تحریم + زندگی؟!

این روزها از والفجر ۸ و خیبر و بدر و… ۸۰ شهید آورده اند. به این ۸۰ لاله پرپر اما می خواهم از زاویه ای دیگر نگاه کنم.

این شهدا جملگی مال روزگاری هستند که دشمن حتی سیم خاردار هم به ما نمی داد. انقلاب اسلامی نوپا بود و درگیر هزار و یک بحران. جنگ خودش به تنهایی هزار و یک سختی داشت. تا شهری مثل خرمشهر آزاد شود، کلی شهید باید می دادیم، کلی جانباز، کلی اسیر، کلی مادر شهید، کلی همسر شهید. دیروز به یمن پایمردی همین شهدا، از پس هم زمانی جنگ و تحریم، سربلند بیرون آمدیم. دیروز وضعیت کشور آنقدر بحرانی بود که دشمن حتی کالایی در مایه های سیم خاردار هم به ما نمی داد. و ندادنش را به رخ ما می کشید. دیروز از یک سو جنگ بود و از سویی دیگر، برای گرفتن بدیهی ترین و معمولی ترین نیازهای جنگی از قبیل سیم خاردار باید به این کشور و آن کشور رو می انداختیم. واقعیت این است که از تحریم امروز نمی توان سخن به دقت گفت، الا اینکه تحریم دیروز را آنهم در اوج جنگ، دوباره مرور کنیم. از دل آن جنگ و آن تحریم، شهدا سربلند بیرون آمدند. کمتر خوردند، کمتر پوشیدند، کمتر نق زدند، و کمتر به دنیا چسبیدند، چرا که هم جنگ بود و هم تحریم. بیشتر فداکاری کردند، بیشتر کار کردند، بیشتر شب نخوابی کشیدند، و بیشتر شهید شدند، چرا که هم تحریم بود و هم جنگ. امروز اگر «زندگی + تحریم» است، دیروز را چه باید گفت که «جنگ + تحریم» بود؟! نمی دانم در کدام کتاب بود که از شهید حاج حسین خرازی خواندم که داشت به بچه های لشکر ۱۴ امام حسین (ع) تذکر می داد؛ «دوستان! در این شرایط برای یک متر سیم خاردار هم از ما سئوال می کنند. اگر لازم نیست، بی خود مصرف نکنید، اگر لازم هست، درست مصرف کنید».

***

من واقعا نمی خواهم منکر بعضی اثرات تحریم اقتصادی امروز شوم؛ فلان دارو گاهی با چند پیچ وارد کشور می شود و فلان قطعه خودرو گاهی نایاب می شود و پیدا کردنش سخت، اما انصافا کجای زندگی ما شبیه کشوری است که توسط اغلب زورگویان عالم، تحریم هوشمند و فلج کننده شده؟!

عاقبت تحریم، تحریم است؛ کی و کجا، لااقل به یاد شهدا، به وجدان خود تلنگر زده ایم که؛ اگر لازم نیست، بی خود مصرف نکنیم، اگر لازم هست، درست مصرف کنیم؟! کافی است گشتی بزنیم در کلان شهرها، به ویژه همین تهران درندشت. برندهای جهانی دارند رژه می روند در خیابان های سطح شهر! تقریبا هر مارکی و هر برندی، شعبه باران کرده اند خیابان های ما را. چند روز پیش با یکی از هزاران نمایندگی فلان برند مشهور، داشتم صحبت می کردم درباره تحریم. عطش مردم به خرید را نشانم داد و گفت: «مگر … (فلان کشور!) مغز خر خورده که با تحریم، بازار به این نازنینی را از دست بدهد؟ تحریم همه اش حرف است! کدام تحریم؟ اینها اگر تحریم را تمام و کمال عملی کنند، بیش از ما خودشان ضربه می بینند. مگر می توان به همین راحتی از چنین بازاری و چنین اشتیاقی گذشت؟!»

