فوتبال معجزه نمی کند

تحقیر انگلیس با لاجوردی ترین چیپ قرن توسط آندرو پیرلو

یک: جام ملت های اروپا اگر چه تا پیش از این، جهانی را سرمست جادوی توپ گرد می کرد، اینک خود تحت الشعاع اقتصاد بحرانی اروپاست. شنبه شب اسپانیا، فرانسه را برد، اما وقتی از هر ۴ نفر اسپانیایی یکی بیکار است، تیکی تاکا به چه کار می آید؟! برای جامعه ای که با ۲۵ درصد بیکاری دست به گریبان است، چه فرقی می کند ۸۰ درصد توپ دست مردان دل بوسکه باشد یا ۸۵ درصد؟! این البته حال و روز اسپانیای فاتح است، وای به حال کشوری مثل یونان که این روزها در هیچ عرصه ای به باخت، نه نمی گوید! اروپا خواست با راه اندازی یورو، به نوعی ادای آمریکا را درآورد و ضمن ادای دین به نظام سرمایه داری، ایالات متحده شود، اما واحد پول یکسان، لزوما قادر نیست از کشورهای مختلف، شهرهایی متحد زیرمجموعه اروپای بزرگ بسازد. اروپا اینک، نه قاره ای کوچک است و نه کشوری بزرگ. ملغمه ای است از ۲ بخش اقلیت و اکثریت. اقلیتی نظیر آلمان و فرانسه، که اولی خود را از بحران دور نگه داشته و دومی به شدت در مرز بحران قرار دارد و اکثریتی چون اسپانیا و یونان و ایتالیا و پرتغال که جملگی تا خرخره غرق بحران اند. سران اروپا اما به یورو ۲۰۱۲ امیدها بسته بودند تا مگر معجزه فوتبال، شکاف غنی و فقیر را پر کند. نکته اینجاست که فوتبال اروپا مگر چقدر زور دارد؟! و مگر چقدر ستاره دارد؟! اصلا مهم نیست جام چهاردهم را آلمان ببرد یا بخت با کشورهای بحران زده اروپا یار باشد. قدر مسلم جام یورو در میدان فوتبال، مسبب انسجام یورو در عرصه اقتصاد نخواهد شد.

دو: اقتصاد و سیاست، دست به دست هم داده اند تا تیم های ملی قاره سبز، فاقد هویت و اصالت گذشته باشند. متاسفانه بهتر است قبول کنیم که لیگ قهرمانان اروپا، از بازی های جام ملت ها دیدنی تر است. روزگاری از دل جام جهانی کوچک، بدیع ترین متد فوتبال درمی آمد، از تاکتیک های نو رونمایی می شد و ستاره های جدید معرفی می شدند. چیزهایی که هرگز در جام چهاردهم نمی بینیم. ستاره ها همان ستاره های قدیمی اند. خبری از تاکتیک تازه ای نیست. سبک نوینی ارائه نمی شود. حتی اسپانیا هم بیش از آنکه نان تفکر دل بوسکه را بخورد، در حال برداشت محصول تیکی تاکا، ال کلاسیکو و لالیگاست. در اروپا سیاست و اقتصاد به هیچ چیز ملی رحم نکرده اند، و «تیم های ملی» مستثنا از این قاعده نیستند.

سه: اروپا دیگر تریبون اول فوتبال نیست. برای این منبر شکسته باید روضه خواند. همیشه در اروپا تیمی قهرمان جام ملت ها می شد که لیگ قوی تری می داشت. با این همه هیچ وقت بوندس لیگا و کالچو و حتی لیگ برتر، بهتر از آلمان و ایتالیا و انگلیس نبوده اند. فی الحال عصر حکومت لالیگاست، اما کاش لالیگا قوی تر از تیم ملی اسپانیا نبود. کاش مجبور نشویم روزی اعتراف کنیم که جام ملت های اروپا ضعیف ترین لیگ کشورهای قاره سبز است! یک لیگ چند روزه و زودگذر که نیامده، می رود و برای فوتبال دنیا واجد هیچ کلاس فاخری در سطح توقع فوتبال دوستان جهان از فوتبال اروپا نیست.

