ما «دیپلمات بسیجی» می خواهیم

نمی دانم اگر از دستگاه دیپلماسی کشور بخواهیم که یک مقدار تفکر بسیجی و روحیه جهادی خود را بیشتر کنند، چه پاسخی به ما خواهند داد؟! شاید گمان برند که ما اصلا دیپلماسی را نمی فهمیم یا شاید هم خیال کنند که آرمان گرایی ما، بیش از اندازه دور و دراز و دست نیافتنی است. البته اگر این دو «شاید» را هم کنار بگذاریم، حرف اصلی اینجاست که آیا دیپلماسی و اصول اتوکشیده اش، اصولا می تواند با تفکر بسیجی و روحیه جهادی نسبتی داشته باشد؟! شک نباید کرد که بسیجی عمل کردن یک مدیر دیپلمات جمهوری اسلامی، عینا به همان نتیجه ای منجر نمی شود که محصول رفتار و گفتار فلان دانشجوی بسیجی است. به هر حال، یک دیپلمات، قبل از هر چیز، یک دیپلمات است و دیپلماسی هم اصول خودش را دارد که بعضا متعارض با آرمان خواهی، حتی اصول گرایی است. اینقدرش را ما می دانیم اما بگذارید پلاک امروز را با چند سئوال، ادامه دهیم؛

یک: آیا به این بهانه که دیپلماسی، قواعد خودش را دارد، می توان قید قواعد آرمان خواهانه را زد؟!

دو: حضرات دیپلمات، هیچ اندیشه کرده اند که هنگام تعارض میان دیپلماسی و آرمان گرایی، کجا باید به اصول دیپلماسی وفادار بمانند و کجا باید این اصول را فدای آرمان گرایی کنند؟!

سه: میان دیپلماتی که در ذیل جمهوری اسلامی، یعنی انقلاب اسلامی -به عنوان پرچم دار مبارزه با نظام سرمایه داری- عمل می کند، با دیپلمات های سایر کشورها، چه تفاوت هایی وجود دارد و این تفاوت ها در کجا باید خودشان را نشان دهند؟!

چهار: نسبت انقلاب اسلامی و همچنین ملت ایران و نیز، رهبران این نظام، اعم از خمینی و خامنه ای، در طول حیات جمهوری اسلامی، بیشتر با رعایت عرف رایج دیپلماسی در دنیا بوده، یا آن اصولی که بر اساسش دست به مبارزه علیه استکبار و استعمار زده است؟!

پنج: آیا دست اندرکاران امور دیپلماسی کشور، به ویژه وزارت خارجه، به آفات دیپلماسی توجه کرده اند؟! به عنوان مثال، آیا دیپلمات بودن، بعضا بدل به یک اسم رمز نشده تا ما دوری خودمان را از تفکر بسیجی توجیه کنیم؟!

شش: بر فرض که داشتن روحیه جهادی بر همه مسئولین نظام جمهوری اسلامی فریضه است -که علی القاعده باید فرض درستی باشد- یک دیپلمات با کدام رفتار و کدام گفتار خود، باید نشان دهد که او نیز، این روحیه جهادی و این تفکر بسیجی را جدی گرفته و درصدد عمل به آن برآمده است؟!

هفت: در عرصه دیپلماسی، آیا «عزت، حکمت، مصلحت»، فقط در گرو رفتار محافظه کارانه و محتاطانه است یا گاهی هم نیاز به اندکی شجاعت و شهامت بیشتر دارد؟!

