.این چه نقدیه شما به دکتر جلیلی می کنید؟؟!!!!!!!!
    البته من آرومم هاااا، فقط می خواستم مثل روحانی با صدای رسا صحبت کنم!!! 🙂

  54. خادم الشهدا می‌گوید:

    راستی من فکر نمیکردم ولایتی اینجوری باشه
    چقدر حرفاش مثل جناب روحانیه!!!!!!!!!
    اینجاست که باید بگوییم حیف حاج باقر و حداد عادل که ائتلاف کردن با بعضیا…

  55. یار دبستانی می‌گوید:

    چه جالب:

    مشاور رهبری، روی آنتن، نماینده رهبری در پرونده هسته ای رو با اخبار متشابه و نامعلومی که صحت و سقم اون برای عموم قابل ارزیابی نیست، مورد هجمه عجیبی قرار داد.
    حرفهای روحانی و رضایی و ولایتی گاه و بی گاه من رو به یاد جام زهر نوشاندن به امام می اندازه.
    ای کاش همگی مون یکبار دیگه سه نکته دقت کنیم:
    منطق قوی و استدلال و اخلاق و ادب و رفتار عمومی……..

  56. کیمیا کیهان می‌گوید:

    از اینکه توی قرعه کشی صندلی ها فقط دو تا صندلی اول به قالیباف میفته، برام بسیار جالب توجه هست.
    دوبار اول رو که صندلی دوم نشست الان هم که صندلی اول
    🙂

  57. !!! می‌گوید:

    جمله جالب غرضی به عارف این بود:
    “شما حاشیه اید، حالا خودتون میگید متنید، خب باشه متنید!…”
    واقعا لایک داشت، اصلا طرز گفتنش قشنگ بود.
    خدا حفظش کنه، انصافا آدم شریفیه

  58. حافظ می‌گوید:

    ولی با این حال؛ رای من = فامیل دور!
    همچین با در بزنه دهن استکبار جهانی که در به در بشن 🙂

  59. یار دبستانی می‌گوید:

    به کیمیا کیهان:
    دکتر جلیلی از دستاورد روشن ملت در هسته ای دفاع کرد، همانی که امروز در تحریم مردم دارند تحمل اش می کنند و این آقایان شعار می خوانند.
    در ضمن خوبه بدونیم چه کسی واقعا از این تریبون برای تطهیر خودش استفاده کرده نه از گفتمان انقلاب!!!

  60. دلخون می‌گوید:

    من نمیتونم به جلیلی رای بدم… بابام گفته نه حق داری به اصلاح طلبا رای بدی نه به جلیلی… 🙁
    خیلی جدی گفت 🙁

  61. دلخون می‌گوید:

    از اینکه اصول گرا ها نشون دادن خیلی از اصلاح طلبا بالاترن خیلی خوشم اومد…

  62. یار دبستانی می‌گوید:

    به روحانی و رضایی و عارف و ولایتی!
    سید حسن نصرالله: من باید به شما بگویم امروز صدای ایران بلندترین صدا در مقابله با رژیم صهیونیستی است…

  63. یار دبستانی می‌گوید:

    به ولایتی و رضایی که نمک شهدا را خوردند و…
    آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دانشگاه علم و صنعت ایران: ملت‌های مسلمان عمق استراتژیک نظام جمهوری اسلامی اند، تکیه‌گاه یک ملت به عمق استراتژیک اوست. شما در هیچ جا نمی‌بینید در یک کشوری از روسای یک کشور دیگری عکشان را بلند کنند نامشان را با هیجان بیاورند جزء جمهوری اسلامی.

    چقدر زشت و بی هنر، رضایی دیگران رو نقد کرد. با اینکه هیچ اعتقادی از اول به ائتلاف نداشتم ولی نوع ادبیات رضایی خیلی مشمئز کننده و زشت بود. بهترین نوع جواب رو حداد به رضایی داد، وقتی گفت؛ شما یه طوری حرف میزنی که انگار فقط شما به فکر مردم هستید…

  64. کیمیا کیهان می‌گوید:

    روحانی سر قالیباف شروع کرد داد و بیداد کردن.
    عارف هم سر جلیلی.
    علت درگیری این دو تا هم اتفاق مشترکی هست که بینشون افتاده. اما صحبتهای آقای جلیلی و روحانی بر اساس نوشته های موجود در شورای امنیت هست.
    و متاسفانه آقای جلیلی قضیه ای رو درباره اعتراضات داخلی کشور مطرح کردن که در لحظه تاکید می کنم در لحظه (همون موقعی که داشته اتفاق میفتاده) از بین رفتن هموطنانمون بیشتر توجه نیروی انتطامی حاضر در صحنه است، نه به شورای تامینات استان که به استانداری و استانداری و هم به وزارت کشور و بعد هم به دولت متصل هست.
    تنها کسایی که تو این کشور وظیفه تعریف شده ی خودشون رو بدون هیچ اغماضی عمل میکنن، بچه های نیروی انتظامی هستن.
    نباید یه طوری سوال بپرسیم که قشنگ عارف بگه اون قضایا تقصیر دولت نبوده، یعنی تقصیر نیروی انتظامی بوده. گر چه دولت باید جوابگوی این مسایل باشه و حرف جلیلی بسیار درسته، اما نباید طوری مطرح میشد که با یه جمله یارو قضیه رو از گردن خودش باز کنه!!

  65. !!! می‌گوید:

    خوشم اومد وقتی جلیلی گفت: “یه عده ای تو هر مقامی هم که قبلا بودن حق نداشتن تقلب رو مطرح کنن، و الآن یه عده ای با بردن نام اونا افتخار کنن” (البته نقل به مضمون، دقیقش یادم نیست!)
    یعنی تیکه ای انداخت به روحانی و عارف که جیگر من خنک شد!

  66. در عطش عدالت مهدوی می‌گوید:

    در جنگ سه بار نزدیک بود اسیر بشم یعنی چی؟!!! چه ربطی داشت؟!!!

  67. برف و آفتاب می‌گوید:

    خواهش می‌شود!
    دشمنان اسلام شرمنده!

