گناه حاتمی کیا چیست؟!

اجتماع/ ریش و قیچی دست کیست؟!

چندی پیش و بعد از سال ها خواهش و تمنا و اعتراض و نقد و فریاد، عاقبت تصمیم بر این شد که به پاس حرمت چادر، مجرمین زن با پوششی غیر از چادر، در دادگاه حاضر شوند. تقریبا ۳۰ سال طول کشید تا متولیان امر به صرافت این کار بیفتند. می بینی، فلان زن مجرم در دوران ارتکاب جرم، با هر پوششی غیر از چادر رفت و آمد می کند، لیکن وقتی که شناسایی و بازداشت می شود، چادر بر سرش می کنند. هنوز هم در برخی سریال ها و فیلم های سینمایی، چادر برای زن، تداعی گر دون پایه بودن است و نماد قشر عاری از فرهنگ و خالی از سواد. اهالی صدا و سیما و نیز سینماچی ها اما مدتی است که از آن سوی بام افتاده اند، و به بهانه باکلاس نشان دادن خانم های چادری، کلاه گشادی بر سر مخاطب می گذارند. آیا بنا بر این است که زننده بودن رفتار و خارج از عرف و خلاف شرع بودن گفتار فلان بازیگر و بهمان مجری، فقط و فقط به این بهانه که چادر بر سرش است، توجیه شود؟! آیا علاج تفریط، افراط است یا صراط مستقیم؟! زبان ما البته مو درآورده، از بس که با نهادهایی چون رسانه ملی از این سخن ها گفته ایم، لذا دگربار تمنا داریم از مسئولان دادگاه ها و بازداشت گاه ها و در یک کلام از دستگاه قضایی، این بار درباره مجرمین مرد. ریش یعنی محاسن مرد، کمی تا قسمتی، نسبتش مثل چادر می ماند برای زن. آیا بهتر نیست که مجرمین مرد، با همان آرایش هنگام ارتکاب جرم در دادگاه حاضر شوند؟! آیا رواست که اغلب مجرمین مذکر، یعنی اغلب قاچاقچیان، سارقین مسلح، حضرات خرده دزد، حاملین مواد مخدر و چه و چه، هنگام حضور در دادگاه، ریش داشته باشند؟! آیا همان ظلمی که دیروز در شعب دادگاه به پوشش برتر خانم ها وارد می شد، عینا به محاسن صورت آقایان وارد نمی شود؟! آیا رواست که تصویر هر مجرم مردی را که در صفحه حوادث روزنامه ها می بینی، با یک ریش توپی باشد؟! آیا باید این چنین مورد هجمه قرار گیرد زینت رجال؟! نمی دانم از نظر شمای خواننده، این نکته که نوشتم، دغدغه سطح پایین، و بی اهمیتی بود یا خیر، اما همین ریزه کاری هاست که گمانم عدم مراعاتش، سبب تغییر نگرش یک نسل می شود و موجبات انگاره سازی های غلط را فراهم می کند. درباره این تغییر نگرش، خاطره ای دارم که از فرط تلخی، شاید حتی نوشتنش هم به صلاح نباشد. به هر حال، آنچه در دین ما، نیز در آداب و رسوم ایرانی ما، برای مردان در حکم زینت است، مثل پوشش برتر چادر، مورد تهاجم است و تهدید. لااقل آن بخشش را که خودمان می توانیم علاج کنیم، وظیفه داریم به این کار، و الا تعداد خاطرات تلخ مان در این باب، از دست مان در خواهد رفت!

