رو که نیست…

۱: یادتان هست همین هفته گذشته، رئیس قوه مجریه گفت: «دولت هیچ دخالتی در انتخابات ندارد، عزل و نصب های اخیر، ربطی به موضوع انتخابات ندارد، و دولت برنامه ای برای ورود به بحث نامزدها و تبلیغات انتخاباتی ندارد»؟! راستش همان زمان هم باور چنین ادعاهایی سخت بود؛ من یکی که گذاشتم به پای مطایبه دکتر احمدی نژاد با ملت! دیروز اما ناظر بر گفت و گوی زنده رئیس جمهور با صدا و سیما، روزنامه ارگان دولت، «ایران»، تیتر یک خود را اختصاص داده بود به این گفته رئیس قوه مجریه؛ «یارانه نقدی را می توان تا ۵ برابر افزایش داد». حرف حساب این تیتر، جز این نیست که دولت بنا دارد یارانه ها را تا سقف ۵ برابر افزایش دهد، لیکن عده ای نمی گذارند! اما صرف نظر از اینکه چنین ادعایی تا چه حد شدنی است، تا چه حد عاقلانه است، تا چه حد اقتصادی است، و تا چه حد توقعات توده ها را به شکل غیر منطقی، بالا می برد، باید از رئیس دستگاه اجرایی کشور پرسید؛ آیا واقعا دولت هیچ دخالتی در انتخابات ندارد، عزل و نصب های اخیر، ربطی به موضوع انتخابات ندارد، و دولت برنامه ای برای ورود به بحث نامزدها و تبلیغات انتخاباتی ندارد؟! بی اختیار یاد آن روزهایی افتادم که دکتر احمدی نژاد مدام پز می داد؛ من نه از راست هستم و نه از چپ! (عجبا که رئیس جمهور، اول بار به واسطه آرای اصول گرایان سنتی شورای شهر یعنی مهندس چمران و دکتر شیبانی و امثالهم شهردار تهران شد و از همین خیابان بهشت، به خیابان پاستور رسید!) و علی الدوام می گفت؛ من وارد منطقه ممنوعه قدرت شده ام! و از این حرف ها! اینک مدت هاست احمدی نژاد قواعد حضور در «منطقه ممنوعه قدرت» را فرا گرفته، و بیشتر از «رجایی»، آدمی را یاد «خاتمی» می اندازد. خاتمی هم زیاد ادعا می کرد؛ «نمی گذارند دولت کار کند»! و زیاد داعیه پرهیز دولت اصلاحات از ورود در تبلیغات انتخاباتی داشت! زمان حضور دکتر احمدی نژاد در شهرداری تهران، طنزی در حمایت از ایشان نوشتم که؛ بیش از ادوکلن های برند پاریس، بوی همین عطرهای شاه عبدالعظیم خودمان را می دهد! «عطر شاه عبدالعظیم» البته استعاره ای بود از خدمت بی مزد و منت و کار به جای شعار و دوری از مناسبات اهل قدرت و نچرخیدن بر مدار سیاست ورزی های مرسوم و موسمی! حالا اما روزهای دیگری است. دقیقا مثل اهل قدرت و اصحاب سیاست سخن می گوید رئیس جمهور. شیک، باکلاس، پرطمطراق، دهان پر کن! شگفتا از کنایه تمیز پیرمردی که کنار من، زل زده بود به تیتر یک روزنامه دولت. پیرمرد عصا به دست، خطاب به بعضی ها می گفت: «تو که این را گفتی، به جای ۵ برابر، می گفتی ۵۰ برابر!»

