قم، قمقمه، قیام

«بهمن» ماه فتح است و «دی» ماه بصیرت. اگر بهمن، «دهه فجر» دارد، از ۹ دی تا ۱۹ دی چیزی جز «دهه بصیرت» نیست. نام با خود حامل مرام است و نمادزایی می کند و اجازه نمی دهد آنچه نباید فراموش شود، دچار نسیان شود. ۱۹ دی را به ۲ یوم الله پر از سوز و گداز می شناسیم؛ ۱۹ دی سال ۵۶ قم و ۱۹ دی سال ۶۵ شلمچه. در قم، از صدقه سر بصیرت ذاتی حوزه و مراجع و طلاب، شتاب انقلاب، چند برابر شد و به «قیام اربعینی» سایر بلاد منتهی شد و دست آخر منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد. واقعیت این است که ۲۲ بهمن ۵۷ به شدت مدیون ۲ روز حماسی است؛ یکی ۱۵ خرداد ۴۲ و دیگری ۱۹ دی ۵۶ که دست برقضا این هر ۲ برگ زرین ملت ایران در شهر خون و قیام، اتفاق افتاد تا مهر باطلی باشد بر همه آن یاوه سرایی ها که؛ «علما میانه ای با مبارزه ندارند و فقط به درس و بحث و مناظره مشغول اند». مهمترین دلیل برای اثبات پیشتازی حوزه در مقوله بصیرت، یوم الله ۱۵ خرداد و ۱۹ دی است. حوزه در زمینه اقدام درست در وقت درست، البته در روزگار جنگ هم خوش درخشید و آنقدر «روحانی شهید» تقدیم اسلام کرد که به زبان آمار، باید اعتراف کنیم و افتخار کنیم که حوزه های علمیه به نسبت جمعیت شان، بیشترین شهید را در جریان جنگ تحمیلی داده اند. در این باب، رتبه بعدی از آن دانشگاه است. طرفه حکایت اینجاست که حوزه و بعد هم دانشگاه، در ۲ عملیات کربلای ۴ و کربلای ۵ به نسبت سایر اقشار، نیز به نسبت سایر عملیات ها، حضور چشمگیرتری داشتند و تو اگر به شهدای این ۲ عملیات نگاه کنی، می بینی که اغلب یا طلبه بودند، یا دانشجو. ذکر این نکته، خالی از لطف نیست که جنگیدن در سال های آخر جنگ، صبر و ثبات و بصیرت بیشتری می طلبید. آنچه اما ۱۹ دی قم را تبدیل به یوم الله کرد، دقیقا مثل قیام ۹ دی، اقدام درست بود در وقت درست. همچنانکه ۹ دی، منبعث از عاشورا بود، قیام ۱۹ دی نیز، مثل تظاهرات سراسری سال ۵۷ رنگ و بوی حسینی داشت. شنبه ۱۷ دی ۵۶ سالروز کشف حجاب به دستور رضاخان، زخم عمیقی بر جان ملت مسلمان ایران نشانده بود، اما روزنامه اطلاعات، با چاپ مقاله ای به قلم داریوش همایون که البته جرئت نکرد با اسم اصلی اش مقاله را امضا کند، دست به ۳ اهانت بزرگ زد؛ اولا، حجاب را کهنه پرستی و ارتجاع سیاه خواند. ثانیا، نسبت ناروایی به امام خمینی داد. ثالثا، در مقام تخطئه قیام ۱۵ خرداد ۴۲ و در یک تحلیل خارج از منطق و هتاکانه، آن یوم الله بزرگ را محصول زد و بند استعمار سرخ و سیاه دانست. القصه! آنچه عاشورای ۸۸ نیز سبب خشم مردم شد و صبر ملت را لبریز کرد، اهانت چند ماهه به اسلام بود و توهین به جمهوری اسلامی و هتک حرمت امام عاشورا و ولایت فقیه و تحلیل غلط از رای و راه مردم. روزی، با بصیرت به صحنه آمدند تا روند انقلاب اسلامی، سیر صعودی بگیرد و دگر روز، باز هم با بصیرت، به میدان آمدند تا کور کنند چشم فتنه علیه همین انقلاب را. لذا با یک انگیزه و هدف مشترک ۱۹ دی ۵۶ و ۹ دی ۸۸ «نماد بصیرت» شد. قیام ۱۹ دی اگرچه در شهر قم به وجود آمد، اما محدود به قم نشد و اربعین به اربعین، در هر کوی و برزنی می گشت. بعد از آشوب عاشورای ۸۸ نیز، اولین جا که به پا خاست، حوزه عزیز، مراجع معظم و طلاب گرانقدر بودند و قم، از جمله شهرهایی بود که روزی قبل و بعد از ۹ دی، حماسه آفرین شدند.