فرهنگ/ برخورد قرون وسطایی با حاتمی کیا

روشنفکران، منتقدین و سینماگرهایی که مدام، دم از تلاقی افکار و تضارب آرا می زنند و شعار «زنده باد مخالف من» سر می دهند، تاب یک نقد ابراهیم حاتمی کیا به دار و دسته خودشان را نداشتند و این روزها به شدت کارگردان «آژانس شیشه ای» را مورد حمله قرار می دهند، که چرا تلویحا به کارگردان محبوب شان نقدی وارد کرد. در این هجمه، تقریبا هر تهمتی که متصور بود، به حاتمی کیا زدند و او را حسود، بزدل، بخیل و تنگ نظر خواندند. نحوه تعامل ایشان با هنرمندانی از جنس حاتمی کیا، مایه عبرت است. آن روز که امثال حاتمی کیا، مواضع خوش آیند این جماعت اتخاذ می کنند، قدر می بینند و در صدر می نشینند و دگر روز که امثال حاتمی کیا با هنرمندان غیر متعهد، مرزبندی می کنند، فحش می خورند و ناسزا می شنوند. یعنی امثال حاتمی کیا برای ایشان حکم یک ابزارند که جز علیه نظام، هیچ استفاده دیگری نباید داشته باشند. همین نوع برخورد که البته مسبوق به سابقه است، کاش درس عبرتی باشد برای آن دسته از هنرمندان ما که با حفظ همه نق ها و نقدها، هنوز هم در حال و هوای تعهد، تنفس می کنند. طبعا کسانی که امروز، حاتمی کیا را به جرم یک انتقاد، حسود می خوانند، نمی توانند دگر روز، ادعای دوستی کنند با این هنرمند. طرفه حکایت این جاست که هر جا امثال حاتمی کیا به تعهد و باورهای ارزشی، نزدیک تر می شوند، بیشتر از این جماعت فحش می خورند. اینکه گفتم، البته «بالعکس» هم دارد. اگر امثال من، حاتمی کیا را نه برای خودمان، و نه برای هیچ صنف و گروه و حزبی، که فقط و فقط برای «عباس» و «حاج کاظم» می خواهیم، و گاه از همین منظر، نقدش می کنیم، مع الاسف، عده ای تنها و تنها امثال حاتمی کیا را آن زمان دوست می دارند که موضع دوپهلو اتخاذ می کنند و درددل پیش اغیار می برند. این روزها به روشنی معلوم شد که چه گروهی، با جماعت هنرمند، سیاسی ترین برخوردها را می کنند؛ همان کسانی که به دروغ معتقدند؛ سیاست از هنر جداست! همان کسانی که به دروغ، خودشان را زمانی هوادار حاتمی کیا جا می زدند! اصولا کارگردان «آژانس شیشه ای»، اگر هم بخواهد، نمی تواند حسود باشد، چرا که کارگردان «آژانس شیشه ای» است. نقد، با دشنام فرق دارد. حاتمی کیا نقد کرد، اما منتقدینش فحش دادند. کاش فحش از هنر جدا بود!! ما دعا می کنیم «جدایی اخلاق از هنر» را اکران نکنند برای وجدان خود، کسانی که زیاد حرف های قلمبه سلمبه می زنند. اعتباری به هیچ ادعای این جماعت نیست. بعضا شعارهای قشنگی می دهند، اما اغلب قرون وسطایی برخورد می کنند با آدم ها. این جماعت، معلوم آمد که برای چه، و تا کجا می خواستند حاتمی کیا را. نقد ابراهیم، اما آزاد است؛ لطفا تهمت نزنید و ناسزا نگویید. حاتمی کیا نشان داد، هر که هست و هر چه هست، مرد همین آبادی است؛ کشور خروس نشان، ارزانی کسانی که هنوز هم فکر می کنند، دیار سارکوزی، مهد آزادی است!! خیلی هم مهد آزادی است!! ابراهیم، کرخه را به راین، و فکه را به ایفل، و برج مینو را به برج کج نمی فروشد، و دقیقا به همین جرم دارد با ناسزا محاکمه می شود.  

طنز/ محتوای یک کامنت خصوصی

دیشب در وبلاگم، یکی از بچه ها برایم عکسی فرستاد. بازش کردم. یک آگهی بود با این محتوی که عینا می آورم: «به یک فروشنده خانم، ترجیحا آقا، جهت همکاری در فروشگاه کفش نیازمندیم». به حق چیزهای ندیده و نشنیده!!

روزنامه جوان/ ۸ آبان ۱۳۹۰

این نوشته در یسار ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سیداحمد می‌گوید:

    بسم الله…

  2. سیداحمد می‌گوید:

    “ریش و قیچی دست کیست؟!”

