از “مکه” تا “دکه”

بیداری اسلامی/ “حج” برویم اما “کج” نرویم!
این روزها شماری از دلسوزان -که در نیت خیرشان هیچ شکی نیست- ضمن توجه عموم جامعه به جنایات رژیم آل سعود، سخن از تحریم “تمتع” و یا حداقل تحریم “عمره” می گویند. دلیل شان هم این است که رفتن به حج، پول ریختن در جیب گشاد ملک عبدالله است و کمک به آل سعود در قتل عام شیعیان بی دفاع بحرین. حرف کاملا منطقی و درستی است، اما حج هم چیزی نیست که به این راحتی بشود تعطیل و یا تحریمش کرد. البته هرگز نمی خواهم مثل دیپلمات ها حرف بزنم. حتی معتقدم ما موظفیم به هر نحو که می توانیم به شیعیان بحرین کمک کنیم. همچنان که وظیفه داریم از سنی های ساکن در کرانه باختری دفاع کنیم. با این همه مناسک حج هم در ردیف وظایف، بلکه تکالیف سیاسی-مذهبی بسیار مهم ماست. به جد معتقدم اگر “متولی” حرمت “امام زاده” را نگه نداشت، این دلیل مناسبی برای ترک زیارت نمی شود. هر چند که اصولا آل سعود را فقط به این دلیل که مکه و مدینه در سرزمین عربستان واقع است، متولی مناسک حج نمی دانم. “امیرالحاج” حتما و قطعا “امام زمان” است، اما آیا راهی هست که هم عمره را تحریم و تمتع را تعطیل نکنیم و هم پول زبان بسته و مظلوم کشور خود را در گلوی گلوله های آل سعود نریزیم؟!… گمانم اگر منصفانه و به دور از افراط و تفریط عمل کنیم، این مهم کار ناشدنی ای نیست. می شود “حج” رفت و در عین حال “کج” نرفت. یعنی می شود “لبیک” را فدای “البیک” نکرد؛ هم حج رفت و هم حتی المقدور سودی عاید آل سعود نکرد. باید “حاجی” بود، نه “حاجیست”، بر وزن توریست، که حج، “سنت” است، نه “صنعت”. گذشته از این حرفها، چهره به چهره شدن مسلمین از بلاد مختلف و همدردی و همدلی و هم سخنی با ایشان، اتفاق بسیار مبارکی است که بهترین جای اجرای آن، مناسک حج است. این روزها لازم است که مسلمین پای حرفها و درددل های خود بنشینند که حج بهترین فرصت برای تبادل آرا و افکار و باخبر شدن مسلمین از اوضاع همدیگر است. اگر حج را به جای آنکه “بازار” ببینیم، “کارزار” بدانیم، همان به که نه تعطیلش کنیم و نه تحریمش کنیم، اما همین کار نیز اصولا در ید اختیارات ولی فقیه است. ولی فقیه شاید روزی “مصلحت” را اینگونه تشخیص دهد که ضرر یک مناسک و یک مراسم -خواه حج و خواه امر دیگری- از سودش بیشتر است، لیکن تا آن روز به همان اندازه که “کج روی” حرام است، “حج روی” واجب است.
سیاست/ اصلاح طلبان را “تفرقه” زمین زد