¤¤¤

«دهه بصیرت» اگرچه می تواند از ۹ دی هر سال تا ۱۹ دی همان سال، تابلویی از اقدام درست ملت در وقت درست باشد، لیکن هرگز خلاصه در ۱۰ روز نمی شود. دهه بصیرت نمادی از دوستی نسل هاست. خون بصیرت در رگ این ملت می جوشد؛ خواه قبل از انقلاب باشد و خواه بعد از انقلاب. دهه بصیرت نمادی از پیوند فصل هاست. تجلی بصیرت، ربطی به این ندارد که «روزگار جنگ» باشد یا «جنگ روزگار». دهه بصیرت، جلوه غیرت است در کوچه تاریخ. ۱۹ دی ۵۶ مردم قم، ۲ برادر دارد؛ ۱۹ دی ۶۵ در ۸ سال دفاع مقدس و ۹ دی ۸۸ در ۸ ماه دفاع مقدس. بنازم رفاقت نسل ها و موانست فصل ها را، آنجا که کوچه بیگدلی و خیابان چهارمردان و مدرسه خان و قیام ۱۹ دی ۵۶، نه در سه راه شهادت شلمچه تنها ماند و نه در سه راه جمهوری. در این مرز و بوم، سیرت هر نسلی و صورت هر فصلی، مملو از «بصیرت» است. در هر نسلی و در هر فصلی، آن تنها علمی که می تواند رهبر راه، انگیزه اتحاد، عامل غیرت و بیرق ایستادگی باشد، «ولایت فقیه» است. جز به عشق این جایگاه، مردم حاضر نیستند برای احدی ۱۹ دی قم خونین و ۱۹ دی قمقمه خالی و ۹ دی قیام متعالی بیافرینند. سال های منتهی به انقلاب یا بعد از انقلاب، و جنگ باشد یا نباشد، آنکه در این دیار، تنها نمی ماند، «علی» است. «سیدعلی» عمار زنده را صدا زد. اینجا کوفه نیست که امامش سخن با «چاه» بگوید. او «ماه» است و در آسمان ۹ دی، آنچه کنارش خوش درخشید، «یک لشکر ستاره» بود. آری! ۹ دی روزی است که قبل و بعد دارد. ریشه دارد. میوه دارد. حوزه فیضیه دارد و فیض شلمچه. هم باب بصیرت، باز است و هم در باغ شهادت. گفت: «ضرب الله مثلا کلمه طیبه کشجره طیبه اصلها ثابت و فرعها فی السماء توتی اکلها کل حین باذن ربها و یضرب الله الامثال للناس».

روزنامه کیهان/ ۲۰ دی ۱۳۹۰

این نوشته در یمین ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. سیداحمد می‌گوید:

    بسم الله…

  2. سایه/روشن می‌گوید:

    خوش حالیم که این جا کوفه نیست؛
    و
    “مــــــــاه” مان را تا چاه فاصــــــــله بسیار است.

  3. م.طاهری می‌گوید:

    چی بنویسم بهتر از این جملاتی که شما نوشتید:

    “سال های منتهی به انقلاب یا بعد از انقلاب، و جنگ باشد یا نباشد، آنکه در این دیار، تنها نمی ماند، «علی» است. «سیدعلی» عمار زنده را صدا زد. اینجا کوفه نیست که امامش سخن با «چاه» بگوید. او «ماه» است و در آسمان ۹ دی، آنچه کنارش خوش درخشید، «یک لشکر ستاره» بود”.

  4. سیداحمد می‌گوید:

    “در هر نسلی و در هر فصلی، آن تنها علمی که می تواند رهبر راه، انگیزه اتحاد، عامل غیرت و بیرق ایستادگی باشد، «ولایت فقیه» است. جز به عشق این جایگاه، مردم حاضر نیستند برای احدی ۱۹ دی قم خونین و ۱۹ دی قمقمه خالی و ۹ دی قیام متعالی بیافرینند.”