***

راستش را بخواهید در برخی از مقاطع جمهوری اسلامی، احساس می کنم که دیپلمات های ما، بیش از اصول انقلاب اسلامی، عمدتا درگیر و دربند رعایت آداب دیپلماسی بوده اند. راه دوری نرویم؛ در همین بحث شکار پرنده جاسوسی دشمن، که دوست و دشمن را متاثر از فتح الفتوح بی مانند خود، مات و مبهوت کرد، آدمی گمان می کند که وزارت خارجه ما اصلا نتوانست هم پای این اقدام انقلابی جلو بیاید. قطعا ما فرق برخورد فعالانه و واکنش منفعلانه را می فهمیم. با این همه، هرگز توقع نداریم که وزارت خارجه ای ها، همان طور و به همان سیاق، داغ و فعال باشند که مثلا دانشجویان ما. حرف اینجاست که چرا نباید از فرصت هایی این چنین، بهتر از این استفاده کنیم؟! گذشته از عالم دیپلماسی، حتی در عالم رسانه هم به نظر می رسد که ما نام ضعف یا ترس خود را «عقل گرایی» گذاشته ایم. قطعا نه منظورم، همه رسانه های ماست و نه مرادم، همه اصحاب امور دیپلماسی کشور. در ادامه و با طرح چند سئوال دیگر، پلاک امروز را خاتمه می دهم.

یکم: فرض کنید آمریکا از ما چنین پرنده جاسوسی ای را شکار می کرد؛ دستگاه دیپلماسی و ایضا رسانه ای کاخ سفید، چه رفتار و گفتاری از خود بروز می داد؟!

دوم: فرض کنید کشورهایی از قبیل چین، روسیه، هند و مثلا برزیل، موفق به شکار «پهپاد» می شدند، دستگاه دیپلماسی و رسانه ای این کشورها چگونه از این فرصت بکر، استفاده می کردند؟!

سوم: در جریان تسخیر سفارت روباه پیر و باغ قلهک، -که قطعا می شد شکیل تر و با کلاس بهتری صورت گیرد- همگان دیدیم که وزارت خارجه بر اساس وظایف ذاتی و طبیعی خود، خیلی زود آمد و خرج نظام را از این اقدام دانشجویان جدا کرد. این قطعا از آن کارهایی بود که نمی شد و نمی توانیم خرده بر وزارت خارجه بگیریم و لازم است ایشان را درک کنیم، اما کجا باید اهالی دیپلماسی کشور، خرج محافظه کاری و ترس را جدا کنند از روحیه جهادی و تفکر بسیجی خودشان؟! کجا باید فرصت ها را مغتنم شمرده، مچ دشمن را بخوابانند؟!

آری! ما در «جنگ الکترونیک»، چنان ضربه ای به دشمن اصل کاری مان زدیم که دنیا حیرت کرد، اما متعاقب آن، در دو عالم دیپلماسی و عالم رسانه ای، ضربه ما اصلا برد لازم را نداشت. بر همان اساس که بر دستگاه دیپلماسی کشور فرض است که بیاید و اقدام دانشجویان ما را محکوم کند، این نیز یک امر واجب است که گاهی، با همان سرعت و شدت، بیاید وسط میدان و این بار به جای دانشجویان خودمان، حال دشمنی در ردیف آمریکا را بگیرد. آیا دیپلماسی، به جز محکوم کردن سریع السیر عمل خودجوش چند دانشجو، به جز دکمه تا آخر بسته، به جز خط اتوی شلوار، به جز موی جوگندمی و به جز ریش آنکادر، قاعده دیگری ندارد؟! مع الاسف، گاهی در عرصه دیپلماسی و رسانه، آنقدر شل و فشل عمل می کنیم که دست آخر، جمهوری اسلامی، یک چیزی هم به آقای اوباما و خانم کلینتون بدهکار می شود!! من که فکر می کنم «عزت، حکمت، مصلحت»، فرق های اساسی دارد با «عزلت، غفلت، منفعت»… و ایضا با محافظه کاری و ترس. من البته فکر می کنم لااقل در مقطع بیداری اسلامی، بهتر است به صرافت پرورش و تربیت «دیپلمات بسیجی» بیفتیم، که دست کم، اندکی جسورتر باشند از این حضرات.

روزنامه جوان/ ۲۴ آذر ۱۳۹۰

این نوشته در یمین ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه

  1. ف. طباطبائی می‌گوید:

    بسم الله…

  2. ف. طباطبائی می‌گوید:

    حرفتون کاملا درسته. هیچ وقت نتونستم این دست پائین گرفتنِ بعضیها رو درک کنم.
    این کار آمریکا، اینکه وارد حریم هوائی ما شده از نظر همه دنیا یک جرم بزرگه، ولی مسئولین ما اونقدر مهربون برخورد کردن و میکنن با این قضیه که آمریکا حتی عذر خواهی نمیکنه.
    گاهی اوقات چقدر خسته کننده میشه این اصول دیپلماسی. حالا بدبختی اینجاست که هیچ کسی رعایت نمیکنه جز ما!!
    همین برخورد خیلی سرد و با ترس و لرز، باعث شده خیلی ها فکر کنن الان ما هواپیما رو کادو پیچ می کنیم و به آمریکا بر میگردونیم.

