متنی که می خوانید در روزنامه وطن امروز چهارده فروردین ۱۳۹۰ کار شده است: آن از سانس سیاست، این از سکانس سینما. آن از صندوق، این از گیشه. آن از لشکرکشی در کف خیابان، این از قشون کشی هنگام اکران. آن از داغ نفاق، این از ننگ قاچاق. آن از انگ تقلب، این از رنگ دغل. آن از دروغ و توهم، این از بایکوت و تخریب… کاش معاندان جمهوری اسلامی این همه در برابر رای و سلیقه اکثریت در سیاست و سینما، بی تحمل و خشن نبودند. کاش می شد فیلم سینمایی را روی پرده نقره ای نگاه کرد و نه سراپرده ای از سیاست، همراه با آدمهای عقده ای. کاش سالن سینما، دفتر حزب نباشد. کاش می شد بیننده هر فیلمی، خارج از فضای ۲ قطبی، به تحلیل و نقد فیلمی که دیده است، بپردازد. خوبی هایش را بشمرد و بدی هایش را بگوید. کاش بی تابی اصحاب سبز باعث نمی شد برخی خیال کنند “اخراجی های ۳” نماد نظام است و “جدایی نادر از سیمین” فیلم اپوزیسیون. کاش می شد بچه حزب اللهی هایی که به اخراجی های ۳ بیشتر از ۱ و ۲ نقد دارند، نقدشان را به گوش مسعود دهنمکی برسانند و کاش دگراندیشانی که “جدایی…” را علی رغم قصه خوب، بیش از حد غصه دار و سیاه و نابردبار می خوانند، دیدگاه خود را به اصغر فرهادی عرضه کنند… نه! اشتباه نشود؛ من اتفاقا هنر را اصلا جدا از سیاست نمی دانم و نمی خواهم. هنر وسیله ای است برای ابراز عقاید هنرمند که حتما بخشی از این عقاید، سیاسی است. من با این جمله که “چون مسعود دهنمکی متعلق به نیروهای حزب اللهی است، پس حق ندارد فیلم بسازد”، مخالفم. ما که ادعا نداریم در دین همه صاحب نظرند، اما فداییان مکتب هرمنوتیک، کاش سینما را ملک طلق خود نخوانند و مسعود دهنمکی را تحمل کنند. مسعود دهنمکی اگر چه از دل شلمچه و جبهه بیرون آمده است، لیکن سینمایش، چه از حیث مسائل فنی و چه از منظر محتوی، آرمان حزب الله نیست، اگر چه در همین چهارچوب تعریف می شود و چون در همین چهارچوب تعریف می شود، با استقبال بی سابقه مردم روبرو شده است. بچه حزب اللهی ها حق دارند سینمای مسعود دهنمکی را نقد کنند؛ خوبی ها و بدی هایش را گوشزد کنند، برادرانه حرف بزنند و منصف باشند و از یاد نبرند که دهنمکی در سینما تازه اول راه است و “اخراجی های ۳” سومین فیلم سینمایی اوست. هر اندازه که این حق برای قشر متدین و انقلابی جامعه محفوظ است، اهالی نقد و سینما از یک سو، و اپوزیسیون هنری نظام از سوی دیگر، حق بایکوت، تخریب، بنر پاره کردن، تهمت زدن به سلیقه مردم و قاچاق “اخراجی های ۳” را ندارند، چرا که همه این کارها بی اخلاقی است و با بدیهی ترین اصول انسانی ناسازگار است. چه آحاد جامعه به عنوان مردم از فیلم دهنمکی خوش شان بیاید، چه من به عنوان بچه بسیجی نسبت به این فیلم، نقطه نظراتی مثبت و منفی داشته باشم و چه به دنبال قاچاق فیلم “اخراجی های ۳” باشم تا جلوی فروشش را بگیرم… آری! با همه این چون و چراها باید ۲ نکته را معترف بود؛ نخست اینکه سینمای ما به شدت به مسعود دهنمکی بدهکار است و دیگر اینکه اتفاقا با تعریف دگراندیشان از سینما “اخراجی های ۳” فیلم خوبی است. مهم نیست، مسعود دهنمکی بلد است پیپ بکشد یا نه. مهم نیست موهایش تا شانه نمی رسد. مهم نیست اهل فیگور نیست. مهم نیست مثل اهالی هنر دک و پز ندارد. مهم نیست موهایش را بغل شانه می کند. مهم نیست جمع کثیری از بازیگران سینما را به بازی در فیلمی علاقمند کرده که خروجی اش به نفع نظام است. مهم نیست فیلم های او از حیث قصه گویی ضعیف است. مهم نیست من نوعی از کدام زاویه منتقد او هستم. مهم نیست واقعا درد تعهد دارم و یا مرض حسادت. هیچ کدام اینها آن اندازه اهمیت ندارد که اعتراف کنیم سینمای امروز با آن همه دک و پز و موی بلند و سیگار برگ و شلوار لی و پیرهن دکمه باز و ساز و آواز و صد دست آفتابه و لگن، به مسعود دهنمکی، سردبیر سابق نشریات شلمچه و جبهه، به این بچه بسیجی کربلای پنج و کربلای رنج، به این بچه هیاتی از اساس بدهکار است. اگر اخراجی های دهنمکی نبود، سینما و اصحاب سینما تا مرگ کامل فاصله ای نداشتند. اصولا فیلمی که دیده نشود، خوب و بد بودنش حتی اگر مهم باشد، اما بی تاثیر است. خوش مان بیاید و یا بدمان بیاید، مردم با سالن های سینما قهر بودند و دهنمکی با اخراجی ها مردم را دوباره به سالن های سینما کشاند. آن پیرمردی که در گوشه سینما بوفه دارد، آن کتاب فروش خیابان انقلاب که “چپ” است، آن آبمیوه فروش و آن صاحب کافه و اغذیه خوب می دانند که من چه دارم می گویم. این جماعت به چیزی که گفتم، معترف اند که اخراجی ها چرخ اقتصاد سینما را دوباره چرخاند. با این همه چرا ارباب سینما و اصحاب اپوزیسیون این همه با اخراجی ها نامهربان اند؟… اینجاست که باید از نقد سینمایی، به تحلیل سیاسی پرداخت و به جای لنز از بنز سخن گفت. به همان دلیل که در میدان سیاست، احمدی نژاد برای ارباب قدرت و اصحاب ثروت، وصله ای نچسب بود، دهنمکی هم گویی با دوربینی که روی دوش خود گذاشته است، وارد منطقه ممنوعه شده. اگر در سیاست، آقازاده ها خود را متولی می دانند، سینما هم برای عده ای حکم دکان را دارد و خوش شان نمی آید یکی خارج از حلقه تنگ و تاریک محفل شبانه خودشان -آن هم کی؟… مسعود دهنمکی!- بیاید و کاسبی شان را خراب کند. اخراجی ها اگر هجو باشد، هجوآمیزتر از سینمای عشق های مثلثی نیست. اگر جلف باشد، لوس تر از فیلم های زرد نیست. اگر هتاکانه باشد، توهین آمیزتر از فیلم “فرزند صبح” نیست… و اما اخراجی ها در سینمایی که اصحابش مدام دم از مردم و گیشه و سلیقه مخاطب و مخاطب محوری می زنند، حتما فیلم فاخری است. اگر تعریف سینما چرخیدن بر اساس ذائقه مردم و کسب رضایت توده ها باشد، اخراجی ها بی رقیب است. اگر سینمای خوب، بنا به ادعای روشنفکران، سینمایی درآمدزاست، دهنمکی بهترین کارگردان سینمای ماست… ولی چون مسعود، نه فقط روشنفکر نیست، که روشنفکری را ناسزا می داند، باید فیلمش قاچاق شود. باید بنر فیلمش پاره شود. باید تحریم شود. باید به مردم گفت: این فیلم را نبینید. باید به او فاشیست گفت. باید تخریبش کرد… و اگر با همه این کارها باز هم “اخراجی های ۳” فروش خوبی داشت، باید باز هم ادعای تقلب را مطرح کرد و اینکه عده ای را از شهرستان ها با اتوبوس به سینماهای تهران می آورند و…! بگذریم که دیروز یکی از سایت های اینترنتی منتسب به روشنفکران نوشته بود: “کسانی که “جدایی…” را رفته اند و دیده اند، از اقشار تاثیرگذار جامعه هستند و پولی که بابت بلیط می دهند، تا نخورده است”!… با این همه علاقه من به مسعود دهنمکی -و نه اخراجی ها!- دلیل نمی شود دیدن فیلم اصغر فرهادی را بر دیگران حرام کنم و تحریم کنم و تخریب کنم و پاره کنم و فحش بدهم و قاچاق کنم و… طرفه حکایتی است: اصغر فرهادی در لایه های پنهانی فیلمش که خود هم تلویحا به آن اشاره کرده، قائل به “نسبیت اخلاق” است، اما در مصاحبه با ویژه نامه های نوروزی، آنجا که به بازتاب فیلمش میان تماشاگران اشاره می کند، معترف است که بیننده پیام فیلم را نگرفته و در همه جا حتی اکران خارج از ایران، دروغ را در هر صورتی بد می داند و اخلاق را نسبی نمی خواند… باورم هست: نه “جدایی…” آنقدر که بالاترین و فیس بوک ادعا می کند، ضد نظام است و نه “اخراجی های ۳” سینمای موعود انقلاب اسلامی. اپوزیسیون اما با این ادعا، هم به مسعود دهنمکی خدمت کرد و هم به اصغر فرهادی، خیانت. حالا باید به حضرات اپوزیسیون گفت: به جای گفتمان اکثریت-اقلیت بروید برای زندگی تان سناریو بنویسید!