    اتفاقا خیلی اشاره خوبی بود، اشاره ای که به ظاهر مجرمین مرد داشتید.
    گاهی اوقات تعجب میکنم از اینکه واقعا مسئولین، واضح ترین موضوعات را چرا درک نمی کنند. تا دیروز مجرم زن خارجی را هم که می آوردند در دادگاه چادر سرش بود!
    حالا ظاهرا مسئله چادر حل شد، ولی بحث اهانت به محاسن آقایان همچنان وجود دارد.
    فلانی مفسد فی الارض است، ولی با ریشی بلند در دادگاه حاضر می شود. با چهره ای مظلوم، که هر کسی ببیندش عمرا فکرش را هم نمی کند که این شخص جنایتکار باشد.
    خاطرات تلخ و خصوصا عکس العمل خاصِ بچه ها در این مورد فراوان است… فراوان!

  3. سیداحمد می‌گوید:

    “اصولا کارگردان «آژانس شیشه ای»، اگر هم بخواهد، نمی تواند حسود باشد، چرا که کارگردان «آژانس شیشه ای» است.”

    “ابراهیم، کرخه را به راین، و فکه را به ایفل، نمی فروشد، و دقیقا به همین جرم دارد با ناسزا محاکمه می شود.”

    این جماعت مثلا روشنفکر کلا همه چیزشان بر دروغ استوار است؛
    از کارگردان و فیلمی حمایت می کنند که حتی نام فیلمش هم دروغ است.
    ننگ بر دروغ و دروغگو!

    ممنون داداش حسین؛
    خسته نباشید.

  4. م.طاهری می‌گوید:

    به مسئله خیلی مهمی اشاره کردید
    ” آیا همان ظلمی که دیروز در شعب دادگاه به پوشش برتر خانم ها وارد می شد، عینا به محاسن صورت آقایان وارد نمی شود؟”
    دقیقاً همین طور است
    ولی کو گوش شنوا؟

  5. م.طاهری می‌گوید:

    کاش مایه عبرت شود

  6. منم گدای فاطمه می‌گوید:

    اجتماع
    این دغدغه شما، ذهن همه ما را هم درگیر کرده است. دیدن چهره آقایان خلافکار، در رسانه ها، سوهان روح همه ماست.
    کاش برای حل این مسئله هم اندیشه ای کنند. راه حلش بسیار ساده است!!

    فرهنگ
    از جماعتی بی فرهنگ و هوچی گر، بیش از این انتظاری نیست.
    لیاقت این جماعت، آزادی حاکم در فرانسه است!!

    طنز
    جدا تعجب آور بود!!

  7. سلاله 9 دی می‌گوید:

    “اهالی صدا و سیما و نیز سینماچی ها اما مدتی است که از آن سوی بام افتاده اند، و به بهانه باکلاس نشان دادن خانم های چادری، کلاه گشادی بر سر مخاطب می گذارند. آیا بنا بر این است که زننده بودن رفتار و خارج از عرف و خلاف شرع بودن گفتار فلان بازیگر و بهمان مجری، فقط و فقط به این بهانه که چادر بر سرش است، توجیه شود؟!”

    بازیگر نقش اول زن فیلم را با پوشش مقدس چادر نشان می دهند و البته با ۷ قلم آرایش و دقیقا با همان نوع برخورد و رفتار و عشوه گری بازیگر غیر چادری؛ یعنی این که فقط چادر به سر دارند و این چادر حامل هیچ پیامی و نوع خاصی از برخورد با وقار و با متانت نیست.
    مجری های محترم خانم هم که بگو و بخندشان با مهمانان آقای برنامه به راه است و فقط چادری اند.
    نمی گویم با منظور اما خیلی چیزهای خلاف شرع و عرف را عادی سازی می کنند.

  8. سلاله 9 دی می‌گوید:

    “اعتباری به هیچ ادعای این جماعت نیست. بعضا شعارهای قشنگی می دهند، اما اغلب قرون وسطایی برخورد می کنند با آدم ها.”

    الحق که درست نوشتید. شعارهای آرمانی و لوکس می دهند و همراهی می کنند تا زمانی که مطابق میل آنان باشی و عمل کنی، از خواسته آنان فاصله بگیری، متهم می شوی به خیلی چیزها و همه جوره تخریب می کنند.
    مروت جایی در قاموس شان ندارد.