    “کجا باید اهالی دیپلماسی کشور، خرج محافظه کاری و ترس را جدا کنند از روحیه جهادی و تفکر بسیجی خودشان؟! کجا باید فرصت ها را مغتنم شمرده، مچ دشمن را بخوابانند؟!”

  3. ف. طباطبائی می‌گوید:

    از اون مطالبیه که الان
    آقا سید میاد و میگه: وای از این همه محافظه کاری.
    از اون متنهائی که “آقای پسندیده” به شدت ازش استقبال می کنه.

  4. سایه می‌گوید:

    در این وزارت خارجه را باید گل گرفت…

  5. “به جز دکمه تا آخر بسته، به جز خط اتوی شلوار، به جز موی جوگندمی و به جز ریش آنکادر، قاعده دیگری ندارد؟! ”
    بعضی ها دوست دارن مثل … زندگی کنند.

  6. مسعودساس می‌گوید:

    “من که فکر می کنم «عزت، حکمت، مصلحت»، فرق های اساسی دارد با «عزلت، غفلت، منفعت»… و ایضا با محافظه کاری و ترس”
    ———————–
    این حرف مدتها تو گلوی من گیر کرده بود ولی نمی دونستم چه طوری بزنمش
    ———————–
    قلمت پر برکت داداش

  7. سیداحمد می‌گوید:

    “آیا دیپلمات بودن، بعضا بدل به یک اسم رمز نشده تا ما دوری خودمان را از تفکر بسیجی توجیه کنیم؟!”

    دقیقا!

  8. سیداحمد می‌گوید:

    ممنون داداش حسین؛
    ممنون از اینکه همیشه خوب میدانید چه بگوئید!

    “دیپلمات بسیجی” به راحتی می تواند از یک آرزو به حقیقت بدل شود!
    نیروی های نظامی-اطلاعاتی، نهایت تلاش را برای اقتدار کشور دارند؛ ولی متاسفانه وقتی کار به “عالم دیپلماسی” و “عالم رسانه” می رسد، شاهد کم کاری و غفلت زیادی هستیم.
    چقدر عالی بیان کردید خواسته های ما را!

    “میان دیپلماتی که در ذیل جمهوری اسلامی، یعنی انقلاب اسلامی -به عنوان پرچم دار مبارزه با نظام سرمایه داری- عمل می کند، با دیپلمات های سایر کشورها، چه تفاوت هایی وجود دارد و این تفاوت ها در کجا باید خودشان را نشان دهند؟!”

  9. یکی از نقاط ضعف دستگاه عریض و طویل دیپلماسی ما بحث امام موسی صدر و حاج احمد متوسلیان و همراهانش هستش که فقط موقع سالروز ربایششون یه خبری میشه و بعدش …

    حاج حسین آقا دوست دارم واسه این عکس زیر یه مطلب بنویسید:
    http://www.ahestan.ir/wp-content/uploads/2010/05/9.jpg

    شهید حسین املاکی و شهید خوش سیرت

  10. چشم انتظار می‌گوید:

    به گمانم اگر یکی مثل سعید جلیلی، سکاندار این دستگاه دیپلماسی باشد، می تواند با تفکر بسیجی و روحیه جهادی نسبتی داشته باشد.

  11. چشم انتظار می‌گوید:

    داداش حسین
    البته این رو هم من بگم که داشتیم در این میان، دیپلمات هایی که کاملا” یا حداقل درصد زیادی، به آن آرمان خواهی یا تفکر بسیجی پایبند بودند و ماندند که عاقبت شان شد یا ترور همراه با شهادت، یا ربایش.

