فوتبال نویسی های پراکنده

یک/ زنده باد فلسطین!

هفته گذشته وقتی دیگو مارادونا گفت: “زنده باد فلسطین”، بیش از گذشته معلوم شد که چرا مافیای فیفا از پله گرفته تا بکن بائر، و از مسی گرفته تا رونالدو، در به در دنبال یک ستاره از نسل قدیم و جدید فوتبال می گردد تا بلکه ثابت کند فوتبال ستاره کذایی بهتر از فوتبال تاپاله همیشه محبوب آرژانتینی است. این نیز بیشتر از همیشه معلوم شد که چرا مافیای بی رحم فیفا مارادونای در اوج را به حاشیه کشید تا اسیر کوکائین شود و محبوبیت ذاتی اش را از دست بدهد. کاش آن زمان دیگو کمی محکم تر مقابل اعتیاد می ایستاد و بر باد می داد نقشه مافیای فیفا را. اینکه مدام “مافیای فیفا” را تکرار می کنم، لابد عمد دارم. فیفا مثل خیلی دیگر از نهادهای مثلا بین المللی از قبیل یونیسف، ساختاری مافیایی دارد؛ سوریه را از شرکت در فلان مسابقات تحریم می کند، اما اسرائیل را نه. بند بعد را بخوانید تا تکمیل کنم این بحث را که مارادونا لااقل از حیث فوتبال، با هیچ کس، حتی مسی قابل مقایسه نیست. یعنی اصلا قابل مقایسه نیست. 

دو/ شهوت جام دارد این بارسلونا!

هر از چندی عادت کرده ایم که آبی اناری ها جامی، سوپرجامی، چیزی بالای سر ببرند که آخرینش همین پری شب بعد از بازی با پرتو بود. بارسلونا بسی زیبا بازی می کند فوتبال را. در این تیم، توپ، بیشتر از هر بازیکنی می دود و تیکی تاکا و پاس کاری های تقه ای و تک ضرب و رو به جلو در سطحی رویایی خودنمایی می کند. حفظ توپ مردان بارسلونا عمدتا در زمین حریف و یک سوم این زمین است و از همان جایی دفاع را آغاز می کنند که توپ را از دست می دهند. سر همین معمولا کم پیش می آید که دروازه ویکتور والدز با خطر روبرو شود. یعنی که خوب پرس می کنند حریف را در زمین خود، وقتی توپ را از دست می دهند. در تیم آبی اناری اما از همه بیشتر این بازی مسی است که نمود دارد، با این همه مهم تر از خود مسی، هم بازی های مسی در بارسلوناست. مگر می توان کنار ژاوی و اینی یستا و پویول و دنی آلوز و آدریانو و پدرو و الکسیس سانچز و ماسکرانو و  این اواخر سسک فابرگاس، بازی کرد و بد بازی کرد؟! این نکته وقتی بیشتر جلوه می کند که می بینیم همین مسی در تیم ملی آرژانتین، آنقدر یکنواخت و کسل کننده بازی می کند که حتی متهم به کم فروشی و وطن فروشی هم می شود. یعنی مسی، توانایی هایش فقط کنار سایر ستاره ها نمود دارد و اگر تیم ملی آرژانتین، جز خود مسی ستاره ای نداشته باشد، بارها دیده ایم که هیچ کاری از دست مسی کوچک برنیامده. دیگوی بزرگ اما هرگز چنین نبوده است. مارادونا که خود روزگاری بازیکن همین بارسلونا بود، اتفاقا اوج درخشش در تیم ملی آرژانتین بود؛ درخششی که هیچ وقت مسی نداشته. مارادونا بارها و بارها یک تنه آرژانتین را از سد حریفان گذراند و حتی به فتح جام جهانی رساند. یک سی دی از بازی معروف انگلیس و آرژانتین دارم و گاه گاهی نگاه می کنم. انصافا مارادونا یک تنه همه کار می کرد در آرژانتین، کاری که یک تنه قادر نیست مسی انجام دهد. در بزرگ بودن مسی هیچ شکی نیست، اما مسی در تیمی که کل تیمش ستاره است، ستاره است، اما مارادونا در تیمی ستاره بود که ستاره نداشت. می توانم از شما خواهش کنم که به جز دیگو، فقط یکی دیگر از بازیکنان آرژانتین مثلا در بازی رویایی با انگلیس را نام ببرید؟! اما ۲۰ سال دیگر هم وقتی سخن از مسی می رود، همه باید بگوییم که کنار مسی، ژاوی بود و اینی یستا و خیلی های دیگر! و این مهم ترین دلیل است که اصلا نمی توان قیاس کرد مسی را با مارادونا. خوشبختانه مسی کوچک خودش هم به این معترف است، اگر که باز خیمه شب بازی نکند مافیایی فیفا!!  