یسار
گلریزان «قطعه ۲۶» صرف نظر از جمله خوبان عالم، آقای هاشمی، کلا یک چیز دیگری است. ایشان مدام می گوید؛ «فعلا سکوت کرده ام و قصد مصاحبه ندارم و بهتر است حرف نزنم و ناگفته های زیادی دارم و چه و چه» اما نشد این آخر سالی، یک ویژه نامه بخرم، گفت و گویی چند صفحه ای با ایشان نبینم توش! می بینی فلان مجله تخصصی حوزه آشپزی هم رفته و با آقای هاشمی، ولو درباره کشک بادمجان، مصاحبه کرده این هوا. القصه! توی یکی از این هزار گفت و گو، آقای هاشمی گفته: «فرزندان من هنوز هم از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند. ما حتی یک خانه برای خودمان نداریم و همگی مستاجر هستیم». نگارنده نظر به اوضاع وخیم خاندان هاشمی، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان برای این خانواده نیازمند کنار می گذارم.(به خدا بیشتر از این نمی توانم!) این مبلغ را به استادم آقای حسین صفار هرندی خواهم داد و از ایشان خواهم خواست که در اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت، پول مذکور را به آقای هاشمی بدهند، طوری که شان ایشان هم حفظ شود! یعنی که توی پاکت!! همین جا از اعضای محترم حقیقی و حقوقی مجمع تشخیص می خواهم که کمک به آقای هاشمی را فراموش نکنند. افضل اعمال، همین چیزهاست. نیز از دوستان خوبم در وبلاگ «قطعه ۲۶» می خواهم هر یک به سهم خود، در این گلریزان سهیم شوند و خاندان اشراف را از نگرانی در بیاورند!! لطفا در کامنت ها، عددی که از عهده تان برمی آید، قید کنید که گفته اند: «قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود». خلاصه که اگر شما با شکم سیر بخوابید، اما آقای هاشمی و خاندان ایشان گرسنه باشند، شبهه وارد است در اسلام تان. از ما گفتن بود! به همین منظور، شماره حساب ۲۶۲۶۲۶۲۶ بانک ملی شعبه اشکان دژاگه(!) اعلام می شود. هم اکنون نیازمند یاری قهوه ای تان هستیم!!
(۸۰ دیدگاه)
- بایگانی: یسارمن یک جانباز اعصاب و روانم… من یک جانباز اعصاب و روانم یا همان طور که بعضی ها می گویند؛ «موجی». «موج جنگ» یک جور مرا گرفت، «موج جبهه» یک جور. موج جنگ، سال های سال است که اعصاب و روانم را به هم ریخته، اما موج جبهه… موج جبهه… امان از موج جبهه! گاهی که موج جبهه، مرا می گیرد، دلم پر می کشد جاده اهواز – خرمشهر. گاهی که موج جنگ، مرا می گیرد، از خانه و طبیب خانه، در می روم سمت خیابان. داد می زنم، فریاد می زنم، عربده می کشم و آنقدر درد می کشم، تا دیگر، حتی برای درد کشیدن نایی نداشته باشم! من اما از شکم مادرم، موجی به دنیا نیامده ام. سالم بود اعصاب و روانم. گاهی مردم، طوری مرا نگاه می کنند که انگار، مادرزاد، موجی بوده ام! گاهی مردم، حتی به من موجی هم نمی گویند. رسما می گویند؛ دیوانه! در وصفم می گویند؛ فلانی یک تخته عقلش کم است! مسخره ام می کنند و با دست، مرا نشان همدیگر می دهند! آری! حق با مردم است؛ من دیوانه ام! یک دیوانه خطرناک زنجیری که خدا نکند موج جنگ، بگیرد مرا! یا دست خودم کار می دهم، یا دست زن و بچه ام! یک بار که خیلی موجی شدم، زدم و شیشه تلویزیون را شکستم! یک بار اما از این هم بیشتر، موجی شدم و وقتی آقای خاتمی، زمان ریاست جمهوری اش، آمده بود آسایشگاه، دیدن ما، به ایشان گفتم: می شود این انگشتر قشنگ فیروزه ای تان را به من بدهید؟! ایشان بحث را عوض کرد و انگشترش را نداد که نداد! یعنی من با این همه موج، اندازه یک انگشتر هم نمی ارزم؟! شهدا البته ببخشند مرا! اگر آن لحظه موجی نمی شدم، خودم را کوچک نمی کردم پیش این و آن! دست خودم نبود؛ موج جنگ، مرا گرفت و خیال کردم، جز «علی» کس دیگری هم پیدا می شود که «نگین پادشاهی، دهد از کرم گدا را»!! یا جز «سیدعلی» کس دیگری هم پیدا می شود که خودش چفیه قشنگش را روی دوش من جانباز اعصاب و روان بگذارد و در گوشم بگوید؛ من از شما عطر بهشت، استشمام می کنم. البته که من گدایی هم کرده ام! آدم موجی، هم گدایی می کند و هم پادشاهی! دست خودش نیست؛ دست موجش است! بستگی دارد که موج، کدام طرف بکشدش! کاش موج، جوانمردی کند و مرا بکشاند طرف مرگ. بنیاد شهید هم «شهید» حسابم نکرد، نکرد! حتی حاضرم «منافق» حسابم کنند، اما بروم از این دنیا! راستش دیگر خسته شده ام از این زندگی. زندگی نیست که من دارم می کنم! مرگ، پیش این زندگی، پادشاهی است. شما تا به حال موجی بوده اید؟! شما تا به حال موجی شده اید؟! تحمل یک ثانیه اش را ندارید، و الا مرا متهم نمی کردید به کفرگویی. من وقتی موجی می شوم، اعصابم بر تک تک سلول های بدنم، طغیان می کند. دست و زبانم که هیچ، حتی اختیار ادرارم را هم ندارم. بیچاره زنم! بیچاره بچه ام! بیچاره خودم! یک بار موج، مرا گرفت. چهارشنبه سوری بود. خیال کردم آتش اراذل، آتش بعثی هاست. از رویش رد شدم، اما هر چه «حاج احمد» را صدا زدم، جوابم را نداد! احمد، احمد، احمد! کجایی حاج احمد؟! کجایی حاج احمد؟! کجایی حاج احمد؟! من مثلا نیروی تحت امر تو بودم ها! تو