چهار: حالا که در اروپا خبری از عدالت نیست و تبعیض بیداد می کند، فکر می کنم شما هم دوست داشته باشید ایتالیا، انگلیس را ببرد و جام را یا لاجوردی پوشان ببرند یا اسپانیا. انصاف داشته باشید؛ آیا سخت نیست که شاهد ۲۵ درصد آمار بیکاری در کشورتان باشید و باعث و بانی این بحران را کشورهای اقلیتی مثل آلمان بدانید و شاکی باشید که چرا اتحادیه اروپا از شما درآمد کسب کرده، اما هنگام بحران، فراموش تان کرده و… در عین حال، جام چهاردهم را نیز از دست رفته ببینید؟!

¤¤¤ ¤¤¤ ¤¤¤

حیف که فوتبال هم مثل اروپا اغلب کاری با عدالت ندارد و الا دل اکثریت قاره سبز با ایتالیا و اسپانیاست. گل زدن به انگلیس، مرده زنده نمی کند، اما لاکردار عجیب می چسبد. الساعه ۵ ساعت مانده تا شروع بازی ایتالیا و انگلیس، اما یک لحظه، توی خواننده، این نوشته را بی خیال شو… بگو ببینم؛ بازی چند چند شد؟!

وطن امروز/ ۵ تیر ۱۳۹۱

نوشته های قطعه ۲۶ درباره یورو ۲۰۱۲

بحران یورو

نوشتند «بریتانیای کبیر»، خوانده شد «انگلیس صغیر»

این نوشته در 20:06 ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سیداحمد می‌گوید:

    بسم الله…

  2. منم گدای فاطمه می‌گوید:

    وای کاریکاتور!!
    کت و شلوار بر تن و کتاب در دست اما پا به توپ!!

  3. سیداحمد می‌گوید:

    “گل زدن به انگلیس، مرده زنده نمی کند، اما لاکردار عجیب می چسبد.”

    خیلی می چسبد… خیلی…
    انشالله که شاهد باختِ حسابیِ انگلیس باشیم!

    ممنون داداش حسین…

  4. دلخون می‌گوید:

    دوست ندارم مطالب فوتبالی رو بخونم.

    یه کم از گرونی خودمون بنویسید. (این فقط پیشنهاد بود)

  5. سیداحمد می‌گوید:

    امشب، ساعت ۲۳:۱۵!

  6. برف و آفتاب می‌گوید:

    قلم خوبی دارید؛ اما فقط از شهدا بنویسید!

    منتظر همچین کامنتی هستیم! این‌قدر حرصم می‌گیره از این‌جور کامنتا!!

    با این توصیفات کنجکاو نتیجه‌ی بازی شدم! برم تلویزیون روشن کنم!

  7. آزاد اندیش می‌گوید:

    “اما لاکردار * عجیب می چسبد”
    این کلمه مشهدیه!
    ما هم این دوره فوتبال ندیدیم، فقط شنیدیم، اگه اینجوریه پس همون بهتر که ندیدم!

  8. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    “اروپا دیگر تریبون اول فوتبال نیست. برای این منبر شکسته باید روضه خواند.”

  9. دلخون می‌گوید:

    بی ربط:

    ماه بنی هاشم

    میلادت مبارک! پیش از تو هیچ ماهی قدم بر خاک نگذاشته بود. پیش از تو مرد شب های نخلستان کوفه، مضطرب خورشید معصوم خویش بود که چگونه تنها بماند در توفان خونین آینده، ولی اینک تو آمده ای. اینک ماه، پشت و پناه خورشید است… اینک دست های شهر آشوبت، دلگرمی بی پایان کربلا خواهند شد.