  68. !!! می‌گوید:

    نقد دکتر قالیباف به ولایتی واقعا عااالی بود، یعنی قشنگ جاش بود. دکتر ولایتی زیادی داشتن منم منم میکردن. این حرفو که زمان ما مذاکرات خیلی پیچیده و سخت تر بود و ما ال کردیم و بل کردیم رو تو همه برنامه هاش می گفت…

  69. Sandy B. Sherman می‌گوید:

    قفس دلم را باز می کنم… چه مشتاق پر می زند! آقا! می دانی کجا می رود؟!
    به صحن طلایی که تا به حال لمس نکرده و تا به حال بازتابش بر چشمم نتابیده است…

  70. سیداحمد می‌گوید:

    مسافر ۲۶ و خادم الشهدا و…؛

    بعضا قضاوت تان درباره دکتر ولایتی تند است و غیر منصفانه…

  71. کیمیا کیهان می‌گوید:

    قرعه کشی دور آخر:
    حداد، جلیلی، قالیباف….. روحانی
    واقعا ترتیب این سه نفر اول به شدت درست و صحیح بود در نقد بقیه و دفاع از آرمانهای انقلاب، اول حداد بود بعد جلیلی و بعد هم قالیباف… من که لذت بردم. البته غرضی هم خییییلی تیکه های به جایی اومد!
    روحانی هم که افتاد آخری، حال کردم…

  72. کیمیا کیهان می‌گوید:

    دلخون،

    فکر کنم رسما با زبون بی زبونی پدرتون ازتون خواستن کلا رای ندید!
    🙂
    فکر کنم اینطوری باید روی غرضی تمرکز کنید…

  73. خادم الشهدا می‌گوید:

    چرا تندروی کردم؟
    من طبق حرفای امروزشون نظر دادم
    البته درسته که من چیزی ازشون نمیدونم و قبول میکنم که شاید تندروی کردم

  74. علیرضا کاشانی نویسنده و روزنامه نگار می‌گوید:

    یک: الحمدلله در باب سیاست خارجه، «دوگانه جلیلی-روحانی» جای خود را به دوگانه «ولایتی-جلیلی» داد. نه ولایتی و نه جلیلی، هیچ کدام اهل سازش و خیانت و مخالفت با منافع ملت و احیانا تعویض در غلتان با آب نبات نیستند. در روش های دیپلماسی اما مناظره نشان داد بعضا سلیقه هم را نمی پسندند. در فضای انتخابات، جلیلی مدافعان خاص و محکم خود را دارد که گاهی خوب، گاهی بد از وی دفاع می کنند، لذا چند کلمه درباره دکتر ولایتی بگویم که علی رغم وضعیت به نسبت خوبش در نظرسنجی ها تا الان، کمتر مدافع ویژه دارد. این شاید ناشی از میانه روی و آرامش ولایتی باشد که خوب و بدش، اینجا موضوع بحث ما نیست. اگر ملاک سابقه باشد، از یاد نباید برد که ولایتی، منتخب رهبر عزیز ما بود برای نخست وزیری. همین کافی است تا جایگاه رفیع دیروز وی نزد خوبان مشخص شود. اگر ملاک حال فعلی هم باشد، وضع دکتر ولایتی روشن است. از سویی، سخت گیران از چماق ساختن اصطلاحات گل درشت و بی مبنی بر سرش عاجزند، از دیگر سو، وی مشاور ارشد رهبر در حوزه سیاست خارجی، و از امنای امین نظام است که تقریبا همه احزاب و همه اشخاص، نظر مساعدی درباره وی دارند. «دوگانه ولایتی-جلیلی» اما دعوای حرفه ای بر سر استفاده بهتر از عنصر دیپلماسی است. ولایتی از «مقاومت معقولانه» سخن می گوید و روند مذاکرات فعلی هسته ای را کم و بیش دارای ایراد می داند. جلیلی اما نقد ولایتی را قبول ندارد و معتقد است؛ «مذاکرات فعلی، اگر چه طولانی شده، لیکن در کلیات، بی اشکال است». خب، در این بین، باید دید نظر آحاد ملت چیست؟! اولا؛ از یاد نبریم که مخاطب مناظره و جامعه آماری انتخابات، همه ملت اند، ثانیا؛ فراموش نکنیم که ولایتی، افتراقات اساسی با روحانی دارد. ثالثا؛ صرف نظر از قضاوت من درباره طرفین دوگانه، همین که در این مناظره از زحمات دکتر لاریجانی تقدیر شد، خوب بود و به جا. یادمان باشد که بعد از حسن روحانی، این رئیس مجلس بود که نقش پررنگی در برگرداندن مفهوم مقاومت و ایستادگی به مذاکرات هسته ای ایفا کرد. خلاصه اینکه اگر در رای دادن مردم، سیاست خارجی، عنصر اصلی باشد، پیروز دوگانه امروز، بخت بلندی برای بالا کشیدن خود در نظرسنجی ها خواهد داشت. البته این ایراد به ولایتی وارد است که چرا در زمین اصلاح طلبان به نقد سعید جلیلی پرداخت، نه در زمین خود سیاست خارجه؟!

    دو: متاسفانه، هم پای آقایان عارف و روحانی، بلکه بیشتر، رفتار و گفتار جناب محسن رضایی بود که لااقل به دل من نچسبید! شرح بیش از این را واگذار می کنم به بعد انتخابات. فعلا چند تایی طلب داریم از دبیر مجمع تشخیص!

    سه: این مناظره به خوبی نشان داد؛ آنجا که پای آرمان ها و اصول در میان است، دکتر قالیباف، نه ساکت فتنه، بلکه رسواکننده دانه درشت ترین اصلاح طلبان است، آنهم با سخن واضح و متین. چه بسیار که بعضی دوستان گفتند و نوشتند؛ «قالیباف بیش از ارزش ها و ایستادگی، دنبال همه رقم رای است»، اما مناظره سوم نشان داد که قالیباف همان «حاج باقر جبهه و جنگ» است و مدافع فطری حقوق رزمنده ها. در این مناظره، آنکه از همه درست تر و منطقی تر، با روحانی، وارد چالش شد، حاج باقر بود.
    چهار: جای بسی تشکر است از آقای حداد. ایشان بارها و بارها دفاع از خود را، فدای دفاع از انقلاب و نظام کرد و از خود گذشت. این چیزها حتما از چشم دلسوزان واقعی جمهوری اسلامی مخفی نمی ماند.

    چهار: حال بهتر می فهمم که چرا بخش مهمی از اقشار خاکستری نیز، طالب رای دادن به عارف و حسن روحانی نیستند. قطعا نقد و نق، با برنامه فرق دارد. خاکستری ترین اقشار این مرز و بوم هم می فهمند که از ورای دعوای دولت با سایر اجزای حکومت، نانی برای شان گرم نمی شود. اپوزیسیون هم که باشی، بیشتر دوست داری در عرض ۲۰ دقیقه و بدون چراغ قرمز، از نیاوران به شهرری برسی.