که بی معرفت نبودی! تو که هوای بسیجی ها را داشتی! حاج احمد! یادت هست توی «الی بیت المقدس» در حالی که فقط ۳ روز تا فتح خرمشهر باقی مانده بود، چگونه موج، در جبهه شلمچه مرا گرفت؟! لاکردار، همه بدنم شروع کرد لرزیدن. گیر کرده بودم میان بهشت و جهنم. لابد سعادت شهادت نداشتم. نداشتم دیگر! سعادت من، همین «بیمارستان نیایش» است در سعادت آباد! سعادت آباد مرا نگاه کن، سعادت آباد شهدا را!! «اوج» آنها را ببین، «موج» مرا ببین! «عروج» آنها را ببین، «جنون» مرا ببین! گاهی که موجی می شوم، توهم برم می دارد و خیال می کنم به شهادت رسیده ام! خودم برای خودم فاتحه می خوانم و خودم به مناسبت شهادت خودم اشک می ریزم! گاهی که در انتخابات شرکت می کنم، صدا و سیما اصلا مرا نشان نمی دهد، چرا که لابد رای من، مشت محکمی بر دهان هیچ استکباری نیست!! جانبازی اگر به درصد باشد، بارها و بارها از مرز صددرصد گذشته ام، اما هیچ وقت به شهادت نرسیده ام! بعضی از مردم، لطف می کنند و به من می گویند؛ «شهید زنده»، اما کدام شهید، این همه درد می کشد که من؟! و کدام یک از این القاب، ذره ای از درد مرا کم می کند؟! هر نفسی که من می کشم، «ممد حیات» نیست؛ دردم را تمدید می کند. عده ای وقتی درد دارند، فریاد می کشند، من اما، وقتی فریاد دارم، درد می کشم! درد می کشم و درون خودم می ریزم این همه درد را. حجم این همه درد، وقتی بالا می زند، تازه آغاز موج گرفتگی من است، چرا که دیگر دل، گنجایش این همه درد، و جگر، کشش این همه سوز را ندارد. مثل نارنجکی می مانم که وقت انفجارش فرا رسیده! اصلا مرا بگو که دارم دردم را برای شما تشریح می کنم! درد من اگر نوشتنی بود، تا الان درمان شده بود! درد من، نخاع قطع شده نیست، بی دستی و بی پایی نیست، نشستن روی ویلچر نیست؛ یک درد نامرئی است که فقط خودم می بینم و فقط خودم می دانم و فقط خودم باید تحمل کنم. این نسخه، فقط و فقط برای من و چند تایی دیگر پیچیده شده است. ما خیلی زیاد نیستیم، اما هستیم! آدمیم! نفس می کشیم! ما از دنیای شما، چیز زیادی نمی خواهیم. ما از دنیای شما، جای زیادی نمی خواهیم. ما گونه نادری هستیم از همان نسل که در شناسنامه شان دست بردند تا سن شان به جهاد قد دهد. آن روز که عازم جبهه شدیم، تفنگ، از قد ما بلندتر بود. جوانی ما در جنگ گذشت. زندگی ما در جنگ گذشت. عمر ما در جنگ گذشت. عمر ما در جبهه جا ماند. زندگی ما در جبهه جا ماند. «جنوب» بخشی از خاطرات ما نیست؛ همه هستی ماست. بعد از جنگ، زندگی ما زیادی بود. بعد از جنگ، چرا شعار بدهم؟! زندگی بر ما سخت گذشت. بعد از جنگ، این زندگی بود که بدتر از بعثی ها، داشت با ما می جنگید. هنوز هم زندگی با ما سر جنگ دارد و روزگار با ما سر ناسازگاری. تو باید موجی باشی، تا درد یک جانباز اعصاب و روان را بدانی. من اما رسما موجی ام. حق با مردم است. کاش اما مردم، بفهمند ما را. کاش درک مان کنند. «ما زنده به آنیم که آرام نگیریم، موجیم که آسودگی ما عدم ماست». ما را که فقط موج جنگ نمی گیرد! گاه هست که ما جانبازان اعصاب و روان را موج جبهه می گیرد! من عاشق موج جبهه ام، و وقتی جبهه ای، موجی می شوم، شانه هایم می لرزد از شدت اشک. می روم و آلبوم جبهه را نگاه می کنم و آه می کشم و برای خودم صفا می کنم و خاطره هایم را مرور می کنم و با شهدا نجوا می کنم و دعوای شان می کنم و بی معرفت صدای شان می زنم و… اما آنها، همچنان از توی عکس، می خندند به من! دوست دارم خنده شان را! برق نگاه شان را! بغل شان می کنم و پشت سرشان نماز می خوانم و خودم را در عکس، نشان شان می دهم و این یکی خودم را، مخفی می کنم از نگاه شان! مزه «قائم با شک» با شهدا را به یقین، فقط ما موجی ها می فهمیم!! به هر حال، موجی بودن هم برای خودش محسناتی دارد! جانباز اعصاب و روان، زبان شهدا را می فهمد! ما پشت در بهشت نشسته ایم! هر روز و هر شب، صدای شهدا به گوش ما می رسد! گاهی حتی ما را دعوت می کنند داخل بهشت! شرط است که «موج جبهه» را قشنگ بگیریم! یا «موج جنگ» ما را قشنگ بگیرد! شهدا اما به ما «موجی» نمی گویند. ما را «دیوانه» نمی خوانند. به ما حتی «جانباز اعصاب و روان» هم نمی گویند! شهدا برای ما شخصیت قائل اند! شهدا حتی به حال ما غبطه می خورند! فقط این نیست که ما به حال شهدا، حسودی کنیم!! قصه مهربانی ما و شهدا، یک سر نیست. «چه خوش بی مهربونی هر دو سر بی، که یک سر، مهربونی درد سر بی؛ اگر مجنون دل شوریده ای داشت، دل لیلی، از او شوریده تر بی». آری! گاهی شهدا به ما غبطه می خورند، چرا که در پرونده اعمال ما، سابقه جنگ، در روزگار بعد از جنگ، از سابقه جنگ، در روزگار جنگ، بیشتر است. نمی دانم؛ فهمیدید چه گفتم یا نه؟! بگذار واضح تر بگویم؛ دیشب دم در بهشت، شهیدی را دیدم که به من گفت: هر نفسی که توی دنیا، با خس خس سینه ات می کشی، یک قدم، تو را به «سیدالشهدا» نزدیک تر می کند. بجنب که تا آغوش ارباب بی کفن، فقط چند گام دیگر فاصله داری!