  9. چشم انتظار می‌گوید:

    سختی صریح با داداش حسین
    سلام علیکم داداش حسین در نهایت ……. و با …….. خوش …… هرجا……. ولی……..همه ی ……به …… دنبال ……
    و……. باشیم. لکن از آنجا که ستاره ها در …….. شدیدا”……. این روش …….. در……… و ……… انتظار………. علیه…… نجات بخش و امیدوار کننده …….. طاقتمان طاق شده و ……،……..،………، در این رابطه بوده است! آیا این……… با وجود ……. در کمال ….. ندیدیم اما با …….. به ویژه سید احمد……. با اتفاق……. فونت درشت……… بخدا دلمان……. می دانیم سرتان…….ولی …..در پایان بازهم ……. درشت ……و……… یاحق.

  10. ف. طباطبائی می‌گوید:

    “ریش و قیچی دست کیست؟!”
    در این مسئله خاص، قیچی فقط و فقط دست دستگاه قضاست، که شکر خدا قدرت کافی را هم دارند.
    سالها طول کشید تا مسئله چادر مورد توجه قرار گرفت، چند سال صبر کنیم، انشاء الله به محاسن آقایان هم می پردازند!!

  11. حی علی الجهاد می‌گوید:

    بسیار عالی بود …

    اصولا کارگردان «آژانس شیشه ای»، اگر هم بخواهد، نمی تواند حسود باشد، چرا که کارگردان «آژانس شیشه ای» است. نقد، با دشنام فرق دارد. حاتمی کیا نقد کرد، اما منتقدینش فحش دادند. کاش فحش از هنر جدا بود!! ما دعا می کنیم «جدایی اخلاق از هنر» را اکران نکنند برای وجدان خود، کسانی که زیاد حرف های قلمبه سلمبه می زنند. اعتباری به هیچ ادعای این جماعت نیست.

  12. چشم انتظار می‌گوید:

    گل گفتین داداش حسین چقدر این نکته ظریف و این کار ضد فرهنگی تأثیر گذاره. شاید به خاط همین یاد آوری شما، اغلب قاچاقچیان، سارقین مسلح، حضرات خرده دزد، حاملین مواد مخدر و چه و چه، هنگام حضور در دادگاه، ریش نداشته باشند؟! امیدواریم.

  13. دیده‌بان می‌گوید:

    خوب حق این جماعت بوقلمون‌صفت را کف دست‌شان گذاشتید …

    ما هم با اندک بضاعت خود مطلبی نوشته‌ایم:

    ابراهیم میراث‌دار سیدمرتضی
    http://rishehayeostovar.blogfa.com/post-45.aspx

  14. چشم انتظار می‌گوید:

    احتمالا” باید منتظر کنایه های شومن برنامه ی نود هم باشیم با وجود اینکه هیچ ربطی بهش نداره یه ربطی براش پیدا می کنه مثلا” سئوال پیامک کوتاه برنامه ی نود این باشه؛
    به نظر شما چه چیزی باعث برد تیم پیروزی برابر داماش گیلان شد؟
    ۱ – حضور تخیلی فرهادی در ورزشگاه و تشویق بی امان تماشاگران ۲ – نمایش قسمت هایی از فیلم مستند جدایی کاشانی از دایی ۳ – گزینه های ۱ و ۲ . لطفا پاسخ خود را به شماره ی پیامک دو نادر سه سیمین نود ارسال فرمایید.

  15. ف. طباطبائی می‌گوید:

    توضیحتون در بخش “فرهنگ” کامل بود. دست این منور الفکرها خیلی وقته رو شده برامون.
    خدا قوت آقای قدیانی.

  16. چشم انتظار می‌گوید:

    البته ناگفته نماند، با تمام حرمتی که برای آقا ابراهیم قائل هستیم و در حال حاضر باید همانند علیرضا افتخاری از او جانانه دفاع کنیم، به همان دلیل که ایشان فرمودند؛ با این مضمون، اگر هم گلایه ای داشته باشم داخل زیرزمین می روم ولی پیش بیگانه نمی روم، در فرصتی شاید لازم باشه کمی با کارگردان آژانس شیشه ای درد دلهایی از نوع سید مرتضی آوینی با ایشان داشته باشیم.

