بصیرت راننده اتوبوس

یک شب مانده به سومین سالگرد یوم الله ۹ دی، یکی از اقوام شهرستانی زنگ زد و گفت: امروز با اتوبوس از اسکوی تبریز عازم تهران بودم که دیدم راننده اتوبوس، فیلم «پایان نامه» گذاشته برای مسافران. اول فکر کردم؛ عجب بصیرتی دارد این راننده اتوبوس که به مناسبت ۹ دی، سلیقه به خرج داده و فیلمی متناسب با فتنه ۸۸ برای مان گذاشته! بعد دقت کردم و فهمیدم؛ این فیلم، همین تازگی ها به اکران خانگی آمده و راننده هم گذاشته دیگه!

با این همه، خیلی دوست داشتم ببینم چرا راننده اتوبوس، یک شب قبل از ۹ دی، «پایان نامه» را گذاشته؟! همین طوری گذاشته، یا واقعا کاسه ای، زیر نیم کاسه است؟! مانده بودم این نمایش ویژه را به حساب تصادف ایام بگذارم، یا بصیرت راننده؟!

دست آخر اما نتوانستم احساس خودم را مخفی کنم و همین که به ترمینال غرب رسیدیم، راننده اتوبوس را کشیدم کنار و پرسیدم: می بخشید فضولی می کنم ها، این فیلم را چون تازگی ها وارد نمایش خانگی شده برای ما گذاشتی؟! گفت: هفته ای ۲ یا ۳ فیلم در سوپرمارکت ها توزیع می شود، اتفاقا ۵ تا فیلم دارم، از «پایان نامه» جدیدتر! دوباره گفتم: چرا پس فیلم های جدید را نگذاشتی؟!

جواب داد: خب «پایان نامه» به این روزها می خورد! پرسیدم: به چه روزهایی؟ گفت: ۹ دی دیگه! و بعد ادامه داد؛ من اصلا کاری با قدیم و جدید بودن فیلم ها ندارم. فکر می کنم ببینم چه فیلمی حرف برای گفتن دارد و با فضای روز متناسب است. همان را برای ملت نمایش می دهم. امروز «پایان نامه» را گذاشتم، فردا «قلاده های طلا» را می گذارم. عاشورا من سر کار بودم. توی همین راه. رفتنی، فیلم «روز واقعه» را گذاشتم، برگشتنی، «از کرخه تا راین» که درباره جانبازان است. با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، گریه برای امام حسین (ع) مخل رانندگی نیست!

من نه جنگ رفتم، نه جبهه بودم، نه سیاسی هستم، نه هیچ چیز! اما یک وقت هایی به خودم می گویم؛ تو که داری رانندگی می کنی، لااقل ۲ تا فیلم درست درمان برای ملت بگذار که ۴ تا چیز یاد بگیرند. آقا امام حسین چی گفت جوان؟! دین نداری، حداقل آزاده باش…

***

من اما قبل از این تماس تلفنی، سرم گرم سایت های سیاسی بود. جالب بود برایم تماشای انواع و اقسام بی بصیرتی، توسط خواص. می دیدم؛ عزیز ارجمندی که روز ۹ دی در تهران، رسما سران فتنه را … (لطفا جای خالی را با کمک گرفتن از ذهن خود پر کنید!) نامیده بود، امروز به این نتیجه رسیده؛ فلانی و بهمانی خیلی هم سران فتنه نیستند، فوقش بستر فتنه اند!! حالا بگو عامل فتنه!! یا می دیدم؛ عزیز ارجمند دیگری، از آن سوی بام افتاده و به جای آقازاده ها، رسما گریبان قوه قضا را گرفته، آنهم این روزها که امهات توصیه «آقا» به وحدت و آرامش است!!

و می دیدم؛ همین عزیز در لیست من درآوردی خود از شهدای فتنه، «بسیجی شهید امیرحسام ذوالعلی» را از قلم انداخته، اما در عوض، تعدادی از کشته شدگان سبزی را به شهدای ۸۸ اضافه کرده!!