¤¤¤ ¤¤¤ ¤¤¤
رفیق! زیر تابوتم، «سلام بر حسین» یادت نرودها…
(۴۴ دیدگاه)
- بایگانی: یسارحجاب مهم تر است یا انتخابات؟! نمی دانم این نقد به جمهوری اسلامی، به ویژه رسانه ملی، ایضا سایر رسانه ها، حتی وبلاگ من و شمای بچه حزب اللهی وارد است یا نه، اما نظام، مجرم هم نباشد، لااقل از نظر بعضی ها و با نیت های مختلف و بعضا مخالف، متهم است به استفاده ابزاری از جماعتی که بدحجاب می خواندش و با «گشت ارشاد» می گیردش! یعنی همه ما تقریبا متهمیم؛ ایام انتخابات، رای دادن این افراد را دال بر تنوع افکار و تعاطی سلایق و نشانه جذب حداکثری حساب می کنیم، در رسانه مان خیلی واضح، نشان شان می دهیم، گفت و گوی شان را بی هیچ سانسور تصویری، پخش می کنیم، به شکل کاملا تابلو؛ ذوق مرگ شده هم پخش می کنیم، لیکن آب انتخابات که از آسیاب افتاد، با گشت ارشاد استقبال می کنیم از ایشان! سخن اینجاست؛ اگر بدحجابی، آنقدر بد است که گشت ارشاد را لازم می کند، پس تبلیغ بدحجابی، حتی موقع رای دادن به انتخابات همین نظام، گیرم حتی هنگام جان دادن برای جمهوری اسلامی، چه ضرورتی دارد؟! و اگر بدحجابی، مثل همین ایام انتخابات، آنقدر امر مذمومی نیست و حکایت شتر دیدی، ندیدی است، آیا بهتر نیست گشت ارشاد بالکل جمع شود؟! با طرح این ۲ پرسش، می خواهم سئوالات دیگر خودم را ذیل همین بحث، ادامه دهم. در این متن، نه قصد صدور حکم دارم، نه نیتی برای تضعیف حماسه ملی ۱۲ اسفند که ما خود در شمار حماسه خوانانیم. این نوشته فقط در حکم «طرح مسئله» است و البته کتمان نمی کنم در بطن خود، دغدغه حجاب دارد و ایضا نقد نگاه غیر فرهنگی، شل و ول، رها، بی بند و بار، ناراست و نادرست حکومت و دولت به معضل بدحجابی.
۱: آیا می توان از گشت ارشاد و ترویج البته شاید ناخواسته بدحجابی به بهانه امر مقدس انتخابات، هم زمان با هم دفاع کرد؟!
۲: آیا این ۲ مقوله با هم قابل جمع اند یا غیر قابل جمع؟!
۳: آیا طرح این سئوالات، در مقطع کنونی، تضعیف حماسه ملی یوم الله ۱۲ اسفند است؟!
۴: آیا می توان به بهانه امر مقدسی مثل انتخابات، واجبی چون حجاب را برای مدتی بی خیال شد؟!
۵: معنی روشن اوجب واجبات بودن حفظ نظام، دقیقا یعنی چه؟!
۶: آیا نشان دادن یک بدحجاب در حین شرکت در انتخابات، ترویج خواسته یا ناخواسته بدحجابی محسوب می شود یا نه؟!
۷: آیا نشان دادن یک بدحجاب در حین شرکت در انتخابات، بهترین تبلیغ برای بدحجابی حساب می شود یا نه؟!
۸: آیا همین مسئله برای بانوانی که با حجاب کامل، -نه لزوما حجاب برتر- در انتخابات شرکت می کنند، در حکم تبلیغ حجاب است یا نه؟!
۹: در صورت مثبت بودن جواب، کدام تبلیغ، موثرتر است در اینجا؟! بدحجابی یا حجاب؟!
۱۰: اصلا این مسئله به مقوله تبلیغ، ربط دارد یا خیر؟!
۱۱: آیا گیر دادن به بدحجابی از نوع گشت ارشادی، در وقت خودش لازم، و تبلیغ اینکه در انتخابات جمهوری اسلامی، حتی بدحجاب هم می آید و رای می دهد، در وقت مقتضی؛ هر ۲ اقدامی درست است؟!
۱۲: چرا هر ۲ کار با هم درست است؟! چرا هر ۲ کار با هم درست نیست؟!
۱۳: آیا رای دادن افراد بدحجاب، مصداق جذب حداکثری است و برایش باید خیلی خوشحال بود؟!
۱۴: آیا رای دادن افراد بدحجاب، حتی اظهار علاقه شان به جان نثاری در راه رهبر، امری غیر عادی است؟!
۱۵: اگر غیر عادی و خیلی مهم است، درجه مسرت ما از این فتح الفتوح چقدر باید باشد؟! آیا حق خرکیفی برای ما محفوظ است؟!
۱۶: چرا بعضی از ما فکر می کنیم تصویر رای دادن افراد بدحجاب، مشتش محکم تر بر دهان دشمن فرود می آید، تا تصاویر دیگر؟!
۱۷: آیا پیروزی جمهوری اسلامی، یکی هم در کشاندن افراد بدحجاب، پای صندوق آراست، یا این مهم، اصلا ربطی به مبحث پیروزی و شکست ندارد و امری بدیهی است؟!
۱۸: چرا و با کدام دلیل، بعضی از ما، از رای دادن افراد بی حجاب در انتخابات، بیشتر خوشحال می شویم، تا رای دادن مادر ۴ شهید؟!
۱۹: دلیل علاقه ما به استفاده مکرر از تصاویری که مع الاسف ۲ فردای دیگر، با گشت ارشاد می گیریم شان، و شیطان پرست و غرب زده و عامل برهنگی فرهنگی و حتی مخالف با راه رهبر، معرفی شان می کنیم، چیست؟!
۲۰: این افراد، عاقبت از نظر ما، جان نثار جمهوری اسلامی اند یا عامل نظام سلطه؟! یا هر ۲؟!
۲۱: آیا روزی که به ساز ما می رقصند، خوب، و دگر روز، محکوم اند؟!
۲۲: آیا مشکل، کمی تا قسمتی از ناساز بودن، سیاسی بودن، و غیر فرهنگی بودن ساز فرهنگی ما نشات نمی گیرد؟!
۲۳: آیا پیروزی بزرگ تر جمهوری اسلامی، نمی تواند آنجا باشد که به دنیا بگوید؛ معضل بدحجابی را حل کرده ام؟! به جای آنکه علی الدوام در بوق کند رای دادن افراد بدحجاب را؟!
۲۴: میان جمهوری اسلامی و حکومت لائیک ترکیه در همین بحث حجاب، منهای شعار، چه تشابهات و تفاوت هایی دیده می شود؟!
۲۵: این نقاط اشتراک و افتراق در چیست؟!
۲۶: جمهوری اسلامی به عنوان اوجب واجبات، قرار است بماند که چه بشود؟!
۲۷: بر فرض که نگاه رسانه های ما به مقوله رای دادن افراد بدحجاب، ترویج بدحجابی محسوب شود، آیا انتخاباتی حتی با مشارکت ۱۲۰ درصدی(!) نزد خدا چقدر و تا کجا ماجور است، اگر که نقض حکم مسلم خدا در همین انتخابات، مرتب ترویج شود؟!
۲۸: چرا هنگام آپ کردن تصاویر افراد بدحجاب هنگام رای دادن، حتی رسانه های متعهد، می گردند و آن بدحجاب زیباتر و البته با آرایش بیشتر را پیدا می کنند؟!
۲۹: چرا گشت ارشاد دقیقا به همین افراد در خیابان گیر می دهد؟!
۳۰: فرض کنیم اگر در مساجد و مدارس حوزه رای گیری، روی دیوار بزنند که «خواهرم! لطفا حجابت را رعایت کن»، آیا این کار، مصداق بارز امل بودن است؟!
۳۱: آیا فرد بدحجاب، با دیدن این پیام روی دیوار، قهر می کند و دیگر، رای نمی دهد؟!
