مسافر اربعین

تقدیم به روح مطهر و پاک معلم اخلاق جمهوری اسلامی

اگر خروجی اش امثال حاج آقا مجتبی تهرانی است، باید هم آجر به آجر حوزه های علمیه ما مقدس باشد. این تنها لباس پیامبر است که می تواند اسوه های بی مثال؛ هم نام آور و هم گمنام بیافریند. فقط از بطن حجره است که این گونه حنجره های پاک، زمزم اخلاق را زمزمه دل و جان آدمی می کنند. از دل حلقه بیمار روشنفکران، حتی کوچک ترین شاگردان حاج آقا مجتبی نیز بیرون نمی آید. حوزه اما استاد اخلاق پرور است. و اگر می دانستند «کرامت اخلاق» آن رسول آخرین، از پس هزار و اندی سال، باز هم می تواند حاج آقا مجتبی بیافریند، هرگز «محمد امین» را «شاعر» نمی خواندند. بعضی ها برای کوچ شان از کوچه دنیا، وه که چه خوب روزی را انتخاب می کنند. روز اربعین. اربعین، جان مضاعفی به عاشورا بخشیده. عاشورا با اینکه زنده بود، اما با اربعین، زنده تر از قبل شده است. شاید آن روز که آخرین رسول خدا فرمود؛ «از شهادت فرزندم حسین (ع) حرارتی در قلوب مردم ایجاد می شود که هرگز خاموش شدنی نیست»، باز هم عده ای پیامبر را شاعر خطاب می کردند! محمد (ص) اما «شاهد» بود آینده را… و آیندگان را. و می دید این روزها را. حالا دیدن دارد «کنگره کربلا»… و امروز است که راز «ما رایت الا جمیلا» معلوم می شود. اربعین، روز به این بزرگی، روزی حاج آقا مجتبی شد. باید هم «مسافر اربعین» می شد معلم اخلاق جمهوری اسلامی. اربعین، بعثت خون حسین (ع) را کامل کرد. اربعین، هنوز هم غدیر عاشوراست. کاروان اربعین، کاروان اخلاق است و ادب. عمله ظلم شام بارها گفته بودند؛ «ما در این اسارت، هر چه می خواستیم به زینب (س) و سکینه (س) و رقیه (س) ناسزا گفتیم، هر چه توانستیم، حرم حسین (ع) را شلاق زدیم و زخم انداختیم، هر چه یارای مان بود، دشمنی کردیم، اما زبان آل الله هرگز به دشنام باز نشد». جان معلم اخلاق باید هم با کاروان ادب می رفت. اربعین، حق حاج آقا مجتبی بود. گمانم قبل از آن دنیا، همراه کاروان ادب، رهسپار کربلا شده باشد روح مطهر ایشان. چه سعادتی بالاتر از اینکه سفر آخرت را از کربلا آغاز کنیم؟! نشان به نشان حاج آقا مجتبی، هر جا سخن از خداست، یا هر جا سخن از مردم کوچه و بازار است، همیشه پای روحانیت راستین، اصیل و سنتی در میان است. همسفری از خلق تا خدا، اما فقط یکی از معجزات اخلاق است. حاج آقا مجتبی، آنهمه اهل اخلاق و تزکیه و تهذیب نفس بود، که چندان میانه ای با سیاست و ریاست و صندلی و قدرت نداشت. می توانست داشته باشد، اما نداشت. خودش نمی خواست. خوش نداشت. با این همه، آفت دنیانخواهی و پرهیز و زهد، گاهی عافیت طلبی و انزوا و کنج دنج نشینی می شود. حاج آقا مجتبی اما لحظه ای بی تفاوت نبود. بامردم بودنش، سبب بی مردم شدنش نشد. با کلاس اخلاقش، کلاس نمی گذاشت. خیلی سیاسی نبود و اغلب سخن بر مدار سیاست نمی راند، اما با آن نفس گرم و گرامی، همگان را ارجاع می داد به ولایت فقیه. در دفاع از ولی فقیه، بعضی ها سخنرانی می کنند، لیکن حاج آقا مجتبی حتی به این سخنرانی هم احتیاجی نداشت. نفس حق او کافی بود که خط بدهد. و برای این «نفس حق» زحمت ها کشیده بود. آخرش هم نفهمیدیم مشهور است یا گمنام؟! همه جا صحبت از درس اخلاق حاج آقا مجتبی بود، اما از بس خود را فدای خدا کرده بود، زیاد به چشم نمی آمد. انگار بود و نبود! و همین گونه بود که گمنامی اش بیش از اشتهارش، به چشم می آمد… و سایه اش، بیش از خودش. گفت: «از هزاران تن، یکی تن صوفی اند، مابقی در سایه او می زی اند». سایه اخلاق حاج آقا مجتبی نبود، «مابقی» هم نبودیم حتی!