    پنج: شکی نیست معضلات امروز مردم ما، بیشتر از جنس اقتصاد است. حتی آنجا هم که نگران تحریم و سیاست خارجه اند، ناشی از تاثیر این مسائل روی اقتصاد است. حل اقتصاد، «مدیر اجرایی» می خواهد و امتحان پس داده. کسی که کارنامه اش ضامن وعده هایش باشد. از همین منظر، علت پیشتازی دکتر قالیباف در همه نظرسنجی ها آشکار می شود. این را هم بگویم که قالیباف فقط مدیر اجرایی نیست. تعامل وی با شورای شهر فراجناحی، بلکه همه جناحی نشان می دهد که وی صرف نظر از توانایی در حوزه اجرا، «مدیر و مدبر» نیز هست. البته به گمانم در مناظره ها به خصوص مناظره سوم، مشاوره خوبی به شهردار تهران داده نشد. این مدح آمیخته به ذم است؛ «قالیباف، مردی از جنس کار است، نه شعار»! در مناظره سوم، قالیباف نتوانست مباحث را از موضوعات سیاسی، بکشاند در حوزه قدرت خود، یعنی اقتصاد و کار و کار و کار.

    شش: مواجه دکتر جلیلی با روحانی و عارف، نسبت به مناظره های قبلی، خیلی خوب و درست بود. جلیلی در مناظره امروز، آنقدر خوب ظاهر شد که رای دهندگان به خود را در تصمیم شان مصمم و محکم کرد.

  75. اصولگرا(حامی قالیباف) می‌گوید:

    واقعا برای اصولگرایان (ولایتی-حداد-قالیباف-جلیلی) متاسفم که با حمله به یکدیگر، به نفع حسن روحانی و عارف عمل کردند!

  76. دوم خردادی می‌گوید:

    رای مردم بعد از این مناظره اگه اتفاق خاصی نیفته:
    ۱٫قالیباف
    ۲٫روحانی(در صورت ائتلاف)
    ۳٫جلیلی
    میرن دور دوم که اونجام قالیباف رئیس جمهوره
    اگه این تحلیل درس شد خداییش همه برام دعا کنید دانشگا قبول شم مدیونید نکنید!

  77. دلخون می‌گوید:

    کیمیا کیهان؛

    اگر ائتلاف بشه باید فقط روی قالیباف و محسن رضایی فکر کنم 🙁
    آخه این شد آزادی!!! 🙁

  78. راهی می‌گوید:

    ما شاالله حزب الله. دم آقایان جلیلی و حداد و قالیباف گرم.

    بسی کیف نمودیم از دفاع جانانه شان .

    هم چنان دکتر جلیلی بهترینه…

  79. خادم الشهدا می‌گوید:

    حاج حسین کی میاد؟

  80. حامد توکلی می‌گوید:

    فقط عرض کنم بنده باز هم به این رسیدم که هیچ چیزی بی علت نیست حتی حضور جناب غرضی؛ دستشون درد نکنه آقای عارف رو با آسفالت یکی کردن!

  81. یار دبستانی می‌گوید:

    به سید احمد!
    من مسوولیت دستم برسه، شما رو برای هر کاری انتخاب کنم، حتما مسوول گزینش نخواهم کرد!
    یعنی اصل فیلترینگی بابا!!!!
    دم صدا و سیما گرم که لا اقل اصل دعوا رو نشون میده…

  82. راهی می‌گوید:

    به نظرم اصلاح طلبا خودشونم میدونن که هیچ کاری نمی تونن بکنن. فقط دارن از تریبونی که در اختیار دارن سوء استفاده کنن.

    از بین همه ی حرفایی که آقای روحانی زد این آخریش خیلی به واقعیت نز دیک بود.
    اینکه گفت “آخرین لحظاتیه که دارم با مردم صحبت می کنم.”

  83. سعید می‌گوید:

    ……من انتخابم آقای جلیلیه، ولی وقتی آقای قالیباف، جواب آقای ولایتی رو دادن که وقتی شما قهوه می خوردی، ما موشک می خوردیم!! من درجا گفتم آفرین. منصف تر حاجی.

    امروز سعید جلیلی گل کاشت انصافا. یا علی…

  84. فلا تفشلو... می‌گوید:

    واقعاً امروز به حرف امام خامنه ای در مورد بصیرت علامه مصباح پی بردم. اون روزایی که ماه عسل ائتلاف بود، علامه با توجه به شناخت از اختلاف مبنایی این سه نفر، ائتلاف رو شکست خورده می دونست. و البته من هم مثل علامه، از شکست ائتلاف خوشحال نیستم ولی فکر کنم بعضی ها که با قضاوت زود هنگام، علامه رو به کارشکنی در ایجاد وحدت متهم می کردند، باید به اشتباهشون پی برده باشند.

  85. میعاد می‌گوید:

    سلام
    امروز چقدر حال داد مناظره. کلی کیف کردم؛ حاج سعید و حاج باقر عالی بخصوص حاج سعید……….

  86. سیداحمد می‌گوید:

    جناب فلاتفشلوا!

    خواهش می کنم پای علامه مصباح را به این قبیل مباحث باز نکن، چرا که اون وقت ۴ نفر جواب شما را می دن، بعد شما می گین به علامه اهانت شد!!

    بله! صلاحیت اصلح مورد تایید علامه مصباح توسط شورای نگهبان تایید نشد!! و علامه تا چند روز از پذیرش دکتر جلیلی خودداری می کرد!! و… دهها مورد دیگر!!

    پس به حرمت شان و مقام علامه، بی خیال!!

  87. فلا تفشلو... می‌گوید:

    ولی انصافاً من امروز فهمیدم که وضع مملکت با وجود این سیاستمداران، خیلی هم عالیه.
    انصافاً هیچ کدومشون نتونستن برنامه های دقیق ارائه بدن و جایی هم که لازم بود، بی خیال امنیت ملی و مصالح نظام می شدند و زیر آب همو میزدن. عین بچه ها به جون هم افتاده بودن.
    مثلاً یعنی چی که روحانی و قالیباف، صحبت های خصوصی در جلسه شورای امنیت رو لو میدن. یا ولایتی که مشاور رهبریه، اینقدر گل درشت از سیاست مذاکرات هسته ای انتقاد میکنه و یا جلیلی ماجرای کشتن مردم رو میگه. رضایی هم فقط سیاه نمایی.
    به نظرتون رهبری بعد از دیدن مناظره، خوشحال هستند یا ناراحت؟ یا مثلاً اگه الان اوباما مذاکرات رو ببینه خوشحال میشه یا ناراحت؟
    نقد اشکال نداره ولی نقد مبنایی باشه و برنامه جایگزین هم داده بشه. اگر چه سیستم مزخرف برگزاری مناظره همچین اجازه ای نمیده.
    فقط حداد منصف بود و به فکر منافع ملی.