اگر دعوای گاه و بی گاه اصولگرایان با هم ناشی از اختلاف سلیقه در امر خدمت رسانی است، می شود تحملش کرد؛ البته به این شرط که این دعوا را حضرات سر سفره مردم نیاورند. با این همه از دوره دوم خرداد و عاقبت مدعیان اصلاح طلبی باید درس گرفت. خوب یادم هست در آن دوره، هر طیف از جبهه بی جبهه دوم خرداد دنبال سهم خویش از قدرت می گشت و آقایان فراموش کرده بودند که در یک کشتی نشسته اند. کشتی اگر در دریا غرق شود، همه با هم هلاک خواهند شد، و دریا بی رحم تر از آن است که بررسی کند و ببیند که فلان جای کشتی را چه کسی سوراخ کرد! القصه امروز هم اصولگرایان بخواهند یا نخواهند در یک کشتی نشسته اند و نباید خیال کنند که مردم ایشان را جزایر جدا افتاده با هم می پندارند. نمره منفی یک طیف از اصولگرایان، معدل کل این جریان را پایین می آورد. اینجاست که همزبانی از تفرقه بهتر است و همدلی از همزبانی. به هر حال اگر من و شما از آخر و عاقبت دوم خرداد درس عبرت نگیریم، مطمئن باشیم که مردم به هیچ کدام مان “چک سفید” نداده اند؛ به هیچ کدام مان. پس لطفا تا فرصت باقی است، “کار” کنیم. “کار” مهمترین اصل جریان اصیل اصولگرایی است.
ولایت فقیه/ با دست فرمان رهبر حرکت کنیم؛ لطفا!
بارها گفته ام و نوشته ام که اصولا حرکت سرباز پشت سر فرمانده، مضحک و خنده دار است. سرباز باید گوش به فرمان فرمانده اش داشته باشد، اما جلوی او و در خط مقدم نبرد بجنگد، تا تیری اگر هست، به جای فرمانده، به سرباز بگیرد و این معنای درست ولایت پذیری، جانبازی و ایثار است. قطعا اینکه گفتم با تندروی به معنای افراط و حرکت خارج از مدار انضباط، فرق های اساسی دارد. این روزها اما از آن معدود استثناهاست که لازم است علاوه بر آنکه گوش به امر ولی امر می دهیم، پشت سر ایشان هم حرکت کنیم؛ یعنی با دست فرمان ایشان حرکت کنیم. گمانم مختصر و مفید و سربسته گفتم و شما هم به خوبی منظورم را گرفتید. چرا توضیح بی خود بدهم؟!
مطبوعات/ فرض کنید که…
دوره دوم خرداد را در نظر بگیرید؛ فرض کنید حزب مشارکت که گرداننده اصلی دولت اصلاحات بود، در کنار آن همه روزنامه زنجیره ای، روزنامه ای در می آورد که تیتر یکش درباره محرومین جامعه و بحث عدالت بود. سرمقاله اش در باب لزوم تولی و تبری. مابقی مطالبش هم درباره ولایت فقیه و آمریکا ستیزی و مردم دوستی و مطالبه کار از قوای مسئول و عشق به خدمت رسانی و دفاع از اسلام ناب و پاسداری از خون شهدا و حفاظت از سپاه و بسیج و… آیا از تعجب، چه می کردید؟!… این روزها روی دکه روزنامه ای می بینم که بیشتر به مواضع دولت دوم خرداد شباهت دارد تا آرمان های دولت سوم تیر. نام این روزنامه را بی خیال! مرامش را بچسب که کاملا دوم خردادی، یعنی “زرد” است! این روزنامه دلیل موجه دیگری است برای آنکه قبول کنیم و باور کنیم، کنه های به درخت چسبیده، لزوما خیر درخت را نمی خواهند. خیلی سربسته گفتم؛ نه؟!
روزنامه جوان/ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰

این نوشته در یمین ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. میلاد پسندیده می‌گوید:

    چه راهکار جالبی درباره حج رفتن و کج نرفتن دادید… بییییییییییییییست!

  2. عطشان می‌گوید:

    سلام
    ۱۰ اردیبهشت سالگرد شهید بزرگوار اکبر قدیانی را به شما تبریک وتسلیت عرض می کنم

    http://javanblog.com/uploads/a/11042920636.jpg

  3. فدایی رهبر می‌گوید:

    این روزنامه دلیل موجه دیگری است برای آنکه قبول کنیم و باور کنیم، کنه های به درخت چسبیده، لزوما خیر درخت را نمی خواهند. خیلی سربسته گفتم؛ نه؟!

    دمت گرم و حق. خیلی باحال این پست. خیلی حال کردم.

  4. وصال ماه می‌گوید:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    یارب الحسین،بحق الحسین ،اشف صدر الحسین،بظهورالحجة
    پاک ترین سلوک
    بهترین حرکات نماز ، وبهترین سکنات روزه است . بالاترین نیکی صدقه و پاک ترین سلوک ، صبر، و باطل ترین سعی ، ریا است . ونفس از بدن خلاصی نمیابد ، به حال منتقل نمیگردد ، مادامی که متوجه قیل وقال ومناقشه و جدال است.
    پندهای حکیمانه_علامه حسن زاده آملی
    انشا ا. . . که گوش به فرمان باشیم ولی فقیه مان را
    یا زهرا(س)

  5. حوراء می‌گوید:

  6. حوراء می‌گوید:

  7. پرستوی مهاجر می‌گوید:

    سلام به همه ستاره های قطعه ۲۶ از جمله آقای قدیانی
    قطعه ۲۶ چه حال و هوایی پیدا کرده سیاسی، اجتماعی، بهاری، نوای قعطه و سینه زنی و نوحه خوانی، طنز و … بچه هاخسته نباشید. واقعاً آقای قدیانی چه جای با صفایی است این قطعه ۲۶ . معلومه که یک نفر با انرژی و همت بالا و عاشق، برای این قعطه زحمت می کشد. طیبکم الله انفسکم.
    آخرین لحظات قبل از غروب جمعه آنجا که خورشید به سرخی می گراید لحظه عجابت دعاست و لحظه ای است که خانم حضرت زهرا(س) همیشه دعا می کردند. التماس دعا

  8. سلاله 9 دی می‌گوید:

    تا قبل از خواندن این متن، دلم می خواست برای این که حال این آل سعود را بگیریم حداقل عمره را تحریم کنیم اما نظرم با خواندن متن تان تغییر کرد.این چیزی که شما می گویید مهم تر است.
    «حج بهترین فرصت برای تبادل آرا و افکار و باخبر شدن مسلمین از اوضاع همدیگر است.» پس حج برویم و کج نرویم.
    «می شود هم حج رفت و هم حتی المقدور سودی عاید آل سعود نکرد.»
    فکر کنم البته یک کم شاید سخت باشد اجرایی کردنش یعنی اول باید حجاج را آگاه کرد که چه کنند و چه نکنند که پولشان نرود در جیب آل سعود.

    “جبهه بی جبهه دوم خرداد” عجب تعبیر جالبی و چه تیتری از “مکه” تا “دکه”

  9. سلاله 9 دی می‌گوید:

    «این روزها اما از آن معدود استثناهاست که لازم است علاوه بر آنکه گوش به امر ولی امر می دهیم، پشت سر ایشان هم حرکت کنیم؛ یعنی با دست فرمان ایشان حرکت کنیم. »
    نوشته هایتان بینش می دهد به ستاره ها،حتی سه نقطه کردن و حذف کامنت ها هم همین طور.بینش می دهد به همان کسی که کامنت را گذاشته.

    ما که مدت هاست می دانیم کنه های به درخت چسبیده، خیر درخت را نمی خواهند.خدا کند آنانی که باید بدانند متوجه شوند.

  10. دارا می‌گوید:

    سلام حسین
    اولین بار است که به قطعه ات سر میزنم
    دستت درد نکنه بسیار خوب بود و لذت وافری بردم
    یه انتقاد کوچیک
    پس زمینه قطعه خیلی چشمامو آزار میده به خاطر بافت خاصش، فقط جابیت مطالب منو کشاند وگرنه….
    اگه ممکنه بی زحمت یه پس زمینه بهشتی بنداز مثل همین قطعه
    ممنونتم

  11. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    سلام بر حسین*

  12. سیداحمد می‌گوید:

    سلام داداش حسین؛
    ارادتمندم.

    این مطالب روزنامه جوان که در هر بخشش به بهترین نحو ممکن به اتفاقات مهم روز اشاره می کنید فوق العاده دلچسب است.

    اشاره به حج روی و عدم کج روی عالی بود؛
    سیاست و ولایت فقیه هم آموزنده بود.

    مطبوعات هم خیلی به جا بود؛
    “این روزنامه دلیل موجه دیگری است برای آنکه قبول کنیم و باور کنیم، کنه های به درخت چسبیده، لزوما خیر درخت را نمی خواهند. خیلی سربسته گفتم؛ نه؟!”