۳۲: آیا لااقل به صداقت جمهوری اسلامی، -اگر نه کارنابلدی اش!- در امر ترویج حجاب، پی نمی برد؟!
۳۳: اگر مثلا خواهران فعال در امر انتخابات، هنگام اخذ رای افراد بدحجاب، بدحجابی را نهی از منکر کنند، تاثیر این نهی از منکر، بیشتر است یا گشت ارشاد فردای خیابان؟!
۳۴: آیا اصلا چنین نهی از منکری، مصلحت هست؟! یا اینکه درست و به جا و به موقع نیست؟!
۳۵: آیا پذیرش، بلکه استقبال تا حد خرکیفی از رای دادن افراد بدحجاب، به مرور زمان، تبدیل به پذیرش بدحجابی به عنوان یک «هنجار طبیعی» نمی شود؟! و ناخواسته باعث ریشه دار شدن، بلکه نهادینه شدن بدحجابی نمی شود؟!
۳۶: آیا جمهوری اسلامی به بهانه حفظ خودش یا حتی افزایش میزان مشارکت در انتخابات، می تواند به گونه ای عمل کند که ناخواسته مروج نوع خاص و مضحکی از «عرفی گرایی حکومتی» شود؟!
۳۷: واکنش همین ۲ بدحجاب معروف و جوانی که روز رای گیری، کف دست شان را با پرچم ایران، نقاشی کرده بودند و عکس شان را به جز قطعه ۲۶ و کیهان و یالثارات، همه و همه، حتی توی بچه حزب اللهی هم کار کردی، فردا که نظام مقدس ما می رود و با گشت ارشاد، با ایشان برخورد می کند، به جمهوری اسلامی چیست؟! واکنش شان به ما چیست؟!
۳۸: آیا حداقل همین ۲ نفر، دوره بعد هم می آیند رای بدهند؟!
۳۹: آیا ما داریم با بدحجابان بازی می کنیم، یا با بدحجابی مبارزه می کنیم؟!
۴۰: اگر جمهوری اسلامی یا لااقل بخشی از آن، قائل به مبارزه با بدحجابی نیست، آیا جمع کردن چیزی از جنس گشت ارشاد، عاقلانه تر به نظر نمی رسد؟! نمی گویم حجاب را آزاد کند، می گویم حداقل گشت ارشاد را جمع کند!! آیا جمع کردن گشت ارشاد، با این حال و روز، -تاکید می کنم با این حال و روز!- بهتر نیست؟!
۴۱: وقتی بدحجابی، وارد اداره ای دولتی، حتی حکومتی می شود و می بیند که روی دیوار از پذیرش افراد بدحجاب، عذر خواسته شده، اما عملا او را بیش از دیگران تحویل می گیرند، چه قضاوتی درباره تصمیم نظام در مواجهه با معضل بدحجابی می کند؟!
۴۲: اگر همین فرد نگاه کند و متوجه شود که حجاب خانم های مسئول در آن اداره، از حجاب خودش بدتر است، چه؟!
۴۳: فرض کنید املی، احمقی، حالا هر که! اصلا یکی در مایه های من، گیرم فردی از درون خودم! این پیشنهاد را بدهد که روز رای گیری، از رای دادن خانم های بدحجاب، جلوگیری شود و رای دادن منوط به رعایت حجاب گردد؛ آیا این «پیشنهاد بی شرمانه»، اما لااقل صادقانه، مثلا خیلی زشت تر از عدم صداقت رسانه های جمهوری اسلامی در حل معضل بدحجابی است؟! آیا در شرایطی که همه ما انگار فرزندان مطیعی، -در عرصه فرهنگ، نه سیاست!- برای دهکده جهانی مک لوهان شده ایم، صرف وجود چنین شخص املی، با چنین پیشنهادی غنیمت نیست؟! آیا همین که خواب خوش ما را آشفته کند، جدای از منطقی یا غیر منطقی بودن پیشنهادش، قابل احترام نیست؟! آیا این صدا، در گلو خفه نشود، بهتر نیست؟! آیا باشد و طعنه ها را بشنود، بهتر نیست؟! آیا در شرایطی که همه و همه، حتی بچه حزب اللهی ما هم روشنفکر شده و فرق بدحجاب زیبارو با بدحجاب احیانا زشت را هنگام آپ کردن سایت و وبلاگش متوجه می شود، وجود چند تا امل، ضرورت ندارد؟!
۴۴: آیا صداقت، اولین پیش فرض یک کار فرهنگی بلندمدت نیست؟!
۴۵: در صورت وجود شرط فوق الذکر، آیا دیگر، افراد بدحجاب، پای صندوق آرا حاضر نمی شوند؟! آیا افراد بدحجاب، از بی صداقتی و ۲ گانگی تصمیمات فرهنگی نظام، بیشتر ناراحت می شوند، یا زمانی که ببینند جمهوری اسلامی، حتی کوباندن مشت محکم بر دهان دشمن را، بهانه توجیه بدحجابی نمی کند؟! و در امر مبارزه با معضل بدحجابی، اخلاص دارد؟! آیا در صورت عمل به دومی، تکلیف افراد بدحجاب با معضل بدحجابی، یعنی با خودشان، روشن تر از پیش نمی شود؟!
۴۶: از حیث روان شناسانه، آیا خاطره خوش رای دادن، آمیخته با حجاب خوب، -ولو برای دقایقی!- سبب پیوند حجاب و مشارکت در یک امر ملی نمی شود؟!
۴۷: آیا تجمیع صداقت و کار فرهنگی، حتی با چاشنی زمختی قانون و اندکی سخت گیری، اما نه از نوع گشت ارشادی، بیش از مبارزه عجیب و غریب امروز با معضل بدحجابی، جواب نمی دهد؟!
۴۸: اگر از یک جامعه آماری بدحجاب، سئوال شود که از نظر شما، آیا جمهوری اسلامی، اراده ای بر مبارزه درست و واقعی با معضل بدحجابی دارد یا خیر، پاسخ شان چیست؟!
۴۹: اگر روزی، اغلب بانوان شرکت کننده در انتخابات جمهوری اسلامی را خانم های بدحجاب تشکیل دهد، این بیانگر پیروزی جمهوری اسلامی است، یا شکست نظام، لااقل در بحث حجاب؟!
۵۰: انتخابات، چقدر مگر از حجاب مهمتر است؟! آزادی بیان چقدر مگر از حجاب، مهمتر است؟! حقوق بشر، حتی رای بشر، چقدر مگر از حجاب مهمتر است؟!