    ای مرد فردای عطش! گویا تو علی هستی که امروز متولد شده… امروز پدرت، چاه های عالم را از اشک خونینش سیراب می کند. فردا تو دریاهای هستی را شرمنده لب های تشنه خود خواهی کرد.

    یا عباس!

    از دست های توانگرت، سعادت می خواهیم ای مرد! کاش دست های تو تمام ابرهای سیاه ستم را از آسمان دنیا فراری دهند. کاش دست هایت به یاری انسان برخیزد و او را وارث صلح و آشتی کند.

    میلاد حضرت عباس بر اهالی قطعه ۲۶ مبارک

    http://mioondar.persiangig.com/image/mazhabi/MILADE-H-ABBAS-88.jpg

  10. لبیک یا حسین می‌گوید:

    خوب یادم هست که یکی از این جام ها مصادف بود با قتل عام مردم غزه و دیگر جامی مصادف با کشتار دیگری در شرق اما اکنون بحرانی که یک اروپایی را وادار میکند فرزندش را به نهانخانه بسپارد و حتی او را بکشد مصادف شده است با این جام ملتهای اروپا و . . .
    من منتظر ادامه ی ماجرا می مانم، بعد از جام وال استریت دیگری در راه است!

  11. چای پولکی می‌گوید:

    سلام.

    سه نور آمد به عالم پر ز احساس
    معطر هر سه از عطر گل یاس

    سه نور تابناک آسمانی
    حسین بن علی، سجاد و عباس

    *میلاد مبارک*

  12. دلخون می‌گوید:

    میشه یه سوال بپرسم؟

    چه کسی مطالب رو تایپ میکنه؟ (ببخشید کنجکاوم)

  13. سیداحمد می‌گوید:

    دلخون؛

    داداش حسین!

  14. ترگل شیعه می‌گوید:

    چرا هر وقت بحث فوتبال جهانی داغه غزه رو بمبارون می کنن؟؟؟؟

  15. ترگل شیعه می‌گوید:

    اون کاریکاتوره خیلی خوبه؛ جای اون کفش ها استوک بود هم قشنگ تر بود.

  16. پاییز می‌گوید:

    کلا خودِ انگلیس نچسبه ولی نمیدونم چرا واقعا گل زدن بهش میچسبه،
    وای نزدیک بود همین الان یه گل بخوره، ایندفعه رو شانس آوردن!

    ممنون از دلخون بزرگوار بابت تصویری که فرستادن، واقعا زیباست.

  17. پاییز می‌گوید:

    امشب که در بهشت وا میگردد
    هر درد نگفتنی دوا میگردد
    از یمن ولادت امام سجاد(ع)
    حاجات دل خسته روا میگردد

    ولادت با سعادت امام سجاد (ع) مبارک.

  18. ترگل شیعه می‌گوید:

    یکم بریم جام جهانی!
    یادش بخیر اون موقع که توی جام جهانی آمریکا رو بردیم(حال داد).

    پارسال داشت نشون میداد بازیو، اونقدر بالا پایین می پریدم و کیف می کردم که پدرم گفت زنده میدیدی چیکار می کردی تو؟!! اخه اون موقع کوچک بودم!

    دیدنش اونقدر بهم کیف داد که همه ی فوتبال هایی که دیدم یه ور اینم یه ور!
    اما این یکی معجزه بود.

  19. ترگل شیعه می‌گوید:

    فوتبالی هم می نویسید خوب مینویسید.

    جنبه های دیگه هم به چشم میاد با نوشته هاتون.