  12. چشم انتظار می‌گوید:

    خدا نکنه یه اقدام یا حرکت اشتباهی، با نام دیپلماسی، تبدیل به یک رویه بشه. اونوقته که دقیقا این حرف شما مصداق عینی پبدا می کنه که: آدمی گمان می کند که وزارت خارجه ما اصلا نتوانست هم پای این اقدام انقلابی جلو بیاید.
    این موضع نگیریها! داره تبدیل به یه رویه می شه.

  13. ﭘﺮﻱ می‌گوید:

    عالی بود! اینا همین یه ذره جسارت و شجاعت رو هم از صدقه سر تشر های “آقا” دارند. و الا اوضاع از این هم بدتر میشد!

  14. چشم انتظار می‌گوید:

    دلم می گه این حرف رو نگو. اما عقلم می گه نه بابا بگو. ممکنه عقل آدم هم بعضی وقت ها درست کار نکنه، پس به همین دلیل، می گم؛
    به گمانم دستگاه دیپلماسی کاخ سفید و کاخ های دیگه ی اروپایی، در برخی جاها برای کشور خودشون، از ما انقلابی تر! عمل کردند.

  15. چشم انتظار می‌گوید:

    این عکس رو یه جایی دیدم گفتم شاید بی مناسبت با بند یکم قرمز رنگ نباشه!
    http://casebook.parsiblog.com/Files/1.jpg

  16. ﭘﺮﻱ می‌گوید:

    البته همچین هم غیر فعال نیستند ها! مثلا وقتی ولیعهد کشور دوست، به دیار باقی میشتابه! اور اکتیو میشن!

  17. سنگربان می‌گوید:

    امیدوارم روزی شاهد دیپلمات های بسیجی در وزارت امور خارجه باشیم…..
    سوال های درستی مطرح کردید…..
    کاش جوابی داشته باشه…..

  18. بچه آدم می‌گوید:

    فعلا که بچه های شریف ومخلص وگمنام سپاه دارند جور تمامی کم کاریهای آقایان را در همه زمینه هامی کشند و انفعالی بودن بزرگواران رو در راه عزت آفرینی نظام ، با تمام قوت جبران می کنند. روح امام روح الله شاد که روزی که فرمان تشکیل سپاه را داد ، می دانست زمانی این عزیزان بازوی قدرتمند سید علی اش خواهند بود واو را تنها نخواهند گذاشت.
    الهی ما را هم،از شرمندگی دست علمدار انقلابمان به در آور!

  19. م.طاهری می‌گوید:

    “راستش را بخواهید در برخی از مقاطع جمهوری اسلامی، احساس می کنم که دیپلمات های ما، بیش از اصول انقلاب اسلامی، عمدتا درگیر و دربند رعایت آداب دیپلماسی بوده اند”

    نمی خواهم بی انصاف باشم، ولی به نظرم خیلی بیش تر از برخی مقاطع بوده
    رفتار بسیجی داشتن که هیچ، رفتار سیاسی خوبی هم نداشتن دیپلمات های ما در خیلی از مواقع طلایی

  20. میلاد پسندیده می‌گوید:

    ای والله
    خط یکی مانده به آخر : “بیداری سلامی” یک الف جا مانده دارد.

  21. میلاد پسندیده می‌گوید:

    الآن جا دارد دوباره بنویسم آن کامنت های قبلی را

    ما اساساً ضعف رسانه ای داریم. عبدالمالک ریگیِ بلبل زبان را گرفتیم، چه غلطی کردیم که حالا می خواهیم با این آرکیوی زبان بسته بکنیم؟!

    دستگاه دیپلماسی ما، وظایف دیپلماتیک خودش را درست انجام بدهد، بسیجی بازی پیشکش! صد رحمت به دوره متکی.

  22. سلاله 9 دی می‌گوید:

    این طرح سوالات تان، دقیق و کارشناسانه بود و حاوی خیلی نکات و پیام ها. به ویژه در بخش ابتدایی سوالات سه و پنج.
    در رفتارشان متعادل عمل نمی کنند، دیپلمات اند و پایبند به اصول دیپلماسی، این درست؛ اما کاش گاهی بهره بگیرند از فرصت های منحصر به فردی که به وجود می آید و بگیرند حال آنانی را که باید.