  17. چشم انتظار می‌گوید:

    داداش حسین؛
    شاید منظورش از آن آگهی این بوده، در عین حالی که فروشنده خانم هست ولی خیلی با کمالات و با شخصیت و آقا باشه! یا مثلا” به طنازی بانوان ولی با جبروت آقایان!

  18. سایه/روشن می‌گوید:

    یاد عبدالمالک ریگی افتادم که اگه خباثتش رو نشون نمی دادن، واسش گریه هم می کردم، بس که شبیه توابین شده بود!

  19. شوکران می‌گوید:

    آره راست میگی، پارسال رفته بودیم دادگاه یه متهمی، وقتی آقای قاضی وارد دادگاه شد همگی قیام کردیم، سربازه گفت بشینید بشینید، این قاضی نیست، متهمه! کت و شلوار تنش کرده بودن به چه شیکی، نیم کیلو ریشم داشت، قیافش به قاضی و دادستان و مدعی العموم و هیئت منصفه و همه چی میخورد الا متهم!
    این آگهی طنزم با اجازتون چند ماه پیش تو برنامه نیمروز دیدیم.

  20. صبا می‌گوید:

    خداییش ریش خیلی قیافه را معصوم می کند. بعضی از جنایت کارها را که می بینی اصلا باور نمی کنی. اما یعنی چکار کنند؟! وقتی حتی ساعت مچی و هر وسیله ی فلزی را از مجرم می گیرند نمی شود که تیغ به آن ها بدهند. یا اینکه بگویند که تراشیدن ریش حرام است و از آن سو، خودشان ریش زندانیان را بتراشند!
    براستی بیشتر دغدغه ی، بازتاب عکس مجرمین در رسانه هاست یا نه اصلا بحث حرمت ریش و چادر است و استفاده ی مجرمین؟
    حاج حسین! حالا که فونت درشت نمیذارید؛ وقتی با نظراتمان حرص تان را در میاوریم در دل به ما بد و بیراه می گویید؟!

  21. ارمان می‌گوید:

    فکر کردم قسمت اول نوشتی که به ابراهیم حاتمی کیا گیر بدی چرا ریشش داره هر روز کوتاه میشه پسر خوب اقا حسین یه نگاهی به نوشته ها و تحلیل های دوستانتو همفکرانت بعد از اکران فیلم به رنگ ارغوان بکنی دیگه از شباهتش به مخبلباف و کوتاه شدن ریششو امواج فحشو ناسزا که روانه میشد خودت خیلی چیزا رو متوجه میشی اما از اونجایی که شک دارم متوجه شی خودم میگم نه حاجی نه خوابشم ببینی حاتمیکیا فیلم بسازه برای تجلیل از موتور سوارایی که دود موتورشون امثال حاج کاظم و عباس خفه میکرد یادت که هست بسیجی سوز داره نه دود …حاج حسین یاذم نرفته اون زمان که مینوشتی باتوم خوب و قشنگی داشتیم یادم نرفته جمله با “باتوم مقدس” خود بر فرق “اهل نفاق” کوبیدند…یادم نرفته باند سرتو .میگی افتخارتته من میگم نه ننگته…حاج حسین شب دراز است و قلندر بیدار

  22. ف. طباطبائی می‌گوید:

    ببخشید، یه سوال برام پیش اومد. این آقای آرمان که کامنتش بالاست، دقیقا چی گفته؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  23. جلال معترف می‌گوید:

    دغدغه هایت را دوست دارم، چون دغدغه خودم است.
    فدات داداش
    طنزش هم خدائی از اون حرفها بود!!

  24. سنگربان می‌گوید:

    اگه آقای حاتمی کیا مثل بعضی ها دنبال خرس نقره ای بود.الان محبوب همه می شد!!

  25. چشم انتظار می‌گوید:

    با این متن جدید به روزم؛
    Death of ethics

  26. سایه می‌گوید:

    ممنون که برای ابراهیم حاتمی کیا مطلب نوشتی این عزیز امروز بیش از هر زمان دیگه ای به حمایت خودی های خودی (نه خودی نماهای غیر خودی امثال مسئولین ارشاد و صدا و سیمای مثلا اسلامی) احتیاج دارند .ابراهیم عزیز دلش با شهداست خود شهدا هم هواشو دارند .به قول ی بنده خدایی اگه حاج ابراهیم می خواست باب طبع اونوریا فیلم بسازه الان باید به فکر ی باغ وحش برا خرسا و ببر و پلنگش بود .این همه دشمنی فقط برای اینه که نتونستند این عزیز رو سمت خودشون بکشند .این ملت هیچ وقت حاتمی کیای متعهد و با غیرت رو با ی مشت روشنفکرنمای بی غیرت و بی ریشه امثال فرهادی و…عوض نمی کنند