  20. به جای امیر می‌گوید:

    آر.پی.جی (گفت و شنود)
    یکشنبه ۴ تیر

    گفت: تازه چه خبر؟!
    گفتم: یکی از مدعیان اصلاحات در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است؛ اصلاح طلبان تلاش می کنند مشکلات جامعه را شناسایی کرده و برای رفع آن راه کار پیشنهاد بدهند.
    گفت: مدعیان اصلاحات در جریان فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸ مشکلات ایران را شناسایی و راه کارهای پیشنهادی خود را ارائه کردند!
    گفتم: چطوری؟!
    گفت: مگر ندیدی که از نظر آنها اولین مشکل کشور «اسلام» بود که در جریان آشوب ها آن را خط زدند! دوم، احترام به امام حسین(ع) بود که در عاشورا به آن حضرت اهانت کردند. سوم، مقابله با اسرائیل و آمریکا بود که اصلاح طلبان به نفع اسرائیل و آمریکا شعار دادند. چهارم، خط امام(ره) بود که تصویرامام(ره) را پاره کردند. پنجم، ایمان مردم بود که مسجد را آتش زدند. ششم، مخالفت با منافقین و سلطنت طلب ها و بهایی ها بود که اصلاح طلبان با آنها ائتلاف کردند و…
    گفتم: در جلسه خواستگاری مادر داماد از مادر عروس پرسید؛ کبریت دارید داماد می خواهد سیگار بکشد. مادر عروس گفت مگر داماد سیگاری است؟! گفت نه، عرق خورده حالا هوس سیگار کرده. پرسید؛ یعنی عرق خور هم هست؟ گفت؛ آخه در قمار باخته بود و… پرسید؛ پس قمارباز هم هست؟ گفت؛ در زندان یاد گرفته؟ پرسید؛ یعنی زندانی هم بوده؟ گفت؛ آدم کشته بود… مادر عروس از جا بلند شد که برود. مادر داماد پرسید: میری کبریت بیاری؟ مادر عروس گفت؛ میرم آر پی جی بیارم بزنم توی مغز تو و پسرت!

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    صدا نمیاد ! (گفت و شنود)
    دوشنبه ۵ تیر

    گفت: یکی از مدعیان اصلاحات که جعل نظرسنجی و عذرخواهی از جاسوسان آمریکایی را در پرونده خود دارد، گفته است بعد از صدور فرمان مانور تجمل توسط رئیس دولت سازندگی، عده ای نوکیسه به ثروت اندوزی و رانت خواری های کلان روی آوردند.
    گفتم: ولی ایشان و بقیه اصلاح طلبان که به رئیس دولت سازندگی انتقادهای شدید داشتند، از ۱۵ سال قبل تاکنون با همین اعضای دولت سازندگی ائتلاف کرده و جبهه واحدی تشکیل داده اند.
    گفت: در انتخابات ریاست جمهوری ۷۶، مجلس ۷۹، ریاست جمهوری ۸۰ و ۸۴ و ۸۸ هم دست همه آنها از جمله همین آقا در یک کاسه بود.
    گفتم: یکی از خان ها که متوجه شده بود نوکرش تخم مرغ های او را می دزدد، نوکر خود را صدا کرد و پرسید؛ چه کسی تخم مرغ ها را کش می رود؟ و نوکر وانمود کرد که چیزی نمی شنود. ارباب بعد از چندبار تکرار سرانجام برای اطمینان جای خودش را با نوکرش عوض کرد و از او خواست چیزی بگوید. نوکر گفت؛ کدام خان، شب ها به راهزنی رفته و قافله ها را لخت می کند؟ و ارباب که اوضاع را خیط دیده بود گفت؛ حق باتوست. اینجا اصلاً صدایی شنیده نمی شود!

  21. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    میگه: چرا هر وقت بحث فوتبال جهانی داغه، غزه رو بمبارون می کنن؟؟؟؟
    پـــَـ نــَـ پــَــ می خواستی حالا غزه رو «گل بارون» کنند؟!!

    راستی؛ بازی چند چند شد؟!

  22. چشم انتظار می‌گوید:

    خداحافظ بریتانیای صغیر حقیر!

  23. سلاله ۹ دی می‌گوید:

    “وای به حال کشوری مثل یونان که این روزها در هیچ عرصه ای به باخت، نه نمی گوید!”