*** *** ***

جمهوری اسلامی به مدافعینی از جنس حاج آقا مجتبی نیاز مبرم دارد، که دور از قدرت و میز و صندلی و ریاست، حتی دور از سخن و سخنرانی، گاه با عمل شان، گاه با نفس حق شان، زمینه ساز جذب مردم به شعائر مقدس باشند. بعضی ها به اسم نزدیکی به ولایت، سیاست را دو دستی چسبیده اند! و بعضی ها به اسم نزدیکی به خدمت، عاشق قدرت شده اند! لیکن حاج آقا مجتبی نشان داد دور از سیاست بازی، -حتی دور از سیاست!- هم می توان جمهوری اسلامی را دوست داشت… و برایش کار کرد. «آقا»ی ما اما برای حاج آقا مجتبی نماز خواند؛ برای آخوندی که منبر را به صندلی نفروخت. نه! این نماز، «نماز میت» نبود. معانی پر بار داشت برای زندگان. از جمله: «درس اخلاق هم محل خدمت است در این نظام الهی. خدمت که فقط از مسیر قدرت میسر نمی شود. لطفا کمی از دور، دورتر، اندکی از میان مردم کوچه و بازار، مدافع انقلاب باشید». حرف ها داشت این نماز… آنقدر مهم و اساسی که حتی «وضو» هم نمی خواست! اصل حرف این نماز، از آدابش مهمتر بود! نامزدهای پشت سر، آیا بگیرند؟! آیا نگیرند؟!

وطن امروز/ ۱۷ دی ۱۳۹۱

این نوشته در صفحه اصلی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سیداحمد می‌گوید:

    بسم الله…

  2. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    وقتی در شدت گرفتاری قرار گرفته‏ ای؛ خیال می‏کنی که همه راه‏ها به‏ سوی تو مسدود است. این به خاطر آن است که تو خودت محدود هستی، لذا خیال می‏کنی راه‏ها مسدود است. در حالی که این‎طور نیست. وقتی به بالا رو کنی و سراغ آن موجودی که محدود نیست و لایتناهی است بروی؛ خواهی دید که هیچ راهی برای او مسدود نیست…

    “حاج آقا مجتبی تهرانی”

  3. آزاد اندیش می‌گوید:

    سلام؛
    مسافر اربعین، دعامون کن…

  4. ناشناس می‌گوید:

    ………………

  5. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    ۳۸۶* امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام:

    اگر هم به بهشت امید (و باور) نمى داشتیم و از دوزخ نمى هراسیدیم و پاداش و کیفرى در میان نمى بود؛ باز شایسته بود که در طلب مکارم اخلاق برآییم، زیرا که راه موفقیت و پیروزى در تحصیل مکارم اخلاق است…

    (التوحید، ۶۳)

  6. برف و آفتاب می‌گوید:

    من نمی‌شناختمش 🙁
    اما بعد از فوتش که صداشو شنیدم؛ واقعا دلنشینه. گرمه.

  7. سلام می‌گوید:

    سلام داداش
    به ما سر بزن
    http://www.graphislam.persianblog.ir

  8. ابوالفضل اشناب می‌گوید:

    بسم الله

    خوشا به حال حاج آقا مجتبی …
    چه نفس حقی بود در دفاع از ولایت.

    سلام مان را به سیدالشهدا برسان!