  27. محسن می‌گوید:

    امیدوارم اربابای فرهادی داغ اسکارو به دلش نذارند که در غیر این صورت حسابی خنده بازار میشه !!! ممنون حاج حسین آقا

  28. montazeremontazar می‌گوید:

    خدا قوت
    چرا نسخه چاپی نمیذارید؟؟؟؟؟؟

  29. ناشناس می‌گوید:

    حاتمی حاتمی حماییت می کنیم …

  30. یک خواننده می‌گوید:

    این جمله را قبول دارم که هر چه حاتمی کیا به تعهد و باورهای ارزشی نزدیک تر میشود بیشتر فحش میخورد زیرا برداشت منطقی و خوبی است اما همانطور که پاک کن هر اشتباهی جبران آن است و استمرار موضع گیریهای مثبت پس نمیتوان با چند عملکرد و جمله مثبت آغوش برای کسی باز کرد خصوصا که بعضی زیاد تاکید دارند که بگذارید همه ی صداها شنیده شود و غیره / من نمیفهمم در جامعه ای که هر کس هر کار دلش خواست در ۲ الی ۳ سال اخیر کرد و هر جمله ای خواست گفت این چه بیانی است که افرادی مثل امیر خانی وقتی ابراز علاقه فوق العاده خود را روی آنتن به محبوب خود آقای حاتمی کیا نشان میدهد باز بر زبان میرانند که بگذارید همه ی صداها شنیده شود ، من اصلا کاری به فیلم گزارش یک جشن هم ندارم من فقط منتظر جبران هستم جبران ! آن هم فقط از نوع کرخه تا راین نه دعوت به جشن و این جور چیزها/

  31. یک خواننده می‌گوید:

    من دیدگاهم نسبت به حاتمی کیا کمی تا حدی خاکستری مانده است من فقط منتظر جبران هستم جبران! آن هم فقط از نوع کرخه تا راین نه دعوت به جشن و این جور چیزها/

  32. شریفی می‌گوید:

    سلام آقای قدیانی

    به نکته خوبی پرداختید که این ریش های بی ریشه چه صدماتی به جامعه واردنمی کنندمن هم هنوزهرآدم ریش داری رامی بینم ناخودآگاه اوراخوب می بینم سعی می کنم که اینطورنباشم اما چه کنم این تداعی معانی اصلاجالب نیست که من ِ نوعی
    به ان عادت کرده ایم چه کنیم ما هنوزخوبان رادریادداریم وآنهارافراموش نکرده ایم
    مامقصرنیستیم بایدکم کم یادبگیریم که ریش بی ریشه راچگونه سریع تشخیص دهیم.

  33. سکوت می‌گوید:

    وا عجباه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  34. امیرجعفری می‌گوید:

    “به اونایی هم که اون بیرونن بگو امنیت ملی برای من عباسه، اگه امنیت ملی اونا رو بی بی سی تامین میکنه،..هر کی قبله خودشو بچسبه”

  35. فراز می‌گوید:

    آیا همین کارگردان آژانس نبود که کارگردان گزارش و به رنگ ارغوان شد؟؟
    به نظرت تو این فیلمها سرزمین همیشه آفتابی مان را ابری نشان نداد؟ به نظرت این فیلمها کم از جدایی داره؟

  36. مرتضی می‌گوید:

    فراز ما گزارش و ارغوان رو تایید نمی کنیم اما نکته اینجاست که میدانیم کسی که پشت دوربین ایستاده خودی است اگر درد هم دارد ان را پیش غریبه نمی برد.