و باز می دیدم؛ همین عزیز با نطقی که می شد اندکی متین تر، کمی عقلانی تر و مقداری حرفه ای تر -نه محافظه کارانه تر!- ایراد شود، مع الاسف خاندان اشراف را در موضع طلبکار و مظلوم ماجرا(!) به میدان جوابیه، آنهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی کشانده!! یا می دیدم؛ دیگر عزیز ارجمندی فرموده: اگر من رئیس مجلس یا رئیس جمهور یا رئیس مجمع تشخیص مصلحت بودم، فتنه را نهایت ظرف ۲ هفته جمع می کردم!! یا می دیدم؛ آن یکی عزیز ارجمند گفته: هنوز پای حرفم هستم و مادام که موسوی و کروبی محاکمه نشده اند، حق نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری برای شان محفوظ است!!

خلاصه، بی بصیرتی های مختلف، -که قطعا اندازه همه شان یکی نیست- همین طور جلوی چشمم رژه می رفت که آن فامیل تماس گرفت و برایم از بصیرت راننده اتوبوس خط تبریز تهران گفت. بصیرتی که قصه اش را چند خط بالاتر برای تان نوشتم. من البته به شمای خواننده حق می دهم که گاهی غیر واقعی، گاهی تصنعی، گاهی خیال پردازانه، گاهی شعار، و گاهی رسما دروغ می پندارید قصه هایی از این دست را!

من از خود شما بدترم! و هنگامی که از عوام الناس، صورت هایی از بصیرت می بینم، حتم می کنم خواب و خیالی بیش نیست!! و لابد همین طور است که بعد از تمام شدن حرف فامیل مان، هنوز دو به شک بودم، لیلی زن است یا مرد؟! درآمدم؛ ولی «پایان نامه» همین تازگی ها وارد نمایش خانگی شده ها!!

برو عمو! من از تو بدترم! و از بس به بی بصیرتی دیدن از خواص عادت کرده ام، و از بس سرم در سایت های سیاسی است که ۲ کلام نمی توانم با یک راننده اتوبوس سبیلو اختلاط کنم! چه رسد پی به بصیرتش ببرم! عمرا!

***

من که خودم اعتراف کردم، اما یواشکی اجازه می دهی بنویسم؛ اتوبوس، بوق دارد، سیاست دروغ؟! اتوبوس، دود دارد، سیاست، سیاهی؟! راننده اتوبوس، فیلم نشان ملت می دهد، راننده سیاست، ملت را فیلم خود می کند؟!… بس است یا ادامه بدهم باز؟!

پانوشت ضروری: در این متن، واضح است که مراد از «بی بصیرتی»، عدم دقت در بیان بعضی مطالب است، نه معنای مصطلح آن.

جوان/ ۱۱ دی ۱۳۹۱

این نوشته در یمین ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. ف. طباطبایی می‌گوید:

    بسم الله…

  2. زهرا می‌گوید:

    مردم اندر حسرت فهم درست!

  3. بشیر می‌گوید:

    سلام.
    تشکر.

  4. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    آن “عزیز ارجمند” آخری، به بصیرتش که هیچ، گاهی به عقلش هم شک می کنم.

    گاهی که بعضی حضرات سیاسی اظهار نظری می کنند؛ پیش خودم می گویم حالا خوب است زمان زیادی از فتنه ۸۸ نگذشته، حالا خوب است بودیم و دیدیم کارها و فتنه گری های شان را که اینطوری دارند ماست مالی می کنند. تازه شده سه سال که اینها می خواهند تاریخ را تحریف کنند و وارونه…

  5. برف و آفتاب می‌گوید:

    مثلا اگه یه روزی این راننده اتوبوس زد و شد نماینده‌ی مجلس؛ احتمالا بصیرتش نم می‌کشه! مسئولیت و بصیرت در یکجا جمع نمی‌شوند مگر اینکه سومی‌شان تقوا باشد!

  6. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    ۳۸۰* امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام:

    کسى که بدون بصیرت عمل کند، مانند کسى است که به دنبال سراب بیابان راه پیماید. او هر چه تندتر رود؛ دورتر مى‏ افتد.

    (امالی مفید، ص۴۲)

  7. سجاد می‌گوید:

    اتفاقا داستان راستانه!!

  8. سجاد می‌گوید:

    حضرت ماه: اینها می خواستند انقلاب را از بین ببرند، اما انقلاب ماند؛ انقلاب نه فقط ماند، بلکه روز به‌ روز قوی‌تر شد…

  9. ... می‌گوید:

    ……………………

  10. آزاد اندیش می‌گوید:

    سلام علیکم؛
    …از قضا امشب ما هم مهمانی بودیم و اونجا فیلم قلاده ها رو دوباره دیدیم، از اتفاقات اطرافم بیشتر نگران شدم، از حرفها و رفتارها(منظورم اهالی سیاست) و اینکه فرمودین “عدم دقت در بیان مطالب”…
    نمی دونم، ولی نمی تونم راحت قبول کنم که… مدافع فتنه گرها و آشوب گرا باشد، حالا از مصاحبه ها و اینا چه برمیاد بماند، زود قضاوت نمی کنم.