***

بعله! اولش خیلی مسرور شدم که فهمیدم تحریم فی الواقع فقط حرف مفت است، اما بعد که کمی بیشتر فکر کردم، دیدم؛ کاش تحریم، اندکی هم با مقاومت ما، و با اقتصاد مقاومتی ما تعطیل می شد، نه با این همه سیری ناپذیری ایرانی جماعت در اشتیاق برای خرید. اینکه نشد پس زدن تحریم! این اتفاقا بهترین کمک به سیاست گزاران تحریم است. از سویی پز تحریم می دهند و از سویی دیگر، ایران را بهترین بازار اجناس خود می بینند! گمانم اینگونه مقابله کردن با تحریم، نوعی نعل وارونه زدن است. و بیشتر دهن کجی به پول و سرمایه ایرانی است تا تحریم دشمن! دگر بار آن جمله شهید خرازی را ببینید! قبول که الان جنگ نیست، اما تحریم، خود در قامت یک جنگ تمام عیار اقتصادی به مصاف ما آمده. بیشتر خرید کردن، دور زدن تحریم نیست. کمتر خرید کردن دور زدن تحریم است. فکر کنم دشمن، عاشق چشم و ابروی ما ایرانی ها نیست. بیشتر شیدای بازار ماست. پس در حرف، ما را تحریم می کند، اما در عمل، ما شده ایم بهترین مشتریان اجناس دشمن!! همان دشمنی که ما را تحریم کرده!! آیا شهدا هم در اوج جنگ، اینگونه یله و رها، ممکن بود دست رد به سینه تحریم بزنند؟! کاش برگردد و ۲ واحد به ما «اقتصاد مقاومتی» درس بدهد حاج حسین خرازی شهید… و کاش جیب گشاد رسانه های اهل تحریم را این چنین با پول مظلوم ایرانی پر نکنیم که آنها هی تحریم، تحریم، تحریم کنند و ما هی ازشان بخریم، بخریم، بخریم!!

دوستان! اینگونه مشی کردن، دور زدن تحریم نیست؛ دور زدن «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» است. دور زدن «اقتصاد مقاومتی» است… آری! دور زدن پیام شهداست.

جوان/ ۲ دی ۱۳۹۱ 

این نوشته در یمین ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سیداحمد می‌گوید:

    بسم الله…

  2. منم گدای فاطمه می‌گوید:

    نکته خوبی بود اما نوع اشاره شما خیلی خوب تر بود.
    سپاسگزارم آقای قدیانی.

  3. سیداحمد می‌گوید:

    منکر آسیب های تحریم نیستیم اما بیشترین کسانی که از تحریم و فشار می نالند، همان هایی هستند که مشتری های ثابت مارک ها، برند ها و اجناس لوکس اند!
    مردم مومن و دلسوز، خود را با فشار وفق می دهند و با کمی صرفه جویی و مراعات روزگار می گذرانند، اما بعضی ها مدام از تحریم و گرانی می گویند و بیشتر و بیشتر خرید می کنند!

    واقعا هیمینطور است که گفتید:
    “کاش تحریم، اندکی هم با مقاومت ما، و با اقتصاد مقاومتی ما تعطیل می شد، نه با این همه سیری ناپذیری ایرانی جماعت در اشتیاق برای خرید.”

  4. صهبا313 می‌گوید:

    کاش برگردد و ۲ واحد به ما «اقتصاد مقاومتی» درس بدهد حاج حسین خرازی شهید…

  5. صاعقه گمنام می‌گوید:

    سلام…
    خدا قوت

  6. برف و آفتاب می‌گوید:

    حاج حسین خرازی رفته… اما راهش که هست! حرفش که هست؛ درس گرفتیم!

  7. صاعقه گمنام می‌گوید:

    “دوستان! اینگونه مشی کردن، دور زدن تحریم نیست؛ دور زدن «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» است. دور زدن «اقتصاد مقاومتی» است… آری! دور زدن پیام شهداست.”
    .
    .
    .
    .
    میگن طرف خودش میزد سر شونه خودش بعد بر میگشت میگفت: ای بابا بازم گول خوردم…
    مثل ما که خودمون رو دور میزنیم…

  8. میلاد پسندیده می‌گوید:

    گاهی آدم دوست داره اینجا یک کامنتی بذاره ولی مگه میشه چیزی نوشت؟ مگه میشه شرمندگی رو هم نوشت؟!