    جمله خیلی قشنگی بود؛ خیلی دلم به حال شان سوخت.
    یونان آشفته ترین کشور در منطقه یوروست و علتش هم سیاست های سرمایه دارانه ژرمن ها.
    کلا دو بازی را نشستم دیدم و نتیجه اش مهم بود برایم؛ یکی آلمان، یونان؛ از آن جهت که از نظر سیاسی یک جورهایی مهم بود نتیجه اش و یکی هم بازی امشب ایتالیا، انگلیس؛ اولی ناراحتم کرد و به جایش نتیجه بازی امشب جبران کرد و خوشحال شدم…

  24. سیداحمد می‌گوید:

    خیلی از فوتبالیست های فعلی ما در مقابل این فوتبالیست ها، بیشتر به یک توپ جمع کن شباهت دارند!

    حیف از پول بیت المال که خرج آبی و قرمز می شود و وای به حال مسئولین امر، اگر از پس امروز بود فردایی!

    پول را باید برای امثال پیرلو خرج کرد؛
    برای همین یک پنالتی، هر قدر پاداش بگیرد، می ارزد!

  25. ف. طباطبائی می‌گوید:

    **یا قاضی الحاجات**

  26. ف. طباطبائی می‌گوید:

    خدا رو شکر که لااقل انگلیس حذف شد!!

  27. دلخون می‌گوید:

    آفرین به غیرت بازیکنان ایتالیا…

    واقعا تو بازیشون مدیریت دارند.

  28. آرزومند کربلا می‌گوید:

    سلام؛
    من دیشب بازی رو تا دقیقه ۷۰ دیدم. صبح نتیجه رو فهمیدم. وقتی شنیدم گفتم خوش به حال بچه های دایی م. دایی بنده هر وقت، تو هر بازی که انگلیس می بازه بچه هاشو شام می بره بیرون و اینجوری بهشون شیرینی میده.

  29. چشم انتظار می‌گوید:

    سید احمد!
    توپ جمع کن رو، خوب اومدی. ای ول.

  30. چشم انتظار می‌گوید:

    اونقدری که از حذف بریتانیای صغیر، خوشحال شدم، از قهرمانی احتمالی اسپانیا، زیاد مشعوف نمی شوم!
    راستی؛ این پیرلو هم، آدم رو یاد پائولو می اندازه هر چند که چندان تشابه ظاهری و حتی سبک بازی ندارند!!

  31. به جای امیر می‌گوید:

    مینی ماینر ! (گفت و شنود)

    گفت: سوریه با سرنگون کردن جت جنگنده ترکیه به رجزخوانی ها و حمایت های اردوغان از تروریست ها پاسخ محکمی داد.
    گفتم: اردوغان ابتدا اعلام کرد که این هواپیما در آسمان ترکیه در حال پرواز بوده ولی وقتی متوجه شد با این ادعا، انتظار آن است که به سوریه حمله کند و توان آن را ندارد، اعلام کرد در فضای بین المللی پرواز می کرده! اما یخ این ادعا هم نگرفت و حالا به ناتو شکایت کرده.
    گفت: عربستان و قطر را بگو که قبل از این ماجرا چقدر علیه سوریه رجز می خواندند و حالا انگار خاک مرگ به دهانشان پاشیده اند.
    گفتم: چه عرض کنم؟! دو تا کامیون با هم تصادف کرده بودند، یک «مینی ماینر» دو کیلومتر آن طرف تر، از وحشت روغن و بنزین قاطی کرده بود و مثل بید می لرزید!

  32. ترگل شیعه می‌گوید:

    چقدر هوادار داشته این تیم انگلیس!!!

    خدایا اگه ما رفتیم جام جهانی با مستکبران هم گروه نشیم با همین تیم های درب و داغون هم گروه شیم ! که هم احتمال برد باشه هم این که با این بازیکنای ما حتما جلوی اون تیم ها می بازیم با تفاضل گل!
    اینم تیم ملیه ما داریم؟!!!