  11. دیدگاه اول:
    خدا را شکر گر چه ریزه خوار این مملکتیم، حتی با سود کم به دور از ذلت دخیل در عزتیم
    دیدگاه دوم:
    بعضی ها با همه دارائیشان به اندازه نصف سبیل راننده اتوبوس هم بصیرت ندارند و موءکد به اجتناب هر گونه بی بصیرتی اند!
    ولو اینکه بی بصیرت به معنای “رفیق بی کلک ، بابا”

  12. مجنون می‌گوید:

    خیلی حرف تو این جمله است:
    راننده اتوبوس، فیلم نشان ملت می دهد، راننده سیاست، ملت را فیلم خود می کند؟!

  13. حسن می‌گوید:

    مراد از بی بصیرتی معنای مصطلح آن نیست؟؟؟؟؟ یعنی چی؟؟؟؟

  14. مبینا می‌گوید:

    خوشم میاد که یه تعریف از بصیرت داری و هر چی با اون تعریفت جور در بیاد می گی بصیرت و هر چی جور در نیاد می گی بی بصیرتی. این مرام شماهاست که ملاکتون برای سنجش انسانها غیر از ملاک خداست (تقوا). آسمان و ریسمان می بافید و در جایگاه خدایی و با تکیه به یک انسان غیر معصوم در مورد مردم قضاوت می کنید. من هم خودم را در جایگاه قضاوت کردن شما قرار نمی دهم تا همان انگ را داشته باشم ولی این را خوب می دانم که با ملاک خدا و پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) تعریف شما از بصیرت و بی بصیرتی چیزی نیست جز یک استبداد و بت پرستی. و البته تقصیر شما نیست این تقصیر سیستمی است که ملاک حق و باطلش در جامعه غیر الهی و بر پایه ی یک شخص است. این البته حل نخواهد شد تا ظهور حضرتش که چنان تعریف بصیرت و بی بصیرتی را نشانتان دهد که در تعجب می مانید.

  15. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    افراد آنلاین: ۴۹

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم…

  16. به جای امیر می‌گوید:

    ترمز (گفت و شنود)

    گفت: «فرهاد-ز» یکی از ضد انقلابیون فراری در صفحه فیس بوک خود نوشته است «پیروزی جنبش سبز(!) خواب خوشی بود که حزب اللهی ها آن را به کابوس تبدیل کردند.»
    گفتم: خب! دیگه چی؟!
    گفت: نوشته است «محال است که یک بار دیگر هم فریب خاتمی و موسوی و کروبی را بخورم.»
    گفتم: حالا چرا این حرفها رو می زنه؟
    گفت: نوشته؛ «در آن هیاهوی رسانه های داخلی و خارجی چه تصورهایی که به ذهنمان خطور کرد ولی همه نقش بر آب شد.»
    گفتم: یارو می گفت؛ خواب دیدم یک ماشین مدل بالا دزدیده ام و دارم فرار می کنم که یکی پرید جلوی ماشین و محکم زدم رو ترمز، یکدفعه از خواب پریدم، دیدم پام گرفته به لحاف و اونو پاره کرده!

  17. حسن می‌گوید:

    اهالی محترم قطعه!!!
    کامنتهای من حاوی هیچ توهینی نیست… بی ربط هم نیست… صحیح هم نوشته میشه… مبصر قطعه کامنتهای بنده رو حذف و یا ناقص تایید می کنه… نمی خواهم هم با قطعه قهر کنم، کسی هست داد مرا بستاند؟؟؟؟؟

  18. مسعودساس می‌گوید:

    به قول یکی از رفقا:
    من خواص مواص حالیم نیست؛ فقط آقا سید علی…

  19. رهرو رهبر می‌گوید:

    سلام علیکم

    خیلی ناراحت شدم وقتی مشاهده کردم شما هم دروغ بزرگ رسانه های فتنه یعنی تقطیع سخنان آیت الله علم الهدی مبنی بر خروج موسوی و کروبی از حلقه سران فتنه را باور نموده اید! برای روشنگری شما و بازدید کنندگان لینک مصاحبه بعد از این جریان توسط آیت الله علم الهدی را که در واقع خط بطلانی بر ادعاهای سراسر کذب رسانه های فتنه کشید را قرار می دهم؛ به امید اینکه مطلب خویش را تصحیح نمایید…

    http://rajanews.com/detail.asp?id=146662

    یا علی

  20. سربدار ولایت می‌گوید:

    تذکر به جایی بود.