    توصیف ۱۹ دی ۵۶ و ۶۵ و ۹ دی ۸۸ در امتداد هم خیلی عالی بود؛
    ممنون داداش حسین…

  5. سیداحمد می‌گوید:

    “اَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَة طَیِّبَة اَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِى السَّماءِ.
    تُؤْتِى اُکُلَها کُلَّ حین بِاِذْنِ رَبِّها وَ یَضْرِبُ اللّهُ الاْمْثالَ لِلنّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ”

    ای رسول ما! آیا ندانستی که چگونه خدا کلمه پاکیزه (و روح پاک) را به درخت زیبائی مثل زده که اصل و ساقه آن برقرار و شاخه آن به آسمان (سعادت) است.
    و آن درخت زیبا به اذن خدا همه اوقات میوه هیا خوش می دهد. و خدا اینگونه مثل های واضح برای تذکر مردم می آورد.

    {سوره ابراهیم آیه ۲۴ و ۲۵}

  6. حی علی الجهاد می‌گوید:

    امام صادق علیه‌السلام:

    سَیَأتی زَمانٌ تَکونُ بَلدَةُ قُمَّ و أهلُها حُجَّةً عَلَى الخَلائِقِ و ذلِکَ فی زَمانِ غَیبَةِ قائِمِنا إلى ظُهُورِهِ.

    روزگارى خواهد آمد که شهر قم و مردمان آن حجّت بر دیگر مردمان باشند؛ آن روزگار در زمان غیبت قائم ما است تا آن‌گاه که ظهور کند.

    اهل‌بیت در قرآن و حدیث؛ ج۲، ص۷۷۲، ح ۱۲۰۸

  7. صبا می‌گوید:

    ” اینجا کوفه نیست که امامش سخن با «چاه» بگوید. او «ماه» است و در آسمان ۹ دی، آنچه کنارش خوش درخشید، «یک لشکر ستاره» بود.”
    ” آری! ۹ دی روزی است که قبل و بعد دارد. ریشه دارد. میوه دارد.”

  8. صبا می‌گوید:

    خسته نباشید!
    خواستم نکته هایی که امروز در سخنان “آقا” توجهم را جلب کرد بگذارم دیدم “چشم انتظار” گذاشتند.
    “رقابت غیر از خصومت و تهمت‌زنی متقابل است،”
    “یک عده آدم نادان، ناباب و بعضاً معاند در قضیه‌ى انتخابات بود.” به نظر شما کی جزء کدوم دسته ست؟

  9. سلاله 9 دی می‌گوید:

    ۱۹ دی، جزء یوم الله های مظلوم و غریب است. زیاد به حماسه این روز، نپرداخته اند. باز هم به فدای مولای مان خامنه ای که نمی گذارند، این روزهای مهم انقلاب در پیچ و خم تاریخ و روزگار فراموش و گم شود و هر سال به این روز توجه ویژه می کنند و دیداری با مردم قم.

  10. سیداحمد می‌گوید:

    ای کاش همه مسئولین، دقت و توجهی همچون حضرت آقا، به مسائل داشتند.
    بیانات امروزشان در باب انتخابات مثل همیشه خیلی ارزشمند و قابل تامل بود.
    کاش گوش های کر و ناشنوای بعضی ها، این حرف ها را می شنید!

    چقدر ذلیلند دشمنان داخلی و خارجی که فکر می کنند با برهم زدن آرامش جامعه و ایجاد مانع در راه انتخابات، می توانند به انقلابمان آسیب وارد کنند.
    در ضلالت و گمراهی دست و پا می زنند و غافلند از اینکه:
    الا ان حزب الله هم الغالبون…

    و اما دوستان محترم!

    الساعه متن ستون بیست و شش به روز می شود…

  11. سلاله 9 دی می‌گوید:

    ” قیام ۱۹ دی اگرچه در شهر قم به وجود آمد، اما محدود به قم نشد و اربعین به اربعین، در هر کوی و برزنی می گشت. ”
    .
    “در قم، از صدقه سر بصیرت ذاتی حوزه و مراجع و طلاب، شتاب انقلاب، چند برابر شد و به «قیام اربعینی» سایر بلاد منتهی شد و دست آخر منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.”

    اینکه مردم شهرهای مختلف، چهلم به چهلم شهدا، به پا می خاستند و قیام های خونین رقم می زدند، از نکات خیلی جالب و قابل تامل پیروزی انقلاب است. چهلم شهدای قم، مردم تبریز؛ چهلم شهدای تبریز، مردم یزد و همین طوری فراگیری در کل کشور. “اقدام درست بود در وقت درست.”

  12. چای پولکی می‌گوید:

    امام خامنه ای:

    هر مسئولیتی در دست تک تک شما عزیزان، تنگه احدی است

    که می بایست از آن پاسداری کنید.