    اگه قراره بریم هم گروه شیم مثلا با امریکا و ببازیم من ترجیح میدم اصلا نریم جام جهانی فکرشم اذیتم می کنه!

    اینم بگم بعضی بازیکنان ما روزی ۲ میلیون حقوقشونه ای کاش ای کاش این روزی دو میلیون و میدادیم اون روزا به استیلی که با اون سر مبارک به بوسه از طرف رهبر، زد توی دروازه آمریکا نه اینا که زورکی به ازبکستان گل می زنن.

  33. ترگل شیعه می‌گوید:

    http://www.jahannews.com/vdcew78wpjh8xei.b9bj.html

    این باشگاه ها مگه چقدر در میارن

  34. ف. طباطبائی می‌گوید:

    ترگل شیعه!

    این باشگاه ها هیچی در نمیارن، یعنی درآمدهاشون عمرا اینقدر نیست. قبلا هم گفتم که “این اشک دیده من و خون دل شماست” که میلیارد میلیارد میره به جیب این فوتبالیست های بی عرضه.
    متعجبم از رویانیان که چرا حیثیت خودشو خرج این فوتبال کرد.
    من آدمهایی میشناسم که اگر یه خیّر پیدا نشه و چند سال یه بار اینا رو یه سفر زیارتی به قم و مشهد نبره، تا آخر عمرشون هم نمی تونن از روستای خودشون بیرون برن.

    با فلان فوتبالیست یک میلیارد و هشت صد میلیون قرار داد بستن.
    از کجا آوردن این پولو؟ خب کسی نیست بگه از جیب دولت و بیت المال کمکشون نکنین؟ آقایون عشق فوتبال و مایه دار از پول های شخصی و سرمایه های خصوصی خودشون رو فوتبال سرمایه گذاری کنن.
    چقدر قراره تو فوتبال ما پول حیف و میل بشه و فلان روستای لرستان با ده ها خانوار هنوز برق نداشته باشه؟!!

  35. توحیدی می‌گوید:

    کاربر گرامی، سلام.
    در تاریخ سه شنبه ۶ تیر ۹۱ نوشته (فوتبال معجزه نمی کند) شما به فهرست نوشته های برگزیده در مجله پارسی نامه افزوده شده است. امیدواریم همیشه موفق باشید.

  36. شوکران می‌گوید:

    آقای مدیر؛ آقا سیداحمد آقا هنوز از دستم شاکیه؟ خیلی؟
    ببین اصلا برو باهاش حرف بزن، بهش بگو شوکران که چیزی نگفت!
    اینقدر عصبانی شدی، حالا اینقدر سخت نگیر، ببین طفلی چند روزه می ترسه بیاد کامنت بذاره و…! دیگه همینجوری ادامه بده، پیاز داغشم زیاد کن ببینیم چی میشه! اگه دیدی وضعیت سفیده، علامت بده! خب برو بهش بگو دیگه!
    وایسا یه لحظه، وایسا! نری پیشش زیرآبمو بزنی اوضاع رو از اینی که هست بدتر بکنیا، خب؟ حالا برو!

  37. سیداحمد می‌گوید:

    شوکران؛

    اگر همه مثل شما، خوب(از نظر ویرایشی) کامنت بگذارند، خیلی خوب می شود!

  38. دلخون می‌گوید:

    بی ربط:

    مرا به خیمه ی سبزت بیا ببر آقا
    برای خادمی خود مرا ببر آقا

    در آن شبی که روی تا کنار شش گوشه
    مرا به همره خود کربلا ببر آقا

    دمی که ناله ی هل من معین به پا گردید
    مرا به یاری خون خدا ببر آقا

    شنیده ای که عمویت به روی خاک افتاد
    برو به سوی حرم مشک ببر آقا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.