  88. نقطـ ه می‌گوید:

    ای چشمه نور، انشعاباتت کو؟
    ای خانه ات آبــاد، خراباتـــت کو؟
    در شهر نشانه ای ز تبلیغ تو نیست!
    ای عشق، ستــــــــاد انتخـــاباتت کو؟

    یا مهدی ادرکنی

  89. سیداحمد می‌گوید:

    فلاتفشلوا!

    با کامنت آخرتان، تا حدودی موافقم… در این باره همه شان بد عمل کردند؛ همه شان، شاید به جز حداد!

  90. فلا تفشلو... می‌گوید:

    سلام سید؛
    حتماً.

  91. همسنگر می‌گوید:

    متانت و نجابت دکتر جلیلى بسیار قابل تحسین است، دکتر جلیلى

  92. همسنگر می‌گوید:

    زنده باد یادگار جنگ: دکتر جلیلى

  93. کیمیا کیهان می‌گوید:

    فلا تفشلو…

    علت ائتلاف آقایان حداد و ولایتی و قالیباف وجود نقطه نظرات مشترک در برخی موارد بود، نگفتن که آقا ما صد در صد مثل همیم شما کلا مارو یک نفر ببینید.
    اگر همه ی نظراتشون قرار بود مثل هم باشه، پس برنامه هایی رو که برای دولت آینده داده بودن باید عینا Copy+Paste برنامه ی همدیگه بود!

  94. فلا تفشلو... می‌گوید:

    امروز در روز مبعث پیامبر رحمة للعالمین، نایب امام زمان همه مسلمانان رو به وحدت دعوت میکنه. وقتی ولی امر مسلمین جهان، همه رو به وحدت دعوت میکنه، بدون شک جوانان انقلابی ولی جاهل سلفی رو هم که دارن در سوریه میجنگن رو مد نظر داره.
    حالا این زشته که کاندیداهای ریاست جمهوری ام القرای جهان اسلام، همدیگه رو نتونن تحمل کنن. مسئولان ما باید یاد بگیرند در عین انتقاد به تفکر و عملکرد دیگران، واقعاً همدیگه رو دوست داشته باشن. حتی دوست داشتن هاشمی و خاتمی و موسوی و کروبی هم با حماسه ۹ دی تناقضی نداره. وقتی انشالله امام زمان عج ظهور کنند، وظیفه دعوت همه مردم دنیا بر عهده شیعیان حضرته. ما باید ظرفیت دوست داشتن همه مردم دنیا رو داشته باشیم چه برسه به مسئولان نظام جمهوری اسلامی. همون که داداش حسین نوشت: تو همان منی.

  95. گمنام می‌گوید:

    سلام

    قبل از مناظره امروز رای اینجانب به ترتیب اینطور بود: اول قالیباف بعد ولایتی سوم حداد اما امروز جای حداد و ولایتی رو با هم عوض کردم

    حاج باقر به روحانی: افتخار می کنم که رزمنده بودم و از انقلاب دفاع کردم و این مایه ناراحتی ما نیست (آخه اون بنده خدا هی می خواست بگه تو نظامی هستی که در کل ضایع شد، هم این هم عارف)
    از مواضع انقلابی دکتر جلیلی هم تشکر ویژه داریم اما همچنان معتقدیم ایشان توانایی ریاست جمهوری ندارند!
    در انتها جا دارد یک تشکر ویژه از مهندس غرضی داشته باشم که با لودر از روی عارف رد شد (خجالت نمی کشی میگی اصلاح طلبی!!!)

  96. کیمیا کیهان می‌گوید:

    دوستان همه اعتقاد دارن که آقای جلیلی امروز بهتر از سه مناظره قبلی ظاهر شدن دیگه؟
    همه باور داریم امروز ایشون یک کلمه از آزاد سازی ظرفیتها به میون نیاوردن؟
    همه فهمیدیم که واقعا روی بحث سیاست خارجی تسلط دارن اونم خیلی بیشتر از بقیه؟
    خداییش بر منکرش لعنت و اگرم کسی نفی بکنه یعنی این حرفهار و قبول نداره
    از کامنتهای اینجا هم کاملا مشخصه که همه از واکنشهای چالش برانگیز دکتر جلیلی بسیار خرسند شدن… یکیشون هم خودمم.
    این در حالیه که از این مدل تعریف کردن ها از آقای جلیلی در مناظره های قبلی به چشم نمی خورد.
    من به یه نتیجه خیلی مهم -البته شاید برای یه سری مهم نباشه- رسیدم:
    ایشون تخصصشون در حوزه سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی کشور هست، نه در کشور داری و ریاست جمهوری که باید دارای یک تفکر همه جانبه باشه.
    و باز هم می رسم به این فرموده ی آقا: (۱۶٫۲٫۹۱)
    کسانی هم که صلاحیت رو می خواهند ملاحظه کنند بر اساس اون تصمیم گیری کنن همه چیز رو در کنار هم باید ببینن
    رییس جمهور هم باید کاری باشد.
    هم باید مردمی باشد.
    هم باید مقاوم باشد.
    هم باید ارزشی باشد.
    هم باید با تدبیر باشد.
    هم باید پایبند به قوانین و مقررات باشد او مجری قانون است.
    هم باید درد مردم را احساس کند.
    اینها خصوصیاتی است که در انتخاب اون کسی که ما می خواهیم کلید کشور را کلید اجرای کشور را به او بسپریم نقش داره…

  97. مسافر 26 می‌گوید:

    آقا سید من که خودسانسوری کردم و جاش نقطه چین گذاشتم!!!
    ولی واقعا این جناب ولایتی اصلا ائتلاف رو پیشنهاد داد تا قالیباف رو مهار کنه بعد هم که دید تو نظر سنجی قالی جلو هست حرفش عوض شد!!! امروز هم تو مناظره اومد زیر آبی بره جلیلی و قالی جلوش ایستادن!!!
    مگه غیر از اینه؟!!!
    رضایی هم که ماشالله به سیاستش! ولی خب حداقل آخرش یه جمله در دفاع از نیروی انتظامی (قالیباف) گفت. جای شکرش باقیه.
    ای کاش قالیباف اون بحث با روحانی رو مطرح نمی کرد.
    جلیلی و قالیباف هم که انگار تو یه تیمن اگه این متخصصان تفرقه و تخریب بگذارند!!!
    آفرین به جلیلی که به …نیوز گفته فرمانده ام رو تخریب نکنید!