    «اگر لازم نیست، بی خود مصرف نکنید، اگر لازم هست، درست مصرف کنید»

  9. سیداحمد می‌گوید:

    “«تولید ملى» و «حمایت از کار و سرمایه‌ى ایرانى» یعنى: شما وقتى کالاى داخلى را مصرف میکنید، به کارگر ایرانى دارید کمک میکنید، اشتغال ایجاد میکنید، به سرمایه‌ى ایرانى هم دارید کمک میکنید، رشد و نمو ایجاد میکنید. این فرهنگ غلطى است – که متأسفانه در بخشهائى از ما حاکم است – که مصنوعات خارجى را مصرف کنیم؛ این به ضرر دنیاى ماست، به ضرر پیشرفت ماست، به ضرر آینده‌ى ماست. همه مسئولیت دارند…”

    “یک مسئله هم در اقتصاد مقاومتى، مدیریت مصرف است. مصرف هم باید مدیریت شود. این قضیه‌‌ى اسراف و زیاده‌‌روى، قضیه‌‌ى مهمى در کشور است. خب، حالا چگونه باید جلوى اسراف را گرفت؟ فرهنگ‌‌سازى هم لازم است، اقدام عملى هم لازم است. فرهنگ‌‌سازى‌‌اش بیشتر به عهده‌‌ى رسانه‌‌هاست. واقعاً در این زمینه، هم صدا و سیما در درجه‌‌ى اول و بیش از همه مسئولیت دارد، هم دستگاه‌‌هاى دیگر مسئولیت دارند. باید فرهنگ‌‌سازى کنید. ما یک ملت مسلمانِ علاقه‌‌مند به مفاهیم اسلامى هستیم، اینقدر در اسلام اسراف منع شده، و ما متأسفانه در زندگى‌‌مان اهل اسرافیم!”

    “این که ما عرض کردیم «اقتصاد مقاومتى»، این یک شعار نیست؛ این یک واقعیت است. کشور دارد پیشرفت میکند. ما افقهاى بسیار بلند و نویدبخشى را در مقابل خودمان مشاهده میکنیم. خب، بدیهى است که حرکت به سمت این افقها، معارضها و معارضه‌‌‌هائى هم دارد. بعضى از این معارضه‌‌‌ها انگیزه‌‌‌هاى اقتصادى دارد، بعضى انگیزه‌‌‌هاى سیاسى دارد؛ بعضى منطقه‌‌‌اى است، بعضى بین‌‌‌المللى است. این معارضه‌‌‌ها در مواردى هم منتهى میشود به همین فشارهاى گوناگونى که مشاهده میکنید؛ فشارهاى سیاسى، تحریم، غیر تحریم، فشارهاى تبلیغاتى – اینها هست – لیکن در لابه‌‌‌لاى این مشکلات، در وسط این خارها، گامهاى استوار و همتها و تصمیمهائى هم وجود دارد که بناست از وسط این خارها عبور کند و خودش را به آن نقطه‌‌‌ى مورد نظر برساند؛ وضع کشور الان اینجورى است.”

    “مسئله‌ى مدیریت مصرف، یکى از ارکان اقتصاد مقاومتى است؛ یعنى مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر. هم دستگاه‌هاى دولتى، هم دستگاه‌هاى غیر دولتى، هم آحاد مردم و خانواده‌ها باید به این مسئله توجه کنند؛ که این واقعاً جهاد است. امروز پرهیز از اسراف و ملاحظه‌ى تعادل در مصرف، بلاشک در مقابل دشمن یک حرکت جهادى است؛ انسان میتواند ادعا کند که این اجر جهاد فى‌سبیل‌اللّه‌ را دارد.
    یک بُعد دیگرِ این مسئله‌ى تعادل در مصرف و مدیریت مصرف این است که ما از تولید داخلى استفاده کنیم؛ این را همه‌ى دستگاه‌هاى دولتى توجه داشته باشند – دستگاه‌هاى حاکمیتى، مربوط به قواى سه‌گانه – سعى کنند هیچ تولید غیر ایرانى را مصرف نکنند؛ همت را بر این بگمارند. آحاد مردم هم مصرف تولید داخلى را بر مصرف کالاهائى با مارکهاى معروف خارجى – که بعضى فقط براى نام و نشان، براى پز دادن، براى خودنمائى کردن، در زمینه‌هاى مختلف دنبال مارکهاى خارجى میروند – ترجیح بدهند. خود مردم راه مصرف کالاهاى خارجى را ببندند.”