  21. مرتضی اهوازی می‌گوید:

    خبر اون عزیز ارجمند اولی رو که دیدم باور نکردم؛ هنوزم سخته برام! امیدوارم فقط یه اشتباه لفظی، معنایی، چیزی باشه…!

    “کسی هست داد مرا بستاند؟”

    آقا حسن! دادرس‌تر از داداش حسین و سیداحمد؟!
    گفت: ما گشته‌ایم نیست؛ تو هم جستجو مکن!

  22. سیداحمد می‌گوید:

    رهرو رهبر؛

    آیا خبرگزاری فارس هم رسانه فتنه است، که منبع اول و اصلی صحبت های آیت الله علم الهدی بود؟!… و اما همین سخنان اخیر امام جمعه محترم مشهد، (که شما لینکش را گذاشتید) هر چند به جا و درست بود، اما نشان می دهد در سخن قبلی آیت الله علم الهدی، بی دقتی هایی وجود داشت که لااقل از علمایی در تبار ایشان هرگز پسندیده نیست. لذا آنچه نیاز به بازنگری و تصحیح دارد، سخنان جناب علم الهدی در گفت و گو با فارس بود که الحمدالله اصلاح شد. خوب است همه اشتباهات خود را به ناراستی رسانه های فتنه گر الصاق نکنیم! گاه هست که این رسانه ها از اشتباهات ما و حرف های متفاوت مان نسبت به دیروز، سوء استفاده می کنند که این خیلی هم تقصیر “تقطیع سخنرانی” و این حرف ها نیست!! ممنون از شما.

  23. سیداحمد می‌گوید:

    دوستان محترم؛

    تا دقایقی دیگر “قطعه۲۶” با متنی درباره “پیر دلاور جبهه ها” به روز می شود!

  24. سوگند می‌گوید:

    ممنون استاد…

  25. سیداحمد می‌گوید:

    ممکن است بعضی آقایان با گذشت زمان، فتنه ۸۸ را فراموش کنند و سعی در تطهیر بعضی ها داشته باشند.
    ولی ما که فراموش نمی کنیم! کم نیستند بسیجی هایی که از فتنه پر غصه ۸۸ زخم بر روح و جسم دارند!
    جان ما فدای آقا و انقلابمان؛ اما بعضی ها هم سعی نکنند عملیات ماست مالیزاسیون را آغاز کنند!!!

    یک مسئله دیگر هم این است که برگ برنده دست حزب الله است؛ نمی دانم چرا بعضی از آقایان اینقدر ناشیانه فرصت سوزی می کنند!
    برای آقای رسایی جمع آوری اسامی شهدا و جانبازان فتنه سخت بود واقعا؟!

  26. دلخون می‌گوید:

    بی ربط:

    عمه جان!

    از پرهاى سوخته و خیمه هاى خاکستر، چهل روز مى گذرد…

    چهل روز است که مرثیه هامان را در کوچه هاى داغ، مکرر مى کنیم…

    بی بی جان!

    اربعین نزدیک است…

    نگاه کن چگونه پرندگان، بر شاخه هاى درختان روضه مى خوانند…

    نگاه کن چیزی از خاکستر خیمه‏ها نمانده؛ باد، همه را به تاراج برده است…

    بانوی من!

    اینجا کربلاست…

    آمده‏ای تا بعد از چهل روز، بوی برادرت را نفس بکشی…

    خوش آمدی اما چرا بدون رقیه؟؟

    عمه جان!

    از روی خاک ها بلند شو…

    برو؛ وقت آن است که خطبه‏هایت را با تمام وجود فریاد بزنی.

    دیگر نوبت آن است که عَلَم‏های افتاده را برافرازی. بلند شو؛ این‏بار تو باید قیام کنی!

    ای بشیر!

    وقتى به مدینه النبى رسیدین…

    مبادا کسى جلوى قافله اسراى کربلا، گوسفندى را سر ببرد!