    عمو غرضی واقعا بی غرض و مخلصه. تا امروز جدیش نگرفته بودم ولی انصافا امروز گل کاشت. خدا خیرش بده.

  98. مهراب از مشهد می‌گوید:

    رضایی: قالیباف و جلیلی رو من تربیت کردم!!!
    اعتماد به سقف داره این آدم. در ضمن دم سعید جلیلی و قالیباف و حداد عادل گرم. دوستان حالا که این سه تا مثل دسته گل پشت در پشت هم دفاع کردن شماها دیگه عیب و ایراد نگیرید. اینقدرم مته به خشخاش نذارین. ماجرای کشته شدن مردم توسمیرم و… یا اون بحث شورای امنیت رو هم همه می دونستند. کسی چیزی فاش نکرد. البته ماجرای هسته ای رو موافقم. ولایتی هم تواون مناظره هم ایندفعه برمی داره میگه: ما با دنیا باید آشتی کنیم؛ یا به نتیجه نرسیدن مذاکرات رو به ناحق تقصیر تیم فعلی می ندازه اونم با اطلاعات غلط!

  99. مسافر 26 می‌گوید:

    آقای حداد هم خوب مقابل اصلاح طلبها جواب دادن، هم بعضی جاها با توان ادبیشون بحث رو شیرین کردن.

  100. فلا تفشلو... می‌گوید:

    کیمیا کیهان!
    با این توجیه که هیچ کدوم از نامزدها انصافاً نه تنها همه فن حریف نیستند، بلکه فکر نمیکنم کسی از اونا حداقل تو دو حوزه متخصص باشد.
    مثلاً آقای قالیباف این مدیریت اجرایی رو توی همون شهرداری یا معاون اولی هم میتونه انجام بده. (علیرغم رای به جلیلی، معتقدم قالیباف لیاقت ریاست جمهوری را دارد)
    پس بحث تخصص نیست. بلکه بحث ایده و نظر و نگرش نامزدها در مسائل مختلفه. باید به این مسائل دقت کنیم. مثلاً تو عرصه فرهنگ و هنر، وقتی روحانی و عارف از شجریان نام می برند، هم به طرز تفکرشون اشاره میکنن و هم میگن که به نخبه ها اهمیت میدن. ولی حرف های جلیلی در مورد محمود کریمی و عدالت رسانه ای و… نشون میده نگاه ایشون در عرصه فرهنگ و هنر بیشتر معطوف به توده های مردمه. یعنی برای جلیلی اهمیت توجه و سرمایه گذاری برای توده های مردم در عرصه فرهنگ، بیشتر از برخی نخبگان است. این همون ظرفیتیه که میگه!

  101. محمدرضا می‌گوید:

    سلام

    این آقا سعید جلیلی منو دیونه کرده! کسی که برای دفاع از نظام و حقوق مردم و گفتمان انقلاب، وقت کم میاره!!
    از آقای حدادم خیلی خوشم اومد… کاش با آقا سعید بریزن روهم!!
    از قالیبافم خوشم اومد، به خصوص اونجا که با آقا سعید هماهنگ شد، ولی می تونست بهتر از اصولگرایی دفاع کنه!!
    ولایتی هم از چشمم افتاد!!

    حسین آقا! منتظر نظرات شما هم هستیم…

  102. سیداحمد می‌گوید:

    دوستان محترم؛

    جای جای این مناظره، حاکی از مهر و علاقه و محبت متقابل حاج سعید و حاج باقر بود.

    به حرمت این برادری، رواست ما نیز حد و حدود نقد را نگه داریم.

    از همکاری تان ممنون…

    و اما یادتان می آید جمله؛ “ما الان ۲ بال داریم؛ باقر و سعید” قطعه ۲۶ را؟!

  103. سیداحمد می‌گوید:

    همه داریم تکرارش رو هم می بینیم! 🙂

  104. MALAKOOT می‌گوید:

    امام خامنه ای(مد ظله العالی):
    نقد، یعنى عیارسنجى؛ یعنى یک چیز خوب را آدم ببیند که خوب است، یک چیز بد را ببیند که بد است. اگر این شد، آن وقت نقاط خوب را که دید، با نقاط بد جمع‏ بندى مى‏ کند، آنگاه از جمع‏ بندى باید دید چه حاصل مى‏ شود.
    سایه سار ولایت؛ ج(۳) ؛ ص۲۱۲

  105. مشهدی می‌گوید:

    حسین جان!

    وقتشه یک مقاله جانانه برای سعید جلیلی بنویسی.
    خدایش حرف های ما را اینجوری صریح می زنه.

    عمار علی، فقط جلیلی

  106. تبعیدی می‌گوید:

    آقای ولایتی! واقعا متاسفم…

  107. محمد می‌گوید:

    آقای سید احمد!
    تو این پیام های بی مزه بازرگانی از خودت مایه بذار!
    ماها فقط فدایی آقامون هستیم!
    اگرم الان اینجا هستیم فقط برای اینکه بگیم:
    رای ما فقط دکتر سعید جلیلی
    و گر نه این مطالب ارزش خوندن نداره

  108. سیداحمد می‌گوید:

    تبعیدی؛

    حالا قالیباف تمام شد، نوبت ولایتیه؟!

    بالاخره مناظره است دیگه. یکی این می گه، یکی اون!
    اینی هم که دم به ساعت دکتر جلیلی به ولایتی می گفت؛ “اطلاعات شما ناقصه”، درست نبود، اخلاقی نبود.
    حتی اون جمله قهوه میتران و موشک میتران که قالیباف به ولایتی گفت، کمی تند بود.
    حتی تر، اطلاعات رو کردن جفت این عزیزان، از اسرار نظام، غلط اندر غلط بود؛ چه اونی که جلیلی گفت از کشته ها، چه اونی که قالیباف گفت از جلسه خصوصی.

    توی این یه مورد، خداوکیلی عارف و حسن روحانی کمتر اسرار نظام رو پهن کردن جلوی دشمن!
    نه دیگه! حرف حق تلخه…
    ولایتی هم البته درباره مذاکرات آلماآتی و یکی دو جای دیگه، بی انصافی کرد!

    کامنت علیرضا کاشانی را با دقت بخوانید!