    “قطعا ما فرق برخورد فعالانه و واکنش منفعلانه را می فهمیم.”

  23. میلاد پسندیده می‌گوید:

    داداش! ممنون که تایید می کنی… سلامت بمانی

  24. منم گدای فاطمه می‌گوید:

    تیترش کاملا آدم را جذب می کند.
    چقدر خوب که ما اینجا و شما را داریم تا حرف دلمان را بزنید.
    همیشه از این موضع گیری های منفعلانه آقایان حرص خوردیم.
    تفکرات بسیجی و روحیه جهادی ظاهرا هیچ جائی در سیستم کاریِ آقایان ندارد.

    خسته نباشید آقای قدیانی.

  25. میلاد پسندیده می‌گوید:

    ما اگر بخواهیم پیشرفت داشته باشیم، باید از نوک پا تا فرق سر بسیجی شویم!

  26. زهرا می‌گوید:

    بعید میدونم بعضی دیپلمات های ما اصلا بدونن تفکر بسیجی و روحیه جهادی چیه؟
    لااقل اگه یه کوچولو دلسوز و شجاع بودن اینقدر مواضع شل و فشل نمی گرفتند.

  27. سیداحمد می‌گوید:

    تفکر ناب بسیجی، تفکری که حضرت آقا بسیار شفاف و روان آن را توصیف کردند، تنها راه تعالی و پیشرفت جامعه اسلامی ماست.
    محافظه کاری و گرفتن ژست های روشن فکرانه، همیشه مانع پیشرفت است.

    مسئله شماره “سه”(آبی) واقعا اهمیت دارد؛
    کاش مسئولین امر جوابی برای این سوال داشته باشند!

  28. سنگربان می‌گوید:

    فکر نکنم غربی ها مثل ما در گیرو دار این ژستها اصول خودشونو کنار بزارن !
    تازه خیلی وقت ها تند روی هم می کنند….
    اگه اونا الان موقعیت مارو داشتن خودشونو هلاک می کردند….

  29. سیداحمد می‌گوید:

    دوستان عزیز!

    به زودی کتاب مجموعه طنز داداش حسین، رونمایی می شود. امشب یا فردا یکی دو نمونه از طنزهای این کتاب که احتمالا نخوانده ایم و به مقطع زمانی قبل از راه اندازی قطعه ۲۶ برمی گردد، در وبلاگ کار خواهد شد.

  30. سنگربان می‌گوید:

    اِ به سلامتی ….
    حالا اسم کتاب چیه؟!
    حسین قدیانی: به شک افتادم که «دیدید گفتیم» می تونه اسم خوبی باشه یا نه. یه هفته ای وقت فکر کردن دارم!!

  31. سلاله 9 دی می‌گوید:

    در مستحبات عزاداری سیدالشهدا مسامحه نکنید و روضه هفتگی، ولو دوسه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    “آیت الله قاضی”

  32. زهرا می‌گوید:

    بی صبرانه منتظر کتاب می مونیم. «دیدید گفتیم» قشنگه. حتما نمودی از مطالب کتابه.

  33. سلاله 9 دی می‌گوید:

    بسم رب الحسین (ع)

    ۹۷* امیرالمومنین على علیه السلام:

    هر کسی که مقام و قدرت خود را در خدمت دین قرار دهد، همه ی قدرت ها تسلیم او خواهند شد و هر که دین را در خدمت مقام خود قرار دهد، همه در او طمع کنند.

    (غرر الحکم، ص ۳۴۴)

  34. سنگربان می‌گوید:

    موضوع طنز هم که لو رفت دیگه…..
    دیدید گفتیم!!
    انقدر که شما تو سر این حرفش زدید، فکر کنم طرف از رو رفت….

  35. کامنت ها بد جور حذف می شه.
    چه خبره. فقط مال ما که نیست؟
    حتی سه نقطه هم نمی شه.
    سید احمد خبریه؟

  36. سایه/روشن می‌گوید:

    شهید املاکی و شهید خوش سیرت، که انگار برای دیدار در بهشت قول و قرار می گذارند، نمونه هایی هستند برای “دیپلمات های بسیجی” که تقریبا بعید می دانم تاریخ مثل آن ها را دیگر بار به خود ببیند.