    فدات شم، خیلی سربسته گفتی!
    و اما تذکری به دوستان محترم:
    این که می بینید بعضی از کامنت های تان نقطه چین می شود، دلیلش این است: هنوز مصلحت نیست بعضی چیزها در قطعه ۲۶ عیان شود؛ به امر ولی امر که به تمام ما هم رسیده است، باید خویشتن دار باشیم و صبر و حوصله کنیم و حرف اضافه نزنیم. خیلی چیزها را حتی خیلی سروده ها را شاید بشود پیامک کرد، اما در قطعه ۲۶ فعلا نمی شود کامنت کرد. لطفا همکاری کنید.

  13. سلام.راهکار همین است وبس

  14. سلام.مطلبی رو در وبلاگ نوشتم؛گفتم اینجا هم بگذارم(پیشاپیش از غلطهای نگارشی واملایی غذر می خواهم):

    نمی دانید یا خود را به نفهمی زده اید؟
    …………………………..
    تا عمروعاص انگشتری را به انگشت نیاداخت،معنای قرآن های سر نیزه را نفهمیدند.تا علی(ع) در محراب ضربت نخورد،نفهمیدند علی نماز می خواند! (علی را می گویم ها)تا زینب لب به شکوه نگشود،کوفیان نفهمیدند معنای جفایشان را و….بالاخره تا اسیر حمله گاز انبری بنی صدر نشدیم نشناختیم نفوذی را و تا دست امریکا واسرائیل از آستین جامه سبز بیرون نیامد وتا BBCوVOA تریبون میر بی حسین نشد، نفهمیدیم معنای نفاق را و افسوس که پهلوی فاطمه(س) در دفاع از ولایت شکست و هنوز نفهمیدیم معنای ولایت را…

    هنوز نفهمیدیم،که شرط، همراهی علی در بدر نیست؛نهروان در پیشروست و هنوز نفهمیدیم معنای عشق سید حسن نصرالله را.آی جماعت… پوستر سید علی تا التحریرمصر رفت و من با “نود”به خواب رفتم…آن جوان بحرینی معجزه ولایت را فهمید ومن هنوز مرده تروکاژِ فیلمِ هالیوودیِ ماسون نشانِ دیشب، که با چیپس آی چسبید!

    ایهاالناس… نمی دانید قبل ازاینکه خبرگان بر سید علی نظارت داشته باشد،مهدی فاطمه(عج)ناظر است بر مولای ما…نمی دانید که عهد بین آفتاب و مهتاب را خدا در آسمانها بسته است؟ نمی دانید” سید” ما “خراسانی” است؟ نمی دانید یا خود را به نفهمی زده اید؟

    ***

    هنوز صدایت تازه تازه است اوس عبدالحسین؛آنلاین آنلاین …صدایت در این وبلاگ آنلاین است،که لرزه بیفکند بر تن غیرآنلاین ها…

  15. مهدی می‌گوید:

    سلام
    این حرف شما را در مورد حج قبول ندارم چرا که این حج رفتن و کج نرفتن امروزه مصداقی ندارد پس چرا تحریم نشود از سمت خود مردم ؟
    چه کسی حج می رود با این نیت ؟ و اصلا چند درصد این مسافران زبان بلدند؟

    راستی مگر امام حج را تحریم نکرد ؟
    و با اصرار آقایان که ما با رفتنمان ترویج فرهنگ تشیع می کنیم و غیره مجبور شد به اجازه دادن .و حال وضع حج را ببنید ….
    موفق باشید
    یاعلی

    حج را باید مثل آن سردار شهید( که از فرمانده هان لشکر ۴۱ کرمان بود) ، رفت که آنقدر فعالیت کرد و شعار داد ، دستگیر شد و با اولین پرواز برگرداندند او را به ایران .