  109. مهاجر می‌گوید:

    جلیلی و حداد، اوج دفاعشان را از ولایت نشان دادند…

  110. سیداحمد می‌گوید:

    منصف؛

    جدی؟
    خب خدا را شکر که بچه حزب اللهی ها را وارد سیستم کاری اش کرده… دم حاج باقر گرم… گرم تر از قبل!

  111. تبعیدی می‌گوید:

    آقای سیداحمد!
    البته از آقای روحانی انتظاری نیست که اینو بگه، ولی آقای ولایتی که نباید نتیجه نگرفتن در بحث هسته ای رو به گردن تیم مذاکره کننده بندازه. یعنی دقیقا همان چیزی که اونا می گن که ایران نمی خواد مذاکره کنه و به دنبال تنش هست. می دونی فردا همین حرفا اونم از این افراد صاحب نظر چماق میشه تو سر مذاکره کننده ها؟

  112. خادم الشهدا می‌گوید:

    ما هنوزم نا امید نشدیم. این شب امتحانی نمی دونم درسمو بخونم یا منتظر داداش حسین باشم؟!
    الانم به این نتیجه رسیدم برم بخوابم بهتره
    تا الان منتظر نظرتون بودم آقای قدیانی ولی انگار فرصت نکردید بیاید
    ما که رفتیم
    شب بخیر
    یا علی

  113. زهرا چ می‌گوید:

    مناظره ی خوبی بود، دلم می خواست از قاب تلویزیون دست مهندس غرضی رو ببوسم، بسیار مرد دوست داشتنی هستند و از این مهمتر حرف هاشون جدأ دلسوزانه است.. و أما بقیه؛ حداد بی نهایت خوب ظاهر شد، عارف و روحانی دیگه بیشتر از این نمی تونستن ضایع بشن. ولایتی یه جورایی نا امیدمون کرد. رضایی هم مثل همیشه بود… قالیباف هم خیلی جاها خوب بود ولی محافظه کارانه رفتار می کرد.. جلیلی هم که… واقعیت اینه که امروز، روز جلیلی بود… یکی از جمله هاش هنوز خوب تو گوشمه: “نمیشه إنسان بین حق و باطل راه بره و بگه من میانه رو هستم”… عالی بود.. من تا اینجا بهتر از جلیلی برای ادامه ی راه انقلاب نمی بینم..

  114. سیداحمد می‌گوید:

    چقدر جالبه!!
    غرضی رو کی می شناخت؟ اصلا از وجود چنین شخصی در بین مسئولینمون بی خبر بودیم! درسته که به درد ریاست جمهوری نمی خوره، ولی آدم جالبیه!

    همه ای ولله می گن به غرضی!

  115. سیداحمد می‌گوید:

    تبعیدی؛

    من هم که گفتم؛ “ولایتی جاهایی از مناظره بد رفت”، اما ناظر بر بعضی کامنت های تند و تیز، مجبور شدم آن تذکر را بدهم.

    کلا مثل اینکه استادیم یه دفعه یکی رو ببریم اون ور!!

  116. شناس می‌گوید:

    پس از پایان مناظره کاندیداها در شب گذشته، به جز آقایان حداد عادل و جلیلی، بقیه کاندیداها بلافاصله محل مناظره را تر ک کردند اما نماز جماعت به امامت دکتر حداد عادل برگزار و دکتر جلیلی نیز به وی اقتدا کرد.

  117. فلا تفشلو... می‌گوید:

    دوستان!
    سایت بی بی سی با ذوق و شوق، خبر رو کردنِ دست همدیگه رو تو مناظره زده. واقعاً گل به خودی بود. واقعاً اینا فکر نمی کنن که یه دشمنی هم هست که این بحث ها رو رصد می کنه؟ الان جواب مشکلات ادامه مذاکره رو کی می خواد بده؟ بازم باید ملت جواب ندونم کاری آقایون رو بده!

  118. قطعه 27 می‌گوید:

    رای من از قالیباف برگشت… اشتباه کرد که با روحانی چیزی رو گفت که نتونست درست حسابی جمعش کنه!
    البته تو این مدت هم نسبت به قالیباف سرد شده بودم.
    محسن رضاییم که…
    ولایتی که نگم بهتره… خیلی بد بود…
    خدا خیر بده حداد و سعید جلیلی و…
    و همینطور غرضی… خوب عارف رو له کرد (الان حاج حسین میاد میگه تو حب و بغض شخصی داری!!!!)

    خدا نگذره از اونایی که اختلاف انداختن و پشت سر جلیلی حرف در آوردن که فلانه و بهمانه. جلیلی با حرفایی که به روحانی زد نشون داد آدم درستیه…
    از این خوشم میاد که می تونه خیلی چیزا رو بگه ولی نمیگه.
    حالا بیاین بگین مسایل سری نظام بود… حرفی که درباره ی کشته شده ها زد رو فکر نکنم کسی قبلا خبر نداشته باشه ازش…
    والعاقبه للمتقین

  119. شناس می‌گوید:

    در پاسخ فلا تفشلو…
    ببینید اتفاقا بی بی سی به خاطر اینکه دیده تنور انتخابات با این مناظره داغ شده و سطح مشارکت رو افزایش خواهد داد میخواد با این کارهای روباه صفتانه اش اختلافات رو برجسته کنه در حالیکه فلسفه مناظره به چالش کشیدن و نقد کردن برنامه نظرات و عملکرد یکدیگر است لذا خیلی نباید با این چیزها خودمون رو ناراحت کنیم چون بی بی سی از عصبانیت داره خفه میشه که چرا مردم اینقدر پیگیر انتخابات و مناظره و سعید و باقر و… اینها هستند…!

  120. سیداحمد می‌گوید:

    دوستان محترم؛

    متن درباره شهید حاج محمدابراهیم همت است…

    تا این متن، بالای وبلاگ است، چه خوب که قدر سردار شهید را بدانیم و کامنت های مان فقط درباره انتخابات نباشد.
    یادمان باشد که تک تک آرای خود را مدیون همین حاج همت ها و حاج احمدها هستیم.

  121. سیداحمد می‌گوید:

    قطعه ۲۷؛

    من هم خیلی چیزها را می دانم و نمی گویم!

    این شد معیار؟
    این بدیهی ترین اصول در میان مسئولین است.

    “حرفی که درباره ی کشته شده ها زد رو فکر نکنم کسی قبلا خبر نداشته باشه ازش…”

    ببین! می گویم از مملکت داری سر در نمی آورید، ناراحت نشوید. در موضع گیری های خوب دکتر جلیلی که حرفی نیست اما تکرار آمار کشته شده در فلان سال، از زبان یکی از مسئولین امین نظام، آن هم از برنامه زنده شبکه سراسری، قطعا اشتباه بود!