    از کمبودها ناله نکنید؛ سرخورده نشوید؛

    اول مأموریت، آخر هم مأموریت؛ نه اول امکانات، بعد مأموریت.

  13. “اینجا کوفه نیست که امامش سخن با «چاه» بگوید. او «ماه» است و در آسمان ۹ دی، آنچه کنارش خوش درخشید، «یک لشکر ستاره» بود.”

    ________________________________________________
    انقدری که دیروز تو حسینیه عرشی آقا داشتم یکی یکی اسم بچه ها رو از داداش و سید احمد گرفته تا دیگران می اوردم و دعا می کردم فکر کنم برا خودم دعا نکردم.
    پس بچه های قطعه زیارت ها قبول…

  14. عمار می‌گوید:

    “در این مرز و بوم، سیرت هر نسلی و صورت هر فصلی، مملو از «بصیرت» است. در هر نسلی و در هر فصلی، آن تنها علمی که می تواند رهبر راه، انگیزه اتحاد، عامل غیرت و بیرق ایستادگی باشد، «ولایت فقیه» است. جز به عشق این جایگاه، مردم حاضر نیستند برای احدی ۱۹ دی قم خونین و ۱۹ دی قمقمه خالی و ۹ دی قیام متعالی بیافرینند. ”
    سلام.خدا قوت.

  15. پری می‌گوید:

    پست چی در زد! پرواز کردم تا دم در! آخ جون نه دهم اومــــــــــــــــــــــــد! ممنون داداش. یه عالمه ممنون.

  16. حنظله می‌گوید:

    سلام و درود
    ماشاءالله حزب الله

  17. "دیوونه داداشی" می‌گوید:

    ” ربطی به این ندارد که «روزگار جنگ» باشد یا «جنگ روزگار»…”
    .
    .
    “…آنکه در این دیار، تنها نمی ماند، «علی» است…”
    .
    .
    . تکبیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر!…

  18. ف. طباطبائی می‌گوید:

    “قم، قمقمه، قیام”
    چه زیبا!!

    متن سنگین و ارزشمندی بود. ممنون آقای قدیانی.

  19. افق می‌گوید:

    سلام
    خداقوت…

  20. چشم انتظار می‌گوید:

    خیلی غرور آفرین بود:
    ۱۹ دی ۵۶ مردم قم، ۲ برادر دارد؛ ۱۹ دی ۶۵ در ۸ سال دفاع مقدس و ۹ دی ۸۸ در ۸ ماه دفاع مقدس. بنازم رفاقت نسل ها و مؤانست فصل ها را، آنجا که کوچه بیگدلی و خیابان چهارمردان و مدرسه خان و قیام ۱۹ دی ۵۶، نه در سه راه شهادت شلمچه تنها ماند و نه در سه راه جمهوری.

  21. م.اشرف می‌گوید:

    سلام به همگی
    آنقدر پرشور بود که آخرش فقط باید مشتهای گره کرده را بالا آورد و محکم گفت: تکبیـــــــــــــــــــــــــر

  22. مسعودساس می‌گوید:

    «قم، مرکز انقلاب و اسلام است؛ چون مرکز حوزه‌ى علمیه و علماى بزرگ و پرورشگاه انسانهایى است که مى‌تواند انقلاب و کشور و ملت را در سطوح مختلف هدایت کند»

    ((حضرت آقا))

  23. خواهر شهید کاظم می‌گوید:

    در این مرز و بوم، سیرت هر نسلی و صورت هر فصلی، مملو از «بصیرت» است. در هر نسلی و در هر فصلی، آن تنها علمی که می تواند رهبر راه، انگیزه اتحاد، عامل غیرت و بیرق ایستادگی باشد، «ولایت فقیه» است.

    آری! ۹ دی روزی است که قبل و بعد دارد. ریشه دارد. میوه دارد. حوزه فیضیه دارد و فیض شلمچه. هم باب بصیرت، باز است و هم در باغ شهادت.

    شما نثر را به شعر، یا شعر را به نثر می نویسید؟
    هر چه هست زیباست و بسی مایه ی ازدیاد بصیرت…..

    با بچه ها موافقم…….. تکبیییر…………….الله اکبر

  24. ققنوس19 می‌گوید:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم
    باسلام واحترام – خدا قوت

    سال های منتهی به انقلاب یا بعد از انقلاب، و جنگ باشد یا نباشد، آنکه در این دیار، تنها نمی ماند، «علی» است. «سیدعلی» عمار زنده را صدا زد. اینجا کوفه نیست که امامش سخن با «چاه» بگوید. او «ماه» است و در آسمان ۹ دی، آنچه کنارش خوش درخشید، «یک لشکر ستاره» بود.