¤¤¤ ¤¤¤ ¤¤¤
بگذارید این همه سئوال را با پرسش های پیوسته دیگری تمام کنم و تاکید کنم که این نوشته را «طرح مسئله» بدانید و زیاد در پی نظر نگارنده با سوء استفاده از چینش سئوالات نباشید. جمهوری اسلامی با انتخابات ۶۵ درصدی، حتی ۱۲۰ درصدی(!) بیشتر می تواند بر دهان آقای اوباما مشت بکوبد، یا با حجاب صد در صدی؟! آیا جمعه، حکم صریح و البته صحیح خداوند، به نفع کوباندن مشت محکم بر دهان استکبار، تعطیل نبود؟! بود یا نبود؟! آیا فلان بدحجاب، برای آنکه جذب حداکثری رسانه های ما، بیشتر بر دهان استکبار آوار شود، بهتر نبود کلا کشف حجاب می کرد موقع رای دادن؟! آیا میان «گفتار/ گفتمان» جمهوری اسلامی، با «رفتار/ کارکرد» نظام در امر مبارزه با بدحجابی، تناسبی دیده می شود؟! آیا متاسفانه تضاد دیده نمی شود؟! آیا رفتار نظام، بی آنکه خود بخواهد، ترویج قطعی بدحجابی نیست؟! آیا سی و چند سال پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی، موضع گیری فلان پیرزن بدحجاب، علیه اسرائیل، چقدر باید مسرورمان کند؟! یعنی تا حد خرکیفی؟! یا باید کمی تا قسمتی هم ناراحت از جواب این سئوال اساسی باشیم که؛ آیا حجاب زنان ما در روز ۱۲ فروردین ۵۸ موقع رای دادن، بهتر بود یا حجاب زنان ما در روز ۱۲ اسفند ۹۰؟! آیا در زمینه ترویج حجاب و مبارزه صادقانه، کارشناسانه، البته محکم و اصولی و سفت و سخت و بی برو برگرد با بدحجابی، چه بذری کاشته ایم، که الان دنبال برداشت محصول «حجاب برتر» باشیم؟! بر فرض که بدحجابی، معضل اجتماعی، حتی گناه است؛ در این گناه، آیا همه بار معصیت، روی دوش افراد بدحجاب است؟! چقدر از تقصیر، گردن خود جمهوری اسلامی است؟! چند درصدش گردن رسانه های ما؟! نه عزیز! من فقط چند تایی سئوال پرسیدم. من فقط سئوال پرسیدم که انتخابات، چقدر از حجاب مهمتر است؟! چقدر و تا کجا؟!
(۷۷ دیدگاه)
- بایگانی: یساروصیتنامه
روزنامهدیواری حق
روز قدر
ماشاءالله حزبالله
آر. کیو هشتاد و هشت
قطعهی بیست و شش
نه ده
قطعات قطعه
تفحص
آمار قطعهی بیستوشش
اطلاعات
نوشتههای تازه
- «قطار انتظار» در «ایستگاه بهار»
- گلریزان «قطعه ۲۶»
- از «مصطفای بهار» تا «مصطفای یار»
- گفت و گو با مادر مهربانم
- «۹۰» با «مصطفای شهید» چهره شد
- منافق صددرصد؛ رجوی و بنی صدر!
- من یک جانباز اعصاب و روانم…
- بهار امسال، چراغ دوکوهه، با «مصطفای شهید» روشن می شود
- اسد؛ ۱۴۳۳
- تعبیر «تغییر» با کمی تاخیر!
- «بهار» شعبه دیگری ندارد!
- حجاب مهم تر است یا انتخابات؟!
- بزرگتر ما شهادت است!
- گفت وگو با یک پیشی!
- ناله سرگشاده
- اشک شوق
- هرکی که رأی نداده، حق نظر نداره!
- موضوع انشا: انتخابات
- بچه ها! ایست… یه لیست ۲۰!!
- «اصول گرایی» را از «کی روش» یاد بگیریم؛ «اصلاح طلبی» را از «دژاگه»
بسم الله…
سلام
ممنون از نقد خوبتون،حرف دل منو زدید
موفق باشید و امیدوار که: فان حزب الله هم الغالبون
به حضرات اپوزیسیون : ” بروید برای زندگی تان سناریو بنویسید!”
مطلب بسیار خوبی بود، کاملا منصفانه، مثل همیشه.
ممنونم داداش؛
البته مسلما آقایانی که ادعای روشنفکری دارند پاسخی برای این مطلب ندارند!
نکته جالب در این قضیه اینجا بود که حامیان جنبش لجنی تهدید به آتش زدن سینماهائی که “اخراجی های ۳” را اکران کند، کرده بودند!
این هم روشنفکره ما داریم؟؟؟!!!
یه پیام “بی زرگانی”
ساعت۰۰:۳۳
تعداد افراد آنلاین: ۳۶ نفر
ماشالله…
داداش حسین بی همتای بسیجیها فـــــــــــدائی داری…
سلام بر حسین*
سلام علیکم
جناب مبصر اینها قرار بود ۱۳ فروردین هم چمن آتیش بزنن 😀 سینما آتیش زدنشون پیش کش . البته جیگرشون خیلی وقته که آسیب دیده .
واقعا متاسفم که روشنفکر نماها سیاستی بس کثیف رو اتخاذ کردند . البته زیاد بد هم نشد ماهیت کثیفشون بیشتر از پیش نمایان شد .
به کوری چشم همه اونهایی که نمی تونند ببیند فردا بعد از ظهر انشالله با اهل منزل کلهم اجمعین میریم این فیلم رو می بینم . البته روی پرده ی سینما ، نه در خانه
یاعلی
سلام داداش حسین. تیزبینی و موقعیت شناسیه شما همیشه ستودنیه. با این بخش از متنتون کاملا موافقم: (باورم هست: نه “جدایی…” آنقدر که بالاترین و فیس بوک ادعا می کند، ضد نظام است و نه “اخراجی های ۳″ سینمای موعود انقلاب اسلامی. اپوزیسیون اما با این ادعا، هم به مسعود دهنمکی خدمت کرد و هم به اصغر فرهادی، خیانت.)
البته کل مطلب عالی بودها. موفق و مؤید باشید.
با عرض معذرت از داداش و دوستان!
ما که در وحشی بودن این جماعت روشنفکر! شکی نداشتیم، شکر خدا هر روز بیشتر از قبل این صفتشون نمایان میشه!
##########################
داداش حسین یه حرفی تو دلم مونده که البته ارتباط خاصی با این متن نداره، با اجازه میگم، اگه صلاح دونستی تائید بشه و اگر نه که هیچ!
خدا اکبر رفسنجانی را با یاور خدوم و برومندش میرحسن موسوی که خدمات شایسته ای به اسلام و انقلاب و میهن اسلامی مان کردند!!! محشور بفرماید.
الهی آمیـــــــــن
هرچند که من اخراجی های ۱و۲را نرفتم سینما ببینم (البته در منزل از راه شرعی دیدم) ولی این یکی را فردا که کلاس دارم، پس فردا میرم می بینم.
راستی قابل توجه دوستان ناراضی” پاییتخت”تموم شد .”داداش”
ببخشید !ان شاءالله یادم رفت بنویسم.
لؤلؤ (گفت و شنود)
گفت: حاکمان آمریکایی بحرین، نماد میدان «لؤلؤ» را تخریب کرده و از بین برده اند.
گفتم: حق دارند، چون میدان لؤلؤ برای آل خلیفه به لولو تبدیل شده بود.
گفت: وزیر خارجه حکومت آل خلیفه گفته است؛ این میدان یادآور خاطرات تلخی برای مردم بوده است!
گفتم: خاطرات تلخ برای مردم یا دربار آمریکایی آل خلیفه؟!
گفت: البته مردم بحرین هم گفته اند حاکمیت آل خلیفه را به زیر می کشند و به زباله دان تاریخ می اندازند.
گفتم: دانش آموزی برای این که به مدرسه نرود دعا می کرد معلمش بمیرد. وقتی این ماجرا به گوش معلم رسید، او را صدا کرده و گفت؛ دعا کن بابات بمیره، چون اگر معلم بمیرد، یک معلم دیگر جای او را می گیرد اما اگر پدرت بمیرد دیگر کسی نیست که تو را به مدرسه بفرستد.
(کاش می شد فیلم سینمایی را روی پرده نقره ای نگاه کرد و نه سراپرده ای از سیاست,
همراه با ادمهای عقده ای.ای کاش سالن سینما, دفتر حزب نباشد.کاش می شد بیننده هر فیلمی,خارج از فضای ۲قطبی ,به تحلیل ونقد فیلمی که دیده است, بپردازد.)