سه/ قاره سبز، بدون مستطیل!

وخیم است این روزها حال و روز فوتبال در اروپا. بی پولی کار یکی ۲ تا لیگ را به تحریم و تعطیل کشانده و دیگر لیگ ها هم با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم می کنند و بعضا کارشان به گدایی از نفت عرب ها رسیده و سرمایه گذاری شیوخ. وقتی اقتصاد اروپا مشکل دار می شود، این بیماری و درد حتما به فوتبال هم سرایت می کند، اما ۲ سئوال باید پرسید در این باره. یک: آیا فوتبال اروپا واقعا خصوصی و بی هیچ حمایت دولت اداره می شود؟! دو: فوتبال در کجای دنیا اندازه همین اروپا سیاسی است؟!

چهار/ علی دایی البته کمی ممتد!

دیروز در جمعی از دوستان، به شوخی حرکتی کردم که با اعتراض ایشان روبرو شد و من هم در جواب به شکل ممتد و کشیده گفتم: “علی دایی”!! می بینی وسط بازی والیبال هم تماشاگران، دست گرفته اند بی صبری هواداران پرسپولیس را و به مزاح و شاید هم طعنه به حال و روز امروز قرمزها، علی دایی می گویند. این اما همان علی دایی است که روزگاری از ترس خشم همین تماشاگران، ترسید که بعد از جام جهانی به ایران برگردد. این همان علی دایی است که وسط بازی عربستان “حیا کن و رها کن” شنید. این همان علی دایی است که اواسط لیگ سال گذشته پرسپولیسی ها بعضا بی غیرتش می خواندند. این را بگویم و خلاص! عده ای می گویند فوتبال ایران لیاقت تماشاگرانش را ندارد، اما عده ای می گویند وضع فوتبال ما دقیقا مثل وضع تماشاگران ماست. در این باب قضاوتی ندارم، اما خوب است اگر به فوتبال به عنوان سرگرمی نگاه می کنیم، -کاش نکنیم!- لااقل بازیکنان بزرگ مملکت مان مثل دایی و استیلی را مایه سرگرمی و شوخی خود ندانیم. حالا اگر شمای خواننده هم به اینکه گفتم، معترضی، برنداری ممتد و کشیده بگویی “علی دایی”!!  

روزنامه جوان/ ۶ شهریور ۱۳۹۰

این نوشته در یمین ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. میلاد پسندیده می‌گوید:

    خیلی توپ بود این متن… کپی کردن را درست نمی دانم پس گلچین نمی کنم این شاهکار فوتبال سیاسی را!!

  2. میلاد پسندیده می‌گوید:

    “سسک فابرگاس” یا “سز فابرگاس” ؟!

  3. میلاد پسندیده می‌گوید:

    اصولاً در آن بازی رویایی آرژانتین و انگلیس، بقیه یارگیری می کردند تا مارادونا بازی کند… واقعاً ستاره یعنی همین… درود بر مارادونای با بصیرت!

  4. میلاد پسندیده می‌گوید:

    راستی “حیا من” درست اما آیا منظور از “رحا کن” همان “رها کن” است؟!
    حسین قدیانی: “حیا” درست، اما آیا منظورت از “من”، “کن” نبود؟!

  5. به یاد سید سجاد می‌گوید:

    سوریه را از شرکت در فلان مسابقات تحریم می کند، اما اسرائیل را نه.
    مرگ بر فیفا واسرائیل

  6. به یاد سید سجاد می‌گوید:

    اصلا از “علی دایی” خوشم نمیاد.ممتد وکشیده گفتم.

  7. میلاد پسندیده می‌گوید:

    🙂
    “حیای من” که همیشه درست است داداش!

  8. سیداحمد می‌گوید:

    متن فوتبالی – سیاسیِ زیبائی بود!
    ممنون داداش حسین!

  9. علمدار می‌گوید:

    بسم الله…

  10. سنگربان می‌گوید:

    “زنده باد فلسطین”
    “زنده باد مارادونا”
    ولی از فوتبالی های بی غیرت و پولکی خودمون اصلا خوشم نمی یاد……..
    خصوصا علی دایی.

  11. چشم انتظار می‌گوید:

    خیلی از تحلیل گرای حرفه ای فوتبال، چون فقط تحلیل کردند نه بازی، به گرد پای “داداش” فوتبالیست ما نمی رسند.
    چه تحلیل قشنگ و شیرینی، صد برابر بیشتر از برد ۴ بر ۱ استقلال مقابل فولاد بهم چسبید.