  25. عمار می‌گوید:

    خمینی حجت حق بر زمین بود
    امین دین ختم المرسلین بود
    خمینی رفت فرزندش علی هست
    خدا را شکر بر امت ولی هست

  26. مهدی می‌گوید:

    یا حسین
    قم قلب انقلاب
    تا دقایقی دیگر عازم قم هستم. قراره برم واسه مصاحبه خادم الشهدا. حتما واسم دعاکنید محتاج دعای شما عزیزان هستم بخصوص حاج حسین آقای دوست داشتنی. منم قول میدم تو حرم و جمکران و گلزار شهدا پیش شهید زین الدین دعاتون کنم.

  27. قاصدک منتظر می‌گوید:

    ( در هر نسلی و در هر فصلی, ان تنها علمی که می تواند رهبر راه, انگیزه اتحاد, عامل غیرت و بیرق ایستادگی باشد, “ولایت فقیه” است.)
    گفت بر ما کسی از شب زدگان غالب نیست
    این زمان اینه شعب ابی طالب نیست
    روز پیروزی بدر است خدا را صد شکر
    شور نشرح لک صدر است خدا را صد شکر
    این همان وعده نصرت ز خدای ازلی است
    و در قلعه خیبر به روی دست علی است
    اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

  28. صبا می‌گوید:

    قاصدک منتظر!
    شعرتون قشنگه، اما جسارتا یه انتقادی بکنم.”این زمان اینه شعب ابی طالب نیست ” ” این زمان اینه” یه خورده طنز گونه نیست؟ مثلا به جاش از ملک ایران شعب ابی طالب نیست استفاده می کردید. البته جسارت نباشه! یا “و در قلعه خیبر به روی دست علی است” به جاش می گفتید “و در قلعه خیبر بر دستان علی ست” مثلا دارم میگما.

  29. سیداحمد می‌گوید:

    صبا؛

    “این زمان آینه شعب ابی طالب نیست”

    طنزه؟!
    فکر کنم چون قاصدک “آ” را “ا” نوشت، در خواندن کلمه، دچار سوء تفاهم شدید!
    فکر کنم قاصدک با موبایل کامنت میذاره، به همین دلیل نمی تونه “آ” بنویسه.
    ضمنا این شعر از قاصدک نیست ها!

  30. صبا می‌گوید:

    ممنون آقا سید!

    وای خدا! بله؛ من “آینه” را “اینه” خواندم. من فکر می کردم بعضی اشعار که قاصدک می گذارند از خودشان است.

  31. قاصدک منتظر می‌گوید:

    صبای عزیز
    سلام
    کلا همون که اقا سید احمد “مبصر بزرگوار قطعه” گفتند!
    شرمنده! متاسفانه با موبایل کامنت میذارم و الف با مد ندارم.
    حسین قدیانی: لااقل از جمله ها و کلمه هایی استفاده کنین که «آ» نخواد!!

  32. قاصدک منتظر می‌گوید:

    صبا!

    بعضی از شعرهایی که می ذارم از خودمه ها!

  33. قاصدک منتظر می‌گوید:

    یه کار دیگه هم می شه کرد, مترادف کلمات رو بذارم!!!

  34. صبا می‌گوید:

    ولی در کل بچه هایی که با موبایل قطعه را پیگیرند؛ یعنی خیلی به قطعه عشق دارند دیگه! تابستان مسافرت بودم یه جایی تو مایه های قله ی قاف( البته از نوع پیشرفته اش) با موبایل اومدم قطعه از آن متن های طولانی… کلا سخت بود دیگه!

    آقای قدیانی همواره پاینده باشد در پناه آقا!

  35. سیداحمد می‌گوید:

    دوستان محترم!

    تا دقایقی دیگر قطعه ۲۶ از مرز دومیلیون بازدید عبور می کند…

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم…

  36. امین می‌گوید:

    سلام
    خیلی حرفها ت دلم سنگینی میکنه
    اگرچه نوشتن رو بلد نیستم و حرف زدن رو هم
    دیشب نوشتم تا حرفم بمونه برای ثبت در تاریخ
    اگه بهش یک نگاهی بندازی ممنونت میشم
    لطفا راهنمائیم کن
    متشکرم،ابن الشهید،امین
    http://s12.blogfa.com/post-50.aspx

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.