چقدر جالب. تحریم آنها چقدر هم جواب داد. اخراجیها تا آنجا که اطلاع دارم حدود ۳ برابر بیشتر فروش کرده.راستش فکر می کنم آنها با این تحریم ها و حرفهایشان به شعور مخاطبان توهین می کنند.البته مردم نشان دادند، حرفشان باد هواست. ممنون از نقد خوبتان
برای بخش دوم از کامنت چهارم سید احمد: آمین یا رب العالمین
و برای متن زیبای شما: آفرین
منورالفکر نماهایی که با قاچاق فیلم اخراجیهای ۳ گل طلایی به دروازه خودی را زدند دیگر حرفی برای گفتن نگذاشتند و مشخص شد که قاچاقچیان فرهنگی این مرز و بوم از چه قماشی هستند به خصوص که با قاچاق نشدن قهوه تلخ معلوم شد که چه کسانی شعار مخالف من سر می دهند و چه کسانی با پرهیزکاری به این شعار عمل می کنند.
به شدت موافقم به این میگویندیک نقدمنصفانه وبه جاراستی فردا۱۵فروردینه هاداداش حواستون هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام و خداقوت داش حسین-
بسیار منصفانه و بجا بود این متن تان.
بخصوص “باورم هست: …” آخر قلم تان.
یاحق-
به نظرم ده نمکی در ساخت این فیلم بسیاری از احکام اسلامی را زیر پا گذاشته است که به دلیل برخورد سیاسی با این فیلم بسیاری از بچه های مذهبی نیز به این مساله اعتراضی نمی کنند در ادامه به چند نمونه اشاره می شد.
۱٫ پخش موسیقی های مبتذل با صدای بسیار بلند در این فیلم. به نظر می رسد اگر سوسن خانم یا همه چی آرومه یا هر موسیقی دیگری حرام است برای همه و در همه ی زمان ها حرام است و اینکه این فیلم را ده نمکی ساخته و یا در آن به دنبال بیان برخی از مفاهیم ارزشی است سبب حلال شدن آن نمی شود.
۲٫ درست است که پخش موسیقی وبرخی از جاذبه های بصری فیلم را برای برخی از جوانان جذاب تر می کند و آنان را به سینما می کشاند اما ده نمکی باید تکلیفش را با خودش و خدای خودش روشن کند آیا جذب بیننده به هر قیمتی درست است حتی اگر قیمت آن زیر پا گذاشتن احکام اسلامی باشد.
۳٫ در بسیاری از دیالوگهای این فیلم، بسیاری از خط قرمز های اخلاقی رعایت نشده تا حدی که امکان دیدن آن با اعضای خانواده وجود ندارد .
۴٫ لودگی های بیش از حد در این فیلم برای جذب مخاطب عام سبب شده که آن را از زمره ی فیلم های فاخر خارج کند.
در برخی از فیلم ها مانند برخی از فیلم های حاتمی کیا انسان می داند که پشت هر دیالوگ و هر نمادی که در این فیلم به کاربرده شده یک فکر است فیلم یک داستان منسجم دارد و یک مبنای محوری که بر اساس آن داستان شکل گرفته است اما در فیلم ده نمکی اکثر نمادها و دیالوگ ها منفعل از جامعه است و تفکر عمیقی پشت آن نیست داستان فیلم نیز منسجم نیست و نویسنده به دنبال آن است تا چندین داستان مختلف را در یک داستان بگنجاند که این سبب پراکندگی فیلم نامه می شود.
سلام
اینو یادت رفت بنویسی آقای قدیانی :
یکی دیگه از سایت های متعلق به این فتنه گران (کافه سینما) با افتخار فروش کمی !
بیشتر فیلم جدایی رو به نسبت اخراجی ها در سینما های شمال شهر تهران !! تیتر کرده بود . البته منظورش از سینما های شمال شهر فرهنگ و آزادی بوده! !
آخه اینم مگه رایه که پزش رو می دید؟ در ضمن همه می دونن که سینماها در محدوده ی مرکزی شهر خیلی بیشتره ولی افتخارا این جماعت که دیگه هیچی براشون نمونده هم دیگه نخ نما شده.
البته ما که رفتیم فرهنگ و از همه تیپی واسه دیدن اخراجی ها اومده بودند و عکس العمل همه هم مثل هم بود.
عالی بود
در همین مورد حرف دلی نوشتم که اگر سر بزنید خوشحال می شوم
نازقلمت
این سیداحمدعزیزهم خیلی کلکه همیشه باداداش حسین هماهنگ می کنه که بعدمتن هااولین نفرباشه این یه نوع رانت کامنتیه دیگه البته خداییش مبصری هم کارسختیه که سیداحمدتاحالاخوب ازپسش براومده باریکلا
نظر ابوالقاسم طالبی هم جالب وخواندنی است :
ابوالقاسم طالبی که این روزها مشغول امضای قراردادهای فیلمش در مورد انتخابات۸۸ است، گفت: کسانی که این کار را کردند -با هر عقبه و هر ادعایی، چه خوششان بیاید و چه بدشان بیاید- تروریست فرهنگی هستند و کسانی که به این ترور تشویق کردند و یا مسرورند به آن، بدانند که تروریستها همیشه اسلحهشان به یک سمت نیست. فردا پول بیشتری میگیرند و اقدامشان به سمت دیگری است.
وی تاکید کرد: اگر جو تروریستی شود، آثار آنها هم مورد ترور قرار خواهد گرفت و سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. اساساً این نوع برخورد، سینما را از حیز انتفاع خواهد انداخت. به قول حضرت حافظ: من ارچه در نظر یار خوار شدم/ رقیب نیز چنین محترم نخواهد ماند/ چو پردهدار به شمشیر میزند همه را/ کس مقیم حریم حرم نخواهد ماند
منبع : رجانیوز
سلام علیکم
الوعده وفا .
ما خانوادگی الان از سینما برگشتیم . جدا” به آقای ده نمکی تبریک میگم . این فیلم محشششششششششششششره . هم اشک بود هم لبخند.
به اونهایی که فرصت نکردند این فیلم رو ببینند توصیه میکنم برنامه ریزی کنند و از دیدن این فیلم غافل نشن . من که بسیار زیاد لذت بردم .
فرصت کنم یکبار هم با دوستانم میرم انشالله .
یاعلی
یادم رفت بگم :
آقای قدیانی از شما هم ممنونم که با نوشتن این پست مولد انرژی شدید برای من . از خیلی وقت پیش میخواستم برم این فیلم رو ببینم اما با خوندن این پست دیگه درنگ جایز نبود .
خیلی ممنونم از شما
دیشب نه برای کل کل با “جدایی نادر…” بلکم برای “اخراجی ها” رفتم و “اخراجی ها ۳” رو دیدم.
خندیدم کلی هم گریه کردم.
“جدای نادر…” رو هم انشا الله میرم میبینم برای اینکه اصغر فرهادی رو قبول دارم برای اینکه یه جورایی با این سه گانه ی دروغش حال میکنم با این اخلاقییات نسبیش حال میکنم.
مهم نیست عقیده هر کسی چیه من مخالفم رو زیر سوال نمی برم.
ولی ولی ولی…
معاند رو زیر کفشام له میکنم.
حرف دل من را زدی داداش!
نه ان آنی است که من اخمی کنم لاجرعه لاجرعه!
نه این اینی است که من غوغا کنم بشاشه بشاشه!
البته صحبت شما این بود که باید جدای از جبهه بندی فیلم ها رو دید و معایب و محاسنش رو تشخیص داد…می فهمم ها!