    :::امام خامنه ای:::
    http://farsi.khamenei.ir/keyword-content?id=1932
    http://farsi.khamenei.ir/keyword-content?id=2595

  10. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    سردار حسن زاده می گفت؛ نخست وزیر یکی از کشورها (دقیق یادم نیست کدوم کشور بود) رفته بود خدمت آقا و گفته بود؛ من چند بار صحبت ها و نظرات شما را درباره اقتصاد مقاومتی خواندم، متفاوت است با اقتصاد ریاضتی و هجومی، و تنها راه حل دنیا برای اینکه از این مشکلات اقتصادی که دامن گیر مردم دنیا و کشورها شده، خارج شوند؛ همین اقتصاد مقاومتی است…

  11. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    یکی از مولفه های تحقق اقتصاد مقاومتی، اصلاح سبک زندگی و مدیریت مصرف و پرهیز از اسراف و تجمل گرایی و… است، شاخصه های دیگرش، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش تولید ثروت از طریق علم است و همین طور کاهش وابستگی به نفت و جلوگیری از خام فروشی نفت و دیگری مبارزه با قاچاق کالا و همین طور مدیریت واردات است، پارسال ۷۰ میلیون دلار اسباب بازی از از چین وارد کردیم، ۱۵۰ میلیون دلار لوازم آرایش، اینها تازه آمار رسمی است، قاچاق و غیره بماند…
    مصرف انرژی و گاز مان هم که ۱۰ برابر مردم کشورهای اروپایی است…

  12. به جای امیر می‌گوید:

    وز وز (گفت و شنود)

    گفت: وزیر خارجه بحرین گفته است؛ باید به زودی «کنفرانس دوستان ایران» هم مثل، «کنفرانس دوستان سوریه» تشکیل شود!
    گفتم: غلط زیادی کرده. الان ۳۳ سال است که آمریکا و اتحادیه اروپا و شیوخ عیاش عرب هرچی زور می زنند نمی توانند علیه جمهوری اسلامی هیچ غلطی بکنند.
    گفت: نه فقط هیچ غلطی نکرده اند بلکه در کشورهای منطقه نیز یکی پس از دیگری انقلاب اسلامی شده و به ایران پیوسته اند.
    گفتم: تازه ایران اسلامی، بحران سوریه را هم از راه دور مهار کرده است.
    گفت: حیوون زبون بسته در حالی که فقط یک تکان دیگر مانده تا آل خلیفه به زباله دان تاریخ برود، چرا حرف های گنده تر از دهانش می زند؟!
    گفتم: چه عرض کنم؟! پشه اومد لب دریا و در حالی که وز وز می کرد به فیل گفت؛ یک دقیقه از آب بیا بیرون، کارت دارم. فیل اومد بیرون و پرسید چیکار داشتی؟ پشه گفت؛ هیچی می خواستم ببینم مایوی منو نپوشیده باشی؟!

  13. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    ۳۷۵* امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام:

    روزى به قدر کفاف که با حُسن تدبیر همراه باشد؛ تو را بیشتر کفایت می ‏کند از ثروت زیادى که با اسراف همراه باشد…

    (بحار الأنوار، ج۷۷، ص۲۱۶)

  14. دوستدار بسیجیها می‌گوید:

    با سلام
    تذکر و تلنگر بسیار بجا و عالی بود.
    فرهنگ سازی یعنی این؛ کاش صدا و سیما نیز یاد می گرفت.

  15. مجنون می‌گوید:

    رعایت کردنش شاید سخت باشه ولی نشدنی نیست.