۲: به برکت انقلاب اسلامی انصاف باید داد که تا حد خوبی از فاصله شمال شهر و جنوب شهر شهرهای بزرگ کم شده. در تهران به یمن شهرداران اصول گرا، و مداقه اعوان و انصار شورای شهر، آنقدر در خانی آباد و نازی آباد و نعمت آباد و منطقه ۱۸ و منطقه ۱۹ پارک و سینما و ورزشگاه ساخته شده که واقعا قابل قیاس نیست جنوب شهر تهران در زمان حال با جنوب شهر تهران در زمان ماضی. چه بسیار حلبی آبادهایی که محل تفریح سالم خانواده ها شده و زیبا و فرح بخش. آنچه امروز در محله خانی آباد، «بوستان ولایت» است، روزگار شاه بخشی اش حلبی آباد بود و بخشی اش پادگان نظامی. این همه را نوشتم تا بگویم سرکار خانم فاطمه هاشمی، اگر چه نه «م. ه» است و نه «ف. ه»، اما عاقبت او هم آقازاده عالیجناب است، که اخیرا در گفت و گو با فلان مجله زنجیره ای گفته: «پدرم می گوید؛ انقلاب نکردیم که زعفرانیه بشود جنوب شهر، انقلاب کردیم که جنوب شهر بشود زعفرانیه». من اما اصلا فکر نکنم با مفاسد متعدد مالی و اخلاقی و امنیتی و سیاسی بعضی آقازاده ها، جنوب شهر بتواند مثل زعفرانیه شود! قطعا با دولت ورزی به سبک دولت سازندگی، جنوب شهر نمی تواند زعفرانیه شود! به بهانه مبارزه با فقر، زندگی را بر پابرهنه ها سخت گرفتن، حتما راهکار زعفرانیه کردن جنوب شهر نیست! جنوب شهر حتما زعفرانیه نشده، اما مگر ممکن است کم شدن بسیار محسوس فاصله شمال و جنوب شهر را ندید و حرف یاوه سر داد؟ وانگهی! جنوب شهر، جنوب شهر است و برای خود اصالت و غیرت و هویت و بزرگ منشی و قدمت و شکوه دارد. اگر زعفرانیه شدن یعنی، فتنه گری، آشوب طلبی، خر ضد انقلاب و خرمای انقلاب را با هم خواستن، اشرافی گری، تبعیض، وثیقه ۱۰ میلیاردی، زندگی به سبک آقازاده ها، برج عاج نشینی، فایل صوتی، تهدید جمهوریت، نامه سرگشاده علیه رای ملت، هم صدا شدن با دشمن، هم کاسه شدن با اهل فتنه، تبختر و غرور و فخرفروشی، جنوب شهر به زعفرانیه نشدن خود افتخار می کند و جنوب شهری، به جنوب شهری بودنش. رو… آری! «رو»… این بیشترین سرمایه آقازاده هاست. جوری زبان اپوزیسیون در کام می گیرند، کانه پدرشان هیچ کاره انقلاب است! من گیرم جنوب شهر، زعفرانیه نشده! و گیرم این حالا خیلی بد است! برای جبرانش چاره ای نیست، الا سخت گرفتن بر اهل تبعیض. آقازاده هایی که به راحتی آب خوردن ۱۰ میلیارد تومان پول وثیقه فراهم می کنند، متهمین ردیف اول تفاوت شمال و جنوب شهرند. امان از روی این جماعت. جوان/ ۴ دی ۱۳۹۱

این نوشته در یسار ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    بسم الله…

  2. سیداحمد می‌گوید:

    دوستان محترم؛

    تا دقایقی دیگر، به بخش دوم این متن، در صفحه اصلی وبلاگ، بیشتر پرداخته می شود…

  3. سیداحمد می‌گوید:

    “مدت هاست احمدی نژاد قواعد حضور در «منطقه ممنوعه قدرت» را فرا گرفته…”

    دقیقا همینطور است… دقیقا!

  4. ببر مازندران می‌گوید:

    سه روز از ماه گذشت، هنوز حقوق بعضی کارمندا رو نریخته، می خواد یارانه ۵ برابر کنه.
    رو که نیست…
    حقوق بده، یارانه نمی خوان!!

  5. سیداحمد می‌گوید:

    شاید باند بازی و رانت خواری خیلی شیرین باشد و جز عده ای معدود، هر کس که دستش باز باشد، نتواند از این شیرینی بگذرد! چه اینکه احمدی نژادِ مخالف باند و جناح بازی هم، نتوانست از این شیرینی بگذرد!

    ممنون داداش حسین…

  6. شیدا می‌گوید:

    فکر مى کنم که، زیاد کردن یارانه ها، کار درستى است.
    همه جاى دنیا، این کار را انجام مى دهند. ولى گرو کشى کردن آن براى انتخابات عمل اخلاقى نیست!
    متاسفانه منتقدین، به جاى انتقاد از قسمت نادرست آن، به قسمت درست قضیه مى پردازند!!

  7. سیداحمد می‌گوید:

    شیدا؛

    موضوع این متن دقیقا انتقاد از “قسمت نادرست قضیه” است، و الا هیچ کس از زیاد شدن یارانه هایش به شرطی که مبنای درست داشته باشد، بدش نمی آید!!! فکر می کنم نقدتان ناوارد است، مگر اینکه منظورتان از “منتقدین” کسان دیگری باشند…

  8. صاعقه گمنام می‌گوید:

    در اینکه یارانه ها چیز خوبی است و به نفع پا برهنه ها شک ندارم؛ چرا که اگر نباشد (هر چند روزی رسان کس دیگری است) اما اوضاعمان بدجور شیر تو شیر می شود. به خدا!
    .
    .
    .
    اما در اینکه اینقدر در کوس افزایش یارانه ها می دمند به چه منظور است؛ بدجور فکرمان مشوش شده است… هر چند هنوز هم از دکتر امیدمان نبریده است و هنوز برخی سخنان دکتر مبنی بر سنگ اندازی را نیز چندان بیراه نمی بینم…