    یا علی

  9. سینا می‌گوید:

    با اینکه ساکن تهرانم تا همین چند روز پیش و قبل از فوت ایشون حتی اسمشون رو هم نشنیده بودم. اما این چند روز اینقدر تعریفشون شنیدم که….
    واقعا خجالت داره. اول برای خودم و بعد برای رسانه ها به خصوص صدا و سیما.
    گمنامی خوبه ولی چرا همچین افرادی رو در زمان حیاتشون به مردم نمی شناسونیم تا از آنها بهره ببرند؟؟ مگه ما چند نفر استاد اخلاق خوب داریم که عقاید درست هم داشته باشند؟
    دوستانی می شناسم که با اینکه بسیار حزب اللهی تر از من هستند به هیات ها و جلسات اخلاق انجمن حجتیه ای ها می روند در حالیکه می دانند سخنرانهایشان کینه ی شدید از امام و انقلاب دارند و وقتی از آنها می پرسم که چرا پای صحبت های همچین کسی می روی میگوید؛ سخنران حزب اللهی که به این خوبی صحبت اخلاقی بکند وجود ندارد یا من نمی شناسم!

  10. چای پولکی می‌گوید:

    جمعیت روز پنج شنبه برای تشییع، مثل اقیانوس بود؛ انبوه اما آرام.

  11. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    آقای سینا؛

    به دوستان تان از قول آیت الله قاضی بگویید؛ «کسی که طالب سیر و سلوک شد، اگر برای پیدا کردن استاد، نصف عمر خود را در جستجو بگذراند؛ ارزش دارد و آن که به استاد رسیده، نصف راه را طی کرده است.»

    قطعا ضعف رسانه ای داریم در معرفی اساتید اخلاق مان، اما نه آنقدری که ایجاد نیاز شود که بروند و از اساتید اخلاق حجتیه ای ها بهره بگیرند.
    یک مقداری برمی گردد به ضعف خودمان که وقت نمی گذاریم و همت نمی کنیم که بگردیم و استاد خوب پیدا کنیم.

  12. عمارنامه می‌گوید:

    سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/link/17314
    ما را با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    عمارنامه http://ammarname.ir/—- info@ammarname.ir
    یا علی

  13. جامانده می‌گوید:

    فکر کردم دچار توهم شدم، خوبه حداقل یه نفر مثل من فکر میکنه و گرنه فردا خودمو تیمارستان معرفی می کردم.
    عکس ۱۶ یه دنیا حرفه
    یه دنیا حرف توی نگاه رهبر
    چرا برگشتن؟ برای وداع؟ برای اینکه علما یکی یکی دارن بار سفر میبندن و حضرت آقا دارن عمارهاشونو از دست میدن؟

    داره چه بلایی سرمون میاد؟
    خدایا امام خامنه ایی را حفظ کن

  14. آشنا می‌گوید:

    سلام
    جناب آقای قدیانی
    غرض از مزاحمت در میون گذاشتن مطلب شخصی با جناب عالی بود.
    اگر مقدوره ایمیلتون رو برام بگذارید تا عرض کنم.
    یاحبیب

  15. ایران می‌گوید:

    ………………………

  16. عبد می‌گوید:

    ………………

  17. نسیم می‌گوید:

    مهل که روز وفاتم به خاک بسپارند

    مرا به میکده بر، در خم شراب انداز!

  18. نسیم می‌گوید:

    سلام
    با پستی درباره ی صحبتهای اخیر استاد پناهیان مبنی بر رسانه ای شدن انقلابی ها منتظر نظرات و راهکارهای دوستانیم
    یا علی

  19. دلخون می‌گوید:

    بی ربط:

    خداحافظ مدرسه نور، خداحافظ مسجد جامع بازار…

  20. به جای امیر می‌گوید:

    امضاء (گفت و شنود)

    گفت: گزارش اخیر پنتاگون بدجوری باعث شک و تردید گروه های اپوزیسیون نسبت به افرادی نظیر اردشیر امیرارجمند، علی افشاری، احمد باطبی، سازگارا، حنیف مزروعی، داوودی مهاجر و… شده که قبل از فرار در ایران زندانی بوده اند.
    گفتم: چرا…؟! مگه گزارش پنتاگون چیه؟
    گفت: در گزارش پنتاگون آمده وزارت اطلاعات ایران برخی از افراد دستگیر شده را با کسب ضمانت هایی که نمی توانند آن را نقض کنند آزاد کرده و برای نفوذ در گروه های اپوزیسیون به آمریکا و اروپا می فرستد.
    گفتم: دیگه چی؟!
    گفت: پنتاگون می گوید؛ نفوذی های وزارت اطلاعات در اپوزیسیون بیشتر از بقیه علیه رژیم ایران موضع می گیرند و از این طریق می توان آنها را شناسایی کرد.
    گفتم: چه عرض کنم؟! معروف است کسانی که امضاهای پیچیده دارند پول و مولی در حساب خود ندارند!