  37. سنگربان می‌گوید:

    سلاله ۹ دی؛
    تلنگری بود این حدیث …..
    قسمت اول حدیث آدمو یاد امام (ره) میندازه….
    ممنون از انتخاب این حدیث زیبا……..

  38. زهرا می‌گوید:

    سلاله ۹ دی
    منم ازتون تشکر می کنم بابت جمله آیت الله قاضی

  39. چشم انتظار می‌گوید:

    شاید اسم بهتر از “دیدید گفتیم” هم پیدا بشه، ولی در حال حاضر خیلی ها با این عنوان مانوس شده و منتظر محتوای کتاب هستند. مگر در این یک هفته، فرهنگ سازی بشه که اسم جدید همون دیدید گفتیمه.

  40. سلاله 9 دی می‌گوید:

    من هم از آقای قدیانی تشکر می کنم به خاطر قطعه ۲۶ و اینکه غالب نوشته ها به آدم دید و بینش سیاسی می دهد. فضای اینجا هم متعادل و منطقی و معقول است. صادقانه می گویم که هیچ کجا در سایبر به پای این جا نمی رسد، چرا که اینجا قطعه ای از بهشت است…
    خدا پشت و پناه صاحب اینجا و خانواده شان باشد.

  41. ستاره خرازی می‌گوید:

    از وقتی این پهباد اومده به چند تا موضوع فکر میکنم یکی اینکه اگر احمدی نژاد رییس جمهور نبود و زبون خاتمی لال، موسوی یا کروبی رییس جمهور بودن این پرنده چه سرنوشتی پیدا میکرد مثلا کادوش میکردن، نه قبل از اینکه کادوش کنن یه جنگ رسانه ای علیه سپاه راه می انداختن بعد هم کادوش میکردن با سری پایین و عرق شرم به جبین از این جسارت، با کلی اطلاعات سری که هیچ هواپیمایی نمی تونه بش دسترسی پیدا کنه دو دستی تقدیم آمریکایی ها میکردن واقعا چی میشد؟ خدا رو شکر که به ظاهر هیچکدومشون نیستن
    یه موضوع دیگه که فکرمو مشغول کرده نمی دونم اسم بیارم یا نه مشاییه اون الان چه حسی داره؟ چه فکری داره؟ چه نقشه ای داره؟ بالاخره طرز فکر شخصی که رو رییس جمهور نفوذ فکری داره مهمه به خصوص اگه با سپاه هم عقیده نباشه نمی دونم خدا کنه من اشتباه کنم خدا کنه حوزه کاریشون ربطی به هم نداشته باشه
    اون قسمت از برنامه دیروز امروز فردا که سردار قاسمی رو دعوت کرده بودند یادتونه؟ ایشون گفتن بعد از جریان دستگیری جاسوسهای انگلیسی تو ایران، تو سفر مکه یکی از مسلمونهای یک کشور مسلمان اگه اشتباه نکنم الجزایر گفتن ما چند روز تو کشورمون به خاطر این ماجرا جشن گرفتیم چون جز ایران هیچ کس این جسارت و شجاعت رو نداشت
    حالا تو این ماجرا اون شجاعت و جسارت با علم و فناوری ای هم پا و شاید به جرات بیشتر از امریکا متجلی شده لا اقل یه زیر نویس تبریکی، یه سرودی، یه شادی رسانه ای آخه مگه از فوتبال کمتر بود حداقل امریکاو دوستاش بیشتر میسوختن من که ندیدم خدا کنه شما دیده باشید

  42. فاران (نه وبلاگ فاران) می‌گوید:

    داداش کاش اسمشو لو نمیدادی خودمون حدس میزدیم …. جالب میشد نه؟!