  37. یک خواننده می‌گوید:

    سلام آقا مرتضی عرض کنم خدمتتون که غریبه ها توی کشور ما شاید خیلی نباشن و قطعا که ستاره ها بیشترن ولی فتنه ۸۸ باعث شد خیلی از دشمنهای حضرت ماه و حکومت را رو در روی خودمون ببینیم پس ما در همین جمهوری اسلامی غریبه کم نداریم که از دیدن چنین فیلمهایی خوششون بیاد تازه بگذریم از اکران خارجی چنین فیلمهایی که تحسین غرب را به دنبال داره اصلا توی جهان امروز حرف از دهانت در بیاد ممکن است فردا روزی از زبان بیگانه اون حرف را بشنوی دیگه چه رسد به اینکه فیلم بسازی فکرش را بکن فیلم بسازی و فکر کنی داری با خودی درد دل میکنی ! این اصلا امکان پذیر نیست !!!

  38. یک خواننده می‌گوید:

    یادم رفت ایمیلم را بنویسم در نتیجه نظرم که رفت برای بررسی بدون عکس حضرت ماه بود یک لحظه دلم گرفت آخه وقتی کامنت میذارم همه ی عشقش به اینه که بعد از ثبت شدن عکس لبخند زیبای آقا رو ببینم

  39. یک خواننده می‌گوید:

    آخش چشمم روشن شد /برای سلامتی آقا صلوات

  40. یک خواننده می‌گوید:

    آقا مرتضی تازه از اکران خارجی فیلمها که بگذریم که به دنبالش تحسین غرب رادارد در فتنه ۸۸ خوب غریبه ها را شناختیم در جهان امروز که حرف از دهانت در بیاد ممکنه فردا از دشمنت بشنوی نباید فیلمهای دشمن شاد کن ساخت / یادم هست شریعتمداری در نقد اکران ارغوان خوب به رئیس جمهور تاخته بود فیلمی که در دور خاتمی اجازه اکران نگرفت ولی از آنجا که ۲۴ میلیون رای گرفته بودند و یک قلپ آب روش با خیال راحت اجازه اکران دادند و قضیه همچنان ادامه دارد/ خدایا ما را عاقبت به خیر بفرما

  41. وهاب می‌گوید:

    اگر به تقویم سینمای حماسی ایران نگاه گذرایی بیاندازیم و فیلمهای صرفا تجاری جنگی را با شاهکارهای جناب حاتمی کیا مقایسه کنیم متوجه میشویم ایشان همیشه در مسیر مستقیم هستند. اگر چه هیچ بشری بدون نقص نیست. چشم خیلی از یادگاران جنگ به یک فیلم که در سال توسط ایشان ساخته میشود نگران است خدایا این دلخوشی آنها را مگیر.

  42. مرتضی می‌گوید:

    یک خواننده غریبه مال این سرزمین نیست اسمش روشه غریبه ولی میدونم هموطنهایی داریم که اهل خوش رقصی برای غریبه ها هستند مهم اینه که کسی که حرف از دهنش درمیاد اونو به چه نیتی گفته برا خوش خدمتی به غریبه یا بیان درد برای درمان درد این دو خیلی فرق میکنه الحمدالله ملت ما هم دوست و دشمن و خودی وغیر خودی رو خوب تشخیص میدن.

  43. یک خواننده می‌گوید:

    مرتضی قطعا غریبه نیست اسمش روشه لقب ابوتراب روی هر کی باشه یعنی عاشق ولایته و عاشق این سرزمین/ نیت خوب مساوی عمل خوب ، نیت که دیدنی نیست! پس چه طوری میشه نیت کسی را فهمید ؟ اینکه از حرف و اظهار نظر کسی نیت فهمیده بشه راستش کمی سخته / حرف آخر اینکه هنرمندان عرصه هنر هفتم درجه بندی دارن ما بعضی را اصلا تایید نمیکنیم، بعضی را تا حدی و بعضی دیگر امثال حاتمی کیا دست ما را توی تایید بیشتر بازگذاشتن اما نکته این جاست که ما درد دل از نظام اگر داریم نباید جار بزنیم فقط همین !

  44. یک خواننده می‌گوید:

    راستی شما چون آشنا بودی درد دل کردم . من میدونم که حرمت فیلم ساز دفاع مقدس را نباید شکست

  45. یک خواننده می‌گوید:

    یادش بخیر! آوینی را میگم بد عادتمون کرده دیگه دست خودمون نیست

  46. مرتضی می‌گوید:

    چقدر جای سید مرتضی خالیه ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.