  12. علمدار می‌گوید:

    اصلا با فوتبال مخالفم قراردادهای چند میلیونی برای ۹۰ دقیقه دویدن بعد هم به جایی نرسیدن

  13. چشم انتظار می‌گوید:

    آقا “میلاد” قرار نشد به متن های فوتبالی داداش ایراد بگیری تو این زمینه داداش یکه یک. همون “سسک” درسته .
    با اجازه ی “آقا سید احمد”
    فدایی فوتبالی، بسیجی داری داداش!

  14. علمدار می‌گوید:

    فوتبال=تاراج اموال ملی

  15. چشم انتظار می‌گوید:

    به به …
    در این تیم، توپ، بیشتر از هر بازیکنی می دود و تیکی تاکا و پاس کاری های تقه ای و تک ضرب و رو به جلو در سحطی رویایی خودنمایی می کند. حفظ توپ مردان بارسلونا عمدتا در زمین حریف و یک سوم این زمین است و از همان جایی دفاع را آغاز می کنند که توپ را از دست می دهند. سر همین معمولا کم پیش می آید که دروازه ویکتور والدز با خطر روبرو شود.
    “داداش حسین” اصولا” والدز رو بیشتر یک دروازه بان نمایشی می بینم تا مسلط. بازیش بگیر نگیر داره، و اگه مدافعان سخت کوش و حرفه ای نداشته باشن حال و روزش وخیم می شه. ولی انصافا” شوت رونالدو رو تو بازی برگشت، خیلی قشنگ رد کرد.
    راستی گفتم رونالدو نمی دونم چرا اینقدر از این بازیکن بدم میاد. خیلی مغرور دیده می شه، یادآور خود خواهی ها و غرورهای دیوید بکهامه.

  16. سیداحمد می‌گوید:

    دیدِ “داداش حسین” به فوتبال، واقعا زیباست!
    کسی که اصلا فوتبالی نباشد هم با لذت چنین متن هائی را می خواند.

    هر وقت فوتبالی می نویسید یاد ین جمله “سردار صفار” می افتم!

    “حسین قدیانی در عرصه قلم همان حسین قدیانی میدان فوتبال است؛ جنگنده، سمج، برخوردار از ذخیره تمام نشدنی انرژی و نیز هنرهای فردی با چاشنی عملیات نمایشی.”

  17. چشم انتظار می‌گوید:

    اما؛
    “داداش حسین”
    این که شما فرمودید “بازیکنان بزرگ مملکت” حرف درستیه، ولی خدایی خود بازیکنان خیلی تو رعایت احوالاتشون می تونن مؤثر باشن. هرچند که تماشاگر کم حوصله ی ایرانی، جای جاش به احد الناسی رحم نمی کنه، ولی پرداختن بیش از حد به بعضی از اون ها آفات بیشتری داره. یادمه اخیرا” تو یک متن هنری سیاسی چقدر زیبا گفتین احوالات بعضی از این بازیگرا رو، که اظهار نظرای سیاسی در حد بعضا” افتضاح می کنن بعد میگن ما سیاسی نیستیم. یا تحلیل تربیتی جالبی که از فوتبالیست ها و ارقام نجومی دست مزد هاشون کردین. به گمانم “علی دایی” یا امثال ایشان، که باز هم باید رتبه بندی بشن، نمی تونن از این قاعده استثنا باشند. یادتونه چند سال پیش یکی از این فتنه گرای ملعون ۸۸ “صفایی فراهانی” یا همین “دادکان”(که هر وقت می خواد حرف بزنه یاد ناگفته های هاشمی می افتم) ورزش مملکت رو چطور به لجن کشیدن. با سیاسی کاری ها و مطامع شخصی شون. البته منکر بعضی خدمات “دادکان” و بعضی ندانم کاری های زمان “علی آبادی” نیستم، ولی آینده ی بسیاری از این آقایون محترم دیری نیست که مثل بعضی از همین ها بشه.
    اما…
    با همه ی این روده درازی که کردم، چقدر بازیکنان خوب هم داشتیم و داریم که به خاطر ابراز اعتقادات مقدسشون یا یک حرکت قشنگ، بعد از کمی به به و چه چه به حاشیه می رند و دیگه اسمی هم ازشون نیست. این هم آفت مافیای فوتباله. اما ناگفته نمونه که توی همین دنیای توپ گرد هم، هستند کسانی که علیرغم همه ی جو سازی ها واقعا” باید بهشون احترام کرد. نمی خوام اسم ببرم ولی “عابد زاده” اونقدر حق به گردن فوتبال داره که یکی از مثال هام اون باشه. هرچند که او هم بعضا” …بماند.
    و اما…
    اون چیزی که باعث غصه ی بیشتر میشه، اینه که دیگه به فوتبالیست های قدیمی و به قول خودشون پیشکسوت هم نمی شه اعتماد کرد. که اگه اون ها دست از دهان مبارکشون بردارند، واویلاست مثلا” درگیری های اخیر روشن و مایلی کهن و فتح الله زاده و که و که الی ما شاءالله. اون وقت شما چطوری می تونی یک الگوی نسبتا” همه وجهی به فرزندت معرفی کنی که فردا روز سرافکنده نباشی. خدا رو شکر که من پسر ندارم، ولی به این نتیجه می رسم اگه قهرمانان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و… ما همون هایی بودن که رفتند. باید اذعان کرد قهرمانان واقعی ورزشی ما هم، همون هایی بودن که رفتند. اگه اجازه بدی بگم یکیش هم “بابا اکبر”.