  122. فلا تفشلو... می‌گوید:

    شناس عزیز!
    این که اصلاً بی بی سی در محاسبات ملت جایی نداره و داره میسوزه شکی نیست. ولی بحث بی بی سی نیست. بحث خوشحالی اربابان بی بی سیه و این که می فهمن در سطح بالای نظام هم اختلاف در مسأله هسته ای هست. اونم تو این وضعیتی که منتظرند تا به خاطر تحریم ها، امتیاز بیشتری بگیرن. میشد تفکر همدیگه رو نقد مبنایی کنن بدون این که وارد مسائل حساس و جزیی بشن. یه کم فداکاری برای نظام و کمی صبر می خواست. بگذریم که وقت های ۲ دقیقه و ۴ دقیقه مناظره هم بی تأثیر نبود در به حاشیه کشیده شدن بحث ها.
    البته بازم آمریکا و نوکراش هیچ غلطی نمی تونن بکنن. طرف حساب دنیای استکبار خون حاج همت ها و حاج احمد هاست و نه مذاکرات هسته ای این دوره یا اون دوره.

  123. کیمیا کیهان می‌گوید:

    قطعه ۲۷

    قالیباف خیلی واضح تر می تونست به روحانی بتازه ولی خیلی چیزهایی رو که می تونست بگه رو نگفت درست مثل جلیلی.
    اینقدر روحانی رو، طرح این ماجرا عصبانی کرد که بگه آقا اینقدر به گذشته برنگردیم!
    ماجراهای سال ۸۲ رو هم همه می دونستیم که با چه ترفندی نیروی انتظامی تونست قضیه رو جمع کنه.
    حکم ورود رو گرفت اونم از خود اعضای وابسته به دولت که این دانشجوها به خاطرشون ریخته بودن بیرون، ولی نیروها اقدامی نکردن که به ضرر نظام تموم بشه!

  124. شناس می‌گوید:

    پاسخ سید احمد؛
    سیدجان! اتفاقا گل بحث اینجا بود که آقای عارف داشت طلبکارانه از کرامت انسانی و حرمت و عزت ایرانی ها میگفت که انگار الان ایرانی ها در ذلت و بردگی و پستی زندگی میکنند و بحث های دانشجوی ستاره دار که خود دولت اصلاحات مبدع اون بود رو علنا به این دولت نسبت داد آقای جلیلی فقط چند تا خبر غیرمحرمانه رو خواندند که مرتبط با دروه اصلاحات بود تا به این آقایان مدعی بفهماند خودشان وقتی مسئول بودند چگونه شعارهای امروزشان را زیر پا می گذاشتند همین.
    .
    پاسخ به فلا تفشلو… عزیز!
    باید قبول کرد که مناظره های قبل خیلی بی نمک بود و بحث ها کلی و اکثرا موازی هم بود انگار که هر هشت نفر برای یک نفر تبلیغ می کنند! گرچه در مناظره فرهنگی مقداری اصلاح شده بود ولی دیشب واقعا من لذت بردم چون واقعا هیچ توهین آشکاری به غیر دو سه تا تیکه ای! که محسن رضایی و حداد و روحانی و صد البته غرضی به عارف پراندند! ندیدم و بحث ها جوانمردانه بود. ضمنا لازمه ایجاد حماسه ایجاد شور البته همراه شعور است. شما هم خودش رو ناراحت نکن بی بی سی و VOA هیچ غلطی نمی توانند بکنند.

  125. حامد توکلی می‌گوید:

    بچه ها شرمنده همتون عیدتون مبارک اینقدر داغ انتخاباتم که از خیلی چیزها حواسم پرت شده.
    خدا ببخشه.

    آقا دلیل اینکه بعضی ها زورشون میگیره که کامنتشون تایید نشده رو من نمی گیرم!

    من فقط ناراحت میشم برای اینکه نمی دونم باید از کجا شروع کنم باقی کامتها رو بخونم.
    وگرنه مشکل بزرگتری ندارم. واقعا این چند وقته به اندازه کافی هم عدم تاییدی و سانسور خوردم. اینقدر یک کامنت رو جدی نگیرید!
    توی این کامتها رای کسی بر نمی گرده!
    مایی که می آیم و کامنت میذاریم و میخونیم یه هدف و تصمیمی داریم که اومدیم داریم بحث می کنیم.
    بی خود خودتون رو اذیت نکنید.

    موفق باشید
    به امید حماسه ۲۴ خرداد

  126. سیداحمد می‌گوید:

    جناب شناس؛

    دیدی که! اونم برگشت گفت؛ نیروی فلان زیر نظر دولت نیست و زیر نظر حکومته!!

    کار بد و حرف بد، بده! حتی اگه جلیلی و قالیباف بگن.
    این دیگه بحث داره؟!
    مگه تو خیال می کنی حسن روحانی یا عارف نمی تونستن یه سری دیگه از… استغفرالله!!

    اتفاقا منم می گم که بی بی سی هیچ غلطی نمی تونه بکنه، اونی که غلط و اشتباه می کنه و بعد هم الکی بحث بی خود می کنه، معمولا خود ماییم!!
    آخه یعنی چی که به بهانه داغ شدن انتخابات، اسرار نظام رو بریزیم روی میز؟؟!!
    یعنی جور دیگه ای نمی شه انتخابات رو داغ کرد؟! یا جور دیگه ای نمی شه علیه روحانی و عارف حرف زد؟! حتما باید محرمانه ها را بگیم؟!

  127. حمید می‌گوید:

    به نظر بنده، در مورد مسئله ای مثل کشته های سبزوار و غیره، بهتر بود همون موقع از منابع رسمی بیان می شد و جواب های مسئولین وقت هم به اون داده می شد.
    به هر حال مسئله ی این چنینی وقتی پوشانده بشه، خبرش که از مثلا بی بی سی بیرون بیاد بیشتر باعث بی اعتمادی به صدا و سیما و… می شه.

  128. سیداحمد می‌گوید:

    حمید؛

    با این حساب خوب است این بار از آقایان عارف و روحانی بخواهیم به سایر موارد اشاره کنند، بلکه اعتماد مردم به صدا و سیما بیشتر جلب شه!!

    ای داد بی داد…

  129. احمد می‌گوید:

    حاج حسین

    با کمال احترام، بیا برو کشکتو بساب عمو………..