  9. بشیر می‌گوید:

    سلام؛
    تشکر…

  10. به جای امیر می‌گوید:

    زور (گفت و شنود)

    گفت: یک سناتور آمریکایی گفته است «ایران نباید تصور کند که قدرت آمریکای ۲۰۱۲ نسبت به آمریکای ۱۹۷۹- سال پیروزی انقلاب اسلامی- فرق کرده است.»
    گفتم: ولی شکست های آمریکا در حمله به عراق، حمله به افغانستان، شکست در جنگ ۳۳ روزه لبنان و جنگ های ۲۲ روزه و ۸ روزه غزه، بحران بزرگ اقتصادی، جنبش وال استریت، انقلاب های اسلامی در منطقه و موج بیداری اسلامی، دیگر رمقی برای آمریکا باقی نگذاشته است.
    گفت: به همین علت بود که برژینسکی در اجلاس آتلانتیک در دسامبر ۲۰۱۱ با عصبانیت گفته بود کدام دیوانه ای آمریکا را از بلندای قدرت ۲۰۰۱ به دره ضعف کنونی پائین آورده است؟!
    گفتم: چه عرض کنم؟! آمریکا از اول انقلاب تا حالا دارد علیه جمهوری اسلامی رجز می خواند و تا حالا نتوانسته است هیچ غلطی بکند.
    گفت: تازه آن روزها هنوز پشم و پیلی اش مثل امروز نریخته بود…
    گفتم: یارو پیر و فرتوت شده بود ولی ادعا می کرد که هنوز قدرت جوانی خود را حفظ کرده است! ازش پرسیدند آخه از کجا چنین ادعایی می کنی؟! و یارو یک سنگ بزرگ را نشان داد و گفت؛ در جوانی هرچه زور زدم نتوانستم آن را تکان بدهم و حالا هم نمی توانم، پس معلوم میشه حالا هم زورم مانند دوران جوانی ام است!

  11. مجنون می‌گوید:

    یاعلی

  12. عمار می‌گوید:

    ” آقازاده هایی که به راحتی آب خوردن ۱۰ میلیارد تومان پول وثیقه فراهم می کنند، متهمین ردیف اول تفاوت شمال و جنوب شهرند. امان از روی این جماعت.”

    ای آقا!!!
    این جماعت اگر می دانستند معانی لغوی و اصطلاحی “رو” چه می شود، که این حال و روزشان نبود!!!
    در عجبم از اعتماد به نفس کاذب این خاندان!!! که در نهایت بی شرمی، هر یاوه ای می گویند!!!
    خدا به ما جنوب شهری نشینان صبر عنایت کند.
    نه به خاطر مناطق محل اسکانمان، به خاطر شنیدن چرت و پرت های گاه و بی گاه این خاندان.

  13. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    ۳۷۷* امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام:

    خداوند هیچ کس را به چیزى همانند مهلت دادن به او، آزمایش نکرده است…

    (نهج البلاغه، حکمت ۱۱۶)

  14. ف. طباطبایی می‌گوید:

    متاسفانه برای هر دو گزینه ۱ و ۲ باید بگیم:
    “رو که نیست”

  15. سیداحمد می‌گوید:

    “«یارانه نقدی را می توان تا ۵ برابر افزایش داد».

    حرف حساب این تیتر، جز این نیست که دولت بنا دارد یارانه ها را تا سقف ۵ برابر افزایش دهد، لیکن عده ای نمی گذارند!”

    جناب دکتر در سال ۸۱، طی طعنه ای به رئیس جمهور وقت گفته بود:
    “نمی گذارند کار کنیم” ها همه اش بهانه است و اگر بخواهید می توانید.

    حالا ما هم باید بگوییم آقای احمدی نژاد!
    شما در راس مدیریت کشور هستید و خودتان هم خوب می دانید مانعی بر سر راه خدمت رسانی تان وجود ندارد، مگر اینکه خودتان (یا اطرافیان عزیزتان) ریگی به کفش داشته باشید! البته آقای دکتر، در موارد متعددی از این عبارت “نمی گذارند” استفاده کرده اند!