  18. سیداحمد می‌گوید:

    چشم انتظار!

    الگوی همه وجهی در فوتبال ما به هیچ وقت وجود ندارد! فوتبالیست های ما حداقل شرایط الگو بودن را هم ندارند! نا بازی بلدند و نه ادب دارند و نه چهره زیبا!
    باز هم قدیمی تر ها کمی امیدوار کننده هستند، ولی امروزی ها زیر صفر!

  19. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    سلام بر حسین*

  20. میلاد پسندیده می‌گوید:

    با اجازه رئیس و مبصرش و جهت تنویر افکار عمومی تقدیم به چشم انتظار!
    نوشته می شود Cesc
    خوانده می شود Sezs
    اگر قرار بود “سی” آخر کاف تلفظ شود باید می شد کسک فابرگاس!
    همانطور که نوشته می شود Casillas
    اما به جای کاسیاس، کاسیلاس نمی خوانیم!

  21. ن.نادری می‌گوید:

    حالم از این فوتبال بهم می خورد ولی به خاطر مارادونا تحمل می کنم

  22. سایه/روشن می‌گوید:

    چه قدر حرفه ای تحلیل کردین، فوتبال رو. هر کس شما رو نشناسه فکر میکنه هر روز یا توی زمین هستین و یا فقط پیگیر مسائل مسابقات لیگ های ایران و اروپا! یه جور عادل دیگه! البته خیلی بهتر از اون، چون هوش سیاسی که نداره. به قول جناب “چشم انتظار” از برد استقلال بیشتر بهمون چسبید. مخصوصا من که اصلا اهل خوندن مسائل ورزشی نیستم.

  23. چشم انتظار می‌گوید:

    ببخشید اگه میشه اینو تایید کنین
    با اجازه ی “سید احمد بزرگوار”
    آقا “میلاد” بابا ای والله. به قول “داداش حسین” با این مضمون: این جدیت و پیگیریتون قابل تحسینه. ولی من فکر می کنم نوع تلفظ هم با هم فرق می کنه مثلا اسپانیولی، فرانسوی، انگلیسی یا حتی آلمانی.
    در هر صورت من که زبان انگلیسیم ضعیفه ولی می دونم داداش حسین دقیقه. راستی بعضی وقت ها مدیران وبلاگ هم همچی بدشون نمیاد، مناسبتی یه کم کامنت بازی کنیم به شرطی که از عرف خارج نشیم!

  24. سلام می‌گوید:

    زیبا بود

  25. سلام می‌گوید:

    یه کم به ورزش های دیگه هم بپردازین

  26. سیداحمد می‌گوید:

    مارادونا
    “زنده باد فلسطین”

    http://www.uploadtak.ir/images/ofjuuwo0ph9xghbjtmlf.png

  27. hadi می‌گوید:

    سلام داداش حسین در صورت امکان یک مصاحبه ی (مفصل) با مایلی کهن انجام بده

  28. قاصدک منتظر می‌گوید:

    (خوب است اگر به فوتبال به عنوان سرگرمی نگاه می کنیم- کاش نکنیم!-)

  29. احساس می‌گوید:

    بسم الله
    فقط اینو میگم:از فوتبالیست هامون متنفرم؛یکی از دوستان امشب گفته بود که فلان فوتبالیست ۱۰۰میلیون به سومالی کمک کرده‏!گفتم فکر کردی ورشکست میشن؟‏!‏‏!اینقد اضافی بردند که میتونن بیشتر از اینا کمک کنند
    بازم جای شکرش باقیه

  30. آیه می‌گوید:

    علییییییییییییییییییییییییی داییییییییییییییییییییییییییییییییییی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.