پرمخاطب ترین فیلم سینمایى «اخراجىها» پربیننده ترین سریال تلویزیونى«یوسف پیامبر»پرفروش ترین کتاب«د ا» پرتیراژترین روزنامه«کیهان» پربازدیدترین وبلاگ«قطعه٢۶»و…سبزهاباسرعت نورهم بدوئن حالاحالاهابه گردپاى بسیجیانمىرسن.
مجلس ختم (گفت و شنود)
گفت: پیام تسلیت آقای هاشمی رفسنجانی به مناسبت درگذشت مرحوم حاج میراسماعیل موسوی، با استقبال گسترده و ذوق زدگی گروه ها و جریانات ضد انقلاب روبرو شده است.
گفتم: یعنی چه؟! خب! آن مرحوم شخص مومن و متدینی بود و پیام تسلیت به مناسبت فوت ایشان عیب و اشکالی ندارد که گروه های ضد انقلاب را ذوق زده کند؟!
گفت: ذوق زدگی آنها به خاطر این است که آقای رفسنجانی در این پیام تسلیت، از میرحسین موسوی و زحمات!! او تقدیر و تشکر کرده است! آنهم به طور ویژه!!
گفتم: ولی وطن فروشی و خیانت میرحسین موسوی برای همه ثابت شده است، چرا آقای هاشمی از این مامور نشان دار و ستون پنجم آمریکا و اسرائیل تقدیر کرده است؟!
گفت: چه عرض کنم؟! آقای هاشمی در جریان فتنه ۸۸ هم چندان بی طرف نبود و از میرحسین موسوی و سایر سران فتنه حمایت می کرد.
گفتم: در مجلس ختمی که برای یکی از اهالی محل برپا شده بود، واعظ مراسم به بهانه تقدیر از شخص متوفی، از خودش تعریف و تمجید می کرد، یکی از حاضران که حوصله اش سر رفته بود از جا بلند شد و خطاب به سخنران مراسم گفت؛ بالاخره ما نفهمیدیم که شما فوت کرده اید یا آن مرحوم؟!
—————
خیلی وقت بود گفت و شنود نذاشته بودیم!
درست فرمودید:
نه “جدایی…” آنقدر که بالاترین و فیس بوک ادعا می کند، ضد نظام است و نه “اخراجی های ۳″ سینمای موعود انقلاب اسلامی. اپوزیسیون اما با این ادعا، هم به مسعود دهنمکی خدمت کرد و هم به اصغر فرهادی، خیانت.
موافقم
سلام
من بعضی جاها با نوشته های سایت شما مخالف بودم… بعضی وقتا هم نظر مخالفمو دادم… شما هم نامردی نکردین و منتشرش نکردین! :دی
ولی این عالی بود… به امید فیلم های ارزشی ساخته کارگردانهای انقلابی و دلسوز نظام که با جرات و افتخار بشه از ارزش هنریشون هم دفاع کرد
ایندفعه نظرمو منتشر نکنین …
به دفعه های قبلی یه دونه اضافه می شه :دی
سلام به همه دوستان
کلا عرض کنم خدمت شما که جدایی و نادر رو توی جشنواره دیدم ، فکر می کنم به خاطر سر و صدایی که فیلم ” پایان نامه ” ساخته حامد کلاهداری به پا کرد و آقایون سبزی فروشها از نوع لهیده لجشون در اومد ، اخراجیها هم یکی دو روز آخر چند تا اکران محدود داشت و خودش رو از بخش مسابقه کنار کشید ، مسابقه مهم نیست مهم اینه که پوز آقایون به اصطلاح روشنفکر و کشته مرده هنر هفتم و با دک و پز هنر و هنرمندی ! به زمین مالیده شد و به قول داداش حسین مسعود خان دهنمکی با اخراجیهای خودش نگذاشت که سالنهای سینما از این مملکت اخراج بشن و بازهم خلق الله رو به سینما کشوند و نشون داد می شه فیلمی هرچند کمی تا قسمتی ضعیف و قابل نقد ولی با موضوع دفاع همیشه مقدس ساخت و مردم رو راضی کرد.
حالا آقایون هرجور که می خوان برای شکست اخراجی های ۳ تلاش کنند اجرشون با کاهنان معبد آمون …
نقد منطقی ای بود اما اگه بخوام احساسم و بگم هم ار جدایی بدم اومد هم از اخراجی های ۳٫ منکر نقاط +ی که تو هر ۲ فیلم هست نمی شم اما اصلا از ده نمکی انتظار همچین فیلمی نداشتم ۱ ذره حیا …اون چه طرز نشون دادن جانبارا بود و نوحه خونی و مسخره کردن؟ برا خندوندن مردم که نباید همه چیزو به لودگی گرفت ذه نمکی احترام حفظ نکنه ار کی انتظار داشته باشیم؟لوس بازیایی هم که زنا در می آوردن و …. آدم حتی حقیقت رو هم اگه شرم آور باشه نباید نشون بده حرمتا باید حداقل اگه حفظ نمی شه توسط آدمای محترم حفظ شه.قبلا تصورم این بود که ذه نمکی آذم محترمیه.مساله ی دیگه تصنعی بودن فیلم بود.کلا فیلم سرگردون و بذون عمق معنایی لازم و “شعارگونه” بود.اما اصل ایراذ فیلم همون نوحه خونی و اینا بوذ و مسخره کرذن جانبارا. تیکه آخرشم برای اینکه خوذشو به بسیجیا بچسبونه و شعار بسیجی بوذن بذه اون طوری تموم کرد.من با این فیلم گریه کردم.
توی جدایی هم طبق معمول مذهبیا ۱ مشت…. بودن قرآن انگار مثلا توپ باشه البته اگه بی احترامی به توپ نشه،به عنوان مثال گفتم.نمونه ی کامل فیلمایی بوذ که غیرت رو مسخره کرد و همچنین کل دین رو .ثانیه ای ۳ ذفعه قسم به امام میخوردن و کلا ارمغان فیلم القای حس ناامیدی ای ناگزیر و این که ذیگه همینه که هست ذرست نمی شه،بوذ .شاید من خیلی بدبین باشم اما بالاخره ناخودآگاه آدم تاثیر می گیره.برخلاف نقدهای فیلسوفانه که رفتارهای متنافض رو توجیه می کنه و منظور اصلی فیلم می ذونه به نظر من تا این اندازه متناقض رفتار کردن بیشتر جنبه ی “هنری” ذاره تا حقیقی آذم جامع اضذاذ می تونه باشه اما جمع تناقضات “ذر آن واحد” نه.طبق عقیده ی این فیلم حتی ۱ فرشته هم گرگه .بایذ باشه چون تو این جامعه بایذ “نترسیذ و ایستاد” تو جنگل بایذ طبق قانون جنگل زندگی کرذ
باید خدا رو شکر کنی که ذاره خوابم می بره وگرنه هنوز می نوشتم
باسلام ونقد بسیار خوبتان.پیام۱۰ دقیقه اخراخراجیهابسیار خوب وقوی بود وخصوصا شعر اخر ان وعلی الخصوص بیت ومصرع اخرولی متاسفانه درخروجی سینما فرهنگ رازود بازکردندوعده ای این پیام قوی راازدست دادند.
ایمیل خاصی ندارم.
سلام داداش
دنبال این مطلبتون می گشتم.نصف خونوادمون رفتن فیلم رو دیدن.بقیه هم انشا ا… قراره امروز بریم ببینیم.می گن کاچی بهتر از هیچی!!!تو این دنیای وحشتناک سینما ،بودن یه همچین فیلمایی واقعا غنیمته و البته انشاا..این کارگردان عزیز با توجه ویژه به نقدهای خوب منتقدان دلسوزش هر روز بهتر از گذشته باشه.
ممنون که هستید