  16. منتقد می‌گوید:

    سید احمد عزیز! پیشنهاد اینکه یارانه ها رو مستقیماً به مردم بدیم کی اجرایی کرد؟ شما اگر یه گاه شمار میذاشتی و این خبرهای مجلس رو از روزنامه هایی مثل الف، جهان، خبر آنلاین دنبال میکردی، اون موقع متوجه میشدی که روزی نبود که یه سنگ جلوی پای دولت نندازن، همین الانش چه فشاری به دولت وارد میارن که مرحله دوم اجرا نشه و مرحله اول هم متوقف بشه. بعد شما میگی ریگ تو کفشش داره؟ با خاتمی مقایسش میکنید؟ البته خوب بله، قهرمان شما و آقای قدیانی اون آقایی هستند که با مرسدس بنز شون تشریف آورده بودن مجلس ترحیم پدر آقای رسایی. ایشون فکر کنم بالاترین دغدغه زندگیشون این باشه که یه موقع کت شلوارهای گرونقیمتشون لکّ نیفته. لابد ایشون و فک و فامیل ایشون که ارادت خاصی هم به خاندان “ه” دارند بناست یارانه ها رو به طور عادلانه تقسیم کنن که تورم هم ایجاد نشه.

  17. برف و آفتاب می‌گوید:

    ۴ سال پیش، احمدی نژاد هر شهری می‌رفت حرف‌هاشو گوش می‌دادیم. اون هم با چه ذوقی! اما خیلی وقته اصلا حوصله‌ی گوش دادن به حرف‌هاشو ندارم. لابد از دل بر نمی‌آید که بر دل نمی‌شیند دیگه!

  18. مسعودساس می‌گوید:

    سنگ پای قزوینم آرزوست!

  19. سیداحمد می‌گوید:

    منتقد بزرگوار؛

    قهرمان من؟!
    کی هست این قهرمان من؟!!!

    حرف من واضح بود!
    ما از خاتمی متنفر بودیم و هستیم؛ چرا جناب دکتر دارد ادای خاتمی را در می آورد؟!

  20. یه دوست می‌گوید:

    «تو که این را گفتی، به جای ۵ برابر، می گفتی ۵۰ برابر!»

  21. سجاد می‌گوید:

    خدا وکیلی قبول دارین گاهی در انتقاد از احمدی نژاد تند رفتیم؟؟

  22. سجاد می‌گوید:

    بدون شرح و بی ربط!!
    مقایسه دو پرونده!!
    http://kouchakzadeh.blogfa.com/

  23. همگام با ولایت تا ظهور می‌گوید:

    سلام؛
    اول و آخر متنت اولا ربطی بهم نداشت.
    ثانیا متنهای شما هم دیگه بوی اون اخلاص و خاکی گری چند سال پیش نمیده.
    ثالثا وجود عصبیت و نادیده گرفتن حقایق به وضوح توش دیده میشه.
    رابعا هنوز صداقت و اخلاص توی نگاه و کلام دکتر دیده میشه که قابل قیاس با هیچکدام از مسئولین برتر جمهوری اسلامی بعد از آقا و البته در زمان حاضر نیست. اینکه شما این صداقت را در سفر آمریکا دیدی و وقتی دوباره برگشتی اسیر عصبیت ها شدی. نمی دونم شما دیگه چرا؟!
    و پنجم اینکه خدا به داد نهروان و نهروانیان برسه و اینکه من یا شمایی دانسته یا نادانسته با آن ها باشیم!

  24. سیداحمد می‌گوید:

    همگام با ولایت تا ظهور؛

    متن در دو نکته مجزا نوشته شده، قرار هم نبود ۲ نکته به هم ربطی داشته باشد.
    مهم تیتر بود که به هر دو نکته ربط داشت!

  25. مسعودساس می‌گوید:

    سه چهار سال پیش رفاقتم با بعضی رفقا سرد شد؛
    چون دیوانه وار از احمدی نژاد نفرت داشتند…

    این روزها به نظرم می ­رسد که رفاقتم با بعضی دیگر از رفقا رو به سردی می­ رود؛
    چون دیوانه وار به احمدی نژاد عشق می­ ورزند…!

    :::…سجاد صفار…:::

  26. سجاد می‌گوید:

    رابعا؛ هنوز صداقت و اخلاص توی نگاه و کلام دکتر دیده میشه!!
    موافقم…

  27. سجاد می‌گوید:

    …………………

  28. سجاد می‌گوید:

    خدا خیرت دهد؛ کدام آرامش در طول ۸ سال آقای خاتمی؟!

  29. سجاد می‌گوید:

    یادمان رفت حاکمیت دوگانه!
    یادمان رفت گفتگوی تمدن ها!!
    یادمان رفت خیلی چیزها که کیبورد شرم از تایپ کردنشان دارد!
    و انتقاداتمان را بد مطرح کردیم درباره محمود احمدی نژاد!!
    البته به نظر من شاید اشتباه باشه!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.