  43. بی انضباط
    سکوت می شکند
    “مبصر” کلاس عشق
    بی خیال
    انگار نام من و تو
    برای همیشه
    بر تخته سیاه عشقبازان
    ضربدر خورده …

  44. حی علی الجهاد می‌گوید:

    نکته اول این‌که با نظر شما مبنی بر درک وزارت خارجه در قضیه اقدام دانشجویان، خیلی موافق نیستم و اعتقاد دارم می‌توانستند معقول‌تر و اصولی‌تر عمل کنند و به نظرم باج دادند به متجاوزان انگلیسی یک‌جورهایی …

    سر قضیه پهپاد اما گافی اساسی داد این وزارت خارجه و شاید خیلی از فرصت‌های بهره‌برداری را سوزاند و می‌توانست خیلی بهتر برخورد کند …

    ضمنا می‌دانم در جمله “من که فکر می کنم «عزت، حکمت، مصلحت»، فرق های اساسی دارد با «عزلت، غفلت، منفعت»… ” چینش کلمات را در نظر گرفتید، اما کلمه آخر اگر انفعال بود، شاید بهتر بود … به نظرم بیشتر از تولید منفعت، به انفعالی شاید بی‌دلیل شبیه بود … حداقل ما منفعتی ندیدیم در آن …

  45. سایه می‌گوید:

    آقای قدیانی دست دادن صالحی با همتا یا نمیدونم چه کوفت بحرین رو دیدید با چه لبخندی!!!صالحی وزیرامورخارجه دولت مثلا اصول گراست به قول بزرگواری مرده شور هرچی اصولگرای نون به نرخ روز خور و اصلاح طلب …باهم ببرن…ایکاش محافظه کاری رو کنار میگذاشتید و انچه لایق صالحی …بود رومینوشتید …دست همه کسانی که با ال خلیفه دست دهند به خون کودک پنج روزه بحرینی اغشته است…باورم نیست دولتمردان جمهوری اسلامی همکاسه سگانی شدند که دستشان به خون شیعه اغشته است…

  46. سیداحمد می‌گوید:

    سایه؛

    حرفتان را راجع به محافظه کاری مسئولین قبول دارم ولی انگ محافظه کاری هیچ طوری به آقای قدیانی نمی چسبد!
    با شهامت تر از حسین قدیانی در بیان حرف دلِ ما، سراغ دارید؟!

  47. zeinabsadat313 می‌گوید:

    سخنان جناب قدیانی عزیز،همیشه تندوآتشین و درعین حال بیان کامل واقعیاتی بوده که شاید خواسته اند جور دیگری به ما القا کنند…اینها همه درد دل ماست_بسیجی ها رو میگم!_ اما مدت هاست نه زبان گفتنی برایمان مانده و نه گوشی برای شنیدنشان…

  48. صبا می‌گوید:

    سلام
    عزلت و غفلت و منفعت به جای عزت و حکمت و مصلحت …..خیلی برام جالب بود
    علی یارتون

  49. ناشناس می‌گوید:

    مطالب وکامنتها را میخونم و واقعا برای همتون متاسف میشم.نمیتونم تصور کنم در دنیای واقعی ادمهای خیالی یا متوهم هنوزم وجود داره.فقط یک مزدور مثل قدیانی وامثال اون میتونن منافع ملی و سربلندی ملت ومملکتشون را به منافع شخصی وافکار پوچ خودشون بفروشند.خدایا گمراهان را به راه راست هدایت کن وریا کاران را به
    سزای اعمالشون برسان.

  50. جمال از هامبورگ می‌گوید:

    چه جالب!؟
    منم واست متاسفم آقای ناشناس
    و دقیقا به دلیل همون دلیلی که خودت بیان کردی
    منظورم ” منافع ملی و سربلندی ملت ومملکتتون را به
    خاطر منافع شخصی وافکار پوچ ” به خطر انداختی.

    جمال از هامبورگ …
    VIVA ISLAM, VIVA IRAN

  51. ندای حق می‌گوید:

    اقا جمال رفتی المان داری انقلاب صادر میکنی؟ البته با اون فارسی که تو در اخر کامنتت پاس داشتی فکر کنم بیشتر فرهنگ فاشیسم و نازیسم روت اثر گذاشته تا صدور انقلاب.داش جمال فعلا برو با پول بیت المال حالتو ببر تو رو چه به سیاست.فقط اگه اینجا جنگی در گرفت تو نماز جمعه های هامبورگ برایمان دعا کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.