  21. ف. طباطبایی می‌گوید:

    با اجازه مسئول مربوطه!!

    تعداد افراد آنلاین: ۲۶ نفر

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

  22. با سلام
    تحلیل جالب انتخابات ریاست جمهوری ایران را در آی شلوغ بخوانید. با تیتر :

    با تشویق “پسر شجاع” این “آقای دکتر” به پاستور می رود!!!

  23. موسی می‌گوید:

    بسم الله
    محرم ۱۴۲۹ روضه پنج شنبه های بیت شیخ احمد مجتهدی جای خودش را داد به چهارشنبه های مدرسه نور و امروز این فقدان، تاوان کدام گناه من و توست… قصه ی پرغصه ای است یتیم شدن مردم این شهر و سالها باید بگذرد تا قدر بفهمیم. که من هنوز نفهمیدم زی طلبگی یعنی چه… هنوز نفهمیدم آداب تربیت و مربیان دینی را……………….
    http://javedan.ir/post.php?id=911014220351

  24. عمارنامه می‌گوید:

    سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://ammarname.ir/link/17342
    ما را با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    عمارنامه http://ammarname.ir/—- info@ammarname.ir
    یا علی

  25. رهرو رهبر می‌گوید:

    مرحوم آیت‌الله تهرانی می‌گفت: خیال می‌کنیم از خدا بهتر می‌فهمیم؛ این است که گره پس از گره در کار ما می‌افتد و بعد هم می‌نشینیم ناله می‌کنیم. ناله نکن! از همان اوّل برو گناه را ترک کن.
    خدا رحمتش کنه…

  26. برف و آفتاب می‌گوید:

    ولی عجب صحنه‌ی نابیه عکس شونزدهم! آدم می‌خواد فقط نگاش کنه. اشک درمیاره.

    فکر کنم نکیر و منکر همین یه عکس رو ببینند سؤال و جواب رو بی‌خیال بشن!

  27. موسی می‌گوید:

    ………………………
    در پناه خدا

  28. ایران می‌گوید:

    …………………

  29. به جای امیر می‌گوید:

    کبریت (گفت و شنود)

    گفت: سردبیر سابق روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» از اینکه کشورهای غربی همه نیروهای خود را در فتنه ۸۸ وارد میدان کرده بودند ابراز تاسف کرده است.
    گفتم: چرا تاسف؟! اتفاقا خیلی هم کار خوبی بود که همه منافقین جدید و قدیم و پنهان و آشکار را به صحنه آوردند و سوزاندند و جزغاله کردند!
    گفت: سردبیر جروزالم پست می گوید اگر همه نیروها را به کار نمی گرفتند، در انتخابات آینده ایران قابل استفاده بودند!
    گفتم: یارو هرچی یک چوب کبریت رو به قوطی کبریت می کشید، روشن نمی شد. یکی ازش پرسید، اشکالش چیه؟ گفت؛ نمی دونم! چند دقیقه پیش کشیدم روشن شد!

  30. سلام؛
    با “همه ی سربازهای خمینی کبیر” به روز ام!
    موفق باشید.

  31. سیداحمد می‌گوید:

    “باید هم «مسافر اربعین» می شد”

    آری؛ باید هم…

    “چه سعادتی بالاتر از اینکه سفر آخرت را از کربلا آغاز کنیم؟!”

  32. سیداحمد می‌گوید:

    “«آقا»ی ما اما برای حاج آقا مجتبی نماز خواند…

    حرف ها داشت این نماز…

    نامزدهای پشت سر، آیا بگیرند؟! آیا نگیرند؟!”

  33. ......................... می‌گوید:

    بسم الرب الحسین
    السلام علیک یااول مظلوم یاامیر المومنین حیدر
    ………………….

  34. سیداحمد می‌گوید:

    دوستان محترم؛

    تا ساعاتی دیگر “قطعه ۲۶” با یک متن خواندنی به روز می شود.