  130. حقوقدان می‌گوید:

    با سلام؛

    جناب قدیانی، قلم تند و تیزی دارید ولی ظاهرا جنبه ی نقد و انتقاد پذیری خیر.
    صحبت بنده موردی نداشت که تایید نشد.
    امیدوارم برای بنده دلیل محکم تری داشته باشید و از قوانین صحبتی به میان نیاد.
    بسی مایه تاسف که حرف دوستانه ی من حذف شد.

  131. دوم خردادی می‌گوید:

    من چه اون دو تا ائتلاف بکنن چه نکنن به قالیباف رای میدم…

  132. سرباز ولایت می‌گوید:

    سلام حسین آقا؛

    بدجور هوایی شدم با این عکس و مطلبتون… آخه تازه تو هفته پیش از اون دیار اومدم. خداییش ائمه و پیامبر و فاطمه غریبند اونجا، حتی غار حراء هم غریبه نه صلواتی نه دعای فرجی نه یا حسینی و نه والعجل فرجهمی…

    جاتون خالی تو اون شش روزی که مکه بودم دو بار رفتم غار حراء با اینکه خیلی شیب داره و سربالاییه ولی چه حالی میده اونجا؛ خانم من تو خیابون ۱۰۰ متر راه میره داد و بیداش از کمر درد و پا دردش در میاد پا به پای من اومد بدون اینکه هیچ دردی تحمل کنه!

    به قول یکی از خانم های گروهمون اون دو رکعت نمازی که تو غار می خونیم همه چی رو از مون پاک می کنه از گناه، مادیات، نفسانیات بگیر تا خستگی بالا اومدن از کوه.
    خداییش خیلی حال میده غار حرا، طواف مستحبی دسته جمعی با کاروان تو نیمه شب ها به نیت امام و رهبر مون و پدر و مادر و ملتمسین دعا…

    خدا حفظ کنه حاج آقا تقدیری روحانی کاروانمون (رئیس حوزه علمیه شاه عبدالعظیم) هر شب تو طواف مستحبی دعای جوشن کبیر، مجیر و قبل از طواف هم زیارت امیرالمومنین…

    حیف که زود تموم شد… بد جوری دلم لک زده واسه نماز خوندن تو روضه شریف پیامبر و زیر ناودون طلا… آخی… یعنی میشه باز تا جوونم دو باره نصیبم بشه برم…(آخه تازه ۳۲ ساله شدم)

    یه شب بعد طواف مستحبی و قبل از نماز صبح که با خودم و خالق خلوت کرده بودم و زل زده بودم به کعبه (چه حالی میده بشینی ساعتها نگاه کنی به کعبه این… زبانم الکن از توصیف) معاون کاروان حاج آقا جمالو اومد کنارم نشست گفت فلانی چه کرده ای که خدا تو جوونی طلبیدت، خیلی فکر کردم، من کمترین؟ من گناه کار، من…

    یادم اومد سال گذشته اوایل سال خانمم به پسر داییش پیام طنزی داده بود با این مظمون به چه حالی میده در کنار حریم نبوی دعا گوی شما بودن ولی حیف که هنوز نصیب ما نشده، اونم در جوابش گفته بود حج در خونتونه! واسه من یه دختر خوب و نجیب و خانواده دار پیاده کن از ده حج بیشتر صواب داره (توضیح اینکه پسر دایی خانومم پدر جانبازشون چند سال پیش فوت کردن) از قضا جور شد و ما با خانوم واسطه شدیم و با یه دختر خانوم و از همه لحاظ تموم، ازدواج کردن اونم در عید در روز میلاد پیامبر رحمت اللعالمین و اینکه دو هفته بعد از عقد ایشون از دبیرخانه جشنواره علامه حلی زنگ زدن (خانمم پارسال برگزیده جشنواره بودن تو قسمت مقاله و پژوهش) تعدادی سهمیه عمره داریم هستین یا نه؟!

    کور از خدا چی میخواد، همیشه دوست داشتم تو سی سالگی بتونم برم مکه و چه جور کرد خالق واسه این بنده حقیر کمترین این فرصت رو که برم و آدم بشم.
    اونجا هم همش دعام این بود که خدایا آدمم کن و کمکم کن که آدم بمونم و بتونم خادم خوبی واسه هم وطنام و میهنم و اسلام باشم.

    “الهم اجعل عواقب امورنا خیرا”

    یا حق التماس دعا

  133. مکشوف می‌گوید:

    سلام؛
    عالی بود و آموزنده… سپاس!

  134. امین می‌گوید:

    با سلام؛
    خدا رو شاهد می گیرم که یکی از نامزدها بیش از بقیه به آرمانهای امام و انقلاب اشاره و بجای دم از خود زدن دم از گفتمان انقلاب و دولت اسلامی می زد. خدائیش جناب آقای قدیانی عزیز به شما فراوان ارادتمنم، همه نامزدها عزیز و همگی در دایره نظامند.. اما بلا تشبیه آیا سلمان و ابوذر در یک رده بودند؟ آیا اگر سلمان را برتر بدانیم به معنای ضد پیامبر بودن ابوذر است؟ (نعوذبالله)
    چرا اصرار بر این داری که کاندید شما هم رده با دیگری محسوب شود و از طرفی همش تاکید بر تکرار نکردن گفتمان سازش و مقاومت دارید؟؟ اگر بگوئیم یک کاندید اصرارش بر تداوم ادبیات انقلاب و مقاومت و پایداری است به معنای یزید بودن دیگری است؟ اگر چه بظاهر پیداست که هر چند اجماعی هم صورت نگیرد بازم شما به همین کاندیدتان وفادارید (والله اعلم).. اما آقا حسین بزرگوار… انصافا ولله کاندید شما چرا در این فرصت کم نظیر مناظرات دم از ایستادگی و پایداری بر اصول حقه هسته ای نزد؟

  135. saman می‌گوید:

    سلام دوستان
    شبکه نصر مجموعه کلیپ هایی رو از فرمایشات امام خامنه ای تولید و با زیرنویس عربی، انگلیسی و فرانسوی در اختیار کاربران قراد داده
    بیانات امام خامنه ای با موضوع “مردم بودند…”
    کلیپ با زیرنویس انگلیسی:
    http://www.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=23&lid=8296
    کلیپ با زیر نویس عربی:
    http://www.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=23&lid=8304
    کلیپ با زیرنویس فرانسوی:
    http://www.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=23&lid=8297

  136. نرگس می‌گوید:

    آقای امین! با نظر شما کاملا موافقم. خیلی زیبا نوشتی. واقعا بین جلیلی و سایر کاندیداها فرقی است که فقط خدا میداند و بس. حیف چشم بصیرتمان نیست که ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.