    بانوی من، از سفر چهل روزه با سرهاى بریده بر بالاى نى مى آید…

  27. صاعقه گمنام می‌گوید:

    مداحی زیبای ۹ دی ۱۳۹۱ حاج صادق آهنگران
    http://s3.uplod.ir/files/6/du0zogsv8zpy6a/9dey.mp3
    :.التماس دعا.:

  28. یادگارکربلای5 می‌گوید:

    خدا همه مان را عاقبت به خیر کند…

  29. فرزند یک راننده اتوبوس می‌گوید:

    یک راننده ای رو آقای قرائتی گفت با گوش دادن به قرآن در مسیر تهران-مشهد حافظ کل قرآن شد.
    یک راننده ای رو هم حضرت ماه به عنوان مصداق “خواص” در اون بحث مهم خواص و عوام آوردن که در جواب اون روحانی عوام که به سه صلوات فرستادن برای حضرت روح الله شبهه وارد کرده بود مثال زدند که اون راننده کامیون خیلی خوب جوابشو داده بود.
    بابای ما هم یک راننده جاده و بیابون بود که الان در سن بازنشستگی بدون اینکه من بگم چند ساله که فقط یالثارات و کیهان و هفته نامه نه دی میخونه و حسابی واسه خودش سنگ جبهه پایداری رو به سینه میزنه. باور کنید حتی من یک کلمه هم درباره انتخاب جراید مورد مطالعش حرفی نزده ام. جالب اینه که تا قبل از بازنشستگی اصلا هر ده سال یک روزنامه نمیخوند.

  30. عمارنامه می‌گوید:

    سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/link/17191
    ما را با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    عمارنامه http://ammarname.ir/—- info@ammarname.ir
    یا علی

  31. ناشناس می‌گوید:

    سوار اتوبوس شدم راننده داشت فحش می داد به اول تا آخر جمهوری اسلامی و این نظام فاسد را عامل همه بدبختی های مردم می دانست!
    دمش گرم! عجب بصیرتی داشت این راننده اتوبوس عزیز…..
    سبیل نداشت اما خیلی مردتر از راننده اتوبوس سیبیلوی متملق داستان شما بود!

  32. ناشناس می‌گوید:

    ……………….

  33. صاعقه گمنام می‌گوید:

    سوار اتوبوس نشدم…!
    اتفاقا با بچه ها نیمه شب پیاده زدیم بیرون و هی نعره می زدیم: ای لشکر صاحب زمان (عج)آماده باش آماده باش… جانم فدای سید علی… ابالفضل علمدار خامنه ای نگهدار.
    خلاصه هیچ کی جرئت نگاه چپ کردن هم نداشت که هیچی، خیلیا با هامون همصدا شدند… خلاصه جاتون خالی نصف شبی ۹ دیی داشتیم برا خودمون… به کوری چشم قلیلی

  34. رهرو رهبر می‌گوید:

    واقعا متنتان را در کمال بی انصافی نوشته اید و به راحتی به کسانی که برای دفاع از حریم ولایت و پایداری از انقلاب سینه خویش را سپر آماج حملات نموده اند به این دلیل که یک جمله ای در کل صحبتهایشان به مذاقتان خوش نیامده است انگ بی بصیرت بزنیم و راننده اتوبوسی را نماد بصیرت در این مملکت قرار دهیم. خواندن این متن جز خرد کردن اعصاب بنده چیز دیگری عاید من نکرد. دوباره می گویم خواهشا متن را اصلاح نمایید.
    یاعلی

  35. همگام با ولایت تا ظهور می‌گوید:

    فکر نمی کنید در بی بصیرتی به همان معنا که در این متن فرمودید خودتان هم دست کمی ندارید؟! اگر این روزها هر گروهی خود را در ولایتمداری نزدیک تر به رهبری می بیند فکر نمی کنید شما هم الان دقیقا چنین می اندیشید؟! و فکر کنم با این وصف دقت و بصیرت مساوی است با آنچه شما می پندارید و انجام می دهید!!!! ببخشید چون این روزها هرکسی نظری دارد و سلیقه ای به خرج می دهد لطف می کنید بگویید که ملاک شما در تعاریفتان چیست! ادراکات پرخطای خودتان به عنوان یک جوان یا بیانات آقا؟!!

  36. Hossein می‌گوید:

    ……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.