  16. سیداحمد می‌گوید:

    یه پیام “بی زرگانی”

    ساعت ۲۳:۵۰
    تعداد افراد آنلاین: ۳۵ نفر

    ماشالله حزب الله

  17. چشم انتظار می‌گوید:

    چه اتفاق جالبی ۱۰ اردیبهشت سالگرد عروج خونین بابااکبرعزیز ، مدفون درقطعه ی مقدس ۲۶ و ۱۵ اردیبهشت سالروزشهادت شهید محسن وزوایی بازهم مدفون درقطعه ی مقدس ۲۶ که مراسمی هم دراین رابطه برگزاراست . ارواح مطهرجمیع شهدابخصوص شهدای قطعه مقس ۲۶ صلوات .

  18. سجاد می‌گوید:

    سلام
    درسته داداشی, درسته.
    این روزها متاسفانه بیشتر مردم بدون ساک به حج میرن اما با ۳ تا ساک به چه بزرگی پر از چی! بر میگردن. شاید بهتر باشه اول از اینجا مردم رو توجیه کنند که چرا نباید اینقدر پول توی جیب عبد شیطان بریزن.

    یا علی مدد.

  19. قاصدک منتظر می‌گوید:

    (می شود “حج” رفت ودر عین حال “کج” نرفت.یعنی میشود “لبیک” را فدای”البیک” نکرد,باید “حاجی”بود, نه “حاجیست”, بر وزن “توریست”.
    همزبانی از تفرقه بهتر است و همدلی از همزبانی.
    این روزها اما از ان معدود استثناهاست که لازم است علاوه بر انکه گوش به امر ولی امر می دهیم,پشت سر ایشان هم حرکت می کنیم.
    این روزنامه [روزنامه ای روی دکه روزنامه فروشی ها که مرامش کاملا دوم خردادی “زرد”]دلیل موجه دیگری است که قبول کنیم و باور کنیم,کنه های به درخت چسبیده,لزوما خیر درخت را نمی خواهند.)

  20. چشم انتظار می‌گوید:

    همیشه متفاوت می نویسی وفکرمی کنی داداش عزیز…
    وهمین مساله است که تورواینقدرعزیزوخاص کرده . البته ناگفته نماند ستاره بودن عماربودنت بی ربط بانوشته هایت نیست . خداتو رو برای حضرت ماه حفظ کنه وآقامونو برای دیدارخورشید عالم تاب .

  21. حی علی الجهاد می‌گوید:

    دقیقا سربسته در باز بود!

    ممنون

  22. ف. طباطبائی می‌گوید:

    در هر قسمت خیلی تمیز نکات مد نظرتونو بیان کردید. با اینکه اشاره های کوتاهی دارید ولی مهارتتون باعث میشه خیلی خوب مخاطب متوجه منظورتون بشه.
    بخدا قصد تعارف و تعریف الکی ندارم، ولی خیلی خوب می نویسید.

  23. زهرا می‌گوید:

    با تشکر از شماومقاله ی حج برویم ولی کج نرویم …..خدا خیرتان بدهد که مرا از عذاب وجدان رها کردیدیه عمر بود که در ارزوی سفر به خانه ی خدا بودم وحال که اگر خداوند توفیق دهد در استانه رسیدن به این ارزوی دیرینه ام هستم با دیدن شرایط تلخ مردم بحرین ولشکر کشی ال سعود به انجا دچار تردید ودودلی شده بودم که با خواندن مقالهی شما این تردید در من از بین رفت لطفا برایم وبرای تمام کسانی که عازم چنین سفر روحانی واسمانی هستند دعا کنید تا بتوانیماز فرصت حضور وتشرف در کنار خانه ی خدا استفاده نماییم و به قول شما به حج برویم ولی کج نرویم تا حداقل خون شهدایمان که در سال ۶۶ به دست وهابیون جنایتکار بر زمین حرم امن الهی ریخته شد لگد مال نشود {دایی بزرگوار خودم که دانشجوی دانشگاه امام صادق ع هم بودیکی از شهدای جمعه ی خونین مکه می باشند}

  24. ___ باتومی ها ___ می‌گوید:

    بابا یکی به من توجه کنه
    مردم انقدر نظر فرستادم کسی تایید نکرد

  25. آشنا می‌گوید:

    هوالحق
    سلام داداش جریانتون با قوه قضاییه به کجا کشید؟
    یاعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.