  35. علی می‌گوید:

    با سلام. امروز ۱۸ دی ماه ۹۱ هست و واسه فردا قراره تو یه تجمع کوچولو حقشونو مطالبه کنن یا زیر بار حرف زور نرن. من اهل محله مشیریه هستم، توی سه راه افسریه و چند وقتیه اداره برق منطقه ما بابت نصب کنتور برق به جای ۲۵۰٫۰۰۰ تومان، داره ۱٫۲۰۰٫۰۰۰ تومان می گیره، در حالی که هیچ جای دیگه تهران این کار انجام نمی شه. اینجا چون مردم تحصیلات دانشگاهی ندارن، بعضی ها فکر می کنن می تونن به سادگی حق مردم رو پایمال کنن. واسه همین فردا به تاریخ ۱۹ دی ماه ۹۱ تجمع مردم منطقه ۱۵ تهران مقابل اداره برق منطقه هفتم تیر (سه راه افسریه. خیابان خاوران. روبروی ترمینال خاوران. اداره برق منطقه ای هفتم تیر) ساعت ۱۰ صبح. سخته تو مملکت شیعه، حق بچه مسلمون پایمال بشه. لطفا با پوشش خبری، این رخداد رو منعکس و به گوش مسئولین برسونین. من الله التوفیق

  36. boshra می‌گوید:

    ناله های شب قدر شما، برای خیلی ها خاطره است. در عین دلنوازی، بیدار باش بود. و شما که امروز صبح مسافر اربعین شدی! بی شک، عزاداری در آسمان، دیدنی تر خواهد بود. سلام خستگان را هم به ساحت ارباب برسانید. دیدار ما، صبح ظهور مولا.

  37. آزاد اندیش می‌گوید:

    سلام؛
    کربلا هم گر نبودی، سیلیِ صورت که دیدی؛ یا حسن(ع)…

    آقای قدیانی این جمله ام مشکلی داره؟

  38. سرباز مجتبی می‌گوید:

    سلام؛
    من این بزرگ مرد را حدود ۱۶ سالی است که می شناسم(نه برای ریا و خود نمایی عرض کردم). او که نام حضرت خمینی را اینگونه بر زبان می راند: “استاد ما رضوان الله علیه”. روز اربعین در میدان بهارستان فهمیدم او بود که بیشترین اثر را در زندگیم داشت. و تاثیر او مسیر زندگی من را کاملا تغییر داد. هنوز باور نمی کنم که نیست. دوستش داشتم مثل بدرم؛ هنوز یاد توسل های شب بیست و سوم او در ذهنم هست. آقای مجتهدی می فرمود این روایت که می فرماید “اذا مات العالم ثلم…” این حفره یعنی کس دیگری جای او را پر نمی کند، مثال علمای زیادی را می زد. اما معنای حرفش را امروز می فهمم که هیچ کس حاج آقا مجتبی نمی شود. البته این یک بحث فلسفی، علمی است.
    در مورد تاثیر حاج آقا مجتبی در وبلاگم مطلب دارم و خوشحال می شم نظرتون نفیا و اثباتا مشاهده کنم. خداوند امام و حاج آقا مجتبی را با باطن لیله القدر محشور نماید.

  39. saman می‌گوید:

    بیانات امام خامنه ای در خصوص مسئله هسته ای و داشتن و یا نداشتن سلاح هسته ای
    به همراه زیرنویس انگلیسی، پیشنهای می کنم حتما ببینید
    http://www.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=15&lid=7551

  40. مرتضی اهوازی می‌گوید:

    “نه! این نماز، «نماز میت» نبود. معانی پر بار داشت برای زندگان.”

    نماز میّت برای کسی که منیّت برایش معنایی ندارد، نماز حیّ و جاودانگی است.

  41. بازتاب: باید هم «مسافر اربعین» می شد

  42. ناشناس می‌گوید:

    ………………

  43. l می‌گوید:

    آقای تهرانی مسئولیت در جمهوری اسلامی نپذیرفتند، آنوقت آن مسئولیت ها به دست افرادی که بعضی از آنها لیاقت نداشتند افتاد. اگر می آمدند چقدر به رهبر خود می توانستند کمک کنند.

  44. ایران می‌گوید:

    وای بر حاکمانی که زیر دستانشان را فراموش کنند…

  45. ایران می‌گوید:

    ………

  46. پرستو می‌گوید:

    خداحافظ ای مسافر اربعین…
    سلام ما را برسان به آقا امام حسین (ع)… گر چه ما نالایقیم…
    ما را هم دعا بفرما…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.