  16. مرتضی می‌گوید:

    سلام حسین آقا
    چشمتون روشن! مهمون جدید برای شهدای قطعه ۲۶ اومده. ی پهلوون. قطعه ۲۶ بلد شده برای ما.
    شهید محمود مهاجر در قطعه آسمانی ۲۶ کنار الباقی همرزم هاش آرام گرفت.
    دیگر حتی گلزار شهدای چیذر هم برای من شبیه قطعه ۲۶ می مونه. حتی ۴ دوست گمنام شهرک محلاتی به علاوه شهید اسکندری.

  17. لبیک یا حسین می‌گوید:

    چه هوشمندانه و دقیق بود نام گذاری امسال: تولید ملی ،حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی.
    لبیک یا خامنه ای “لبیک یا حسین” است.

  18. جماران می‌گوید:

    در مکتب امام

    استقلال فکری
    راهکار کسب قدرت و خودباوری
    اگر افکار یک ملتی وابستگی به قدرت بزرگی (داشته) باشد، تمام چیزهای آن ملت وابستگی پیدا می کند، عمده این است که افکار شما آزاد بشود، افکار شما از وابستگی به قدرت های بزرگ آزاد بشود. اگر افکار شما آزاد شد و باورتان آمد که ما می توانیم که صنعتمند و صنعتکار باشیم، خواهید بود، اگر افکارتان و باورتان این باشد که ما می توانیم مستقل باشیم و وابسته به غیر نباشیم، خواهید توانست.
    صحیفه نور، ج۱۴، ص۱۹۵

  19. پیر مرد می‌گوید:

    تمام اشکال عدم فهم ولایت فقیه است. اگر حرف آقا زمین نمی ماند، ما شاهد شکست صد در صدی تحریم ها و تحریم کنندگان بودیم.

    هشدار و نگاهت به مسائل بی‌ نظیر است.
    عازم کربلا هستم و انشا الله نایب الزیاره.

  20. سیداحمد می‌گوید:

    پیرمرد بزرگوار؛

    خیلی خیلی التماس دعا… سلام اهالی قطعه ۲۶ را به اربابمان حسین (ع) برسانید.
    انشاءالله به سلامت برگردید…

  21. بهار می‌گوید:

    سلام؛
    ممنون از قلم زیباتون.
    خدا قوت…

  22. چشم انتظار می‌گوید:

    امروز رفتم برای ماشینم بلبرینگ بخرم.
    میگه؛ کره ایش ۴۳۰۰۰ تومن، ایرانیش ۲۳۰۰۰ تومن. می گم؛ ایرانیشو بده. میگه؛ بابا بچه حزب اللهی!!

  23. سوگند می‌گوید:

    ممنون استاد…

  24. ناشناس می‌گوید:

    …………

  25. بشیر می‌گوید:

    سلام؛
    تشکر…

  26. عمار می‌گوید:

    تمام تلاشمان همین هست که تا آنجایی که امکان دارد حمایت کنیم، از تولیدات ملی.
    و فقط اجناس ایرانی تهیه کنیم.
    حتی اگه گاهی اوقات کیفیت بعضی شان پایین هست.
    خدا خودش هدایتمان کند.

  27. عمار می‌گوید:

    جناب پیرمرد عزیز؛
    خیلی خیلی التماس دعا.

  28. مرتضی اهوازی می‌گوید:

    بعضی اقلام هستن که با برند ایرانی عرضه می‌شن ولی شاید بیش‌تر اجزای تشکیل‌دهندشون داخل ایران تولید نشه؛ به نظرم نباید این توجیهی برای ترجیح برند خارجی به داخلی باشه…

  29. سلام علیکم می‌گوید:

    جامعیت در وبلاگت واقعا ملموسه و این بسیار زیباست. خیلی وقته منتظرم درباره اقتصاد باصطلاح مقاومتی مطلب بزنی. چرا نمی جنبی؟!

  30. بچه قمی می‌گوید:

    قلمتون طلا.
    مردیم از بس نق و نوق شنیدیم در هر جمعی که فلان چیز قیمتش دو برابر شده و بهمان چیز پارسال ارزون بود.
    معلوم نیست همینا که غر می زنند چرا اینقدر می خرند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.